ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. Igen: Elektrische tractie ftw! MTL, Speelt wel eens met echte treintjes
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op vrijdag 31 maart 2017 08:52 schreef Bitlord het volgende: Gaan er nog mensen mee op de laatste rit van de Hoekse Lijn? Terugreis op eigen gelegenheid. Trein met 3+3 bakken.
[...]
Hoe laat is ie? Laatste keer Hoekse Lijn was denk ik vorig jaar met de Rotterdam marathon...
nee dat is de terugweg. de trein van 00:32 naar Hoek van Holland gaat namelijk als leeg mat terug. wil je ook weer met de trein terug dan moet je die van 00:02 hebben.
zelfs de uitgenodigde bobo's gaan met de bus terug om te ervaren hoe die rit is... zal natuurlijk vlekkeloos gaan want midden in de nacht
Zojuist in reisapp: trein vertraagd door vertraging in het buitenland
Verder een begraffiti'de sprinter op de foto kunnen zetten. Nu onderweg HS-Delft, vertrekken 2 IC's tegelijk. Kunnen ze uit gaan vechten wie er eerder de tunnel in gaat
Edit: zie nu dat ik de verkeerde heb gekozen. Helaas, helaas; volgende keer beter
De RET heeft er wel zin in, waar Hoek van Holland Strand het volgens de reguliere dienstregeling moest doen met 6 treinen per dag, doet de RET vanaf morgen minimaal 4 bussen per uur. Óók 's avonds en in het weekend.
Zou wel zo keurig zijn om de eerste metrovervangende bus niet te versterken, zoals ook de bedoeling is tijdens de rest van het treinvervangende vervoer.
6 bakken Sprinter in 1 bus
Ik heb geen behoefte om heel Somda af te struinen, maar wat is het gevolg van het vrijkomen van de SGM-Sprinters voor de materieelinzet in de rest van Nederland? Met 8 treinen per uur zullen er aardig wat stellen vrijkomen.
Op vrijdag 31 maart 2017 10:27 schreef Bitlord het volgende: Zou wel zo keurig zijn om de eerste metrovervangende bus niet te versterken, zoals ook de bedoeling is tijdens de rest van het treinvervangende vervoer.
6 bakken Sprinter in 1 bus
Ik heb geen behoefte om heel Somda af te struinen, maar wat is het gevolg van het vrijkomen van de SGM-Sprinters voor de materieelinzet in de rest van Nederland? Met 8 treinen per uur zullen er aardig wat stellen vrijkomen.
voorlopig worden ze nog niet elders ingepland. Ik kan me voorstellen dat ze wat drietjes gebruiken om dordt - den haag te versterken van 3+2 naar 3+3
Ik mag hopen dat ze op de 5000 en 5100 tussen Dordrecht en Den Haag C worden ingezet. Het is nu al aardig knus in de spits en wat extra "ademruimte" voor de hogere temperaturen in de zomer zou wmb wel fijn zijn.
Klinkt als een idee idd Is natuurlijk ook een studententrein
idd, als student vaak genoeg in gezeten. toen nog met 6 bakken Mat '64 tussen Rotterdam Lombardijen en Leiden: Plan V + Plan V + Plan V of Plan V + Plan T en DDAR tussen Den Haag C en Roosendaal: 3xDDAR+1700 en later 3xDDAR+mDDM
Op vrijdag 31 maart 2017 10:27 schreef Bitlord het volgende: Ik heb geen behoefte om heel Somda af te struinen, maar wat is het gevolg van het vrijkomen van de SGM-Sprinters voor de materieelinzet in de rest van Nederland? Met 8 treinen per uur zullen er aardig wat stellen vrijkomen.
8 treinen per uur lijkt misschien heel wat, maar het rijdt voornamelijk met losse stellen, zo vreselijk veel stellen zullen er niet vrijkomen.
Edit: voor de hele Hoekse lijn worden nu 5 drietjes en 2 tweetjes gebruikt. Dat zet geen zoden aan de dijk.
quote:
Op vrijdag 31 maart 2017 10:24 schreef FredvZ het volgende: De RET heeft er wel zin in, waar Hoek van Holland Strand het volgens de reguliere dienstregeling moest doen met 6 treinen per dag, doet de RET vanaf morgen minimaal 4 bussen per uur. Óók 's avonds en in het weekend.
NS reed altijd vanaf april een halfuurdienst naar Strand, zo heel gek is het niet om dat te vervangen door vier bussen.
[ Bericht 3% gewijzigd door ReisT op 31-03-2017 11:33:58 ]
8 treinen per uur lijkt misschien heel wat, maar het rijdt voornamelijk met losse stellen, zo vreselijk veel stellen zullen er niet vrijkomen.
en 4 van de 8 alleen in de spits en tot vlaardingen centrum en afhankelijk van ochtend of avondspits op de heen of terugweg alleen stoppend op schiedam centrum. Na 19:00 rijden de treinen naar maassluis west ook niet meer.
Op vrijdag 31 maart 2017 14:19 schreef FredvZ het volgende: Volgens mij staat er ook nog een tweetje reserve in Rotterdam. Dan heb je er net 1 te weing om alles in de 5000/5100 met een treinstel te verlengen
de meeste op de 5000/5100 rijden al met dubbele stellen overdag. 3 stellen gaan ze niet doen
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Nee, eerder een stuk of 10 series, Hoekse Lijn niet meegerekend.
Welke dan? Kom zelf niet verder dan Hoorn - Amsterdam (-Zandvoort) en Rotterdam / Den Haag - Roosendaal. Exclusief Hoekse lijn inderdaad... Weet dat er incidenteel nog inzet is op Arnhem - Ede, Zutphen - Wijchen en Arnhem - Deurne...
Prettige stellen die nieuwe NS Flirts. Vandaag de mogelijkheid gehad om eens een ritje te maken. Stoelen zitten fijn voor een Sprinter, zeker prettiger dan de variant die we tijdens een Nieuwjaarsrondje in Duitsland hebben gedaan.
Interieur komt wel wat druk over met die "kunst", maar dat is altijd een afweging.
Ander vraagje: wanneer is eigenlijk gestopt met houten biels en overgestapt naar beton?
Het laatste restje van de Rotterdamse spoorwegmaterieelbouwer Allan is langzaam aan het verdwijnen. Sinds 1959 is er geen trein of tram meer gebouwd en is het de werkplaats geweest van de RET. Niemand vond het de moeite waard om het pand te bewaren, dus wordt het nu met de grond gelijk gemaakt om plaats te maken voor een nieuwe remise.
- 4000, Rotterdam - Uitgeest - 4100, Rotterdam - Hoek van Holland - 4200, Rotterdam - Maassluis West - 4800, Amsterdam - Hoorn - 5000 Dordrecht - Den Haag - 5100 Dordrecht - Den Haag - 5400 Amsterdam - Zandvoort - 5900 Dordrecht - Roosendaal - 6300 Den Haag - Haarlem - 7100 Rotterdam - Vlaardingen - 7300 Breukelen - Veenendaal Centrum - 7600 Zutphen - Wijchen - 7700 Rotterdam - Gouda Goverwelle - 8900 Leiden - Alphen aan den Rijn
En dan zijn er nog een paar series waarin er 1 trein per week met SGMm wordt gereden, die heb ik niet meegeteld.
Nja, zo'n serie 4000 rijdt bijvoorbeeld vrijwel altijd SLT. Bedoelde meer de series waarin SGM echt nog vast op rijdt, niet waarin het incidenteel nog wordt ingezet
Op vrijdag 31 maart 2017 19:41 schreef FredvZ het volgende: Het laatste restje van de Rotterdamse spoorwegmaterieelbouwer Allan is langzaam aan het verdwijnen. Sinds 1959 is er geen trein of tram meer gebouwd en is het de werkplaats geweest van de RET. Niemand vond het de moeite waard om het pand te bewaren, dus wordt het nu met de grond gelijk gemaakt om plaats te maken voor een nieuwe remise.
ICM deden ze vroeger al, dus dat is niet bijzonder. De laatste keer dat het gebeurde heeft het een aantal koeien de kop gekost en gingen er wat treinstellen bij de vissen kijken
Op vrijdag 31 maart 2017 21:59 schreef Peterselieman het volgende: @ziggy: in hoeverre staan er tussen Groningen en Leeuwarden exotische ritten gepland vanwege de aanpak van station Assen?
Weet ik nog niet precies. Maar er zal vast 's nachts een hoop worden gedaan met een loc ervoor. En ook Roodeschool en Delfzijl moeten natuurlijk bediend worden.
Overdag krijg je er nauwelijks een extra trein tussendoor, zeker niet met die 10 km enkelspoor naar Hurdegaryp.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed. <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
Op vrijdag 31 maart 2017 22:41 schreef Peterselieman het volgende: ICM deden ze vroeger al, dus dat is niet bijzonder. De laatste keer dat het gebeurde heeft het een aantal koeien de kop gekost en gingen er wat treinstellen bij de vissen kijken
Ja. Vier DH'tjes met een ICM. De calamiteitenbestrijding keek raar op toen ze een ICM tegenkwamen bij Tytsjerk en de treindienstleider had wat uit te leggen...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed. <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
Op vrijdag 31 maart 2017 22:12 schreef Salatrel het volgende: Er staat een sgm2 stand-by om evt 8 bakken sgm naar de hoek te rijden als het erg druk is bij de laatste
En ook extra bussen om die massa mensen weer terug te brengen? Zou ergens wel mooi zijn als de laatste trein tjokvol zit en de machinist gewoon leeg terug rijdt
En ook extra bussen om die massa mensen weer terug te brengen? Zou ergens wel mooi zijn als de laatste trein tjokvol zit en de machinist gewoon leeg terug rijdt
Tenzij ze die trein als reizigerstrein in gaan leggen gaat dat ook gewoon gebeuren. Is een verzekeringskwestie
Geen slag hoek voor mij op de laatste dag(ik zat reserve) het is bij een ritje breda - eindhoven met de 11100 gebleven en terug passagieren... Niet echt veel km's dus
Nice en welkom terug PP, CAF-sprinter ziet er stukken beter uit dan die dingen van nu, ik weet niet eens wie die meuk maakt, Alstom of Bombardier? Nog geen ervaring met NS-Flirt btw, zitten daar wc's in btw, in die Flirts?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op vrijdag 31 maart 2017 23:36 schreef FredvZ het volgende: De Kiosk op spoor 1 in Rotterdam doet goede zaken zo te zien. Zou die morgen nog gewoon open zijn?
Zie nu ook SGM's vanaf het rangeerterrein voor de Hoekse Lijn in de tunnel verdwijnen
Ja die blijft wel open. Is namelijk ook een standplaats voor de railcatering
NS-abonnementen en dergelijke zijn ook niet geldig in de RET-bussen (had misschien leuk geweest, ter compensatie). Vanaf vandaag is het dus voor NS-reizigers over op RET-abonnementen of kortingsproducten, of voltarief op saldo.
Op zaterdag 1 april 2017 15:34 schreef Mr_Klaasje het volgende: In het geval van Den Haag weet je het maar nooit. Ze zien zichzelf als het centrum van de wereld.
Op zaterdag 1 april 2017 15:34 schreef Mr_Klaasje het volgende: In het geval van Den Haag weet je het maar nooit. Ze zien zichzelf als het centrum van de wereld.
Vanwege financiële problemen bij TrainServices heeft TrainServices het eigen werk gestaakt en/of uitbesteed aan een andere vervoerder. MRCE heeft op 8 maart 2017 de 3 G1206'en, TS-106 (Vossloh 5001627), TS-107 (Vossloh 5001510) en TS-108 (Vossloh 5001511), door CapTrain laten afslepen en retour gehaald vanwege een te hoog opgelopen betalingsachterstand. Waar ze momenteel bivakkeren, is mij onbekend. Weer een Nederlandse vervoerder om zeep (de voorganger TrainGroup was ook al failliet gegaan, HTRS heeft destijds het werk neergelegd, ERS legt het werk neer).
maare, iemand hier eigenlijk bekend met de RailRunner-systemen voor treinwagens? Om trailers te vervoeren op het spoor heb je dan geen wagens meer nodig, enkel losse lorry's die men kan koppelen.
Dit gaat om de Hupac-treinen en dergelijke. De vrachtwagen koppelt de trailer af bij de railterminal, en de trailer gaat los de trein op. RailRunner wil die wagens onnodig maken, en deze systemen gaan gebruiken. Men is in Duitsland al bezig om ze toegelaten te krijgen. Voor zeecontainers die met de trein gaan, gaat het alweer lastig worden, dus ik betwijfel of het wel een goed systeem wordt.
Maar wat is het voordeel tov trucks meesturen? Kan me voorstellen dat dit opbouwen (en afbouwen) veel meer tijd kost dan een truck een wagen op scheuren
Weet je hoe weinig er een vrachtwagen mee gaat op de trein? In bepaalde gebieden omdat een vrachtwagen niet mag rijden over de berg oid, maar meestal gaat alleen de trailer, en niet de vrachtwagen. Voordeel wat ik kan bedenken van dat Railrunner-systeem, is dat je meer trailers mee kan nemen in dezelfde lengte. Trailers worden nu veelal zo geladen op treinen en vervoerd: Maar ik denk niet dat dat systeem snel groot uitrolt, eerlijk gezegd
Beetje als containers, maar dan gaan er nu wielen mee. Bij containers blijft het chassis bij de vrachtwagen.
Op zaterdag 1 april 2017 22:49 schreef b2py het volgende: Maar wat is het voordeel tov trucks meesturen? Kan me voorstellen dat dit opbouwen (en afbouwen) veel meer tijd kost dan een truck een wagen op scheuren
Nu wordt een trailer volgens mij op de wagen getild, waar je bij dit systeem de wagen onder de trailer kunt duwen en dan kunt heffen lijkt me.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Dan moet je de truck meenemen, terwijl het natuurlijk efficiënter is om de (dure) truck achter te laten, zodat deze direct weer een andere trailer van een aankomende trein kan meenemen.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik vraag me alleen af of de chassis van trailers bestand zijn tegen de krachten van 700 meter trein bij het optrekken...
Als je nu al trailers ziet waar de buik van "doorhangt" bij het hijsen, of alleen al van de lading... Ik betwijfel het inderdaad. De krachten komen ook veel meer op de trailers nu.
Dan moet je de truck meenemen, terwijl het natuurlijk efficiënter is om de (dure) truck achter te laten, zodat deze direct weer een andere trailer van een aankomende trein kan meenemen.
Ja, net als bij containers. Trailers gaan vanuit hier heel veel richting Italië en Spanje per trein. Containers ook wel, maar vaak ook verder weg. Hier laden, trein brengt het weg, en daar pakt een chauffeur uit dat land de trailer weer op (bij een container heeft die chauffeur nog een chassis nodig).
Dan moet je de truck meenemen, terwijl het natuurlijk efficiënter is om de (dure) truck achter te laten, zodat deze direct weer een andere trailer van een aankomende trein kan meenemen.
In de Alpenlanden hebben ze wagons waarvan het vloergedeelte zijwaarts kan draaien. Rij je de trailer erop, koppel je de trekker af en rijdt weer weg.
Als je nu al trailers ziet waar de buik van "doorhangt" bij het hijsen, of alleen al van de lading... Ik betwijfel het inderdaad. De krachten komen ook veel meer op de trailers nu.
Is er bij containers eigenlijk een verplichte gewichtsverdeling, of kan het ook zijn dat een container aan de ene kant 3x zo zwaar is als aan de andere kant?
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Dan moet je de truck meenemen, terwijl het natuurlijk efficiënter is om de (dure) truck achter te laten, zodat deze direct weer een andere trailer van een aankomende trein kan meenemen.
Op zaterdag 1 april 2017 22:37 schreef greavy het volgende: maare, iemand hier eigenlijk bekend met de RailRunner-systemen voor treinwagens? Om trailers te vervoeren op het spoor heb je dan geen wagens meer nodig, enkel losse lorry's die men kan koppelen. [ afbeelding ] Met de buffers: [ afbeelding ] Om een 'gelede wagon' te creëren: [ afbeelding ]
Dit probeerde men in Europa al in 1999 onder de naam 'RoadRailer europa', een idee van de 'Bayerische Trailerzug Gesellschaft'. Dat je daar nu niks over post zegt heel wat over het succes daarvan.
Is er bij containers eigenlijk een verplichte gewichtsverdeling, of kan het ook zijn dat een container aan de ene kant 3x zo zwaar is als aan de andere kant?
Bij containers mág de ene kant iets zwaarder zijn als de andere kant, maar de terminal of de rederij mag de container weigeren als hij niet veilig gehesen of vervoerd kan worden. Als je bijvoorbeeld een 40ft hebt, en je zet tegen het kopschot 15 ton, en de andere driekwart staat 2 ton, kan de kraan niet veilig werken en wordt hij geweigerd. Zelf weiger ik dan uiteraard ook om te rijden, want ik mag maximaal 11,5 ton op de trekas hebben (dat is ook incl. eigen gewicht container en chassis). Bij 12,5 ton mag ik de container weigeren van de baas. Via het dashboard kan ik alle asgewichten uitlezen. Ook moeten alle containers een 'VGM'(Verified Gross Mass) hebben voordat ze verscheept mogen worden: Als er opgegeven is 20 ton, en hij wijkt meer dan 3% af in gewicht wordt de container niet op de boot gezet. Met het VGM wordt er uberhaupt niet geladen als die niet aanwezig is.
Ja, maar daar wordt alleen de trein opgereden omdat er rijverboden voor vrachtwagens zijn vanwege de hellingen. In de winter kan het ook zijn dat er wel vrachtwagens mogen rijden, maar als er gevaarlijke stoffen geladen zijn mag het weer niet over de bergpas. Vaak mogen daar die trucks niet door de tunnels (indien aanwezig).
Dit probeerde men in Europa al in 1999 onder de naam 'RoadRailer europa', een idee van de 'Bayerische Trailerzug Gesellschaft'. Dat je daar nu niks over post zegt heel wat over het succes daarvan.
Klopt, niet succesvol geworden. Waarom weet ik niet, maar het is nergens echt doorgevoerd.