abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Sport vrijdag 31 maart 2017 @ 02:17:00 #1
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_169899263


danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft.
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( :r )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
avatar12.jpg Igen: Elektrische tractie ftw!
lock.gif MTL, Speelt wel eens met echte treintjes *O*


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!

PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_169900309
Gaan er nog mensen mee op de laatste rit van de Hoekse Lijn? Terugreis op eigen gelegenheid. Trein met 3+3 bakken.

Iemand nog tips voor Budapest? Ik ga morgen mee op de Childrens Railway; het spoorwegmuseum houdt helaas nog winterslaap.
pi_169900514
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 08:52 schreef Bitlord het volgende:
Gaan er nog mensen mee op de laatste rit van de Hoekse Lijn? Terugreis op eigen gelegenheid. Trein met 3+3 bakken.

[...]
Hoe laat is ie?
Laatste keer Hoekse Lijn was denk ik vorig jaar met de Rotterdam marathon...
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 31 maart 2017 @ 09:34:53 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_169900771
Leuk trammetje :Y
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_169901061
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 09:14 schreef RokStarr het volgende:

[..]

Hoe laat is ie?

vertrek 00:32 uit Rotterdam Centraal :)
  vrijdag 31 maart 2017 @ 10:01:35 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_169901069
Zou me niet verbazen als ze die verbussen _O-
pi_169901210
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 10:01 schreef James1988 het volgende:
Zou me niet verbazen als ze die verbussen _O-
nee dat is de terugweg. de trein van 00:32 naar Hoek van Holland gaat namelijk als leeg mat terug. wil je ook weer met de trein terug dan moet je die van 00:02 hebben.

zelfs de uitgenodigde bobo's gaan met de bus terug om te ervaren hoe die rit is... zal natuurlijk vlekkeloos gaan want midden in de nacht :')
pi_169901349
Zojuist in reisapp: trein vertraagd door vertraging in het buitenland

Verder een begraffiti'de sprinter op de foto kunnen zetten. Nu onderweg HS-Delft, vertrekken 2 IC's tegelijk. Kunnen ze uit gaan vechten wie er eerder de tunnel in gaat :')

Edit: zie nu dat ik de verkeerde heb gekozen. Helaas, helaas; volgende keer beter
  vrijdag 31 maart 2017 @ 10:24:04 #9
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169901373
De RET heeft er wel zin in, waar Hoek van Holland Strand het volgens de reguliere dienstregeling moest doen met 6 treinen per dag, doet de RET vanaf morgen minimaal 4 bussen per uur. Óók 's avonds en in het weekend.
So we just called him Fred
pi_169901433
Zou wel zo keurig zijn om de eerste metrovervangende bus niet te versterken, zoals ook de bedoeling is tijdens de rest van het treinvervangende vervoer.

6 bakken Sprinter in 1 bus 8-)

Ik heb geen behoefte om heel Somda af te struinen, maar wat is het gevolg van het vrijkomen van de SGM-Sprinters voor de materieelinzet in de rest van Nederland? Met 8 treinen per uur zullen er aardig wat stellen vrijkomen.
pi_169901554
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 10:27 schreef Bitlord het volgende:
Zou wel zo keurig zijn om de eerste metrovervangende bus niet te versterken, zoals ook de bedoeling is tijdens de rest van het treinvervangende vervoer.

6 bakken Sprinter in 1 bus 8-)

Ik heb geen behoefte om heel Somda af te struinen, maar wat is het gevolg van het vrijkomen van de SGM-Sprinters voor de materieelinzet in de rest van Nederland? Met 8 treinen per uur zullen er aardig wat stellen vrijkomen.
voorlopig worden ze nog niet elders ingepland. Ik kan me voorstellen dat ze wat drietjes gebruiken om dordt - den haag te versterken van 3+2 naar 3+3
  vrijdag 31 maart 2017 @ 10:36:38 #12
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169901563
Ik mag hopen dat ze op de 5000 en 5100 tussen Dordrecht en Den Haag C worden ingezet. Het is nu al aardig knus in de spits en wat extra "ademruimte" voor de hogere temperaturen in de zomer zou wmb wel fijn zijn.
So we just called him Fred
  vrijdag 31 maart 2017 @ 10:37:05 #13
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169901567
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 10:35 schreef Salatrel het volgende:

[..]

voorlopig worden ze nog niet elders ingepland. Ik kan me voorstellen dat ze wat drietjes gebruiken om dordt - den haag te versterken van 3+2 naar 3+3
3+2+3 lijkt me wel wat :7
So we just called him Fred
pi_169901609
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 10:37 schreef FredvZ het volgende:

[..]

3+2+3 lijkt me wel wat :7
Klinkt als een idee idd
Is natuurlijk ook een studententrein
pi_169901632
Dat moet er ook een 2e hc op :D
  vrijdag 31 maart 2017 @ 10:41:45 #16
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169901646
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 10:40 schreef Salatrel het volgende:
Dat moet er ook een 2e hc op :D
Die komen toch ook vrij na het staken van de Hoekse Lijn ;)
So we just called him Fred
  vrijdag 31 maart 2017 @ 10:46:33 #17
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169901738
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 10:38 schreef RokStarr het volgende:

[..]

Klinkt als een idee idd
Is natuurlijk ook een studententrein
idd, als student vaak genoeg in gezeten.
toen nog met 6 bakken Mat '64 tussen Rotterdam Lombardijen en Leiden:
Plan V + Plan V + Plan V of Plan V + Plan T O+
en DDAR tussen Den Haag C en Roosendaal:
3xDDAR+1700 en later 3xDDAR+mDDM
So we just called him Fred
  vrijdag 31 maart 2017 @ 11:18:42 #18
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_169902334
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 10:27 schreef Bitlord het volgende:
Ik heb geen behoefte om heel Somda af te struinen, maar wat is het gevolg van het vrijkomen van de SGM-Sprinters voor de materieelinzet in de rest van Nederland? Met 8 treinen per uur zullen er aardig wat stellen vrijkomen.
8 treinen per uur lijkt misschien heel wat, maar het rijdt voornamelijk met losse stellen, zo vreselijk veel stellen zullen er niet vrijkomen.

Edit: voor de hele Hoekse lijn worden nu 5 drietjes en 2 tweetjes gebruikt. Dat zet geen zoden aan de dijk.

quote:
7s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 10:24 schreef FredvZ het volgende:
De RET heeft er wel zin in, waar Hoek van Holland Strand het volgens de reguliere dienstregeling moest doen met 6 treinen per dag, doet de RET vanaf morgen minimaal 4 bussen per uur. Óók 's avonds en in het weekend.
NS reed altijd vanaf april een halfuurdienst naar Strand, zo heel gek is het niet om dat te vervangen door vier bussen.

[ Bericht 3% gewijzigd door ReisT op 31-03-2017 11:33:58 ]
  vrijdag 31 maart 2017 @ 12:07:19 #19
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_169903072
Er zijn toch ook een paar stellen SGMm buiten dienst na de toiletbranden?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 31 maart 2017 @ 12:10:13 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_169903127
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 12:07 schreef James1988 het volgende:
Er zijn toch ook een paar stellen SGMm buiten dienst na de toiletbranden?
5 stuks als ik het goed heb. En dat met een treintype dat sowieso al veel onderhoud vergt.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_169903368
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 11:18 schreef ReisT het volgende:

[..]

8 treinen per uur lijkt misschien heel wat, maar het rijdt voornamelijk met losse stellen, zo vreselijk veel stellen zullen er niet vrijkomen.
en 4 van de 8 alleen in de spits en tot vlaardingen centrum en afhankelijk van ochtend of avondspits op de heen of terugweg alleen stoppend op schiedam centrum. Na 19:00 rijden de treinen naar maassluis west ook niet meer.

Volgens mij rijden er 7 stellen op de lijn
  Redactie Sport vrijdag 31 maart 2017 @ 13:59:42 #22
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_169905057
Even gecheckt op ovtijden (Vlaardingen Centrum, vanaf 7u vanmorgen): 5 drietjes en 2 tweetjes.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 31 maart 2017 @ 14:19:36 #23
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169905385
Volgens mij staat er ook nog een tweetje reserve in Rotterdam. Dan heb je er net 1 te weing om alles in de 5000/5100 met een treinstel te verlengen -O-
So we just called him Fred
pi_169905412
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 14:19 schreef FredvZ het volgende:
Volgens mij staat er ook nog een tweetje reserve in Rotterdam. Dan heb je er net 1 te weing om alles in de 5000/5100 met een treinstel te verlengen -O-
de meeste op de 5000/5100 rijden al met dubbele stellen overdag. 3 stellen gaan ze niet doen
pi_169906662
Er zijn ook nog maar een stuk of vier treinseries waar SGM vast op rijdt, toch?
pi_169907115
De California Zephyr dreigt aan zijn einde te komen door bezuinigingen Trump:

https://www.nrc.nl/nieuws(...)-op-amerika-a1552338
  vrijdag 31 maart 2017 @ 16:37:19 #27
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_169907669
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 15:38 schreef GlenSpey het volgende:
Er zijn ook nog maar een stuk of vier treinseries waar SGM vast op rijdt, toch?
Nee, eerder een stuk of 10 series, Hoekse Lijn niet meegerekend.
pi_169907754
Je zou ook het sprintermaterieel kunnen herverdelen
  vrijdag 31 maart 2017 @ 16:58:04 #29
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_169907992
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 16:02 schreef b2py het volgende:
De California Zephyr dreigt aan zijn einde te komen door bezuinigingen Trump:

https://www.nrc.nl/nieuws(...)-op-amerika-a1552338
thx voor de tip
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_169908037
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 16:37 schreef ReisT het volgende:

[..]

Nee, eerder een stuk of 10 series, Hoekse Lijn niet meegerekend.
Welke dan? Kom zelf niet verder dan Hoorn - Amsterdam (-Zandvoort) en Rotterdam / Den Haag - Roosendaal. Exclusief Hoekse lijn inderdaad...
Weet dat er incidenteel nog inzet is op Arnhem - Ede, Zutphen - Wijchen en Arnhem - Deurne...
  vrijdag 31 maart 2017 @ 17:11:02 #31
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_169908176
SGMm rijdt in de 4000, 4100, 4200, 4800, 5000, 5100, 5400, 5900, 6300, 7100, 7300, 7600, 7700, 8900, dat zijn:

- 4000, Rotterdam - Uitgeest
- 4100, Rotterdam - Hoek van Holland
- 4200, Rotterdam - Maassluis West
- 4800, Amsterdam - Hoorn
- 5000 Dordrecht - Den Haag
- 5100 Dordrecht - Den Haag
- 5400 Amsterdam - Zandvoort
- 5900 Dordrecht - Roosendaal
- 6300 Den Haag - Haarlem
- 7100 Rotterdam - Vlaardingen
- 7300 Breukelen - Veenendaal Centrum
- 7600 Zutphen - Wijchen
- 7700 Rotterdam - Gouda Goverwelle
- 8900 Leiden - Alphen aan den Rijn

En dan zijn er nog een paar series waarin er 1 trein per week met SGMm wordt gereden, die heb ik niet meegeteld.
pi_169908655
Prettige stellen die nieuwe NS Flirts. Vandaag de mogelijkheid gehad om eens een ritje te maken. Stoelen zitten fijn voor een Sprinter, zeker prettiger dan de variant die we tijdens een Nieuwjaarsrondje in Duitsland hebben gedaan.

Interieur komt wel wat druk over met die "kunst", maar dat is altijd een afweging.

Ander vraagje: wanneer is eigenlijk gestopt met houten biels en overgestapt naar beton?
  vrijdag 31 maart 2017 @ 17:53:41 #33
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_169908948
NS gaat het GtbV-proces versnellen: http://m.metronieuws.nl/n(...)vertraging-met-trein
  Moderator vrijdag 31 maart 2017 @ 18:09:41 #34
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169909236
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 17:53 schreef James1988 het volgende:
NS gaat het GtbV-proces versnellen: http://m.metronieuws.nl/n(...)vertraging-met-trein
Morgen is het 1 april hè...
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_169909287
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 18:09 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Morgen is het 1 april hè...
Dit is echt, tenzij het locov er ook aan meewerkt. Als ik het NS document zo lees op die website vraag ik me af of het nou wel zo makkelijk wordt
  vrijdag 31 maart 2017 @ 19:41:16 #36
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169910558
Het laatste restje van de Rotterdamse spoorwegmaterieelbouwer Allan is langzaam aan het verdwijnen. :'(
Sinds 1959 is er geen trein of tram meer gebouwd en is het de werkplaats geweest van de RET. Niemand vond het de moeite waard om het pand te bewaren, dus wordt het nu met de grond gelijk gemaakt om plaats te maken voor een nieuwe remise.
So we just called him Fred
pi_169912181
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 17:11 schreef James1988 het volgende:
SGMm rijdt in de 4000, 4100, 4200, 4800, 5000, 5100, 5400, 5900, 6300, 7100, 7300, 7600, 7700, 8900, dat zijn:

- 4000, Rotterdam - Uitgeest
- 4100, Rotterdam - Hoek van Holland
- 4200, Rotterdam - Maassluis West
- 4800, Amsterdam - Hoorn
- 5000 Dordrecht - Den Haag
- 5100 Dordrecht - Den Haag
- 5400 Amsterdam - Zandvoort
- 5900 Dordrecht - Roosendaal
- 6300 Den Haag - Haarlem
- 7100 Rotterdam - Vlaardingen
- 7300 Breukelen - Veenendaal Centrum
- 7600 Zutphen - Wijchen
- 7700 Rotterdam - Gouda Goverwelle
- 8900 Leiden - Alphen aan den Rijn

En dan zijn er nog een paar series waarin er 1 trein per week met SGMm wordt gereden, die heb ik niet meegeteld.
Nja, zo'n serie 4000 rijdt bijvoorbeeld vrijwel altijd SLT. Bedoelde meer de series waarin SGM echt nog vast op rijdt, niet waarin het incidenteel nog wordt ingezet :P
  Redactie Sport vrijdag 31 maart 2017 @ 21:56:52 #38
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_169914414
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 19:41 schreef FredvZ het volgende:
Het laatste restje van de Rotterdamse spoorwegmaterieelbouwer Allan is langzaam aan het verdwijnen. :'(
Sinds 1959 is er geen trein of tram meer gebouwd en is het de werkplaats geweest van de RET. Niemand vond het de moeite waard om het pand te bewaren, dus wordt het nu met de grond gelijk gemaakt om plaats te maken voor een nieuwe remise.
Ik las dat het (oudste) middendeel naar de SGB in Goes zou gaan: http://forum.locaalspoor.nl/new/viewtopic.php?f=32&t=4210
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 31 maart 2017 @ 21:59:43 #39
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_169914502
@ziggy: in hoeverre staan er tussen Groningen en Leeuwarden exotische ritten gepland vanwege de aanpak van station Assen?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_169914602
Vast een hoop vanwege Onnen
pi_169914876
Er staat een sgm2 stand-by om evt 8 bakken sgm naar de hoek te rijden als het erg druk is bij de laatste :P
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 31 maart 2017 @ 22:28:11 #42
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_169915351
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 22:02 schreef b2py het volgende:
Vast een hoop vanwege Onnen
Dan krijg je midden in de nacht gesleep met ICM en/of VIRM.

Cargo's geloof ik verder wel, al zal Zug-Chef daar anders over denken :+
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 31 maart 2017 @ 22:32:31 #43
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_169915479
Cargo's via Leeuwarden is gaaf :9~
ICM met een dieseltje ervoor ook, maar na 2 keer ook wel weer gezien
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 31 maart 2017 @ 22:41:23 #44
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_169915695
ICM deden ze vroeger al, dus dat is niet bijzonder. De laatste keer dat het gebeurde heeft het een aantal koeien de kop gekost en gingen er wat treinstellen bij de vissen kijken
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 31 maart 2017 @ 23:14:41 #45
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_169916617
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 21:59 schreef Peterselieman het volgende:
@ziggy: in hoeverre staan er tussen Groningen en Leeuwarden exotische ritten gepland vanwege de aanpak van station Assen?
Weet ik nog niet precies. Maar er zal vast 's nachts een hoop worden gedaan met een loc ervoor. En ook Roodeschool en Delfzijl moeten natuurlijk bediend worden.

Overdag krijg je er nauwelijks een extra trein tussendoor, zeker niet met die 10 km enkelspoor naar Hurdegaryp.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  vrijdag 31 maart 2017 @ 23:15:58 #46
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_169916657
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 22:41 schreef Peterselieman het volgende:
ICM deden ze vroeger al, dus dat is niet bijzonder. De laatste keer dat het gebeurde heeft het een aantal koeien de kop gekost en gingen er wat treinstellen bij de vissen kijken
Ja. Vier DH'tjes met een ICM. De calamiteitenbestrijding keek raar op toen ze een ICM tegenkwamen bij Tytsjerk en de treindienstleider had wat uit te leggen...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  vrijdag 31 maart 2017 @ 23:26:33 #47
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169916985
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 22:12 schreef Salatrel het volgende:
Er staat een sgm2 stand-by om evt 8 bakken sgm naar de hoek te rijden als het erg druk is bij de laatste :P
En ook extra bussen om die massa mensen weer terug te brengen? Zou ergens wel mooi zijn als de laatste trein tjokvol zit en de machinist gewoon leeg terug rijdt :+
So we just called him Fred
pi_169917026
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 23:26 schreef FredvZ het volgende:

[..]

En ook extra bussen om die massa mensen weer terug te brengen?
bij aankomst op hoek van Holland is de officiële overdracht dus busvervoer is voor de RET :P
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 31 maart 2017 @ 23:28:37 #49
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_169917039
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 23:26 schreef FredvZ het volgende:

[..]

En ook extra bussen om die massa mensen weer terug te brengen? Zou ergens wel mooi zijn als de laatste trein tjokvol zit en de machinist gewoon leeg terug rijdt :+
Tenzij ze die trein als reizigerstrein in gaan leggen gaat dat ook gewoon gebeuren. Is een verzekeringskwestie ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 31 maart 2017 @ 23:32:42 #50
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169917162
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 23:28 schreef Salatrel het volgende:

[..]

bij aankomst op hoek van Holland is de officiële overdracht dus busvervoer is voor de RET :P
Koppelstang en een RET5400 mee op sleep.
Downchopper aan en als eerste metro terug :P

(Enig probleem is dat de 5400 met downchopper al gesloopt is)
So we just called him Fred
  vrijdag 31 maart 2017 @ 23:36:14 #51
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169917263
De Kiosk op spoor 1 in Rotterdam doet goede zaken zo te zien. Zou die morgen nog gewoon open zijn?

Zie nu ook SGM's vanaf het rangeerterrein voor de Hoekse Lijn in de tunnel verdwijnen
So we just called him Fred
pi_169917869
Geen slag hoek voor mij op de laatste dag(ik zat reserve) het is bij een ritje breda - eindhoven met de 11100 gebleven en terug passagieren... Niet echt veel km's dus :')
  zaterdag 1 april 2017 @ 00:07:43 #53
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169918046
Ik mag het voormalige ptt-perron op Rotterdam Noord Goederen weer eens van dichtbij bekijken #roestrijden
So we just called him Fred
  zaterdag 1 april 2017 @ 01:09:38 #54
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_169919187
De allerlaatste rit naar Hoek van Holland is nog onderweg, de trein rijdt momenteel met +10.

edit: En is (volgens OVinfo tenminste) zojuist aangekomen in HvH. :s)

edit 2: En dat was het dan, de allerlaatste heavy rail reizigerstrein heeft zojuist de Hoekse Lijn verlaten. Als leeg materieel.



[ Bericht 30% gewijzigd door James1988 op 01-04-2017 01:43:42 ]
  zaterdag 1 april 2017 @ 01:55:42 #55
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_169919678
De SNG op de Ring van Velim, foto via RailMagazine op Facebook :)
doei
pi_169920223
Die trein daarnaast, TWINDEXX O+ :@
  zaterdag 1 april 2017 @ 11:14:28 #57
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_169921740
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 01:55 schreef Prins_Pils het volgende:
De SNG op de Ring van Velim, foto via RailMagazine op Facebook :)
[ afbeelding ]
Nice en welkom terug PP, CAF-sprinter ziet er stukken beter uit dan die dingen van nu, ik weet niet eens wie die meuk maakt, Alstom of Bombardier? Nog geen ervaring met NS-Flirt btw, zitten daar wc's in btw, in die Flirts?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zaterdag 1 april 2017 @ 11:23:46 #58
402291 desbarts
Des geweldige, almachtige bart
pi_169921907
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 23:36 schreef FredvZ het volgende:
De Kiosk op spoor 1 in Rotterdam doet goede zaken zo te zien. Zou die morgen nog gewoon open zijn?

Zie nu ook SGM's vanaf het rangeerterrein voor de Hoekse Lijn in de tunnel verdwijnen
Ja die blijft wel open. Is namelijk ook een standplaats voor de railcatering
Bedankt DOEI!
  Redactie Sport zaterdag 1 april 2017 @ 11:53:41 #59
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_169922308
quote:
10s.gif Op zaterdag 1 april 2017 11:14 schreef bork het volgende:

[..]

Nice en welkom terug PP, CAF-sprinter ziet er stukken beter uit dan die dingen van nu, ik weet niet eens wie die meuk maakt, Alstom of Bombardier?
SGMm is van Talbot, SLT van Siemens (SLT-VI) en Bombardier (SLT-IV), FLIRT van Stadler.
quote:
Nog geen ervaring met NS-Flirt btw, zitten daar wc's in btw, in die Flirts?
Jazeker, een groot rolstoeltoegankelijk toilet (net als in de GTW's) met mooie Mondriaan-achtige kunst.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zaterdag 1 april 2017 @ 13:06:58 #60
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_169923486
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 07:58 schreef b2py het volgende:
Die trein daarnaast, TWINDEXX O+ :@
Eigenlijk wel treurig dat die nog steeds in Velim getest wordt, dat ding had in 2013 in dienst moeten komen ofzo toch? :')
pi_169923927
Heeft iemand nog leuke ideeën om morgen met het boekenweekgeschenk heen te reizen?
  zaterdag 1 april 2017 @ 14:24:55 #62
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_169925047
Hoek van Holland ga je niet meer halen denk ik.
pi_169925350
quote:
'1 april'
Gestopt met lezen :')
  zaterdag 1 april 2017 @ 15:02:19 #65
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_169925714
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 14:24 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Hoek van Holland ga je niet meer halen denk ik.
NS-abonnementen en dergelijke zijn ook niet geldig in de RET-bussen (had misschien leuk geweest, ter compensatie). Vanaf vandaag is het dus voor NS-reizigers over op RET-abonnementen of kortingsproducten, of voltarief op saldo.
pi_169925997
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 april 2017 14:44 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

'1 april'
Gestopt met lezen :')
:@
  zaterdag 1 april 2017 @ 15:34:13 #67
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_169926487
In het geval van Den Haag weet je het maar nooit. Ze zien zichzelf als het centrum van de wereld.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 1 april 2017 @ 15:38:25 #68
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_169926578
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 15:34 schreef Mr_Klaasje het volgende:
In het geval van Den Haag weet je het maar nooit. Ze zien zichzelf als het centrum van de wereld.
precies _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_169926685
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 15:34 schreef Mr_Klaasje het volgende:
In het geval van Den Haag weet je het maar nooit. Ze zien zichzelf als het centrum van de wereld.
Ja dat had ik dus ook
pi_169926902
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 april 2017 14:44 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

'1 april'
Gestopt met lezen :')
'Den Haag'
Gestopt met lezen :+
pi_169927323
Misschien dan gelijk doortrekken naar Hoogeveen die tunnel
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 1 april 2017 @ 16:12:11 #72
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_169927386
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 16:09 schreef Salatrel het volgende:
Misschien dan gelijk doortrekken naar Hoogeveen die tunnel
en Emmen, want tussen Hoogeveen en Emmen moet een goudgerande spoorlijn liggen natuurlijk
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_169928761
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2017 15:52 schreef MTL het volgende:

[..]

'Den Haag'
Gestopt met lezen :+
Combi "1 april" en "Den Briel(le)"

Definitief gestopt met lezen :+
  zaterdag 1 april 2017 @ 19:22:39 #74
466675 Pieterphgv
Hoi, ik ben Pieter
pi_169931149
quote:
10s.gif Op zaterdag 1 april 2017 16:12 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

en Emmen, want tussen Hoogeveen en Emmen moet een goudgerande spoorlijn liggen natuurlijk
Ik als Hoogevener zie wel wat in deze plannen :P , wanneer begint de bouw?
Don't regret anything that made you smile :-)
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 1 april 2017 @ 19:27:03 #75
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_169931271
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 19:22 schreef Pieterphgv het volgende:

[..]

Ik als Hoogevener zie wel wat in deze plannen :P , wanneer begint de bouw?
Vandaag heeft Jan Mastwijk de eerste schop in de grond gestoken. Vermoedelijk is hij er over 100 jaar mee klaar, als hij er dan nog is
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 1 april 2017 @ 19:37:52 #76
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_169931497
Vanwege financiële problemen bij TrainServices heeft TrainServices het eigen werk gestaakt en/of uitbesteed aan een andere vervoerder. MRCE heeft op 8 maart 2017 de 3 G1206'en, TS-106 (Vossloh 5001627), TS-107 (Vossloh 5001510) en TS-108 (Vossloh 5001511), door CapTrain laten afslepen en retour gehaald vanwege een te hoog opgelopen betalingsachterstand. Waar ze momenteel bivakkeren, is mij onbekend.
Weer een Nederlandse vervoerder om zeep (de voorganger TrainGroup was ook al failliet gegaan, HTRS heeft destijds het werk neergelegd, ERS legt het werk neer).



[ Bericht 16% gewijzigd door greavy op 01-04-2017 22:09:19 ]
  zaterdag 1 april 2017 @ 22:26:12 #78
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_169935488
DB heeft nogmaals 25 IC2 treinstellen besteld. Tractie wordt een Traxx AC3 met 5 Twindexx Vario-dubbeldeksrijtuigen. Levering in 2019.
  zaterdag 1 april 2017 @ 22:37:13 #79
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_169935733
maare, iemand hier eigenlijk bekend met de RailRunner-systemen voor treinwagens? Om trailers te vervoeren op het spoor heb je dan geen wagens meer nodig, enkel losse lorry's die men kan koppelen.

Met de buffers:

Om een 'gelede wagon' te creëren:
pi_169935806
En wat is het voordeel tov een vrachtwagen die een platte wagen op rijdt?
  zaterdag 1 april 2017 @ 22:45:12 #81
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_169935914
Dit gaat om de Hupac-treinen en dergelijke. De vrachtwagen koppelt de trailer af bij de railterminal, en de trailer gaat los de trein op. RailRunner wil die wagens onnodig maken, en deze systemen gaan gebruiken. Men is in Duitsland al bezig om ze toegelaten te krijgen.
Voor zeecontainers die met de trein gaan, gaat het alweer lastig worden, dus ik betwijfel of het wel een goed systeem wordt.

Zie voor meer: de site
pi_169936018
Maar wat is het voordeel tov trucks meesturen? Kan me voorstellen dat dit opbouwen (en afbouwen) veel meer tijd kost dan een truck een wagen op scheuren
  zaterdag 1 april 2017 @ 22:52:31 #83
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_169936079
Nog nooit van gehoord. Maar ik volg de laatste ontwikkelingen in badslippervervoerland dan ook niet echt :P
  zaterdag 1 april 2017 @ 22:55:37 #84
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_169936139
Weet je hoe weinig er een vrachtwagen mee gaat op de trein?
In bepaalde gebieden omdat een vrachtwagen niet mag rijden over de berg oid, maar meestal gaat alleen de trailer, en niet de vrachtwagen.
Voordeel wat ik kan bedenken van dat Railrunner-systeem, is dat je meer trailers mee kan nemen in dezelfde lengte.
Trailers worden nu veelal zo geladen op treinen en vervoerd:


Maar ik denk niet dat dat systeem snel groot uitrolt, eerlijk gezegd

Beetje als containers, maar dan gaan er nu wielen mee. Bij containers blijft het chassis bij de vrachtwagen.
  Redactie Sport zaterdag 1 april 2017 @ 22:56:06 #85
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_169936149
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 22:49 schreef b2py het volgende:
Maar wat is het voordeel tov trucks meesturen? Kan me voorstellen dat dit opbouwen (en afbouwen) veel meer tijd kost dan een truck een wagen op scheuren
Nu wordt een trailer volgens mij op de wagen getild, waar je bij dit systeem de wagen onder de trailer kunt duwen en dan kunt heffen lijkt me.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zaterdag 1 april 2017 @ 22:59:30 #86
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_169936219
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 22:56 schreef dennistd het volgende:

[..]

Nu wordt een trailer volgens mij op de wagen getild, waar je bij dit systeem de wagen onder de trailer kunt duwen en dan kunt heffen lijkt me.
Ja, inderdaad.
  Redactie Sport zaterdag 1 april 2017 @ 23:00:54 #87
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_169936246
Filmpje ervan gevonden:

Ik vraag me alleen af of de chassis van trailers bestand zijn tegen de krachten van 700 meter trein bij het optrekken...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 1 april 2017 @ 23:01:37 #88
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_169936261
Op zich is dit ook wel een geinig idee:
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport zaterdag 1 april 2017 @ 23:04:22 #89
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_169936319
quote:
14s.gif Op zaterdag 1 april 2017 23:01 schreef Peterselieman het volgende:
Op zich is dit ook wel een geinig idee:
Dan moet je de truck meenemen, terwijl het natuurlijk efficiënter is om de (dure) truck achter te laten, zodat deze direct weer een andere trailer van een aankomende trein kan meenemen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zaterdag 1 april 2017 @ 23:04:30 #90
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_169936322
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 23:00 schreef dennistd het volgende:
Filmpje ervan gevonden:

Ik vraag me alleen af of de chassis van trailers bestand zijn tegen de krachten van 700 meter trein bij het optrekken...
Als je nu al trailers ziet waar de buik van "doorhangt" bij het hijsen, of alleen al van de lading... Ik betwijfel het inderdaad. De krachten komen ook veel meer op de trailers nu.
  zaterdag 1 april 2017 @ 23:06:20 #91
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_169936356
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 23:04 schreef dennistd het volgende:

[..]

Dan moet je de truck meenemen, terwijl het natuurlijk efficiënter is om de (dure) truck achter te laten, zodat deze direct weer een andere trailer van een aankomende trein kan meenemen.
Ja, net als bij containers. Trailers gaan vanuit hier heel veel richting Italië en Spanje per trein. Containers ook wel, maar vaak ook verder weg. Hier laden, trein brengt het weg, en daar pakt een chauffeur uit dat land de trailer weer op (bij een container heeft die chauffeur nog een chassis nodig).
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 1 april 2017 @ 23:06:45 #92
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_169936365
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 23:04 schreef dennistd het volgende:

[..]

Dan moet je de truck meenemen, terwijl het natuurlijk efficiënter is om de (dure) truck achter te laten, zodat deze direct weer een andere trailer van een aankomende trein kan meenemen.
In de Alpenlanden hebben ze wagons waarvan het vloergedeelte zijwaarts kan draaien. Rij je de trailer erop, koppel je de trekker af en rijdt weer weg.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport zaterdag 1 april 2017 @ 23:16:07 #93
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_169936598
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 23:04 schreef greavy het volgende:

[..]

Als je nu al trailers ziet waar de buik van "doorhangt" bij het hijsen, of alleen al van de lading... Ik betwijfel het inderdaad. De krachten komen ook veel meer op de trailers nu.
Is er bij containers eigenlijk een verplichte gewichtsverdeling, of kan het ook zijn dat een container aan de ene kant 3x zo zwaar is als aan de andere kant?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_169936857


Dit is niet een kwestie van erop scheuren?
pi_169936870
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 23:04 schreef dennistd het volgende:

[..]

Dan moet je de truck meenemen, terwijl het natuurlijk efficiënter is om de (dure) truck achter te laten, zodat deze direct weer een andere trailer van een aankomende trein kan meenemen.
Ik betwijfel deze stelling
  zaterdag 1 april 2017 @ 23:32:28 #96
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_169936889
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 23:31 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik betwijfel deze stelling
Het duurste is de chauffeur.
pi_169936960
Nice antwoord, greavy. Thanks!
Bier.
pi_169940076
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 22:37 schreef greavy het volgende:
maare, iemand hier eigenlijk bekend met de RailRunner-systemen voor treinwagens? Om trailers te vervoeren op het spoor heb je dan geen wagens meer nodig, enkel losse lorry's die men kan koppelen.
[ afbeelding ]
Met de buffers:
[ afbeelding ]
Om een 'gelede wagon' te creëren:
[ afbeelding ]
Dit probeerde men in Europa al in 1999 onder de naam 'RoadRailer europa', een idee van de 'Bayerische Trailerzug Gesellschaft'. Dat je daar nu niks over post zegt heel wat over het succes daarvan.
  zondag 2 april 2017 @ 07:26:28 #99
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_169940100
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 23:16 schreef dennistd het volgende:

[..]

Is er bij containers eigenlijk een verplichte gewichtsverdeling, of kan het ook zijn dat een container aan de ene kant 3x zo zwaar is als aan de andere kant?
Bij containers mág de ene kant iets zwaarder zijn als de andere kant, maar de terminal of de rederij mag de container weigeren als hij niet veilig gehesen of vervoerd kan worden. Als je bijvoorbeeld een 40ft hebt, en je zet tegen het kopschot 15 ton, en de andere driekwart staat 2 ton, kan de kraan niet veilig werken en wordt hij geweigerd.
Zelf weiger ik dan uiteraard ook om te rijden, want ik mag maximaal 11,5 ton op de trekas hebben (dat is ook incl. eigen gewicht container en chassis). Bij 12,5 ton mag ik de container weigeren van de baas. Via het dashboard kan ik alle asgewichten uitlezen.
Ook moeten alle containers een 'VGM'(Verified Gross Mass) hebben voordat ze verscheept mogen worden: Als er opgegeven is 20 ton, en hij wijkt meer dan 3% af in gewicht wordt de container niet op de boot gezet. Met het VGM wordt er uberhaupt niet geladen als die niet aanwezig is.
  zondag 2 april 2017 @ 07:28:19 #100
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_169940101
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 23:30 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]

Dit is niet een kwestie van erop scheuren?
Ja, maar daar wordt alleen de trein opgereden omdat er rijverboden voor vrachtwagens zijn vanwege de hellingen. In de winter kan het ook zijn dat er wel vrachtwagens mogen rijden, maar als er gevaarlijke stoffen geladen zijn mag het weer niet over de bergpas. Vaak mogen daar die trucks niet door de tunnels (indien aanwezig).
  zondag 2 april 2017 @ 07:31:24 #101
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_169940106
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2017 07:05 schreef Okuliarnik het volgende:

[..]

Dit probeerde men in Europa al in 1999 onder de naam 'RoadRailer europa', een idee van de 'Bayerische Trailerzug Gesellschaft'. Dat je daar nu niks over post zegt heel wat over het succes daarvan.
Klopt, niet succesvol geworden. Waarom weet ik niet, maar het is nergens echt doorgevoerd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')