abonnement Unibet Coolblue
pi_169893224
Slavoj ´i¸ek thinks political correctness is exactly what perpetuates prejudice and racism
Annalisa Merelli
May 08, 2015

Slovenian philosopher Slavoj ´i¸ek isn’t one to shy away from provocative observations. In a video published on the portal Big Think, he takes on something that is commonly employed as a sensible cultural practice: Political correctness. The academic calls it a form of “cold respect.” He argues that giving space to an occasional exchange of “friendly obscenities” allows for more closeness and gives way to honest exchanges.

´i¸ek reports several episodes in which his lack of politically correct boundaries has served him well, from dealing with the ethnic tensions in former Yugoslavia to becoming friendly with two black Americans after jokingly making a racist remark: “You blacks, like the yellow guys, you all look the same” he reports saying to them, adding, “they embraced me and they told me, you can call me nigga.”)

“I’m well aware that we should not just walk around and humiliate each other,” says the philosopher. And yet he finds that “there is something so fake about political correctness”—something that, according to him, prevents a true overcoming of prejudice and racism. ´i¸ek explains:

That’s my problem with political correctness. It’s just a form of self discipline which doesn’t really allow you too overcome racism. It’s just oppressed, controlled racism.

´i¸ek’s words might be blunt, but his point is valid.

Political correctness stems from the understanding that racism and inequality exist, and that in lieu of fixing those problems, prettier language will do the trick—as if by using inoffensive words and avoiding crass jokes we are to paint over the filth of reality. Politically correct expressions, to ´i¸ek, become patronizing because they actually highlight inequalities. As the philosopher notes, “one needs to be very precise not to fight racism in a way which ultimately reproduces, if not racism itself, at least the conditions of racism.”

The subtext of every carefully chosen, politically correct, expression is that there are still people in a position so privileged that they need to refer to “others” in a way that is not offensive—that doesn’t, for instance, make reference to their origin, or skin color. The implication is that there is nothing possibly offensive in the speaker’s skin tone or their origin. Jokes and blunt words can’t scratch their confidence—no, it’s only the rest of the population who needs the protection of politically correct language.

Beyond the offensive jokes, avoiding politically correct language is also about calling things by their name. Just like a family friend’s three-year-old nephew who, back from his first day of kindergarten, excitedly told his parents: “I have a new friend! He’s all brown!”
And it is not just race, of course, that ´i¸ek talks about. Gender, disability–anything that diverges from norms presented in society or media–are all coated with neutral words and behaviors, by the very people who claim to be accepting of it. This special language, despite its intentions, serves to reinforce certain conditions as special, fragile, and weak.

Can we dare to see differences for what they are—nothing else than differences? And can we ever safely name them, perhaps even with the occasional offensive joke?
Perhaps adopting a little of ´i¸ek’s attitude would indeed result in what he refers to as a “wonderful sense of shared obscene solidarity.” It might generate misunderstanding, but if a more light-hearted approach is adopted in a genuine way, that would reflect a profound belief that the other isn’t weaker, doesn’t need anyone’s protection, and is at our level—hence can openly be made fun of, just as we do of ourselves.

Video van Bigthink

Slavoj ´i¸ek: Political Correctness is a More Dangerous Form of Totalitarianism


The Historical Roots of “Political Correctness”

http://www.blendedbody.co(...)ByRaymondV.Raehn.pdf

De gevaren van een doorgeslagen PC cultuur

Tyranny, one tiny step at a time - How ideology, group identity & collective guilt destroy societies


Een gezond alternatief en wat de mensen echt dichter bij elkaar brengt :

"Racist Jokes!"


Hoewel het niet alle problemen zal oplossen is het wel een stap in de goede richting . Zolang je blijft communiceren met andersdenkenden is er de kans om er samen uit te komen en een compromis te sluiten . Ook al ben je het met elkaar fundamenteel oneens

Wanneer de mensen niet meer met elkaar praten is geweld de enige alternatief. Iets wat we ten koste van alles moeten voorkomen .

Verder wil ik het topic gebruiken om de absurditeit van de pc cultuur aan te kaarten .En om te onderzoeken waar het allemaal naar toe zal leiden. Ik moedig de users om hetzelfde te doen

Korte wiki omschrijving van Slavoj Zizek

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja hij heeft bepaalde nervus tics waardoor die bovengemiddeld veel aan zijn neus zit :P. Dat neemt niet weg dat die weldegelijk zinnige dingen te melden heeft
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_169893400
Goed topic. Hij had hier een jaar (of twee) geleden wel een beter artikel over geschreven trouwens.
  donderdag 30 maart 2017 @ 21:27:40 #3
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_169893801
quote:
“You blacks, like the yellow guys, you all look the same” he reports saying to them, adding, “they embraced me and they told me, you can call me nigga.”)
negatief geloofwaardigheidsgehalte :')
pi_169895049
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2017 21:13 schreef LelijKnap het volgende:
Goed topic. Hij had hier een jaar (of twee) geleden wel een beter artikel over geschreven trouwens.
Als je het artikel nog terug kan vinden laat het me weten . Ben nu nog in staat om mijn OP aan te passen :P
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_169895126
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2017 21:27 schreef hugecooll het volgende:

[..]

negatief geloofwaardigheidsgehalte :')
Je denkt dat je de donkere mensen een plezier doet door ze afro amerikaan te noemen ?
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  donderdag 30 maart 2017 @ 22:03:44 #6
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_169895140
quote:
11s.gif Op donderdag 30 maart 2017 22:03 schreef Ali_boo het volgende:

[..]

Je denkt dat je de donkere mensen een plezier doet door ze afro amerikaan te noemen ?
Hoe kom je daarbij?
  donderdag 30 maart 2017 @ 22:04:03 #7
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_169895159
WAT IS DIT VOOR RARE GEVOLGTREKKING ALI?
pi_169895615
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2017 22:03 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Hoe kom je daarbij?
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2017 21:27 schreef hugecooll het volgende:

[..]

negatief geloofwaardigheidsgehalte :')
Hoe moet ik het anders interpreteren ? :D

Of je denkt dat die dit uit zijn duim zuigt . Dat kan natuurlijk ook

Hoe dan ook , elkaar de waarheid vertellen, op een luchtige manier brengt de mensen echt dichter bij elkaar
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  donderdag 30 maart 2017 @ 22:19:12 #9
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_169895680
quote:
2s.gif Op donderdag 30 maart 2017 22:17 schreef Ali_boo het volgende:

[..]

[..]

Hoe moet ik het anders interpreteren ? :D

Of je denkt dat die dit uit zijn duim zuigt . Dat kan natuurlijk ook

Hoe dan ook , elkaar de waarheid vertellen, op een luchtige manier brengt de mensen echt dichter bij elkaar
Ik wilde daarmee aangeven dat het door hem geschetste scenario niet echt geloofwaardig op mij overkwam
pi_169896039
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2017 22:01 schreef Ali_boo het volgende:

[..]

Als je het artikel nog terug kan vinden laat het me weten . Ben nu nog in staat om mijn OP aan te passen :P
Helaas al kwijt. Via google met de termen uit de OP misschien wel terug te vinden.
pi_169896674
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2017 22:19 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Ik wilde daarmee aangeven dat het door hem geschetste scenario niet echt geloofwaardig op mij overkwam
Probeer het een keer IRL uit. Wie weet word je nog aangenaam verrast o|O
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_169897037
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2017 22:30 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Helaas al kwijt. Via google met de termen uit de OP misschien wel terug te vinden.
Heb wel meerdere filmpjes kunnen vinden omtrent dit onderwerp maar geen artikelen ( niet van Zizek iig)

Dat hoeft geen probleem te zijn sinds je zelf bovengemiddeld veel van het onderwerp af weet . Hou je vooral niet in als je bepaalde onderwerpen ter sprake wilt brengen

Ik zal op mijn manier proberen mijn steentje bij te dragen
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  vrijdag 31 maart 2017 @ 00:14:30 #13
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_169898483
Politieke correctheid is een soort omgekeerde censuur tegenwoordig. Mensen lopen bij voorbaat al op hun tenen want er zou maar eens iemand aanstoot kunnen nemen tegen wat woordjes :o
pi_169899341
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2017 23:07 schreef Ali_boo het volgende:

[..]

Heb wel meerdere filmpjes kunnen vinden omtrent dit onderwerp maar geen artikelen ( niet van Zizek iig)

Dat hoeft geen probleem te zijn sinds je zelf bovengemiddeld veel van het onderwerp af weet . Hou je vooral niet in als je bepaalde onderwerpen ter sprake wilt brengen

Ik zal op mijn manier proberen mijn steentje bij te dragen
Edit: Toch gevonden. Hij schreef dit naar aanleiding van de aanslagen in Parijs. http://inthesetimes.com/article/18605

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 31-03-2017 03:08:57 ]
  vrijdag 31 maart 2017 @ 07:54:36 #15
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_169899746
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2017 22:51 schreef Ali_boo het volgende:

Probeer het een keer IRL uit. Wie weet word je nog aangenaam verrast o|O
" He hallo, meneer de neger, net als die Aziaten lijken jullie ook allemaal op elkaar. Mag ik een knuffel?"
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_169909196
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 00:14 schreef ChrisCarter het volgende:
Politieke correctheid is een soort omgekeerde censuur tegenwoordig. Mensen lopen bij voorbaat al op hun tenen want er zou maar eens iemand aanstoot kunnen nemen tegen wat woordjes :o
Dat niet alleen maar het neemt ook steeds ergere vormen aan . Waar het allemaal naartoe zal leiden?

Vooral in bnw zouden we daar heerlijk op los kunnen speculeren O-)
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_169909235
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 03:06 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Edit: Toch gevonden. Hij schreef dit naar aanleiding van de aanslagen in Parijs. http://inthesetimes.com/article/18605
Mijn god er kwam maar geen eind aan het stuk. Duurde zeker een half uur voordat ik het in zijn geheel had doorgenomen

Maar sinds die zoveel rake dingen zegt in zijn artikel was het meer dan de moeite waard ( ook al ben ik het niet overal eens met hem )
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_169909286
quote:
17s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 07:54 schreef Copycat het volgende:

[..]

" He hallo, meneer de neger, net als die Aziaten lijken jullie ook allemaal op elkaar. Mag ik een knuffel?"
Er is een bepaalde art form in het overbrengen van de boodschap

Jou bewoording zou best wel eens verkeerd kunnen vallen . Maar goed, niet geschoten is altijd mis toch ?
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  Moderator vrijdag 31 maart 2017 @ 18:20:20 #19
249559 crew  Lavenderr
pi_169909379
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 18:07 schreef Ali_boo het volgende:

[..]

Dat niet alleen maar het neemt ook steeds ergere vormen aan . Waar het allemaal naartoe zal leiden?

Vooral in bnw zouden we daar heerlijk op los kunnen speculeren O-)
Zoals dit bijv:
Voedingswetenschapper Jona Gold maakt leerlingen bewust van hun keuzegedrag. Ze heeft uitstekende tips en weet alles over keuzes maken, al is ze er zelf geen ster in…


2:35: "Je denkt na over je keuze. Bijvoorbeeld om geen varkensvlees op je broodjes op school te doen, omdat je weet dat er moslimkindjes in de klas zitten."

https://www.ikeethetbeter.nl/groep-8/klasselunch/film-groep-8
Sterk staaltje 'voor moslims denken'.
  vrijdag 31 maart 2017 @ 18:23:02 #20
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_169909428
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 18:13 schreef Ali_boo het volgende:

Er is een bepaalde art form in het overbrengen van de boodschap

Jou bewoording zou best wel eens verkeerd kunnen vallen . Maar goed, niet geschoten is altijd mis toch ?
Mja. Ik ben wel aardig bijziend, maar niet zo kortzichtig dat ik alle Aziaten of negers op elkaar vind lijken.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  vrijdag 31 maart 2017 @ 18:48:04 #21
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_169909749
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 18:20 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Zoals dit bijv:
Voedingswetenschapper Jona Gold maakt leerlingen bewust van hun keuzegedrag. Ze heeft uitstekende tips en weet alles over keuzes maken, al is ze er zelf geen ster in…


2:35: "Je denkt na over je keuze. Bijvoorbeeld om geen varkensvlees op je broodjes op school te doen, omdat je weet dat er moslimkindjes in de klas zitten."

https://www.ikeethetbeter.nl/groep-8/klasselunch/film-groep-8
Sterk staaltje 'voor moslims denken'.
Rete-irritant. Laat iedereen zich vooral lekker druk maken om zichzelf. Dit is echt een goed staaltje van overdreven policor.
pi_169995346
Vraagje: waarom staat deze hier en niet bij filosofie en levensbeschouwing of politiek?
In heaven, all the interesting people are missing.<br />~F. Nietzsche
  dinsdag 4 april 2017 @ 14:59:09 #23
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_169995413
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 april 2017 14:56 schreef BenmaF1 het volgende:
Vraagje: waarom staat deze hier en niet bij filosofie en levensbeschouwing of politiek?
Dit soort vragen horen in BNW FB.

Het staat in BNW omdat we hier ook de niet MSM bronnen gewoon meenemen in discussies. Andere subfora zien liever bekende/erkende bronnen langskomen.
pi_169995689
De invloed van politieke correctheid is klein en wordt voornamelijk overdreven voor eigen gewin.
Conscience do cost.
  Moderator dinsdag 4 april 2017 @ 15:28:42 #25
249559 crew  Lavenderr
pi_169995966
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 15:12 schreef ems. het volgende:
De invloed van politieke correctheid is klein en wordt voornamelijk overdreven voor eigen gewin.
Of ingegeven?
  dinsdag 4 april 2017 @ 15:36:35 #26
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_169996111
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 15:28 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Of ingegeven?
Of het wordt aangeleerd zoals dat filmpje over geen ham op je brood als er ook moslims in je klas zitten.
  Moderator dinsdag 4 april 2017 @ 15:38:20 #27
249559 crew  Lavenderr
pi_169996151
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 april 2017 15:36 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Of het wordt aangeleerd zoals dat filmpje over geen ham op je brood als er ook moslims in je klas zitten.
Aangeleerd of aangewend. Kan allemaal.
pi_169996719
PC is trouwens zo oud als de mensheid.
quote:
11s.gif Op donderdag 30 maart 2017 22:03 schreef Ali_boo het volgende:

[..]

Je denkt dat je de donkere mensen een plezier doet door ze afro amerikaan te noemen ?
Waarom zou je een Nigeriaan een Afro-Amerikaan noemen?

Overigens is PC al zo oud als de mensheid en zeker niet iets van de laatste paar jaar (en ook niet per definitie voorbehouden aan een bepaalde politieke stroming).
  Moderator dinsdag 4 april 2017 @ 16:38:40 #29
249559 crew  Lavenderr
pi_169998206
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 16:03 schreef Chewie het volgende:
PC is trouwens zo oud als de mensheid.

[..]

Waarom zou je een Nigeriaan een Afro-Amerikaan noemen?

Overigens is PC al zo oud als de mensheid en zeker niet iets van de laatste paar jaar (en ook niet per definitie voorbehouden aan een bepaalde politieke stroming).
Het is ook gewoon beleefdheid en fatsoen natuurlijk.
pi_169998255
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 16:38 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Het is ook gewoon beleefdheid en fatsoen natuurlijk.
Soms wel maar zoals Carlin hier aantoont heeft het ook wel andere oorzaken.


Shell shock was wel een zeer treffende omschrijving trouwens.
pi_169998652
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 april 2017 15:36 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Of het wordt aangeleerd zoals dat filmpje over geen ham op je brood als er ook moslims in je klas zitten.
Dat is geen PC. Dat is gewoon achterlijkheid :P
Conscience do cost.
pi_170167430
De eerste berichten waarom het Pasen moet verdwijnen zijn binnen _O_

NWS / Paasvieringen Den Haag ontdaan van Christelijke symbolen #2
NWS / Spoeddebat over aangepaste paasviering: 'dit is van de zotte'

Het is mijn voorspelling dat er nog vele vergelijkbare berichten zullen volgen. Zowel nationaal als internationaal

Minderheden die vertellen hoe de dominante volk zich moet gedragen = progressie

Weg met ons is de weg voorruit

Christendom :r :r
Islam *;
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  Moderator woensdag 12 april 2017 @ 15:30:42 #33
249559 crew  Lavenderr
pi_170167535
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 15:24 schreef Ali_boo het volgende:
De eerste berichten waarom het Pasen moet verdwijnen zijn binnen _O_

NWS / Paasvieringen Den Haag ontdaan van Christelijke symbolen #2
NWS / Spoeddebat over aangepaste paasviering: 'dit is van de zotte'

Het is mijn voorspelling dat er nog vele vergelijkbare berichten zullen volgen. Zowel nationaal als internationaal

Minderheden die vertellen hoe de dominante volk zich moet gedragen = progressie

Weg met ons is de weg voorruit

Christendom :r :r
Islam *;
Het was te verwachten. Eerst de Kerst en nu Pasen onder vuur.
Wat ik niet begrijp is dat mensen die niet christelijk zijn hun kinderen op een christelijke school doen. En ik begrijp dat 'denken voor' van die schoolleiding ook niet.
  woensdag 12 april 2017 @ 15:42:41 #34
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_170167762
Mij maakt het niets uit als Pasen zou verdwijnen. Gros heeft niets met de religieuze achtergrond van het feest wat ook nog eens dubieus te noemen is. Het schijnt dat Pasen/Easter/ Ishtar zelfs heiden is. Prettige bijkomstigheid is de extra dag vrij :+



Maar ja het is nou eenmaal traditie, dat moeten we koesteren. Zag trouwens wel net op de multiculti-school mandjes met eitjes staan gemaakt door kinderen. Wellicht weer zo'n berichtje zodat we nog sneller de schurft krijgen aan die moslims.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_170167847
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 april 2017 14:56 schreef BenmaF1 het volgende:
Vraagje: waarom staat deze hier en niet bij filosofie en levensbeschouwing of politiek?
Het is een aanval op de identiteit van de dominante volk . Waar termen als rechten, vrijheden , gelijkheid misbruikt worden om het westen van binnenuit te vernietigen . Achter de prachtige termen schuilt een duistere agenda waar weinig mensen zich bewust van zijn

Want hoe kan er ooit iets mis zijn met rechten of vrijheden , toch ;)

Waar het allemaal naartoe zal leidden ? Dat hoop ik hier te beantwoorden
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_170168032
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 15:24 schreef Ali_boo het volgende:

Christendom :r :r
Islam *;
Of gewoon allebei :r :r
Conscience do cost.
  woensdag 12 april 2017 @ 16:05:31 #37
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_170168247
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 15:42 schreef controlaltdelete het volgende:
Mij maakt het niets uit als Pasen zou verdwijnen. Gros heeft niets met de religieuze achtergrond van het feest wat ook nog eens dubieus te noemen is. Het schijnt dat Pasen/Easter/ Ishtar zelfs heiden is. Prettige bijkomstigheid is de extra dag vrij :+

[ afbeelding ]

Maar ja het is nou eenmaal traditie, dat moeten we koesteren. Zag trouwens wel net op de multiculti-school mandjes met eitjes staan gemaakt door kinderen. Wellicht weer zo'n berichtje zodat we nog sneller de schurft krijgen aan die moslims.
De bijbel en alles wat erin staat is ook gebaseerd op nog oudere godsdiensten. Ze hebben allemaal leentjebuur gespeeld.

Ik vind het doorgeslagen correctheid: op een christelijke school hanteer je christelijke tradities.

Had je maar naar een openbare of islamitische moeten gaan.
pi_170168542
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 15:30 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Het was te verwachten. Eerst de Kerst en nu Pasen onder vuur.
Wat ik niet begrijp is dat mensen die niet christelijk zijn hun kinderen op een christelijke school doen. En ik begrijp dat 'denken voor' van die schoolleiding ook niet.
Moslim ouders weten dat ze hun zin krijgen als ze maar lang genoeg doorzeuren de juiste buzzwords gebruiken

Dat van de schoolleiding is lastiger te verklaren maar persoonlijk denk ik en gebrek aan ruggengraat en moraal . Want ze durven zich nergens meer uit te spreken . Zelfs wanneer hun geloof word aangevallen . Een obsessie om '' correct '' over te komen is groter dan het behoud van eigen tradities

Putin had een aardige speach over dit onderwerp


A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_170168614
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 15:30 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Wat ik niet begrijp is dat mensen die niet christelijk zijn hun kinderen op een christelijke school doen.
Omdat locatie. En omdat sommige scholen gewoon goed zijn, ondanks de connectie met het christendom.

Ik vind het verder trouwens een goede ontwikkeling. Zoveel mogelijk het christendom en islam uit de scholen halen. Het is jammer dat ze het doen om moslims te bekoren maar het resultaat is hetzelfde.

Ik heb trouwens vooralsnog maar weinig voorbeelden gezien van politieke correctheid in dit topic. Meer meningsverschillen die eenvoudigweg op dat hoopje worden gegooid.
Conscience do cost.
  woensdag 12 april 2017 @ 16:31:00 #40
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_170168842
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 16:19 schreef ems. het volgende:

[..]


Ik heb trouwens vooralsnog maar weinig voorbeelden gezien van politieke correctheid in dit topic. Meer meningsverschillen die eenvoudigweg op dat hoopje worden gegooid.
Laat dat maar aan de Engelsen over ;)

http://www.dailymail.co.u(...)-blushes-diners.html

Hands off my spotted dick! :9
  Moderator woensdag 12 april 2017 @ 16:31:17 #41
249559 crew  Lavenderr
pi_170168855
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 16:19 schreef ems. het volgende:

[..]

Omdat locatie. En omdat sommige scholen gewoon goed zijn, ondanks de connectie met het christendom.

Ik vind het verder trouwens een goede ontwikkeling. Zoveel mogelijk het christendom en islam uit de scholen halen. Het is jammer dat ze het doen om moslims te bekoren maar het resultaat is hetzelfde.

Ik heb trouwens vooralsnog maar weinig voorbeelden gezien van politieke correctheid in dit topic. Meer meningsverschillen die eenvoudigweg op dat hoopje worden gegooid.
Dat is nu juist hetgene wat me zo stoort.
pi_170168998
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 15:42 schreef controlaltdelete het volgende:
Mij maakt het niets uit als Pasen zou verdwijnen. Gros heeft niets met de religieuze achtergrond van het feest wat ook nog eens dubieus te noemen is. Het schijnt dat Pasen/Easter/ Ishtar zelfs heiden is. Prettige bijkomstigheid is de extra dag vrij :+

[ afbeelding ]

Maar ja het is nou eenmaal traditie, dat moeten we koesteren. Zag trouwens wel net op de multiculti-school mandjes met eitjes staan gemaakt door kinderen. Wellicht weer zo'n berichtje zodat we nog sneller de schurft krijgen aan die moslims.
Ondanks dat het pagan roots heeft is het een onderdeel van de westerse cultuur . En ondanks dat de mensen vandaag de dag niet echt gelovig zijn is het een overblijfsel van het christendom . Iets wat de mensen vandaag de dag nog vieren ook al zijn ze zelf niet gelovig . Het blijft iets wat van ons is

De volgende meme verklaart wellicht waarom de heksenjacht op Pasen is geopend

A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  Moderator woensdag 12 april 2017 @ 16:50:12 #43
249559 crew  Lavenderr
pi_170169256
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 16:38 schreef Ali_boo het volgende:

[..]

Ondanks dat het pagan roots heeft is het een onderdeel van de westerse cultuur . En ondanks dat de mensen vandaag de dag niet echt gelovig zijn is het een overblijfsel van het christendom . Iets wat de mensen vandaag de dag nog vieren ook al zijn ze zelf niet gelovig . Het blijft iets wat van ons is

De volgende meme verklaart wellicht waarom de heksenjacht op Pasen is geopend

[ afbeelding ]
Punt drie klopt dan weer niet. Misschien komt er een andere religie voor in de plaats.
  woensdag 12 april 2017 @ 17:01:58 #44
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_170169492
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 16:38 schreef Ali_boo het volgende:

[..]

Ondanks dat het pagan roots heeft is het een onderdeel van de westerse cultuur . En ondanks dat de mensen vandaag de dag niet echt gelovig zijn is het een overblijfsel van het christendom . Iets wat de mensen vandaag de dag nog vieren ook al zijn ze zelf niet gelovig . Het blijft iets wat van ons is

De volgende meme verklaart wellicht waarom de heksenjacht op Pasen is geopend

[ afbeelding ]
Dat ben ik enigszins met je eens al hecht ik niet veel waarde aan een traditie met een valse achtergrond. Lijstje mist nog het vernietigen van de tolerantie maw het stimuleren van (rassen) haat. Werkt zo'n nieuwsbericht ook goed aan mee, want oh nee kom niet aan onze tradities. Dan worden de nl'ers pas echt boos (op moslims). En op de Antillianen straks natuurlijk weer met Sinterklaas oO/
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_170169538
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 16:19 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik heb trouwens vooralsnog maar weinig voorbeelden gezien van politieke correctheid in dit topic. Meer meningsverschillen die eenvoudigweg op dat hoopje worden gegooid.
Speciaal voor jouw ems

Nivea’s ‘White Is Purity’ ad campaign didn’t end well

Nivea has pulled a deodorant ad that declared “White Is Purity” after people protested that the slogan is racist, and after others hijacked the ad’s online campaign with comments about white supremacy.

The ad, which appeared in a Facebook post last week, originally targeted the German skin care company’s followers in the Middle East. It was intended to promote Nivea’s “Invisible for Black and White” deodorant and depicted the back of a woman’s head with long, wavy, dark hair that tumbled over an all-white outfit.

Underneath the woman’s locks was the slogan in all caps: “WHITE IS PURITY.”

The caption on Nivea’s Facebook post read: “Keep it clean, keep bright. Don’t let anything ruin it, #Invisible.”



The post was quickly condemned by those who saw it as promoting racist rhetoric.

What the HELL is this? White Purity?” one Twitter user said. “Shame, Shame, Shame on you. Fire your marketing person and anyone who approved this ad.”

Another Twitter user took images of racist comments that had been left on the Facebook post, some referencing the Holocaust.

“Wow @NiveaUSA. This is horrendous,” the person wrote. “Your comments are FULL of society’s refuse. This cleared your marketing department? #prnightmare”

Still others appeared to praise the ad — for the same reasons.

The Daily Mail captured an image of a post by a white supremacist group on Nivea’s Facebook page that read, “We enthusiastically support this new direction your company is taking. I’m glad we can all agree that #WhiteIsPurity.”

[‘Perfect Footwear for Nazis!’: Boots recalled because their tread leaves swastika imprints]

“Nivea has chosen our side and the most liked comments are glorious,” another Twitter user said, with an image of the top comments on Nivea’s Facebook post.

One showed Pepe the Frog, a meme that in recent years was co-opted by white supremacists and has been declared a hate symbol.

Another showed a picture of Nazi leader Adolf Hitler edited to depict him with glowing orbs of light for eyes.

A handful of threads on the anonymous online forum 4chan praised the Nivea ad slogan’s apparent, if unintended, link to white supremacy and encouraged people to “LIKE ALL COMMENTS, BUY THEIR PRODUCTS.”

Is Nivea, dare I say, /our guy/?” one 4chan user wondered, referring to supporters of white supremacist groups.

Nivea has since deleted the Facebook post, though images of the ad are still widely available online. Metro UK reported that the post remained publicly visible over the weekend and was only removed Monday after the news outlet inquired about it.

The company appeared to spend much of the day Tuesday individually replying to people on Twitter who were outraged by the ad.

In a statement to The Washington Post, a spokeswoman for Nivea’s parent company, Beiersdorf Global AG, apologized for the post.

“That image was inappropriate and not reflective of our values as a company. We deeply apologize for that and have removed the post,” the statement read. “Diversity and inclusivity are crucial values of NIVEA. We take pride in creating products that promote beauty in all forms. Discrimination of any kind is simply not acceptable to us as a company, as employees, or as individuals.”

An earlier “invisible” ad declaring that “Black Stays black. White Stays White.” was still on the Nivea Middle East Facebook page as of Wednesday morning.

This is not the first time Nivea has attracted controversy with its marketing campaigns.

In 2011, an ad for “Nivea for Men” products came under fire for depicting a clean-shaven black man holding a disembodied head with an Afro — presumably his former self — and getting ready to toss it away.

The slogan on that ad? “RE-CIVILIZE YOURSELF.”

l
“Thank you for caring enough to give us your feedback about the recent ‘Re-civilized’ NIVEA FOR MEN ad,” the company’s 2011 apology read. “This ad was inappropriate and offensive. It was never our intention to offend anyone, and for this we are deeply sorry. This ad will never be used again. Diversity and equal opportunity are crucial values of our company.”

Abby Ohlheiser contributed to this report.

https://www.washingtonpos(...)m_term=.a86cbbd06db6

http://nypost.com/2017/04(...)-ad-was-a-good-idea/

http://www.bbc.com/news/world-europe-39489967

http://www.huffingtonpost(...)1876e4b0917d34762692

Er zijn veel meer bronnen te vinden maar dit is om aan te geven hoe zon onzinnig bericht onnodig word opgeblazen. Zelfs de ''betrouwbare media'' doen er aan mee

Een korte youtube vid die het allemaal uitlegt :
Als je geen zin hebt om de vid te bekijken hier een verzameling van de beste meme's









Een goed vb van compleet doorgeslagen ''politieke correctheid''

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_boo op 12-04-2017 17:09:31 ]
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_170169940
Nog eentje voor ems

Een jong meisje reist af naar het midden oosten om daar te liften . Haar doel? Om te bewijzen dat moslims vreedzame mensen zijn

Hoe het afloopt kan je lezen in de volgende artikel : http://www.yesimright.com(...)-what-they-did-next/
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_170169977
Maar wat specifiek is er dan politiek correct aan? :P Het klinkt mij vooral in de oren als een heleboel ophef om niets en dat flink opgeblazen door de meme-machine.

Wanneer is het politieke correctheid? Als mensen aanstoot nemen aan iets? Of als nivea het vervolgens verandert?

Oprechte vragen trouwens. Ik vind politieke correctheid vooral een stopwoordje voor mensen die iets te klagen willen hebben.
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 17:20 schreef Ali_boo het volgende:
Nog eentje voor ems

Een jong meisje reist af naar het midden oosten om daar te liften . Haar doel? Om te bewijzen dat moslims vreedzame mensen zijn

Hoe het afloopt kan je lezen in de volgende artikel : http://www.yesimright.com(...)-what-they-did-next/
Wat heeft een dom meisje met politieke correctheid te maken? Even los van dat gezien de bron waarschijnlijk een hoop gelogen is.
Conscience do cost.
pi_170171484
De term `politieke correctheid’ wordt veel gebruikt, maar wat er precies mee wordt bedoeld blijft doorgaans onduidelijk, evenals de gedachten, die eraan ten grondslag liggen. Politieke correctheid laat veel zaken onbesproken, kenmerkt zich door een woordgebruik dat discriminatie en ongelijkheid tracht uit te wissen en gebruikt woorden in een andere betekenis dan ze vroeger hadden. Politieke correctheid is geïnspireerd op het gedachtegoed van het culturele marxisme.

Karl Marx meende al dat oude waarden door nieuwe moesten worden vervangen. Daartoe moesten die waarden eerst worden vernietigd, waarna er uit de chaos nieuwe zouden kunnen ontstaan. Aanvankelijk werden de pijlen gericht op de vervanging van het kapitalistische economische systeem door een samenleving waarin de productiemiddelen in handen van het proletariaat zouden zijn. In 1917 richtte Lenin de Sovjet-Unie op, waarbij het marxisme in de vorm van het communisme in praktijk gebracht werd. De rol van de staat werd allesoverheersend en de partij diende als proletarische voorhoede. Rond 1990 kwam het communisme, dat miljoenen slachtoffers had geëist, ten val, viel de Sovjet-Unie uit elkaar en werd de Koude Oorlog beëindigd. Niettemin kwamen vroegere communisten in Europa als socialisten aan de macht (Barroso), zonder dat zij werden aangesproken op hun verleden.

Naast de economische had het marxisme een culturele poot, die in 1923 gestalte kreeg in een instituut dat later bekend werd als de Frankfurter Schule. Van daaruit werd kritiek geleverd op de westerse cultuur en beschaving. Zij bestreed racisme, seksisme, kolonialisme, imperialisme, homohaat, fascisme en vreemdelingenhaat. Het christendom werd gezien als rem op de gewenste ontwikkelingen. Het doel was nu de vernietiging van de westerse cultuur met haar traditionele waarden en ook weer het scheppen van chaos, zij het met andere middelen dan het economische marxisme hanteerde.

Herbert Marcuse gaf in de jaren zestig het culturele marxisme in het Westen een grote impuls. Niet de arbeiders maakten de revolutie, maar studenten en academici. Door hun positie in de samenleving zouden die bij uitstek geschikt zijn om de revolutionaire voorhoede te vormen. Daarmee begon ‘de mars door de instituties’ en kwamen het onderwijs in al zijn geledingen, de nieuwsvoorziening, het bestuursapparaat en het welzijnswerk grotendeels in hun handen, wat zij nog steeds zijn. Het kapitalisme, het christendom, de heersende moraal, het gezin, het nationalisme en het patriottisme moesten het voortaan ontgelden en het onderwijs moest op de schop. Vrouwen moesten zelfstandiger worden en gaan werken. Het christendom, waar het individu centraal staat, kwam onder vuur; het staat fundamenteel tegenover het communisme dat het collectief boven het individu stelt.

Gelijkheidsdenken, solidariteit, nivellering, globalisering en maakbaarheid van de samenleving werden het credo, evenals cultuurrelativisme, dat alle culturen als gelijkwaardig beschouwt. De provobeweging met in haar kielzog de kraakbeweging, de milieubeweging, de vredesbeweging, de vrouwenbeweging en de dierenbevrijdingsbeweging met hun acties waren een uitvloeisel van het nieuwe denken. Het culturele marxisme is intussen diep in onze samenleving doorgedrongen en dat geldt ook voor politieke correctheid. Beide worden geassocieerd met hen die zich (neo)liberaal, sociaal-democratisch of socialistisch noemen en de christen-democraten doen ijverig mee. Lenin kwalificeerde de liberalen al als ‘nuttige idioten‘, omdat ze zich voor zijn karretje lieten spannen.

Indoctrinatie, propaganda, leugenachtige voorlichting en verzwijgen van nieuws dat niet in het marxistische denken past, zijn schering en inslag. Om het volk afleiding te bieden wordt het rijkelijk voorzien van ‘brood en spelen‘. Een debat met uitwisseling van argumenten wordt zoveel mogelijk vermeden. De politiek correcten zien zichzelf als goed (‘Gutmenschen‘); de anderen zijn fout en moeten tot zwijgen worden gebracht. Dat maakt het moeilijk om kritiek te uiten op wat er in de samenleving gaande is. Critici worden al snel gedemoniseerd en ten onrechte uitgemaakt voor fascist of racist, soms worden ze bedreigd of aangevallen en in het ergste geval gedood (Fortuyn). Geprobeerd wordt de vrijheid van meningsuiting aan banden te leggen als uitingen beledigend voor bepaalde groepen uitgelegd kunnen worden. Veel geld wordt verspild aan onrendabele projecten (windmolens) en hypes die niet voldoende wetenschappelijk zijn onderbouwd (opwarming van de aarde door verhoogde CO2-uitstoot). Tegelijkertijd worden de belastingen verhoogd, gevangenissen gesloten, defensie uitgehold, de AIVD afgeslankt, de zorg verschraald en ga zo maar door.

Door de stelling, dat immigranten nodig waren om het vuile werk te doen, kwam massa-immigratie op gang. Dat proces wordt nog steeds ondersteund door de politiek correcte politici, ambtenaren, journalisten en advocaten hoewel onder geen bevolkingsgroep het werkloosheidspercentage zo hoog is als onder de immigranten. Met het binnenhalen van een (deels islamitische) onderklasse wordt een nieuw proletariaat geschapen geheel volgens de marxistische ideologie. Vergeten wordt dat het in stand houden van een verzorgingsstaat, gebaseerd op een overheid met een waterhoofd, die het volk steeds meer belastingen oplegt, op den duur niet te combineren is met het toelaten van grote aantallen armen.

Politiek correcte politici willen de islamisering niet tegengaan (motie Halsema werd alleen verworpen door PVV en SGP), maar plegen daarmee verraad aan hun streven naar seksuele bevrijding, gelijkheid tussen man en vrouw en uitbreiding van homorechten. Ze zien gemakshalve over het hoofd, dat de islam intolerant is en zich tegen ongelovigen en tegen de democratie richt. De islamieten in de nieuwe onderklasse worden gepamperd, hun eisen ingewilligd, hun daden goedgepraat of verdoezeld, hun cultuur wordt beschermd, de ‘multicultuur‘ bejubeld. De verklaring voor de rellen die onlangs in Frankrijk, Engeland en Zweden plaatshadden, wordt steevast gezocht in hoge werkloosheid, discriminatie, uitsluiting, racisme of troosteloze behuizing. Dat ze een duidelijk etnisch-religieus karakter hadden wordt verzwegen. Dat niet-islamitische migranten in een moeilijke situatie doorgaans minder problemen veroorzaken, komt niet aan de orde.

Tegelijkertijd wordt de autochtone bevolking een postkoloniaal schuldgevoel aangepraat. Problemen in Afrika en het Midden Oosten worden toegeschreven aan de voormalige koloniale machten. Het Westen komt om in zelfhaat. De Europese kolonisatie van vreemde landen wordt veroordeeld, maar de kolonisatie van Europa door immigranten van buiten ons werelddeel wordt gestimuleerd, hoe hypocriet kun je zijn? Het nieuwe proletariaat zou heel goed zijn agressie op de westerse samenleving kunnen gaan botvieren. Hoewel het culturele marxisme geen geweld predikt, zou het daar wel eens op kunnen uitdraaien, temeer omdat de lontjes steeds korter worden. Het links-islamitische bondgenootschap is bezig de westerse cultuur en beschaving te vernietigen. De helaas door het merendeel van de politici bejubelde EU is een bureaucratische moloch, en een geldverslindend, megalomaan, socialistisch project, dat erop is gericht de identiteit van de deelnemende landen te vernietigen en Europa in chaos te storten op weg naar een Nieuwe Wereld Orde. Vrijheid en democratie worden op het spel gezet door een elite, die zichzelf bovenmatig beloont.

Het kabinetsbeleid leidt tot neergang van de westerse cultuur en de welvaart, geheel volgens de beginselen van het culturele marxisme. Dit moet Rutte voor ogen hebben gestaan toen hij zijn kabinet als het beste van na de Tweede Wereldoorlog kwalificeerde.

http://www.dagelijksestan(...)litieke-correctheid/

De officiële versie klinkt iets anders : Politieke correctheid is een term voor voorzichtig taalgebruik over, of het vermijden van, onderwerpen die politiek gevoelig liggen, om belediging (van met name minderheden) te voorkomen. Kwesties die bijvoorbeeld betrekking hebben op ras, geslacht, religie, seksuele geaardheid of handicap worden door middel van zelfcensuur gefilterd om niemand te benadelen. Politiek correct taalgebruik gaat mee met de tijd. Zo kan 'invalide' in de ene periode een welkom alternatief zijn voor 'kreupel', maar later zelf weer als te hard worden ervaren en langzaamaan worden vervangen door een term als 'gehandicapte'.

De term 'politieke correctheid' wordt in rechts-conservatieve en nationalistische kringen vaak[bron?] gebruikt in een pejoratieve zin, vanwege de kritiek dat het om een censuurmiddel zou gaan. Ter linkerzijde zijn figuren als Bill Maher en Slavoj ´i¸ek bekende critici van politieke correctheid.

Bron wiki^ ^

Hoe werkt dit dan in praktijk?



A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  woensdag 12 april 2017 @ 18:50:35 #49
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_170172018
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 17:22 schreef ems. het volgende:
Maar wat specifiek is er dan politiek correct aan? :P Het klinkt mij vooral in de oren als een heleboel ophef om niets en dat flink opgeblazen door de meme-machine.

Wanneer is het politieke correctheid? Als mensen aanstoot nemen aan iets? Of als nivea het vervolgens verandert?

Oprechte vragen trouwens. Ik vind politieke correctheid vooral een stopwoordje voor mensen die iets te klagen willen hebben.

[..]

Wat heeft een dom meisje met politieke correctheid te maken? Even los van dat gezien de bron waarschijnlijk een hoop gelogen is.
Ik vind de aanpassing van Zwarte Piet in sommige plaatsen een perfect voorbeeld van doorgeslagen correctheid. Een absolute minderheid die met dreiging van geweld en met slappe argumenten het voor elkaar krijgt dat een onschuldig kinderfeest aangepast wordt.
pi_170172225
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 17:22 schreef ems. het volgende:
Maar wat specifiek is er dan politiek correct aan? :P Het klinkt mij vooral in de oren als een heleboel ophef om niets en dat flink opgeblazen door de meme-machine.

Wanneer is het politieke correctheid? Als mensen aanstoot nemen aan iets? Of als nivea het vervolgens verandert?

Oprechte vragen trouwens. Ik vind politieke correctheid vooral een stopwoordje voor mensen die iets te klagen willen hebben.

[..]

Wat heeft een dom meisje met politieke correctheid te maken? Even los van dat gezien de bron waarschijnlijk een hoop gelogen is.
Nu de vraagstuk is beantwoord wat PC eigenlijk is kan ik eindelijk inhoudelijk reageren

Maar wat specifiek is er dan politiek correct aan? :P Het klinkt mij vooral in de oren als een heleboel ophef om niets en dat flink opgeblazen door de meme-machine.

Nivea heeft de onvergefelijke fout gemaakt om het woord wit/blank in een positieve context te plaatsen . En waarom is dit een probleem ? Omdat de witman schuldig is aan alle leed wat de wereld kent , tenminste als je hun onzin gelooft

In hun beleving gaat het ong als volgt

Slavernij: wit cis male
Kolonies: wit cis male
Seksisme : wit cis male
Homofobie: wit cis male
Transfobie : wit cis male
patriarchaat : wit cis male
Racisme: wit sic male

Vandaar dat de backlash zo groot was

Wat betreft de meisje die ging liften : Volgens de pc brigade is islam een religie van vrede . Als je daadwerkelijk die onzin gelooft , daarbij elke vorm van kritiek wegzet als islamofobie en racisme . Dan kan het je duur komen te staan ,zoals het bij har het geval was

Dit had makkelijk voorkomen kunnen worden door haar de feiten over de religie te leren ipv blind te geloven in romantische fabels
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_170172243
quote:
Wanneer de mensen niet meer met elkaar praten is geweld de enige alternatief. Iets wat we ten koste van alles moeten voorkomen .
Dat is maar ten dele waar, omdat men ten eerste moet openstaan voor dialoog, en ten tweede bereidheid moet hebben om een compromis te bereiken, en dan waarschijnlijk slechts als het gaat over vrij triviale zaken.

Laat staan als er meer fundamentele zaken op het spel staan icm overleving..
pi_170172871
quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2017 18:50 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Ik vind de aanpassing van Zwarte Piet in sommige plaatsen een perfect voorbeeld van doorgeslagen correctheid. Een absolute minderheid die met dreiging van geweld en met slappe argumenten het voor elkaar krijgt dat een onschuldig kinderfeest aangepast wordt.
Maar is die anti-beweging juist niet 'groot' geworden door politieke incorrectheid? Zoals gezegd was het een hele kleine groep mensen die er aanstoot aan nemen. Dat bliepje op de radar werd pas echt groot op het moment dat men zich er massaal tegen ging verzetten en allerlei ondoordachte (en soms ronduit racistische) praatjes ging houden.

Als de groep anti-pieten gewoon dood genegeerd werden was er niet zoveel gebeurt. De aanpassingen die volgden kwamen voornamelijk voort uit de sfeer die gecreëerd werd aan de hand van de soms agressieve dialoog erna.

Als ik burgemeester was had ik persoonlijk de invaart echt niet aangepast en gezorgd voor voldoende beveiliging. Een ander persoon zou mogelijk alle partijen 'tevreden' willen stellen om geweld te vermijden en enkele aanpassingen doorvoeren. Is dat dan "politieke correctheid" of gewoon een meningsverschil over wat het beste plan van aanpak is?

En dat is het probleem dat ik heb met de term. Ik heb hem in het verleden ook regelmatig gebruikt maar ondertussen ben ik wat terughoudender ermee geworden. Het is te makkelijk om een groep meningen PC te noemen om vervolgens helemaal niet meer te willen nadenken over het eigenlijk gegeven argument. En hoewel ik het daar dan waarschijnlijk mee oneens ben wil ik dat beter kunnen toelichten dan "het is stom want het is politiek correct".

Dat nivea voorbeeld. Is het "politiek correct" als zij die reclame verwijderen? Of is het gewoon een gezond zakelijk verstand?
Conscience do cost.
pi_170173020
Het is meer de almaar toenemende polarisatie tussen meningen, overtuigingen, etc. die mij zorgen baart. De trend is duidelijk waarneembaar en stijgt steeds meer en meer, en dat is verontrustend met dergelijke grootschalige ongeregeldheden in de wereld en lokaal.. '

Het wordt een cumulatief effect.. En het einde lijkt voorlopig nog niet in zicht, we worden massaal gedwongen stelling te nemen, en niemand die nog een neutraal perspectief lijkt te hebben..
  Moderator woensdag 12 april 2017 @ 20:27:16 #54
249559 crew  Lavenderr
pi_170175161
quote:
15s.gif Op woensdag 12 april 2017 19:23 schreef Berkenboom het volgende:
Het is meer de almaar toenemende polarisatie tussen meningen, overtuigingen, etc. die mij zorgen baart. De trend is duidelijk waarneembaar en stijgt steeds meer en meer, en dat is verontrustend met dergelijke grootschalige ongeregeldheden in de wereld en lokaal.. '

Het wordt een cumulatief effect.. En het einde lijkt voorlopig nog niet in zicht, we worden massaal gedwongen stelling te nemen, en niemand die nog een neutraal perspectief lijkt te hebben..
Op een gegeven moment kún je niet meer neutraal blijven, in perspectief plaatsen of alles wegnuanceren.
pi_170175457
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 20:27 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Op een gegeven moment kún je niet meer neutraal blijven, in perspectief plaatsen of alles wegnuanceren.
Nee, dan wordt het tijd om serieus de zaak te bekijken, niet door slechts partij te kiezen toch? Want uiteindelijk blijf je altijd met een keuze over, of assimileren, of de oppositie te bekeren?

Zolang oplossingen uitblijven blijft het probleem bestaan namelijk, en wie heeft gelijk, en waarin, en tot welke prijs is men bereidt om deze waarden te verdedigen.

Het lijkt allemaal zo simpel, maar ik zie dat heel anders namelijk. En voorzie een hoop problemen als wij als mensen niet anders gaan kijken naar onszelf.
  Moderator woensdag 12 april 2017 @ 20:45:14 #56
249559 crew  Lavenderr
pi_170175963
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 20:33 schreef Berkenboom het volgende:

[..]

Nee, dan wordt het tijd om serieus de zaak te bekijken, niet door slechts partij te kiezen toch? Want uiteindelijk blijf je altijd met een keuze over, of assimileren, of de oppositie te bekeren?

Zolang oplossingen uitblijven blijft het probleem bestaan namelijk, en wie heeft gelijk, en waarin, en tot welke prijs is men bereidt om deze waarden te verdedigen.

Het lijkt allemaal zo simpel, maar ik zie dat heel anders namelijk. En voorzie een hoop problemen als wij als mensen niet anders gaan kijken naar onszelf.
Hoe bedoel je dat?
pi_170176024
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 20:45 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat?
In de meest algemene zin van menselijk handelen eigenlijk. Je kunt het op elk probleem toepassen.
  Moderator woensdag 12 april 2017 @ 20:53:32 #58
249559 crew  Lavenderr
pi_170176354
quote:
6s.gif Op woensdag 12 april 2017 20:46 schreef Berkenboom het volgende:

[..]

In de meest algemene zin van menselijk handelen eigenlijk. Je kunt het op elk probleem toepassen.
Geef eens een voorbeeld?
pi_170176435
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 20:53 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Geef eens een voorbeeld?
Het voorbeeld staat er toch al.. Vul maar een probleem in en kijk waar je uitkomt :)
pi_170177080
Opgetieft met de blanke duivel , DIT is het nieuwe Europa _O_

Wat een verrijking , wat een vooruitgang *;

A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_170178010
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 18:59 schreef Berkenboom het volgende:

[..]

Dat is maar ten dele waar, omdat men ten eerste moet openstaan voor dialoog, en ten tweede bereidheid moet hebben om een compromis te bereiken, en dan waarschijnlijk slechts als het gaat over vrij triviale zaken.

Laat staan als er meer fundamentele zaken op het spel staan icm overleving..
Zolang je breidt bent om een dialoog aan te gaan , van beide kanten , is er een kans op een vreedzame oplossing . Ondanks dat je mijlenver van elkaar afligt

Maar als je gaat claimen dat : de tijd van praten is voorbij, resolution now!!@#@! Zoals vele extreem linkse gekkies dat doen . Dan is het lastig om er gezamenlijk uit te komen . En druk me dan nog heel voorzichtig uit :P
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_170178271
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 21:26 schreef Ali_boo het volgende:

[..]

Zolang je breidt bent om een dialoog aan te gaan , van beide kanten , is er een kans op een vreedzame oplossing . Ondanks dat je mijlenver van elkaar afligt

Maar als je gaat claimen dat : de tijd van praten is voorbij, resolution now!!@#@! Zoals vele extreem linkse gekkies dat doen . Dan is het lastig om er gezamenlijk uit te komen . En druk me dan nog heel voorzichtig uit :P
Het sleutelwoord is altijd bereidheid tot consessies :)

En dan is machtsbalans cruciaal natuurlijk, een minderheid is makkelijk weg te zetten of overheersen. Optimaal gezien krijgt iedere kant zijn vrijheid en 'vul in'. En kan dan naast elkaar bestaan als de verschillen zo zijn dat ze niet overbrugt kunnen worden.

En anders gewoon gaan rellen :P
  Moderator woensdag 12 april 2017 @ 21:36:02 #63
249559 crew  Lavenderr
pi_170178626
quote:
7s.gif Op woensdag 12 april 2017 21:30 schreef Berkenboom het volgende:

[..]

Het sleutelwoord is altijd bereidheid tot consessies :)

En dan is machtsbalans cruciaal natuurlijk, een minderheid is makkelijk weg te zetten of overheersen. Optimaal gezien krijgt iedere kant zijn vrijheid en 'vul in'. En kan dan naast elkaar bestaan als de verschillen zo zijn dat ze niet overbrugt kunnen worden.

En anders gewoon gaan rellen :P
Dat moet dan wel van beide kanten komen. Niet dat de ene partij alleen máár concessies doet en de andere partij geen enkele.
Trouwens, wat is er mis met gewoon netjes integreren in een land waar je blijkbaar zo graag wilt wonen dat je er grote offers voor brengt.
pi_170178869
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 21:36 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat moet dan wel van beide kanten komen. Niet dat de ene partij alleen máár concessies doet en de andere partij geen enkele.
Trouwens, wat is er mis met gewoon netjes integreren in een land waar je blijkbaar zo graag wilt wonen dat je er grote offers voor brengt.
Er is mis dat wij waarschijnlijk onrealistische verwachtingen hebben.. Wie zegt dat de ander daar zin in heeft, of jij het wel of niet leuk vindt heeft men in sommige gevallen dus geen boodschap aan. En dan is de vraag dus tot hoever wil men gaan hier een oplossing voor te bedenken en uit te voeren?

Ik geloof niet dat men ergens een contract getekend heeft voor men aan wal kwam waaraan men zich dient te houden, op basis van onze voorwaarden en regels.

Men vergeet dat de mensen een geheel andere wereldvisie hebben, en een geheel andere religie. De meesten zullen acclimatiseren en wet volgen, tot het moment dat er meerderheid is ontstaan en er genoeg macht ontstaat om zelf mee te gaan dingen naar eigen rechten/visie whatever. Zo werkt dat nu eenmaal.
  Moderator woensdag 12 april 2017 @ 21:46:16 #65
249559 crew  Lavenderr
pi_170179056
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 21:41 schreef Berkenboom het volgende:

[..]

Er is mis dat wij waarschijnlijk onrealistische verwachtingen hebben.. Wie zegt dat de ander daar zin in heeft, of jij het wel of niet leuk vindt heeft men in sommige gevallen dus geen boodschap aan. En dan is de vraag dus tot hoever wil men gaan hier een oplossing voor te bedenken en uit te voeren?

Ik geloof niet dat men ergens een contract getekend heeft voor men aan wal kwam waaraan men zich dient te houden, op basis van onze voorwaarden en regels.

Men vergeet dat de mensen een geheel andere wereldvisie hebben, en een geheel andere religie. De meesten zullen acclimatiseren en wet volgen, tot het moment dat er meerderheid is ontstaan en er genoeg macht ontstaat om zelf mee te gaan dingen naar eigen rechten/visie whatever. Zo werkt dat nu eenmaal.
Wat een onzin. Als jij gaat emigreren ga je je toch ook aanpassen aan het land waar je gaat wonen en leven? Of verwacht je dat de mensen daar zich naar jou schikken?
pi_170179238
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 21:46 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Wat een onzin. Als jij gaat emigreren ga je je toch ook aanpassen aan het land waar je gaat wonen en leven? Of verwacht je dat de mensen daar zich naar jou schikken?
Jij verwacht veel, wat niet gelijk staat aan een universele waarheid, slechts jouw interpretatie ervan :) Snap je nu wat ik probeerde over te brengen?
  Moderator woensdag 12 april 2017 @ 21:55:22 #67
249559 crew  Lavenderr
pi_170179428
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 21:51 schreef Berkenboom het volgende:

[..]

Jij verwacht veel, wat niet gelijk staat aan een universele waarheid, slechts jouw interpretatie ervan :) Snap je nu wat ik probeerde over te brengen?
Ik snap het wel, maar ben het er gewoon niet mee eens.
pi_170179879
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 21:55 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik snap het wel, maar ben het er gewoon niet mee eens.
haha :) dat mag ook.
pi_170180931
quote:
7s.gif Op woensdag 12 april 2017 21:30 schreef Berkenboom het volgende:

[..]

Het sleutelwoord is altijd bereidheid tot consessies :)

En dan is machtsbalans cruciaal natuurlijk, een minderheid is makkelijk weg te zetten of overheersen. Optimaal gezien krijgt iedere kant zijn vrijheid en 'vul in'. En kan dan naast elkaar bestaan als de verschillen zo zijn dat ze niet overbrugt kunnen worden.

En anders gewoon gaan rellen :P
Enige flexibiliteit is wel vereist idd. Als niemand water bij de wijn wil doen dan kom je er ook nooit

Links wil open grenzen zonder limiet aan het aantal vluchtelingen wat ons land betreed
Rechts wil gesloten grenzen , eigen volk eerst

Een overeenstemming zou ong zo kunnen uitzien. Grenzen gaan dicht , een max aantal mensen wat je opvangt , alleen de Syrische mensen met papieren kunnen asiel aanvragen . De rest word simpelweg geweigerd . Als links zo nodig de andere mensen ook willen hebben dan regelen ze maar regionale opvang en betalen ze dit uit eigen zak

Zoiets zou best kunnen werken in theorie

De realiteit is helaas een stuk gecompliceerder en zijn er meerdere groepen dan alleen links vs rechts
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_170181088
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:30 schreef Ali_boo het volgende:

[..]

Enige flexibiliteit is wel vereist idd. Als niemand water bij de wijn wil doen dan kom je er ook nooit

Links wil open grenzen zonder limiet aan het aantal vluchtelingen wat ons land betreed
Rechts wil gesloten grenzen , eigen volk eerst

Een overeenstemming zou ong zo kunnen uitzien. Grenzen gaan dicht , een max aantal mensen wat je opvangt , alleen de Syrische mensen met papieren kunnen asiel aanvragen . De rest word simpelweg geweigerd . Als links zo nodig de andere mensen ook willen hebben dan regelen ze maar regionale opvang en betalen ze dit uit eigen zak

Zoiets zou best kunnen werken in theorie

De realiteit is helaas een stuk gecompliceerder en zijn er meerdere groepen dan alleen links vs rechts
Nog beter is het om het oosten met rust te laten.. Het land weer op te bouwen met de mensen aldaar en iedereen zijn eigen stekkie te gunnen. Maar dat is nu te laat.

Ik heb er ook geen oplossingen voor, anders dan alsnog die tactiek toepassen en zodra de stabiliteit er is, en dit zo snel mogelijk realiseren, de mensen retourneren om daar aan de wederopbouw te laten werken.

Maar dat is waarschijnlijk ook niet mogelijk vanwege alle interne partijen weer. Het is een zooitje zeg..
  Moderator woensdag 12 april 2017 @ 22:40:27 #71
249559 crew  Lavenderr
pi_170181413
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:34 schreef Berkenboom het volgende:

[..]

Nog beter is het om het oosten met rust te laten.. Het land weer op te bouwen met de mensen aldaar en iedereen zijn eigen stekkie te gunnen. Maar dat is nu te laat.

Ik heb er ook geen oplossingen voor, anders dan alsnog die tactiek toepassen en zodra de stabiliteit er is, en dit zo snel mogelijk realiseren, de mensen retourneren om daar aan de wederopbouw te laten werken.

Maar dat is waarschijnlijk ook niet mogelijk vanwege alle interne partijen weer. Het is een zooitje zeg..
En daar ben ik het helemaal mee eens.
Hoe heeft het zo ver kunnen komen.
Aanslag hier, aanslag daar. Nog even en we kijken er niet eens meer van op. We stompen af.
pi_170181508
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:40 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

En daar ben ik het helemaal mee eens.
Hoe heeft het zo ver kunnen komen.
Aanslag hier, aanslag daar. Nog even en we kijken er niet eens meer van op. We stompen af.
Jazeker, mij raakt het al niet meer, anders dan dat ik er al mijn hoop in de mensheid mee verlies. En daarbij sta je als individu toch machteloos hierin.. Ik kan niet meer dan gadeslaan.
pi_170186005
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 15:47 schreef Ali_boo het volgende:

[..]

Het is een aanval op de identiteit van de dominante volk . Waar termen als rechten, vrijheden , gelijkheid misbruikt worden om het westen van binnenuit te vernietigen . Achter de prachtige termen schuilt een duistere agenda waar weinig mensen zich bewust van zijn

Want hoe kan er ooit iets mis zijn met rechten of vrijheden , toch ;)

Waar het allemaal naartoe zal leidden ? Dat hoop ik hier te beantwoorden
2) Het was mij een paar maal opgevallen bij Zizek dat hij inderdaad dingen zegt die men vanuit een samenzweringsoogpunt op kan vatten. Ik ben van mening dat hij dan verkeerd opgevat wordt, omdat zijn achtergronden dan niet goed begrepen zijn. Ik heb niet zo heel erg veel tijd, maar ik hoop toch recht te doen aan zijn denken.

A) Voordat we Zizek zelf bespreken wil ik aangeven dat hij uit een communistisch gebied komt. Zijn denken is daar zeer door beïnvloedt. Terwijl hij het communisme verwerpt als totalitair en niet functionerend, is hij wel een zeer groot voorstander van het socialisme. Hij doet dan ook regelmatig uitspraken als dat we 'overtuigd zijn van het eeuwige kapitalisme als onverwoestbaarder dan het universum' en dergelijke. Hij vindt inmeninging van de regering in de economie dus ook niet zo'n groot obstakel (in de richting van een plan economie zoals bij het communisme).

B) Het communisme gaat uit van AL het volk (ter wereld). Dat betekent dat het communisme in principe de revolutie als niet voltooit zag omdat veel landen geen communistische revolutie hebben doorgaan. Het communisme zag zichzelf dus niet als agressor naar niet communistische landen, maar als bondgenoot van de burgers aldaar. Een opvallend voorbeeld daarvan is het gezichtspunt naar het nationaal socialisme toe. Het fascisme behelst een elite die totalitair regeert. Omdat het nationaal socialisme het eigen volk als elite kiest, zet het de rest van de wereld weg als 'minderwaardig'. Derhalve is het vanuit een communistisch/globalistisch oogpunt fascistisch.

C) Wat Zizek dus in gedachten heeft is een socialistische globalistische wereld (regering). Maar wat hij niet wil is een communistisch globalistisch systeem vooral vanwege de 100 miljoen burger slachtoffers van zowel Stalin als Mao natuurlijk. Het is het gruwelijkste systeem wat de wereld ooit gezien heeft in die zin. Daarom ziet hij nu heil in de democratie waarin de massa's van het volk, als iedereen zou stemmen, altijd dwingen tot een socialistische inslag. Alhoewel ook hij daar grenzen aan stelt. Hij staat er bijvoorbeeld om bekend dat hij gezegd heeft dat hij absoluut voor Trump gestemd zou hebben. Dit terwijl hij Trump 'absolutely horrible' noemt, maar 'infinitely better than crooked Hillary'. Volgens hem (en ik ben het met hem eens heeft Hillary de democratisch partij met zulke afschuwelijke ideologieën en misdaden ingelaten dat niemand voor haar zou moeten stemmen, terwijl het wel eens is met het democratische partijprogramma en niet met het republikeinse partij programma.

D) Alles bij elkaar gaat het derhalve niet om het kapot maken van regeringen, maar om het bereiken van die socialistische globalistische ideale staat die dan ook nog ens niet totalitair mag zijn (nou ja, niet heel erg dan). Het enige waar ik hem niet over gehoord heb is over de weigering van de islam om deelgenoot te worden van de multiculturele samenleving en ik heb hem juist wel gehoord over het opnemen van ALLE economische vluchtelingen uit Afrika. Die clash van systemen zit hij niet, of ziet hij niet als probleem. En ik denk dat, omdat ook het nieuws wereldwijd dit ontkent, dit opgevat kan worden als diezelfde 'sinistere' dreiging die de landen wil verwerpen en wil vervangen voor een Europesche en later een wereld regering, ten koste van de burgers. Ik denk echter dat dit niet zijn streven is, enkel dat dit stukje van zijn denken daarmee overeen komt.

Okee, mijn tijd is op. Ik moet gaan. Ik hoop het niet te vlug uitgeschreven te hebben en teveel dingen overgeslagen te hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door ChrisCarter op 13-04-2017 11:05:05 (Nee) ]
In heaven, all the interesting people are missing.<br />~F. Nietzsche
pi_170252183
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 09:33 schreef BenmaF1 het volgende:

[..]

2) Het was mij een paar maal opgevallen bij Zizek dat hij inderdaad dingen zegt die men vanuit een samenzweringsoogpunt op kan vatten. Ik ben van mening dat hij dan verkeerd opgevat wordt, omdat zijn achtergronden dan niet goed begrepen zijn. Ik heb niet zo heel erg veel tijd, maar ik hoop toch recht te doen aan zijn denken.

A) Voordat we Zizek zelf bespreken wil ik aangeven dat hij uit een communistisch gebied komt. Zijn denken is daar zeer door beïnvloedt. Terwijl hij het communisme verwerpt als totalitair en niet functionerend, is hij wel een zeer groot voorstander van het socialisme. Hij doet dan ook regelmatig uitspraken als dat we 'overtuigd zijn van het eeuwige kapitalisme als onverwoestbaarder dan het universum' en dergelijke. Hij vindt inmeninging van de regering in de economie dus ook niet zo'n groot obstakel (in de richting van een plan economie zoals bij het communisme).

B) Het communisme gaat uit van AL het volk (ter wereld). Dat betekent dat het communisme in principe de revolutie als niet voltooit zag omdat veel landen geen communistische revolutie hebben doorgaan. Het communisme zag zichzelf dus niet als agressor naar niet communistische landen, maar als bondgenoot van de burgers aldaar. Een opvallend voorbeeld daarvan is het gezichtspunt naar het nationaal socialisme toe. Het fascisme behelst een elite die totalitair regeert. Omdat het nationaal socialisme het eigen volk als elite kiest, zet het de rest van de wereld weg als 'minderwaardig'. Derhalve is het vanuit een communistisch/globalistisch oogpunt fascistisch.

C) Wat Zizek dus in gedachten heeft is een socialistische globalistische wereld (regering). Maar wat hij niet wil is een communistisch globalistisch systeem vooral vanwege de 100 miljoen burger slachtoffers van zowel Stalin als Mao natuurlijk. Het is het gruwelijkste systeem wat de wereld ooit gezien heeft in die zin. Daarom ziet hij nu heil in de democratie waarin de massa's van het volk, als iedereen zou stemmen, altijd dwingen tot een socialistische inslag. Alhoewel ook hij daar grenzen aan stelt. Hij staat er bijvoorbeeld om bekend dat hij gezegd heeft dat hij absoluut voor Trump gestemd zou hebben. Dit terwijl hij Trump 'absolutely horrible' noemt, maar 'infinitely better than crooked Hillary'. Volgens hem (en ik ben het met hem eens heeft Hillary de democratisch partij met zulke afschuwelijke ideologieën en misdaden ingelaten dat niemand voor haar zou moeten stemmen, terwijl het wel eens is met het democratische partijprogramma en niet met het republikeinse partij programma.

D) Alles bij elkaar gaat het derhalve niet om het kapot maken van regeringen, maar om het bereiken van die socialistische globalistische ideale staat die dan ook nog ens niet totalitair mag zijn (nou ja, niet heel erg dan). Het enige waar ik hem niet over gehoord heb is over de weigering van de islam om deelgenoot te worden van de multiculturele samenleving en ik heb hem juist wel gehoord over het opnemen van ALLE economische vluchtelingen uit Afrika. Die clash van systemen zit hij niet, of ziet hij niet als probleem. En ik denk dat, omdat ook het nieuws wereldwijd dit ontkent, dit opgevat kan worden als diezelfde 'sinistere' dreiging die de landen wil verwerpen en wil vervangen voor een Europesche en later een wereld regering, ten koste van de burgers. Ik denk echter dat dit niet zijn streven is, enkel dat dit stukje van zijn denken daarmee overeen komt.

Okee, mijn tijd is op. Ik moet gaan. Ik hoop het niet te vlug uitgeschreven te hebben en teveel dingen overgeslagen te hebben.
Zizek heeft nooit expliciet zijn 'perfecte' samenleving uitgelegd; hij staat er juist om bekend dat hij ofwel dubbelzinnig ofwel onduidelijk is over zijn politieke ideeën, en ik ben dan ook erg benieuwd waar je je aannames op baseert?
quote:
A) Voordat we Zizek zelf bespreken wil ik aangeven dat hij uit een communistisch gebied komt. Zijn denken is daar zeer door beïnvloedt. Terwijl hij het communisme verwerpt als totalitair en niet functionerend, is hij wel een zeer groot voorstander van het socialisme. Hij doet dan ook regelmatig uitspraken als dat we 'overtuigd zijn van het eeuwige kapitalisme als onverwoestbaarder dan het universum' en dergelijke. Hij vindt inmeninging van de regering in de economie dus ook niet zo'n groot obstakel (in de richting van een plan economie zoals bij het communisme).
Communisme is een klasseloze, staatsloze samenleving. Een soort anarchisme dus, dat onmogelijk autoritair kan zijn. De landen die vaak "communistisch" worden genoemd zijn eigenlijk socialistisch, dat wil zeggen in de overgangsperiode van kapitalisme naar communisme. Verder heb ik het idee alsof je denkt dat socialisme gewoon welvaartsstaat betekent, wat dus niet het geval is.
quote:
Hij staat er bijvoorbeeld om bekend dat hij gezegd heeft dat hij absoluut voor Trump gestemd zou hebben. Dit terwijl hij Trump 'absolutely horrible' noemt, maar 'infinitely better than crooked Hillary'. Volgens hem (en ik ben het met hem eens heeft Hillary de democratisch partij met zulke afschuwelijke ideologieën en misdaden ingelaten dat niemand voor haar zou moeten stemmen, terwijl het wel eens is met het democratische partijprogramma en niet met het republikeinse partij programma.
Je trekt dat citaat volledig uit de context. Zizek zei dat hij Trump zou stemmen omdat hij hoopte dat een reactionaire president enerzijds een heropkomst van links zou veroorzaken, en anderzijds het establishment zou laten inzien dat hun neo-liberale beleid gefaald had. Hij is het als (post-)Marxist ook totaal niet eens met de Democraten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Accelerationism

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-04-2017 01:37:31 ]
pi_170253696
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 01:25 schreef Trollscience het volgende:
Zizek heeft nooit expliciet zijn 'perfecte' samenleving uitgelegd; hij staat er juist om bekend dat hij ofwel dubbelzinnig ofwel onduidelijk is over zijn politieke ideeën, en ik ben dan ook erg benieuwd waar je je aannames op baseert?
Is geen aanname. Hij is een globalist met expliciete voorkeur voor het socialisme wat democratisch verkregen moet worden volgens hem. Is geen geheim of zo. Dat komt wel zo vaak naar voren. Alleen de term 'ideale staat' is niet passend, maar dat was een verwijzing naar Plato's 'politeia'. Een interessant (maar dik) boek, voor als je eens tijd hebt. De term leek me leuk in deze context, maar misschien misplaatst inderdaad. Ik had gewoon niet zo veel tijd.

Ik ben benieuwd waar jij op baseert dat je kennis hebt van Zizek's denken rouwens? Heb je wel eens wat van hem gelezen/ Of heb je alleen maar youtube filmpjes gekeken? Want uit je reacties zie ik niet 1 2 3 een echte kennis van Zizek, noch van zijn achtergronden terugkomen?

quote:
Communisme is een klasseloze, staatsloze samenleving. Een soort anarchisme dus, dat onmogelijk autoritair kan zijn. De landen die vaak "communistisch" worden genoemd zijn eigenlijk socialistisch, dat wil zeggen in de overgangsperiode van kapitalisme naar communisme. Verder heb ik het idee alsof je denkt dat socialisme gewoon welvaartsstaat betekent, wat dus niet het geval is.
Dat is de communistische filosofie. Marxiaanse gedachten hierover gaan niet naar communisme, maar naar een vorm van kapitalistisch socialisme en ik vind het leuk dat je het anarchisme erbij betrekt, maar ook dat is Russisch anarchisme in de zin van Kropotkin. Ik zal even wat verder uitweiden voor je:
1) Zizek is een Marxiaan. Marx (en Engels) waren (groot) industrialisten. Dat wil zeggen: behorende tot de groep die ontstond uit de burgerij die grote rijkdom verwierven, maar geen adel. Deze groep wilde feitelijk 'het beste' voor de werknemers in de zin van het opheffen van uitbuiting ten bate van die groep nieuwe rijken, de staat of de adel terwijl wel de beste persoon voor een baan gekozen moest kunnen worden. De 3e stand komt in gedachten, zoals we dat hier kenden. Uit deze gedachten komt het communistisch manifest van Marx en Engels voort. En dat is een socialistisch pamflet. Het communisme deelt het woord commune, maar is in de 2e revolutie in Moskou pas bedongen. 'Klassenloos' was weliswaar een streven, maar dat sloot de nieuw rijken niet uit. Daar komt bij dat Marx nooit een totalitaire inslag (noch een plan-economische trouwens) gehad heeft en dat dat min of meer het verschil is tussen het Marxisme en het communisme. Dat is bijna exact zoals Zizek dat ziet.

Het communisme is trouwens niet staat-loos geweest (nergens en nooit). Het voorwendsel om dat te willen bewerkstelligen is het excuus geweest om de totalitaire regimes in het leven te roepen die we kennen als de gruwelijke regimes die honderden miljoenen van de burgers vermoord hebben om de macht te kunnen behouden. De vraag is of die wereldwijde klassenloze samenleving dan socialistisch van aard is, of communistisch (want dit is net zo goed een Marxistisch idee, terwijl in het Marxisme de wereldwijde revolutie niet noodzakelijk was. Anyway, proletariërs aller landen verenigd u!). Maar dat gaat eerder neerkomen op een analyse van de woorden en wat het pretendeerde te zijn (zoals ik boven al inzette mbt communisme) dan wat het in werkelijkheid is of geweest is.

2) Kropotkin is met zijn anarchisme een grote invloed geweest in het hervormende Rusland. Anarchisten waren die revolutionairen die de Tsaar verwierpen. Kropotkin is natuurlijk in beginsel een bioloog en zijn anarchisme bestaat in georganiseerd groepen. Buiten die organisatie structuur is er een vorm van natuurlijk recht. Hij ziet dit zoals bij de wolven: tussen roedels is er een vorm van regels. De roedels gaan niet zonder meer elkaar te lijf. Maar binnen de roedel zijn er regelmatig machtsstrijden waarbij alles toegestaan is. Op die manier beziet hij anarchisme. Mensen willen niet op hun kop gezeten worden en al helemaal niet door iemand die ze zelfs nooit gezien hebben. In zijn anarchistische documenten beschrijft hij hoe hij denkt dat (letterlijk: de meeste) anarchisten het communisme zullen accepteren, omdat het de vrijheid geeft van ondernemerschap. Vanaf mijn oogpunt heeft hij het hier echter over een ideaalbeeld van het communisme (gebaseerd op een wereldwijd socialisme zonder totalitair aspect), maar dat kon hij nog niet weten (zijn anarchistische werken zijn uitgegeven in 1887).

3) Ik ben mij er niet van bewust het socialisme gelijk geschakeld te hebben met de welvaartsstaat. Wat zeg ik precies dat je dat doet denken?

Hoe men een woord in het dagelijks leven gebruikt is vaak niet hetzelfde als wat een woord in een wetenschappelijke context betekent. Daar komt bij dat bijna iedereen termen met een net iets andere betekenis gebruikt dan de rest. Dat heeft gewoon te maken met het referentiekader. Ik heb Marx en Engels gelezen en Kropotkin, dus begrijp ik het op manier A. jij misschien juist weer Che Guevara, dus gebruik jij het op manier B. Beide manieren zijn goed. Het is alleen wel van belang dat we eerst van elkaar leren wat we met de termen bedoelen. En dat is ook de kern van filosofie (en Zizek is een filosoof): wat bedoelt die persoon met wat hij zegt? IPV gelijk enthousiast ten strijde te trekken zou je dus misschien eerst wat vragen moeten stellen om zo te weten waar je nu eigenlijk op gaat reageren.

In ieder geval zijn zowel het Communistisch Manifest als Kropotkin's Anarchistische documenten aan te raden. Beide zijn niet zo veel pagina's, maar bieden een leuke inkijk in de tijdsgeest door de ogen van beroemd geworden revolutionaire theoretici.

quote:
Je trekt dat citaat volledig uit de context. Zizek zei dat hij Trump zou stemmen omdat hij hoopte dat een reactionaire president enerzijds een heropkomst van links zou veroorzaken, en anderzijds het establishment zou laten inzien dat hun neo-liberale beleid gefaald had. Hij is het als (post-)Marxist ook totaal niet eens met de Democraten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Accelerationism
Dat klopt, ik haal dat stukje van de context niet aan omdat het offtopic is. Hij zegt zelf letterlijk dat H. Clinton het zo erg gemaakt heeft dat Trump de betere kandidaat is, terwijl Trump horrible is. Ik zeg ook niet dat hij een democraat is in de zin van het Amerikaanse politieke spectrum De reden dat ik het aanhaal is omdat hij globalist is en socialist en dit binnen een democratisch proces tot uiting wil laten/ziet komen. Daarmee is hij niet totalitair én is hij geen democraat zoals in het Amerikaanse spectrum. Het was een voorbeeld om zijn gedachten uiteen te zetten. En het voorbeeld is correct.

Waar dit topic naar verwijst is denk ik de samenzweringstheorie dat een 'socialistische' (of communistische) schaduw regering alle burgers ter wereld wil samenbrengen onder 1 regering. Om dat te doen moeten de huidige regeringen van binnen uit verwoest worden. De massa immigratie uit Afrika zou dan moedwillig op gang gebracht zijn en zo gebruikt worden dat de huidige westerse regeringen zullen vallen. Door steeds te wijzen op de socialistische grondbeginselen van de westerse regeringen: mensenrechten, het beschermen van menselijk leven en het helpen van de zwakkeren. Zo moeten er dan steeds meer en meer mensen opgenomen worden, totdat die westerse regeringen bezwijken onder de extra kosten, de samenlevingen onder de sociale spanningen van cultuur botsingen en de verworven vrijheden onder 'tolerantie' naar intoleranten. Terwijl die theorie niet ter discussie staat, staat Zizek's rol hierin wel ter discussie.

Door aan te geven dat Zizek duidelijke grenzen aangeeft in zijn globalistische socialistische ideaalbeeld heb ik aantoonbaar gemaakt dat hij dit niet voor ogen heeft en heb ik de discussie over het al dan niet bestaan van die samenzwering an sich buiten beschouwing gelaten.

Je hebt dus de hoofdzaak van mijn post gemist én de insteek van het topic. Dat is jammer. Het boeit je duidelijk en je bent niet volledig onbeslagen ten ijs gekomen. Ik hoop dat je mijn woorden hierboven op zult vatten als aanmoediging en zult proberen eerst de nuances zoals wat de discussie is en wat de schrijver bedoelt uit te zoeken voordat je gaat zeggen dat iets niet klopt, terwijl het wel klopt, vanuit bepaalde oogpunten. Dat is moeilijk, maar daarin ligt de echte discussie en die discussie is de moeite waard.

[ Bericht 0% gewijzigd door ChrisCarter op 16-04-2017 09:21:19 (Persoonlijke aanval verwijderd) ]
In heaven, all the interesting people are missing.<br />~F. Nietzsche
pi_170257231
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 01:25 schreef Trollscience het volgende:
Zizek heeft nooit expliciet zijn 'perfecte' samenleving uitgelegd; hij staat er juist om bekend dat hij ofwel dubbelzinnig ofwel onduidelijk is over zijn politieke ideeën, en ik ben dan ook erg benieuwd waar je je aannames op baseert?
Ik wil hier nog eventjes dit over zeggen:

Zizek is niet heel moeilijk te lezen vind ik. Wat hij wel doet is
1) Hij kan vergelijkingen maken die zo langdradig zijn dat we ze Homerische vergelijkingen noemen. In die vergelijkingen gebruikt hij dan weer gedachten van andere denkers of historische feiten, die soms ook wat extra uitleg en voetnoten nodig hebben. Dat maakt hem, net zoals bijvoorbeeld Kant (met zijn lange zinnen), moeilijk te lezen voor niet intellectuelen of mensen met een korte aandachtsspanne. Ik vind echter dat hij, wanneer men hem eenmaal begrepen heeft, bijzonder helder en eenduidig is; net zoals Kant.
2) Hij maakt gebruik van de Hegeliaanse dialectiek Dat wil zeggen dat hij een these lanceert, daarna een antithese ten tonele voert en vervolgens een conclusie daarbij plaatst...alhoewel hij soms wat tekst en uitleg bij zijn conclusie weglaat omdat hij denk dat het wel duidelijk is zo.

Deze twee factoren maken dat mensen hem dubbelzinnig vinden. Ik zeg hier en nu dat ik dit niet vind en hem behoorlijk duidelijk vind en zelf altijd aan het begin van zijn uitspraak over iets zijn perspectief duidelijk aankondigt door dingen te zeggen als: "I look at this much like Lacan", of "I am from this Communist time", etc. Jouw uitspraak hierboven is waarom ik denk dat je hem niet zelf gelezen hebt, maar je mening baseert op andermans mening. Klopt die aanname van mijn kant?

[ Bericht 0% gewijzigd door BenmaF1 op 16-04-2017 16:23:32 ]
In heaven, all the interesting people are missing.<br />~F. Nietzsche
pi_170262669
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 08:14 schreef BenmaF1 het volgende:

[..]

Is geen aanname. Hij is een globalist met expliciete voorkeur voor het socialisme wat democratisch verkregen moet worden volgens hem. Is geen geheim of zo. Dat komt wel zo vaak naar voren. Alleen de term 'ideale staat' is niet passend, maar dat was een verwijzing naar Plato's 'politeia'. Een interessant (maar dik) boek, voor als je eens tijd hebt. De term leek me leuk in deze context, maar misschien misplaatst inderdaad. Ik had gewoon niet zo veel tijd.

Ik ben benieuwd waar jij op baseert dat je kennis hebt van Zizek's denken rouwens? Heb je wel eens wat van hem gelezen/ Of heb je alleen maar youtube filmpjes gekeken? Want uit je reacties zie ik niet 1 2 3 een echte kennis van Zizek, noch van zijn achtergronden terugkomen?
Heb 'How to Read Lacan' van hem gelezen, en voor de rest inderdaad veel filmpjes gekeken. Wat heb jij gelezen? En heb je misschien een duidelijke bron (tekst, video) waarin hij datgene zegt waar jij het over hebt?
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 08:14 schreef BenmaF1 het volgende:
Dat is de communistische filosofie. Marxiaanse gedachten hierover gaan niet naar communisme, maar naar een vorm van kapitalistisch socialisme en ik vind het leuk dat je het anarchisme erbij betrekt, maar ook dat is Russisch anarchisme in de zin van Kropotkin. Ik zal even wat verder uitweiden voor je:
1) Zizek is een Marxiaan. Marx (en Engels) waren (groot) industrialisten. Dat wil zeggen: behorende tot de groep die ontstond uit de burgerij die grote rijkdom verwierven, maar geen adel. Deze groep wilde feitelijk 'het beste' voor de werknemers in de zin van het opheffen van uitbuiting ten bate van die groep nieuwe rijken, de staat of de adel terwijl wel de beste persoon voor een baan gekozen moest kunnen worden. De 3e stand komt in gedachten, zoals we dat hier kenden.
Je hebt schijnbaar moeite genomen om een lange lap tekst te schrijven, maar er klopt dus echt geen snars van. Wat je waarschijnlijk ook zou weten als je ook maar zo veel als de Wikipediapagina over Marx gelezen had.

Ten eerste is Marxisme niet gebaseerd op ethiek ('het beste voor de werknemers willen'), maar op een materialistische interpretatie van de geschiedenis; d.w.z. als zijnde gevormd door klassenstrijd en materiële omstandigheden (relaties van productie, bv. meester/slaaf, landheer/horige, kapitalist/proleet). Marx heeft juist zijn hele leven gevochten tegen het soort socialisme dat gebaseerd is op ethiek, wat hij 'utopisch' of 'idealistisch' socialisme noemde.

Ten tweede gooi je begrippen door elkaar, een 'Marxiaan' is iemand die de economische theorieën van Marx toepast maar niet per sé achter zijn ideeën van revolutie, anti-kapitalisme e.d. staat.
quote:
Uit deze gedachten komt het communistisch manifest van Marx en Engels voort. En dat is een socialistisch pamflet. Het communisme deelt het woord commune, maar is in de 2e revolutie in Moskou pas bedongen. 'Klassenloos' was weliswaar een streven, maar dat sloot de nieuw rijken niet uit. Daar komt bij dat Marx nooit een totalitaire inslag (noch een plan-economische trouwens) gehad heeft en
Dat ligt eraan wat je definitie van totalitair is. Marx heeft het idee van de dictatuur van het proletariaat bedacht: het overnemen van de staat door arbeiders om de burgerij (gewelddadig) te onderdrukken. Verder laat hij d.m.v. polemiek in Kritiek op het programma van Gotha zien dat hij fel tegen democratisch socialisme was en dat de enige weg naar socialisme en dus communisme revolutie was.

Verder is Het Communistisch Manifest (wat ik overigens heb gelezen) meer een beknopte propagandatekst dan een daadwerkelijke uiteenzetting van Marx' theorie. Het lezen ervan maakt je dan ook geenszins een autoriteit op zijn gedachtegoed. Daarvoor moet je al kijken naar boeken als Grundrisse, Het Kapitaal, Loonarbeid en Kapitaal e.d.
quote:
dat dat min of meer het verschil is tussen het Marxisme en het communisme. Dat is bijna exact zoals Zizek dat ziet.
Communisme en Marxisme zijn geen twee gesloten, onafhankelijke begrippen. Communisme is een begrip binnen het Marxisme. Marxisme is gewoon de verzamelnaam voor de (voornamelijk economische) theorieën van Marx. Er kan dus moeilijk een verschil tussen beiden zijn omdat het één onderdeel is van het ander.
quote:
Het communisme is trouwens niet staat-loos geweest (nergens en nooit). Het voorwendsel om dat te willen bewerkstelligen is het excuus geweest om de totalitaire regimes in het leven te roepen die we kennen als de gruwelijke regimes die honderden miljoenen van de burgers vermoord hebben om de macht te kunnen behouden.
Dat is wat ik zei inderdaad, de landen die als 'communistisch' worden aangeduid zijn in werkelijkheid socialistisch in meer of mindere mate.
quote:
De vraag is of die wereldwijde klassenloze samenleving dan socialistisch van aard is, of communistisch .(want dit is net zo goed een Marxistisch idee, terwijl in het Marxisme de wereldwijde revolutie niet noodzakelijk was. Anyway, proletariërs aller landen verenigd u!). Maar dat gaat eerder neerkomen op een analyse van de woorden en wat het pretendeerde te zijn (zoals ik boven al inzette mbt communisme) dan wat het in werkelijkheid is of geweest is
Communisme is een staatsloze, klasseloze samenleving. Dat heeft dus nog nooit bestaan. En beweren dat Marx zei dat wereldcommunisme niet nodig was is volslagen onzin; Marx' theorieën waren ultra-internationalistisch. Het waren juist Stalin en Bukharin die het opportunistische idee van 'socialisme in één land' bedachten en als officiële staatsideologie van de Sovjet Unie in werking zetten.
quote:
2) Kropotkin is met zijn anarchisme een grote invloed geweest in het hervormende Rusland. Anarchisten waren die revolutionairen die de Tsaar verwierpen. Kropotkin is natuurlijk in beginsel een bioloog en zijn anarchisme bestaat in georganiseerd groepen. Buiten die organisatie structuur is er een vorm van natuurlijk recht. Hij ziet dit zoals bij de wolven: tussen roedels is er een vorm van regels. De roedels gaan niet zonder meer elkaar te lijf. Maar binnen de roedel zijn er regelmatig machtsstrijden waarbij alles toegestaan is. Op die manier beziet hij anarchisme. Mensen willen niet op hun kop gezeten worden en al helemaal niet door iemand die ze zelfs nooit gezien hebben. In zijn anarchistische documenten beschrijft hij hoe hij denkt dat (letterlijk: de meeste) anarchisten het communisme zullen accepteren, omdat het de vrijheid geeft van ondernemerschap. Vanaf mijn oogpunt heeft hij het hier echter over een ideaalbeeld van het communisme (gebaseerd op een wereldwijd socialisme zonder totalitair aspect), maar dat kon hij nog niet weten (zijn anarchistische werken zijn uitgegeven in 1887).
Ik heb Kropotkin nooit gelezen. Wat ik wel wil zeggen is dat toen ik het woord 'anarchisme' gebruikte in mijn originele bericht, ik niet doelde op anarchistische theorieën maar slechts op een staatsloze samenleving.
quote:
3) Ik ben mij er niet van bewust het socialisme gelijk geschakeld te hebben met de welvaartsstaat. Wat zeg ik precies dat je dat doet denken?
Je zegt dat Zizek voor inmenging door de overheid in de economie is, waardoor ik dat idee kreeg. Socialisme is een stuk radicaler dan dat: wat je sowieso in je achterhoofd moet houden is dat Marxisten de staat zien als een instrument van de ene klasse om de andere klasse te onderdrukken d.m.v. geweld (RSA) en ideologie (ISA); bij kapitalisme is dat de burgerij die het proletariaat onderdrukt. Het doel van socialisme is echter om die rollen om te draaien: het staatsapperaat komt in handen van het proletariaat, en deze wordt de overheersende klasse; met als doel het onderdrukken van de burgerij en het uiteindelijke 'wegkwijnen' van de staat en een staatsloze, klasseloze, communistische samenleving.
quote:
Hoe men een woord in het dagelijks leven gebruikt is vaak niet hetzelfde als wat een woord in een wetenschappelijke context betekent. Daar komt bij dat bijna iedereen termen met een net iets andere betekenis gebruikt dan de rest. Dat heeft gewoon te maken met het referentiekader. Ik heb Marx en Engels gelezen en Kropotkin, dus begrijp ik het op manier A. jij misschien juist weer Che Guevara, dus gebruik jij het op manier B. Beide manieren zijn goed. Het is alleen wel van belang dat we eerst van elkaar leren wat we met de termen bedoelen. En dat is ook de kern van filosofie (en Zizek is een filosoof): wat bedoelt die persoon met wat hij zegt? IPV gelijk enthousiast ten strijde te trekken zou je dus misschien eerst wat vragen moeten stellen om zo te weten waar je nu eigenlijk op gaat reageren.
Ik snap dat woorden afhankelijk van context zijn, maar je gebruikte woorden gewoon compleet verkeerd. Dat de definitie van 'stoel' van persoon tot persoon kan verschillen betekent niet dat je er een wesp mee kunt demarkeren.
quote:
In ieder geval zijn zowel het Communistisch Manifest als Kropotkin's Anarchistische documenten aan te raden. Beide zijn niet zo veel pagina's, maar bieden een leuke inkijk in de tijdsgeest door de ogen van beroemd geworden revolutionaire theoretici.

[..]

Dat klopt, ik haal dat stukje van de context niet aan omdat het offtopic is. Hij zegt zelf letterlijk dat H. Clinton het zo erg gemaakt heeft dat Trump de betere kandidaat is, terwijl Trump horrible is. Ik zeg ook niet dat hij een democraat is in de zin van het Amerikaanse politieke spectrum De reden dat ik het aanhaal is omdat hij globalist is en socialist en dit binnen een democratisch proces tot uiting wil laten/ziet komen. Daarmee is hij niet totalitair én is hij geen democraat zoals in het Amerikaanse spectrum. Het was een voorbeeld om zijn gedachten uiteen te zetten. En het voorbeeld is correct.
Zizek zegt wel vaker dingen waar hij niet helemaal achter staat om te provoceren en zo mensen aan het denken te zetten. In dit filmpje kun je horen wat hij precies bedoelde, en dat was geenszins dat Trump de 'betere' kandidaat was.
quote:
Waar dit topic naar verwijst is denk ik de samenzweringstheorie dat een 'socialistische' (of communistische) schaduw regering alle burgers ter wereld wil samenbrengen onder 1 regering. Om dat te doen moeten de huidige regeringen van binnen uit verwoest worden. De massa immigratie uit Afrika zou dan moedwillig op gang gebracht zijn en zo gebruikt worden dat de huidige westerse regeringen zullen vallen. Door steeds te wijzen op de socialistische grondbeginselen van de westerse regeringen: mensenrechten, het beschermen van menselijk leven en het helpen van de zwakkeren.
Je trekt het woord 'socialistisch' samen met 'ethisch', ik heb eerder in dit bericht al uitgelegd waarom die vlieger niet opgaat.
quote:
Zo moeten er dan steeds meer en meer mensen opgenomen worden, totdat die westerse regeringen bezwijken onder de extra kosten, de samenlevingen onder de sociale spanningen van cultuur botsingen en de verworven vrijheden onder 'tolerantie' naar intoleranten. Terwijl die theorie niet ter discussie staat, staat Zizek's rol hierin wel ter discussie.

Door aan te geven dat Zizek duidelijke grenzen aangeeft in zijn globalistische socialistische ideaalbeeld heb ik aantoonbaar gemaakt dat hij dit niet voor ogen heeft en heb ik de discussie over het al dan niet bestaan van die samenzwering an sich buiten beschouwing gelaten.

Je hebt dus de hoofdzaak van mijn post gemist én de insteek van het topic. Dat is jammer. Het boeit je duidelijk en je bent niet volledig onbeslagen ten ijs gekomen. Ik hoop dat je mijn woorden hierboven op zult vatten als aanmoediging en zult proberen eerst de nuances zoals wat de discussie is en wat de schrijver bedoelt uit te zoeken voordat je gaat zeggen dat iets niet klopt, terwijl het wel klopt, vanuit bepaalde oogpunten. Dat is moeilijk, maar daarin ligt de echte discussie en die discussie is de moeite waard.
Misschien heb ik de hoofdzaak gemist. Het enige wat ik zag waren onwaarheden die ik wilde corrigeren.
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 13:43 schreef BenmaF1 het volgende:

[..]

Ik wil hier nog eventjes dit over zeggen:

Zizek is niet heel moeilijk te lezen vind ik. Wat hij wel doet is
1) Hij kan vergelijkingen maken die zo langdradig zijn dat we ze Homerische vergelijkingen noemen. In die vergelijkingen gebruikt hij dan weer gedachten van andere denkers of historische feiten, die soms ook wat extra uitleg en voetnoten nodig hebben. Dat maakt hem, net zoals bijvoorbeeld Kant (met zijn lange zinnen), moeilijk te lezen voor niet intellectuelen of mensen met een korte aandachtsspanne. Ik vind echter dat hij, wanneer men hem eenmaal begrepen heeft, bijzonder helder en eenduidig is; net zoals Kant.
2) Hij maakt gebruik van de Hegeliaanse dialectiek Dat wil zeggen dat hij een these lanceert, daarna een antithese ten tonele voert en vervolgens een conclusie daarbij plaatst...alhoewel hij soms wat tekst en uitleg bij zijn conclusie weglaat omdat hij denk dat het wel duidelijk is zo.

Deze twee factoren maken dat mensen hem dubbelzinnig vinden. Ik zeg hier en nu dat ik dit niet vind en hem behoorlijk duidelijk vind en zelf altijd aan het begin van zijn uitspraak over iets zijn perspectief duidelijk aankondigt door dingen te zeggen als: "I look at this much like Lacan", of "I am from this Communist time", etc. Jouw uitspraak hierboven is waarom ik denk dat je hem niet zelf gelezen hebt, maar je mening baseert op andermans mening. Klopt die aanname van mijn kant?
Heel knap dat je al die moeilijke termen kent, maar je komt vooral over als een pseudo-intellectueel; vrijwel iedere discussie of tekst bevat 'Hegeliaanse dialectiek' (je gebruikt het begrip verkeerd trouwens).

Mijn punt is is dat hij in heel veel van zijn filmpjes (en ook in het boek dat ik van hem gelezen heb) kritiek levert op bepaalde stromingen: de socialistische 'experimenten' van de 20e eeuw, Occupy Wall Street, de alter-globalistische beweging; maar vervolgens zegt dat hij 'ook geen makkelijke oplossingen' heeft voor kapitalisme in haar huidige vorm, dus onduidelijk is over zijn politieke denkbeelden.

Waarbij ik terugkom op mijn vraag: Waar propageert Zizek het wereldbeeld waarvan jij overtuigd bent dat hij uitdraagt?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-04-2017 17:21:18 ]
pi_170297098
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 08:14 schreef BenmaF1 het volgende:

[..]

Waar dit topic naar verwijst is denk ik de samenzweringstheorie dat een 'socialistische' (of communistische) schaduw regering alle burgers ter wereld wil samenbrengen onder 1 regering. Om dat te doen moeten de huidige regeringen van binnen uit verwoest worden. De massa immigratie uit Afrika zou dan moedwillig op gang gebracht zijn en zo gebruikt worden dat de huidige westerse regeringen zullen vallen. Door steeds te wijzen op de socialistische grondbeginselen van de westerse regeringen: mensenrechten, het beschermen van menselijk leven en het helpen van de zwakkeren. Zo moeten er dan steeds meer en meer mensen opgenomen worden, totdat die westerse regeringen bezwijken onder de extra kosten, de samenlevingen onder de sociale spanningen van cultuur botsingen en de verworven vrijheden onder 'tolerantie' naar intoleranten. Terwijl die theorie niet ter discussie staat, staat Zizek's rol hierin wel ter discussie.

Door aan te geven dat Zizek duidelijke grenzen aangeeft in zijn globalistische socialistische ideaalbeeld heb ik aantoonbaar gemaakt dat hij dit niet voor ogen heeft en heb ik de discussie over het al dan niet bestaan van die samenzwering an sich buiten beschouwing gelaten.

Je hebt dus de hoofdzaak van mijn post gemist én de insteek van het topic. Dat is jammer. Het boeit je duidelijk en je bent niet volledig onbeslagen ten ijs gekomen. Ik hoop dat je mijn woorden hierboven op zult vatten als aanmoediging en zult proberen eerst de nuances zoals wat de discussie is en wat de schrijver bedoelt uit te zoeken voordat je gaat zeggen dat iets niet klopt, terwijl het wel klopt, vanuit bepaalde oogpunten. Dat is moeilijk, maar daarin ligt de echte discussie en die discussie is de moeite waard.
Prima verwoord ^O^

Sinds je de moeite hebt genomen om uitgebreid op het materie in te gaan , vind ik dat ik op zijn minst hetzelfde hoor te doen

Zal er een van deze dagen op terugkomen . Je post verdient meer dan een snelle flut reactie ;)
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  Moderator maandag 17 april 2017 @ 22:54:57 #79
249559 crew  Lavenderr
pi_170297612
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 22:30 schreef Ali_boo het volgende:

[..]

Prima verwoord ^O^

Sinds je de moeite hebt genomen om uitgebreid op het materie in te gaan , vind ik dat ik op zijn minst hetzelfde hoor te doen

Zal er een van deze dagen op terugkomen . Je post verdient meer dan een snelle flut reactie ;)
Me dunkt dat Trollscience een uitgebreid antwoord heeft gegeven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')