abonnement Unibet Coolblue
pi_169883010
Misschien is het appels met peren vergelijken, maar ik doe toch een gooi.
Kort geleden heb ik een Sony A5100 camera gehad. Mooi ding, maar waar ik tegenaan liep was dat ik het donken (fotograferen noorderlicht) het erg moeilijk scherp stellen was. Mede denk ik omdat de 'focus beyond infinity' erg ruim was. Die camera is dus terug gegaan naar de winkel, maar wat dan wel?

Mijn zoektocht heb ik nu beperkt tot de volgende twee camera's met lenzen.

Olympus OM-D E-M10 Mark II Body Zwart
Panasonic Lumix G 20mm f/1.7 II ASPH Zwart
Panasonic Lumix G Vario 12-60mm f/3.5-5.6 ASPH. Power OIS

Nikon D5600 Zwart
Nikon AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/4-5.6G ED VR II
Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Nikon)

Elke camera heeft naar mijn idee zo zijn voor en nadelen.
Voordelen Olympus:
+ Snelle focus
+ Compact
+ Goede recensies (beter dan de D5600?)

Nadelen Olympus
- Scherm kan alleen een stukje kantelen, niet volledig omhoog of omlaag of opzij voor bijv selfies.
- Kwaliteit lenzen iets minder (?)
- Kleiner sensor waardoor minder makkelijk mooie bokeh te creeëren.

Voordelen Nikon:
+ Volledig kantelbaar scherm
+ Redelijk compact
+ Goede lenzen
+ Goede reviews
+ Erg goed dynamisch bereik
+ Grotere sensor

Nadelen Nikon
- Trage focus bij live view
- Tijdens live view veranderingen aan iso ed niet direct te zien
- Iets groter dan de Olympus

Elke camera heeft zo wel zijn voor en nadelen. Ik ben eigenlijk alleen maar gewend om te fotograferen vanaf een scherm dus dan zou wellicht de Olympus beter zijn. Echter heb ik al wel de ervaring met een systeem camera waarbij het scherpstellen in het donker wat lastiger is. Terwijl ik het juist wel leuk vind om foto's te maken waarbij je goed kan spelen met het licht (schaduwen met bepaalde lichtinval ed.)

De camera zal als hobby gebruikt worden tijdens vakanties, weekendjes weg, ed. Vandaar een compact formaat. Filmen doe ik eigenlijk niet dus daar heb ik bij beide niet naar gekeken.

Ik heb geen kinderen of fotografeer sporters, dus heb ik dan een snellere focus wel nodig?
Eerder dacht ik dat de D5600 het wel zou winnen van de Olympus maar als ik kijk naar de reviews op zoom.nl dan geven die de Olympus een hogere score dan de D5600.

Wat ik ook nog niet helemaal duidelijk heb is hoe het zit met de DOF. Met een grotere sensor Heb je eerdere een mooie bokeh dan met een kleinere sensor. Maar met de lenzen die ik heb uitgekozen, gaat die vergelijking dan nog wel op?

Ik kom er nog niet echt uit voor mezelf. Misschien dat iemand anders nog tips heeft of zegt: "neem dat nog eens mee in je overweging".
Music was my first love, and it will be my last.
pi_169938703
eerste zal ik voor een sensor die groot is .
1,5/1,6 dx crop sensor

verder de lens maak heel veel uit
dus alle kit lenzen die gemaakt meer voor overdag dan in de avond
dus in de avond moet je juist veel licht door laten lenzen hebben.

die panasonic kan je vergeten
in de avond heb je niks aan een camera waar sensor kleiner zijn dan een dx sensor.

kijk de basis van de camera is simpel
hoe meer licht hoe beter.
grotere sensor meer licht
lens met veel licht door laat is meer licht op de sensor.

de nikon de5600 is zeker een mooi camera
de nikon d5300 en 5500 is het zelfde camera sensor maar goedkoper

beter een d5300 kopen met een goede lens heb je meer aan dan een d5600 en een kit lens
pi_169940290
Had gezien dat het dezelfde sensor is, maar het gaat me ook juist om wat extra's die er in verwerkt zitten. Ondertussen ook op het pad gekomen van de Fujifilm X-t20. Wel weer iets duurder, maar wat een mooie en goed toestel. De f2.8-4 schijnt ook erg goed te zijn.
Music was my first love, and it will be my last.
  zondag 2 april 2017 @ 08:47:21 #4
438758 zeer
Opritsjniki
pi_169940323
Voor relatief weinig geld heb je met Nikon wel toegang tot lenzen met een grote lichtsterkte (de 50 en 35 mm).

Ik denk dat je niet snel selfies e.d. gaat maken met een DSLR eigenlijk.

Mijn voorkeur zou zijn een high range model Nikon of Canon body van de vorige generatie en daar een tweetal geschikte lenzen bij zoeken.
pi_169940761
Haha, nou een vriendin van me is fotograaf, doet oa ook party fotografie, die maakt met haar 5D mark X toch flink wat selfies op zo'n avond 😉
Music was my first love, and it will be my last.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')