abonnement Unibet Coolblue
pi_169866014


Welkom in alweer een nieuw deel van het Utrecht reeks

Het Utrecht topic, dat sinds juni 2006 bestaat op het forum van Fok! Hier komen Utrechters bij elkaar om te kletsen, klagen, nieuwtjes te melden en bezoekers helpen. Wij hebben niet echt regels, maar houd het netjes en gezellig.

Over Utrecht

Utrecht is een stad en gemeente in Nederland en de hoofdstad van de provincie Utrecht. Met 328.577 inwoners (1 januari 2014; bron: CBS) is Utrecht de vierde stad van Nederland naar inwonertal. Utrecht was een van de eerste steden in het huidige Nederland met stadsrechten en heeft een lange geschiedenis en een belangrijk historisch centrum. Kenmerkend voor de stad zijn onder meer de grachten met haar werfkelders en de Dom van Utrecht (met de 112 meter hoge Domtoren) waaraan de stad de bijnaam Domstad ontleent. In de stad zijn drie universiteiten gevestigd. De Universiteit Utrecht is de bekendste en de grootste werkgever van de stad. Verder zijn er drie hogescholen, het hoofdkantoor van de NS, ProRail, de Rabobank Nederland en de Jaarbeurs Utrecht gevestigd. Bekende trekpleisters in de stad zijn: De Dom, TivoliVredenburg, de oude stad, Hoog Catharijne, diverse musea: Centraal Museum met het Dick Brunahuis, het Nederlands Spoorwegmuseum, sterrenwacht Sonnenborgh, Rietveldhuis en het Catharijneconvent.

Vaste baliekluivers:

DiCoChb.png Blik, icegif.gif Bork, woont alweer 16 jaar (14 +2) in Utrecht en wil nooit meer weg. UI.gif d4v1d, avatar-fok-a.jpg Ireth, zedong.jpg Miauw_Zedong, WKava.gif Paul, staat in de OP als Zeistenaar logomain2.gif Q, gobo-small.gif Neelix, londonirish.jpg Nielsch, fry3.gif Speknek, zatoichi.jpegZatoichi,

Wil je ook in de lijst of eruit? Log je dan even in op de Fok! Wiki en voeg/verwijder je eigen UI hier toe/af aan het lijstje.


Nuttige links

http://www.utrecht.nl/

Evenementen en activiteiten http://www.utrechtsuitburo.nl/events/search?period=THISMONTH

Storingen bij U-OV http://u-ov.info/plan-mijn-reis/storingen

Live werkzaamheden en afzettingen: http://live.andes.nl/utrechtltc/

OH MaJo hoort er ook bij!

arcade.jpg

quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 11:16 schreef Blik het volgende:

[..]

Het is gewoon een karakterloze woonwijk, het noemt zich Utrecht, maar heeft niks met Utrecht te maken. Er zit zelfs een 10-baans snelweg en een kanaal tussen.


[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 31-03-2017 12:56:45 ]
pi_169866016
(8>
pi_169867042
Stormlooptopic.
pi_169867404
Kleppierre? Wasda?
-nee-
pi_169867553
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2017 19:09 schreef Marsenal het volgende:
Kleppierre? Wasda?
Een Frans kutbedrijf wat onze stad gegijzeld houdt.
For great justice!
pi_169867650
quote:
14s.gif Op woensdag 29 maart 2017 19:16 schreef Q. het volgende:

[..]

Een Frans kutbedrijf wat onze stad gegijzeld houdt.
Dankzij Klépierre is hier juist veel welvaart.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  Moderator woensdag 29 maart 2017 @ 19:30:26 #7
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_169867922
Nog helemaal niet gemeld dat ik laatst weer bij een leuk restaurantje ben geweest :o zit in lombok en heet Van de Straat. Met allemaal street food van over de hele wereld. Is ons goed bevallen ^O^ leuk ook in combinatie met een bezoekje aan Cinemec, zit 3km verderop. Al met al een goed avondje uit *O*
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_169880576
Maandag gaat de Dafne Schippersbrug open. *O* Kunnen de inwoners van Leidsche Rijn nog sneller naar de echte stad toe. *O*

Woensdag gaat het eerste deel van de nieuwbouw van HC open. *O* En wordt de aloude traverse gesloten. Het einde van een tijdperk. ;(

https://www.duic.nl/algem(...)les-anders-dan-oude/
For great justice!
pi_169880695
quote:
Hoe gentrificatie het straatbeeld in Utrechtse wijk Lombok kentert
Komst van de yup zet eensgezindheid in volkswijk onder druk

Lombok is van oudsher het meest exotische stukje Utrecht. Maar van veel hoogopgeleide blanke bewoners die er recentelijk zijn komen wonen, mag het wel wat minder. Dat zet de eensgezindheid in de volkswijk onder druk. De gemeente zoekt intussen naar een oplossing: Lombok 2032.
Door: Charlotte Huisman 30 maart 2017, 02:00


De kratten met tomaten, paprika's en granaatappels staan uitnodigend op de stoep gestald, in het Turkse eethuis Yunak zijn de meeste tafeltjes bezet. Het Moskeeplein stroomt vol na het middaggebed in de grote, nieuwe Turkse moskee. Voor de Turkse, Marokkaanse, Surinaamse, Afghaanse, Iraanse, Somalische en Nederlandse winkels staat her en der een auto dubbelgeparkeerd midden op straat, soms voor een lege parkeerplaats. Een fietser manoeuvreert eromheen. Er klinkt getoeter.

Een vrijdagmiddag als alle andere, kortom, in de Kanaalstraat, de bekendste multiculturele straat van Utrecht. Een straat die als een ontmoetingsplek wordt gezien, door mensen van allerlei komaf. En die ze tot in Turkije van naam kennen.

Sinds de tweede helft van de jaren negentig kopen hoogopgeleide overwegend blanke twintigers en dertigers de (destijds nog betaalbare) arbeidershuisjes

Maar hoe lang nog?

Lombok, eens een beruchte achterstandswijk, zit al twee decennia in de lift. Sinds de tweede helft van de jaren negentig kopen hoogopgeleide overwegend blanke twintigers en dertigers de (destijds nog betaalbare) arbeidershuisjes uit het begin van de vorige eeuw, in het knusse buurtje vlak achter het Centraal Station. Met hun komst verandert de wijk van sfeer. Een proces dat zich in meer volkswijken in Nederland voltrekt.

Toekomstvisie

Terwijl het percentage 'bewoners met een migratieachtergrond' in de rest van Utrecht gemiddeld is toegenomen, daalt dat juist in Lombok, tot inmiddels iets meer dan eenderde van de bewoners - nauwelijks meer dan het stadsgemiddelde. De vraag van de gemeente aan de nieuwe én aan de oude bewoners hoe de wijk er in de toekomst moet uitzien, levert dan ook geen eenduidig antwoord op. Hoewel er begin april een gezamenlijke toekomstvisie moet liggen, blijken de meningen sterk te verschillen.

Op een discussieavond in de wijk over 'gentrificatie' wordt de botsing zichtbaar. Blijft Lombok een buurt voor iedereen?, luidt de centrale vraag. 'Gentrificatie betekent dat mensen met hogere inkomens instromen in een wijk waar eerst voornamelijk inwoners met lagere inkomens wonen, die dan vertrekken', legt gastspreker Brian Doucet uit, universitair docent stedelijke ontwikkeling aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en 'gentrificatiedeskundige'.

Het fenomeen speelt in alle grote steden. Gentrificatie roept bij de zaal gemengde associaties op, met bakfietsen en stijgende huizenprijzen. Sigarenboer Ronnie Stomp, sinds 1960 een vaste waarde in de wijk, heeft het allemaal zien gebeuren. De rustige Nederlandse volkswijk met fabrieksarbeiders verkleurde vanaf eind jaren zestig met de komst van de gastarbeiders en in de jaren zeventig met hun gezinshereniging. 'Toen woonden er opeens drie keer meer mensen in de wijk, met al die grote Turkse gezinnen in die huisjes. En nu verandert het weer.'

De eerste lichting hoogopgeleide nieuwkomers was gecharmeerd van de exotische sfeer van de Kanaalstraat; onder de nieuwe bewoners van de pas gebouwde appartementencomplexen in de wijk zijn er steeds meer die weinig op hebben met die on-Nederlands aandoende sfeer. Die bewoners vinden de Kanaalstraat maar een zootje. Onveilig bovendien, door de hangjongeren en drugsdealers op straat. Met name 's nachts is de weg een racebaan. Sommigen willen er het liefst de auto's weren. Wat het eind zou betekenen van de multiculturele winkelstraat, betogen de ondernemers. De nieuwe bewoners klagen op hun beurt dat de ondernemers niet bereid zijn zich aan te passen.

Eigenaar Ramazan Ergün van het Turkse eethuis Yunak spreekt er namens de ruim honderd ondernemers in de wijk. 'Ik hou van deze straat', zegt hij. 'De Kanaalstraat is de Knalstraat, de straat waar je moet zijn, de levendigste van Utrecht. Het is een merk. In Utrecht ga je naar de Dom en naar de Kanaalstraat.'

Dat ziet bewoner Laurens anders. Sinds tweeënhalf jaar woont de dertiger in Buenos Aires, een nieuw grijs appartementencomplex vlak naast de grote nieuwe Turkse moskee. Laurens, werkzaam in de financiële sector, spreekt op de inspraakavond namens de bewoners van zijn complex; maar zijn achternaam wil hij niet terugzien in de krant. Omdat het zo dicht bij het station ligt, heeft Laurens het appartement gekocht, hij is vanaf daar bovendien zo op de snelweg naar Amsterdam, vertelt hij. Zijn boodschappen doet hij voornamelijk in de Albert Heijn. 'Op de Kanaalstraat zitten niet meteen etablissementen die bij mijn smaak passen', zegt hij. 'Dat mag wat mij betreft wat gevarieerder.'
'Het is ook onze wijk'

Van ons mag het een beetje chaos blijven. Maar geen asociale chaos zoals het nu is
bewoner Laurens


Bewoners als Laurens zien de gentrificatie als een kans om de buurt meer naar hun smaak te maken. Dat er terrasjes komen voor zijn doelgroep 'waar je een biertje kan drinken'. 'Nu wij hier zijn komen wonen, is het ook onze wijk. Ik wil heus niet dat het hier wordt als de Twijnstraat, met alleen chique delicatessenzaken', zegt een stel, hij (34), zzp'er in de muziek, zij (40) psychologe, dat een huis heeft gekocht in een zijstraat van de Kanaalstraat. 'Alles lijkt hier nu te mogen, met dat dubbelparkeren, de drugsdealers en dat gehang op straat. Van ons mag het een beetje chaos blijven. Maar geen asociale chaos zoals het nu is.'

Ondernemer Ergün vraag zich hardop af wat de komst van die nieuwe bewoners betekent voor de Turkse ondernemers en de andere met wortels buiten Nederland. 'Veel van die nieuwe bewoners kopen niet bij ons. Ik moest integreren in Nederland. Als je als Nederlander in een wijk komt wonen met veel buitenlanders, zou je toch ook een beetje moeten integreren?' Hij nodigt de aanwezigen uit. 'Voor 10 euro kun je bij mij zo veel eten als je wilt.'

De botsing van culturen in de buurt is het zichtbaarst als het gaat over het plan om de Kanaalstraat autoluw te maken. Bewoner Iwan Zwanenbeek (34), die ruim tien jaar geleden een huis kocht in een van de zijstraten ervan, lanceerde dit plan vorig jaar in een opiniestuk in een lokale krant. Daarin beschrijft hij hoe hij bij het oversteken van de Kanaalstraat bijna ondersteboven werd gereden door een auto die veel te hard rijdt. De enige oplossing om 'de lijpe met lachgas gevulde verkeerscowboys aan te pakken' is de auto te weren en de fiets ruim baan te geven, luidt zijn conclusie.

Maar in Lombok bewegen 'mensen met een migratieachtergrond' zich aanmerkelijk minder vaak op de fiets voort dan de hoogopgeleide bewoners met Nederlandse wortels. Met name deze groep zegt vaker dat ze graag met de auto naar de Kanaalstraat komen. 'Wij hebben veel klanten van buiten de stad', zegt eigenaar Ismael Akbulut van Helal Shoarma. 'Als mensen te ver hiervandaan moeten parkeren, kunnen we de winkels sluiten. Iemand die rust wil, moet niet zo vlak bij het centrum komen wonen.'

Het blijkt een bekend fenomeen. Gentrificatiedeskundige Brian Doucet haalt tijdens de discussieavond een citaat aan van een Amerikaanse vakgenoot: 'Bike lanes are white lanes.'

'Hoezo wordt fietsen gezien als iets voor de upper class, een fiets is toch voor iedereen bereikbaar?', reageert Zwanenbeek. Hij beklemtoont dat hij onder modaal verdient; hij is kortom geen 'yup' die af wil van het multiculturele karakter van de Kanaalstraat. 'De auto neemt hier gewoon te veel ruimte in. De luchtkwaliteit is hier beroerd.'

Fietskalifaat

De vrees is dat een deel van de huidige doelgroep zich minder welkom voelt als de Kanaalstraat een fietsstraat wordt. 'Lombok moet geen fietskalifaat worden', zegt kunstenares Else Huisman, een actieve bewoonster van het laatste grote complex met sociale woningbouw in de wijk. Zij organiseert er onder meer huiswerklessen en ontmoetingsgroepen voor Turkse ouderen. 'Mensen komen in een multiculturele wijk wonen, dan moet die groep hier wel kunnen komen.'

Dat de gemeente meer moet handhaven om de euvels van de Kanaalstraat te bestrijden, als het dubbelparkeren en de telkens opduikende dealers, daar is iedereen het over eens. Het aantal meldingen van overlast van dealers en hangjongeren in Lombok is sinds 2014 toegenomen (zie kader). Bijna de helft van de bewoners voelt zich weleens onveilig, meer dan het stedelijke gemiddelde.
Een man verleent een hondje voorrang, ook dat is Lombok
Een man verleent een hondje voorrang, ook dat is Lombok © Marcel van den Bergh

Ook de ondernemers willen dat de politie meer optreedt als mensen te hard rijden of hun auto midden op straat zetten. Maar ze vinden meer cameratoezicht een betere oplossing dan de auto verbannen. Sinds dit jaar zijn er meer gemeentelijke handhavers en politiemensen in de wijk die strenger optreden. Ook is er meer cameratoezicht.

Maar Lombok moet niet helemaal worden schoongeveegd, betogen sommige bewoners, die het rommelige van de straat juist gezellig vinden. Ze vrezen dat de unieke sfeer van de Kanaalstraat daarmee verloren kan gaan.

Overlast studenten

Ik heb nu trouwens meer last van de studenten dan ik ooit van de Turkse families heb gehad
sigarenboer Stomp


Bewoner van het eerste uur sigarenboer Stomp windt zich op na afloop van de avond. 'Als je hier komt wonen, ga je toch eerst kijken hoe het hier is? Dan kan je niet, als je hier eenmaal woont, gaan klagen dat het hier zo druk is en zeggen dat de Kanaalstraat een puinhoop is. Het is altijd zo geweest. Ik heb nu trouwens meer last van de studenten dan ik ooit van de Turkse families heb gehad.'

Vanuit hun zaak Vlaai & Ko op de hoek van de Kanaalstraat kijken John Regter (50) en zijn vrouw Natasja (46) deze vrijdagmiddag naar de uitloop van de moskee aan de overkant van de straat. In de lunchroom kan je zowel Marokkaanse thee als een tosti ham-kaas bestellen of een broodje Utrechtse vockingworst. Ook hun klandizie is van allerlei afkomst. Vraag deze in Lombok geboren ondernemers niet naar de nieuwe bewoners die in het appartementencomplex naast de moskee zijn neergestreken. 'We hebben bij de oplevering briefjes in hun bus gedaan om een gratis kopje koffie te komen drinken', zegt John. Twee van de negentig nieuwe bewoners kwamen opdagen. John: 'Misschien dat ze niet tussen de buitenlandse mensen willen zitten. Die nieuwe bewoners willen dat het hier net wordt als in het chique Utrecht-Oost. Laat ze daar gaan wonen.'

Natasja: 'Maar dat kunnen ze niet betalen.'
Uit de volkskrant.

Enerzijds snap ik de veryupping, maar ik zou het erg jammer vinden als Utrecht de komende jaren zijn ziel kwijtraakt op deze wijze...
pi_169880746
Hey Q. wil jij eigenlijk wel al die perronwisselaars op je brug hebben? Die gaan natuurlijk allemaal op het fietspad lopen sjokken met hun rolkoffers.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  donderdag 30 maart 2017 @ 10:37:13 #11
141482 Q.
JurassiQ
pi_169880837
quote:
1s.gif Op donderdag 30 maart 2017 10:33 schreef Nielsch het volgende:
Hey Q. wil jij eigenlijk wel al die perronwisselaars op je brug hebben? Die gaan natuurlijk allemaal op het fietspad lopen sjokken met hun rolkoffers.
Nee, die stomme trappen mogen van mij wegblijven, dat wandeltuig loopt nu al continue op mn fietspad. En de trap aan de centrumzijde is nu al te druk. Veel te smal ook.
For great justice!
  donderdag 30 maart 2017 @ 10:42:06 #12
62913 Blik
The one and Only!
pi_169880944
quote:
14s.gif Op donderdag 30 maart 2017 10:27 schreef Q. het volgende:
Maandag gaat de Dafne Schippersbrug open. *O* Kunnen de inwoners van Leidsche Rijn nog sneller naar de echte stad toe. *O*

Woensdag gaat het eerste deel van de nieuwbouw van HC open. *O* En wordt de aloude traverse gesloten. Het einde van een tijdperk. ;(

https://www.duic.nl/algem(...)les-anders-dan-oude/
Kan ik er maandag overheen als ik mijn zoontje naar school heb gevraagd. Hij zit op de Montessori-school die eronder zit.

Alleen, dan ben ik in Leidsche Rijn... *gruwel*
  donderdag 30 maart 2017 @ 10:46:03 #13
141482 Q.
JurassiQ
pi_169881017
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2017 10:42 schreef Blik het volgende:

[..]


Alleen, dan ben ik in Leidsche Rijn... *gruwel*
RIP aan je nabestaanden. ;(
For great justice!
pi_169881033
quote:
3s.gif Op donderdag 30 maart 2017 10:37 schreef Q. het volgende:

[..]

Nee, die stomme trappen mogen van mij wegblijven, dat wandeltuig loopt nu al continue op mn fietspad. En de trap aan de centrumzijde is nu al te druk. Veel te smal ook.
Er is wel bijzonder slecht nagedacht over een brug waar zo lang over gesteggeld is - althans zo komt het op mij over.

Of een gevalletje vorm over functie - want het ziet er aardig uit.
pi_169881169
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2017 10:31 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Uit de volkskrant.

Enerzijds snap ik de veryupping, maar ik zou het erg jammer vinden als Utrecht de komende jaren zijn ziel kwijtraakt op deze wijze...
Ik kom daar niet vaak, maar mensen die er komen wonen en dan gaan zitten klagen over die buurt, wat een sukkels. Het is ook een lastige buurt ja, daarom kost je huis ook geen kut. Zeikerds.

Hoewel ik overigens ook vind dat die straat niet per se bij de ziel van Utrecht hoort. Maar ja, ik ben zo'n yup uit Oost. :P
-nee-
  donderdag 30 maart 2017 @ 10:53:28 #16
141482 Q.
JurassiQ
pi_169881179
quote:
1s.gif Op donderdag 30 maart 2017 10:47 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Er is wel bijzonder slecht nagedacht over een brug waar zo lang over gesteggeld is - althans zo komt het op mij over.

Of een gevalletje vorm over functie - want het ziet er aardig uit.
De brug is dan ook bedacht als verbinding tussen oost en west, de trappen zijn er later pas bij bedacht. Er is aan de oostkant wel een ruimtereservering voor een 2e lift, die moet er ook echt wel komen zodra er perrontrappen zijn.
For great justice!
pi_169881193
quote:
1s.gif Op donderdag 30 maart 2017 10:53 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Ik kom daar niet vaak, maar mensen die er komen wonen en dan gaan zitten klagen over die buurt, wat een sukkels. Het is ook een lastige buurt ja, daarom kost je huis ook geen kut. Zeikerds.

Hoewel ik overigens ook vind dat die straat niet per se bij de ziel van Utrecht hoort. Maar ja, ik ben zo'n yup uit Oost. :P
Ik woon er...

Dit soort mensen zijn echt triest inderdaad. Ongelooflijk :X Echt wat verwacht je dan? :?
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  donderdag 30 maart 2017 @ 10:55:00 #18
141482 Q.
JurassiQ
pi_169881206
quote:
7s.gif Op donderdag 30 maart 2017 10:54 schreef Norrage het volgende:

[..]

Ongelooflijk :X Echt wat verwacht je dan? :?
Nou, je hoopt dat je niet doodgereden wordt op de Kanaalstraat of Damstraat maar iedereen die er ooit eens geweest is weet dat dat ijdele hoop is. :7
For great justice!
pi_169881219
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 19:30 schreef MaJo het volgende:
Nog helemaal niet gemeld dat ik laatst weer bij een leuk restaurantje ben geweest :o zit in lombok en heet Van de Straat. Met allemaal street food van over de hele wereld. Is ons goed bevallen ^O^ leuk ook in combinatie met een bezoekje aan Cinemec, zit 3km verderop. Al met al een goed avondje uit *O*
Ohja, dat restaurantje is nieuw (geloof ik). Moet ik ook eens heen. In Stock in Lombok aan de vleutenseweg is ook erg leuk, lekker en duurzaam (elke dag veranderend menu dat ze maken van anders weg te gooien voedsel).
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_169881241
quote:
1s.gif Op donderdag 30 maart 2017 10:55 schreef Q. het volgende:

[..]

Nou, je hoopt dat je niet doodgereden wordt op de Kanaalstraat of Damstraat maar iedereen die er ooit eens geweest is weet dat dat ijdele hoop is. :7
De meeste mensen die er bijna doodgereden worden zijn absurde fietsers die niet opletten. Alleen mensen met kinderen hebben recht van spreken. Je weet toch dat je hier moet opletten? En ik vind het bovendien wel meevallen. En anders neem je eens een andere route (via de vleutenseweg of via de Leidestraat) langs/door Lombok.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_169881291
quote:
1s.gif Op donderdag 30 maart 2017 10:53 schreef Q. het volgende:

[..]

De brug is dan ook bedacht als verbinding tussen oost en west, de trappen zijn er later pas bij bedacht. Er is aan de oostkant wel een ruimtereservering voor een 2e lift, die moet er ook echt wel komen zodra er perrontrappen zijn.
Wat voor megalift is dat als het Utrecht centraal-voetgangersstromen moet kunnen verwerken? :D Wellicht is het gewoon niet mogelijk hoor, te weinig ruimte voor te veel mensen - maar dan lijkt het me laakbaar dat die schijn dat het kon wel steeds is opgehouden.

En ik doel bijvoorbeeld ook op de onduidelijkheid van fietspad versus voetpad.
pi_169881320
Als ik over de Kanaalstraat fiets verklaar ik mijzelf vogelvrij, en is het gewoon prijsschieten voor de automobilist. Dat is iets wat je van tevoren aangaat. :P

Maar goed, dat is wel iets waar de hele buurt last van heeft, lijkt mij. Ik weet niet of het haalbaar is om het autovrij te maken...?
-nee-
pi_169881360
quote:
1s.gif Op donderdag 30 maart 2017 11:02 schreef Marsenal het volgende:
Als ik over de Kanaalstraat fiets verklaar ik mijzelf vogelvrij, en is het gewoon prijsschieten voor de automobilist. Dat is iets wat je van tevoren aangaat. :P

Maar goed, dat is wel iets waar de hele buurt last van heeft, lijkt mij. Ik weet niet of het haalbaar is om het autovrij te maken...?
Op de ASW komt waarschijnlijk een 30km zone (al is er een grote verscheidenheid aan plannen de revue gepasseerd), ben benieuwd wat voor impact dat heeft. Is iig een stuk haalbaarder.
pi_169881421
quote:
7s.gif Op donderdag 30 maart 2017 10:56 schreef Norrage het volgende:

[..]

De meeste mensen die er bijna doodgereden worden zijn absurde fietsers die niet opletten. Alleen mensen met kinderen hebben recht van spreken. Je weet toch dat je hier moet opletten? En ik vind het bovendien wel meevallen. En anders neem je eens een andere route (via de vleutenseweg of via de Leidestraat) langs/door Lombok.
Nou ja als fietser met twee kinderen op mijn fiets (ik ben een semi-yup uit net-niet oost (tuinwijk) en haal iedere week mijn kinderen bij mijn schoonouders op in Oog en Al) fiets ik graag door de kanaalstraat. Wetende wat de regels zijn daar (geen) is het alleen maar leuk om de bedrijvigheid mee te maken. En ongeacht de zogenaamde chaos die er heerst let iedereen wel een beetje op elkaar, ik heb nog geen bijna ongeluk meegemaakt daar.
  donderdag 30 maart 2017 @ 11:33:25 #25
141482 Q.
JurassiQ
pi_169881789
quote:
1s.gif Op donderdag 30 maart 2017 10:59 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Wat voor megalift is dat als het Utrecht centraal-voetgangersstromen moet kunnen verwerken? :D Wellicht is het gewoon niet mogelijk hoor, te weinig ruimte voor te veel mensen - maar dan lijkt het me laakbaar dat die schijn dat het kon wel steeds is opgehouden.

En ik doel bijvoorbeeld ook op de onduidelijkheid van fietspad versus voetpad.
Er komt één dezer dagen nog belijning op het fietspad van de brug. Als het goed is. Nu staat er alleen een bord aan beide zijden, wat veel mensen dus niet zien.
For great justice!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')