quote:Op vrijdag 31 maart 2017 11:16 schreef Blik het volgende:
[..]
Het is gewoon een karakterloze woonwijk, het noemt zich Utrecht, maar heeft niks met Utrecht te maken. Er zit zelfs een 10-baans snelweg en een kanaal tussen.
Dankzij Klépierre is hier juist veel welvaart.quote:Op woensdag 29 maart 2017 19:16 schreef Q. het volgende:
[..]
Een Frans kutbedrijf wat onze stad gegijzeld houdt.
Uit de volkskrant.quote:Hoe gentrificatie het straatbeeld in Utrechtse wijk Lombok kentert
Komst van de yup zet eensgezindheid in volkswijk onder druk
Lombok is van oudsher het meest exotische stukje Utrecht. Maar van veel hoogopgeleide blanke bewoners die er recentelijk zijn komen wonen, mag het wel wat minder. Dat zet de eensgezindheid in de volkswijk onder druk. De gemeente zoekt intussen naar een oplossing: Lombok 2032.
Door: Charlotte Huisman 30 maart 2017, 02:00
De kratten met tomaten, paprika's en granaatappels staan uitnodigend op de stoep gestald, in het Turkse eethuis Yunak zijn de meeste tafeltjes bezet. Het Moskeeplein stroomt vol na het middaggebed in de grote, nieuwe Turkse moskee. Voor de Turkse, Marokkaanse, Surinaamse, Afghaanse, Iraanse, Somalische en Nederlandse winkels staat her en der een auto dubbelgeparkeerd midden op straat, soms voor een lege parkeerplaats. Een fietser manoeuvreert eromheen. Er klinkt getoeter.
Een vrijdagmiddag als alle andere, kortom, in de Kanaalstraat, de bekendste multiculturele straat van Utrecht. Een straat die als een ontmoetingsplek wordt gezien, door mensen van allerlei komaf. En die ze tot in Turkije van naam kennen.
Sinds de tweede helft van de jaren negentig kopen hoogopgeleide overwegend blanke twintigers en dertigers de (destijds nog betaalbare) arbeidershuisjes
Maar hoe lang nog?
Lombok, eens een beruchte achterstandswijk, zit al twee decennia in de lift. Sinds de tweede helft van de jaren negentig kopen hoogopgeleide overwegend blanke twintigers en dertigers de (destijds nog betaalbare) arbeidershuisjes uit het begin van de vorige eeuw, in het knusse buurtje vlak achter het Centraal Station. Met hun komst verandert de wijk van sfeer. Een proces dat zich in meer volkswijken in Nederland voltrekt.
Toekomstvisie
Terwijl het percentage 'bewoners met een migratieachtergrond' in de rest van Utrecht gemiddeld is toegenomen, daalt dat juist in Lombok, tot inmiddels iets meer dan eenderde van de bewoners - nauwelijks meer dan het stadsgemiddelde. De vraag van de gemeente aan de nieuwe én aan de oude bewoners hoe de wijk er in de toekomst moet uitzien, levert dan ook geen eenduidig antwoord op. Hoewel er begin april een gezamenlijke toekomstvisie moet liggen, blijken de meningen sterk te verschillen.
Op een discussieavond in de wijk over 'gentrificatie' wordt de botsing zichtbaar. Blijft Lombok een buurt voor iedereen?, luidt de centrale vraag. 'Gentrificatie betekent dat mensen met hogere inkomens instromen in een wijk waar eerst voornamelijk inwoners met lagere inkomens wonen, die dan vertrekken', legt gastspreker Brian Doucet uit, universitair docent stedelijke ontwikkeling aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en 'gentrificatiedeskundige'.
Het fenomeen speelt in alle grote steden. Gentrificatie roept bij de zaal gemengde associaties op, met bakfietsen en stijgende huizenprijzen. Sigarenboer Ronnie Stomp, sinds 1960 een vaste waarde in de wijk, heeft het allemaal zien gebeuren. De rustige Nederlandse volkswijk met fabrieksarbeiders verkleurde vanaf eind jaren zestig met de komst van de gastarbeiders en in de jaren zeventig met hun gezinshereniging. 'Toen woonden er opeens drie keer meer mensen in de wijk, met al die grote Turkse gezinnen in die huisjes. En nu verandert het weer.'
De eerste lichting hoogopgeleide nieuwkomers was gecharmeerd van de exotische sfeer van de Kanaalstraat; onder de nieuwe bewoners van de pas gebouwde appartementencomplexen in de wijk zijn er steeds meer die weinig op hebben met die on-Nederlands aandoende sfeer. Die bewoners vinden de Kanaalstraat maar een zootje. Onveilig bovendien, door de hangjongeren en drugsdealers op straat. Met name 's nachts is de weg een racebaan. Sommigen willen er het liefst de auto's weren. Wat het eind zou betekenen van de multiculturele winkelstraat, betogen de ondernemers. De nieuwe bewoners klagen op hun beurt dat de ondernemers niet bereid zijn zich aan te passen.
Eigenaar Ramazan Ergün van het Turkse eethuis Yunak spreekt er namens de ruim honderd ondernemers in de wijk. 'Ik hou van deze straat', zegt hij. 'De Kanaalstraat is de Knalstraat, de straat waar je moet zijn, de levendigste van Utrecht. Het is een merk. In Utrecht ga je naar de Dom en naar de Kanaalstraat.'
Dat ziet bewoner Laurens anders. Sinds tweeënhalf jaar woont de dertiger in Buenos Aires, een nieuw grijs appartementencomplex vlak naast de grote nieuwe Turkse moskee. Laurens, werkzaam in de financiële sector, spreekt op de inspraakavond namens de bewoners van zijn complex; maar zijn achternaam wil hij niet terugzien in de krant. Omdat het zo dicht bij het station ligt, heeft Laurens het appartement gekocht, hij is vanaf daar bovendien zo op de snelweg naar Amsterdam, vertelt hij. Zijn boodschappen doet hij voornamelijk in de Albert Heijn. 'Op de Kanaalstraat zitten niet meteen etablissementen die bij mijn smaak passen', zegt hij. 'Dat mag wat mij betreft wat gevarieerder.'
'Het is ook onze wijk'
Van ons mag het een beetje chaos blijven. Maar geen asociale chaos zoals het nu is
bewoner Laurens
Bewoners als Laurens zien de gentrificatie als een kans om de buurt meer naar hun smaak te maken. Dat er terrasjes komen voor zijn doelgroep 'waar je een biertje kan drinken'. 'Nu wij hier zijn komen wonen, is het ook onze wijk. Ik wil heus niet dat het hier wordt als de Twijnstraat, met alleen chique delicatessenzaken', zegt een stel, hij (34), zzp'er in de muziek, zij (40) psychologe, dat een huis heeft gekocht in een zijstraat van de Kanaalstraat. 'Alles lijkt hier nu te mogen, met dat dubbelparkeren, de drugsdealers en dat gehang op straat. Van ons mag het een beetje chaos blijven. Maar geen asociale chaos zoals het nu is.'
Ondernemer Ergün vraag zich hardop af wat de komst van die nieuwe bewoners betekent voor de Turkse ondernemers en de andere met wortels buiten Nederland. 'Veel van die nieuwe bewoners kopen niet bij ons. Ik moest integreren in Nederland. Als je als Nederlander in een wijk komt wonen met veel buitenlanders, zou je toch ook een beetje moeten integreren?' Hij nodigt de aanwezigen uit. 'Voor 10 euro kun je bij mij zo veel eten als je wilt.'
De botsing van culturen in de buurt is het zichtbaarst als het gaat over het plan om de Kanaalstraat autoluw te maken. Bewoner Iwan Zwanenbeek (34), die ruim tien jaar geleden een huis kocht in een van de zijstraten ervan, lanceerde dit plan vorig jaar in een opiniestuk in een lokale krant. Daarin beschrijft hij hoe hij bij het oversteken van de Kanaalstraat bijna ondersteboven werd gereden door een auto die veel te hard rijdt. De enige oplossing om 'de lijpe met lachgas gevulde verkeerscowboys aan te pakken' is de auto te weren en de fiets ruim baan te geven, luidt zijn conclusie.
Maar in Lombok bewegen 'mensen met een migratieachtergrond' zich aanmerkelijk minder vaak op de fiets voort dan de hoogopgeleide bewoners met Nederlandse wortels. Met name deze groep zegt vaker dat ze graag met de auto naar de Kanaalstraat komen. 'Wij hebben veel klanten van buiten de stad', zegt eigenaar Ismael Akbulut van Helal Shoarma. 'Als mensen te ver hiervandaan moeten parkeren, kunnen we de winkels sluiten. Iemand die rust wil, moet niet zo vlak bij het centrum komen wonen.'
Het blijkt een bekend fenomeen. Gentrificatiedeskundige Brian Doucet haalt tijdens de discussieavond een citaat aan van een Amerikaanse vakgenoot: 'Bike lanes are white lanes.'
'Hoezo wordt fietsen gezien als iets voor de upper class, een fiets is toch voor iedereen bereikbaar?', reageert Zwanenbeek. Hij beklemtoont dat hij onder modaal verdient; hij is kortom geen 'yup' die af wil van het multiculturele karakter van de Kanaalstraat. 'De auto neemt hier gewoon te veel ruimte in. De luchtkwaliteit is hier beroerd.'
Fietskalifaat
De vrees is dat een deel van de huidige doelgroep zich minder welkom voelt als de Kanaalstraat een fietsstraat wordt. 'Lombok moet geen fietskalifaat worden', zegt kunstenares Else Huisman, een actieve bewoonster van het laatste grote complex met sociale woningbouw in de wijk. Zij organiseert er onder meer huiswerklessen en ontmoetingsgroepen voor Turkse ouderen. 'Mensen komen in een multiculturele wijk wonen, dan moet die groep hier wel kunnen komen.'
Dat de gemeente meer moet handhaven om de euvels van de Kanaalstraat te bestrijden, als het dubbelparkeren en de telkens opduikende dealers, daar is iedereen het over eens. Het aantal meldingen van overlast van dealers en hangjongeren in Lombok is sinds 2014 toegenomen (zie kader). Bijna de helft van de bewoners voelt zich weleens onveilig, meer dan het stedelijke gemiddelde.
Een man verleent een hondje voorrang, ook dat is Lombok
Een man verleent een hondje voorrang, ook dat is Lombok © Marcel van den Bergh
Ook de ondernemers willen dat de politie meer optreedt als mensen te hard rijden of hun auto midden op straat zetten. Maar ze vinden meer cameratoezicht een betere oplossing dan de auto verbannen. Sinds dit jaar zijn er meer gemeentelijke handhavers en politiemensen in de wijk die strenger optreden. Ook is er meer cameratoezicht.
Maar Lombok moet niet helemaal worden schoongeveegd, betogen sommige bewoners, die het rommelige van de straat juist gezellig vinden. Ze vrezen dat de unieke sfeer van de Kanaalstraat daarmee verloren kan gaan.
Overlast studenten
Ik heb nu trouwens meer last van de studenten dan ik ooit van de Turkse families heb gehad
sigarenboer Stomp
Bewoner van het eerste uur sigarenboer Stomp windt zich op na afloop van de avond. 'Als je hier komt wonen, ga je toch eerst kijken hoe het hier is? Dan kan je niet, als je hier eenmaal woont, gaan klagen dat het hier zo druk is en zeggen dat de Kanaalstraat een puinhoop is. Het is altijd zo geweest. Ik heb nu trouwens meer last van de studenten dan ik ooit van de Turkse families heb gehad.'
Vanuit hun zaak Vlaai & Ko op de hoek van de Kanaalstraat kijken John Regter (50) en zijn vrouw Natasja (46) deze vrijdagmiddag naar de uitloop van de moskee aan de overkant van de straat. In de lunchroom kan je zowel Marokkaanse thee als een tosti ham-kaas bestellen of een broodje Utrechtse vockingworst. Ook hun klandizie is van allerlei afkomst. Vraag deze in Lombok geboren ondernemers niet naar de nieuwe bewoners die in het appartementencomplex naast de moskee zijn neergestreken. 'We hebben bij de oplevering briefjes in hun bus gedaan om een gratis kopje koffie te komen drinken', zegt John. Twee van de negentig nieuwe bewoners kwamen opdagen. John: 'Misschien dat ze niet tussen de buitenlandse mensen willen zitten. Die nieuwe bewoners willen dat het hier net wordt als in het chique Utrecht-Oost. Laat ze daar gaan wonen.'
Natasja: 'Maar dat kunnen ze niet betalen.'
Nee, die stomme trappen mogen van mij wegblijven, dat wandeltuig loopt nu al continue op mn fietspad. En de trap aan de centrumzijde is nu al te druk. Veel te smal ook.quote:Op donderdag 30 maart 2017 10:33 schreef Nielsch het volgende:
Hey Q. wil jij eigenlijk wel al die perronwisselaars op je brug hebben? Die gaan natuurlijk allemaal op het fietspad lopen sjokken met hun rolkoffers.
Kan ik er maandag overheen als ik mijn zoontje naar school heb gevraagd. Hij zit op de Montessori-school die eronder zit.quote:Op donderdag 30 maart 2017 10:27 schreef Q. het volgende:
Maandag gaat de Dafne Schippersbrug open. Kunnen de inwoners van Leidsche Rijn nog sneller naar de echte stad toe.
Woensdag gaat het eerste deel van de nieuwbouw van HC open. En wordt de aloude traverse gesloten. Het einde van een tijdperk.
https://www.duic.nl/algem(...)les-anders-dan-oude/
RIP aan je nabestaanden.quote:Op donderdag 30 maart 2017 10:42 schreef Blik het volgende:
[..]
Alleen, dan ben ik in Leidsche Rijn... *gruwel*
Er is wel bijzonder slecht nagedacht over een brug waar zo lang over gesteggeld is - althans zo komt het op mij over.quote:Op donderdag 30 maart 2017 10:37 schreef Q. het volgende:
[..]
Nee, die stomme trappen mogen van mij wegblijven, dat wandeltuig loopt nu al continue op mn fietspad. En de trap aan de centrumzijde is nu al te druk. Veel te smal ook.
Ik kom daar niet vaak, maar mensen die er komen wonen en dan gaan zitten klagen over die buurt, wat een sukkels. Het is ook een lastige buurt ja, daarom kost je huis ook geen kut. Zeikerds.quote:Op donderdag 30 maart 2017 10:31 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Uit de volkskrant.
Enerzijds snap ik de veryupping, maar ik zou het erg jammer vinden als Utrecht de komende jaren zijn ziel kwijtraakt op deze wijze...
De brug is dan ook bedacht als verbinding tussen oost en west, de trappen zijn er later pas bij bedacht. Er is aan de oostkant wel een ruimtereservering voor een 2e lift, die moet er ook echt wel komen zodra er perrontrappen zijn.quote:Op donderdag 30 maart 2017 10:47 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Er is wel bijzonder slecht nagedacht over een brug waar zo lang over gesteggeld is - althans zo komt het op mij over.
Of een gevalletje vorm over functie - want het ziet er aardig uit.
Ik woon er...quote:Op donderdag 30 maart 2017 10:53 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Ik kom daar niet vaak, maar mensen die er komen wonen en dan gaan zitten klagen over die buurt, wat een sukkels. Het is ook een lastige buurt ja, daarom kost je huis ook geen kut. Zeikerds.
Hoewel ik overigens ook vind dat die straat niet per se bij de ziel van Utrecht hoort. Maar ja, ik ben zo'n yup uit Oost.
Nou, je hoopt dat je niet doodgereden wordt op de Kanaalstraat of Damstraat maar iedereen die er ooit eens geweest is weet dat dat ijdele hoop is.quote:Op donderdag 30 maart 2017 10:54 schreef Norrage het volgende:
[..]
Ongelooflijk Echt wat verwacht je dan?
Ohja, dat restaurantje is nieuw (geloof ik). Moet ik ook eens heen. In Stock in Lombok aan de vleutenseweg is ook erg leuk, lekker en duurzaam (elke dag veranderend menu dat ze maken van anders weg te gooien voedsel).quote:Op woensdag 29 maart 2017 19:30 schreef MaJo het volgende:
Nog helemaal niet gemeld dat ik laatst weer bij een leuk restaurantje ben geweest zit in lombok en heet Van de Straat. Met allemaal street food van over de hele wereld. Is ons goed bevallen leuk ook in combinatie met een bezoekje aan Cinemec, zit 3km verderop. Al met al een goed avondje uit
De meeste mensen die er bijna doodgereden worden zijn absurde fietsers die niet opletten. Alleen mensen met kinderen hebben recht van spreken. Je weet toch dat je hier moet opletten? En ik vind het bovendien wel meevallen. En anders neem je eens een andere route (via de vleutenseweg of via de Leidestraat) langs/door Lombok.quote:Op donderdag 30 maart 2017 10:55 schreef Q. het volgende:
[..]
Nou, je hoopt dat je niet doodgereden wordt op de Kanaalstraat of Damstraat maar iedereen die er ooit eens geweest is weet dat dat ijdele hoop is.
Wat voor megalift is dat als het Utrecht centraal-voetgangersstromen moet kunnen verwerken? Wellicht is het gewoon niet mogelijk hoor, te weinig ruimte voor te veel mensen - maar dan lijkt het me laakbaar dat die schijn dat het kon wel steeds is opgehouden.quote:Op donderdag 30 maart 2017 10:53 schreef Q. het volgende:
[..]
De brug is dan ook bedacht als verbinding tussen oost en west, de trappen zijn er later pas bij bedacht. Er is aan de oostkant wel een ruimtereservering voor een 2e lift, die moet er ook echt wel komen zodra er perrontrappen zijn.
Op de ASW komt waarschijnlijk een 30km zone (al is er een grote verscheidenheid aan plannen de revue gepasseerd), ben benieuwd wat voor impact dat heeft. Is iig een stuk haalbaarder.quote:Op donderdag 30 maart 2017 11:02 schreef Marsenal het volgende:
Als ik over de Kanaalstraat fiets verklaar ik mijzelf vogelvrij, en is het gewoon prijsschieten voor de automobilist. Dat is iets wat je van tevoren aangaat.
Maar goed, dat is wel iets waar de hele buurt last van heeft, lijkt mij. Ik weet niet of het haalbaar is om het autovrij te maken...?
Nou ja als fietser met twee kinderen op mijn fiets (ik ben een semi-yup uit net-niet oost (tuinwijk) en haal iedere week mijn kinderen bij mijn schoonouders op in Oog en Al) fiets ik graag door de kanaalstraat. Wetende wat de regels zijn daar (geen) is het alleen maar leuk om de bedrijvigheid mee te maken. En ongeacht de zogenaamde chaos die er heerst let iedereen wel een beetje op elkaar, ik heb nog geen bijna ongeluk meegemaakt daar.quote:Op donderdag 30 maart 2017 10:56 schreef Norrage het volgende:
[..]
De meeste mensen die er bijna doodgereden worden zijn absurde fietsers die niet opletten. Alleen mensen met kinderen hebben recht van spreken. Je weet toch dat je hier moet opletten? En ik vind het bovendien wel meevallen. En anders neem je eens een andere route (via de vleutenseweg of via de Leidestraat) langs/door Lombok.
Er komt één dezer dagen nog belijning op het fietspad van de brug. Als het goed is. Nu staat er alleen een bord aan beide zijden, wat veel mensen dus niet zien.quote:Op donderdag 30 maart 2017 10:59 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Wat voor megalift is dat als het Utrecht centraal-voetgangersstromen moet kunnen verwerken? Wellicht is het gewoon niet mogelijk hoor, te weinig ruimte voor te veel mensen - maar dan lijkt het me laakbaar dat die schijn dat het kon wel steeds is opgehouden.
En ik doel bijvoorbeeld ook op de onduidelijkheid van fietspad versus voetpad.
Een stad verandert constant. Je kan niet blijven vasthouden aan het verleden. Dus ik vind het een beetje krokodillentranen, over de 'veryupping'.quote:Op donderdag 30 maart 2017 10:31 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Uit de volkskrant.
Enerzijds snap ik de veryupping, maar ik zou het erg jammer vinden als Utrecht de komende jaren zijn ziel kwijtraakt op deze wijze...
True maar dat argument geldt voor twee kanten natuurlijk. Je moet elkaar kunnen vinden maar uit het artikel haal ik dat de Turkse ondernemers hun best hebben gedaan om de nieuwe bewoners te betrekken bij de buurt maar dat de geïnterviewde "yup" daar niets mee heeft gedaan, daar woont om zo snel mogelijk in Amsterdam te komen maar wel klaagt.quote:Op donderdag 30 maart 2017 11:34 schreef Piles het volgende:
[..]
Een stad verandert constant. Je kan niet blijven vasthouden aan het verleden. Dus ik vind het een beetje krokodillentranen, over de 'veryupping'.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 30 maart 2017 21:50 schreef d4v1d het volgende:
Hey joh! Half De Meern staat niet op je plaatje.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Dus als we Leidsche Rijn en de Meern afscheiden, krijgen we een nóg progressievere gemeenteraad . Helaas moet Nielsch dan wel verhuizen.quote:Op donderdag 30 maart 2017 21:42 schreef bork het volgende:
[ afbeelding ]
Denk vs PVV in Overvecht, GL vs D66 in Utrecht ten Oosten van de A1 en VDD vs D66/GL met als scheidslijn de A1, frappant of te wel auto vs fiets?
als je de A1 en de A2 door elkaar haalt neem ik aan dat jij in het groene deel woont.... klopt dat?quote:Op donderdag 30 maart 2017 21:42 schreef bork het volgende:
Denk vs PVV in Overvecht, GL vs D66 in Utrecht ten Oosten van de A1 en VDD vs D66/GL met als scheidslijn de A1, frappant of te wel auto vs fiets?
Raar volkquote:Op donderdag 30 maart 2017 23:17 schreef zatoichi het volgende:
wow! Leidsche rijn laat echt zien dat ze 'anders' zijn.
Behalve mijn wijkjequote:Op donderdag 30 maart 2017 23:17 schreef zatoichi het volgende:
wow! Leidsche rijn laat echt zien dat ze 'anders' zijn.
Is ook lastig, zo'n weg waar je niet met je bakfiets mag komen.quote:Op donderdag 30 maart 2017 23:06 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
als je de A1 en de A2 door elkaar haalt neem ik aan dat jij in het groene deel woont.... klopt dat?
Hoezo gruwel, wat is er mis met deze wijk? [serieus]quote:Alleen, dan ben ik in Leidsche Rijn... *gruwel*
Jaren geleden waren ook andere wijken een puinhoop, toen gebeurde er daar dingen wat men nu asociaal vindt. Zo verandert de straatbeeld, niet alleen in Utrecht maar overal. Wat is er mis mee als men wil dat de buurt iets meer fatsoeneert?quote:Op donderdag 30 maart 2017 10:54 schreef Norrage het volgende:
[..]
Ik woon er...
Dit soort mensen zijn echt triest inderdaad. Ongelooflijk Echt wat verwacht je dan?
Grappig, de enige wijk in Leidsche Rijn die "groen" is, is de wijk direct tegen de Dafne Schippersbrug aan. Die denken nu dat ze met de fiets snel genoeg kunnen overstekenquote:Op donderdag 30 maart 2017 21:42 schreef bork het volgende:
[ afbeelding ]
Denk vs PVV in Overvecht, GL vs D66 in Utrecht ten Oosten van de A1 en VDD vs D66/GL met als scheidslijn de A1, frappant of te wel auto vs fiets?
yupquote:Op donderdag 30 maart 2017 23:06 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
als je de A1 en de A2 door elkaar haalt neem ik aan dat jij in het groene deel woont.... klopt dat?
tja, en in de favelas wordt je afgeknald voor je telefoon. Daar moet men gewoon maar aan toe geven.quote:Op donderdag 30 maart 2017 11:02 schreef Marsenal het volgende:
Als ik over de Kanaalstraat fiets verklaar ik mijzelf vogelvrij, en is het gewoon prijsschieten voor de automobilist. Dat is iets wat je van tevoren aangaat.
Maar goed, dat is wel iets waar de hele buurt last van heeft, lijkt mij. Ik weet niet of het haalbaar is om het autovrij te maken...?
Jawel want dat is authentiek!quote:Op vrijdag 31 maart 2017 08:52 schreef haraldstoll het volgende:
[..]
Jaren geleden waren ook andere wijken een puinhoop, toen gebeurde er daar dingen wat men nu asociaal vindt. Zo verandert de straatbeeld, niet alleen in Utrecht maar overal. Wat is er mis mee als men wil dat de buurt iets meer fatsoeneert?
Chaos op straat, vast staand verkeer en gevaarlijke verkeer situaties wil toch niemand?
wat bedoel je precies?quote:Op donderdag 30 maart 2017 23:17 schreef zatoichi het volgende:
wow! Leidsche rijn laat echt zien dat ze 'anders' zijn.
Je bedoelt natuurlijk de Spar op de Kanaalstraat.quote:Op donderdag 30 maart 2017 21:55 schreef Oceanonix het volgende:
Fietsen op de Kanaalstraat Door dat artikel had ik zin om ff heen en weer te fietsen. Woon tegenwoordig in Soesterberg maar heb tijden op de Halve Maan gewoond en mocht dan over de Kanaalstraat. De beste plek voor je boodschappen en dan bedoel ik niet de AH.
Nee, jarenlang meerdere keren per dag over die straat gereden. In die tijd ging het er zelfs gevaarlijker aan toe. Ja het is soms lichtelijk chaotisch, maar als er een stuur en een rem op je fiets zit kom je nooit in gevaarlijke situaties. Tenminste ik niet in de 1000 keer dat ik over die straat gereden heb.quote:Op donderdag 30 maart 2017 21:57 schreef d4v1d het volgende:
Ben ik trouwens de enige die veilig over de Kanaalstraat kan fietsen? Ik ben in m'n achterhoofd wel iets alerter. Maar overall valt het wel mee.
Ik heb niet het idee dat er meer idioten rond rijden dan op andere wegen in Utrecht.. Ik kom nooit echt in gevaarlijke situaties
Weer een argument erbij waarom leidsche Rijn geen deel van Utrecht is. Totaal andere cultuur daar. Waar noemen we de woonkern niet gewoon Leidsche Rijn. Gewoon een aparte stad, met daarin op zichzelf staande wijken als Parkwijk, langeral, de Wetering?quote:Op donderdag 30 maart 2017 21:42 schreef bork het volgende:
[ afbeelding ]
Denk vs PVV in Overvecht, GL vs D66 in Utrecht ten Oosten van de A1 en VDD vs D66/GL met als scheidslijn de A1, frappant of te wel auto vs fiets?
Jaquote:Op vrijdag 31 maart 2017 09:49 schreef Coppi het volgende:
[..]
Je bedoelt natuurlijk de Spar op de Kanaalstraat.
Zeker niet, maar als je er voor een prikkie gaat wonen moet je ook niet verbaasd zijn dat het stroef gaat als je iets aankaart. Er heerst daar een bepaalde cultuur, met goede en minder goede eigenschappen, die veranderen niet zomaar natuurlijk.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 08:55 schreef haraldstoll het volgende:
[..]
tja, en in de favelas wordt je afgeknald voor je telefoon. Daar moet men gewoon maar aan toe geven.
Wat een rare redenatie heb jij, moet men zich nou overal bij neer leggen?
Dit is hetzelfde als gaan wonen bij Schiphol en klagen dat er vliegtuigen overkomen.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 10:06 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Zeker niet, maar als je er voor een prikkie gaat wonen moet je ook niet verbaasd zijn dat het stroef gaat als je iets aankaart. Er heerst daar een bepaalde cultuur, met goede en minder goede eigenschappen, die veranderen niet zomaar natuurlijk.
Daar komt toch geen antwoord opquote:Op vrijdag 31 maart 2017 08:48 schreef haraldstoll het volgende:
[..]
Hoezo gruwel, wat is er mis met deze wijk? [serieus]
Het is gewoon een karakterloze woonwijk, het noemt zich Utrecht, maar heeft niks met Utrecht te maken. Er zit zelfs een 10-baans snelweg en een kanaal tussen.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 11:13 schreef Piles het volgende:
[..]
Daar komt toch geen antwoord op
Veel Utrechters vinden LR niks, maar kunnen niet uitleggen waarom.
quote:Op vrijdag 31 maart 2017 11:16 schreef Blik het volgende:
[..]
Het is gewoon een karakterloze woonwijk, het noemt zich Utrecht, maar heeft niks met Utrecht te maken. Er zit zelfs een 10-baans snelweg en een kanaal tussen.
Ik heb er gewoond en vond het er echt niet leuk. Zelfs zonder al het criminele gezeik in mijn blok was er al niet veel aan. Misschien als je wat kinderen hebt dat het anders is, maar ik had er ook niets te zoeken verder. Toen ik er woonde, was het winkelcentrum er ook niet En zowel de bus als de trein gingen maar twee keer per uur en de laatste ging om tien voor 12 's avonds ofzo, en het was echt geen leuke route om als vrouw in het donker te fietsen. Misschien dat het nu anders is, ik heb ook verhalen gehoord van mensen die het er juist heerlijk vinden.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 11:13 schreef Piles het volgende:
[..]
Daar komt toch geen antwoord op
Veel Utrechters vinden LR niks, maar kunnen niet uitleggen waarom.
Een woonwijk bij een grote stad, het is niet waarquote:Op vrijdag 31 maart 2017 11:16 schreef Blik het volgende:
[..]
Het is gewoon een karakterloze woonwijk, het noemt zich Utrecht, maar heeft niks met Utrecht te maken.
Er zit een park tussen, en over het kanaal liggen 3 bruggen. Das bijna net zo veel verbindingen als tussen de oost en west kan van Centraal. Ik ben net zo snel in het centrum als iemand uit Lunetten of Overvecht.quote:Er zit zelfs een 10-baans snelweg en een kanaal tussen.
Crimineel gezeik heb je in elke wijk in Utrecht.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 12:21 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik heb er gewoond en vond het er echt niet leuk. Zelfs zonder al het criminele gezeik in mijn blok was er al niet veel aan. Misschien als je wat kinderen hebt dat het anders is, maar ik had er ook niets te zoeken verder. Toen ik er woonde, was het winkelcentrum er ook niet En zowel de bus als de trein gingen maar twee keer per uur en de laatste ging om tien voor 12 's avonds ofzo, en het was echt geen leuke route om als vrouw in het donker te fietsen. Misschien dat het nu anders is, ik heb ook verhalen gehoord van mensen die het er juist heerlijk vinden.
Zie je mij die mensen het leven zuur maken dan? Als zeggen dat je er van gruwelt al is dat je mensen het leven zuur maakt... Ik heb er gewoon helemaal niks mee, enige plekje waar ik in Leidsche Rijn zou kunnen wonen is Park Zuid, en dat is dan puur vanwege de woningen, niet vanwege de omgeving.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 12:22 schreef Piles het volgende:
Dan nog, wat is het probleem dat het Utrecht heet? Je kan het ook gewoon accepteren en die mensen lekker laten wonen.
Ik ben geboren in Noord-Brabant en ben via Oudwijk, Pijlsweerd en Watervogelbuurt nu beland in Leidsche Rijn. De reden: een dochtertje. Wij wilden haar meer geven dan de 2 kamer benedenwoning die we op dat moment hadden. En we waren nog niet van plan om te gaan kopen. Het enige betaalbare (huis) vonden we in Leidsche Rijn.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 12:24 schreef Piles het volgende:
[..]
Crimineel gezeik heb je in elke wijk in Utrecht.
En LR heeft wel een bepaalde doelgroep ja (m.n. jonge gezinnen). Als jij om 23.50 nog weg/terug wil, dan behoor je denk ik nog niet helemaal tot de doelgroep
quote:Op vrijdag 31 maart 2017 11:16 schreef Blik het volgende:
[..]
Het is gewoon een karakterloze woonwijk, het noemt zich Utrecht, maar heeft niks met Utrecht te maken. Er zit zelfs een 10-baans snelweg en een kanaal tussen.
Dat je er zo emotioneel op kan reageren zegt anders ook iets, let it go...quote:Op vrijdag 31 maart 2017 12:39 schreef Piles het volgende:
Altijd maar het afgeven op LR wordt gewoon een beetje vermoeiend op den duur.
Net als het nieuwsbericht over die plattegronden. De 'echte' Utrechters weten niet hoe snel ze moeten reageren met "LR hoort ook niet bij Utrecht". Het hoort er al jaren bij en er wonen tienduizenden mensen. Accepteer het een keer als je zo progressief en ruimdenkend bent
En een Opel.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 13:21 schreef Isdatzo het volgende:
Ach, ik kan me voorstellen dat het daar prima wonen is wanneer je een kantoorslaafje bent en 2 kinderen en een labrador hebt.
... .
Hoho mijn roti-boer uit het centrum heeft ook een Fiat Multiplaquote:
Dan zal die Roti ook wel niet al te best zijn als je zo'n auto rijdt.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 13:29 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Hoho mijn roti-boer uit het centrum heeft ook een Fiat Multipla
En maar klagen dat je zo moeilijk met je Opel de echte stad in komt terwijl je lekker VVD stemt.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 13:23 schreef Isdatzo het volgende:
En dan 's avonds gezellig boer zoekt vrouw kijken op je 56" tv.
Prima rotiquote:Op vrijdag 31 maart 2017 14:25 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Dan zal die Roti ook wel niet al te best zijn als je zo'n auto rijdt.
Turk bij de Rokade, boer op de Gageldijk of AHquote:Op vrijdag 31 maart 2017 21:52 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik woon al zo'n 7,5 jaar in Utrecht, maar ben voor groente, fruit en vlees eigenlijk nooit verder gekomen dan de AH of de markt op het Vredenburg. Bij de AH vind ik alles zo duur, en bij de markt op het Vredenburg vind ik het eigenlijk nog steeds vrij duur en is het fruit en de groente ook steeds vrij snel niet goed meer.
Dus, waar halen jullie je groente en fruit? En bv een stukje lamsvlees of biefstuk? Ik weet dat er op de Kanaalstraat veel fruit en groente winkels zitten, maar zijn die allemaal even goed of hebben jullie nog tips bij welke je juist wel of juist niet moet zijn?
Ik ging altijd naar Persepolis op de Kanaalstraat. Goede kwaliteit en een goed assortiment.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 21:52 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik woon al zo'n 7,5 jaar in Utrecht, maar ben voor groente, fruit en vlees eigenlijk nooit verder gekomen dan de AH of de markt op het Vredenburg. Bij de AH vind ik alles zo duur, en bij de markt op het Vredenburg vind ik het eigenlijk nog steeds vrij duur en is het fruit en de groente ook steeds vrij snel niet goed meer.
Dus, waar halen jullie je groente en fruit? En bv een stukje lamsvlees of biefstuk? Ik weet dat er op de Kanaalstraat veel fruit en groente winkels zitten, maar zijn die allemaal even goed of hebben jullie nog tips bij welke je juist wel of juist niet moet zijn?
Helemaal correct. Het is niet dat wij Utrechters een hekel hebben aan Leidsche Rijn. Het ligt gewoon separaat van Utrecht en heeft qua karakter van de bebouwing en cultuur van de bewoners weinig met onze stad te maken. Ik heb weinig tegen Leidsche Rijn, net zo min als ik iets tegen Nieuwegein, Groenekan of Maarssen heb. Het ligt in de buurt van Utrecht, maar is gewoon een andere plaats met een andere mentaliteit.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 11:16 schreef Blik het volgende:
[..]
Het is gewoon een karakterloze woonwijk, het noemt zich Utrecht, maar heeft niks met Utrecht te maken. Er zit zelfs een 10-baans snelweg en een kanaal tussen.
Persepolis is ook mijn favoriet. Wel mooi hoe die zich de afgelopen jaren ontwikkeld hebben. Was vroeger gewoon 1 van de velen en nu toch een stukje beter en aantrekkelijker dan de rest.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 22:00 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Ik ging altijd naar Persepolis op de Kanaalstraat. Goede kwaliteit en een goed assortiment.
Nadeel de olijvenbar probeer daar maar eens langs te komen zonder wat mee naar huis te nemen.
Eerst heel klein en toen dat pand erbij. Hij stalde het zeker in het begin al direct duidelijker uit dan de anderen. En vanaf het begin een goed assortiment.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 22:38 schreef Coppi het volgende:
[..]
Persepolis is ook mijn favoriet. Wel mooi hoe die zich de afgelopen jaren ontwikkeld hebben. Was vroeger gewoon 1 van de velen en nu toch een stukje beter en aantrekkelijker dan de rest.
quote:Op vrijdag 31 maart 2017 22:33 schreef Coppi het volgende:
[..]
Helemaal correct. Het is niet dat wij Utrechters een hekel hebben aan Leidsche Rijn. Het ligt gewoon separaat van Utrecht en heeft qua karakter van de bebouwing en cultuur van de bewoners weinig met onze stad te maken. Ik heb weinig tegen Leidsche Rijn, net zo min als ik iets tegen Nieuwegein, Groenekan of Maarssen heb. Het ligt in de buurt van Utrecht, maar is gewoon een andere plaats met een andere mentaliteit.
Persepolis is top ja! Is (was?) in mijn beleving sowieso de enige met een duidelijke naam op de gevel, hahaquote:Op vrijdag 31 maart 2017 22:00 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Ik ging altijd naar Persepolis op de Kanaalstraat. Goede kwaliteit en een goed assortiment.
Nadeel de olijvenbar probeer daar maar eens langs te komen zonder wat mee naar huis te nemen.
vergis je niet in de sociale omgang in sommige straten in LR...... in de straat waar mijn broer heeft gewoond was er zeer veel intieme sociale omgang tussen verschillende bewoners die helemaal niet onder hetzelfde dak wonen! en zo weet ik ook enkele andere straten.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 15:59 schreef zatoichi het volgende:
Het verschil is de sociale omgang met elkaar
Vreemdgaan zal idd ook wel in LR gebeurenquote:Op zaterdag 1 april 2017 17:24 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
vergis je niet in de sociale omgang in sommige straten in LR...... in de straat waar mijn broer heeft gewoond was er zeer veel intieme sociale omgang tussen verschillende bewoners die helemaal niet onder hetzelfde dak wonen! en zo weet ik ook enkele andere straten.
Veel meer kan je er dan ook niet doen.quote:Op zaterdag 1 april 2017 17:43 schreef Blik het volgende:
[..]
Vreemdgaan zal idd ook wel in LR gebeuren
Als het al arrogantie is, is het zeker niet misplaatst.quote:Op zaterdag 1 april 2017 18:06 schreef Andromache het volgende:
Wat een misplaatste arrogantie van de oostkant van het kanaal.
Ik snap echt niet dat ze die brug vernoemd hebben naar dat kind.quote:Op maandag 3 april 2017 17:52 schreef Q. het volgende:
De Dafne Schippersbrug is open.
[ afbeelding ]
Bij gebrek aan beter.quote:Op maandag 3 april 2017 17:57 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik snap echt niet dat ze die brug vernoemd hebben naar dat kind.
Er was vast wel iets beter...quote:
"De Brug".quote:
Zeg, blijf eens aan je eigen kant.quote:Op maandag 3 april 2017 17:52 schreef Q. het volgende:
De Dafne Schippersbrug is open.
[ afbeelding ]
Eens, al is wel toepasselijk voor iemand uit Oog in Al, die naar school ging in LR.quote:Op maandag 3 april 2017 17:57 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik snap echt niet dat ze die brug vernoemd hebben naar dat kind.
Het fietst een stuk relaxter, niet naast zo'n drukke weg fietsen. Maar ligt natuurlijk wel aan je bestemming en je vertrekpunt. Voor mensen uit Parkwijk zal het een prima alternatief zijn en aardig wat tijd schelen. Route is ook veel aangenamer dan de kale en sociaal onveilige route via de Meernbrug.quote:Op maandag 3 april 2017 19:42 schreef Piles het volgende:
[..]
ik ben wel benieuwd of de fietsroute naar de stad fijner / sneller is dan via de Vleutenseweg.
Snap jij waarom de VVD er zo groot is? Zou het kunnen begrijpen van huizenbezitters, maar zijn toch vooral huurders?quote:Op vrijdag 31 maart 2017 11:13 schreef Piles het volgende:
[..]
Daar komt toch geen antwoord op
Veel Utrechters vinden LR niks, maar kunnen niet uitleggen waarom.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |