abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 29 maart 2017 @ 15:23:18 #1
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_169862598
Voor Pasen geen kabinet, misschien wel voor de zomer

quote:
Voor Pasen is er geen nieuw kabinet, denkt informateur Schippers. Maar het streven is wel dat het voor de zomer lukt. Schippers gaf voor het eerst een toelichting op de manier waarop zij met VVD, CDA, D66 en GroenLinks een regeerakkoord wil bereiken.



Een van de eerste punten op de agenda is het formuleren van een algemene missie van het nieuwe kabinet. Schippers: "Maar ondertussen worden er ook inhoudelijke dossiers besproken. Ik ga daar de komende dagen met de teams over praten en dan weet ik meer over de volgorde."

Vrijdag spreken de partijen en Schippers met De Nederlandse Bank, het Centraal Planbureau en de secretaris-generaal van het ministerie van Financiën. Maandag komen het Sociaal en Cultureel Planbureau en het Planbureau voor de Leefomgeving hun inbreng geven.

Binnenskamers

Vanaf volgende week donderdag zal Schippers wekelijks de pers bijpraten, maar over het algemeen blijft wat haar betreft het verloop van de gesprekken binnenskamers.

"Onderhandelen is een precair proces", zegt Schippers. "Als een partij een concessie doet en dat ligt de volgende dag op straat, dan ontstaat er een scheef beeld. Want de dag daarna doet een andere partij weer een concessie." De vier partijen houden wel steeds hun eigen fracties op de hoogte.

Alle partijen vaardigen twee onderhandelaars af. Behalve de fractievoorzitters Rutte, Buma, Pechtold en Klaver zijn dat Halbe Zijlstra (VVD), Pieter Heerma (CDA), Wouter Koolmees (D66) en Kathalijne Buitenweg (GroenLinks).

Deze duo's gaan dagelijks in twee sessies onderhandelen. Van 10.00 tot 12.30 uur en van 14.30 tot 17.00 uur.

Zorgvuldig

De gesprekken gingen vanmorgen echt van start, en de eerste keer duurde maar kort. Geen van de partijen kan inschatten hoe lang de onderhandelingen gaan duren. D66-leider Pechtold: "Het moet wel zorgvuldig."

Op de vraag hoe lang de partijen nodig hebben en of ze er uit komen antwoordde VVD-leider Rutte: "Er is maar een ding zeker en dat is dat we over vier jaar weer verkiezingen hebben."

Voor de gelegenheid mochten er deze eerste keer keer camera's bij, maar de volgende gesprekken zullen dus in beslotenheid verder gaan.

NOS
Allen gegroet,

Niet alleen in Haerlemsche sferen, waar mijn partner en ik vrijwel dagelijks genieten van alle faciliteiten die het leven hier zo aangenaam maken :Y) :9 , kloppen verschillende burgerlijke harten vol ongeduld. *; Oók elders is men hoopvol, en ziet men dagelijks reikhalzend uit naar eventuele vorderingen die Edith Schippers hoopt te boeken ten behoeve van 'n gloednieuw rechts kabinet. o|O

Ambtshalve hebben we op de zaak regelmatig contact met Den Haag. Uiteraard vergewissen wij ons er gaarne van dat de vorming van een nieuw kabinet snel tot een succes zal leiden. Gelet op de inhoud van het artikel hierboven kan dit best lastig gaan worden. Het CDA en D66 huldigen in principe ietwat andere richtlijnen dan de VVD in het kader van het behartigen van publieke belangen, waarbij economische samenwerking met het buitenland een grote economische rol speelt. Maar bij de drie genoemde partijen zie ik meer overeenkomsten dan met GroenLinks, hetgeen de kansen vergroot op 'n sneller regeerakkoord.

Partijen als GroenLinks in het bijzonder (de naam zegt het al; het betreft hier 'n heuse linkse partij :o ), streven nu eenmaal geheel andere belangen na dan onder meer het CDA, VVD en D66. Hoogstpersoonlijk denk ik dat Jesse Klaver het hart op de juiste plaats heeft, waarbij de sympathieke leider van deze linkse partij ook nog 'n prima debatvoerder gebleken is, waarvoor chapeau! _O_ Als VVD-kiezer kan ik dat uiteraard ook best waarderen.

Maar de vanzelfsprekend beoogde rechtse koers van de overige partijen, die uiteraard deel gaan uitmaken van het ophanden zijnde nieuwe kabinet, vereist een gezamenlijke instemming waar alle partijen zich voldoende in kunnen vinden. Dat laatste houdt in dat men serieus water bij de wijn zal moeten gaan doen, teneinde gezamenlijk aan de slag te kunnen. Een zware onderhandelingsfase is thans gaande, waardoor menig politici de komende tijd nog wel vaker wakker zal liggen :O , dunkt mij.

Welnu, de vastberaden woorden van Rutte geven veel vertrouwen. Hij heeft vorig jaar al aangegeven de ambitie te hebben door te gaan met 'n kersverse Rutte III. Hierover heb ik u al verscheidene keren bericht, en het ziet er thans naar uit dat zijn woorden spoedig bewaarheid worden. :9~

Vrijwel alle partijleiders hebben 'n zeer accurate manier van overleggen. Dus, ondanks het gegeven dat er nog politieke obstakels zullen moeten worden geslecht, zal de politieke horizon in NL er geleidelijk aan steeds zonniger gaan uitzien in de aanloop naar de zomer. 8-) :Y) Hoogstpersoonlijk heb ik er het volste vertrouwen in dat het nieuwe kabinet nog voor de zomer zal kunnen worden beëdigd! ^O^

Tot slot gaat vandaag mijn waardering met name uit naar VVD'er Edith Schippers. Niemand minder dan zij heeft de zware taak op zich genomen om alle partijen uiteindelijk tot overeenstemming te brengen. :s)
Rest ons voor nu weinig anders dan het geduldig af te wachten.

Mooie dag!!
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_169862653
Ik vind jou echt zo'n Godfried Bomans wannabe. Maar dat heeft verder niets met je topic te maken.
pi_169862659
Zou het deze worden?

Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_169862747
quote:
5s.gif Op woensdag 29 maart 2017 15:25 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Zou het deze worden?

[ afbeelding ]
Dan moet er eerst zo'n afgebladderde witte verflaag overheen, anders loop je hopeloos achter.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')