abonnement Unibet Coolblue
pi_169856231
Ik kwam er achter dat in een groot kozijn wat houtrot aanwezig is.

Het betreft vier onderramen waar nu enkel glas in geplaatst is. Deze ramen zijn ondoorzichtig gemaakt, en aan de binnenkant voorzien van isolatiefolie omdat er een radiator aan hangt. De doorkijk functie is niet van toepassing.

Nu ik toch bezig moet met herstel van dit kozijn wil ik graag een oplossing die onderhoudsvriendelijker is beter isoleert. Dubbel glas plaatsen is zonde aangezien ik er niet doorheen hoeft te kijken en folie niet geschikt is voor dubbel glas.

Kan ik het glas laten zitten, dan een stuk isolatie tegen het glas plaatsen en op de bestaande glaslatten bijvoorbeeld Trespa monteren? (de sponning is breed genoeg).

Ik weet dat er Sandwichpanelen (24mm) bestaan maar ik kan ze nergens vinden alleen een leverancier (heb dus ook geen idee van een prijs).

Zijn er ook andere logische oplossingen die ik over het hoofd zie?
pi_170142626
Blijkbaar is ook hier niet zo veel ervaring. Daarom valt de internetzoektocht ook niet mee. Het idee is nu om de ruit te vervangen voor multiplex. Dit kan ik dan in de kleur van het kozijn aflakken.

Het betreft de onderste vier ramen.


Is er wel ervaring met het vervangen van een een enkel glas ruit voor een multiplex plaat?
- Hoe is de isolatiewaarde van hout tov enkel glas als ik in het glas vervang voor 18mm multiplex
- Kan ik hem beter in lagen opbouwen uit 9 mm multiplex => polystyreen Isolatieplaat => 9mm multiplex in plaats van één plaat.
- De bevestiging wil ik met nieuwe glaslatten gaan doen. Is het nodig om deze plaat met glasband in het kozijn te plaatsen?

Zijn er nog zaken waar ik rekening mee dien te houden?

[ Bericht 5% gewijzigd door japjapie op 11-04-2017 10:07:13 ]
pi_170142671
Ik heb zelf v.d. winter wel een 18mm multiplex plaat in een deur vervangen. Glaslatten eruit, plaat eruit, nieuwe plaat goed rondom in de lak en weer terug.

Lekker in de kit pappen en de hele deur afgelakt.

Natuurlijk is isolatie toepassen beter. Sandwich of zelf maken zoals je schreef. Uiteraard isoleert dat beter dan een 18mm plaat op zich.

Ik google ff op isolatieplaat borstwering en krijg meteen nuttige info.

https://www.google.nl/url(...)hQOPmo0gcP1edbUSvlOQ
Laat die handjes wapperen!
pi_170143857
Indien je voor multiplex gaat is het aan te raden om een kier van ongeveer 1-2mm aan te houden aan de onderkant van de plaat, hier plaats je dus geen lat en de naad ook vooral niet afkitten. De binnenkant mag uiteraard wel rondom worden gekit.
pi_170145556
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 11:26 schreef usernaamvergeten het volgende:
Indien je voor multiplex gaat is het aan te raden om een kier van ongeveer 1-2mm aan te houden aan de onderkant van de plaat, hier plaats je dus geen lat en de naad ook vooral niet afkitten. De binnenkant mag uiteraard wel rondom worden gekit.
Welke reden heeft dit? dat ziet er niet echt netjes uit. Om die reden wou ik ook rondom glaslatten plaatsen. Zelfde idee als de plaatsing van een ruit.
  woensdag 12 april 2017 @ 21:42:37 #6
405076 m-t
wie anders
pi_170178930
Sandwichpanelen kan je bij https://www.bouwdiscount.(...)olkern-hpl-3050x1150 grijgen en je kan ze niet afkitten in je kozijn daar voor heb je epdm band voor nodig https://www.gyzs.nl/bouwp(...)szP-eCgqcRoCCybw_wcB.

hout kan je doen alleen mis je de isolatie.
op het moment dat je dit leest besef je je dat je net 5 seconden van je leven hebt verspild
pi_170188451
Aangezien Multiplex in de kleur schilderen van het kozijn waarschijnlijk mooier is dan trespa/hpl, lijkt mij dat de mooiste optie.

Is het mogelijk om het glas te laten zitten, dan isolatieplaten (pir/pur) te plaatsen en dan een dunnere plaat multiplex op de bestaande glaslatten te schieten.

Zo heb ik de minste aanpassing en isolatie. Vraag is alleen of hier nadelen aan kleven?
pi_170347181
Nuttig topic aangezien ik precies hetzelde wil gaan doen. BIj mij vanwege thermische breuk in net niet geplaatst dubbel glas.

Zoek nu dus een andere oplossing. Leer hier dus ook dat zoiets borstwering heet.

Ik zelf zat toch meer aan een soort trespa te denken. Lijkt mij dat je nooit zo mooie strakke laklaag kunt krijgen als dat hun het in de fabriek doen.

Voor zover ik op de website van Trespa heb gezien zijn er vele uitvoeringen mogelijk.

Waar ik nog geen verstand van heb is hoe het te isoleren.
  donderdag 20 april 2017 @ 09:13:00 #9
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_170347479
ik zou zeggen?

raggels van 25mm dik rondom in het kozijn(of 44x44 balkjes)
buiten een plaatje multiplex op de ragels schroeven
tussen de raggels isoleren met een pirplaat
binnen multiplex of de afwerking die je zelf wil
Tot nooit .......
pi_170347977
Ik kwam er helaas achter dat er meer houtrot onder de dorpel aanwezig is dan in eerste instantie verwacht. Reparatie is eigenlijk geen optie meer.

Ik wacht tot er beter weer op komst is en dan gaan de onderramen eruit en komt er een gemetselde muur voor in de plaats. Dan is het voor altijd in één keer opgelost.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')