abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_169833902
Beste Fokkers,

Zojuist een discussie met een collega van een andere afdeling. Haar contract loopt eind deze maand af, maar zij heeft al een baan gevonden per 1 mei. Dat is natuurlijk super fijn dat het niet zo lang heeft hoeven duren, alleen geeft zij zelf aan dat ze dan wel nog 1 maand WW krijgt.

Klopt dit wel? Ik gaf aan dat dit alleen kan als ze dan ook 1 maandje (desnoods uitzend-)werk gaat doen. Dat was volgens haar niet nodig, omdat ze al werk heeft.
- Met zuidelijke groet -
pi_169834027
Kan wel, vraag is of je het moet willen. Volgens mij is het zo je je ww recht na 1 mei kan bevriezen. Gebruik je het dan niet binnen x maanden (dooroonieuw verliezen van baan) dan ben je de opgebouwde rechten kwijt.

Mogelijk moet zij wel langs komen bij een coach als je dan de situatie uitlegtzal het niet de moeite voor hun zijn om hier veel tijd in te steken.
hardcoholic
pi_169834669
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 12:50 schreef Ferdii het volgende:
Kan wel, vraag is of je het moet willen. Volgens mij is het zo je je ww recht na 1 mei kan bevriezen. Gebruik je het dan niet binnen x maanden (dooroonieuw verliezen van baan) dan ben je de opgebouwde rechten kwijt.

Mogelijk moet zij wel langs komen bij een coach als je dan de situatie uitlegtzal het niet de moeite voor hun zijn om hier veel tijd in te steken.
Hmm, vreemd. Ik dacht dat de voorwaarde was dat je beschikbaar voor werk moest zijn. Zij wil niet solliciteren die maand en krijgt dan wel even WW. Ze geeft ook terecht aan, ik laat me 2k aan 'gratis geld' niet door mijn neus boren als ik het gewoon kan krijgen.
- Met zuidelijke groet -
pi_169834782
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 13:30 schreef Schnitzels het volgende:

[..]

Hmm, vreemd. Ik dacht dat de voorwaarde was dat je beschikbaar voor werk moest zijn. Zij wil niet solliciteren die maand en krijgt dan wel even WW. Ze geeft ook terecht aan, ik laat me 2k aan 'gratis geld' niet door mijn neus boren als ik het gewoon kan krijgen.
Dacht dat je beschikbaar moest zijn voor werk idd. Sowieso stelt die sollicitatieplicht de eerste maand niet echt veel voor :P
pi_169834795
Voor de betreffende maand geldt inderdaad een sollicitatieplicht. Alleen 4 zinloze sollicitaties de deur uit doen is niet zo moeilijk.

Cv heeft ze al klaar liggen. Briefje erbij met "beste meneer mevrouw, graag kom ik in de maand april bij u werken. Bijgaand vindt u mijn CV, met vriendelijke groet" en opsturen naar 4 verschillende bedrijven is voldoende. Kan per e-mail dus 5 minuten werk om aan de plicht te voldoen.

En als de UWV medewerker dat niet voldoende vindt, dan kan die hooguit zeggen "foei, met deze instelling vindt u geen werk" waarop collega antwoord "geen probleem, 1 mei ben ik weer aan het werk" en dat is het dan.
pi_169834808
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 13:30 schreef Schnitzels het volgende:

[..]

Hmm, vreemd. Ik dacht dat de voorwaarde was dat je beschikbaar voor werk moest zijn. Zij wil niet solliciteren die maand en krijgt dan wel even WW. Ze geeft ook terecht aan, ik laat me 2k aan 'gratis geld' niet door mijn neus boren als ik het gewoon kan krijgen.
Doe je voor de vorm een paar brieven de deur uit.
pi_169834823
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 13:36 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Dacht dat je beschikbaar moest zijn voor werk idd. Sowieso stelt die sollicitatieplicht de eerste maand niet echt veel voor :P
Ze is toch beschikbaar in de maand dat ze WW ontvangt? Dat ze de maand daarna niet beschikbaar is en dat ze daardoor voor ander werk dan uitzendklusjes totaal niet interessant is, is niet relevant.
pi_169834870
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 13:39 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Ze is toch beschikbaar in de maand dat ze WW ontvangt? Dat ze de maand daarna niet beschikbaar is en dat ze daardoor voor ander werk dan uitzendklusjes totaal niet interessant is, is niet relevant.
Nee precies. Dacht dat zelfs bellen of vragen of er uberhaubt vacatures zijn al wordt gezien als 1 sollicitatie activiteit. Ik heb toevallig een kleine 3 weken geleden een ww aangevraagd. Moet in deze maand 4 sollicitatie activiteiten doen.
Verder moet je nog een vragenlijst invullen, ook zo gedaan en je cv uploaden op de site van het uwv.
  dinsdag 28 maart 2017 @ 14:00:01 #9
286575 Roces18
Chef de party
pi_169835153
Inderdaad. Ze is verplicht om te solliciteren. Grote onzin als je het mij vraagt aangezien ze al een baan heeft. Maar aan de andere kant is het wel belastinggeld (betaal je natuurlijk zelf voor) en als je een maand thuis zit terwijl je zou kunnen werken, lopende band bijv. dan is dat beter voor de staat.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_169835232
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 13:37 schreef Ivo1985 het volgende:
Voor de betreffende maand geldt inderdaad een sollicitatieplicht. Alleen 4 zinloze sollicitaties de deur uit doen is niet zo moeilijk.

Het gaat niet eens zozeer om sollicitaties, maar om activiteiten. CV/LinkedIn updaten/online zetten telt al mee, telefoontje plegen met een recruiter en/of uitzendbureau telt al mee.

TS: heeft je collega wel uitkering aangevraagd, want gaat niet automatisch lopen natuurlijk.
pi_169835237
Je collega heeft gelijk, ze betaalt er aan mee, dus waarom geen WW voor die ene maand? Een baan voor een maandje bij een uitzendbureau ga je ook niet zomaar vinden.
Verder wat de rest zegt. Paar sollicitaties er uit (zelfs een linked in account aanmaken of je cv op een vacaturesite zetten telt als als sollicitatie-activiteit) en klaar ben je.
pi_169835256
Ik heb zelfs wel eens een topic dat ik op WGR aangemaakt had opgegeven als een "netwerkgesprek" :')
pi_169835264
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 14:06 schreef LurkJeRot het volgende:
Ik heb zelfs wel eens een topic dat ik op WGR aangemaakt had opgegeven als een "netwerkgesprek" :')
_O-
  Moderator dinsdag 28 maart 2017 @ 14:09:47 #14
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_169835298
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 14:00 schreef Roces18 het volgende:
Inderdaad. Ze is verplicht om te solliciteren. Grote onzin als je het mij vraagt aangezien ze al een baan heeft. Maar aan de andere kant is het wel belastinggeld (betaal je natuurlijk zelf voor) en als je een maand thuis zit terwijl je zou kunnen werken, lopende band bijv. dan is dat beter voor de staat.
WW wordt betaald van de premies, niet van belastinggeld ;)
pi_169835443
Hmm, jaa hoe jullie het aangeven klinkt het wel aannemelijk.

Ik dacht dat zij dan verplicht kan worden om 4 weken bij de lokale productiezaal dozen te gaan vouwen.
- Met zuidelijke groet -
pi_169835485
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 14:18 schreef Schnitzels het volgende:
Hmm, jaa hoe jullie het aangeven klinkt het wel aannemelijk.

Ik dacht dat zij dan verplicht kan worden om 4 weken bij de lokale productiezaal dozen te gaan vouwen.
Dat is als je in de bijstand komt (soms tenminste), dan ben je maaaaanden zo niet jaaaaren verder.
pi_169835533
Dit is toch gewoon waar de WW voor bedoeld is?
Make my day!
pi_169835660
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 14:23 schreef agter het volgende:
Dit is toch gewoon waar de WW voor bedoeld is?
Voor mijn gevoel voor als je geen werk kon vinden. En ik nam in mijn hoofd dan altijd voor dat een bepaalde tijd daarvoor best als overbrugging acceptabel is. Dat de maand ertussen maar opgelost diende te worden met vakantiegeld/openstaande saldo uitbetalingen etc.
- Met zuidelijke groet -
  dinsdag 28 maart 2017 @ 14:37:59 #19
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_169835781
ach uiteindelijk heeft je collega recht op x maanden WW, als de andere baan toch niet goed uitpakt kan ze terug de ww in maar dan voor x maanden - 1.

Lijkt wel of je jaloers bent op je collega.
pi_169836214
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 14:37 schreef mrPanerai het volgende:
ach uiteindelijk heeft je collega recht op x maanden WW, als de andere baan toch niet goed uitpakt kan ze terug de ww in maar dan voor x maanden - 1.

Lijkt wel of je jaloers bent op je collega.
Totaal niet, ze is alleen een beetje een impulsief type dus ik zou het wel jammer hebben gevonden als ze zich in de vingers gesneden zou hebben met de WW aanvraag.
- Met zuidelijke groet -
  dinsdag 28 maart 2017 @ 15:40:02 #21
286575 Roces18
Chef de party
pi_169836994
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 14:09 schreef Armani XL het volgende:

[..]

WW wordt betaald van de premies, niet van belastinggeld ;)
Ach een verplichte premie is eigenlijk hetzelfde als belasting.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  Moderator dinsdag 28 maart 2017 @ 17:10:58 #22
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_169839186
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 13:30 schreef Schnitzels het volgende:

[..]

Hmm, vreemd. Ik dacht dat de voorwaarde was dat je beschikbaar voor werk moest zijn. Zij wil niet solliciteren die maand en krijgt dan wel even WW. Ze geeft ook terecht aan, ik laat me 2k aan 'gratis geld' niet door mijn neus boren als ik het gewoon kan krijgen.
en terecht. Ze heeft het namelijk zelf al afgetikt, en je kan ook nog gezeur krijgen als je zegt dat je het niet wil.
pi_169839193
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 17:10 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Premies wordt betaald door werkgevers, niet door werknemers ;)
die anders in het loon had moeten zitten? ;)
pi_169840106
Niet aan beginnen, geeft meer problemen voordat je er weer van afbent.heb het ook gedaan omdat ik 3 weken zonder werk heb gezeten.ik had toen vakantiedagen op kunnen nemen omdat ik na 3 weken weeraan het werk kon( was afgesproken met baas, sluiting van bedrijf met kerstmis 3 weken).
Heeft me 4 maanden ww gekost voordat ze de ww uiteindelijk opmin verzoek stop zette.
pi_169840567
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 18:18 schreef Sjekmans het volgende:
Niet aan beginnen, geeft meer problemen voordat je er weer van afbent.heb het ook gedaan omdat ik 3 weken zonder werk heb gezeten.ik had toen vakantiedagen op kunnen nemen omdat ik na 3 weken weeraan het werk kon( was afgesproken met baas, sluiting van bedrijf met kerstmis 3 weken).
Heeft me 4 maanden ww gekost voordat ze de ww uiteindelijk opmin verzoek stop zette.
Totaal niet de ervaring die ik heb. Heb voor 6 weken WW gehad omdat ik tussen twee banen in zat (jaartje geleden), kon gewoon via mijnuwv doorgeven dat ik weer begonnen was met werken en dat ik de WW wilde stopzetten en dat was dat.
pi_169844106
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 13:30 schreef Schnitzels het volgende:

[..]

Hmm, vreemd. Ik dacht dat de voorwaarde was dat je beschikbaar voor werk moest zijn. Zij wil niet solliciteren die maand en krijgt dan wel even WW. Ze geeft ook terecht aan, ik laat me 2k aan 'gratis geld' niet door mijn neus boren als ik het gewoon kan krijgen.
Dat "gratis" geld kan ze dan misschien wel recht op hebben. Daar zitten ook bepaalde plichten aan vast, onder andere solliciteren. Anders kan het zomaar zijn dat ze een deel van dat gratis geld kan terugbetalen wegens niet nakomen van verplichtingen :+
And so the lion fell in love with the lamb
pi_169844284
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 18:43 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

Totaal niet de ervaring die ik heb. Heb voor 6 weken WW gehad omdat ik tussen twee banen in zat (jaartje geleden), kon gewoon via mijnuwv doorgeven dat ik weer begonnen was met werken en dat ik de WW wilde stopzetten en dat was dat.
De betaling van je ww kun je stopzetten, niet het recht. Dat loopt stilzwijgend af.
And so the lion fell in love with the lamb
  Licht Ontvlambaar woensdag 29 maart 2017 @ 00:22:12 #29
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_169853175
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 20:49 schreef Bamba het volgende:

[..]

De betaling van je ww kun je stopzetten, niet het recht. Dat loopt stilzwijgend af.
die mag je uitleggen...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_169853328
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2017 00:22 schreef Sjeen het volgende:

[..]

die mag je uitleggen...
Als je bijvoorbeeld 3 maanden ww recht hebt en je hebt na 1 maand weer werk. Dan kun je de betaling van de overige 2 maanden laten stopzetten. Alleen die 2 maanden lopen qua recht wel af en ben je kwijt.
And so the lion fell in love with the lamb
  Licht Ontvlambaar woensdag 29 maart 2017 @ 00:41:25 #31
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_169853383
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2017 00:36 schreef Bamba het volgende:

[..]

Als je bijvoorbeeld 3 maanden ww recht hebt en je hebt na 1 maand weer werk. Dan kun je de betaling van de overige 2 maanden laten stopzetten. Alleen die 2 maanden lopen qua recht wel af en ben je kwijt.
euh nee hoor
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_169853428
And so the lion fell in love with the lamb
  Licht Ontvlambaar woensdag 29 maart 2017 @ 00:48:13 #33
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_169853453
quote:
ja schat, dat geldt dus alleen als je geen nieuw werk hebt.

quote:
Wanneer stopt mijn WW?
Uw WW-uitkering stopt als u met werken meer dan 87,5% van uw WW-maandloon verdient. Er kunnen ook nog andere redenen zijn waardoor uw WW-uitkering tijdelijk of definitief stopt. Als u weer (gedeeltelijk) aan het werk gaat, bekijken wij wat dit voor u betekent en of u nog een WW-uitkering krijgt.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_169853529
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2017 00:48 schreef Sjeen het volgende:

[..]

ja schat, dat geldt dus alleen als je geen nieuw werk hebt.

[..]

UWV kijkt of de uitkering stopgezet kan worden ivm de inkomsten uit nieuw werk. Het recht kan nooit stopgezet worden door de uitkeringsgerechtigde zelf. Dat is wettelijk bepaald.
And so the lion fell in love with the lamb
pi_169853551
Het kan wel maar het ontmoedigingsbeleid van UWV werpt zijn vruchten af.
  Licht Ontvlambaar woensdag 29 maart 2017 @ 01:02:11 #36
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_169853606
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2017 00:54 schreef Bamba het volgende:

[..]

UWV kijkt of de uitkering stopgezet kan worden ivm de inkomsten uit nieuw werk. Het recht kan nooit stopgezet worden door de uitkeringsgerechtigde zelf. Dat is wettelijk bepaald.
klopt, maar het is dus niet per definitie zo dat je recht gewoon blijft doorlopen ongeacht of je nieuw werk hebt. Dat ligt aan hetgeen je verdient met je nieuw werk...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_169853643
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2017 01:02 schreef Sjeen het volgende:

[..]

klopt, maar het is dus niet per definitie zo dat je recht gewoon blijft doorlopen ongeacht of je nieuw werk hebt. Dat ligt aan hetgeen je verdient met je nieuw werk...
Maar dat zei ik toch ook niet? Allen als klant zelf kun je je recht niet stopzetten. Het UWV wel, mocht blijken dat je genoeg verdient om uit de WW te komen.
And so the lion fell in love with the lamb
pi_169853657
Niemand snapt die regels nog en wanneer je dan groot pakket formulieren meekrijgt om in te vullen, haken er veel mensen af voor 1 of wat meer maanden.
pi_169854368
quote:
3s.gif Op woensdag 29 maart 2017 01:08 schreef Stien_Struis het volgende:
Niemand snapt die regels nog en wanneer je dan groot pakket formulieren meekrijgt om in te vullen, haken er veel mensen af voor 1 of wat meer maanden.
Als je een WW aanvraag al te veel formulieren vindt kun je beter hulp vragen dan afhaken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Victoriaatje op 29-03-2017 06:12:03 (Typefout) ]
  Licht Ontvlambaar woensdag 29 maart 2017 @ 07:30:51 #40
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_169854521
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2017 01:06 schreef Bamba het volgende:

[..]

Maar dat zei ik toch ook niet? Allen als klant zelf kun je je recht niet stopzetten. Het UWV wel, mocht blijken dat je genoeg verdient om uit de WW te komen.
waarom zou je je WW willen stopzetten dan? In de situatie dat je minder dat 87,5% verdiend, maar wel weer werk hebt? Ja, dan is het inderdaad wat zuur. Maar als je vervolgens weer 26 weken uit 52 gewerkt hebt, is er geen probleem.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_169854860
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2017 07:30 schreef Sjeen het volgende:

[..]

waarom zou je je WW willen stopzetten dan? In de situatie dat je minder dat 87,5% verdiend, maar wel weer werk hebt? Ja, dan is het inderdaad wat zuur. Maar als je vervolgens weer 26 weken uit 52 gewerkt hebt, is er geen probleem.
Omdat heel veel mensen denken dat je je recht kan opsparen. Maar dat gaat dus helaas niet. Precies, zodra er 26 weken weer is gewerkt, is er een nieuw recht ontstaan .
And so the lion fell in love with the lamb
  Licht Ontvlambaar woensdag 29 maart 2017 @ 08:34:52 #42
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_169854918
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2017 08:30 schreef Bamba het volgende:

[..]

Omdat heel veel mensen denken dat je je recht kan opsparen. Maar dat gaat dus helaas niet. Precies, zodra er 26 weken weer is gewerkt, is er een nieuw recht ontstaan .
kijk en daar gaat het dus mis... 'veel mensen denken dat...'. Oftewel een kwestie van zorgen dat je goed geïnformeerd bent en je keuze daarvan af laat hangen, ipv blind ergens in te gaan.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_169855025
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 20:49 schreef Bamba het volgende:

[..]

De betaling van je ww kun je stopzetten, niet het recht. Dat loopt stilzwijgend af.
Ook goed, ik heb er in elk geval goede ervaringen mee, dat was mijn punt.
pi_169855265
Dus even voor mijn totale beeld. Zij heeft hier 7 jaar gewerkt, stel dat dit haar enige baan was dan zou zij 7 maanden WW kunnen krijgen, maar zodra zij zometeen 1 overbruggingsmaand pakt gaat de teller weer vanaf 0? Dat klinkt krom. Stel haar nieuwe functie bevalt niet en ze stopt over 3 maanden?
- Met zuidelijke groet -
  Moderator woensdag 29 maart 2017 @ 09:40:37 #45
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_169855611
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2017 08:30 schreef Bamba het volgende:

[..]

Omdat heel veel mensen denken dat je je recht kan opsparen. Maar dat gaat dus helaas niet. Precies, zodra er 26 weken weer is gewerkt, is er een nieuw recht ontstaan .
Maar een nieuw recht betekent niet dat het oude recht niet kan herleven.
Onder voorwaarden kan het best zijn dat het oude recht herleefd.

https://www.uwv.nl/partic(...)ing-en-weer-werkloos
  Moderator woensdag 29 maart 2017 @ 09:42:47 #46
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_169855651
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 09:14 schreef Schnitzels het volgende:
Dus even voor mijn totale beeld. Zij heeft hier 7 jaar gewerkt, stel dat dit haar enige baan was dan zou zij 7 maanden WW kunnen krijgen, maar zodra zij zometeen 1 overbruggingsmaand pakt gaat de teller weer vanaf 0?
Als er geen inkomensverlies is, dan stopt de WW uitkering. De overige maanden blijven dan gewoon staan. Mocht zij in de toekomst weer werkloos worden dan kan het oude recht gewoon herleven.

quote:
Stel haar nieuwe functie bevalt niet en ze stopt over 3 maanden?
Dan is ze verwijtbaar werkloos en heeft ze in geen geval recht op WW.
pi_169855693
quote:
3s.gif Op woensdag 29 maart 2017 09:40 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Maar een nieuw recht betekent niet dat het oude recht niet kan herleven.
Onder voorwaarden kan het best zijn dat het oude recht herleefd.

https://www.uwv.nl/partic(...)ing-en-weer-werkloos
Klopt :Y
And so the lion fell in love with the lamb
pi_169862285
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 14:29 schreef Schnitzels het volgende:

[..]

Voor mijn gevoel voor als je geen werk kon vinden. En ik nam in mijn hoofd dan altijd voor dat een bepaalde tijd daarvoor best als overbrugging acceptabel is. Dat de maand ertussen maar opgelost diende te worden met vakantiegeld/openstaande saldo uitbetalingen etc.
In mijn beleving is WW (werkloosheidswet) voor als je werkloos bent. Dat is ze die maand.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')