abonnement Unibet Coolblue
pi_169837993
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 16:21 schreef Maghrebijnse het volgende:
Die zaken die je noemt hoeven toch niet los te staan van religie? Ik kan en geloven en tegelijkertijd in het leven ontdekken, liefhebben, groeien, ervaren, bewonderen en genieten. Sterker nog, dat zijn juist zaken die de islam aanmoedigt en dus hand in hand gaan met religie.

Ik denk wel erg vaak: is dit het? Ik heb ooit eens een preker horen zeggen dat er geen leven is, behalve het leven van het hiernamaals. Ik ben het hier wel mee eens, want ook ik geloof in het eeuwige leven na de dood, maar toch viel ik wel stil.
Maar natuurlijk kan dat hand in hand gaan, maar het kán ook gescheiden. Juist door de wereld buiten de Islam te ontdekken, kan je verdieping krijgen in je gevoel voor je geloof.

Het klinkt meer alsof je dit leven offert, door alleen te doen wat je opgedragen krijgt, in de hoop op een (beloond) eeuwig leven. Ik snap dat je vaak denkt "is dit het!?". Je leeft helemaal niet, je bent een slaaf van je eigen opgebouwde patroon van deugdzaamheid. De continue stem van het oordeel die in je hoofd zit, zorgt ervoor dat je nooit meer ontspannen bent en je onbekeken waant. Heftige shizzle.
pi_169837999
Denken jullie trouwens wel eens aan de dood? Ik zie de dood als iets moois: als een overgang naar de eeuwigheid. Zodra je deze passeert word je herenigd met je dierbaren, mits je goed werk verricht hebt. Ik ben soms bang dat ik niet genoeg werk verricht heb.
pi_169838104
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 16:31 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Maar natuurlijk kan dat hand in hand gaan, maar het kán ook gescheiden. Juist door de wereld buiten de Islam te ontdekken, kan je verdieping krijgen in je gevoel voor je geloof.

Het klinkt meer alsof je dit leven offert, door alleen te doen wat je opgedragen krijgt, in de hoop op een (beloond) eeuwig leven. Ik snap dat je vaak denkt "is dit het!?". Je leeft helemaal niet, je bent een slaaf van je eigen opgebouwde patroon van deugdzaamheid. De continue stem van het oordeel die in je hoofd zit, zorgt ervoor dat je nooit meer ontspannen bent en je onbekenden waant. Heftige shizzle.
Ja, maar dat zou betekenen de islam loslaten. Iet wat niet kan en wat ik niet wil.

Die gedachten kwellen me wel eens, maar het is ook realiteit. Ik ga ooit dood en dan heb ik niks anders dan mijn daden die het voor me zullen opnemen. Ik heb eind augustus een gigantisch groot auto-ongeluk gemaakt en ben ternauwernood aan de dood ontsnapt. Dat maakt het ook dat ik me bewuster van de dood ben en dus ook het leven. Het idee dat ik nu gewoon al een paar maanden dood had kunnen zijn.
pi_169838205
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 16:37 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Ja, maar dat zou betekenen de islam loslaten. Iet wat niet kan en wat ik niet wil.

Die gedachten kwellen me wel eens, maar het is ook realiteit. Ik ga ooit dood en dan heb ik niks anders dan mijn daden die het voor me zullen opnemen. Ik heb eind augustus een gigantisch groot auto-ongeluk gemaakt en ben ternauwernood aan de dood ontsnapt. Dat maakt het ook dat ik me bewuster van de dood ben en dus ook het leven. Het idee dat ik nu gewoon al een paar maanden dood had kunnen zijn.
Hoezo niemand zegt dat je de Islam moet loslaten. Je verbreed alleen je horizon dan 1 bepaalde zienswijze.
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_169838231
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 16:37 schreef Maghrebijnse het volgende:
Ja, maar dat zou betekenen de islam loslaten. Iet wat niet kan en wat ik niet wil.

Die gedachten kwellen me wel eens, maar het is ook realiteit. Ik ga ooit dood en dan heb ik niks anders dan mijn daden die het voor me zullen opnemen. Ik heb eind augustus een gigantisch groot auto-ongeluk gemaakt en ben ternauwernood aan de dood ontsnapt. Dat maakt het ook dat ik me bewuster van de dood ben en dus ook het leven. Het idee dat ik nu gewoon al een paar maanden dood had kunnen zijn.
Waarom zou je iets los moeten laten?
Je kan toch juist filosofische boeken gaan lezen, je zelf uit balans laten brengen en terug de balans zien te vinden..

Ja, die dingen gebeuren. Je zou ook kunnen denken, je had bijna op het punt gestaan je eeuwige leven onder ogen te komen en het geleefde leven voelde nog onvervuld.. Is het pad dat je aan het bewandelen bent dan wel het juiste?
pi_169838493
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 16:31 schreef Maghrebijnse het volgende:
Denken jullie trouwens wel eens aan de dood? Ik zie de dood als iets moois: als een overgang naar de eeuwigheid. Zodra je deze passeert word je herenigd met je dierbaren, mits je goed werk verricht hebt. Ik ben soms bang dat ik niet genoeg werk verricht heb.
Ja daar denk ik weleens aan maar dat zie ik meer als iets onvermijdelijks wat er nu eenmaal bij hoort maar ik zou graag nog lang blijven leven.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_169838901
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 16:31 schreef Maghrebijnse het volgende:
Denken jullie trouwens wel eens aan de dood? Ik zie de dood als iets moois: als een overgang naar de eeuwigheid. Zodra je deze passeert word je herenigd met je dierbaren, mits je goed werk verricht hebt. Ik ben soms bang dat ik niet genoeg werk verricht heb.
De dood is lelijk, weet ik uit ervaring.

De dood is het einde, de dood van een boom is het einde en de dood van een mens ook. Van stof tot stof. Het is een jammerlijk moment wat iedereen treft. Iets wat je moet accepteren inplaats van te vrezen en dus niet sprookjes uit vrees willen geloven.
  dinsdag 28 maart 2017 @ 18:02:04 #108
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_169839750
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 11:10 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Filosofische boeken vind ik riskant. Vroeger erg veel gedaan en dat heeft er altijd voor gezorgd dat ik een zekere twijfel over de islam had en nooit helemaal stabiel in de islam was.
The confirmation bias is real. :') _O-
pi_169839879
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 16:31 schreef Maghrebijnse het volgende:
Denken jullie trouwens wel eens aan de dood? Ik zie de dood als iets moois: als een overgang naar de eeuwigheid. Zodra je deze passeert word je herenigd met je dierbaren, mits je goed werk verricht hebt. Ik ben soms bang dat ik niet genoeg werk verricht heb.
Dat ís de dood ook!
Alleen je hoeft niet in angst te leven dat je niet genoeg doet. Zo streng is het allemaal niet...
Onze daden, gedachten, verlangens etc. zijn van zo ontzettend veel factoren afhankelijk dat je je denk ik oprecht de vraag kunt stellen of je voor het grootste gedeelte wel verantwoordelijk gehouden kunt worden. Dat is geen vrij brief om ineens allemaal slechte dingen te gaan doen. Maar als je God ziet als Hij die veel meer weet over jezelf dan jijzelf dan denk ik dat je daar best een zekere berusting in mag vinden.
pi_169840429
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 15:17 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Deel ze maar gewoon...
ken je de fundamenten van islam? en de betekenissen? de fundamenten van imaan en hun betekenissen? ken je de componenten van tawhid? ken je de namen en eigenschappen van je rabb?
pi_169840685
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 18:35 schreef Drug het volgende:

[..]

ken je de fundamenten van islam? en de betekenissen? de fundamenten van imaan en hun betekenissen? ken je de componenten van tawhid? ken je de namen en eigenschappen van je rabb?
Ja, ja, ja en nog eens ja. Dat is echt basisniveau lieve Drug.
pi_169840767
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 16:42 schreef LLgetikt het volgende:

[..]

Hoezo niemand zegt dat je de Islam moet loslaten. Je verbreed alleen je horizon dan 1 bepaalde zienswijze.
Ik heb het gevoel en idee dat het niet samengaat. Gaat tegen mijn gevoel in.
pi_169840804
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 18:48 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Ja, ja, ja en nog eens ja. Dat is echt basisniveau lieve Drug.
wat zijn dan usul ath thalatha en usul as sittah? de salaf as salih spendeerden hun leven aan het beheersen van dit basisniveau. het is tot op de dag van vandaag basisschoolniveau om usul ath thalatha uit het hoofd te kennen.
pi_169840847
quote:
5s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 16:44 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Waarom zou je iets los moeten laten?
Je kan toch juist filosofische boeken gaan lezen, je zelf uit balans laten brengen en terug de balans zien te vinden..

Ja, die dingen gebeuren. Je zou ook kunnen denken, je had bijna op het punt gestaan je eeuwige leven onder ogen te komen en het geleefde leven voelde nog onvervuld.. Is het pad dat je aan het bewandelen bent dan wel het juiste?
Filosofische boeken zijn niet goed voor me. Dat heb ik een eerdere reactie al aangegeven.

Tja, ik stond inderdaad op het punt. Heb altijd wel afgevraagd hoe het zou zijn om zo dichtbij de dood te komen. Altijd gedacht dat ik zou hallucineren en angsten zou uitslaan, maar dat was niet het geval toen het zover was. Ik voelde me gek genoeg heel rustig. Ik dacht alleen, oh kut ik wil niet gaan en mijn arme ouders die midden in de nacht gebeld moeten worden vanuit Marokko.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2017 18:56:25 ]
pi_169840970
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 18:53 schreef Drug het volgende:
usul ath thalatha
Wie zegt dat ik me daarin al niet verdiept heb? Overigens, mocht jij dat willen, hier een aantal cursussen hierover: https://abdurrahman.org/2(...)awzan-dawud-burbank/

En ook dat is niet bevredigend. Ik ben geen geleerde en hoef me ook niet zo vast te klampen aan bepaalde zaken. Zij wel omdat dit hun werk is.
pi_169841033
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 17:20 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

De dood is lelijk, weet ik uit ervaring.

De dood is het einde, de dood van een boom is het einde en de dood van een mens ook. Van stof tot stof. Het is een jammerlijk moment wat iedereen treft. Iets wat je moet accepteren inplaats van te vrezen en dus niet sprookjes uit vrees willen geloven.
Voor jou een einde, maar voor mij het begin van het leven. Het eeuwige leven. Ik vind het maar eng.
pi_169841074
Ja dat herken ik wel. Je moet je wereld verleggen naar zaken die niet gerelateerd zijn aan geloof. Experimenteer eens met drugs of seks met een knappe kafir.
pi_169841153
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 18:08 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Dat ís de dood ook!
Alleen je hoeft niet in angst te leven dat je niet genoeg doet. Zo streng is het allemaal niet...
Onze daden, gedachten, verlangens etc. zijn van zo ontzettend veel factoren afhankelijk dat je je denk ik oprecht de vraag kunt stellen of je voor het grootste gedeelte wel verantwoordelijk gehouden kunt worden. Dat is geen vrij brief om ineens allemaal slechte dingen te gaan doen. Maar als je God ziet als Hij die veel meer weet over jezelf dan jijzelf dan denk ik dat je daar best een zekere berusting in mag vinden.
Wie zegt dat? Misschien is het wel een pittige reis. Het is immers een reis die onze ziel zal maken nadat onze lichaam, het wereldse omhulsel, zal vergaan.

Ik vind dit trouwens een mooi citaat. Nu nog toepassen.

"Death smiles at us all. All a man can do is smile back."
pi_169841200
quote:
12s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 19:05 schreef AnanYaw het volgende:
Ja dat herken ik wel. Je moet je wereld verleggen naar zaken die niet gerelateerd zijn aan geloof. Experimenteer eens met drugs of seks met een knappe kafir.
Hoe zou drugs kunnen bijdragen aan het verleggen van je wereld? Je weet het toch zo goed?
pi_169841351
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 19:11 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Hoe zou drugs kunnen bijdragen aan het verleggen van je wereld? Je weet het toch zo goed?
Drugs openen je ogen voor nieuwe belevingswerelden en laten je reizen door je eigen psyche.
pi_169841358
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 19:00 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Wie zegt dat ik me daarin al niet verdiept heb? Overigens, mocht jij dat willen, hier een aantal cursussen hierover: https://abdurrahman.org/2(...)awzan-dawud-burbank/

En ook dat is niet bevredigend. Ik ben geen geleerde en hoef me ook niet zo vast te klampen aan bepaalde zaken. Zij wel omdat dit hun werk is.
tallab al 3ilm is fard al 3ayn, niet alleen voor mashaayikh. deze usul gaan over tawhied, als die ontbreekt of afwijkingen vertoont is je islam ongeldig.

misschien kun je wat met dit advies van nabi alaihi salatu was salam, om de bevrediging weer te mogen ervaren:

Abbaas Bin Abdul Muttalib (radiyallaahu-anhu) said that he heard Allaah’s Messenger (sallal-laahu-alayhi-wasallam) saying:

ذَاقَ طَعْمَ الإيمَانِ مَنْ رَضِيَ بِالله رَبّا وَ باْلإِسْلاَمِ دِيناً و بِمُحَمّدٍ رسولا

”The one who pleased that Allah is his lord and Islam is his religion and Muhammad is his messenger shall taste the sweetness of Imaan.

The meaning of the Hadeeth is that he (or she) does not seek other than Allaah-The Most High; [i.e. he (or she) is pleased with the fact that Allaah is his (or her) Lord and only true object of worship); he (or she) does not follow other than the path of Islaam and does not follow except that which is in agreement with Muhammad’s (sallal-laahu-alayhi-wasallam) Sharee’ah. There is no doubt that the one characterised with this, then indeed the sweetness of Imaan becomes pure in his (or her) heart and he (or she) has tasted its sweetness.
pi_169841519
IS strijder in spe. Dit topic krijg ik kippenvel van
pi_169841558
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 19:23 schreef CyberCow het volgende:
IS strijder in spe. Dit topic krijg ik kippenvel van
lol waarom?
pi_169841889
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 18:52 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Ik heb het gevoel en idee dat het niet samengaat. Gaat tegen mijn gevoel in.
Er is daar echt niks mis mee als je dat zou doen. Voor jou zijn bepaalde dingen een prio dat kan dan nog steeds.. ;) En dat ''niet'' samengaan zal wel een morele kwestie zijn maar ja eerlijk het is totaal niet slecht. Je weet wie je bent en je zal nog steeds gelovig zijn. Daar blijf je dan nog steeds trouw aan lijkt mij hoor ;)
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_169841966
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 19:17 schreef AnanYaw het volgende:

[..]

Drugs openen je ogen voor nieuwe belevingswerelden en laten je reizen door je eigen psyche.
Nee inderdaad, na het snuiven van een lijntje weet ik precies hoe het zit en wat diepgang is. Ik hoop dat je zelf ook wel inziet dat je maar wat zegt?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')