abonnement Unibet Coolblue
  maandag 27 maart 2017 @ 21:47:35 #1
132806 tokko1
Wat Shiz zegt ..
pi_169823691


Van MgCool kreeg ik de mogelijkheid om de MgCool Band 2, een fitness tracker horloge te testen. MGCool is een nieuw merk wat ontstaan is (en onderdeel is) van Elephone. Het is eigenlijk de uit de hand gelopen smartphone accessoire tak van Elephone die volwassen wordt en eindelijk een eigen identiteit gekregen heeft.
De MgCool band 2 is een smartwatch met een de gebruikelijke smartwatch features, uitgebreid met een hartslag sensor en een scherpe prijs (ongeveer twintig euro). Het horloge is zowel voor IOS als Android geschikt




De band 2 komt in een simpel maar stevig uitgevoerde zwarte doos. In de doos zit het horloge in een beschermhoesje, de oplader en een handleiding. Bij het uitpakken van het horloge is de eerste indruk een beetje een hybride achtig horloge dat tussen een fitbit en een Xiaomi smartband in zit.
Specificaties:

• Scherm formaat: 0.66”
• Scherm Type: OLED
• Scherm resolutie: 64x48
• Bluetooth: 4.0
• Harslagsensor: Ja (PT15-21C/TR8)
• Waterdichtheid: Ja (IP67 rating)
• Accu: 80mAh
• Formaat: 23.8X12.3X138 tot 197(mm)
• Gewicht 28.6h
• Materiaal: Kunststof




Het volledig in zwart uitgevoerde horloge ziet er strak en simpel uit. Het scherm gedeelte zit in een licht gekromde glans-zwarte behuizing met aan de achterkant een bobbel waar de hartslag sensor zit. Het scherm is plat maar het glas kromt er overheen, dit zorgt soms voor een kleine spiegeling maar ziet er wel mooi en stylist uit. Onder het schermpje zit één Touch knop, de enige directe manier om het horloge te bedienen. Het bandje is een wat breder uitgevoerd bandje die te vergelijken is met het bekende Xiaomi bandje, met een drukknoopje om de sluiting te sluiten. In dit geval gaat het uiteinde van het bandje weer ‘door zichzelf’ heen om zo op zijn plek te blijven.

Bedienen van het horloge is eigenlijk heel simpel, of een keer drukken, of ingedrukt houden. Dus een keer drukken is volgende scherm, ingedrukt houden activeren en weer lang ingedrukt te houden om een stap terug te gaan. Simpel maar soms een beetje een druk, druk, druk feestje om bij dat laatste scherm te komen.

Het koppelen van de band met je telefoon is heel simpel door middel van Bluetooth. Het horloge is compatible met Android 4.4 (en hoger) en iOS 7.0 (en hoger), door de app vanuit de google store of Apple app store te downloaden. Dan activeer je de bluetooth op het horloge, en op je telefoon en voilá.



Draagcomfort:
Het bandje van de smartwatch is tussen de 1.7cm en 2 centimeter breed (bij de aansluiting met het horloge). Dit zorgt ervoor dat de druk van het horloge goed over je pols verdeeld wordt en het geheel voelt lekker comfortabel aan. Het enige waar ik wat last van had was de toch wel wat dikke bobbel van de hartslag sensor die aan de bovenkant een druk plek op je huid kan creëren bij het lang om hebben van het bandje.


De Mgcool band 2 heeft de meeste standaard features als horloge, tap to wake en notificaties etc. Deze werken prima, de tijd is goed duidelijk zichtbaar bij het op het knopje drukken. Iets wat minder fijn is in dagelijks gebruik is het feit dat de tijd alleen zichtbaar wordt door op de knop te drukken. Een op beweging gebaseerde activatie van het scherm is dus niet aanwezig. Maar dit zorgt er wel voor dat het horloge niet snel op gaat aangezien hij alleen voor notificaties en bij handmatige activatie aan gaat.

Stappenteller/slaapsensor:
De ingebouwde stappenteller en slaapsensor (beweging gebaseerd) werkt vergelijkbaar met de Pebble en Xiaomi smartwatch 2. De afwijking in stappen is niet significant tussen de horloges, alleen bij het slaap-monitoren zit de MgCool band er wat meer naast. Hier is duidelijk het complexe algoritme een tikkeltje minder geavanceerd.

Hartslagsensor:
De ingebouwde hartslag sensor is een pluspunt en een minpunt van het horloge. Het is een feature die een leuke toevoeging is ten opzichte van de echte budget horloges. Maar de implementatie is een beetje aan de karige kant aangezien ik om een meting te krijgen deze vaak twee of drie keer moest doen. Wanneer het lukte, week het niet meer dan vijf slagen af t.o.v. de Xiaomi band, maar dan moest het eerst wel lukken.



Camera/Muziek controller/overige:
Naast de standaard stappenteller en ietwat bijzondere hartslag sensor hebben ze nog wat extra features weten in te bouwen. Zo zitten er ook een Camera/Muziek controller en alarm in. De muziek controller werkt door de enkele beschikbare knop niet al te snel. Je moet eerst naar de juiste optie gaan, dan ingedrukt houden, dan activeren etc. maar als je niet op wilt staan van de bank werkt het toch wel. De camera controller heb ik meer plezier van gehad. Vanuit de app open je de camera op je telefoon, plaats je je telefoon ergens en dan kan je via bluetooth ‘remote’ afrukken. Simpel en effectief.

Waterdichtheid:
Ik heb de waterdichtheid getest door af te spoelen onder de kraan, en gaat prima. Dus een regenbui tijdens het hardlopen of per of onder de douche stappen met je smartwatch is geen enkel probleem. Dit komt doordat het horloge een IP67 rating heeft. Dit betekend officieel stof en dompeldicht is, maar echt mee gaan zwemmen zou ik dan niet doen. Maar hij is waterdicht genoeg voor het dagelijkse gebruik (douche, afwas, regenbui).

Accu:
Draagtijd op een acculading verschilt natuurlijk per gebruiker, maar met dit horloge kan je zeker een tijd doen zonder op te laden. Dit komt onder andere door de redelijk passieve schermweergave en blijkbaar slimme omgang met bluetooth van de smartwatch. Zelf heb ik de smartwatch maar een keer hoeven opladen in de afgelopen drie weken, en heb nog een halve batterij lading over. De 80mAh lijkt klein, maar houdt het bijzonder lang uit voor mijn gevoel.
Opladen kan met de speciaal voor het horloge gemaakte oplaad ‘klem’. Deze heeft aan de binnenkant drie contactpunten zitten die bij het omklemmen van het horloge het horloge opladen. Dit werkt prima en voelt goed degelijk aan.




Qua stijl zit je met dit horloge prima, hij ziet er strak en compact uit. Op de ietwat grote bobbel van de hartslag sensor na draagt hij ook zeer comfortabel. In gebruik is het soms tricky met de ene knop, maar dit went wel en maakt het wel simpel in gebruik. Met zijn accu gaat hij erg lang mee, zeker een pluspunt tegenover de matig werkende hartslag sensor als minpunt. Overall voor zijn prijs een prima ding en een goed instap model.
De keuze tussen Xiaomi’s smartband en deze is een lastige, de prijs/kwaliteit van de Xiaomi is lastig te verslaan. Maar als je voor een lager budget toch een slim horloge wilt is met zijn echt wel scherpe prijs het een prima keuze (eventueel als opstapje naar een duurder model later bij goede ervaring).

Pro:
• Prettig geprijsd
• Uitgebreide feature set
• Ziet er strak en simpel uit
• Duidelijk leesbaar scherm

Con:
• Geen automatische tijdweergave bij het optillen van het horloge
• Beetje dik bij de hartslag meter
• Hartslag meter werkt lang niet altijd

Voor meer informatie kijk op de officiële site van MGCool, en de band is onder andere verkrijgbaar bij Gearbest en Banggood.

Op of aanmerkingen op mijn review, zowel inhoudelijk als spelfoutjes graag even via de PM melden.



[ Bericht 1% gewijzigd door tokko1 op 28-03-2017 08:33:36 ]
Check mijn china reviews op Reviewblog.tweakers.net
  dinsdag 28 maart 2017 @ 21:01:50 #2
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_169844899
Thanks voor de review. Fitnesstrackers hebben wat mij betreft geen enkele waarde als de data inconsistent is en je er niet al je sportactiviteiten goed mee kunt registreren.

Het kopen van dit soort apparaten is dus alleen zinnig als veredelde stappenteller. Als ik je review lees, dan vraag ik me af of iemand echt iets aan dit apparaat zal hebben? Hoe denk jij daar over?
  vrijdag 31 maart 2017 @ 12:07:42 #3
132806 tokko1
Wat Shiz zegt ..
pi_169903083
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 21:01 schreef BadderHaring het volgende:
Thanks voor de review. Fitnesstrackers hebben wat mij betreft geen enkele waarde als de data inconsistent is en je er niet al je sportactiviteiten goed mee kunt registreren.

Het kopen van dit soort apparaten is dus alleen zinnig als veredelde stappenteller. Als ik je review lees, dan vraag ik me af of iemand echt iets aan dit apparaat zal hebben? Hoe denk jij daar over?
Ik gebruik hem vooral als horloge en voor de notificaties van mijn telefoon die ik dan kan zien. De stappenteller als 'indicatie' van hoe actief ik geweest ben. Dus qua hardlopen kan hij er iets naast zitten, maar geeft wel een indicatie, net als bij slapen. Onrustige of rustige nacht gehad, kan je wel terugzien in de data.
Check mijn china reviews op Reviewblog.tweakers.net
  zaterdag 1 april 2017 @ 18:54:26 #4
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_169930616
quote:
16s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 12:07 schreef tokko1 het volgende:

[..]

Ik gebruik hem vooral als horloge en voor de notificaties van mijn telefoon die ik dan kan zien. De stappenteller als 'indicatie' van hoe actief ik geweest ben. Dus qua hardlopen kan hij er iets naast zitten, maar geeft wel een indicatie, net als bij slapen. Onrustige of rustige nacht gehad, kan je wel terugzien in de data.
Hmm, okey. Je krijgt met dit soort apparaten natuurlijk gewoon waar je voor betaalt. Als je een serieuze activity tracker wilt, dan ben je gewoon 6 à 7 x zo veel geld kwijt. Het is ook maar net wat je er mee wilt natuurlijk, indicaties of data waar je je trainingen en eetpatroon op afstemt.

Overigens, qua sleeptracking neem ik al die apparaten met een korreltje zout. Inderdaad, je ziet of je nacht rustig of onrustig was, maar meer ook niet. En meestal voel ik dat ook wel zonder tracker. ;)

Thanks in elk geval.
pi_169936290
Coole review!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')