abonnement Unibet Coolblue
  Forum Admin / PR maandag 27 maart 2017 @ 18:00:25 #1
436595 crew  Sked
Zonnestraal
pi_169817512
Voorbeschouwing Grand Prix van Australië 2017


Aankomend weekend is de eerste race van het nieuwe Formule 1 seizoen. Een seizoen waar door velen naar uitgekeken wordt. Door de nieuwe aerodynamische regels zien de auto's er een stuk aggressiever uit en zijn ze een stuk sneller dan de afgelopen jaren. De verwachting is dat de auto's 4 à 5 seconden sneller zijn dan vorig jaar. Of het racen er ook beter op wordt is afwachten, want daar zijn de meningen over verdeeld. Volgens Lewis Hamilton wordt het moeilijker om in te halen, maar volgens Max Verstappen maakt het niet zoveel uit. Een ding is zeker, de coureurs zullen een stuk vermoeider uit hun auto's komen na de race. Dat zal Nico Rosberg niet meer ervaren, want de wereldkampioen is na het behalen van zijn titel vorig seizoen gestopt.


Een vereenvoudigde weergave van de nieuwe regels

Australië is de traditionele opening van het seizoen, dus dat betekent voor velen vroeg opstaan, want zowel de kwalificatie als de race is 's ochtends om 7:00 uur Nederlandse tijd. Sinds 1985 staat de Australische Grand Prix op de Formule 1 kalender en sinds 1996 wordt deze op het circuit in het Albert Park in Melbourne verreden. Hier zullen de coureurs zondag 58 keer in de rondte rijden om uiteindelijk een afstand van ruim 307 kilometer af te leggen.


Wie dat het snelste doet is afwachten, maar als de voortekenen niet bedriegen kan het een spannende strijd worden tussen Mercedes en Ferrari met kort daarachter Red Bull Racing met onze eigen Max Verstappen. Ferrari was de afgelopen twee testsessies het snelste, zowel over één enkele ronde als tijdens de racesimulatie.

Vorig jaar werd de race uiteindelijk een makkelijke overwinning voor Nico Rosberg, nadat Lewis Hamilton bij de start slecht weg kwam en beide Ferrari's de verkeerde strategie kozen na de herstart. Het ongeluk van Fernando Alonso, die met zijn McLaren achterop de Haas van Esteban Gutierrez reed resulteerde in een rode vlag en herstart achter de safety car. Max Verstappen scoorde in deze race in de Toro Rosso slechts één puntje doordat hij te vroeg binnenkwam en het team nog niet klaar stond.


FIA Grand Prix van Australië informatie

160315_134184_tijdschema.jpg


160315_134184_tvgids.jpg


160315_134184_hetweer.jpg

Voor het actuele weer in Melbourne

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 27 maart 2017 @ 18:49:15 #2
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_169818386
Ik vind de geluiden van diverse coureurs over de hoeveelheid 'dirty air' achter een auto toch wel verontrustend. Inhalen schijnt erg lastig te zijn. Leuk dat auto's sneller zijn door al het vleugelgenot, maar ik zie liever iets minder snelheid en meer inhaalmanouvres.

Wat zijn de oplossingen volgens de enorme groep echte kenners hier?
pi_169818491
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 18:49 schreef BadderHaring het volgende:
Ik vind de geluiden van diverse coureurs over de hoeveelheid 'dirty air' achter een auto toch wel verontrustend. Inhalen schijnt erg lastig te zijn. Leuk dat auto's sneller zijn door al het vleugelgenot, maar ik zie liever iets minder snelheid en meer inhaalmanouvres.

Wat zijn de oplossingen volgens de enorme groep echte kenners hier?
MotoGP kijken.
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
pi_169818545
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 18:49 schreef BadderHaring het volgende:
Ik vind de geluiden van diverse coureurs over de hoeveelheid 'dirty air' achter een auto toch wel verontrustend. Inhalen schijnt erg lastig te zijn. Leuk dat auto's sneller zijn door al het vleugelgenot, maar ik zie liever iets minder snelheid en meer inhaalmanouvres.

Wat zijn de oplossingen volgens de enorme groep echte kenners hier?
Nitro

Laten we China en Bahrein nog even afwachten.
  maandag 27 maart 2017 @ 19:00:44 #5
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_169818613
quote:
1s.gif Op maandag 27 maart 2017 18:58 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Nitro [ link | afbeelding ]

Laten we China en Bahrein nog even afwachten.
Australië is natuurlijk sowieso lastig inhalen, dat is waar. Maar het baart me wel wat zorgen. Hogere snelheden betekent sowieso dat het moeilijker inhalen is, relatief minder tijd. Het moet niet te moeilijk worden, anders krijgen we straks weer optochten.
pi_169818683
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 14:09 schreef Lokale_Notabele het volgende:

[..]

Wat is daar zo geweldig aan? Je devalueert de waarde van een GP overwinning. Ipv dat je winnaar van de Monaco GP bent ben je winnaar van "Zaterdag heat 1" alsof het de Renault Clio Cup is.
Dat is de plaag van de commercie en dat is een reeel risico met de Amerikaanse eigenaren. Die hebben liever elke twee weken (elke week?) een zejse zodat het net leuk genoeg is om te blijven kijken en reclame te zien, dan af en toe een 4 en af en toe een 9.

We hebben die vervlakking ook al met DRS gezien, dan gaat het om meer 'inhaalacties', dat zo'n inhaalactie niets meer voorstelt doet er niet toe. Ik heb de enquete wel ingevuld maar de suggesties vind ik al bijzonder verontrustend. Punten voor de FL, punten voor de quali, reversed grid? Snappen die mensen en de respondenten wel waar ze het over hebben?

quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 18:49 schreef BadderHaring het volgende:
Ik vind de geluiden van diverse coureurs over de hoeveelheid 'dirty air' achter een auto toch wel verontrustend. Inhalen schijnt erg lastig te zijn. Leuk dat auto's sneller zijn door al het vleugelgenot, maar ik zie liever iets minder snelheid en meer inhaalmanouvres.

Wat zijn de oplossingen volgens de enorme groep echte kenners hier?
Het is wel weer zeurkous numero 1 die het hardste zeurt en die zijn banden had opgerookt terwijl hij de meeste schone lucht van allemaal had gehad omdat hij vooraan reed.

De ene auto (of de ene coureur?) heeft er ook meer last van dan de ander. Vorig jaar was er ook gezeur over, en bleek menig coureur wel dicht achter een ander te kunnen rijden en inhaalacties te plaatsen. Op zich is het voor toekomst wel leuker als het minder wordt, en slipstreamen weer ipv DRS kan komen.

Ik heb wel vertrouwen dat Brawn slim genoeg is om regels te ontwikkelen die maken dat de lucht achter een auto minder vuil wordt, en dat de auto's minder last hebben van vuile lucht, zonder de downforce heel veel te verminderen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 maart 2017 @ 19:03:45 #7
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_169818691
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 19:00 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Australië is natuurlijk sowieso lastig inhalen, dat is waar. Maar het baart me wel wat zorgen. Hogere snelheden betekent sowieso dat het moeilijker inhalen is, relatief minder tijd. Het moet niet te moeilijk worden, anders krijgen we straks weer optochten.
Opbouwende spanning *O*
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_169818772
quote:
1s.gif Op maandag 27 maart 2017 18:58 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Nitro [ link | afbeelding ]

Laten we China en Bahrein nog even afwachten.
Lol nitro :3

verbrandde zuigers :o
pi_169818981
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 19:03 schreef Weltschmerz het volgende:

Ik heb wel vertrouwen dat Brawn slim genoeg is om regels te ontwikkelen die maken dat de lucht achter een auto minder vuil wordt, en dat de auto's minder last hebben van vuile lucht, zonder de downforce heel veel te verminderen.
Blijkbaar was dat vroeger beter (in mijn beperkte herinnering zijn er altijd weinig gevechten of inhaalacties geweest en werden races vaak beslist door dominantie / in de kwalificatie / in de pit, en is dit juist de laatste jaren verbeterd, maar dat terzijde), maar hoe dan? Lijkt me gewoon een kwestie van fysische wetmatigheden. Of je moet elektrisch gaan rijden, maar dan is het gros van de F1-fan echt crystal mad.
pi_169818991
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 19:00 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Australië is natuurlijk sowieso lastig inhalen, dat is waar. Maar het baart me wel wat zorgen. Hogere snelheden betekent sowieso dat het moeilijker inhalen is, relatief minder tijd. Het moet niet te moeilijk worden, anders krijgen we straks weer optochten.
Het word zeker moeilijker maar dat hoeft niet persee slecht te zijn. De laatste jaren was het juist te makkelijk om in te halen vond ik. De meeste gevechten waren in na een paar rondjes voorbij of werden gestaakt ivm bandenslijtage. Nu ze langer kunnen pushen op de banden, er minder pitstops zijn, en het moeilijker wordt om te volgen zullen de gevechten op de baan waarschijnlijk langer duren. Als het inhalen moeilijker word zullen de acties ook beter moeten worden. De inhaalactie van Perez op Sainz was bijvoorbeeld wel een echte inhaalactie ondanks DRS. Als het straks in China en Bahrein wel echt te moeilijk blijkt om in te halen hoeven we ons pas zorgen te gaan maken. Het is nu nog te vroeg daar voor vind ik.
pi_169819020
Overigens, Max zei zelf ook al voor de race dat inhalen lastiger zou worden, dus het is niet alleen zeurkous numero 1 die erover zeurt.
pi_169819279
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 18:49 schreef BadderHaring het volgende:
Ik vind de geluiden van diverse coureurs over de hoeveelheid 'dirty air' achter een auto toch wel verontrustend. Inhalen schijnt erg lastig te zijn. Leuk dat auto's sneller zijn door al het vleugelgenot, maar ik zie liever iets minder snelheid en meer inhaalmanouvres.

Wat zijn de oplossingen volgens de enorme groep echte kenners hier?
Ground-effect.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  maandag 27 maart 2017 @ 19:31:13 #13
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_169819307
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 19:19 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Overigens, Max zei zelf ook al voor de race dat inhalen lastiger zou worden, dus het is niet alleen zeurkous numero 1 die erover zeurt.
Dat was meer omdat Australië gewoon een circuit is waar dat altijd lastig is.
pi_169819351
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 19:31 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Dat was meer omdat Australië gewoon een circuit is waar dat altijd lastig is.
Hij zei in het algemeen dat het lastiger zou worden... maar in Australië is het sowieso al lastig, vorig jaar kwam Hamilton ook niet voorbij "that guy", terwijl Max amper verdedigde. En zelfs Max kwam niet voorbij Sainz op het laatst.
  maandag 27 maart 2017 @ 19:34:35 #15
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169819388
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 18:49 schreef BadderHaring het volgende:
Ik vind de geluiden van diverse coureurs over de hoeveelheid 'dirty air' achter een auto toch wel verontrustend. Inhalen schijnt erg lastig te zijn.
Is het altijd al geweest. De auto's van de vorige 3 jaar hadden de minste downforce in tientallen jaren en waren ook niet in te halen zonder dat de banden van de auto die werd ingehaald compleet opgerookt waren.

Iedereen lijkt alweer te zijn vergeten dat Kimi ook geen schijn van kans had bij Max op Barcelona vorig jaar, terwijl die ook op nieuwere banden reed.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169819438
Ik las trouwens vandaag dat het aantal echte inhaalacties 5 was. En als ik de lap charts van F1 Fanatic erbij pak lijkt dat wel te kloppen.

Die 16 die ik gister las zal dan wel met positiewisselingen door pit stops en crashes en zo zijn.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_169819534
quote:
14s.gif Op maandag 27 maart 2017 19:34 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Is het altijd al geweest. De auto's van de vorige 3 jaar hadden de minste downforce in tientallen jaren en waren ook niet in te halen zonder dat de banden van de auto die werd ingehaald compleet opgerookt waren.

Iedereen lijkt alweer te zijn vergeten dat Kimi ook geen schijn van kans had bij Max op Barcelona vorig jaar, terwijl die ook op nieuwere banden reed.
Je overdrijft. En Barcelona is nou ook niet een circuit waar het makkelijk inhalen is.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  maandag 27 maart 2017 @ 19:41:36 #18
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169819585
quote:
1s.gif Op maandag 27 maart 2017 19:39 schreef sasquatsch het volgende:

Je overdrijft. En Barcelona is nou ook niet een circuit waar het makkelijk inhalen is.
Net als Melbourne.

En nee, ik overdrijf niet. De enige manier om een andere auto in te halen was altijd gewoon met betere banden. Twee vergelijkbare auto's op hetzelfde rubber was ook gewoon een optocht. Vandaar altijd dat gezeik over die vreselijke 'undercut' :r.

Overigens reed Mercedes altijd zo ver voor aan dat zij er nooit last van hadden, en als ze dat wel hadden veranderden ze de strategie gewoon en wonnen meestal alsnog. Omdat ze nou eenmaal de snelste auto hadden, met een flink gat er achter. Dat is dit jaar zeer waarschijnlijk niet meer zo.

De auto's van dit jaar hebben een stuk meer drag, dus DRS gaat een grotere rol spelen. De rechte stukken zijn daar in Melbourne niet lang genoeg voor.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169819659
quote:
14s.gif Op maandag 27 maart 2017 19:41 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Net als Melbourne.

En nee, ik overdrijf niet. De enige manier om een andere auto in te halen was altijd gewoon met betere banden. Twee vergelijkbare auto's op hetzelfde rubber was ook gewoon een optocht. Vandaar altijd dat gezeik over die vreselijke 'undercut' :r.

De auto's van dit jaar hebben een stuk meer drag, dus DRS gaat een grotere rol spelen. De rechte stukken zijn daar in Melbourne niet lang genoeg voor.
Tis sowieso enorm lastig om met dergelijke snelheden in te halen, in theorie (en praktijk) is DRS de enige oplossing dus...
pi_169819930
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 19:45 schreef SnowOokami het volgende:

[..]

Tis sowieso enorm lastig om met dergelijke snelheden in te halen, in theorie (en praktijk) is DRS de enige oplossing dus...
Waarom werkt het zonder DRS in andere klassen dan wel?

Grootste probleem is dat auto's niet in elkaars slipstream kunnen rijden, waardoor DRS noodzakelijk is.

Als men dat probleem nu eens oplost.

Minder downforce helpt wel íets maar is nog steeds niet de oplossing omdat de auto erachter nog steeds gevoelig is voor de luchtstroom.

Vandaar dus ground-effect.

Een ander probleem is de ultra korte remweg waardoor er weing ruimte is om een ander uit te remmen. Die zouden ze dus ook moeten verlengen. Bijvoorbeeld foor de carbon remmen te verbieden.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_169820070
Wat vroeger een extra tactische dimensie aan races gaf en voor inhaalacties zorgde was het feit dat er bijgetankt mocht worden tijdens de wedstrijd. Je had auto's die licht van start gingen, zwaar van start gingen etc. Ook had je twee bandenfabrikanten met ieder hun eigen sterke en zwakke punten. Je had meer variabelen wat voor interessantere races zorgde.

Als Bahrain dit jaar ook een optocht wordt dan werken de 2017 regels niet want dat is normaal gesproken altijd een erg spectaculaire race met veel inhaalacties. Persoonlijk vind ik F1 eigenlijk nooit saai om te kijken maar ik begrijp dat de huidige adhd Justin Bieber yoloswag generatie actie wil zien.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_169820118
OlavGod vanavond bij Sjamberto Tan.
pi_169820135
quote:
1s.gif Op maandag 27 maart 2017 19:56 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Waarom werkt het zonder DRS in andere klassen dan wel?

Grootste probleem is dat auto's niet in elkaars slipstream kunnen rijden, waardoor DRS noodzakelijk is.

Als men dat probleem nu eens oplost.

Minder downforce helpt wel íets maar is nog steeds niet de oplossing omdat de auto erachter nog steeds gevoelig is voor de luchtstroom.

Vandaar dus ground-effect.

Een ander probleem is de ultra korte remweg waardoor er weing ruimte is om een ander uit te remmen. Die zouden ze dus ook moeten verlengen. Bijvoorbeeld foor de carbon remmen te verbieden.
Ja en dan overgaan op composiet remmen? :o

Je zegt "andere" klasse, maar in de Formule 1 klasse zitten de coureurs letterlijk op het randje van wat de auto kan en dat is volgens mij ook het bijeffect dat ze niet in elkaars slipstream kunnen rijden (omdat ze zo ontiegelijk hard gaan, hitte/lucht etc). Vliegtuigen hebben ook last van elkaar slipstream :+
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 maart 2017 @ 20:05:05 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_169820168
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 20:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Wat vroeger een extra tactische dimensie aan races gaf en voor inhaalacties zorgde was het feit dat er bijgetankt mocht worden tijdens de wedstrijd. Je had auto's die licht van start gingen, zwaar van start gingen etc. Ook had je twee bandenfabrikanten met ieder hun eigen sterke en zwakke punten. Je had meer variabelen wat voor interessantere races zorgde.

Als Bahrain dit jaar ook een optocht wordt dan werken de 2017 regels niet want dat is normaal gesproken altijd een erg spectaculaire race met veel inhaalacties. Persoonlijk vind ik F1 eigenlijk nooit saai om te kijken maar ik begrijp dat de huidige adhd Justin Bieber yoloswag generatie actie wil zien.
mja, bijtanken is ook niet zaligmakend, want toen werd er veel via de pits ingehaald.

Mooiste voorbeeld was Schumacher met een vierstopsstrategie op Magny Cours. Zo won hij de race op tactiek, niet via een fraaie inhaalactie op de baan
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_169820232
quote:
14s.gif Op maandag 27 maart 2017 20:05 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, bijtanken is ook niet zaligmakend, want toen werd er veel via de pits ingehaald.

Mooiste voorbeeld was Schumacher met een vierstopsstrategie op Magny Cours. Zo won hij de race op tactiek, niet via een fraaie inhaalactie op de baan
Enige voordeel van bijtanken is dat ze echt snelle stints kunnen rijden (en de auto's zien er beter uit :+ )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')