abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 8 april 2017 @ 20:30:01 #81
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_170091851
Ik had alles gewoon in de kweekbak gesorteerd/gedumpt en heb vandaag al 40% verspeend in plasticbekertjes (van die goedkope) die ik vanaf nu langzaam probeer af te harden. De sla en tomaat verspeen morgen en dan ben ik over de helft van wat ik heb gezaaid. De andere helft heeft wat meer tijd nodig zoals de prei, kruiden, paprika. Ik had zelfs de wortels en sla en dergelijke ook in de kweekbak geflikkerd, je weet het niet op voorhand en heb toch zaden te over (1500 in een zakje). Beetje testen enzo.
Weer wat geleerd: Bij dat verspenen moet je wel je geduld bewaren want veel stekjes zijn toch wel echt flinterdun en breken zo af bij de steel, dus ik heb ze bij de blaadjes vastgehouden en dan met een lepeltje opgewipt en vrijgemaakt. Hopelijk voldoet het eindresultaat over een paar weken.

Ik heb ook veel plezier met die Appie Happie moestuinpotjes, welke een welkome aanvulling is aan mijn kleine zaadcollectie. Dit jaar zeerzeker veel groente en bloemen in de achtertuin, toch wel leuk.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  zaterdag 8 april 2017 @ 20:44:19 #82
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_170092170
Even een vraagje: Welke plant van een meter doorsnee is dit?

Hij groeit langs de dommel en er staan paaltjes bij, dus waarschijnlijk frezen ze de wortels weg ofzo. Maar het is volgens mij geen berenklauw maar eerder een koolsoort, klopt dit? Er zitten geen pikkers op de onderkant van het blad, dat hjeb ik gechecked. (duitseherder voor schaal)





Het is echt een fiks ding, misschien is die wel eetbaar ofzo. :+
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  zaterdag 8 april 2017 @ 21:27:12 #83
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_170093352
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2017 20:44 schreef govie het volgende:
Even een vraagje: Welke plant van een meter doorsnee is dit?

Hij groeit langs de dommel en er staan paaltjes bij, dus waarschijnlijk frezen ze de wortels weg ofzo. Maar het is volgens mij geen berenklauw maar eerder een koolsoort, klopt dit? Er zitten geen pikkers op de onderkant van het blad, dat hjeb ik gechecked. (duitseherder voor schaal)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Het is echt een fiks ding, misschien is die wel eetbaar ofzo. :+
Mammoetblad? Mijn schoonouders hadden zoiets in hun tuin. Worden ook wel reuzenrabarber genoemd maar de plant is niet eetbaar.
  zaterdag 8 april 2017 @ 21:43:15 #84
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_170093736
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 april 2017 21:27 schreef NotTheSame het volgende:

[..]

Mammoetblad? Mijn schoonouders hadden zoiets in hun tuin. Worden ook wel reuzenrabarber genoemd maar de plant is niet eetbaar.
Het zou best zoiets kunnen zijn, maar hij had geen pikkers aan de onderkant of op de steel. De vraag is dan of er ook soorten bestaan zonder pikkers. Is het niet gewoon rabarber?
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_170097961
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2017 21:43 schreef govie het volgende: [..]

Het zou best zoiets kunnen zijn, maar hij had geen pikkers aan de onderkant of op de steel. De vraag is dan of er ook soorten bestaan zonder pikkers. Is het niet gewoon rabarber?
Er is een wilde plant die op rabarber lijkt, een maatje groter is en erg giftig.
pi_170100653
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2017 20:44 schreef govie het volgende:
Even een vraagje: Welke plant van een meter doorsnee is dit?

Hij groeit langs de dommel en er staan paaltjes bij, dus waarschijnlijk frezen ze de wortels weg ofzo. Maar het is volgens mij geen berenklauw maar eerder een koolsoort, klopt dit? Er zitten geen pikkers op de onderkant van het blad, dat hjeb ik gechecked. (duitseherder voor schaal)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Het is echt een fiks ding, misschien is die wel eetbaar ofzo. :+
Ik gok op groot hoefblad :)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 9 april 2017 @ 10:19:43 #87
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_170101350
quote:
0s.gif Op zondag 9 april 2017 09:40 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik gok op groot hoefblad :)
Goede gok, zou best eens kunnen. Alleen heb ik groot hoefblad nog niet eerder gezien in googlesearch met paarse stengels. Je kunt die bladeren niet eten, maar 6 á 7 gram van de wortel is wel nuttigbaar en wordt gebruikt tegen hooikoorts en werkt net zo goed als centrize (ofzoiets). Als internet het zegt is het WAAR. O~)
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_170114837
Ik heb vandaag toch maar gesproeid. Ik heb al best het een en ander gezaaid maar de grond is zo enorm droog. -O-
  zondag 9 april 2017 @ 20:50:17 #89
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_170114947
Ongeveer de helft verspeend, hoop dat alles goed gaat komen. Het lastigere spul moet nog ontkiemen.



Op de foto staat:

22 sla (de helft gooi ik waarschijnlijk weg).
5 bloemkool
8 boerenkool
1 mais
5 komkommer
7 broccoli
3 goudsbloemen
3 courgettes
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_170123088
quote:
0s.gif Op zondag 9 april 2017 10:19 schreef govie het volgende:

[..]

Goede gok, zou best eens kunnen. Alleen heb ik groot hoefblad nog niet eerder gezien in googlesearch met paarse stengels. Je kunt die bladeren niet eten, maar 6 á 7 gram van de wortel is wel nuttigbaar en wordt gebruikt tegen hooikoorts en werkt net zo goed als centrize (ofzoiets). Als internet het zegt is het WAAR. O~)
Ik zag het een paar jaar lang onderweg in een greppel. Internet was er toen nog niet of misschien nauwelijks.
pi_170223768
Ik heb vandaag mijn moestuintjes en andere voorraadzaden gezaaid: koriander, peterselie, basilicum, wortel, pompoen, rode biet, cherrytomaat en rucola. Een ander ras pompoen dan de voorgaande jaren, ik ben benieuwd hoe deze het gaan doen.
pi_170231497
Van de week wat boodschappen gedaan en dat bleek ¤ 14,96 te kosten. Dus 0 moestuinpotjes gekregen. Heb trouwens vergeten om het al aanwezige zaad te zaaien. Sommige soorten zaai ik 2x, om het seizoen te verlengen.
  zaterdag 15 april 2017 @ 11:36:35 #93
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_170234182
Ik heb zoveel moestuintjes dat ik er een aantal bewaar voor de herfst en volgend jaar. Ik heb gewoon nu al te weinig zaaiplekken, wel luxe.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_170248811
Hier waren ze nogal gierig. Er was ook weinig biologische moestuintjespotgrond, vorig jaar heb ik vrij veel kunnen kopen. Zo vroeg in het seizoen is het tuincentrum te ver weg om naartoe te fietsen.

Heeft iemand ervaring met de palmkool cavolo nero? Ik las ooit dat de slakken er nogal dol op zijn.
  Moderator / Redactie Sport / Devops dinsdag 18 april 2017 @ 18:09:48 #95
176766 crew  zoem
zoemt
pi_170311496
Ik heb volgens mij nog wel 50 van die moestuinpotjes liggen van verschillende jaargangen. Helaas stoppen ze er dit jaar ook bloemen bij...

Beetje jammer van het slechte weer met aanzienlijke kans op (nacht)vorst en hagelbuien. Mijn kas zit propvol en de slaplantjes (meikoningin, pluksla, krulsla, kropsla) schreeuwen om uitgeplant te worden in de volle grond, maar veel te teer met dit weer. De wortels, veldsla en radijsjes staan wel al uitgeplant.

Zojuist groene en rode ijsbergplantjes gehaald bij de Boerenbond, 1 euro per bakje van 4 :)
  dinsdag 18 april 2017 @ 19:20:27 #96
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_170313378
Die smiley zegt alles, haha. :) De actionshopperts, lidlers en de aldino's onderscheiden zich weer in de positieve zin van het woord. :P Ik lach ook als ik een koopje scoor.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  woensdag 19 april 2017 @ 22:14:56 #97
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_170342327
Moestuin groeit hier al aardig; en het lijkt er tot nog toe op dat er geen vorstschade is *klopt af*



In de kas groeit het ook al lekker


Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  donderdag 20 april 2017 @ 12:36:52 #98
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_170351642
Ik heb nu alles behalve de aardbeien verspeend en laat alles nog binnen staan tot begin mei (vorstschade etcetc). Ik heb een tabelletje om te kijken hoe efficient ik het allemaal mkan doen en in welke fase het eventueel fout gaat, dan kan ik daar volgend of dit jaar e.e.a. optimaliseren.



Ik vind het wel leuk om een hoge efficiency vanaf zaad tot eindproduct na te streven, ook al heb ik maar 2m2 moestuin. :9 Voor nu geldt dat de bieslook en dille nog niet massaal uit de kweekbak zijn opgekomen. Kans is dus aannemelijk dat ik deze alsnog in de volle grond ga zaaien in mei. Verder zit ik nu rond de 90% efficiency, voor een newbie-tuinman vind ik het wel aardig.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_170420588
Heeft er al iemand iets buiten durven zetten? Ik vind het steenkoud.
pi_170420831
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 22:14 schreef fietsie het volgende:
Moestuin groeit hier al aardig; en het lijkt er tot nog toe op dat er geen vorstschade is *klopt af*

[ afbeelding ]

In de kas groeit het ook al lekker

[ afbeelding ][ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Die sla ziet er goed uit!
  zondag 23 april 2017 @ 10:21:13 #101
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_170420860
quote:
1s.gif Op zondag 23 april 2017 10:19 schreef JohnShooter het volgende:

[..]

Die sla ziet er goed uit!
Thnx, daar wordt ook al stevig van gegeten.

quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 10:04 schreef JohnShooter het volgende:
Heeft er al iemand iets buiten durven zetten? Ik vind het steenkoud.
Raapstelen en rode biet gezaaid, uien gepoot.
Doet het allemaal.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_170421079
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 10:21 schreef fietsie het volgende:

[..]

Thnx, daar wordt ook al stevig van gegeten.

[..]

Raapstelen en rode biet gezaaid, uien gepoot.
Doet het allemaal.
Rode biet is niet lekker. Raapstelen wel, ga straks naar mijn tuin, ik wil eigenlijk erwten zaaien maar ben bang dat het te koud en nat is.
Kelvedon wonders zijn het, wil ze liever niet binnen voorzaaien omdat het hier al zo vol staat.
Ik wil zon en 20 graden.
  Moderator / Redactie Sport / Devops zondag 23 april 2017 @ 10:38:14 #103
176766 crew  zoem
zoemt
pi_170421137
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 10:04 schreef JohnShooter het volgende:
Heeft er al iemand iets buiten durven zetten? Ik vind het steenkoud.
:Y

Sla, wortel, rode bieten en radijs. Ik verwacht komende week aan de kust geen noemenswaardige vorst meer, dus heb gisteren al een groot deel van de zaailingen in de volle grond gezet. De weersverwachting voor mei ziet er goed uit, dus dan kan de rest ook naar buiten.
pi_170421335
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 10:04 schreef JohnShooter het volgende:
Heeft er al iemand iets buiten durven zetten? Ik vind het steenkoud.
tuinbonen (voorgekiemd in de kas)
erwten
kapucijners
aardappelen
schorseneren
bieten
spinazie
kervel
spitskolen (voorgekiemd)

Dit is allemaal al gezaaid (buiten).
pi_170421370
Ik zie het al, ik loop grandioos achter.
  zondag 23 april 2017 @ 11:31:02 #106
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_170421982
Prei, wortels and 1 bieslookstek buiten staan in de bak, geen idee of dat het te vroeg is of nie maar ik probeer wat dingen uit met de zaden die ik heb: spelenderwijs leren wat werkt met de zaden die ik heb en wat niet. Ze hebben alle drie niet echt blad eerder stengelig dusja, leek me wel om te doen.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_170422306
Ik heb de eerste plantjes overgezet in een grotere pot binnen: rucola. Buiten durfde ik nog niet aan.
  Moderator zondag 23 april 2017 @ 12:09:32 #108
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_170422787
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 10:04 schreef JohnShooter het volgende:
Heeft er al iemand iets buiten durven zetten? Ik vind het steenkoud.
We hebben hier wat tomatenplantjes buiten in een kasje staan, maar fantastisch gaat dat in ieder geval niet. Weinig voortgang te bespeuren. :X
pi_170423778
Grote bonen kunnen prima.
Aardappels ook.

Schorseneren is een goed idee.


Nieuwe tuin hier. 10x35 meter, maar heb nog maar 10x3 gespit en gemest...

Vollegrondsla heb ik voorgezaaid maar staat nog op 1.20.
pi_170428885
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 10:53 schreef JohnShooter het volgende:
Ik zie het al, ik loop grandioos achter.
en dan vergat ik de ui, wortel, radijzen, pastinaak en sjalotten nog.
Misschien is handig als je een zaaikalender erbij pakt. O-)
pi_170429182
Ja klopt, ik had even wat anders aan mijn hoofd. Ik haal het wel weer in. Komt goed.
  zondag 23 april 2017 @ 16:01:37 #112
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_170429539
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 15:41 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

en dan vergat ik de ui, wortel, radijzen, pastinaak en sjalotten nog.
Misschien is handig als je een zaaikalender erbij pakt. O-)
Ze hebben een gratis moestuinkalender bij de boerenbond.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_170431111
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 10:04 schreef JohnShooter het volgende:
Heeft er al iemand iets buiten durven zetten? Ik vind het steenkoud.
De standaard dingen die ik elk jaar doe.
Tomatenplantjes staan ook al buiten verhoogd omdat ze binnen anders te hoog worden.

In volle grond:
Aardappelen
sla
wortelen
rode kool
peulen
uien

Volgend weekend courgette zaaien
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 23 april 2017 @ 21:40:03 #114
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_170441398
Ik moest deze gewoon even hier posten:



Of is er ook een kamerplantentopic?
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_170446924
Buiten sla, veldsla, snijbiet en biet. Door de tijd heen binnen en buiten goudsbloem en wilde afrikaantjes. Binnen tomaat, zonnebloem, physalis, ageratum, cosmea. Buten stekjes van bonenkruid en rozemarijn.

Zaaien gaat me niet zo goed af. Kiemplantjes kunnen oneindig lang kiemplantje blijven en instorten als ze alsnog verspeend worden. Ik heb nu in hoge potjes gezaaid en als de eerste echte blaadjes verschijnen wordt de aarde aangevuld tot aan hun nek. Het is de bedoeling dat de ondergegraven steeltjes wortels gaan zetten, voor een steviger basis.
pi_170446929
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 21:40 schreef fietsie het volgende: Ik moest deze gewoon even hier posten:

[ afbeelding ]

Of is er ook een kamerplantentopic?
Dan moet je graven naar Bloemen en planten.
  maandag 24 april 2017 @ 07:17:05 #117
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_170447429
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 01:31 schreef Teslynd het volgende:
Buiten sla, veldsla, snijbiet en biet. Door de tijd heen binnen en buiten goudsbloem en wilde afrikaantjes. Binnen tomaat, zonnebloem, physalis, ageratum, cosmea. Buten stekjes van bonenkruid en rozemarijn.

Zaaien gaat me niet zo goed af. Kiemplantjes kunnen oneindig lang kiemplantje blijven en instorten als ze alsnog verspeend worden. Ik heb nu in hoge potjes gezaaid en als de eerste echte blaadjes verschijnen wordt de aarde aangevuld tot aan hun nek. Het is de bedoeling dat de ondergegraven steeltjes wortels gaan zetten, voor een steviger basis.
Werkt dat goed, dat tot aan de eerste blaadjes grond ertegen aan doen? Want dan ga ik dit ook proberen bij de plantjestekkies die nog niet zo hard gaan qua groei.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_170447613
Ik doe dat ook bij mijn planten en vind wel dat het goed werkt. Bonus is dat ze niet hun steun van dat eerste vaak wiebelige steeltje moeten trekken.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  maandag 24 april 2017 @ 09:32:17 #119
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_170448355
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 01:31 schreef Teslynd het volgende:
Buiten sla, veldsla, snijbiet en biet. Door de tijd heen binnen en buiten goudsbloem en wilde afrikaantjes. Binnen tomaat, zonnebloem, physalis, ageratum, cosmea. Buten stekjes van bonenkruid en rozemarijn.

Zaaien gaat me niet zo goed af. Kiemplantjes kunnen oneindig lang kiemplantje blijven en instorten als ze alsnog verspeend worden. Ik heb nu in hoge potjes gezaaid en als de eerste echte blaadjes verschijnen wordt de aarde aangevuld tot aan hun nek. Het is de bedoeling dat de ondergegraven steeltjes wortels gaan zetten, voor een steviger basis.
Wat bij mij vaak ook prima werkt is die kiemplantjes in dat stadium van "wiebeligheid" verhuizen naar koelere plek.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_170448602
Die moet je maar hebben. Ik heb een plastic minikas, die is te koud en koele ruimtes in mijn huis zijn weer te donker. Dus ik doe het maar met aanaarden.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  maandag 24 april 2017 @ 18:22:11 #121
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_170458942
Ik ga het ook eens proberen. Bij prei is het redelijk normaal dat je als hem verpoot doet aanaarden zag ik op youtubes. Zo krijg je langere witte stukken.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_170464710
Hierover las ik al een paar jaar en vorig jaar heb ik het voor het eerst geprobeerd, maar het was zo'n moeizaam tuinjaar. Dus nu opnieuw proberen. En meteen 2x zaaien van de bloeiers met een maand tussentijd, om het bloeiseizoen te verlengen of om mislukken van de 1e zaai op te vangen.
  dinsdag 25 april 2017 @ 19:43:01 #123
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_170483338
Mijn aardbeien gaan niet lekker, maar internet is niet eenduidig waarom. Veel ecotuinders zeggen datr aardbeien lichtkiemers zijn, maar de zadenleverancier (sluisgarden) zegt zaaien onder de grond. Daarom heb ik een laagje zand versprengeld over de kweekbak.

Van de 22 zaden zijn pas +/-8 tot een miniscuul stekkie van 0,5 tot 1,0 cm met 2 beginblaadjes opgekomen, maar de echte blaadjes komen er maar niet aan en groeien in de hoogte ho maar. Nou lees ik wel dat het in het begin erg langzaam zou moeten gaan, maar 3 weken in een kweekbak en dan maar 30% opbrengst is wel erg weinig, zeker gezien de prijs van de zaden.

Lastig plantje nog, aardbeien.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  Moderator / Redactie Sport / Devops dinsdag 25 april 2017 @ 19:52:52 #124
176766 crew  zoem
zoemt
pi_170483562
De rode (tros)tomatenplantjes zijn overal snel uitverkocht dit jaar zeg. Zodoende maar een paar gele tomatenplanten gekocht. Verder nog een gele framboos en rode aalbes meegenomen. De frambozen bevielen goed vorig jaar :9

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 19:43 schreef govie het volgende:
Mijn aardbeien gaan niet lekker, maar internet is niet eenduidig waarom. Veel ecotuinders zeggen datr aardbeien lichtkiemers zijn, maar de zadenleverancier (sluisgarden) zegt zaaien onder de grond. Daarom heb ik een laagje zand versprengeld over de kweekbak.

Van de 22 zaden zijn pas +/-8 tot een miniscuul stekkie van 0,5 tot 1,0 cm met 2 beginblaadjes opgekomen, maar de echte blaadjes komen er maar niet aan en groeien in de hoogte ho maar. Nou lees ik wel dat het in het begin erg langzaam zou moeten gaan, maar 3 weken in een kweekbak en dan maar 30% opbrengst is wel erg weinig, zeker gezien de prijs van de zaden.

Lastig plantje nog, aardbeien.
Misschien niet het antwoord wat je zoekt, maar ik koop om die reden opgekweekte aardbeienplantjes in het tuincentrum ipv zelf te zaaien. Nadeel is dat de rassenkeuze beperkter is. Ik heb vorig jaar Ostara gekocht en dit jaar een paar Elsanta (slechts E1,50 per goedgevulde hangpot :o ).
  dinsdag 25 april 2017 @ 20:15:46 #125
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_170484131
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 19:43 schreef govie het volgende:
Mijn aardbeien gaan niet lekker, maar internet is niet eenduidig waarom. Veel ecotuinders zeggen datr aardbeien lichtkiemers zijn, maar de zadenleverancier (sluisgarden) zegt zaaien onder de grond. Daarom heb ik een laagje zand versprengeld over de kweekbak.

Van de 22 zaden zijn pas +/-8 tot een miniscuul stekkie van 0,5 tot 1,0 cm met 2 beginblaadjes opgekomen, maar de echte blaadjes komen er maar niet aan en groeien in de hoogte ho maar. Nou lees ik wel dat het in het begin erg langzaam zou moeten gaan, maar 3 weken in een kweekbak en dan maar 30% opbrengst is wel erg weinig, zeker gezien de prijs van de zaden.

Lastig plantje nog, aardbeien.
Ik ben in februari dit jaar ook met zaden begonnen (Grandian F1). Een opbrengst van 60% maar sommige kiemplantjes kwamen pas na 5 weken boven de grond.
Ze zijn nu een centimeter of 3 hoog en heeeeeel fragiel. Ik verwacht er dit jaar dus ook niks van.
Gelukkig heb ik nog een stuk of 6 Ostara's in volle grond.
  † In Memoriam † dinsdag 25 april 2017 @ 20:38:23 #126
230491 Zith
pls tip
pi_170484835
Op een paar van mijn jonge peperplantjes bladluis gevonden :( Vroeg me al af waarom ze zo slap hingen... beetje sop in een plantenspuit gedaan en de bladluis ermee bespoten, hopelijk werkt het. Mijn tomaten die ernaast stonden hadden geen last van bladluis.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  dinsdag 25 april 2017 @ 22:14:51 #127
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_170488046
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 april 2017 20:15 schreef NotTheSame het volgende:

[..]

Ik ben in februari dit jaar ook met zaden begonnen (Grandian F1). Een opbrengst van 60% maar sommige kiemplantjes kwamen pas na 5 weken boven de grond.
Ze zijn nu een centimeter of 3 hoog en heeeeeel fragiel. Ik verwacht er dit jaar dus ook niks van.
Gelukkig heb ik nog een stuk of 6 Ostara's in volle grond.
Ik heb dezelfde. Thanks dan blijf ik ze gewoon aanmoedigen.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_170538840
Hier doen de aardbeienplanten echt helemaal niets. Niet groeien. Niet bloeien. Ze hebben koemest gehad, en kunstmest.

Denk dat ik er maar afscheid van ga nemen,.
  Moderator / Redactie Sport / Devops vrijdag 28 april 2017 @ 18:36:07 #129
176766 crew  zoem
zoemt
pi_170548036
Aardbei opgekweekt vanuit zaad ofzo? De aardbeienplantjes uit het tuincentra doen het hier prima. De plantjes van vorig jaar hebben al redelijk wat bloemen, maar met het koude weer van de afgelopen weken gaat de groei wel merkbaar trager. Ik geef ze nu af en toe een klein schepje koemestkorrels.
pi_170557514
Ik heb eeuwen geleden bij Bakker-Hillegom een portie van 10 aardbei-dingetjes (bosje kale steeltjes met wortel) en 3 cadeau stapelbakjes gekregen. Die stapelbakjes zijn te klein en die aardbeiplantjes zijn net onkruid. Na de bloei maken ze uitlopers, daarvan kan je 1 of 2 hun gang laten gaan (evt een handje helpen als ze geen plaats om te wortelen vinden - potje aarde eronder zetten) en de rest moet eraf vanwege uitputtingsgevaar. De vruchtrijping is eind mei/begin juni (van latere soorten had ik toen nog niet gehoord). Gisteren zag ik op de rommelmarkt pas in potjes gezette uitlopers. Dat moet haast wel van een kweker komen, eentje die pas zijn oogst achter de rug heeft.

Een paar jaar geleden waren er grote witte stapelbakken van een ander model (gezien bij Ikea en Lidl), maar die ogen zo lelijk al zijn ze qua vorm waarschijnlijk functioneel wel beter. Er is nu een groter neutraler model, heb ze niet meer nodig en ze zijn te groot voor op balkon. De aardbeien zitten in potten en bloembakken, met een knoflookje erbij. Soms komt er ook tijm in. Na 3 oogsten zouden ze uitgewerkt zijn. Als ze niet meer bloeien, moeten ze weg. De bloei begin in april, dus eind april zie je wat zijn tijd gehad heeft. Eind maart geef ik een laagje compost en eind april wat koemest.
  zaterdag 29 april 2017 @ 16:58:16 #131
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_170566094
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 april 2017 20:15 schreef NotTheSame het volgende:

[..]

Ik ben in februari dit jaar ook met zaden begonnen (Grandian F1). Een opbrengst van 60% maar sommige kiemplantjes kwamen pas na 5 weken boven de grond.
Ze zijn nu een centimeter of 3 hoog en heeeeeel fragiel. Ik verwacht er dit jaar dus ook niks van.
Gelukkig heb ik nog een stuk of 6 Ostara's in volle grond.
Toch begint het nu iets in de langte te groeien. Ik denk dat dat omdat ik sinds 1 week de kweekbakken met deksel erop buiten zet als het niet regent. Veel plantjes zijn erg lichtgevoelig en als ze te weinig krijgen dan gooien ze hun kont tegen de krib ofzo. Daarnaast is het lekker warm als de zon schijnt.

Mijn tomatenplantjes die zijn volgens mij niet meer te redden, te lang binnen gestaan al weet ik dat niet zeker. Ze verschrompelen langzaam, wel jammer maar ik zaai gewoon nieuwe en naai ze naar buiten zodra het stekkie stevig genoeg is (2cm hoog ofzo), dan zie ik wel of het beter gaat. Met vallen en proefondervindelijk opstaan leer ik het uiteindelijk wel.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_170568582
te lang binnen gestaan? dat lijkt me niet, zo vroeg heb je toch ook niet gezaaid? normaal gesproken gaan tomaten pas na ijsheiligen naar buiten ivm de vorst. heb je een foto zodat we kunnen meekijken?

over de aardbeien, die zijn vele makkelijker te vermeerderen via uitlopers dan via zaaien. aardbeien zaailingen groeien het eerste jaar zo gigantisch langzaam.
  zaterdag 29 april 2017 @ 19:11:04 #133
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_170568946
Hier nu ook de zelfopgekweekte spullen voor buiten uitgepoot; spul wat niet -direct- door en door bevriest...



In de kas sla geoogst zodat de aubergines en tomaat op hun vaste plekkie konden komen te staan.

Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_170571123
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 april 2017 16:58 schreef govie het volgende:
Mijn tomatenplantjes die zijn volgens mij niet meer te redden, te lang binnen gestaan al weet ik dat niet zeker. Ze verschrompelen langzaam, wel jammer maar ik zaai gewoon nieuwe en naai ze naar buiten zodra het stekkie stevig genoeg is (2cm hoog ofzo), dan zie ik wel of het beter gaat. Met vallen en proefondervindelijk opstaan leer ik het uiteindelijk wel.
Tomaten kunnen prima hun hele leven lang binnen blijven. Dan worden ze heel heel en heel hoog met weinig bladeren.
Nu tomaten zaaien ben je te laat voor .Je kan beter wat plantjes kopen in de winkel.

Ik plant normaal gesproken in april mijn tomaten buiten, maar dit jaar heb ik ze nog altijd niet buiten geplant. Ze staan wel elke dag buiten en af en toe in de nacht nog binnen. Vannacht gaan ze weer naar binnen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_170571177
Vannacht wordt het toch niet zo enorm koud?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  † In Memoriam † zaterdag 29 april 2017 @ 20:36:34 #136
230491 Zith
pls tip
pi_170571206
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 april 2017 16:58 schreef govie het volgende:

[..]

Toch begint het nu iets in de langte te groeien. Ik denk dat dat omdat ik sinds 1 week de kweekbakken met deksel erop buiten zet als het niet regent. Veel plantjes zijn erg lichtgevoelig en als ze te weinig krijgen dan gooien ze hun kont tegen de krib ofzo. Daarnaast is het lekker warm als de zon schijnt.

Mijn tomatenplantjes die zijn volgens mij niet meer te redden, te lang binnen gestaan al weet ik dat niet zeker. Ze verschrompelen langzaam, wel jammer maar ik zaai gewoon nieuwe en naai ze naar buiten zodra het stekkie stevig genoeg is (2cm hoog ofzo), dan zie ik wel of het beter gaat. Met vallen en proefondervindelijk opstaan leer ik het uiteindelijk wel.
Niet genoeg voeding voor de tomaatjes ?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  zaterdag 29 april 2017 @ 20:37:21 #137
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_170571224
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 april 2017 20:35 schreef Vanyel het volgende:
Vannacht wordt het toch niet zo enorm koud?
3 graden zegt mijn app
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_170571343
Ik ben komende week weg, dus mijn spul moet eigenlijk. naar buiten voor de watergever. Vandaag 2 tomatenzakken een augurk en een komkommer in de plastic lidlkas gezet. De komkommer en augurk hebben zich al vastgeketend aan de spullen daar, ik twijfel nog of ik de tomaat moet binnenhalen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_170571368
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 april 2017 20:37 schreef fietsie het volgende:

[..]

3 graden zegt mijn app
Volgende week werd het beter toch?
  zaterdag 29 april 2017 @ 20:42:56 #140
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_170571374
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 april 2017 20:41 schreef Vanyel het volgende:
Ik ben komende week weg, dus mijn spul moet eigenlijk. naar buiten voor de watergever. Vandaag 2 tomatenzakken een augurk en een komkommer in de plastic lidlkas gezet. De komkommer en augurk hebben zich al vastgeketend aan de spullen daar, ik twijfel nog of ik de tomaat moet binnenhalen.
Ik heb alles al weken in de kas, tomaat vanaf zaadjes zelfs.
(Op de foto kun je huidige grootte zien)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_170571393
Jij hebt een echte kas, ik een plastic dingetje.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zaterdag 29 april 2017 @ 20:52:59 #142
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_170571589
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 april 2017 20:43 schreef Vanyel het volgende:
Jij hebt een echte kas, ik een plastic dingetje.
Jij zit in de binnenstad toch?
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_170572644
Nope, niet meer. Durp nu. Verre van zo dorperig als jij, maar geen honderdduizend stenen om me heen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zaterdag 29 april 2017 @ 21:52:00 #144
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_170573060
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 april 2017 21:35 schreef Vanyel het volgende:
Nope, niet meer. Durp nu. Verre van zo dorperig als jij, maar geen honderdduizend stenen om me heen.
Je zou kunnen overwegen om wat PET-flessen de bodem af te snijden en die over de plantjes te zetten.
Wel licht, dubbele isolatie, vocht blijft aardig binnen de fles (dop eraf)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_170573202
Best een idee voor een toekomstig iets met andere plantjes. Maar ze blijven in pot, dat vergat ik mee te tellen. Sowieso warmer dan in de grond dus. En ze zijn denk ik al zeker driekwart meter hoog, dus een petfles is beperkt effectief ;)
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zaterdag 29 april 2017 @ 23:05:50 #146
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_170574976
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 april 2017 21:56 schreef Vanyel het volgende:
Best een idee voor een toekomstig iets met andere plantjes. Maar ze blijven in pot, dat vergat ik mee te tellen. Sowieso warmer dan in de grond dus. En ze zijn denk ik al zeker driekwart meter hoog, dus een petfles is beperkt effectief ;)
Damn wat een enorme al, zo vroeg in het jaar.

Zet jij ze ook ergens onder, dat ze geen regen op hun kop krijgen?
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_170576119
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 april 2017 23:05 schreef fietsie het volgende: [..]

Damn wat een enorme al, zo vroeg in het jaar.

Zet jij ze ook ergens onder, dat ze geen regen op hun kop krijgen?
Ik niet, maar met tomaten in potten op balkon heb je meestal niet van pfytophora te vrezen, als je tenminste elk jaar schone aarde neemt.
pi_170578620
Vroegah niet, want ook op het balkon in potten. Nu gaan er denk ik 3 in de kas en 3 buiten, kijken wat er gebeurt.

Over buiten gesproken, de bovenlaag van mijn grond wordt komende week afgegraven (heel veel puin in) en dan wordt er schone zwarte grond op gegooid. Wat zou slimmer zijn, bemeste tuinaarde nemen en mengen met bestaande grond of gewoon niet bemest storten en daar mijn planten in zetten (en zelf mesten waar nodig)?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_170579888
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 april 2017 23:05 schreef fietsie het volgende:

[..]

Damn wat een enorme al, zo vroeg in het jaar.

Zet jij ze ook ergens onder, dat ze geen regen op hun kop krijgen?
Oh, en ik heb vroeg binnen gezaaid. Dan hebben ze veel tijd, veel licht en hogere temperaturen om al flink te worden. De twee grootsten gingen ook net iets te hard.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zondag 30 april 2017 @ 11:37:30 #150
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_170580787
quote:
1s.gif Op zondag 30 april 2017 07:28 schreef Vanyel het volgende:
Vroegah niet, want ook op het balkon in potten. Nu gaan er denk ik 3 in de kas en 3 buiten, kijken wat er gebeurt.

Over buiten gesproken, de bovenlaag van mijn grond wordt komende week afgegraven (heel veel puin in) en dan wordt er schone zwarte grond op gegooid. Wat zou slimmer zijn, bemeste tuinaarde nemen en mengen met bestaande grond of gewoon niet bemest storten en daar mijn planten in zetten (en zelf mesten waar nodig)?
Ik zou persoonlijk tuinaarde nemen, en die mengen met een flink aandeel zand. En dan plaatselijk mesten waar je poot.

Hier is de omgeving vooral veen en klei; ik heb voor mijn moestuin een kiepwagen met grond onder een voetbalveld vandaan, heerlijk zandig
3 jaar lang heb ik er iedere winter natuurlijke stalmest (mest met stro) doorheen gespit, en het laatste jaar alleen wat koemestkorrels en kunstmest.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  Moderator zondag 30 april 2017 @ 11:39:12 #151
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170580809
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2017 11:37 schreef fietsie het volgende:

[..]

Ik zou persoonlijk tuinaarde nemen, en die mengen met een flink aandeel zand. En dan plaatselijk mesten waar je poot.

Hier is de omgeving vooral veen en klei; ik heb voor mijn moestuin een kiepwagen met grond onder een voetbalveld vandaan, heerlijk zandig
3 jaar lang heb ik er iedere winter natuurlijke stalmest (mest met stro) doorheen gespit, en het laatste jaar alleen wat koemestkorrels en kunstmest.
In het najaar kalk strooien is ook goed voor de bodemstructuur, zeker op kleibodems.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 30 april 2017 @ 13:34:53 #152
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_170583005
Overigens hier wel trots op mijn grondje; toen ik vrijdag (bij dreigende regen) onkruid zat te trekken kwamen de regenwormen spontaan de grond uitkruipen :)

En niet weinig ook :)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  Moderator zondag 30 april 2017 @ 13:44:59 #153
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170583220
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2017 13:34 schreef fietsie het volgende:
Overigens hier wel trots op mijn grondje; toen ik vrijdag (bij dreigende regen) onkruid zat te trekken kwamen de regenwormen spontaan de grond uitkruipen :)

En niet weinig ook :)
Dat is een goed teken, veel organische stof. Liep laatst over een stuk bouwland wat jaren braak had gelegen en nogal nat is, dat was ook een mooi geondje.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_170585142
Ik heb een vraagje. Ik heb mijn courgette perongelijk te vroeg voorgezaaid. Nu had ik plek zat en nog twee grotere potten dus heb ik ze daar alvast naar verpot, alleen ondertussen beginnen zelfs de bloemknoppen er al in te komen. Kan dat kwaad, als dat proces binnen begint?

Ik wil liever niet allemaal maatregelen moeten nemen omdat het toch nog onverwacht koud word 's nachts dus ik wacht liever nog even met al mijn plantjes naar buiten doen. Het groeit wel als een gek allemaal. :@

Mijn komkommerplantjes doen alleen een beetje gek, ze bleven lang erg klein, heb ze nu ook verpot, en ze zijn iets gegroeid. Maar die begint nu ook al bloemknoppen te vormen. Gaat hij dan wel nog doorgroeien?
pi_170585315
quote:
1s.gif Op zondag 30 april 2017 11:39 schreef derLudolf het volgende:

[..]

In het najaar kalk strooien is ook goed voor de bodemstructuur, zeker op kleibodems.
Ik heb geen klei, eerder zandgrond.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_170587101
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 april 2017 20:35 schreef Vanyel het volgende:
Vannacht wordt het toch niet zo enorm koud?
Hier heeft het op 1,5m gevroren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_170590066
Volgens weeronline hier niet. Maar of het gevroren heeft of niet, mijn planten leven nog ^O^
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zondag 30 april 2017 @ 19:13:47 #158
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_170591075
Hier wel noodzaak om stokjes bij de koolrabi te zetten; allemachtig wat een oostenwind.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  Moderator / Redactie Sport / Devops zondag 30 april 2017 @ 19:33:51 #159
176766 crew  zoem
zoemt
pi_170591726
Inderdaad een vervelende wind vandaag. Ik heb hier ook het een en ander op moeten binden. De tomatenplanten dacht ik mooi buiten te kunnen zetten, maar die stonden al snel weer binnen :')
  zondag 30 april 2017 @ 23:56:18 #160
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_170599285
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 april 2017 18:51 schreef Elleska het volgende:
te lang binnen gestaan? dat lijkt me niet, zo vroeg heb je toch ook niet gezaaid? normaal gesproken gaan tomaten pas na ijsheiligen naar buiten ivm de vorst. heb je een foto zodat we kunnen meekijken?

over de aardbeien, die zijn vele makkelijker te vermeerderen via uitlopers dan via zaaien. aardbeien zaailingen groeien het eerste jaar zo gigantisch langzaam.
De komkommers en tomaten hebben denk ik te weinig water gezien de onderstaande foto's, klopt dit? Ik moet er namelijk wel iets van leren! Als ze naar buiten mogen, doe ik volgende keer gewoon 2 cm water erin kieperen ofzo.

De tomaten:



De komkommers: Die komkommers zagen er zowieso een beetje wiebelig uit met een dun steeltje. Maarja misschien hoort dat wel ofzo want ze hadden het allemaal.



De rest van de zaailingen/stekkies is vrij aardig. Sommige steeltjes zijn wel flinterdun, dat wel. Kan zijn dat ik die ook overnieuw probeer te zaaien. Maargoed alles kan altijd slechter.

When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')