abonnement Unibet Coolblue
  PR en moderator vrijdag 24 maart 2017 @ 21:04:31 #26
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_169753195
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 20:41 schreef Rezania het volgende:
Anyway, nee. Psychologie is toch grotendeels BS zolang je niet kan kwantificeren met biomarkers. Dus nee, gewoon nee.
Kwestie van onderzoek (dat nog veel te weinig gedaan is).
https://www.integrativeps(...)nsmitter_testing.pdf
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  PR en moderator vrijdag 24 maart 2017 @ 21:04:47 #27
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_169753209
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 21:00 schreef Rezania het volgende:
Trouwens zit er al een deel psychologie verwerkt in biologie voor zover ik me herinner.
Klopt, maar wel een te klein deel wmbt
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_169753337
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 21:04 schreef Rezania het volgende:

[..]

Nee, niet per se overleven zonder, want je ontkomt er toch niet aan. Wel in perspectief plaatsten, uitleggen dat het internet gewoon een stuk harder is dan het echte leven door de anonimiteit, ze laten realiseren dat iedereen op het internet ook uiteindelijk gewoon mens is, etc.
Maar ook dat het lekker makkelijk is om alles via internet te uiten en te krijgen.

Een les zou bv lachen zijn.
Een paar oude mensen in een bibliotheek zetten en een leerling daartussen zitten en dan zijn mening doen verkondigen en verdedigen.

In plaats via een forum ofzo.
Hell To The Liars
pi_169753369
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 21:04 schreef Moira. het volgende:

[..]

Klopt, maar wel een te klein deel wmbt
Tja, dat kan ik ook wel zeggen over moleculaire biologie, macro-economie, persoonlijke financiën, klimaatverandering, etc. Uiteindelijk heb je maar zoveel jaar op de middelbare school waarbij je leerlingen een brede basis wil geven voor eventuele vervolgopleidingen. Je kan wel meer willen toevoegen, maar dan moet je iets anders opgeven. Uiteindelijk is het programma altijd een compromis.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_169753388
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 21:08 schreef Droopie het volgende:

[..]

Maar ook dat het lekker makkelijk is om alles via internet te uiten en te krijgen.

Een les zou bv lachen zijn.
Een paar oude mensen in een bibliotheek zetten en een leerling daartussen zitten en dan zijn mening doen verkondigen en verdedigen.

In plaats via een forum ofzo.
Dat zeg ik toch?
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  PR en moderator vrijdag 24 maart 2017 @ 21:11:16 #31
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_169753423
'Mediawijsheid' is dan wel weer een vak op de middelbare school tegenwoordig :P
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 21:09 schreef Rezania het volgende:

[..]

Tja, dat kan ik ook wel zeggen over moleculaire biologie, macro-economie, persoonlijke financiën, klimaatverandering, etc. Uiteindelijk heb je maar zoveel jaar op de middelbare school waarbij je leerlingen een brede basis wil geven voor eventuele vervolgopleidingen. Je kan wel meer willen toevoegen, maar dan moet je iets anders opgeven. Uiteindelijk is het programma altijd een compromis.
Ook weer waar, ja.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_169753431
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 21:09 schreef Rezania het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch?
Klopt..dat bevestig ik toch ook met voorbeeld :P
Hell To The Liars
pi_169753514
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 21:04 schreef Moira. het volgende:

[..]

Kwestie van onderzoek (dat nog veel te weinig gedaan is).
https://www.integrativeps(...)nsmitter_testing.pdf
Ik ben op de hoogte van de ontdekking van epigentische markers voor oa schizofrenie, depressie, Alzheimer, etc. Maar, aan de andere kant heb je de reviews die concluderen dat de meeste psychologische experimenten een lage kans op replicatie hebben. Vanuit mijn vakgebied (beta) bekeken kan ik psychologie als een wetenschap maar moeilijk serieus nemen. Daarom zou ik ook niet te veel aandacht aan zoiets op de middelbare school besteden. Er zijn nog te weinig zekerheden, te veel nuances en slecht onderbouwde concepten. Het is te vaag voor de meeste scholieren denk ik.

Psychologie zelf kan een handige 'tool' zijn, daar ben ik me enorm bewust van, maar het is niet concreet genoeg om te presenteren aan scholieren.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_169753533
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 21:11 schreef Moira. het volgende:
'Mediawijsheid' is dan wel weer een vak op de middelbare school tegenwoordig :P

[..]

Ook weer waar, ja.
Mediawijsheid?
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_169753633
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 14:02 schreef Solstice1 het volgende:
Dan mag psychologie eerst eens uit de crisis komen waar het nu in zit.
Dat is op het gebied van bepaald onderzoek, niet de hele psychologie. Is nogal een breed vakgebied.
pi_169753655
Verder denk ik dat er best voorlichting mag zijn over psychische problemen, maar nog een vak erbij... Mwah.
pi_169753718
Psychologie is pseudo-wetenschap.
  PR en moderator vrijdag 24 maart 2017 @ 21:22:01 #38
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_169753812
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 21:13 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ik ben op de hoogte van de ontdekking van epigentische markers voor oa schizofrenie, depressie, Alzheimer, etc. Maar, aan de andere kant heb je de reviews die concluderen dat de meeste psychologische experimenten een lage kans op replicatie hebben. Vanuit mijn vakgebied (beta) bekeken kan ik psychologie als een wetenschap maar moeilijk serieus nemen. Daarom zou ik ook niet te veel aandacht aan zoiets op de middelbare school besteden. Er zijn nog te weinig zekerheden, te veel nuances en slecht onderbouwde concepten. Het is te vaag voor de meeste scholieren denk ik.

Psychologie zelf kan een handige 'tool' zijn, daar ben ik me enorm bewust van, maar het is niet concreet genoeg om te presenteren aan scholieren.
Ik snap wat je bedoelt en dat is ook zeker een probleem in de psychologie. Men probeert zo veel mogelijk evidence-based te werken, maar alleen het hebben van een controlegroep die je dus behandeling ontzegt is al ethisch onverantwoord. Juist omdat het gaat om het menselijk brein, die enorm complex in elkaar zit, en om menselijke levens en gevoelens die van individu tot individu verschillen, is het nagenoeg onmogelijk om onderzoeken op dezelfde wijzen uit te voeren als dat op andere wetenschappelijke gebieden gebeurt.
Het is geen exact vak, maar zeker waardevol. Ik moet zeggen dat ik in die zin ook meer interesse heb in neuropsychologie, waar je al wat meer met harde gegevens te werk kunt gaan. Het is best irritant om te weten dát iets werkt, maar dat je gewoon (nog) niet precies kunt zeggen hoe en waarom. Hoewel ik dat in de komende 50 jaar iig wel enigszins zie veranderen.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  PR en moderator vrijdag 24 maart 2017 @ 21:22:15 #39
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_169753820
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 21:14 schreef Rezania het volgende:

[..]

Mediawijsheid?
:Y Daar nemen ze dan wel weer tijd en ruimte voor in de schoolroosters van kinders :P
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_169753843
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 21:22 schreef Moira. het volgende:

[..]

:Y Daar nemen ze dan wel weer tijd en ruimte voor in de schoolroosters van kinders :P
Nee, WAT is mediawijsheid? Dat bedoelde ik.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_169753912
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 21:19 schreef JimmyDean het volgende:
Psychologie is pseudo-wetenschap.
Nee, dat is astrologie.
  PR en moderator vrijdag 24 maart 2017 @ 21:25:42 #42
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_169753935
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 21:22 schreef Rezania het volgende:

[..]

Nee, WAT is mediawijsheid? Dat bedoelde ik.
Oh zo _O-
Weet de inhoud niet precies, want het is wat 'na mijn tijd', maar volgens mij o.a. over internetveiligheid en de (social)mediaindustrie etc.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_169753991
quote:
13s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 21:24 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Nee, dat is astrologie.
Psuedowetenschap voldoet niet aan de wetenschappelijk methode, waar replicatie onder valt. Veel psychologische experimenten zijn niet repliceerbaar, dus snap zijn opvatting wel.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_169753999
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 21:25 schreef Moira. het volgende:

[..]

Oh zo _O-
Weet de inhoud niet precies, want het is wat 'na mijn tijd', maar volgens mij o.a. over internetveiligheid en de (social)mediaindustrie etc.
Lol, werkt vast heel goed als het vanuit de overheid komt (not).
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  vrijdag 24 maart 2017 @ 22:27:36 #45
416020 K44S
The bearded man
pi_169756390
Mens en maatschappijleer in een notendop
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
pi_169757646
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 21:22 schreef Moira. het volgende:

[..]

Ik snap wat je bedoelt en dat is ook zeker een probleem in de psychologie. Men probeert zo veel mogelijk evidence-based te werken, maar alleen het hebben van een controlegroep die je dus behandeling ontzegt is al ethisch onverantwoord. Juist omdat het gaat om het menselijk brein, die enorm complex in elkaar zit, en om menselijke levens en gevoelens die van individu tot individu verschillen, is het nagenoeg onmogelijk om onderzoeken op dezelfde wijzen uit te voeren als dat op andere wetenschappelijke gebieden gebeurt.
Het is geen exact vak, maar zeker waardevol. Ik moet zeggen dat ik in die zin ook meer interesse heb in neuropsychologie, waar je al wat meer met harde gegevens te werk kunt gaan. Het is best irritant om te weten dát iets werkt, maar dat je gewoon (nog) niet precies kunt zeggen hoe en waarom. Hoewel ik dat in de komende 50 jaar iig wel enigszins zie veranderen.
Ik begrijp dit wel. Ik hoop echt dat het verandert.
Bedankt voor de reacties. Ik bedoelde niet paychologie als schoolvak om leerlingen voor te bereiden op toekomst in de psychologie want ik vind psychologie en psychiatrie zoals het nu is nogal tekort schieten en uit op eigen winstbejag en manipulatie (als anderen het hier niet mee eens zijn hoor ik ook graag argumenten) maar eerder als praktische cursus. Dus inzicht in eigen gedrag en vrijblijvende oefeningen. Kunnen al die stoornissen ook veel minder worden gebruikt als iedereen voor alles al 'therapie' heeft gehad ter preventie, hoeven er minder mensen naar de psycholoog enz. Het ligt ook eraan hoe de lessen worden gegeven. Denk dat iets jongeren eerder bijblijft als het effect ingrijpend is. Net zoals dat challenge gedoe uit Amerika, dat is ook zoiets. Het is geen maatschappijleer. Dat is juist gericht op de samenleving en paychologie op het individu en individuele verantwoordelijkheid
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_169762562
Wat een onzin. Je kunt van alles wel een verplicht maken. waarom psychologie een verplicht vak maken en gynaecologie, hydrauliek of stromingsleer niet?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_169762572
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 21:22 schreef Moira. het volgende:

[..]

Ik snap wat je bedoelt en dat is ook zeker een probleem in de psychologie. Men probeert zo veel mogelijk evidence-based te werken, maar alleen het hebben van een controlegroep die je dus behandeling ontzegt is al ethisch onverantwoord. Juist omdat het gaat om het menselijk brein, die enorm complex in elkaar zit, en om menselijke levens en gevoelens die van individu tot individu verschillen, is het nagenoeg onmogelijk om onderzoeken op dezelfde wijzen uit te voeren als dat op andere wetenschappelijke gebieden gebeurt.
Het is geen exact vak, maar zeker waardevol. Ik moet zeggen dat ik in die zin ook meer interesse heb in neuropsychologie, waar je al wat meer met harde gegevens te werk kunt gaan. Het is best irritant om te weten dát iets werkt, maar dat je gewoon (nog) niet precies kunt zeggen hoe en waarom. Hoewel ik dat in de komende 50 jaar iig wel enigszins zie veranderen.
Hoe weet je of iets werkt als je het niet kunt meten of repliceren. Objectieve maatstaven ontbreken gewoon vaak en dan blijft giswerk over. Ik heb in mijn vorige post een aantal ziekten genoemd die ook eerst psychologisch zouden zijn zoals aids, kanker, ms, maagzweren e.d..

Op het moment is er m.b.t. M.E. ook een enorme slag gaande omdat het grootste onderzoek dat er ooit is gedaan A.) nauwelijks objectieve maatstaven kende. B.) de objectieve maatstaven die wel zijn gebruikt geen enkele vooruitgang lieten zien na psychologische interventie. De resultaten van dat onderzoek zijn daarna vervalst als in 60% wordt beter. Na heranalyse blijkt er een null result te zijn. Als in, niemand wordt beter. Zo is dat met al die voornoemde ziektes gegaan.

Afgelopen jaar/anderhalf jaar is er bovendien duidelijk bewijs gekomen voor de biomedische basis van de ziekte dat inmiddels ook gerepliceert wordt en is. Dat is na 30 jaar aanklooien met psychologie dat nergens toe geleid heeft.

Hoeveel meer biomedisch op te lossen ziektes missen we omdat ze gepsychologiseerd zijn op basis van rammelend onderzoek zonder objectieve markers op basis van "we weten dat het werkt". Hierboven worden Alzheimer, depressie en schizofrenie al genoemd.

Hoeveel mensen leiden daar bovendien nodeloos onder.
pi_169762641
Nee, paar lessen is wel oke bij Biologie ofzo maar verder niet. Straks willen er nog meer mensen Psychologie gaan studeren en er zijn er nu al te veel.
Overigens mag het vak Maatschappijleer ook wel worden ingekort tot een paar lesjes, meer dan genoeg.
pi_169762736
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 10:31 schreef DoubleDip het volgende:
Nee, paar lessen is wel oke bij Biologie ofzo maar verder niet. Straks willen er nog meer mensen Psychologie gaan studeren en er zijn er nu al te veel.
Overigens mag het vak Maatschappijleer ook wel worden ingekort tot een paar lesjes, meer dan genoeg.
Nou nou nou, als ik zie hoe weinig mensen het formatieprocess snappen mag dat wel iets meer zijn hoor.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')