abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 25 maart 2017 @ 12:46:30 #101
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169764485
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 12:39 schreef Old_Pal het volgende:

[..]

Allemaal leuk en aardig maar religieuze volksvertegenwoordigers horen niet in het parlement. Dan krijgen we stupide wetsvoorstellen als "verbied de evolutieleer in het onderwijs en neem in de Grondwet op dat God de wereld heeft geschapen". In zo'n land wil ik niet leven. ;)
Dat lijkt me eigenlijk best wel lastig. Je zult dan sowieso heel nauwkeurig moeten definieren wat "religie" is. Bovendien zijn er meer dan genoeg gelovigen die politiek en onderwijs aan de ene kant en religie aan de andere kant uitstekend gescheiden kunnen houden. Wil je die ook buiten het parlement houden?

1 van de belangrijkste verdedigers van het wetenschappelijke standpunt in het Dover Proces dat ging over het onderwijzen van Intelligent Design op scholen was nou juist een katholieke celbioloog, Kenneth Miller.

Als gelovigen in staat zijn om het op deze manier op te nemen voor de wetenschap dan lijkt dat me alleen maar heel goed: men kan hem ieg niet verwijten "atheisme te willen doordrijven" op scholen, waardoor de boodschap wellicht beter aankomt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 25 maart 2017 @ 14:23:19 #102
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_169766094
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 12:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat lijkt me eigenlijk best wel lastig. Je zult dan sowieso heel nauwkeurig moeten definieren wat "religie" is. Bovendien zijn er meer dan genoeg gelovigen die politiek en onderwijs aan de ene kant en religie aan de andere kant uitstekend gescheiden kunnen houden. Wil je die ook buiten het parlement houden?

1 van de belangrijkste verdedigers van het wetenschappelijke standpunt in het Dover Proces dat ging over het onderwijzen van Intelligent Design op scholen was nou juist een katholieke celbioloog, Kenneth Miller.

Als gelovigen in staat zijn om het op deze manier op te nemen voor de wetenschap dan lijkt dat me alleen maar heel goed: men kan hem ieg niet verwijten "atheisme te willen doordrijven" op scholen, waardoor de boodschap wellicht beter aankomt.
Ik zeg niet dat ik een makkelijke oplossing voorhanden heb, ik zeg alleen dat godsdienstdwazen niet in de politiek thuis horen.
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
  zaterdag 25 maart 2017 @ 14:28:14 #103
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169766212
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 12:39 schreef Old_Pal het volgende:

[..]

Allemaal leuk en aardig maar religieuze volksvertegenwoordigers horen niet in het parlement. Dan krijgen we stupide wetsvoorstellen als "verbied de evolutieleer in het onderwijs en neem in de Grondwet op dat God de wereld heeft geschapen". In zo'n land wil ik niet leven. ;)
Iedereen met een mandaat hoort in het parlement. Ongeacht achtergrond, overtuiging of wat dan ook.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 25 maart 2017 @ 16:04:15 #104
466056 oganesson
ik had mijn momenten
pi_169767706
Maakt het echt uit of iemands overtuiging voor een beter Nederland voortkomt uit gedachtegoed wat gebaseerd is op een boekje uit het jaar 0 of een uit 1980 (bij wijze van spreken).
Ik vind het niet erg als iemands gedachtegoed gebaseerd is op religieuze, economische of humanitaire idealogie, als deze persoon of partij het maar kan onderbouwen en het beste op zijn of haar manier voorheeft met het land.
pi_169768092
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 16:04 schreef oganesson het volgende:
Maakt het echt uit of iemands overtuiging voor een beter Nederland voortkomt uit gedachtegoed wat gebaseerd is op een boekje uit het jaar 0 of een uit 1980 (bij wijze van spreken).
Ik vind het niet erg als iemands gedachtegoed gebaseerd is op religieuze, economische of humanitaire idealogie, als deze persoon of partij het maar kan onderbouwen en het beste op zijn of haar manier voorheeft met het land.
De overtuiging maakt ook niet zoveel uit, dat is niet te toetsen. Maar religie stelt bepaalde figuren wel in staat een machtsblok te creëren wat ze op basis van hun eigen merites or standpunten niet voor elkaar zouden kunnen krijgen. Dat zie je ook terug bij een partij als 'denk'. Maar ook bij de SGP zie je dat, mensen die bij het kiezen niet kijken naar de standpunten maar naar de affiliatie.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  zaterdag 25 maart 2017 @ 16:25:54 #106
466056 oganesson
ik had mijn momenten
pi_169768132
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 16:24 schreef truthortruth het volgende:

[..]

De overtuiging maakt ook niet zoveel uit, dat is niet te toetsen. Maar religie stelt bepaalde figuren wel in staat een machtsblok te creëren wat ze op basis van hun eigen merites or standpunten niet voor elkaar zouden kunnen krijgen. Dat zie je ook terug bij een partij als 'denk'. Maar ook bij de SGP zie je dat, mensen die bij het kiezen niet kijken naar de standpunten maar naar de affiliatie.
Daarintegen is het bijvoorbeeld communistische landen ook gelukt. Het is geen religie, het is gewoon dat religie hier het meest voorkomende voorbeeld van is.
pi_169769431
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 16:25 schreef oganesson het volgende:
Daarintegen is het bijvoorbeeld communistische landen ook gelukt.
Is wat gelukt? Communisme is toch inherent een sociaal & politiek standpunt.
quote:
Het is geen religie, het is gewoon dat religie hier het meest voorkomende voorbeeld van is.
Wat is geen religie? Blindelings volgen zal bij andere collectieven ook voorkomen, maar die kan je dan ook onder dezelfde noemer stoppen. Dan is alleen die zogenaamde hogere macht nog afwezig.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  zaterdag 25 maart 2017 @ 17:52:28 #108
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169769853
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 14:23 schreef Old_Pal het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat ik een makkelijke oplossing voorhanden heb, ik zeg alleen dat godsdienstdwazen niet in de politiek thuis horen.
Daar zul je dan toch verdedigbare criteria voor moeten bedenken, anders horen ze daar wel thuis.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 25 maart 2017 @ 21:42:43 #109
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_169776375
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 14:28 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Iedereen met een mandaat hoort in het parlement. Ongeacht achtergrond, overtuiging of wat dan ook.
Oneens. Religieuze zeloten in het parlement kunnen een land grote schade toebrengen. Zie de vele enge moslimlanden.
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
  zaterdag 25 maart 2017 @ 21:43:46 #110
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_169776409
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 17:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daar zul je dan toch verdedigbare criteria voor moeten bedenken, anders horen ze daar wel thuis.
Laten ze eerst eens wetenschappelijk aantonen dat God bestaat. Dan zien we wel verder.
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
  zaterdag 25 maart 2017 @ 22:26:50 #111
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169778377
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 12:39 schreef Old_Pal het volgende:

[..]

Allemaal leuk en aardig maar religieuze volksvertegenwoordigers horen niet in het parlement. Dan krijgen we stupide wetsvoorstellen als "verbied de evolutieleer in het onderwijs en neem in de Grondwet op dat God de wereld heeft geschapen". In zo'n land wil ik niet leven. ;)
Jij begrijpt niet wat een grondwet is, zoveel was al duidelijk.

Opvallender is dat zulke rare dingen niet zijn doorgedramd toen de confessionele partijen het voor het zeggen hadden.
  zaterdag 25 maart 2017 @ 22:32:51 #112
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169778704
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 21:42 schreef Old_Pal het volgende:

[..]

Oneens. Religieuze zeloten in het parlement kunnen een land grote schade toebrengen. Zie de vele enge moslimlanden.
Dat is BS en je weet het.
Niet religieuze idioten kunnen evenveel schade doen.
Er zijn landen met confessionele parlementariërs die het prima doen.
  zondag 26 maart 2017 @ 01:15:45 #113
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169783109
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 21:42 schreef Old_Pal het volgende:

[..]

Oneens. Religieuze zeloten in het parlement kunnen een land grote schade toebrengen. Zie de vele enge moslimlanden.
Hoe zou je die grens willen trekken dan?

En wat is er precies democratisch aan "je mag meedoen als je voldoet aan wat een klein groepje van tevoren heeft bedacht"?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 26 maart 2017 @ 23:14:45 #114
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_169804140
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 22:26 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Jij begrijpt niet wat een grondwet is, zoveel was al duidelijk.

Opvallender is dat zulke rare dingen niet zijn doorgedramd toen de confessionele partijen het voor het zeggen hadden.
En jij begrijpt niet welke schade een godsdienstdwaze volksvertegenwoordiger voor een land betekent.
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
  zondag 26 maart 2017 @ 23:16:30 #115
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_169804182
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 01:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hoe zou je die grens willen trekken dan?

En wat is er precies democratisch aan "je mag meedoen als je voldoet aan wat een klein groepje van tevoren heeft bedacht"?
Dus jij vindt het ok dat religieuze idioten de wetenschap afschaffen?
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
  zondag 26 maart 2017 @ 23:33:28 #116
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169804593
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 23:14 schreef Old_Pal het volgende:

[..]

En jij begrijpt niet welke schade een godsdienstdwaze volksvertegenwoordiger voor een land betekent.
Er is nogal een verschil tussen Ayatollah Khomeini en Mark Rutte, om mee te beginnen.
Maar noem eens een land zonder religieuze volksvertegenwoordigers waar het aanzienlijk beter gaat dan landen waar de religieuzen wel deel uitmaken van de volksvertegenwoordiging?
Nou vooruit... begin eerst maar eens met een lijst van landen zonder gelovigen in de volksvertegenwoordiging.
  zondag 26 maart 2017 @ 23:34:17 #117
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169804605
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 23:16 schreef Old_Pal het volgende:

[..]

Dus jij vindt het ok dat religieuze idioten de wetenschap afschaffen?
In de wetenschap ben je als gelovige meer dan welkom, mits je je geloof buiten je onderzoek houdt. Maar dat laatste is slechts 1 van de vele manieren waarop onderzoek ondeugdelijk kan zijn. Er zijn diverse biassen die in het onderzoek kunnen sluipen, en zo gauw dat gebeurt wordt dat onderzoek (terecht) afgeschoten.

Het criterium daar is dus eenvoudig: "heeft men zich netjes gehouden aan de wetenschappelijke methode?" En niet zo zeer: "is men wel of niet gelovig?"

Zo zou het wat mij betreft ook in het onderwijs kunnen en moeten zijn trouwens: het onderwijs dient een degelijke overdracht van kennis en vaardigheden te zijn. Dat het niet mogelijk is om die regel in acht te nemen *en* religieuze overtuigingen over te dragen is een bijzaak.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 26 maart 2017 @ 23:52:23 #118
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169805009
Verder zijn er in de wetenschap maar een paar vakgebieden die fundamenteel tegenover religieuze opvattingen staan. Meest genoemd is "de schepping", maar bijvoorbeeld de leer over verkeersstromen en het voorkomen van files heeft niks met geloof te maken. Of het moet een zeer zwaar orthodoxe jood zijn, die tegen het tellen van joden is (zie Bijbel), maar vanuit die hoek heb ik niet eens bezwaar gehoord tegen allerlei moderne telkastjes.
Meestal houden dat soort gelovigen zich niet met wetenschap bezig, ook niet op het niveau van verbieden of niet.
  zondag 26 maart 2017 @ 23:56:03 #119
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169805095
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 23:34 schreef Molurus het volgende:


Zo zou het wat mij betreft ook in het onderwijs kunnen en moeten zijn trouwens: het onderwijs dient een degelijke overdracht van kennis en vaardigheden te zijn. Dat het niet mogelijk is om die regel in acht te nemen *en* religieuze overtuigingen over te dragen is een bijzaak.
Definieer kennis. Is kennis van de Bijbel geen kennis? Waarom zou kennis over pakweg het Wilhelmus en Max Havelaar anders zijn?
  maandag 27 maart 2017 @ 07:12:13 #120
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169807377
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 23:16 schreef Old_Pal het volgende:

[..]

Dus jij vindt het ok dat religieuze idioten de wetenschap afschaffen?
Dat gebeurt niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 27 maart 2017 @ 08:07:09 #121
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169807562
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2017 23:56 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Definieer kennis. Is kennis van de Bijbel geen kennis?
Kennis van de Bijbel is per definitie kennis. Dat is dubbelop.

Maar zoiets als "de Bijbel bevat informatie over een feitelijke god" is geen kennis, maar een op niets gebaseerde geloofsovertuiging.

Als cultuurhistorici het uitleggen als kennis is het wat mij betreft kennis. Als (alleen) geestelijken het kennis noemen is het dat zeer waarschijnlijk niet.

Kortom: het hangt er vanaf wat er over die Bijbel wordt onderwezen. Het is alleen kennis als het in een wetenschappelijke context kennis genoemd kan worden. De vrijheid van onderwijs ten spijt: het is niet aan de ouders om te bepalen wat de feiten rondom de Bijbel zijn.

quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2017 23:56 schreef Lunatiek het volgende:

Waarom zou kennis over pakweg het Wilhelmus en Max Havelaar anders zijn?
Dat zeg ik dan ook niet. Ik zeg alleen: het overdragen van kennis over de Bijbel kan geen excuus zijn om dat te combineren met het overdragen van geloofsovertuigingen over die Bijbel. Dat is geen package deal. In het onderwijs dienen die twee zorgvuldig uit elkaar gehouden te worden.

[ Bericht 5% gewijzigd door Molurus op 27-03-2017 08:51:46 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 27 maart 2017 @ 09:19:45 #122
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169808041
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 08:07 schreef Molurus het volgende:

[..]
Kortom: het hangt er vanaf wat er over die Bijbel wordt onderwezen. Het is alleen kennis als het in een wetenschappelijke context kennis genoemd kan worden.

Dat zeg ik dan ook niet. Ik zeg alleen: het overdragen van kennis over de Bijbel kan geen excuus zijn om dat te combineren met het overdragen van geloofsovertuigingen over die Bijbel. Dat is geen package deal. In het onderwijs dienen die twee zorgvuldig uit elkaar gehouden te worden.
Maar andere geloofsovertuigingen mogen dus wel?

En: hoeveel scholen gebruiken de Bijbel als wetenschappelijk werk? Nu, 2017, hier, Nederland? Bij mijn weten is dat aantal nihil, zelfs in de Biblebelt.
Hoe dat precies zit met islamitisch onderwijs durf ik niet te zeggen, maar de zotteklap die ik van moslims hoor doet het ergste vermoeden.
  maandag 27 maart 2017 @ 09:45:32 #123
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169808345
quote:
1s.gif Op maandag 27 maart 2017 09:19 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Maar andere geloofsovertuigingen mogen dus wel?
Nee, wat ik daar schrijf geldt voor elke geloofsovertuiging. Dus ook voor Koran en Islam, en Jodendom en Tenach en ga zo maar door.

quote:
1s.gif Op maandag 27 maart 2017 09:19 schreef Lunatiek het volgende:

En: hoeveel scholen gebruiken de Bijbel als wetenschappelijk werk? Nu, 2017, hier, Nederland? Bij mijn weten is dat aantal nihil, zelfs in de Biblebelt.
Klopt. De Bijbel is cultuurhistorisch dan ook veel minder interessant dan mensen graag denken. Het is een 'voetnoot' bij de geschiedenisles.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 27 maart 2017 @ 11:46:41 #124
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_169810222
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2017 23:33 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Er is nogal een verschil tussen Ayatollah Khomeini en Mark Rutte, om mee te beginnen.
Maar noem eens een land zonder religieuze volksvertegenwoordigers waar het aanzienlijk beter gaat dan landen waar de religieuzen wel deel uitmaken van de volksvertegenwoordiging?
Nou vooruit... begin eerst maar eens met een lijst van landen zonder gelovigen in de volksvertegenwoordiging.
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2017 23:33 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Er is nogal een verschil tussen Ayatollah Khomeini en Mark Rutte, om mee te beginnen.
Maar noem eens een land zonder religieuze volksvertegenwoordigers waar het aanzienlijk beter gaat dan landen waar de religieuzen wel deel uitmaken van de volksvertegenwoordiging?
Nou vooruit... begin eerst maar eens met een lijst van landen zonder gelovigen in de volksvertegenwoordiging.
Lastig te discussiëren met jou. Je verwart (expres?) religieuzen met godsdienstdwazen.

Maar goed, ik begrijp dat jij het een prima zaak vindt dat de wetenschap in de prullenbak wordt gekieperd om plaats te maken voor merkwaardige opvattingen en dogma's die staan beschreven in een 2000 jaar oud boek waarvan de herkomst volstrekt onduidelijk is.

Trouwens, waar blijft het wetenschappelijk bewijs dat God bestaat? Als jij vindt dat politici ongehinderd wetten mogen formuleren en aannemen die gebaseerd zijn op twijfelachtige overtuigingen dan weten we in welke hoek we je kunnen plaatsen: in de hoek van de vijanden van de Verlichting.
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
  maandag 27 maart 2017 @ 11:49:57 #125
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_169810283
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 23:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

In de wetenschap ben je als gelovige meer dan welkom, mits je je geloof buiten je onderzoek houdt. Maar dat laatste is slechts 1 van de vele manieren waarop onderzoek ondeugdelijk kan zijn. Er zijn diverse biassen die in het onderzoek kunnen sluipen, en zo gauw dat gebeurt wordt dat onderzoek (terecht) afgeschoten.

Het criterium daar is dus eenvoudig: "heeft men zich netjes gehouden aan de wetenschappelijke methode?" En niet zo zeer: "is men wel of niet gelovig?"

Zo zou het wat mij betreft ook in het onderwijs kunnen en moeten zijn trouwens: het onderwijs dient een degelijke overdracht van kennis en vaardigheden te zijn. Dat het niet mogelijk is om die regel in acht te nemen *en* religieuze overtuigingen over te dragen is een bijzaak.
Welja, onderwijs is één ding. Laten we dan de rechtspraak ook maar religieus maken. Picture this, ik als Nederlander heb een zakelijk conflict met een moslim-Nederlander. We betreden allebei de rechtszaal, voorin zit de rechter met boven hem een vlammend gouden kruis. Hoe denk je dat de moslim de situatie op dat moment beoordeelt?
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')