Eens (al heb ik nog nooit gehoord van een schuif t-stuk (wel schuif mof), maar anders kan een PVC klemaansluitstuk voor pvc buis wel helpen).quote:Op donderdag 23 maart 2017 16:12 schreef vannelle het volgende:
Voor een langetermijnoplossing zou ik er voor kiezen om het gedeelte waar het zadel zit er tussenuit te zagen en daar een t-stuk tussen te plaatsen.
Als je niet veel speling hebt zal het ws. een schuif t-stuk moeten worden maar dan ben je ook klaar.
Opnieuw lijmen of dichtkitten is korte termijn denken.
Inderdaad, stuk er tussen uit zagen en een T stuk plaatsen. Ik heb meerdere keren met die zadels gewerkt en elke keer werd het lekkage; zelf na herhaaldelijk lijmen en een stuk VD-draad erom geklemd.quote:Op donderdag 23 maart 2017 14:52 schreef MajorTemples het volgende:
Andere suggesties zijn uiteraard ook welkom.
Die zal ik onthouden. Ik heb regelmatig gekloot met PVC lijm: verbindingen die gaan lekken of te snel gedroogd waardoor de verbinding niet lekker schuift. Of de zooi in het potje is niet meer bruikbaar en altijd knetterduur uiteraard.quote:Op donderdag 23 maart 2017 17:07 schreef machtpen het volgende:
ik lijm met epoxy en dat is een stuk beter.
Die t-stukken zijn er wel, misschien niet in de bouwmarkt maar zeker verkrijgbaar bij een specialist of groothandel.quote:Op donderdag 23 maart 2017 16:21 schreef Juup© het volgende:
[..]
Eens (al heb ik nog nooit gehoord van een schuif t-stuk (wel schuif mof), maar anders kan een PVC klemaansluitstuk voor pvc buis wel helpen).
https://www.mrboat.nl/mrboat-epoxy/ , maar er zijn meer merken en aanbieders.quote:
1) Voor tijdelijk kan je een stuk VD draad erom wikkelen en met een knevel strak aandraaien.quote:Op donderdag 23 maart 2017 17:56 schreef MajorTemples het volgende:
1) Ik had gehoopt het vandaag snel op te kunnen lossen maar dat gaat het hem niet worden. Ik ga even opzoek naar een passend t-stuk.
2) Vanwaar de suggestie om de 40mm onder een hoek van 45gr aan te sluiten? Voor de informatie 40m buis is de afvoerbuis van de CV en de 110m de afvoerbuis van het toilet.
quote:Op donderdag 23 maart 2017 16:21 schreef Juup© het volgende:
[..]
Eens (al heb ik nog nooit gehoord van een schuif t-stuk (wel schuif mof), maar anders kan een PVC klemaansluitstuk voor pvc buis wel helpen).
Die zijn er, onder de zoekterm schuifmof T stuk. De aftakking is 75 mm, maar de overgang 40 -> 75 mm is wel op te lossenquote:Op donderdag 23 maart 2017 17:12 schreef vannelle het volgende:
[..]
Die t-stukken zijn er wel, misschien niet in de bouwmarkt maar zeker verkrijgbaar bij een specialist of groothandel.
En gezien de belangrijkheid lijkt het me echt de moeite waard om even te zoeken, dit moet gewoon in 1 keer goed.
En mocht het t-stuk onvindbaar blijken te zijn dan kan er altijd nog een groter stuk uitgezaagd worden en een lijmt-stuk gebruikt worden om het weer 1 geheel te maken maar liever niet natuurlijk.
Elke koppeling zorgt voor wat randjes in de afvoer waar potentieel vuil zich op kan hopen.
Hoe minder verbindingen hoe beter.
Bovendien zou ik, als TS toch bezig is, die 40? mm aan de bovenkant op een hoek van 45 graden aansluiten ipv haaks.
Geweldig! Maar ik neem aan dat je dan eerst het gat zelf moet boren in de hoofdleiding??quote:Op donderdag 23 maart 2017 20:05 schreef halfway het volgende:
Allemaal troep! vroeger in de professionele tuinbouw gebruikten wij dit.
https://www.pvconline.nl/(...)zadel-125-x-3-4.html
Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Omdat ik dacht dat het de afvoer van een wastafel of van de douche was.quote:Op donderdag 23 maart 2017 17:56 schreef MajorTemples het volgende:
Vanwaar de suggestie om de 40mm onder een hoek van 45gr aan te sluiten? Voor de informatie 40m buis is de afvoerbuis van de CV en de 110m de afvoerbuis van het toilet.
En dan de verloop om die 40mm aan te laten sluiten nog zoeken en kopen....quote:Op donderdag 23 maart 2017 20:05 schreef halfway het volgende:
Allemaal troep! vroeger in de professionele tuinbouw gebruikten wij dit.
https://www.pvconline.nl/(...)zadel-125-x-3-4.html
Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Ja en die wordt rondom afgesloten door een intern rubber, normaal is dit voor drukleidingen.quote:Op donderdag 23 maart 2017 20:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Geweldig! Maar ik neem aan dat je dan eerst het gat zelf moet boren in de hoofdleiding??
Een 22 mm boortje voldoet warme maken en zelf een mof/verbinding erin trekken, kan echt niet meer nu, tenzij men gaat naar 75 en dan reduceren/verloop.quote:Op donderdag 23 maart 2017 17:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Inderdaad, stuk er tussen uit zagen en een T stuk plaatsen. Ik heb meerdere keren met die zadels gewerkt en elke keer werd het lekkage; zelf na herhaaldelijk lijmen en een stuk VD-draad erom geklemd.
Alternatief is met een dozenboor een 50 mm gat boren in je hoofdbuis, een 50 mm mof erin lijmen en na droging daar je dunne buis in lijmen.
Er kan aardig wat zooi mee komen van een cv ketel hoor, hij zou de eerste niet zijn welke die verstopt heeft met aluminium oxide.quote:Op donderdag 23 maart 2017 21:00 schreef vannelle het volgende:
[..]
Omdat ik dacht dat het de afvoer van een wastafel of van de douche was.
Maar als het van de cv is dan lijkt 90 graden me geen enkel probleem.
Duidelijk verhaal, en een aanvulling op mijn post, waarvoor dank!quote:Op donderdag 23 maart 2017 22:26 schreef john2406 het volgende:
Een 22 mm boortje voldoet warme maken en zelf een mof/verbinding erin trekken, kan echt niet meer nu, tenzij men gaat naar 75 en dan reduceren/verloop.
Gewoon ertussen vandaan een stuk, binnenshuis lijmen dan geen grondfitting, in een standleiding zou ik wel geneigd zijn om een grondfitting te gebruiken.
Fenomenaal!quote:Op vrijdag 24 maart 2017 15:36 schreef john2406 het volgende:
t stuk kan je evt schuin plaatsen, neem jij een haaks ook dat heeft een stromingsrichting!
Dingen welke voor mij/ons logisch zijn, kan voor een leek verwarrend zijn toch?quote:
Je kunt ook een normaal t stuk plaatsen en iets verder een schuifmof doen.quote:Op donderdag 23 maart 2017 17:12 schreef vannelle het volgende:
[..]
Die t-stukken zijn er wel, misschien niet in de bouwmarkt maar zeker verkrijgbaar bij een specialist of groothandel.
En gezien de belangrijkheid lijkt het me echt de moeite waard om even te zoeken, dit moet gewoon in 1 keer goed.
En mocht het t-stuk onvindbaar blijken te zijn dan kan er altijd nog een groter stuk uitgezaagd worden en een lijmt-stuk gebruikt worden om het weer 1 geheel te maken maar liever niet natuurlijk.
Elke koppeling zorgt voor wat randjes in de afvoer waar potentieel vuil zich op kan hopen.
Hoe minder verbindingen hoe beter.
Bovendien zou ik, als TS toch bezig is, die 40? mm aan de bovenkant op een hoek van 45 graden aansluiten ipv haaks.
Dat ze dat erbij zetten op internet wil niet zeggen dat het zo is. Op je foto zie je duidelijk tot hoever de buis erin kan.quote:Op donderdag 23 maart 2017 19:37 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Die zijn er, onder de zoekterm schuifmof T stuk. De aftakking is 75 mm, maar de overgang 40 -> 75 mm is wel op te lossen
[ afbeelding ]
Weet jij trouwens waarom die lekt en niet stinken doet?quote:Op zaterdag 25 maart 2017 00:47 schreef Randy_S het volgende:
Dat is wel het meest bizarre advies wat ik tot nu toe gelezen heb. @ts ga gewoon even langs bij de warmte service, neem de foto mee. Ze geven je zo mee wat je nodig hebt én je krijgt er professioneel advies van mensen met ervaring.
Twee keer gelezen, maar geen idee wat je nu uitleggen doet.quote:Op zaterdag 25 maart 2017 00:41 schreef john2406 het volgende:
TS jij kunt hem natuurlijk ook flikken, dan haal je het ervanaf, en slijpt die opstand, of groef weg waar het verloop tegen stoten doet.
Dan zet jij dat verloop een paar mm verder erin zodat het in de pijp vallen doet, paar mm is voldoende.
Slijpt ook dat weer rond in de vorm van de 110mm, maar er zal toch minimaal 3mm in moeten vallen, dan lijm jij het geheel er weer op, liefste zou ik kit nemen dan. spanband erom en drogen laten, niks erdoor laten gaan, geen warmte en koude verschillen totdat het droog is!
Waarschijnlijk meer werk als een t stuk er tussen planten hoor. schuifmof als jij die niet kunt verkrijgen, maak jij er gewoon zelf, een mof en daar die nut eruit slijpen.
Nou:quote:Op zaterdag 25 maart 2017 10:46 schreef tiho1 het volgende:
Twee keer gelezen, maar geen idee wat je nu uitleggen doet.
quote:Op vrijdag 24 maart 2017 16:03 schreef john2406 het volgende:
Dingen welke voor mij/ons logisch zijn, kan voor een leek verwarrend zijn toch?
Dan doe het ook niet zo, weet wel dat als ik zo een zadel gebruiken doe, dat het al dicht is voordat k het lijmen doe!quote:Op zaterdag 25 maart 2017 10:46 schreef tiho1 het volgende:
[..]
Twee keer gelezen, maar geen idee wat je nu uitleggen doet.
Blijkbaar is het dus een heel goede en waardevolle tip! Heb je geen schetsje om je verhaal te doen verduidelijken?quote:Op zaterdag 25 maart 2017 11:43 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dan doe het ook niet zo, weet wel dat als ik zo een zadel gebruiken doe, dat het al dicht is voordat k het lijmen doe!
Een schets?quote:Op zaterdag 25 maart 2017 12:07 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Blijkbaar is het dus een heel goede en waardevolle tip! Heb je geen schetsje om je verhaal te doen verduidelijken?
Hoef je toch niet meteen lelijk te gaan doen? Ik probeer gewoon je tip te snappen.quote:Op zaterdag 25 maart 2017 12:18 schreef john2406 het volgende:
[..]
Een schets?
Zet je verstand eens aan, als jij een buitenmuur verven doet waar begin jij dan bovenaan of onderaan?
Tip dakpans gewijs.
Zal jij eerst eens moeten denken waarom lekt deze, als jij daarachter bent begrijp jij het wel.quote:Op zaterdag 25 maart 2017 12:23 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Hoef je toch niet meteen lelijk te gaan doen? Ik probeer gewoon je tip te snappen.
Sorry hoor... jij weet waarom deze lekt, jij weet hoe je het op moet lossen.. Deel dat dan ff met ons. Volgens mij is dat nu net de bedoeling van dit forum..quote:Op zaterdag 25 maart 2017 12:24 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zal jij eerst eens moeten denken waarom lekt deze, als jij daarachter bent begrijp jij het wel.
Ik heb al teveel verteld, stel je eens voor ik zet die pijp, cv, los op die 110 zou die dan lekken?quote:Op zaterdag 25 maart 2017 12:28 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Sorry hoor... jij weet waarom deze lekt, jij weet hoe je het op moet lossen.. Deel dat dan ff met ons. Volgens mij is dat nu net de bedoeling van dit forum..
Wat slijp ik dan in de vorm van 110?quote:Op zaterdag 25 maart 2017 12:30 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik heb al teveel verteld, stel je eens voor ik zet die pijp, cv, los op die 110 zou die dan lekken?
En inplaats van los steek ik hem 3 mm in die pijp en gebruik helemaal geen zadel lekt die dan of stinkt die dan alleen.
Zo de rest mag jij jezelf uitdenken, zadel dient bij mij alleen om de stank te vermijden.
Die van de CV, je wil namelijk niet dat zich daar iets aan kan blijven hangen, stel er komt een flinke keutel door, met het nodige wc papier.quote:Op zaterdag 25 maart 2017 12:33 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Wat slijp ik dan in de vorm van 110?
Plaatje voor je gemaakt:quote:Op zaterdag 25 maart 2017 12:35 schreef john2406 het volgende:
[..]
Die van de CV, je wil namelijk niet dat zich daar iets aan kan blijven hangen, stel er komt een flinke keutel door, met het nodige wc papier.
Daarom slijp je die rond in de vorm van die 110 er, halve maan zeg maar.
Buiten dat jij het plaatje gemaakt hebt weet jij het nou?quote:Op zaterdag 25 maart 2017 12:55 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Plaatje voor je gemaakt:
[ afbeelding ]
Zoals op het plaatje toch?quote:Op zaterdag 25 maart 2017 12:57 schreef john2406 het volgende:
[..]
Buiten dat jij het plaatje gemaakt hebt weet jij het nou?
Jep al zou ik het pijpje erin bijvijlen, in een standleiding is dit trouwens af te raden.quote:
Maar dan wel lijmen aan de randen, anders gaat ie wrikken en los zittenquote:
Daar komt dat zadel toch voor erop, ik deed het liefste een mof erin trekken door een zo klein mogelijk gaatje erin te boren trouwens.quote:Op zaterdag 25 maart 2017 13:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Maar dan wel lijmen aan de randen, anders gaat ie wrikken en los zitten
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |