abonnement Unibet Coolblue
pi_169714899
Wel of niet in God geloven is m.i. een zaak van definitie; men gelooft wel of niet in 'God' afhankelijk van welk idee daarbij in zijn of haar gedachten erover opdoemt.
Voor mij is God niet een of andere super entiteit, die als op magische wijze dingen uit het niets tevoorschijn tovert. Voor mij is God dát waarbinnen alles kan verschijnen, een poosje kan bestaan en weer zal verdwijnen. God staat voor mij voor het Absolute (de 'tegenhanger' van het relatieve bestaan, waarin wij ons gesitueerd zien). Om deze reden geloof ik in God. Al is het voor mij persoonlijk niet een kwestie van geloven maar een onvermijdelijke noodzakelijke eindconclusie. Echter zit er niets van de traditionele opvatting bij over de 'God' waarmee vele van ons zijn opgegroeid.
En aangezien ik geloof in het eenheidsprincipe van het bestaan, is er dus ook geen scheiding tussen God en schepping. Met andere woorden: alles is in God, geen detail uitgezonderd. Het is dus om die reden ook te vinden in het Zelf van ieder levend wezen, inc. jij en ik.

Welke definitie/concept draag jij in je mee hierover waardoor je er wel of niet in gelooft?
  donderdag 23 maart 2017 @ 02:22:25 #2
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_169714909
God. Het ideale slachtoffer om overal de schuld van te geven. Om uit zijn naam te moorden en te verkrachten. Er gebeurd eigenlijk niets goeds op de wereld dat de stempel van God heeft.
pi_169714914
  donderdag 23 maart 2017 @ 02:30:36 #4
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_169714941
Dat je een niet-traditionele deistische versie van god aanhangt maakt het nog niet noodzakelijk of zelfs waarschijnlijk.

Als god alles is en alles is god dan heb je eigenlijk een overbodig woord bedacht. Gebruik dan gewoon het woord alles.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_169714943
God is Dood.
pi_169714953
quote:
7s.gif Op donderdag 23 maart 2017 02:30 schreef SpecialK het volgende:
Alleen maar omdat je een niet-traditionele deistische versie van god aanhangt maakt het nog niet noodzakelijk of zelfs waarschijnlijk.

Als god alles is en alles is god dan heb je eigenlijk een overbodig woord bedacht. Gebruik dan gewoon het woord alles.
Of het Absolute. Het nulpunt. de Bron.
Termen die ik ook gebruik. Ligt vaak ook beter omdat 'God' zo beladen is.
Maar toch, ergens verdient het ook wel gewoon z'n erkenning naar mijn idee.
pi_169714959
Maar moeten we nog bang zijn voor De Hel?
  donderdag 23 maart 2017 @ 02:39:56 #8
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_169714965
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 02:35 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Of het Absolute. Het nulpunt. de Bron.
Termen die ik ook gebruik. Ligt vaak ook beter omdat 'God' zo beladen is.
Maar toch, ergens verdient het ook wel gewoon z'n erkenning naar mijn idee.
God is beladen omdat het vaker dan niet een entiteit is die buiten ruimte/tijd leeft (wat dat ook moge betekenen) die menselijke persoonlijkheidtrekjes heeft. Persoonlijkheidtrekjes waar mensen onderling lekker over kunnen gaan steggelen.

De termen die je kiest als vervanging zijn wat dat betreft alleen maar "beter" omdat ze een gigantische hoeveelheid onduidelijkheid scheppen en tegelijkertijd niks zeggen over wat je gelooft.

Misschien aanlokkelijk voor mensen die graag zien dat men traditionele versies van god loslaat maar voor mensen die van duidelijke communicatie houden een irritatiefactortje.

[ Bericht 2% gewijzigd door SpecialK op 23-03-2017 02:45:52 ]
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_169714985
quote:
7s.gif Op donderdag 23 maart 2017 02:39 schreef SpecialK het volgende:

[..]

God is beladen omdat het vaker dan niet een entiteit is die buiten ruimte/tijd leeft (wat dat ook moge betekenen) die menselijke persoonlijkheidtrekjes heeft. Persoonlijkheidtrekjes waar mensen onderling lekker over kunnen gaan steggelen.

De termen die je kiest als vervanging zijn wat dat betreft alleen maar "beter" omdat ze een gigantische hoeveelheid onduidelijkheid scheppen en tegelijkertijd niks zeggen over wat je gelooft.

Misschien aanlokkelijk voor mensen die graag zien dat men traditionele versies van god loslaten maar voor mensen die van duidelijke communicatie houden een irritatiefactortje.
Of mensen die graag hapklare blokken willen zodat ze je idee kunnen bestrijden?

Over mijn idee erover valt verder ook in alle oprechtheid niet heel veel te zeggen. Het is een diepgaand punt van realisatie, niet enkel maar een intellectuele constructie. Dat is wellicht het echte 'lastige' eraan. Dat maakt het voor anderen ongrijpbaar in die zin dan, daar zij het middels het rationele denken zullen betrachten te vatten.
Maar goed, nu bedtijd. :)
  donderdag 23 maart 2017 @ 03:04:19 #10
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_169715032
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 02:49 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Of mensen die graag hapklare blokken willen zodat ze je idee kunnen bestrijden?
Betekent nog niet dat jezelf met zulke vaagheden indekken dan maar de juiste positie is. Ik kan ook wel zeggen dat ik geloof in de eeuwige kralenketting. De waterval der parelmoer. En dat dat in mijn hoofd staat voor alles en alles buiten het alles.

Maar voordat ik aan het einde van die zin kom heb zelfs jij ook je handen in stevige grip om mijn nek. Deels omdat ik feitelijk niks zeg maar wel interessant probeer over te komen.

quote:
Over mijn idee erover valt verder ook in alle oprechtheid niet heel veel te zeggen. Het is een diepgaand punt van realisatie,
Diepgaande realisaties kan je vaak juist veel over zeggen. Dus wat dat betreft een near-miss.

quote:
niet enkel maar een intellectuele constructie. Dat is wellicht het echte 'lastige' eraan. Dat maakt het voor anderen ongrijpbaar in die zin dan, daar zij het middels het rationele denken zullen betrachten te vatten.
Wat voor nut heeft het om ideeen te communiceren die alleen maar grijpbaar zijn binnen jouw hoofd? Communicatie heeft volgens mij als doel dat je iets teweeg brengt bij een ander. Vaagheden lokken wat dat betreft alleen maar schijn-teweegbrengingen uit. Daar is vooral het boeddhisme heel goed in. Het klinkt als iets.. wat.. hmm ergens in je hoofd lijkt er iets te klikken? Dus het voelt als waar.. maar als je dan vervolgens dieper gaat graven dan merk je dat jij en je interlocuteur totaal langs elkaar heen te praten.

Dat is geen communicatie maar mentale masturbatie.

quote:
Maar goed, nu bedtijd. :)
Truste :*
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  † In Memoriam † donderdag 23 maart 2017 @ 15:16:09 #11
460494 naoomx
pi_169723110
Om in God te geloven, hoef je inderdaad niet in een vast wezen geloven zoals dit het geval is bij monotheďstische godsdiensten.
De definitie van God impliceert echter wel iets Almachtigs, iets zonder wat de wereld (zoals hij nu is) niet zou kunnen bestaan. En niet iedereen gelooft in een dergelijke "binding" van alles. Sommige mensen geloven dat de wereld er gewoon ís, punt. Zonder één of ander wezen en/of energie wat alles bij elkaar houdt, gecreëerd heeft oid.
Bovendien gaat het geloven in God ook om het geloven in iets / iemand / wat dan ook, waaraan je het etiket "God" plakt. Dat is essentieel. Als je in een allesbindende energie gelooft, maar deze niet ziet als God, geloof je niet in God. Punt.

quote:
7s.gif Op donderdag 23 maart 2017 03:04 schreef SpecialK het volgende:

Wat voor nut heeft het om ideeen te communiceren die alleen maar grijpbaar zijn binnen jouw hoofd? Communicatie heeft volgens mij als doel dat je iets teweeg brengt bij een ander. Vaagheden lokken wat dat betreft alleen maar schijn-teweegbrengingen uit. Daar is vooral het boeddhisme heel goed in. Het klinkt als iets.. wat.. hmm ergens in je hoofd lijkt er iets te klikken? Dus het voelt als waar.. maar als je dan vervolgens dieper gaat graven dan merk je dat jij en je interlocuteur totaal langs elkaar heen te praten.

Dat is geen communicatie maar mentale masturbatie.

Niet iedereen gelooft erin dat termen een vaste definitie hebben voor iedereen. Je kan bijvoorbeeld een eigen definitie hebben voor een bepaald woord - zegmaar "atjah". En dat je dan dit woord communiceert aan iemand anders, die een eigen betekenis aan het woord geeft. Dan denken jullie weliswaar langs elkaar heen, maar hebben jullie toch een "band" met elkaar vanwege de uitwisseling van het woord.

Overigens begrijp ik de denkwijze van TS wel, net als veel andere "vaagheden". Het is gewoon een andere manier van denken.
De ratio is niet alles hč. ;)
  donderdag 23 maart 2017 @ 15:50:17 #12
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_169723683
quote:
1s.gif Op donderdag 23 maart 2017 15:16 schreef naoomx het volgende:
Om in God te geloven, hoef je inderdaad niet in een vast wezen geloven zoals dit het geval is bij monotheďstische godsdiensten.
De definitie van God impliceert echter wel iets Almachtigs, iets zonder wat de wereld (zoals hij nu is) niet zou kunnen bestaan. En niet iedereen gelooft in een dergelijke "binding" van alles. Sommige mensen geloven dat de wereld er gewoon ís, punt. Zonder één of ander wezen en/of energie wat alles bij elkaar houdt, gecreëerd heeft oid.
Bovendien gaat het geloven in God ook om het geloven in iets / iemand / wat dan ook, waaraan je het etiket "God" plakt. Dat is essentieel. Als je in een allesbindende energie gelooft, maar deze niet ziet als God, geloof je niet in God. Punt.

[..]

Niet iedereen gelooft erin dat termen een vaste definitie hebben voor iedereen. Je kan bijvoorbeeld een eigen definitie hebben voor een bepaald woord - zegmaar "atjah". En dat je dan dit woord communiceert aan iemand anders, die een eigen betekenis aan het woord geeft. Dan denken jullie weliswaar langs elkaar heen, maar hebben jullie toch een "band" met elkaar vanwege de uitwisseling van het woord.

Overigens begrijp ik de denkwijze van TS wel, net als veel andere "vaagheden". Het is gewoon een andere manier van denken.
De ratio is niet alles hč. ;)
Ik denk dat het vooral interessantdoenerij is. Het lijkt vooral de functie te hebben van decoratie.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  Moderator donderdag 23 maart 2017 @ 15:57:30 #13
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_169723775
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 02:20 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:
Wel of niet in God geloven is m.i. een zaak van definitie; men gelooft wel of niet in 'God' afhankelijk van welk idee daarbij in zijn of haar gedachten erover opdoemt.
Voor mij is God niet een of andere super entiteit, die als op magische wijze dingen uit het niets tevoorschijn tovert. Voor mij is God dát waarbinnen alles kan verschijnen, een poosje kan bestaan en weer zal verdwijnen. God staat voor mij voor het Absolute (de 'tegenhanger' van het relatieve bestaan, waarin wij ons gesitueerd zien). Om deze reden geloof ik in God. Al is het voor mij persoonlijk niet een kwestie van geloven maar een onvermijdelijke noodzakelijke eindconclusie. Echter zit er niets van de traditionele opvatting bij over de 'God' waarmee vele van ons zijn opgegroeid.
En aangezien ik geloof in het eenheidsprincipe van het bestaan, is er dus ook geen scheiding tussen God en schepping. Met andere woorden: alles is in God, geen detail uitgezonderd. Het is dus om die reden ook te vinden in het Zelf van ieder levend wezen, inc. jij en ik.

Welke definitie/concept draag jij in je mee hierover waardoor je er wel of niet in gelooft?
Als je nergens in gelooft, maakt het geen moer uit welke definitie je er aan geeft.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  donderdag 23 maart 2017 @ 16:16:28 #14
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_169724006
Ietsisme O+.

Misschien is het dikke onzin, misschien is het waar maar hoe dan ook is het al een stap in de goede richting dat hetgeen wat je gelooft niet helemaal verwrongen is met dogma. Bijkomend voordeel is ook dat je per definitie geen grote horde aan volgelingen bij elkaar verzameld die elkaar opjut om te vechten voor de heilige zaak omdat het inherent een persoonlijk iets is. En zolang je maar in je achterhoofd erkend dat je er helemaal naast zou kunnen zitten is het allemaal tof en blijf je het concept gewoon bijsturen op wat je weet of denkt te weten.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  donderdag 23 maart 2017 @ 17:25:07 #15
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_169725250
quote:
9s.gif Op donderdag 23 maart 2017 02:37 schreef Ardbeg_Single_Malt het volgende:
Maar moeten we nog bang zijn voor De Hel?
Jazeker. Tegenwoordig is dat Darfur of 1 van die andere vreselijke plaatsen op deze aardkloot.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_169726488
quote:
7s.gif Op donderdag 23 maart 2017 03:04 schreef SpecialK het volgende:

Diepgaande realisaties kan je vaak juist veel over zeggen. Dus wat dat betreft een near-miss.

[..]

Wat voor nut heeft het om ideeen te communiceren die alleen maar grijpbaar zijn binnen jouw hoofd? Communicatie heeft volgens mij als doel dat je iets teweeg brengt bij een ander. Vaagheden lokken wat dat betreft alleen maar schijn-teweegbrengingen uit. Daar is vooral het boeddhisme heel goed in. Het klinkt als iets.. wat.. hmm ergens in je hoofd lijkt er iets te klikken? Dus het voelt als waar.. maar als je dan vervolgens dieper gaat graven dan merk je dat jij en je interlocuteur totaal langs elkaar heen te praten.

Dat is geen communicatie maar mentale masturbatie.
Nou, allereerst was het met dit topic niet zozeer de bedoeling om het specifiek over mijn godsidee te gaan hebben. Dus ik heb het niet zozeer in de OP beschreven om het vervolgens door anderen helemaal uit elkaar te laten halen om te kijken of het stand kan houden. Dit is vooral bedoeld om mensen te rade bij zichzelf te laten gaan wát ze eigenlijk precies afwijzen wanneer ze een idee als God afwijzen. Ik ben benieuwd welk idee mensen erover koesteren. En het is ergens ook een beetje een stelling: mensen die zeggen niet in God te geloven, geloven slechts niet in het idee dat ze er zelf over hebben gevormd. óf: mensen die wél in God geloven, wáár geloven ze dan eigenlijk precies in?

Maar om toch even verder te gaan met m'n eigen antwoord: Ik kan best berusten in een abstract beeld ervan. Sterker nog, ik ga uit van een godsbeeld dat helemaal niet in een beeld of idee te vangen is. Het gaat om het Absolute, de bron achter al wat bestaat. Dat valt eigenlijk niet uit te leggen met woorden. Dat kun je zelfs nog wel begrijpen als je zelf niet een dergelijk idee erover hebt, lijkt me. Voor al wat we kennen hebben we woorden, begrippen, concepten. Dit gaat over wel of niet waarneembare objecten. Objecten zijn bepaalde afgebakende dingen, met grenzen waar ze beginnen en ophouden te bestaan. God zie ik als dat wat het object en het subject overstijgt (of: omvat). Het is dat wat object en subject mogelijk maakt.

Misschien is dat onbevredigend, maar het is zeker niet bedoeld als mentale masturbatie of interessantdoenerij. Het is niet 'maar' een vaag idee, maar juist iets dat voor mij de ultieme realiteit is. Het is ook niet iets waar je verder niets aan hebt; het houdt namelijk ook in dat het voor de mens een concreet haalbaar iets is om tot de godsrealisatie te komen die zal leiden tot het opheffen van de levensbeleving van afgescheidenheid, waarbij de mens in zichzelf een scheiding ervaart waarin hij zelf subject is en wat buiten hem is object (het 'ik' vs. de wereld/de ander/de schepping). Eénwording met het goddelijke is dus ook in, hoe ik het zie, daarmee meteen het uiteindelijke doel van het leven, en de reden waarom je hier als mens bent. Als God het alomvattende is, er niets buiten God is, het de ultieme éénheid is waarvan niets is uitgesloten en de basis vormt van alles, dan doorstraalt het ook jou, want je kunt er immers dan niet buiten zijn! En dus ben je dan in verwarring (optische illusie) wanneer je ervaart dat dit niet zo is. Daarin zit dan dus een wonderschone uitdaging voor jou die zich hierbuiten geplaatst ervaart; hoe kun je je ervaring van jezelf en dit leven dan weer op één lijn brengen met de uiteindelijke werkelijkheid die je nu niet ziet?

Vanuit die grond vind ik het wel jammer dat men tegenwoordig zo massaal heel God de mentale prullenbak ingooit en men helemaal niet meer van een hoger werkelijkheidsprincipe uitgaat. Al snap ik dat wel weer vanuit het oogpunt van de heersende religies, die er zo'n zooitje van maken en vanuit diezelfde afscheidende basis te werk gaan, waarbij zij en hun aanhang 'goed' zijn en zie die niet tot hen behoren dwalenden zijn en verachtelijk. wij vs. zij. Recept voor eeuwige tweestrijd en bloedvergieten.
pi_169730418
G'd is zeker een kwestie van definitie. Alleen is het zo dat de definitie door meerdere mensen (waarnemingen) getoetst moet worden. Netzoals in de wetenschap dienen gelijkgestemden de definitie te toetsen.

De oerdefinitie van G'd is de gnostische, en het maakt eigenlijk niet uit in hoe deze definitie in religie verder vorm heeft gekregen. Profeten, rechtvaardigen, chassidiem, kabbalisten hebben G'd aanschouwen en Hem beschreven in woorden (symboliek) van deze wereld.

Wie zich verdiept in de bronnen (teksten) van de bovengenoemde mensen (zoals profeten) en geestelijke ontwikkelt, die kan in zijn leven G'd aanschouwen. Voor hem is geen verschil tussen wat de ene profeet en de andere beschreven heeft over G'd, anders dan wellicht de nadruk van Zijn Eigenschappen die in teksten gelegd wordt (die uiting vinden in Namen of Sefirot).

Deze zin beschrijft het eerste stadium in het aanschouwen van G'd:
The fear [ontzag] of the LORD is the beginning of wisdom, and knowledge of the Holy One is understanding

Wie dit bewerkstelligd krijgt Inzichten in het leven die in woorden niet over zijn te dragen. Zodanig dat zelfs teksten van aan elkaar verwante religiën voor hem bij elkaar horen. Dit komt omdat de causaliteit waaruit de realiteit is opgebouwd door hem/haar veel scherper waar te nemen is. Voorbeeld van een soera uit de Koran (islamitisch), waarvan ik ontdekt heb wat één op één Kabbalah (joodse gnostiek) is.

[ Bericht 7% gewijzigd door k3vil op 23-03-2017 21:14:38 ]
pi_169733244
quote:
7s.gif Op donderdag 23 maart 2017 02:30 schreef SpecialK het volgende:
Dat je een niet-traditionele deistische versie van god aanhangt maakt het nog niet noodzakelijk of zelfs waarschijnlijk.

Als god alles is en alles is god dan heb je eigenlijk een overbodig woord bedacht. Gebruik dan gewoon het woord alles.
pantheisme is ketterij omdat er binnen pantheisme of panentheisme geen goed of kwaad kan bestaan. geloof je dat?
  vrijdag 24 maart 2017 @ 04:01:23 #19
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_169738596
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 18:40 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Nou, allereerst was het met dit topic niet zozeer de bedoeling om het specifiek over mijn godsidee te gaan hebben. Dus ik heb het niet zozeer in de OP beschreven om het vervolgens door anderen helemaal uit elkaar te laten halen om te kijken of het stand kan houden. Dit is vooral bedoeld om mensen te rade bij zichzelf te laten gaan wát ze eigenlijk precies afwijzen wanneer ze een idee als God afwijzen. Ik ben benieuwd welk idee mensen erover koesteren. En het is ergens ook een beetje een stelling: mensen die zeggen niet in God te geloven, geloven slechts niet in het idee dat ze er zelf over hebben gevormd. óf: mensen die wél in God geloven, wáár geloven ze dan eigenlijk precies in?
Mensen die zeggen niet in god te geloven geloven dus niet in ELK idee daarvan wat tot dan toe aan hen is voorgesteld. En sinds elk gelovig persoon weer zijn eigen voorstelling heeft van god kan je er prat op dat dat voor veel ongelovigen een lange lijst is van dingen die ze niet overtuigend genoeg hebben gevonden. Het is niet aan de ongelovige om dan zelf maar een voorstelling van god te verzinnen die wel overtuigend is. Immers als dat zo makkelijk was dan zouden ze niet ongelovig zijn. Of jij denkt dat ongelovigen gewoon luie mensen zijn wat dit betreft?

quote:
Maar om toch even verder te gaan met m'n eigen antwoord: Ik kan best berusten in een abstract beeld ervan. Sterker nog, ik ga uit van een godsbeeld dat helemaal niet in een beeld of idee te vangen is.
Dat lijkt mij een contradictie. Wat betekent het om een beeld of idee van een god te hebben waar je geen beeld of idee van kan hebben?

quote:
Het gaat om het Absolute, de bron achter al wat bestaat. Dat valt eigenlijk niet uit te leggen met woorden. Dat kun je zelfs nog wel begrijpen als je zelf niet een dergelijk idee erover hebt, lijkt me. Voor al wat we kennen hebben we woorden, begrippen, concepten. Dit gaat over wel of niet waarneembare objecten. Objecten zijn bepaalde afgebakende dingen, met grenzen waar ze beginnen en ophouden te bestaan. God zie ik als dat wat het object en het subject overstijgt (of: omvat). Het is dat wat object en subject mogelijk maakt.
Een niet-waarneembaar object... Je fantaseert dus begrijp ik hier uit. Iedereen heeft fantasie wat dat betreft. Wat maakt jouw fantasie hierin waardevoller dan de tegenstrijdige fantasie van een ander.

Als iemand zegt dat god wel degelijk te begrijpen is want de bron van alles is zo klaar als een klontje en het is ook de bedoeling dat jij als schepsel dat begrijpt. Wie heeft er dan gelijk. Jij of die andere persoon. Of die 5 miljard andere gelovigen die onderling tegenstrijdige dingen roepen over hun spirituele gevoelens.

quote:
Misschien is dat onbevredigend, maar het is zeker niet bedoeld als mentale masturbatie of interessantdoenerij. Het is niet 'maar' een vaag idee, maar juist iets dat voor mij de ultieme realiteit is. Het is ook niet iets waar je verder niets aan hebt; het houdt namelijk ook in dat het voor de mens een concreet haalbaar iets is om tot de godsrealisatie te komen die zal leiden tot het opheffen van de levensbeleving van afgescheidenheid, waarbij de mens in zichzelf een scheiding ervaart waarin hij zelf subject is en wat buiten hem is object (het 'ik' vs. de wereld/de ander/de schepping). Eénwording met het goddelijke is dus ook in, hoe ik het zie, daarmee meteen het uiteindelijke doel van het leven, en de reden waarom je hier als mens bent. Als God het alomvattende is, er niets buiten God is, het de ultieme éénheid is waarvan niets is uitgesloten en de basis vormt van alles, dan doorstraalt het ook jou, want je kunt er immers dan niet buiten zijn! En dus ben je dan in verwarring (optische illusie) wanneer je ervaart dat dit niet zo is. Daarin zit dan dus een wonderschone uitdaging voor jou die zich hierbuiten geplaatst ervaart; hoe kun je je ervaring van jezelf en dit leven dan weer op één lijn brengen met de uiteindelijke werkelijkheid die je nu niet ziet?
Volgens mij is mijn ervaring van mezelf en dit leven in lijn met de uiteindelijke werkelijkheid. Dingen die ik niet kan waarnemen ga ik geen conclusies over trekken. Ik geloof liever zo veel mogelijk ware dingen en zo min mogelijk onware dingen dus een collectie aannames over een ultieme realiteit is hetzelfde als speculeren over de hoeveelheid gigaherz waarmee jouw realiteit gesimuleert wordt. Leuk om een paar seconden over na te denken maar uiteindelijk, totdat we echt kunnen waarnemen dat we in een simulatie leven, een futiele aangelegenheid.

quote:
Vanuit die grond vind ik het wel jammer dat men tegenwoordig zo massaal heel God de mentale prullenbak ingooit en men helemaal niet meer van een hoger werkelijkheidsprincipe uitgaat. Al snap ik dat wel weer vanuit het oogpunt van de heersende religies, die er zo'n zooitje van maken en vanuit diezelfde afscheidende basis te werk gaan, waarbij zij en hun aanhang 'goed' zijn en zie die niet tot hen behoren dwalenden zijn en verachtelijk. wij vs. zij. Recept voor eeuwige tweestrijd en bloedvergieten.
Ik denk dat de populariteit in de jaren 80, 90 en 00 van new-age religies wel een indicatie was dat mensen geloof in een hogere macht nog niet per se wilde opgeven door de misdragingen van traditionele religies. Maar ook die new-age dingen lijken meer een soort transitie te zijn voor veel mensen. Van het geloven in een menselijke god naar het geloven in een hoger ongrijpbaar wezen... tot het uiteindelijke durven los te laten van die concepties. Te realiseren dat je hersenen wellicht je duwen tot spiritualiteit en je allerhande gevoelens geven, maar dat die gevoelens, hoewel leuk om te beleven uiteindelijk geen toevoeging hebben mbt het leren kennen van de realiteit waarin je leeft.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  vrijdag 24 maart 2017 @ 10:10:31 #20
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169740512
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 02:20 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

Met andere woorden: alles is in God, geen detail uitgezonderd. Het is dus om die reden ook te vinden in het Zelf van ieder levend wezen, inc. jij en ik.
Maakt zo'n definitie het begrip niet betekenisloos? Er is dan niets dat "niet god" is. Bovendien lijkt dit in de verste verte niet op de uitleg die daar in diverse religies aan wordt gegeven, wat alleen maar tot heel veel verwarring leidt.

quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 02:20 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

Welke definitie/concept draag jij in je mee hierover waardoor je er wel of niet in gelooft?
Het is lastig om een set van kenmerken te geven die gelden voor alle goden die zijn bedacht. Het is meer wat men noemt een 'family resemblance concept': er zijn veel eigenschappen die vaak voorkomen, en vrijwel geen die altijd voorkomen.

Persoonlijk zou ik daarin geen specifieke set of definitie willen prefereren. Er zal dan eerst gewoon aanleiding moeten bestaan om te denken dat er zoiets bestaat. En die is er niet.

Wat mij betreft gaan de definities niet verder dan de godsconcepten zoals die bestaan in de diverse religies.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_169750933
Je kunt niet "niet geloven" in iets wat niet zou bestaan. Want dat kun je niet eens verzinnen.

Dus als je claimt ergens niet in te geloven dan geef je aan dat er iets bestaat.

G'd is dus een definitie kwestie. De vraag is alleen welke definitie is juist. Voor dat zie mijn eerdere post
pi_169753618
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 04:01 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Mensen die zeggen niet in god te geloven geloven dus niet in ELK idee daarvan wat tot dan toe aan hen is voorgesteld. En sinds elk gelovig persoon weer zijn eigen voorstelling heeft van god kan je er prat op dat dat voor veel ongelovigen een lange lijst is van dingen die ze niet overtuigend genoeg hebben gevonden. Het is niet aan de ongelovige om dan zelf maar een voorstelling van god te verzinnen die wel overtuigend is. Immers als dat zo makkelijk was dan zouden ze niet ongelovig zijn. Of jij denkt dat ongelovigen gewoon luie mensen zijn wat dit betreft?

[..]

Dat lijkt mij een contradictie. Wat betekent het om een beeld of idee van een god te hebben waar je geen beeld of idee van kan hebben?

[..]

Een niet-waarneembaar object... Je fantaseert dus begrijp ik hier uit. Iedereen heeft fantasie wat dat betreft. Wat maakt jouw fantasie hierin waardevoller dan de tegenstrijdige fantasie van een ander.

Als iemand zegt dat god wel degelijk te begrijpen is want de bron van alles is zo klaar als een klontje en het is ook de bedoeling dat jij als schepsel dat begrijpt. Wie heeft er dan gelijk. Jij of die andere persoon. Of die 5 miljard andere gelovigen die onderling tegenstrijdige dingen roepen over hun spirituele gevoelens.

[..]

Volgens mij is mijn ervaring van mezelf en dit leven in lijn met de uiteindelijke werkelijkheid. Dingen die ik niet kan waarnemen ga ik geen conclusies over trekken. Ik geloof liever zo veel mogelijk ware dingen en zo min mogelijk onware dingen dus een collectie aannames over een ultieme realiteit is hetzelfde als speculeren over de hoeveelheid gigaherz waarmee jouw realiteit gesimuleert wordt. Leuk om een paar seconden over na te denken maar uiteindelijk, totdat we echt kunnen waarnemen dat we in een simulatie leven, een futiele aangelegenheid.

[..]

Ik denk dat de populariteit in de jaren 80, 90 en 00 van new-age religies wel een indicatie was dat mensen geloof in een hogere macht nog niet per se wilde opgeven door de misdragingen van traditionele religies. Maar ook die new-age dingen lijken meer een soort transitie te zijn voor veel mensen. Van het geloven in een menselijke god naar het geloven in een hoger ongrijpbaar wezen... tot het uiteindelijke durven los te laten van die concepties. Te realiseren dat je hersenen wellicht je duwen tot spiritualiteit en je allerhande gevoelens geven, maar dat die gevoelens, hoewel leuk om te beleven uiteindelijk geen toevoeging hebben mbt het leren kennen van de realiteit waarin je leeft.
Het is een miskenning om aan te nemen dat elk gelovig persoon zijn eigen voorstelling heeft van God. True: een gemiddelde hinduist zal een andere voorstelling hebben dan een Griek uit 500BC. Maar de Katholieke Kerk heeft een duidelijke definitie van God die in principe door elke Katholiek aangehouden wordt. Hiervoor is de Katholieke Theologie (Godswetenschap) ontwikkeld, zodat er een eendrachtige definitie gehanteerd kon worden.

Ongelovigen zijn zeker niet lui, maar wanneer het op het Katholicisme aankomt lijkt wel:

1) Ze hanteren een andere definitie van de Katholieke God dan Katholieken zelf (i.e. een 'man in the sky' versus de onveroorzaakte oorzaak van het bestaan). Katholieken zullen vaak 100% eens zijn dat God niet bestaat, als we het hebben over de definitie die atheisten aanhouden.

2) Ze hebben vaak zeer weinig kennis van de theologie, waardoor ze vaak met tegenargumenten aankomen die allang stuk voor stuk over de afgelopen 3000 jaar zijn besproken. Zoals waarom Goed en Kwaad bestaan, of waar het lijden vandaan komt.

Verder is het een structurele miskenning om alle geloof-stijlen op één hoopje te gooien. Er zijn gigantische verschillen tussen het Boedhisme (wat in de kern pantheistisch is) of zoiets als Confucianisme (wat een maatschappijleer is) of zoiets als Polytheisme (die vaak stuk voor stuk naast hun arbitraire pantheon óók altijd alsnog stiekem in een Opperscheppingsgod geloven) en het Katholicisme. Je zou hoogstens het Jodendom, de Islam en het Christendom kunnen vergelijken qua theologie, alle andere geloven zijn categorisch verschillend. (Zie: G.K.Chesterton).

Je spreekt over 5 miljard tegenstrijdige uitspraken. Dat kan. Maar het Katholicisme bevat geen tegenstrijdigheden, dat is letterlijk het hele idee achter Orthodoxie: dat je één leer uitdraagt zonder tegenstrijdigheden. Wel trouwens met veel paradoxen, maar die subtiliteit maakt het Katholicisme juist zo mooi.

Je lijkt veel waarde te hechten aan de waarneming. Waarom geloof je dan dat 1+1 "2" is? Dit kun je nergens waarnemen. Het is een abstracte, rationalistische waarheid. Zodoende heb je meer van dit soort waarheden die niet empirisch te ervaren zijn. De Theologie (wederom: Godswetenschap) handelt vooral in dit soort waarheden. Wederom, men is hier 3000+ jaar mee bezig geweest, wat een geloof heeft voortgebracht met 1,27 miljard aanhangers. Het Katholicisme heeft 2000+ jaar standgehouden. De overige ketterijen blijven maar komen en gaan.

De New Age is zonder twijfel ketterij, een bevat ontzettend veel Luciferiaanse denkwijzen. Het is verkapt pantheisme, soms panentheisme, maar in de kern is het duivels, omdat het Goed en Kwaad ontkend en mensen aan zet tot het geloof dat ze zelf een God zijn. Trap hier niet in!
  zaterdag 25 maart 2017 @ 11:47:29 #23
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_169763612
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 21:16 schreef De_Maistre het volgende:

[..]
Je lijkt veel waarde te hechten aan de waarneming. Waarom geloof je dan dat 1+1 "2" is? Dit kun je nergens waarnemen. Het is een abstracte, rationalistische waarheid. Zodoende heb je meer van dit soort waarheden die niet empirisch te ervaren zijn.
Het is toch juist hartstikke waarneembaar?

Deze hoeveelheid smilies noemen we "1": :)

Deze hoeveelheid smilies noemen we "2": :) :)

:) + :) = :) :) Oftewel: 1 + 1 = 2

Of bedoel je het op een flauwe manier, i.e. dat je "hoeveelheid" niet als losse entiteit kunt waarnemen?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_169763701
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 21:16 schreef De_Maistre het volgende:

De New Age is zonder twijfel ketterij, een bevat ontzettend veel Luciferiaanse denkwijzen. Het is verkapt pantheisme, soms panentheisme, maar in de kern is het duivels, omdat het Goed en Kwaad ontkend en mensen aan zet tot het geloof dat ze zelf een God zijn. Trap hier niet in!
Je zei terloops ook even in dit stukje tekst dat boeddhisme ook panentheďstisch is, en daarmee dus duivels/ketters/weet ik het... Zelf ben ik als je het wilt definiëren 'neutraal monistisch', dus dat zal daar ook wel onder vallen. Ik vind het altijd verbazingwekkend en knap hoe christenen zelfs van boeddhisme nog iets duivels weten te maken hoor.

Goed en kwaad worden verder écht wel erkend. Alleen soms spreekt men over het absolute niveau en soms spreekt men over het relatieve niveau. Op het relatieve niveau is er goed en kwaad, dualiteit. Op het absolute (non-duale, ondeelbare)) niveau is er geen absoluut goed en geen absoluut kwaad; er is gewoon één geheel en daarin doet zich relatief goed en relatief kwaad voor.

Molurus en SpecialK, hopelijk hebben jullie nog even geduld. Kom later op jullie respons terug!
  zaterdag 25 maart 2017 @ 12:12:13 #25
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_169763971
Je kunt zeiken over God of op God wat je wilt. En gezien de inhoud van de bijbel is daar zeker iets voor te zeggen.

Maar God heeft ook een belangrijk doel in het leven van mensen. God geeft voor veel mensen zin aan dit bestaan. God troost mensen als ze dierbaren verloren hebben. God geeft hoop en kracht om verder te gaan als je in de put zit. God bevrijdde zijn volk uit slavernij en later uit ballingschap. God liet z'n eigen zoon offeren zodat ieder die in God gelooft eeuwig leven heeft.

Het geschapen beeld dat God een tiran is klopt bijbeltechnisch enerzijds. Anderzijds zouden we aan de hierboven genoemde eigenschappen niet voorbij moeten gaan. Dat is een oneerlijk proces.

Persoonlijk is God vooral een concept. Niet God schiep de mens. Maar de mens schiep God.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_169765001
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 12:12 schreef Panterjong het volgende:
Je kunt zeiken over God of op God wat je wilt. En gezien de inhoud van de bijbel is daar zeker iets voor te zeggen.

Maar God heeft ook een belangrijk doel in het leven van mensen. God geeft voor veel mensen zin aan dit bestaan. God troost mensen als ze dierbaren verloren hebben. God geeft hoop en kracht om verder te gaan als je in de put zit. God bevrijdde zijn volk uit slavernij en later uit ballingschap. God liet z'n eigen zoon offeren zodat ieder die in God gelooft eeuwig leven heeft.

Het geschapen beeld dat God een tiran is klopt bijbeltechnisch enerzijds. Anderzijds zouden we aan de hierboven genoemde eigenschappen niet voorbij moeten gaan. Dat is een oneerlijk proces.

Persoonlijk is God vooral een concept. Niet God schiep de mens. Maar de mens schiep God.
En niet alleen de Christelijke god. ;)

Ik zie toch wel een hoop Christelijke vooroordelen in je post.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_169765750
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 13:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

En niet alleen de Christelijke god. ;)

Jij denkt nu natuurlijk aan Allah....
pi_169769832
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 14:06 schreef W-itchy het volgende:

[..]

Jij denkt nu natuurlijk aan Allah....
Ehh, nee. Ik denk aan de diverse godsconcepten in het algemeen.

Zelf ben ik atheist.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 25 maart 2017 @ 19:03:47 #29
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_169771245
quote:
11s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 17:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ehh, nee. Ik denk aan de diverse godsconcepten in het algemeen.

Zelf ben ik atheist.
Maar dat zijn dan toch allemaal adapties van die Ene?
Zoals ook de topicstarter eigenlijk gewoon die God uit de bijbel beschrijft. Tenminste ik moest in ieder geval direct denken aan de term 'God alles in allen' die vanuit de traditie toegewezen wordt aan Paulus. (1 Korintiers 15:28)

Of trek ik misschien een zinsnede teveel uit het verband.....
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_169771661
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 19:03 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Maar dat zijn dan toch allemaal adapties van die Ene?
Welnee. Monotheisme is sowieso maar een subset van de religies die er bestaan en bestaan hebben.

Sommige mensen lijken niet veel verder te kunnen kijken dan de abrahamitische religies, die inderdaad wel een soort familie vormen. Maar er is veel meer dan dat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 25-03-2017 19:44:16 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_169772126
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 02:20 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:
Wel of niet in God geloven is m.i. een zaak van definitie; men gelooft wel of niet in 'God' afhankelijk van welk idee daarbij in zijn of haar gedachten erover opdoemt.
Voor mij is God niet een of andere super entiteit, die als op magische wijze dingen uit het niets tevoorschijn tovert. Voor mij is God dát waarbinnen alles kan verschijnen, een poosje kan bestaan en weer zal verdwijnen. God staat voor mij voor het Absolute (de 'tegenhanger' van het relatieve bestaan, waarin wij ons gesitueerd zien). Om deze reden geloof ik in God. Al is het voor mij persoonlijk niet een kwestie van geloven maar een onvermijdelijke noodzakelijke eindconclusie. Echter zit er niets van de traditionele opvatting bij over de 'God' waarmee vele van ons zijn opgegroeid.
En aangezien ik geloof in het eenheidsprincipe van het bestaan, is er dus ook geen scheiding tussen God en schepping. Met andere woorden: alles is in God, geen detail uitgezonderd. Het is dus om die reden ook te vinden in het Zelf van ieder levend wezen, inc. jij en ik.

Welke definitie/concept draag jij in je mee hierover waardoor je er wel of niet in gelooft?
Iedereen die gelooft ontbreekt het aan verstandelijke vermogens en hoeft geen (v)rede
pi_169772188
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 19:47 schreef torentje het volgende:

[..]

Iedereen die gelooft ontbreekt het aan verstandelijke vermogens en hoeft geen (v)rede
Isaac Newton was toch een buitengewoon intelligent persoon hoor. Ik durf wel te gokken: intelligenter dan wie dan ook in dit topic.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_169772429
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 19:26 schreef Molurus het volgende:Welnee. Monotheisme is sowieso maar een subset van de religies die er bestaan en bestaan hebben.
Maar uiteindelijk terug te voeren op de Ene. Voor Perzië was dit Ahura Mazda, voor Egypte was dit El, voor Sumer was dit Anoe. Tel je dit op, komen we uit op JHWH, de joodse versie.
pi_169772545
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 19:59 schreef ATON het volgende:

[..]

Maar uiteindelijk terug te voeren op de Ene. Voor Perzië was dit Ahura Mazda, voor Egypte was dit El, voor Sumer was dit Anoe. Tel je dit op, komen we uit op JHWH, de joodse versie.
Mwah, het idee dat het jodendom connecties heeft met alle andere religies gaat me toch wel iets te ver. Laat staan het idee dat het allemaal hetzelfde godsconcept zou zijn.

Er zijn zat godsconcepten geweest die helemaal niets te maken hebben met JHWH.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_169773443
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 19:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Isaac Newton was toch een buitengewoon intelligent persoon hoor. Ik durf wel te gokken: intelligenter dan wie dan ook in dit topic.
Is dat soms jouw god, dat jij hem hier loopt te verheerlijken.?
pi_169773477
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 20:38 schreef torentje het volgende:

[..]

Is dat soms jouw god, dat jij hem hier loopt te verheerlijken.?
Nee, het is gewoon een voorbeeld van een man die onbetwistbaar intelligenter was dan jij, *en* gelovig. Heb je daar moeite mee?

Verder was het wel een buitengewoon onaangename persoonlijkheid trouwens, ik kan niet zeggen dat ik een fan van hem ben. Maar stellen dat het hem ontbrak aan verstandelijke vermogens slaat nergens op.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_169774304
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 20:04 schreef Molurus het volgende:
Mwah, het idee dat het jodendom connecties heeft met alle andere religies gaat me toch wel iets te ver. Laat staan het idee dat het allemaal hetzelfde godsconcept zou zijn.
Ahura Mazda is uit 1400 v.C : Montheďsme met een goede ( licht ) en een slechte neter ( duisternis ). Egypte met El als de Ene met meer dan honderd neteru, verkeerdelijk gezien als goden. Via Echnaton's tweede schoonvader, wat een Mede was, heeft Achnaton geďnspireerd om de zon als symbool voor het goede te nemen als neter en de rest te verbannen. ( boek Exodus is daar afkomstig van ) en Anoe uit Sumer ( Babylonië ) de god die we in de verhalen van Genesis terug zien. Natuurlijk hebben ze allen er hun eigen versie van gemaakt, maar is te herleiden tot een en hetzelfde concept. Nu zouden we spreken over updaten.

quote:
Er zijn zat godsconcepten geweest die helemaal niets te maken hebben met JHWH.
Ja natuurlijk.
pi_169774389
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 20:59 schreef ATON het volgende:

[..]

Ahura Mazda is uit 1400 v.C : Montheďsme met een goede ( licht ) en een slechte neter ( duisternis ). Egypte met El als de Ene met meer dan honderd neteru, verkeerdelijk gezien als goden. Via Echnaton's tweede schoonvader, wat een Mede was, heeft Achnaton geďnspireerd om de zon als symbool voor het goede te nemen als neter en de rest te verbannen. ( boek Exodus is daar afkomstig van ) en Anoe uit Sumer ( Babylonië ) de god die we in de verhalen van Genesis terug zien. Natuurlijk hebben ze allen er hun eigen versie van gemaakt, maar is te herleiden tot een en hetzelfde concept. Nu zouden we spreken over updaten.
Dank voor de achtergrondinformatie, maar ik zie werkelijk niet hoe dit strijdig is met wat ik zei, of hoe het relevant is voor dit topic. :P
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_169776864
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 21:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dank voor de achtergrondinformatie, maar ik zie werkelijk niet hoe dit strijdig is met wat ik zei, of hoe het relevant is voor dit topic. :P
zie # 29 en #30
pi_169784003
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 11:52 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Je zei terloops ook even in dit stukje tekst dat boeddhisme ook panentheďstisch is, en daarmee dus duivels/ketters/weet ik het... Zelf ben ik als je het wilt definiëren 'neutraal monistisch', dus dat zal daar ook wel onder vallen. Ik vind het altijd verbazingwekkend en knap hoe christenen zelfs van boeddhisme nog iets duivels weten te maken hoor.

Goed en kwaad worden verder écht wel erkend. Alleen soms spreekt men over het absolute niveau en soms spreekt men over het relatieve niveau. Op het relatieve niveau is er goed en kwaad, dualiteit. Op het absolute (non-duale, ondeelbare)) niveau is er geen absoluut goed en geen absoluut kwaad; er is gewoon één geheel en daarin doet zich relatief goed en relatief kwaad voor.

Molurus en SpecialK, hopelijk hebben jullie nog even geduld. Kom later op jullie respons terug!
De definite van God die jij aan het begin van je topic aanhield kwam in mijn ogen aardig dicht in de buurt van de Katholieke definitie van God, wat mij dus deed vermoeden dat je wel enige theologische werken moet hebben gelezen. Zeker wanneer je steld dat God dat absolute is waarbinnen het relatieve kan bestaan.

Echter je lijkt te ervaren dat Christenen "met moeite" het Boedhisme - of andere pantheistische ketterijen tot duivels proberen te verdraaien, misschien omdat je denkt dat het Katholicisme gewoon niet zo goed weet wat het met Oosterse religies aan moet.

Binnen het Katholicisme speelt de duivel (in principe: Lucifer) echter een kernachtige rol in de theologie. De duivel is niet zomaar een verzinseltje om het kerkvee in bedwang te houden, maar is juist een fundamentele uitleg voor het bestaan van het Kwaad en de oorzaak van het menselijk lijden. Christenen geloven dat Lucifer het hoogste schepsel was van God, dus nog altijd onderdanig en nietig vergeleken met de absolute ongeschapen schepper van het bestaan - maar desalniettemin ontzettend krachtig en invloedrijk.

Lucifer was het eerste wezen dat trots ervoer (in de trant van: de antithese van nederigheid/bescheidenheid) - een trots die Lucifer ertoe dreef zich te willen losmaken van God en zélf een Godheid te willen zijn. Je zou hierin een parallel kunnen trekken met de Demiurge van het Gnosticisme. Onze menselijke trots (afwezigheid van nederigheid), onze erfzonde, is ons gegeven na de verleiding van Lucifer. De verboden vrucht, die kennis geeft van Goed en Kwaad is in feite een symbool van trots: alleen een Godheid heeft écht kennis van Goed en Kwaad (a.k.a. mag voor zichzelf bepalen wat wel en wat niet mag) en zodoende probeert elk mens door de erfzonde zélf een God te zijn, in plaats van zijn plaats te kennen en dankbaarheid te tonen voor zijn schepping.

Katholieken geloven dat het primaire leed van de mensheid voortkomt uit deze trots, dáárom is trots ook de hoofdzonde binnen de 7 Kardinale Zonden. Elke uiting van menselijke corruptie en kwaad komt voort uit het idee dat een mens voor zichzelf mag bepalen wat wel of niet mag, waardoor arbitraire verdraaiingen van regels worden bedacht om zichzelf te dienen en anderen (gelijke schepsels in de ogen van God) als minder te zien.

Dus waarom is het pantheisme dan duivels?

Denk bijvoorbeeld aan Spinoza, de Joodse ketter die stelde God = Natuur (de fysieke werkelijkheid) = God. Dit is dezelfde God waar Einstein naar verwees toen hij de uitspraak deed "God does not roll dice" in verband met zijn skepticisme over de kwantum-mechanica. Denk aan het Kybalion, de zogenaamde overlevering van Hermes Trismegistus die steld dat All = God = All. Denk anders aan de Cosmogenie van Walter Russell, waarvan Tesla zei dat zijn boek voor 1000 jaar begraven zou moeten worden voordat de mensheid er klaar voor zou zijn, die ook al in The Universal One stelde dat het Al God is en dat Alles het Al is. Pantheisme komt in veel smaken voor, maar wordt door Katholieken als ketters en duivels gezien, omdat het een valse vertekening geeft van de aard van God.

Waarom is dit dan Luciferiaans?

Ten eerste wekt pantheisme de suggestie daat jij zelf een God bent. Je bent immers onderdeel van het Al, wat God is, dus je bent een aspect van God, en omdat geen enkel deel van het Al van elkaar los staat ben jij dus, eigenlijk, een God. In de Kerk noemen wij dit gewoon ouderwetse hoogmoed.

Ten tweede kan Goed en Kwaad niet bestaan in een pantheistisch Universum. Immers, als de pedofiel eigenlijk gewoon een aspect van het Al is, hoe kan je hem dan kwalijk nemen dat hij kindjes van 7 verkracht in een martelkelder - de pedofiel is immers ook een God, en het is een illusie dat die kinderen daadwerkelijk een autonome entiteit zijn - alles is alles en alles is God. Als alles onderdeel van alles is, dan geeft dit een nivilerend effect. Er kán geen absoluut Kwaad bestaan in zo'n opvatting van het bestaan.

Je spreekt over 'relatieve moraliteit', terwijl er op absoluut niveau Goed en Kwaad wordt ontstegen. Vanuit de interne logica van het pantheisme is dit helemaal waar. Ik als Katholiek zie dit echter als een van de zoveelste subtiele vertekeningen van de Duivel - een halve waarheid, die misleid door een deel van de waarheid te geven, maar als uiteindelijk effect heeft dat je elke daad van Kwaad kunt bagetalliseren als slechts moreel verwerpelijk op een relatief niveau. God's moraliteit is echter absoluut.

Wat zegt het Katholicisme dan over Goed en Kwaad?

Sint Augustinus steld dat het Kwade de afwezigheid is van het Goede. Hij verwierp het Gnosticisme, waarin Goed en Kwaad aan elkaar gelijk gestelde tegenpolen zijn. Denk aan Ahura Mazda en Ahriman in het Zoroastrianisme. Nee - het is eerder een continuum zoals warm & koud of licht & donker. Kwaad is de afwezigheid van Goedheid, zoals donker de afwezigheid van licht is. Daarom wil je als Christen, door Christus te volgen, zo dicht mogelijk tot het Goede komen.

Het Christendom is een proactieve Godsdienst! Je hebt de plicht om daden van Goedheid uit te voeren. (Wederom een verschil met het pantheistische Boedhhisme, dat jou wil verleiden om helemaal niets te doen in een ascetisch afwijzen van het materiële bestaan en het najagen van verlichting). Wat zou netto een maatschappij meer geluk opleveren? Het proactief uitvoeren van daden van deugdelijkheid of jezelf geheel onttrekken en op een rots wat mantra's reciteren?

Wat zegt het Katholicisme dan over het lijden?

Misschien iets voor een andere keer dit stuk is al te lang en de atheisten moeten wel de kans krijgen om een losse zin te cherry-picken, uit de context te trekken en te misinterpreteren met een sarcastische opmerking zodat ze kunnen goedpraten dat het Katholicisme dommie dommie is en de theologie van de afgelopen 3000+ jaar gebakken lucht.

HAHA STOMMIE STOMMIE CHRISTENEN NEMEN DE BIJBEL LETTERLIJK EN GOD IS GEMEEN DUS HIJ BESTAAT NIET

[ Bericht 0% gewijzigd door De_Maistre op 26-03-2017 05:31:10 ]
  zondag 26 maart 2017 @ 05:40:39 #41
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169784022
De hele discussie is zinloos (maar amusant) als je uitgaat van compleet andere religies, zoals heidens polytheďsme (zonder "oppergod") of meer animistische godsideeën.
Dus misschien even roepen dat het om de christengod gaat met zijn historische afleidingen en niet over de talloze andere goden die de wereld kent of kende. Tenzij je de definitie breder wilt trekken.
  zondag 26 maart 2017 @ 05:43:24 #42
463796 bijstandboy
jij al uitkering heb?
pi_169784024
God is een uitvinding voor zwakkelingen die angst voor de dood hebben :')
  zondag 26 maart 2017 @ 05:50:02 #43
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169784031
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 05:43 schreef bijstandboy het volgende:
God is een uitvinding voor zwakkelingen die angst voor de dood hebben :')
Dat ligt aan je definitie van "god".
  zondag 26 maart 2017 @ 05:53:26 #44
463796 bijstandboy
jij al uitkering heb?
pi_169784036
Combinatie van definities in de zin van fantasie, klopgeest, illusie, schijnvertoning
kies maar zelf welke past bij het "geloof" :')
  zondag 26 maart 2017 @ 06:20:45 #45
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169784064
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 05:53 schreef bijstandboy het volgende:
Combinatie van definities in de zin van fantasie, klopgeest, illusie, schijnvertoning
kies maar zelf welke past bij het "geloof" :')
Welk een uitnemende filosofische reactie.Kun je ook uitleggen hoe deze in verhouding staat te je vorige reavtie, bijvoorbeeld "schijnvertoning" en "bang voor de dood"?

Ik krijg de indruk dat jouw god een fles jajem is.
  zondag 26 maart 2017 @ 06:27:54 #46
463796 bijstandboy
jij al uitkering heb?
pi_169784072
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2017 06:20 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Welk een uitnemende filosofische reactie.Kun je ook uitleggen hoe deze in verhouding staat te je vorige reavtie, bijvoorbeeld "schijnvertoning" en "bang voor de dood"?

Ik krijg de indruk dat jouw god een fles jajem is.
Jajem is over de datum, mijn god is patenthouder en eigenaar van de firma list en bedrog :') De meeste mensen die ik her en der hoor en zie (en waar ik oprecht medelijden mee heb) zijn gebrainwasht door hun geloof. Dit concept is niets meer dan een nieuwe vorm van slavernij waarin mensen tegen elkaar uitgespeeld worden en racistische regels worden gehanteerd, blader is door het verleden zou ik zeggen zo'n btje elke oorlog heeft een religieuze aanleiding :')
  zondag 26 maart 2017 @ 07:20:51 #47
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169784418
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 06:27 schreef bijstandboy het volgende:

[..]

Jajem is over de datum, mijn god is patenthouder en eigenaar van de firma list en bedrog :') De meeste mensen die ik her en der hoor en zie (en waar ik oprecht medelijden mee heb) zijn gebrainwasht door hun geloof. Dit concept is niets meer dan een nieuwe vorm van slavernij waarin mensen tegen elkaar uitgespeeld worden en racistische regels worden gehanteerd, blader is door het verleden zou ik zeggen zo'n btje elke oorlog heeft een religieuze aanleiding :')
M.a.w. jij kletst maar wat uit je nek over het christemdom waarvan je weleens iets hebt gehoord en je hebt geen idee dat er zoveel meer is.
pi_169784455
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 20:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee, het is gewoon een voorbeeld van een man die onbetwistbaar intelligenter was dan jij, *en* gelovig. Heb je daar moeite mee?

Verder was het wel een buitengewoon onaangename persoonlijkheid trouwens, ik kan niet zeggen dat ik een fan van hem ben. Maar stellen dat het hem ontbrak aan verstandelijke vermogens slaat nergens op.
Iemand die gelooft dat God bestaat, kan toch nauwelijks intelligent zijn.? Bovendien zeg jijzelf dat hij een satan was. Dus.?
  zondag 26 maart 2017 @ 07:27:19 #49
463796 bijstandboy
jij al uitkering heb?
pi_169784485
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2017 07:20 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

M.a.w. jij kletst maar wat uit je nek over het christemdom waarvan je weleens iets hebt gehoord en je hebt geen idee dat er zoveel meer is.
Net zoals de doorsnee jezus tokkie bazelt over zijn eigen overtuiging en gepikeerd raakt over andermans mening, die zoektocht heeft je al veel wijsheid gebracht zeker :')
pi_169785534
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 05:40 schreef Lunatiek het volgende:
De hele discussie is zinloos (maar amusant) als je uitgaat van compleet andere religies, zoals heidens polytheďsme (zonder "oppergod") of meer animistische godsideeën.
Dus misschien even roepen dat het om de christengod gaat met zijn historische afleidingen en niet over de talloze andere goden die de wereld kent of kende. Tenzij je de definitie breder wilt trekken.
Je verward hier een god met een godsdienst. Andere naam, zelfde artikel.
pi_169786143
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 07:23 schreef torentje het volgende:

[..]

Iemand die gelooft dat God bestaat, kan toch nauwelijks intelligent zijn.? Bovendien zeg jijzelf dat hij een satan was. Dus.?
Dus jij weet niet dat er mensen zijn, vanzelf veel intelligenter dan jij, die in een God geloven?
pi_169786256
Gelovigen zijn geen mensen. Haten namelijk de fijnere ongelovige echte mensen omdat die smaller en mooier zijn als hen. Waardoor die fijnere ongelovige echte mensen gemakkelijk door de veel te grote en bredere deuren kunnen van de gelovigen, zodat de laatstgenoemden in de tempels, kerken van de gelovigen kunnen rondneuzen als de gelovigen niet thuis zijn. Toch.?
  zondag 26 maart 2017 @ 10:42:59 #53
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169786306
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 07:23 schreef torentje het volgende:

[..]

Iemand die gelooft dat God bestaat, kan toch nauwelijks intelligent zijn.?
Dat is dus de denkfout die jij maakt: Dat kan wel.

En Newton is maar een willekeurig voorbeeld. Ik kan je zo een heel lijstje geven als je wilt.

Het idee dat religie uitsluitend te maken heeft met domheid is veel te simpel gedacht. Het zou fijn zijn als de wereld zo simpel was, maar dat is ie niet.

quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 07:23 schreef torentje het volgende:

Bovendien zeg jijzelf dat hij een satan was. Dus.?
Irrelevant.

[ Bericht 4% gewijzigd door Molurus op 26-03-2017 10:53:14 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_169786327
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 10:37 schreef torentje het volgende:
Gelovigen zijn geen mensen. Haten namelijk de fijnere ongelovige echte mensen omdat die smaller en mooier zijn als hen. Waardoor die fijnere ongelovige echte mensen gemakkelijk door de veel te grote en bredere deuren kunnen van de gelovigen, zodat de laatstgenoemden in de tempels, kerken van de gelovigen kunnen rondneuzen als de gelovigen niet thuis zijn. Toch.?
Het moet echt lastig zijn om zo slim te zijn. Hoe zou men het er niet mee eens kunnen zijn?
pi_169786357
Ik zou niet weten waarom je zo'n entiteit/fenomeen die een compleet andere definitie invult nog god zou moeten noemen. Laten we god gewoon houden op die mensachtige supermachtige wezen(s) die in de oudheid zijn beschreven als definitie. Dat maakt discussies over god en god aanhangers die al complex genoeg zijn een stuk eenvoudiger.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  zondag 26 maart 2017 @ 10:58:53 #56
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169786493
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 10:48 schreef truthortruth het volgende:
Ik zou niet weten waarom je zo'n entiteit/fenomeen die een compleet andere definitie invult nog god zou moeten noemen. Laten we god gewoon houden op die mensachtige supermachtige wezen(s) die in de oudheid zijn beschreven als definitie. Dat maakt discussies over god en god aanhangers die al complex genoeg zijn een stuk eenvoudiger.
Dat valt dus vies tegen. Het wordt alleen eenvoudiger als we ons beperken tot de abrahamitische tak van godsconcepten. (En de voorlopers daarvan, voor ATON.)

De navajo indianen (willekeurig voorbeeld) hadden ook diverse goden, maar proberen overeenkomsten te vinden tussen die goden en abrahamitische goden is echt een hele uitdaging.

Het definieren van het begrip "god" in algemene termen, zonder vooroordelen en zonder godsconcepten in andere religies uit te sluiten is alles behalve eenvoudig.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_169786806
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 10:58 schreef Molurus het volgende:
Dat valt dus vies tegen. Het wordt alleen eenvoudiger als we ons beperken tot de abrahamitische tak van godsconcepten. (En de voorlopers daarvan, voor ATON.)

De navajo indianen (willekeurig voorbeeld) hadden ook diverse goden, maar proberen overeenkomsten te vinden tussen die goden en abrahamitische goden is echt een hele uitdaging.

Het definieren van het begrip "god" in algemene termen, zonder vooroordelen en zonder godsconcepten in andere religies uit te sluiten is alles behalve eenvoudig.
Mensachtige supermachtige wezen(s) met bovenmenselijke krachten en of machten die in de oudheid zijn beschreven ? (Ik doe maar een poging).
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  zondag 26 maart 2017 @ 11:18:44 #58
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169786826
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 11:17 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Mensachtige supermachtige wezen(s) met bovenmenselijke krachten en of machten die in de oudheid zijn beschreven ? (Ik doe maar een poging).
"Onwaarneembare machten" is een beetje de kern.

"Mensachtig", "supermachtig"/"almachtig" en "bovenmenselijk"/"bovennatuurlijk" zijn al abrahamitische vooroordelen. Niet alle godsconcepten voldoen aan die criteria. Veel wel, maar niet allemaal.

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 26-03-2017 11:29:14 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_169787217
quote:
14s.gif Op zondag 26 maart 2017 11:18 schreef Molurus het volgende:
"Onwaarneembare machten" is een beetje de kern.
quote:
"Mensachtig", "supermachtig"/"almachtig" en "bovenmenselijk"/"bovennatuurlijk" zijn al abrahamitische vooroordelen. Niet alle godsconcepten voldoen aan die criteria. Veel wel, maar niet allemaal.
Bij die navajo kwam ik die aspecten ook tegen. Doe eens een poging welke godsconcepten niet aan de criteria voldoen? Ik ben benieuwd of ik die dan ook als godsconcept zou zien.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  zondag 26 maart 2017 @ 11:40:58 #60
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169787243
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 11:39 schreef truthortruth het volgende:

[..]

[..]

Bij die navajo kwam ik die aspecten ook tegen.
De goden van de navajo's waren niet almachtig of bovennatuurlijk hoor. Als je een navajo indiaan vraagt of zijn goden "bovennatuurlijk" zijn zal hij lachen en niet begrijpen wat je bedoelt.

Mensachtig tot op zekere hoogte wel, hoewel "mensachtig" als begrip niet zo heel werkbaar is. Wanneer is een macht "mensachtig"?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_169787443
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 11:40 schreef Molurus het volgende:
De goden van de navajo's waren niet almachtig of bovennatuurlijk hoor. Als je een navajo indiaan vraagt of zijn goden "bovennatuurlijk" zijn zal hij lachen en niet begrijpen wat je bedoelt.
Ik heb geen verstand van navajo goden, maar als ik deze beschrijvingen lees dan is dat toch bovennatuurlijk?http://navajocodetalkers.org/navajo-gods-and-goddesses/
quote:
Mensachtig tot op zekere hoogte wel, hoewel "mensachtig" als begrip niet zo heel werkbaar is. Wanneer is een macht "mensachtig"?
Een macht niet, de beeltenis/beschrijving.

Sorry hoor molurus, maar ik vind je weer erg krampachtig in je redeneren. De definitie staat nog steeds.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  zondag 26 maart 2017 @ 11:52:21 #62
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169787468
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 09:19 schreef ATON het volgende:

[..]

Je verward hier een god met een godsdienst. Andere naam, zelfde artikel.
Hoe bedoel je?
  zondag 26 maart 2017 @ 11:53:52 #63
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169787503
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 11:51 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Ik heb geen verstand van navajo goden, maar als ik deze beschrijvingen lees dan is dat toch bovennatuurlijk?http://navajocodetalkers.org/navajo-gods-and-goddesses/

[..]

Een macht niet, de beeltenis/beschrijving.

Sorry hoor molurus, maar ik vind je weer erg krampachtig in je redeneren. De definitie staat nog steeds.
Ik herhaal hier letterlijk wat Herman Philipse - hoogleraar wijsbegeerte - zegt over het vraagstuk "wat is de definitie van goden?" in zijn serie lezingen "godsdienstfilosofie". Hij haalt ook specifiek dit voorbeeld aan.

Met het risico dat ik daarmee een autoriteitsargument maak, ik durf wel te zeggen dat die man verstand heeft van het onderwerp. :P
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_169787546
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 11:53 schreef Molurus het volgende:
Ik herhaal hier letterlijk wat Herman Philipse - hoogleraar wijsbegeerte - zegt over het vraagstuk "wat is de definitie van goden?" in zijn serie lezingen "godsdienstfilosofie". Hij haalt ook specifiek dit voorbeeld aan.

Met het risico dat ik daarmee een autoriteitsargument maak, ik durf wel te zeggen dat die man verstand heeft van het onderwerp. :P
Ah je bent een plagiaat wetenschapper :D Je kan het dus zelf verder niet beargumenteren. Heb je zelf dat stuk van die navajo goden gelezen, is dat bovennatuurlijk of niet?
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  zondag 26 maart 2017 @ 12:00:40 #65
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169787600
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 11:57 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Ah je bent een plagiaat wetenschapper :D
Niet echt. Maar ik beroep mij graag op experts daar waar ik dat zelf niet ben. Net als bij diverse natuurwetenschappen.

Je zult mij niet horen zeggen dat ik een expert ben als het gaat om theologie, dat ben ik namelijk niet. :P Het is wel een onderwerp dat mij interesseert, en waar ik mij met enige regelmaat in verdiep, maar daar is het beste wel mee gezegd.

quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 11:57 schreef truthortruth het volgende:

Je kan het dus zelf verder niet beargumenteren.
Er is wat mij betreft niets mis met de argumenten die Philipse daarvoor geeft. Ook heb jij daar zelf niets tegenin gebracht trouwens.

quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 11:57 schreef truthortruth het volgende:

Heb je zelf dat stuk van die navajo goden gelezen, is dat bovennatuurlijk of niet?
Ja, en nee. In die volgorde.

Sowieso is "bovennatuurlijk" op zichzelf een ongedefinieerde term, maar dat terzijde.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_169787647
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 12:00 schreef Molurus het volgende:
Ja, en nee. In die volgorde.

Sowieso is "bovennatuurlijk" op zichzelf een ongedefinieerde term, maar dat terzijde.
Je bent ook niet een beetje dom:
quote:
Tonenili is the Navajo Indians’ god of rain. He takes control of the sky water as opposed to seas, rivers and lakes. He carries the water into some Navajo pantheon major deities.
quote:
He is considered as the benevolent deity who is responsible for curing diseases and aiding mankind. Hastsehogan got a malevolent aspect in which he also casts evil spells.
quote:
Tsonahoai is the god of sun of Navajo. In other myths, he has been depicted as the man who carries sun in the sky right on his back. Some myths state that he has been depicted as the warrior on a horseback who carries the sun which serves as the gleaming shield.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  zondag 26 maart 2017 @ 12:04:48 #67
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169787676
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 12:03 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Je bent ook niet een beetje dom:

[..]

[..]

[..]

Jij bent best wel achterlijk.

Snap je dat zo een discussie voeren geen zin heeft?

--> Sowieso is "bovennatuurlijk" op zichzelf een ongedefinieerde term, maar dat terzijde.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 26 maart 2017 @ 12:05:11 #68
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169787679
quote:
14s.gif Op zondag 26 maart 2017 11:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

"Onwaarneembare machten" is een beetje de kern.
Zelfs dat niet. Het ligt een beetje aan wat je als "waarneembaar" verstaat en in hoeverre je interpretaties daarvan wilt erkennen.
Bijvoorbeeld in sjamanistische tradities waar een god spreekt door de mond van de sjamaan. Of in heidense rituelen waarin de mensen tijdelijk goden worden.
Zie je als je de zee ziet het water of ook een vorm van de zeegod?
Ik meen ook dat goden als dieren zijn te zien in Afrika, maar ik ben niet erg thuis in die tradities. Het idee van "ik zag een opvallende xyz", "oh, dat was natuurlijk god abc, want Jan is vanmorgen ziek geworden."

Ga je af op etymologie, dan is een god "iets dat aangeroepen wordt".
Hoe breder je het wilt trekken, des te vager je noodgedwongen moet zijn in je definitie.
pi_169787725
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2017 11:52 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
De monotheďstisch god is steeds dezelfde, maar krijgt door de verschillende religies een anders naam.
pi_169787727
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 12:04 schreef Molurus het volgende:
Jij bent best wel achterlijk.

Snap je dat zo een discussie voeren geen zin heeft?

--> Sowieso is "bovennatuurlijk" op zichzelf een ongedefinieerde term, maar dat terzijde.
En weer geen argumenten. Zijn de stukken tekst die ik aanhaal van een bovennatuurlijk karakter of niet? En probeer eens eerlijk en open te discussiëren.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  zondag 26 maart 2017 @ 12:10:12 #71
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169787759
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2017 12:05 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zelfs dat niet. Het ligt een beetje aan wat je als "waarneembaar" verstaat en in hoeverre je interpretaties daarvan wilt erkennen.
Klopt. Zelfs die toevoeging kan al de nodige discussie oproepen.

Het blijft een buitengewoon lastig begrip. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 26 maart 2017 @ 12:34:00 #72
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169788189
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 12:07 schreef ATON het volgende:

[..]

De monotheďstisch god is steeds dezelfde, maar krijgt door de verschillende religies een anders naam.
Niet per se. Zo lijkt de monotheďstische god uit het oude testament wel op andere, maar dat is een vorm van evolutie. Het lijkt eerder een samenraapsel van plaatselijke goden te zijn waarover later het dogma van Een God is gelegd. De aspecten van andere goden zijn later gladgestreken.
Dat zie je ook bij Allah, maar de evolutie is daar anders. De basis is die ene, maar daar zijn aspecten van plaatselijke goden aan toegevoegd.

Hoewel hier natuurlijk ook definitie-problemen zijn. Ik denk niet dat christenen denken dat ze Allah aangoepen, zelfs als ze rationeel de historie van de islam kennen.
pi_169788729
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2017 10:44 schreef W-itchy het volgende:

[..]

Het moet echt lastig zijn om zo slim te zijn. Hoe zou men het er niet mee eens kunnen zijn?
Je klinkt in ieder geval niet overtuigd en bent dus waarschijnlijk niet bereid om de fijne smallere ongelovige echte mensen te redden van de hen hatende brede gelovigen. Of wel.?
  zondag 26 maart 2017 @ 13:01:16 #74
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169788793
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 12:58 schreef torentje het volgende:

[..]

Je klinkt in ieder geval niet overtuigd en bent dus waarschijnlijk niet bereid om de fijne smallere ongelovige echte mensen te redden van de hen hatende brede gelovigen. Of wel.?
Je leest teveel Suske en Wiske met je vetten en je mageren.
pi_169789263
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 12:58 schreef torentje het volgende:

[..]

Je klinkt in ieder geval niet overtuigd en bent dus waarschijnlijk niet bereid om de fijne smallere ongelovige echte mensen te redden van de hen hatende brede gelovigen. Of wel.?
Bedoel je dat deze nietige ongelovigen mijn reddende handen nodig hebben? Zijn deze echte mensen in wezen toch niet zo echt als ze zeggen?
pi_169789742
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2017 12:34 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Niet per se. Zo lijkt de monotheďstische god uit het oude testament wel op andere, maar dat is een vorm van evolutie. Het lijkt eerder een samenraapsel van plaatselijke goden te zijn waarover later het dogma van Een God is gelegd. De aspecten van andere goden zijn later gladgestreken.
Dat zie je ook bij Allah, maar de evolutie is daar anders. De basis is die ene, maar daar zijn aspecten van plaatselijke goden aan toegevoegd.

Hoewel hier natuurlijk ook definitie-problemen zijn. Ik denk niet dat christenen denken dat ze Allah aangoepen, zelfs als ze rationeel de historie van de islam kennen.
Zoals ik schreef, een zelfde god in een ander jasje.
pi_169789997
De ongelovigen zijn wel echte mensen maar zijn niet zo breed als de inmiddels vele brede gelovigen en dus in de minderheid. Kunnen dus niet dat doen wat nodig is, alhoewel er sommige brede gelovigen zijn die uit haat fijne smalle ongelovigen slecht imiteren, om zodoende verdeeldheid te zaaien onder de fijne smalle ongelovige echte mensen.
pi_169790191
Waarom zijn die brede gelovigen minder echt dan de smalle ongelovigen? Waarom hebben deze smalle echte mensen hulp nodig? Zijn deze smalle intelligente mensen niet mans genoeg om zichzelf te redden? Zijn ze bang en zijn ze misschien toch zo intelligent niet?

Waarom zijn de smalle echte mensen zo bang?

[ Bericht 8% gewijzigd door W-itchy op 26-03-2017 14:25:06 ]
pi_169790614
Ze zijn niet bang, maar weten dat gelovigen geen mensen zijn.
pi_169790675
Whaaha! Hou toch op! :D
  Grootste filosoof 2022 zondag 26 maart 2017 @ 14:46:05 #81
442397 UitStraling
pi_169790702
Whether it's god or a bomb, it's just the same, it's only fear under another name
  zondag 26 maart 2017 @ 15:00:03 #82
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_169790978
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 19:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Welnee. Monotheisme is sowieso maar een subset van de religies die er bestaan en bestaan hebben.

Sommige mensen lijken niet veel verder te kunnen kijken dan de abrahamitische religies, die inderdaad wel een soort familie vormen. Maar er is veel meer dan dat.
Als jij meent wel verder te kijken dan ben ik benieuwd naar die diverse godsconcepten in het algemeen zoals je eerder stelde. Heb je daar zelf al over nagedacht? Want als je erover nadenkt zal je zelf toch wel tot de conclusie komt dat er niet veel verschillen zijn. Dus echt veel meer dan dat is er niet.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_169791220
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2017 14:44 schreef W-itchy het volgende:
Whaaha! Hou toch op! :D
Ga dan maar eens kijken bij de vele kerken, daar zijn slechts draken te vinden.
pi_169791589
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 15:13 schreef torentje het volgende:

[..]

Ga dan maar eens kijken bij de vele kerken, daar zijn slechts draken te vinden.
Je zal alleen draken zien als je draken wilt zien. Maar vrees niet, draken worden altijd verslagen door echte intelligente mensen, de ridders. Ben jij ook een ridder?
pi_169792271
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 05:24 schreef De_Maistre het volgende:

Misschien iets voor een andere keer dit stuk is al te lang en de atheisten moeten wel de kans krijgen om een losse zin te cherry-picken, uit de context te trekken en te misinterpreteren met een sarcastische opmerking zodat ze kunnen goedpraten dat het Katholicisme dommie dommie is en de theologie van de afgelopen 3000+ jaar gebakken lucht.

HAHA STOMMIE STOMMIE CHRISTENEN NEMEN DE BIJBEL LETTERLIJK EN GOD IS GEMEEN DUS HIJ BESTAAT NIET

Het is inderdaad een behoorlijk lang stuk tekst, maar toch bedankt voor de moeite die je er in hebt gestopt. ;) Duidelijk omschreven...
Ik ga wel even in op wat dingen die in mijn ogen wat kort door de bocht zijn:

quote:
Waarom is dit dan Luciferiaans?

Ten eerste wekt pantheisme de suggestie daat jij zelf een God bent. Je bent immers onderdeel van het Al, wat God is, dus je bent een aspect van God, en omdat geen enkel deel van het Al van elkaar los staat ben jij dus, eigenlijk, een God. In de Kerk noemen wij dit gewoon ouderwetse hoogmoed.

Ten tweede kan Goed en Kwaad niet bestaan in een pantheistisch Universum. Immers, als de pedofiel eigenlijk gewoon een aspect van het Al is, hoe kan je hem dan kwalijk nemen dat hij kindjes van 7 verkracht in een martelkelder - de pedofiel is immers ook een God, en het is een illusie dat die kinderen daadwerkelijk een autonome entiteit zijn - alles is alles en alles is God. Als alles onderdeel van alles is, dan geeft dit een nivilerend effect. Er kán geen absoluut Kwaad bestaan in zo'n opvatting van het bestaan.

Je spreekt over 'relatieve moraliteit', terwijl er op absoluut niveau Goed en Kwaad wordt ontstegen. Vanuit de interne logica van het pantheisme is dit helemaal waar. Ik als Katholiek zie dit echter als een van de zoveelste subtiele vertekeningen van de Duivel - een halve waarheid, die misleid door een deel van de waarheid te geven, maar als uiteindelijk effect heeft dat je elke daad van Kwaad kunt bagetalliseren als slechts moreel verwerpelijk op een relatief niveau. God's moraliteit is echter absoluut
Je hebt het allereerst hierin over dat stukje dat je zelf een God bent en dit hoogmoed zou zijn. Nou, daarbij is het denk ik wel slim om dat binnen het goede perspectief te zien. Ten eerste, daarbij bedoelt men niet dat je 'een' God bent, en er dus 7 miljard goden op aarde rondlopen. Het gaat er daarbij om dat ons identificatiepunt niet juist is: we identificeren onszelf als een op zichzelf staand wezen waarbij we onszelf als geďsoleerd van 'de rest' ervaren, een staat van afgescheidenheid. Mensen die 'tot de hoogste realisatie' (verlichting) zijn gekomen, zeggen op dat punt: dat is een verkeerde en onjuiste zienswijze, een illusie. Er zou zoiets als een universeel Zelf zijn die in alle levende wezens in principe volledig hetzelfde is. Dit noemt men het ware Zelf.
Je kunt hierbij denken aan een vergelijking met een parelketting waarbij in elk afzonderlijk pareltje één en hetzelfde licht door elke parel volkomen hetzelfde schijnt. De parels zijn leeg en transparant en één licht verlicht ze allemaal en tegelijkertijd. Zo wordt dit Zelf ook gezien als gelijk, en in alle levende wezens aanwezig, tegelijkertijd en in verbinding met de Bron (God). Dát universele zelf, in alle levende wezens aanwezig, bedoelt men wanneer men zegt dat iedereen in wezen dus zelf God is. Het gaat daarbij dan niet om het kleine zelf waarmee we ons als in een optische illusie mee identificeren, maar om dat universele Zelf daarachter die alle levende wezens met elkaar gemeen hebben. Het is vanwege al onze ideeën, percepties, angsten en identificaties daarmee alleen echter soms moeilijk toegankelijk (geblokkeerd), maar als de wil sterk is kan dit bewustzijn zich innerlijk openbaren en als het ware open gaan (soms gebeurt dit ook gewoon spontaan bij mensen overigens). Hierbij zou het oude 'kleine zelf', waarmee we ons al die tijd identificeren 'sterven' (de egodood wordt dat genoemd) en dat goddelijke Zelf voor in de plaats komen. Wanneer dat gebeurt spreekt men van spirituele verlichting of ontwaken, wat in feite een shift in bewustzijn is van duaal (split-mind) naar nonduaal (whole-mind).

'Ik ben zelf God' is dan ook eigenlijk een uitspraak die iemand niet eerder met recht kan doen dan het moment dat iemand tot zelfrealisatie is gekomen. Eerder kun je dit niet daadwerkelijk ervaren en zullen het slechts holle woorden zijn zonder betekenis.
Ik meen eens ergens gelezen te hebben dat een Soefi-mysticus dit luid uitriep op een arabische markt. Daar is het niet goed mee afgelopen ;)

Over het Kwaad: binnen het hierboven beschreven perspectief is er dan verder in mijn ogen niet een ontkennen van het bestaan van het kwaad. Het kan alleen wel in een ander licht bezien worden: het kwaad is als de stank van de, in een illusie van afgescheidenheid verkerende mens. Als een naar en ernstig bijeffect van de toestand waarin de mens verkeert.

Dat er een heleboel shit zich onder de horizon afspeelt is natuurlijk evident verder. Alleen wanneer je uitgaat van een Absoluut Goed en een Absoluut Kwaad verhef je de dualiteit tot het Absolute. De dualiteit wordt echter als de relatieve werkelijkheid gezien.



*edit* toevallig net deze docu gekeken. Sluit naadloos aan op deze reply. :D Mooie docu. Aanradertje.

Van de makers van de fantastische:


[ Bericht 5% gewijzigd door Meneertje_flapdrol op 26-03-2017 18:26:20 ]
pi_169792994
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2017 15:31 schreef W-itchy het volgende:

[..]

Je zal alleen draken zien als je draken wilt zien. Maar vrees niet, draken worden altijd verslagen door echte intelligente mensen, de ridders. Ben jij ook een ridder?
Er zijn inmiddels miljarden draken, doordat ze overal echte mensen verjaagd hebben. Waar blijven dan die volgens jou intelligentere ridders.? Zitten die soms in een uitkering.?
pi_169793401
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 16:49 schreef torentje het volgende:

[..]

Er zijn inmiddels miljarden draken, doordat ze overal echte mensen verjaagd hebben. Waar blijven dan die volgens jou intelligentere ridders.? Zitten die soms in een uitkering.?
Ahum! Volgens mij ben jij degene die zegt dat ongelovigen intelligenter zijn dan gelovigen. En ook de echte mensen. Als zij zich door die draken laten verjagen, hoe intelligent zijn deze echte mensen dan? Ja, waar zijn ze dan?
pi_169793894
Waar gáát dit over?
pi_169794739
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2017 17:06 schreef W-itchy het volgende:

[..]

Ahum! Volgens mij ben jij degene die zegt dat ongelovigen intelligenter zijn dan gelovigen. En ook de echte mensen. Als zij zich door die draken laten verjagen, hoe intelligent zijn deze echte mensen dan? Ja, waar zijn ze dan?
Dat is omdat er veel echte mensen gevangen zijn door de gelovigen oftewel de draken en dat die de echte mensen gebruiken als menselijk schild. Dan helpt slecht een pauze inlassen. Toch.?
pi_169795115
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 18:02 schreef torentje het volgende:

[..]

Dat is omdat er veel echte mensen gevangen zijn door de gelovigen oftewel de draken en dat die de echte mensen gebruiken als menselijk schild. Dan helpt slecht een pauze inlassen. Toch.?
Fascinerend, dat beeld van jou....
Waarom zijn die draken geen echte mensen? Waarom laten die echte mensen zich gebruiken als ze zo slim zijn als je zegt?
pi_169796019
Tja, ik weet echt niet hoe ik dat kan uitleggen aan iemand met een gebrek aan verstandelijke vermogens. Jij gelooft volgens mij teveel in jouw eigen god en wil opzettelijk ongelovigen niet bekoren.
  zondag 26 maart 2017 @ 19:13:44 #92
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169796292
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 15:00 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Als jij meent wel verder te kijken dan ben ik benieuwd naar die diverse godsconcepten in het algemeen zoals je eerder stelde. Heb je daar zelf al over nagedacht? Want als je erover nadenkt zal je zelf toch wel tot de conclusie komt dat er niet veel verschillen zijn. Dus echt veel meer dan dat is er niet.
Ja, en ik kom juist tot een heel andere conclusie. :)

Er zijn als je het mij vraagt niet veel eigenschappen die je zou kunnen noemen die gelden voor alle goden waar mensen ooit in hebben geloofd.

Almachtigheid? Nope. Bovennatuurlijkheid? Nope. Morele superioriteit? Nope. Schepper? Nope.

Op elk van die eigenschappen is er wel ergens een uitzondering. Elk komt veel voor, maar het is niet eenvoudig om een lijstje van noodzakelijke eigenschappen te geven.

En dat maakt het definieren van goden in het algemeen nogal lastig. Maar het lijkt mij dat de vraag die er in dit topic gesteld wordt niet in het bijzonder gaat over Christendom en Islam, maar een stuk breder is. (Het definieren van die god zou trouwens al lastig genoeg zijn.)

[ Bericht 5% gewijzigd door Molurus op 26-03-2017 19:23:39 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_169796300
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 19:01 schreef torentje het volgende:
Tja, ik weet echt niet hoe ik dat kan uitleggen aan iemand met een gebrek aan verstandelijke vermogens. Jij gelooft volgens mij teveel in jouw eigen god en wil opzettelijk ongelovigen niet bekoren.
Juist. Nu jij niet één van mijn vragen kan beantwoorden heb ik dus een gebrek in mijn verstand. Als jij vindt dat ik te veel in mijn eigen God geloof dan vind ik dat jij niet te veel in jouw eigen slimheid moet geloven.
  zondag 26 maart 2017 @ 19:48:13 #94
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_169796998
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 19:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, en ik kom juist tot een heel andere conclusie. :)

Er zijn als je het mij vraagt niet veel eigenschappen die je zou kunnen noemen die gelden voor alle goden waar mensen ooit in hebben geloofd.

Almachtigheid? Nope. Bovennatuurlijkheid? Nope. Morele superioriteit? Nope. Schepper? Nope.

Op elk van die eigenschappen is er wel ergens een uitzondering. Elk komt veel voor, maar het is niet eenvoudig om een lijstje van noodzakelijke eigenschappen te geven.

En dat maakt het definieren van goden in het algemeen nogal lastig. Maar het lijkt mij dat de vraag die er in dit topic gesteld wordt niet in het bijzonder gaat over Christendom en Islam, maar een stuk breder is. (Het definieren van die god zou trouwens al lastig genoeg zijn.)
Die goden hebben dan wel altijd 1 van die eigenschappen. Of ze zijn machtig, of ze hebben de wereld of een deel ervan geschapen, of ze zijn beter en sterker dan mindere goden en noem maar op. Misschien is er van almacht dan geen sprake, maar moest God ook niet machteloos toezien hoe de kroon op zijn schepping het paradijs verziekte (om maar een voorbeeld te noemen van de onmacht van die bijbelse God). En die boven natuurlijkheid van de bijbelse God is in de bijbel ook ver te zoeken.

Het enige verschil is dan dat het niet om meerdere goden gaat maar dat dit alles of tenminste het meeste in God lijkt samen te komen. Al heeft God uiteraard ook minderen onder zich zoals zijn engelen en zijn er tegenstanders zoals Lucifer. Dus wederom verschilt het allemaal weer niet zo veel.

Je hebt misschien gelijk dat de topicstarter niet in het bijzonder doelde op de godheid van het jodendom en de twee religies die daaruit voortvloeide. Al moet deze godheid (gezien o.a. de paulinische opmerking alles is in God), in ieder geval onbewust, zeker bijgedragen hebben tot de vorming van zijn godsbeeld.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_169797046
Volgens mij wil jij opzettelijk ongelovigen niet bekoren, omdat de ongelovigen te mooi zijn. De ongelovigen moeten dus maar genoegen met het slecht dat gelooft. Toch.?
pi_169797417
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 19:49 schreef torentje het volgende:
Volgens mij wil jij opzettelijk ongelovigen niet bekoren, omdat de ongelovigen te mooi zijn. De ongelovigen moeten dus maar genoegen met het slecht dat gelooft. Toch.?
Mijn hersens zijn moe van het proberen om verstand eruit te persen.... Het wil niet lukken.
pi_169807320
Had ook nooit anders verwacht van een gelovige. Als een cent geboren kan dus nooit een gouden munt worden.
pi_169807461
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 06:43 schreef torentje het volgende:
Had ook nooit anders verwacht van een gelovige. Als een cent geboren kan dus nooit een gouden munt worden.
Mijn beperkte verstand heeft wel opgemerkt dat dit het slimste is wat je tot nu toe hebt gezegd. Alhoewel.., dat spreekwoord heb je vast een keer iemand horen zeggen...
  maandag 27 maart 2017 @ 08:08:40 #99
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169807574
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 19:48 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Die goden hebben dan wel altijd 1 van die eigenschappen. Of ze zijn machtig, of ze hebben de wereld of een deel ervan geschapen, of ze zijn beter en sterker dan mindere goden en noem maar op. Misschien is er van almacht dan geen sprake, maar moest God ook niet machteloos toezien hoe de kroon op zijn schepping het paradijs verziekte (om maar een voorbeeld te noemen van de onmacht van die bijbelse God). En die boven natuurlijkheid van de bijbelse God is in de bijbel ook ver te zoeken.

Het enige verschil is dan dat het niet om meerdere goden gaat maar dat dit alles of tenminste het meeste in God lijkt samen te komen. Al heeft God uiteraard ook minderen onder zich zoals zijn engelen en zijn er tegenstanders zoals Lucifer. Dus wederom verschilt het allemaal weer niet zo veel.
Op die manier kun je dingen niet definiëren. "Goden zijn almachtig čn niet almachtig", daar kun je niet zoveel mee. Want dan is alles en iedereen god en dat klopt volgens de meeste opvattingen óók niet.

En "verschilt niet zoveel" heeft alleen zin als je vertelt waarmee je het vergelijkt. En neem dan de goden van totaal andere godsdiensten (inheemse goden van verschillende continenten?) om mee te vergelijken (de oorspronkelijke, niet die via een christelijke interpretatie).
  maandag 27 maart 2017 @ 08:11:20 #100
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169807590
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 13:59 schreef ATON het volgende:

[..]

Zoals ik schreef, een zelfde god in een ander jasje.
Nee, zelfde concept maar met andere achtergrond/ontwikkeling čn andere interpretaties.
  maandag 27 maart 2017 @ 08:27:15 #101
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_169807683
quote:
1s.gif Op maandag 27 maart 2017 08:08 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Op die manier kun je dingen niet definiëren. "Goden zijn almachtig čn niet almachtig", daar kun je niet zoveel mee.
Mee eens. Ik heb dat dan ook nooit beweerd.

Het is echter wel zo dat veel mensen die bijbelse God als almachtig zien en dat terwijl die volgens de verhalen zo nu en dan machteloos moest toekijken.

quote:
Want dan is alles en iedereen god en dat klopt volgens de meeste opvattingen óók niet.
Je trekt hier een aparte conclusie zonder onderbouwing. Ik zie geen verband.


quote:
En "verschilt niet zoveel" heeft alleen zin als je vertelt waarmee je het vergelijkt. En neem dan de goden van totaal andere godsdiensten (inheemse goden van verschillende continenten?) om mee te vergelijken (de oorspronkelijke, niet die via een christelijke interpretatie).
Die vergelijking was er al. Ik bouwde uiteraard voort op mijn eerste opmerking waar ik direct over 'de Ene' begon. Simplistisch gezegd de oergod van Abraham.
Maar zoals jij wilt, binnen het hindoeisme, boedhisme, zoals de oude Grieken, de vikingen, of zoals ze in Zuid Amerika geloofden enz enz is er altijd wel een godheid van de schepping te vinden, of een oorlogsgod, of een troostende god, of een god die licht brengt, een god van het kwaad en ga zo maar door.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_169807761
quote:
1s.gif Op maandag 27 maart 2017 08:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, zelfde concept maar met andere achtergrond/ontwikkeling čn andere interpretaties.
Juist, maar met wel steeds met dezelfde scheppingsgod sinds +/- 1400 v.C. Al die andere ' goden ' ( neteru ) zijn enkel maar aspecten van die Ene .

[ Bericht 5% gewijzigd door ATON op 27-03-2017 08:44:00 ]
  maandag 27 maart 2017 @ 15:13:28 #103
16305 Jappie
parttime reverend
pi_169814354
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 16:13 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Het is inderdaad een behoorlijk lang stuk tekst, maar toch bedankt voor de moeite die je er in hebt gestopt. ;) Duidelijk omschreven...
Ik ga wel even in op wat dingen die in mijn ogen wat kort door de bocht zijn:

[..]

Je hebt het allereerst hierin over dat stukje dat je zelf een God bent en dit hoogmoed zou zijn. Nou, daarbij is het denk ik wel slim om dat binnen het goede perspectief te zien. Ten eerste, daarbij bedoelt men niet dat je 'een' God bent, en er dus 7 miljard goden op aarde rondlopen. Het gaat er daarbij om dat ons identificatiepunt niet juist is: we identificeren onszelf als een op zichzelf staand wezen waarbij we onszelf als geďsoleerd van 'de rest' ervaren, een staat van afgescheidenheid. Mensen die 'tot de hoogste realisatie' (verlichting) zijn gekomen, zeggen op dat punt: dat is een verkeerde en onjuiste zienswijze, een illusie. Er zou zoiets als een universeel Zelf zijn die in alle levende wezens in principe volledig hetzelfde is. Dit noemt men het ware Zelf.
Je kunt hierbij denken aan een vergelijking met een parelketting waarbij in elk afzonderlijk pareltje één en hetzelfde licht door elke parel volkomen hetzelfde schijnt. De parels zijn leeg en transparant en één licht verlicht ze allemaal en tegelijkertijd. Zo wordt dit Zelf ook gezien als gelijk, en in alle levende wezens aanwezig, tegelijkertijd en in verbinding met de Bron (God). Dát universele zelf, in alle levende wezens aanwezig, bedoelt men wanneer men zegt dat iedereen in wezen dus zelf God is. Het gaat daarbij dan niet om het kleine zelf waarmee we ons als in een optische illusie mee identificeren, maar om dat universele Zelf daarachter die alle levende wezens met elkaar gemeen hebben. Het is vanwege al onze ideeën, percepties, angsten en identificaties daarmee alleen echter soms moeilijk toegankelijk (geblokkeerd), maar als de wil sterk is kan dit bewustzijn zich innerlijk openbaren en als het ware open gaan (soms gebeurt dit ook gewoon spontaan bij mensen overigens). Hierbij zou het oude 'kleine zelf', waarmee we ons al die tijd identificeren 'sterven' (de egodood wordt dat genoemd) en dat goddelijke Zelf voor in de plaats komen. Wanneer dat gebeurt spreekt men van spirituele verlichting of ontwaken, wat in feite een shift in bewustzijn is van duaal (split-mind) naar nonduaal (whole-mind).

'Ik ben zelf God' is dan ook eigenlijk een uitspraak die iemand niet eerder met recht kan doen dan het moment dat iemand tot zelfrealisatie is gekomen. Eerder kun je dit niet daadwerkelijk ervaren en zullen het slechts holle woorden zijn zonder betekenis.
Ik meen eens ergens gelezen te hebben dat een Soefi-mysticus dit luid uitriep op een arabische markt. Daar is het niet goed mee afgelopen ;)

Over het Kwaad: binnen het hierboven beschreven perspectief is er dan verder in mijn ogen niet een ontkennen van het bestaan van het kwaad. Het kan alleen wel in een ander licht bezien worden: het kwaad is als de stank van de, in een illusie van afgescheidenheid verkerende mens. Als een naar en ernstig bijeffect van de toestand waarin de mens verkeert.

Dat er een heleboel shit zich onder de horizon afspeelt is natuurlijk evident verder. Alleen wanneer je uitgaat van een Absoluut Goed en een Absoluut Kwaad verhef je de dualiteit tot het Absolute. De dualiteit wordt echter als de relatieve werkelijkheid gezien.


*edit* toevallig net deze docu gekeken. Sluit naadloos aan op deze reply. :D Mooie docu. Aanradertje.

Van de makers van de fantastische:
Mooi verwoord. ^O^
  maandag 27 maart 2017 @ 16:17:23 #104
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_169815469
God is idd een zaak van definitie. En je kunt 'm volgens mij het beste nog zo ongedefinieerd mogelijk houden. 8-)
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  maandag 27 maart 2017 @ 18:37:14 #105
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169818142
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 08:38 schreef ATON het volgende:

[..]

Juist, maar met wel steeds met dezelfde scheppingsgod sinds +/- 1400 v.C. Al die andere ' goden ' ( neteru ) zijn enkel maar aspecten van die Ene .
Niet helemaal, maar het gaat tever om een paar duizend jaar "evolutie van god en de goden" hier te passeren. In het kort: mensen en apen hebben blijkbaar een gezamenlijke voorouder, maar dat maakt ons niet tot aap, de aap niet tot mens en geen van beiden zijn we de gezamenlijke voorouder. Zo ook met goden, er is misschien een gezamelijke "voorouder", een idee dat verder is uitgewerkt in de loop van de geschiedenis, maar de uitwerking op verschillende plaatsen heeft verschillende goden opgeleverd.
  maandag 27 maart 2017 @ 18:43:15 #106
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169818248
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 08:27 schreef Panterjong het volgende:
Het is echter wel zo dat veel mensen die bijbelse God als almachtig zien en dat terwijl die volgens de verhalen zo nu en dan machteloos moest toekijken.
De vraag is natuurlijk of hij machteloos was, of dat het een vooropgezet plan was....

quote:
Je trekt hier een aparte conclusie zonder onderbouwing. Ik zie geen verband.
Als een god zowel almachtig als niet almachtig kan zijn, en veel andere zaken die elkaar tegenspreken, dan kan ik jou ook als god definiëren.

quote:
Die vergelijking was er al. Ik bouwde uiteraard voort op mijn eerste opmerking waar ik direct over 'de Ene' begon. Simplistisch gezegd de oergod van Abraham.
Maar zoals jij wilt, binnen het hindoeisme, boedhisme, zoals de oude Grieken, de vikingen, of zoals ze in Zuid Amerika geloofden enz enz is er altijd wel een godheid van de schepping te vinden, of een oorlogsgod, of een troostende god, of een god die licht brengt, een god van het kwaad en ga zo maar door.
Nee, dat is niet altijd te vinden. Dat is juist het punt. Er zijn verschillende geloven waarbij de goden heel anders van aard zijn. Bijvoorbeeld dat de goden overleden familieleden zijn (in China) die over de familie waken. Of het godenduo uit de Wicca, de God en de Godin, dat werkt ook niet op de conventionele manier. En zo is er nog wel het een en ander te vinden dat zozeer afwijkt dat het niet makkelijk (onmogelijk?) is dat in een definitie op te nemen.
  maandag 27 maart 2017 @ 18:50:34 #107
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169818414
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 18:43 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De vraag is natuurlijk of hij machteloos was, of dat het een vooropgezet plan was....
Yep.. het is een keuze tussen een machteloze god en een god die minimaal overkomt alsof hij immoreel is.

Maar goed, dat laatste wordt vaak uitgelegd als "gods wegen zijn ondoorgrondelijk". Hij zal wel een bepaald goed doel voor ogen hebben gehad met zaken zoals de holocaust en een hele collectie natuurrampen. Welk doel daar precies mee gediend was weet natuurlijk niemand.

Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_169818659
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 16:17 schreef Villas__Rubin het volgende:
God is idd een zaak van definitie. En je kunt 'm volgens mij het beste nog zo ongedefinieerd mogelijk houden. 8-)
Dat is inderdaad de uitweg van gelovigen, dan kun je er ook geen gaten in schieten.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  maandag 27 maart 2017 @ 19:06:18 #109
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169818748
quote:
1s.gif Op maandag 27 maart 2017 19:02 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Dat is inderdaad de uitweg van gelovigen, dan kun je er ook geen gaten in schieten.
Och, zolang zo'n definitie het bestaan van een god niet falsificeerbaar maakt en zichzelf niet tegenspreekt is er natuurlijk niets aan de hand.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_169819147
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 18:37 schreef Lunatiek het volgende:
Niet helemaal, maar het gaat tever om een paar duizend jaar "evolutie van god en de goden" hier te passeren. In het kort: mensen en apen hebben blijkbaar een gezamenlijke voorouder, maar dat maakt ons niet tot aap, de aap niet tot mens en geen van beiden zijn we de gezamenlijke voorouder. Zo ook met goden, er is misschien een gezamelijke "voorouder", een idee dat verder is uitgewerkt in de loop van de geschiedenis, maar de uitwerking op verschillende plaatsen heeft verschillende goden opgeleverd.
Dit slaat nu eens nergens op!!
  maandag 27 maart 2017 @ 19:55:18 #111
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169819903
Hmm, ik zou zeggen dat religie wel degelijk onderhevig is aan een soort evolutie die volledig vergelijkbaar is met biologische evolutie. Zo vreemd vind ik die gedachte niet.

Of dat ook betekent dat alle religies een gemeenschappelijke 'voorouder religie' zouden moeten hebben is maar de vraag. Niet noodzakelijk lijkt me.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_169820140
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 18:37 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Niet helemaal, maar het gaat tever om een paar duizend jaar "evolutie van god en de goden" hier te passeren. In het kort: mensen en apen hebben blijkbaar een gezamenlijke voorouder, maar dat maakt ons niet tot aap, de aap niet tot mens en geen van beiden zijn we de gezamenlijke voorouder. Zo ook met goden, er is misschien een gezamelijke "voorouder", een idee dat verder is uitgewerkt in de loop van de geschiedenis, maar de uitwerking op verschillende plaatsen heeft verschillende goden opgeleverd.
Er is inderdaad een evolutieboom van godsdiensten.
http://ultraculture.org/blog/2015/11/30/map-religions/
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  maandag 27 maart 2017 @ 20:15:16 #113
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169820498
Dus het Christendom stamt af van Shamanisme? Dat wist ik niet. :D

Overigens zou dat me ook weer niet heel erg verbazen ofzo.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 27 maart 2017 @ 20:23:09 #114
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169820700
quote:
7s.gif Op maandag 27 maart 2017 19:55 schreef Molurus het volgende:
Hmm, ik zou zeggen dat religie wel degelijk onderhevig is aan een soort evolutie die volledig vergelijkbaar is met biologische evolutie. Zo vreemd vind ik die gedachte niet.

Of dat ook betekent dat alle religies een gemeenschappelijke 'voorouder religie' zouden moeten hebben is maar de vraag. Niet noodzakelijk lijkt me.
Zo letterlijk als één gezamenlijke voorouder zou ik het niet nemen, maar het beeld van "de ouwe vent op een wolkje" dat sommigen hebben van de christelijke god staat ver af van de Vertoornde God der Wrake uit het Oude Testament die zich via brandende braambosjes kenbaar maakte. Om maar een voorbeeld te noemen.
pi_169820725
quote:
7s.gif Op maandag 27 maart 2017 19:55 schreef Molurus het volgende:
Hmm, ik zou zeggen dat religie wel degelijk onderhevig is aan een soort evolutie die volledig vergelijkbaar is met biologische evolutie. Zo vreemd vind ik die gedachte niet.
Voor mij een open deur intrappen !!! Het ging hier over de vraag of er verschil is tussen de goden uit de verschillende monotheďstische religie. Niet volgens mij en dat heb ik jou reeds duielijk gemaakt. En natuurlijk ( voor de zoveelste keer !!!!!!! ) is er wel degelijk een eigen versie en evolutie te merken. Vreemde gedachte om met een aap af te komen.
  maandag 27 maart 2017 @ 20:26:06 #116
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169820787
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 20:15 schreef Molurus het volgende:
Dus het Christendom stamt af van Shamanisme? Dat wist ik niet. :D

Overigens zou dat me ook weer niet heel erg verbazen ofzo.
Paul Hermann (Deutsche Mythologie) schrijft iets over de evolutie van religies en James Frazer deed dat ook (The golden bough). Dat zijn "oude voorbeelden", er zijn er meer maar daarvan ken ik titels en namen niet meer.
pi_169820850
quote:
10s.gif Op maandag 27 maart 2017 19:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

Och, zolang zo'n definitie het bestaan van een god niet falsificeerbaar maakt en zichzelf niet tegenspreekt is er natuurlijk niets aan de hand.
Hoe zou God gefalsificeerd moeten worden? Hoe zie je dat precies voor je? Aan de hand waarvan?
Slechts voor sommige definities geldt dat. Bijvoorbeeld een God die verantwoordelijk zou zijn voor de bliksem.
pi_169820884
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 20:23 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zo letterlijk als één gezamenlijke voorouder zou ik het niet nemen, maar het beeld van "de ouwe vent op een wolkje" dat sommigen hebben van de christelijke god staat ver af van de Vertoornde God der Wrake uit het Oude Testament die zich via brandende braambosjes kenbaar maakte. Om maar een voorbeeld te noemen.
Maar wel met een gezamelijke god of niet soms ? Beiden monotheďstich, net zo met de oude Egyptenaren en de Sumeriërs / Babyloniërs en de Perzen. Ander verhaaltje, zelfde hoofdrolspeler.
pi_169820939
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 20:26 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Paul Hermann (Deutsche Mythologie) schrijft iets over de evolutie van religies en James Frazer deed dat ook (The golden bough). Dat zijn "oude voorbeelden", er zijn er meer maar daarvan ken ik titels en namen niet meer.
Jij hebt het hier steeds over evolutie van de religie, ik niet. Jij hebt de doelpaaltjes verzet, ik niet.
  maandag 27 maart 2017 @ 21:23:38 #120
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169822818
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 20:28 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Hoe zou God gefalsificeerd moeten worden? Hoe zie je dat precies voor je? Aan de hand waarvan?
Slechts voor sommige definities geldt dat. Bijvoorbeeld een God die verantwoordelijk zou zijn voor de bliksem.
Dat is precies het soort iets dat ik bedoel ja. :)

Zolang die definitie geen al te stellige uitspraken doet over dingen die we kunnen waarnemen is de definitie veilig.

Kortom: het is een keuze tussen gatentheologie en regelrechte conflicten met de wetenschap.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_169823673
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 20:30 schreef ATON het volgende:

[..]

Jij hebt het hier steeds over evolutie van de religie, ik niet. Jij hebt de doelpaaltjes verzet, ik niet.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  dinsdag 28 maart 2017 @ 19:28:53 #122
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_169841697
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 18:43 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De vraag is natuurlijk of hij machteloos was, of dat het een vooropgezet plan was....

[..]

Als een god zowel almachtig als niet almachtig kan zijn, en veel andere zaken die elkaar tegenspreken, dan kan ik jou ook als god definiëren.
Ik ben enkel niet almachtig, dus dat kun je niet.

quote:
Nee, dat is niet altijd te vinden. Dat is juist het punt. Er zijn verschillende geloven waarbij de goden heel anders van aard zijn. Bijvoorbeeld dat de goden overleden familieleden zijn (in China) die over de familie waken. Of het godenduo uit de Wicca, de God en de Godin, dat werkt ook niet op de conventionele manier. En zo is er nog wel het een en ander te vinden dat zozeer afwijkt dat het niet makkelijk (onmogelijk?) is dat in een definitie op te nemen.
[/quote]

In een definitie opnemen? Niet aan beginnen.
Toch zijn er wederom overeenkomsten.

Als mensen naar de hemel gaan krijgen ze volgens de christologie een geestelijke gedaante. Dat verschilt niet zoveel met wat er in China gebeurt met het sterven van ouders.
Als een dierbare overlijdt dan hebben de meeste mensen weleens het gevoel dat de dierbare nog steeds bij hen is, of over hen waakt. Er is dus weinig verschil. Enkel dan de duiding ‘geest’ of ‘ziel’ ipv ‘godheid’.

Ook als je naar Maria kijkt zie je dat, ik bedoel hoe zij als gestorvene nog steeds in de katholieke kerk geerd en aanbeden wordt. En dan heb je Jezus uiteraard nog, in veel kerken wordt er rechtstreeks tot hem gebeden. Zij beleven hun geloof alsof Jezus hen steunt en over hen waakt.

Uiteraard zijn er verschillen maar er komt kennelijk veel meer overeen dan dat je denkt.

En dan heb je nog de andere goden in China, zoals Shangdi, die de hoogste is van de andere goden. Zoals de joods / christelijke God boven zijn heerschappij staat.

Dan de Godin en de God van de Wicca. Dus Zowel mannelijk als vrouwelijk.
Is de joods / christelijke God dan enkel mannelijk? Neen, zeker niet. Er staat in Genesis dat God de mens schiep naar het evenbeeld van God, 'mannelijk als vrouwelijk schiep hij hen'. Als het evenbeeld van God zowel mannelijk als vrouwelijk is dan is God dat uiteraard ook.

En dan heb je nog de geest God. Zij is vrouwelijk. Tenminste op z'n minst taalkundig gezien.
'Want zij is de Geest, één met God in wezen, gift van de Verlosser aan zijn aardse bruid; de sleutel is zij, toegang tot de schriften, vogel uit de hemel, witte vredesduif'
In dit liedje wordt omschreven dat de taalkundig als mannelijk aangesproken God en de taalkundig als vrouwelijk uitgesproken Geest vanuit de christologie één geheel vormen. En dat is exact zoals de God en de Godin uit de Wicca ook gezien worden als zijnde één geheel.

Samen zijn zij die 'Ene' las ik zojuist op een site over Wicca. En dat is exact de naam van de oergod in Genesis (volgens de meest betrouwbare Nederlandse vertaling 'de Naardense').

[ Bericht 1% gewijzigd door Panterjong op 28-03-2017 19:39:04 ]
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  dinsdag 28 maart 2017 @ 19:32:58 #123
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_169841814
dUBBEL
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  dinsdag 28 maart 2017 @ 19:57:36 #124
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169842494
Ik snap die behoefte om te doen alsof alle goden in alle religies "varianten van hetzelfde" zijn eerlijk gezegd niet helemaal. :{ Er is echt helemaal niets dat al die goden gemeen hebben.

Waarom men dat dan wel graag denkt is mij een volslagen raadsel. Ik zou haast denken dat men zichzelf voorhoudt dat alle religies geloven in dezelfde god. (Waarbij de eigen religie natuurlijk het enige juiste beeld daarvan verschaft.)

Het lijkt mij toch vrij duidelijk dat JHWH en (ik noem maar wat) Ganesha niet "varianten van hetzelfde" zijn.

[ Bericht 12% gewijzigd door Molurus op 28-03-2017 20:05:58 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_169843391
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 19:57 schreef Molurus het volgende:
Het lijkt mij toch vrij duidelijk dat JHWH en (ik noem maar wat) Ganesha niet "varianten van hetzelfde" zijn.
Als je toch een vergelijk wil maken, neem dan JHWH en Brahma. Ganesha is een netjer van Brahma, zoals de H.Geest een netjer is van de christelijke god.
  dinsdag 28 maart 2017 @ 20:30:38 #126
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169843445
Ook wel interessant is de definitie die Van Dale geeft:

"vereerd, bovennatuurlijk wezen".

Ten eerste is hier heel opvallend de toevoeging van het woordje "vereerd". In deze uitleg houdt een god dus op een god te zijn als hij niet meer wordt vereerd.

Dan is daar het woordje "bovennatuurlijk". Problematisch lijkt me. Van Dale zegt daarover:

"de natuurwetten te boven gaand".

Daar komen we ook nog niet veel verder. Wat is dan een 'natuurwet'? De online Van Dale laat me daar in de steek, dus we moeten even terugvallen op mijn papieren Van Dale:

"formulering van een algemeen geldende gelijkmatigheid die bij de beschouwing van natuurverschijnselen wordt waargenomen."

Als zo'n formulering algemeen geldig wil zijn, dan kunnen daar dus ook geen uitzonderingen op bestaan, tenzij we veronderstellen dat "iets dat geen natuurverschijnsel is" niet valt onder de scope van die gelijkmatigheid. Dus we zoeken verder in dit semantische doolhof. Wat is "een natuurverschijnsel"?

"verschijnsel dat zich in de natuur voordoet"

Dit is interessant. Kennelijk kunnen "niet-natuurlijke verschijnselen" zich niet in de natuur voordoen. Tenslotte zou het dan volgens deze definitie per definitie een natuurverschijnsel zijn.

Kortom: van de Van Dale worden we ook niet wijzer.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_169847292
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 20:30 schreef Molurus het volgende:
Ook wel interessant is de definitie die Van Dale geeft:

"vereerd, bovennatuurlijk wezen".

Ten eerste is hier heel opvallend de toevoeging van het woordje "vereerd". In deze uitleg houdt een god dus op een god te zijn als hij niet meer wordt vereerd.

Dan is daar het woordje "bovennatuurlijk". Problematisch lijkt me. Van Dale zegt daarover:

"de natuurwetten te boven gaand".

Daar komen we ook nog niet veel verder. Wat is dan een 'natuurwet'? De online Van Dale laat me daar in de steek, dus we moeten even terugvallen op mijn papieren Van Dale:

"formulering van een algemeen geldende gelijkmatigheid die bij de beschouwing van natuurverschijnselen wordt waargenomen."

Als zo'n formulering algemeen geldig wil zijn, dan kunnen daar dus ook geen uitzonderingen op bestaan, tenzij we veronderstellen dat "iets dat geen natuurverschijnsel is" niet valt onder de scope van die gelijkmatigheid. Dus we zoeken verder in dit semantische doolhof. Wat is "een natuurverschijnsel"?

"verschijnsel dat zich in de natuur voordoet"

Dit is interessant. Kennelijk kunnen "niet-natuurlijke verschijnselen" zich niet in de natuur voordoen. Tenslotte zou het dan volgens deze definitie per definitie een natuurverschijnsel zijn.

Kortom: van de Van Dale worden we ook niet wijzer.
Toch is vandale er niet de enige in. De voorzet die ik gaf heeft ook wel die overlap. Waarbij ik de menselijke kenmerken er ook aan toe wil voegen.

(@Molurus, Overigens ben ik begonnen aan die colleges van Herman Philipse, erg boeiend. Alleen heeft hij het over de definitie van godsdienst ipv god.)

Dus wat mij betreft staat die definitie nog steeds.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  dinsdag 28 maart 2017 @ 22:56:24 #128
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169850201
De definitie van het 1 is afhankelijk van de definitie van het ander.

Herman Philipse maakt er "veronderstelde niet-waarneembare machten" van. Wat natuurlijk belachelijk generiek is. maar kennelijk is dat nodig om niet arbitrair goden op basis van de definitie uit te sluiten.

Overigens vind ik daarbij het accent op menselijke waarneming weer een beetje curieus. Betekent dit dat een god geen god meer is zo gauw die wordt waargenomen? Dat zou ook vreemd zijn.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 29 maart 2017 @ 00:19:33 #129
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_169853130
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 19:57 schreef Molurus het volgende:
Ik snap die behoefte om te doen alsof alle goden in alle religies "varianten van hetzelfde" zijn eerlijk gezegd niet helemaal.
Ik ook niet. Al zullen veel godsbeelden hun oorsprong hebben in de Soemerische hoofdgod.

quote:
:{ Er is echt helemaal niets dat al die goden gemeen hebben.
Blijkbaar dus wel. Uiteraard zijn er verschillen maar ook talloze overeenkomsten.
quote:
Het lijkt mij toch vrij duidelijk dat JHWH en (ik noem maar wat) Ganesha niet "varianten van hetzelfde" zijn.
Ze hebben een geheel eigen identiteit. Er zijn verschillen en er zijn overeenkomsten. Ook Ganesha is een God van wijsheid waartoe gebeden wordt als men raad nodig heeft. Ganesha had zelfs een voertuig net zoals JHWH de Heerlijkheid des Heren gebruikte.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  woensdag 29 maart 2017 @ 05:03:36 #130
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169854334
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 20:30 schreef Molurus het volgende:
Ook wel interessant is de definitie die Van Dale geeft:

"vereerd, bovennatuurlijk wezen".

Ten eerste is hier heel opvallend de toevoeging van het woordje "vereerd". In deze uitleg houdt een god dus op een god te zijn als hij niet meer wordt vereerd.

Dan is daar het woordje "bovennatuurlijk". Problematisch lijkt me. Van Dale zegt daarover:

"de natuurwetten te boven gaand".

Daar komen we ook nog niet veel verder. Wat is dan een 'natuurwet'? De online Van Dale laat me daar in de steek, dus we moeten even terugvallen op mijn papieren Van Dale:

"formulering van een algemeen geldende gelijkmatigheid die bij de beschouwing van natuurverschijnselen wordt waargenomen."

Als zo'n formulering algemeen geldig wil zijn, dan kunnen daar dus ook geen uitzonderingen op bestaan, tenzij we veronderstellen dat "iets dat geen natuurverschijnsel is" niet valt onder de scope van die gelijkmatigheid. Dus we zoeken verder in dit semantische doolhof. Wat is "een natuurverschijnsel"?

"verschijnsel dat zich in de natuur voordoet"

Dit is interessant. Kennelijk kunnen "niet-natuurlijke verschijnselen" zich niet in de natuur voordoen. Tenslotte zou het dan volgens deze definitie per definitie een natuurverschijnsel zijn.

Kortom: van de Van Dale worden we ook niet wijzer.
Natuurlijk niet. Van Dale beoogt een woord beknopt te omschrijven met eenvoudige woorden, zodat je ongeveer weet wat een woord betekent. Het zijn geen diepgaande wetenschappelijke definities van begrippen. Voor dat laatste kun je in encyclopediën een beknopte samenvatting vinden.
De etymologie ontbreekt eveneens.
  woensdag 29 maart 2017 @ 05:12:59 #131
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169854338
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 20:28 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Hoe zou God gefalsificeerd moeten worden? Hoe zie je dat precies voor je? Aan de hand waarvan?
Slechts voor sommige definities geldt dat. Bijvoorbeeld een God die verantwoordelijk zou zijn voor de bliksem.
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt. Omdat we weten waardoor bliksem wordt veroorzaakt, sluit dat een god van de bliksem uit?
Dan denk ik dat je het concept van een "god van de bliksem" toch niet helemaal hebt begrepen.
  woensdag 29 maart 2017 @ 05:44:51 #132
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169854345
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 19:57 schreef Molurus het volgende:
Ik snap die behoefte om te doen alsof alle goden in alle religies "varianten van hetzelfde" zijn eerlijk gezegd niet helemaal. :{ Er is echt helemaal niets dat al die goden gemeen hebben.

Waarom men dat dan wel graag denkt is mij een volslagen raadsel. Ik zou haast denken dat men zichzelf voorhoudt dat alle religies geloven in dezelfde god. (Waarbij de eigen religie natuurlijk het enige juiste beeld daarvan verschaft.)

Het lijkt mij toch vrij duidelijk dat JHWH en (ik noem maar wat) Ganesha niet "varianten van hetzelfde" zijn.
Dat ben ik met je eens. Maar ik begrijp het wel. Ik zie namelijk vooral onder pagans (neo-heidenen) een soort behoefte om zich te rechtvaardigen ten opzichte van de christenen. Die pagans (en dat zijn ze echt niet allemaal) vinden het dan fijn om te zeggen, bijvoorbeeld, dat Odin in wezen hetzelfde is als JHWH en dat ze dus net zo nobel zijn als christenen. Dat ze dus niet buitengesloten of vervolgd hoeven worden, en waarschijnlijk krijgen ze zo ook vrede met hun christelijke achtergrond.
Naar die samenhang en overlevering van goden is onderzoek gedaan dat door die pagans vaak wordt genoemd, het onderzoek van G. Dumézil. Alleen jammer dat hij de feiten zo heeft gevormd dat ze zijn vooropgezette doel gingen ondersteunen en het onderzoek dus bagger is - maar niettemin vaak wordt gebruikt.
Die wil tot het creëren van een grotere context om een god of goden meer crediet te geven, belangrijker te maken en misschien zelfs oorlog met die andere gelovigen te voorkomen, zie ik hier ook wel. Vooral door aanvankelijk wat secundaire goden dan maar te linken aan verhalen over andere, "machtiger" goden. De islam is daar een goed voorbeeld van, hoe de Jodengod is geprojecteerd over een plaatselijke herders/maangod. Maar dat zal elders niet anders zijn geweest, dat je een deel van de cultuur van een overheersende godsdienst overneemt in je eigen godsbeeld. Immers, dat godsbeeld is niet toetsbaar aan een concrete, vaststaande, onveranderlijke god.
Voor dat laatste hoeft het niet eens een god te zijn, talloze historische "feiten" werden toegeschreven aan verschillende historische personen waardoor dat beeld van die personen wijzigde - doordat de persoon dood is kon het niet meer getoetst worden, zodat de legendevorming kon beginnen. Verhalen kunnen het beeld dat we van iets of iemand hebben sterk vervormen als we de persoon niet persoonlijk kennen.
  woensdag 29 maart 2017 @ 06:01:17 #133
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169854355
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 19:28 schreef Panterjong het volgende:
Toch zijn er wederom overeenkomsten.
Vier poten, staart, het kan niet anders of een koe is een paard.
Om de overeenkomsten geloofwaardig te maken, is het kijken naar de verschillen veel belangrijker.

quote:
Als mensen naar de hemel gaan krijgen ze volgens de christologie een geestelijke gedaante. Dat verschilt niet zoveel met wat er in China gebeurt met het sterven van ouders.
Als een dierbare overlijdt dan hebben de meeste mensen weleens het gevoel dat de dierbare nog steeds bij hen is, of over hen waakt. Er is dus weinig verschil. Enkel dan de duiding ‘geest’ of ‘ziel’ ipv ‘godheid’.
Ik heb niet de indruk dat jij ook maar enig benul hebt van de Chinese voorouder verering. Het is werkelijk stuitend hoe denigrerend je bent over andere culturen.

quote:
Dan de Godin en de God van de Wicca. Dus Zowel mannelijk als vrouwelijk.
Is de joods / christelijke God dan enkel mannelijk? Neen, zeker niet. Er staat in Genesis dat God de mens schiep naar het evenbeeld van God, 'mannelijk als vrouwelijk schiep hij hen'. Als het evenbeeld van God zowel mannelijk als vrouwelijk is dan is God dat uiteraard ook.

En dan heb je nog de geest God. Zij is vrouwelijk. Tenminste op z'n minst taalkundig gezien.
'Want zij is de Geest, één met God in wezen, gift van de Verlosser aan zijn aardse bruid; de sleutel is zij, toegang tot de schriften, vogel uit de hemel, witte vredesduif'
In dit liedje wordt omschreven dat de taalkundig als mannelijk aangesproken God en de taalkundig als vrouwelijk uitgesproken Geest vanuit de christologie één geheel vormen. En dat is exact zoals de God en de Godin uit de Wicca ook gezien worden als zijnde één geheel.

Samen zijn zij die 'Ene' las ik zojuist op een site over Wicca. En dat is exact de naam van de oergod in Genesis (volgens de meest betrouwbare Nederlandse vertaling 'de Naardense').
Je denkt dat je met een paar minuten lezen op een website wel even de mystieke kern van wicca te doorgronden? Nee, je hebt er helemaal niets van begrepen. Er is geen Ene op die manier (of misschien wel, wicca bestaat ook weer uit talloze stromingen, maar de Ene komt niet voor in de hoofdstromingen). Je parallellen kloppen van geen kant en doen absoluut geen recht aan de vele, wezenlijk verschillende, manieren waarop goden worden ervaren.
pi_169854577
Ik vind de definitie van een god of goden wel degelijk van belang. Hiermee kan je het namelijk scheiden van spiritualiteit op basis van een gevoel dat 'er meer is'. Ik vind het idee van een god of goden echt absurd, een meer abstracte ondefinieerbare gevoelsmatige spiritualiteit verdedigbaar.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_169854964
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2017 06:01 schreef Lunatiek het volgende:
Om de overeenkomsten geloofwaardig te maken, is het kijken naar de verschillen veel belangrijker.
Dat is niet zo. De verschillen zijn er om reden door tijdsverschillen en cultuur. Zoals ik reeds schreef moeten we teruggaan tot +/- 1400 v.C. Hier reeds gaf Zarathoestra zijn versie van de Indiase scheppingsgod Brahma: Ahura Mazda. Deze had zowel als Brahma een bemiddelaar Mitra en een netjer ( ik hoop dat je dit begrip kent ) voor goed en een voor kwaad. Via het Meden rijk komt dit monotheďsme in Egypte. Hier reeds geeft men deze Ene geen naam en is onuitspreekbaar. Symbool voor het goede is vuur ( licht ), voor Egypte is dit het symbool de zon.
Via Assyrië en Babylon ( scheppingsgod Anu ) komt het scheppingsverhaal Genesis in de joodse godsdienst. Via Egypte Exodus en het Mozes epos en zijn strijd om het monotheďsme van de Ene ( JHWH ). De Grieken ( Alexander de Grote ) brengen Mitra in hun godsdienst en noemen deze Mithras. Deze Mithras heeft in vele opzichten model gestaan voor het Jezus epos, wat uiteindelijk toch door Grieks sprekende auteurs bedacht is. Dat de Chinese en Indiaanse goden hier niks mee te maken hebben, net zoals het sjamanisme uit Nieuw Zeeland zal wel zo zijn, maar daar had ik het niet over.
  woensdag 29 maart 2017 @ 09:32:18 #136
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169855478
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 08:40 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat is niet zo. De verschillen zijn er om reden door tijdsverschillen en cultuur. Zoals ik reeds schreef moeten we teruggaan tot +/- 1400 v.C. Hier reeds gaf Zarathoestra zijn versie van de Indiase scheppingsgod Brahma: Ahura Mazda. Deze had zowel als Brahma een bemiddelaar Mitra en een netjer ( ik hoop dat je dit begrip kent ) voor goed en een voor kwaad. Via het Meden rijk komt dit monotheďsme in Egypte. Hier reeds geeft men deze Ene geen naam en is onuitspreekbaar. Symbool voor het goede is vuur ( licht ), voor Egypte is dit het symbool de zon.
Via Assyrië en Babylon ( scheppingsgod Anu ) komt het scheppingsverhaal Genesis in de joodse godsdienst. Via Egypte Exodus en het Mozes epos en zijn strijd om het monotheďsme van de Ene ( JHWH ). De Grieken ( Alexander de Grote ) brengen Mitra in hun godsdienst en noemen deze Mithras. Deze Mithras heeft in vele opzichten model gestaan voor het Jezus epos, wat uiteindelijk toch door Grieks sprekende auteurs bedacht is. Dat de Chinese en Indiaanse goden hier niks mee te maken hebben, net zoals het sjamanisme uit Nieuw Zeeland zal wel zo zijn, maar daar had ik het niet over.
Je vergeet dat er op al die plaatsen al religie was die heeft meegeholpen om de "nieuwe" god vorm te geven, waardoor ze niet 1:1 hetzelfde zijn.
Mithras is zelf een typische maangod die dus niet met zonnegoden in Egypte heeft te maken.
pi_169855573
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2017 09:32 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je vergeet dat er op al die plaatsen al religie was die heeft meegeholpen om de "nieuwe" god vorm te geven, waardoor ze niet 1:1 hetzelfde zijn.
Mithras is zelf een typische maangod die dus niet met zonnegoden in Egypte heeft te maken.
Ik vergeet niks, maar jij bent duidelijk niet onderlegd genoeg.
  woensdag 29 maart 2017 @ 09:49:06 #138
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169855759
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 00:19 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Blijkbaar dus wel. Uiteraard zijn er verschillen maar ook talloze overeenkomsten.
Blijkbaar? Waar blijkt dat dan uit?

Als er overeenkomsten zijn tussen alle goden zou het mogelijk moeten zijn om een lijstje van noodzakelijke, eenduidige en goed gedefinieerde eigenschappen te geven in een definitie.

Zo'n definitie heb ik nog niet gehoord.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 00:19 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ze hebben een geheel eigen identiteit. Er zijn verschillen en er zijn overeenkomsten. Ook Ganesha is een God van wijsheid waartoe gebeden wordt als men raad nodig heeft. Ganesha had zelfs een voertuig net zoals JHWH de Heerlijkheid des Heren gebruikte.
Wat weer voor heel veel andere goden niet geldt. Dat was het punt. :P

Je kunt in je definitie dus niet zeggen "goden hebben een voertuig". Dat is geen definierende eigenschap van goden. Een definierende eigenschap zal meer dan een willekeurige overeenkomst met een willekeurige andere god moeten zijn. Zo'n eigenschap zal door alle goden gedeeld moeten worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 29-03-2017 10:04:29 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 29 maart 2017 @ 09:50:07 #139
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169855781
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2017 05:03 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Natuurlijk niet. Van Dale beoogt een woord beknopt te omschrijven met eenvoudige woorden, zodat je ongeveer weet wat een woord betekent. Het zijn geen diepgaande wetenschappelijke definities van begrippen. Voor dat laatste kun je in encyclopediën een beknopte samenvatting vinden.
De etymologie ontbreekt eveneens.
In welke encyclopedie staat volgens jou een duidelijke eenduidige definitie van die begrippen?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 29 maart 2017 @ 09:56:29 #140
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169855897
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2017 06:01 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Vier poten, staart, het kan niet anders of een koe is een paard.
Dat ja. :D

En een broodje unox is ook een soort auto, want ze bestaan allebei uit materie en ze komen allebei in Nederland voor.

Een paar overeenkomsten is natuurlijk niet voldoende om te zeggen dat het "varianten van hetzelfde" zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door Molurus op 29-03-2017 10:06:13 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 29 maart 2017 @ 10:07:03 #141
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_169856081
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 09:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Blijkbaar? Waar blijkt dat dan uit?

Als er overeenkomsten zijn tussen alle goden zou het mogelijk moeten zijn om een lijstje van noodzakelijke, eenduidige en goed gedefinieerde eigenschappen te geven in een definitie.

Zo'n definitie heb ik nog niet gehoord.

Het blijkt uit de talloos gegeven voorbeelden.

quote:
Wat weer voor heel veel andere goden niet geldt. Dat was het punt. :P
Dat klopt. Zoals gezegd zijn er overeenkomsten en verschillen te benoemen.

quote:
Je kunt in je definitie dus niet zeggen "goden hebben een voertuig". Dat is geen definierende eigenschap.
Maar dus wel een overeenkomst. Dat was het punt. Jij meldde eerder dat je geen overeenkomsten zag. Gezien de talloze voorbeelden van overeenkomsten zijn die er dus wel.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  woensdag 29 maart 2017 @ 10:14:38 #142
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_169856217
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2017 06:01 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Vier poten, staart, het kan niet anders of een koe is een paard.
Om de overeenkomsten geloofwaardig te maken, is het kijken naar de verschillen veel belangrijker.
Dat is slap gelul. Vier poten, staart, het kan niet anders dan dat zowel een koe als een paard dieren zijn.

Het kijken naar verschillen is inderdaad belangrijk. Dat geeft een god een eigen identiteit. Dat neemt niet weg dat er overeenkomsten zijn. Daar kun je niet zomaar aan voorbij gaan.

quote:
Ik heb niet de indruk dat jij ook maar enig benul hebt van de Chinese voorouder verering. Het is werkelijk stuitend hoe denigrerend je bent over andere culturen.
Wat een rare ongefundeerde opmerking op basis van een onjuiste aanname.

quote:
Je denkt dat je met een paar minuten lezen op een website wel even de mystieke kern van wicca te doorgronden? Nee, je hebt er helemaal niets van begrepen. Er is geen Ene op die manier (of misschien wel, wicca bestaat ook weer uit talloze stromingen, maar de Ene komt niet voor in de hoofdstromingen). Je parallellen kloppen van geen kant en doen absoluut geen recht aan de vele, wezenlijk verschillende, manieren waarop goden worden ervaren.
Nee dat denk ik niet. Je maakt een onjuiste aanname kennelijk omdat ik gezegd heb dat ik iets op een site over Wicca las. Ik denk dat je het zelf niet snapt anders had je wel erkent dat er nogal veel overeenkomsten zijn voor wat betreft de verschillende godsideeën.
Verder valt mij op dat je die verschillen niet noemt waardoor het nogal over komt als een loze uitspraak.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  woensdag 29 maart 2017 @ 10:16:34 #143
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_169856250
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 09:56 schreef Molurus het volgende:

[..]
Een paar overeenkomsten is natuurlijk niet voldoende om te zeggen dat het "varianten van hetzelfde" zijn.
Nee maar dat maak jij er dan weer van.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_169856614
Ik vind "Een in de oudheid beschreven mensachtige of dierlijke wezen(s) met bovenmenselijke/natuurlijke krachten en of machten" een prima definitie voor een god of goden. Ik heb nog geen god of goden gezien die niet voldoen aan die definitie.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  woensdag 29 maart 2017 @ 11:03:36 #145
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169856961
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 10:38 schreef truthortruth het volgende:
Ik vind "Een in de oudheid beschreven mensachtige of dierlijke wezen(s) met bovenmenselijke/natuurlijke krachten en of machten" een prima definitie voor een god of goden. Ik heb nog geen god of goden gezien die niet voldoen aan die definitie.
Als je deze definitie verschoont van slecht gedefinieerde begrippen zoals 'bovennatuurlijk' blijft er van het begrip niets over. Anders dan "een entititeit die in de oudheid werd beschreven".

Zo kun je een hele lijst van mythische wezens goden gaan noemen, tot en met Harry Potter en Donald Duck toe.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 29 maart 2017 @ 11:05:03 #146
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169856990
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 10:07 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Het blijkt uit de talloos gegeven voorbeelden.

[..]

Dat klopt. Zoals gezegd zijn er overeenkomsten en verschillen te benoemen.
Er zijn geen overeenkomsten tussen alle goden.

Je kunt een verzameling niet duiden op grond van overeenkomsten tussen subsets daarvan. De definitie zal elementen moeten bevatten die gelden voor de hele groep "goden". Anders is het geen definitie.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_169857114
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 11:03 schreef Molurus het volgende:
Als je deze definitie verschoont van slecht gedefinieerde begrippen zoals 'bovennatuurlijk' blijft er van het begrip niets over. Anders dan "een entititeit die in de oudheid werd beschreven".
Dat bovennatuurlijk filosofisch gezien slecht gedefinieerd is, prima. Maar het is absoluut een gangbaar begrip. Een korte definitie zoals gegeven is natuurlijk geen proefschrift.
quote:
Zo kun je een hele lijst van mythische wezens goden gaan noemen, tot en met Harry Potter en Donald Duck toe.
Die zijn niet in de oudheid beschreven.

Maar laten we definitie dan eens proberen aan te passen, als jij een betere term voor bovennatuurlijk weet, prima. Ik neem aan dat je wel begrijpt wat ik met bovennatuurlijk bedoel.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  woensdag 29 maart 2017 @ 11:19:28 #148
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169857211
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 11:13 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Dat bovennatuurlijk filosofisch gezien slecht gedefinieerd is, prima. Maar het is absoluut een gangbaar begrip. Een korte definitie zoals gegeven is natuurlijk geen proefschrift.
Er is bij mijn weten geen enkel proefschrift dat een coherente eenduidige definitie geeft van dit begrip.

En zonder zo'n definitie lijkt het mij niet zinvol om het te gebruiken in een andere definitie. Dat het begrip 'gangbaar' is maakt het nog geen bruikbaar begrip.

Kortom: dat mensen een bepaald begrip gebruiken bewijst niet dat dat begrip betekenis heeft. Er zijn best veel woorden die heel erg gangbaar zijn en toch dusdanig slecht gedefinieerd dat ze bijna volmaakt betekenisloos zijn.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 11:13 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Die zijn niet in de oudheid beschreven.
Als je maar lang genoeg wacht wel. :P

Overigens vind ik dat wel een curieus element. Wat is de minimale leeftijd van goden dan? Hoe lang moeten wij wachten voordat Donald Duck een god is?

quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 11:13 schreef truthortruth het volgende:

Maar laten we definitie dan eens proberen aan te passen, als jij een betere term voor bovennatuurlijk weet, prima. Ik neem aan dat je wel begrijpt wat ik met bovennatuurlijk bedoel.
Nee, dat weet ik oprecht niet. Ik zou willen voorstellen dat woord en varianten daarvan geheel weg te laten uit de definitie. (Of ze duidelijk te definieren, wat ik echt niet zou kunnen.)

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 29-03-2017 11:35:27 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 29 maart 2017 @ 11:21:56 #149
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169857245
"Bovenmenselijk" zou je nog kunnen uitleggen als "het hebben van vaardigheden die de menselijke soort momenteel niet heeft".

Maar goed, in die uitleg valt een eenvoudige stadsmus al onder die definitie. Daar heb je ook weinig aan.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 29 maart 2017 @ 11:35:45 #150
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_169857495
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 11:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er zijn geen overeenkomsten tussen alle goden.
Daar wil ik dan nog wel in meegaan. Maar dat heb ik dan ook nooit beweert. Elk god heeft wel overeenkomsten met andere goden.

quote:
Je kunt een verzameling niet duiden op grond van overeenkomsten tussen subsets daarvan. De definitie zal elementen moeten bevatten die gelden voor de hele groep "goden". Anders is het geen definitie.
[/quote]

Daar ben ik dan ook niet mee bezig of mee bezig geweest. Ik wees enkel op de vele overeenkomsten tussen goden onderling.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  woensdag 29 maart 2017 @ 11:41:15 #151
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169857588
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 11:35 schreef Panterjong het volgende:

Daar ben ik dan ook niet mee bezig of mee bezig geweest. Ik wees enkel op de vele overeenkomsten tussen goden onderling.
Je sprak, meen ik, over "het zijn allemaal varianten van 'die Ene'".

Alsof er een soort platonisch model van 'god' is waarvan alle godsbeelden zijn afgeleid. Dat gaat mij toch wel echt te ver.

Dat voor een willekeurige set van twee goden altijd wel overeenkomsten te vinden zijn betwist ik niet. Maar dat lijkt me een weinig interessant gegeven: dat geldt voor elke X en Y, ongeacht wat je daarvoor invult. Zeg 'broodje unox' en 'auto'.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_169857600
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 11:19 schreef Molurus het volgende:
Er is bij mijn weten geen enkel proefschrift dat een coherente eenduidige definitie geeft van dit begrip.

En zonder zo'n definitie lijkt het mij niet zinvol om het te gebruiken in een andere definitie. Dat het begrip 'gangbaar' is maakt het nog geen bruikbaar begrip.
Gangbaar is bijna de definitie van bruikbaar. Maar ok.
quote:
Kortom: dat mensen een bepaald begrip gebruiken bewijst niet dat dat begrip betekenis heeft.
Er zijn best veel woorden die heel erg gangbaar zijn en toch dusdanig slecht gedefinieerd dat ze bijna volmaakt betekenisloos zijn.
Ook dit vind ik een rare stelling. Dit is precies waar wetenschappelijk stukken zich onderscheiden van dagelijkse communicatie. In de dagelijkse communicatie blijven begrippen overeind omdat men met elkaar probeert te communiceren, elkaar te begrijpen. In dagelijkse communicatie is niet de doelstelling elkaars stellingen onderuit te halen in een 200 paginas volledig uitgewerkt stuk. Dan zou communicatie wel erg traag worden. Nauwkeurig en precies, dat wel[/quote]
quote:
Als je maar lang genoeg wacht wel. :P

Overigens vind ik dat wel een curieus element. Wat is de minimale leeftijd van goden dan?
Ook oudheid is een beschreven begrip :)
quote:
Nee, dat weet ik oprecht niet. Ik zou willen voorstellen dat woord en varianten daarvan geheel weg te laten uit de definitie. (Of ze duidelijk te definieren, wat ik echt niet zou kunnen.)
Ik kwam op het wikipidea artikel van 'bovennatuurlijk' om te kijken wat die er over te zeggen hebben en daar kwam ik deze zin grappig genoeg tegen: "Aangenomen wordt door de meeste religies dat God of de goden bovennatuurlijke wezens zijn die in kunnen grijpen in de wereld met of zonder wonderen." . Maar dat terzijde.

Ik wil dit concept niet weglaten omdat het in feite datgene is wat het wezen/entiteit niet empirisch maakt. Een vervanging kan ik niet zo snel verzinnen.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  woensdag 29 maart 2017 @ 12:00:47 #153
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169858075
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 11:41 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Gangbaar is bijna de definitie van bruikbaar. Maar ok.
Nee hoor. :)

Gangbaar betekent: het woord wordt veel gebruikt.
Bruikbaar betekent: het woord heeft een (duidelijke) semantiek.

Dat een woord gangbaar is impliceert geenszins dat het een duidelijke semantiek heeft. Er zijn tal van woorden die helemaal geen duidelijke semantiek hebben, maar die wel gangbaar zijn:

- bewustzijn
- natuurlijk (en daarvan afgeleide woorden zoals 'natuurwet' en 'bovennatuurlijk')
- wonder

Zelf gebruik ik dit soort woorden dan ook liever niet, juist omdat het ontbreekt aan semantiek. Maar ze zijn zeker gangbaar.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 11:41 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Ook dit vind ik een rare stelling. Dit is precies waar wetenschappelijk stukken zich onderscheiden van dagelijkse communicatie. In de dagelijkse communicatie blijven begrippen overeind omdat men met elkaar probeert te communiceren, elkaar te begrijpen. In dagelijkse communicatie is niet de doelstelling elkaars stellingen onderuit te halen in een 200 paginas volledig uitgewerkt stuk. Dan zou communicatie wel erg traag worden. Nauwkeurig en precies, dat wel
Ik denk dat dagelijkse communicatie een heel stuk effectiever zou kunnen zijn als mensen wat zorgvuldiger waren in wat ze zeggen. :) Psychologisch is het gebrabbel verklaarbaar, vanzelfsprekend. Maar we hebben het in dit topic tenslotte over 'de definitie van god'. Niet over de psychologische verklaarbaarheid van het gebruik van dat woord. Wat overigens wel een vrij interessant onderwerp zou zijn, maar met een definitie heeft het niet zo veel meer te maken.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 11:41 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Ook oudheid is een beschreven begrip :)
Dat begrip is dan ook wel redelijk gedefinieerd. Waarom jij de definitie van god wilt ophangen aan leeftijd vind ik alleen wat eigenaardig. Kan Moroni geen god zijn omdat het te recent is? Het lijkt mij als definierende eigenschap gewoon wat vreemd.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 11:41 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Ik kwam op het wikipidea artikel van 'bovennatuurlijk' om te kijken wat die er over te zeggen hebben en daar kwam ik deze zin grappig genoeg tegen: "Aangenomen wordt door de meeste religies dat God of de goden bovennatuurlijke wezens zijn die in kunnen grijpen in de wereld met of zonder wonderen." . Maar dat terzijde.
Er zijn hier maar 3 definierende elementen:

- bovennatuurlijk
- wezen
- wonder

Me dunkt dat alleen de tweede daarvan een nog enigszins samenhangende semantiek heeft.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 11:41 schreef truthortruth het volgende:

Ik wil dit concept niet weglaten omdat het in feite datgene is wat het wezen/entiteit niet empirisch maakt. Een vervanging kan ik niet zo snel verzinnen.
Je bedoelt dat 'niet empirisch' (= niet waarneembaar?) de definitie van 'bovennatuurlijk' is?

Dat zou het ieg wel een duidelijke semantiek geven, maar ik denk dat deze definitie van 'god' dan toch wel vreemd begint te klinken:

'een onwaarneembaar wezen'.

Het lijkt me trouwens ook direct strijdig met de veronderstelling dat die wezens in kunnen grijpen in de wereld. :)

Los van de vraag of goden nou wel of niet bestaan: deze semantiek is zeer problematisch.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 29 maart 2017 @ 12:10:27 #154
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_169858275
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 11:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je sprak, meen ik, over "het zijn allemaal varianten van 'die Ene'".
Dat heb ik nooit beweerd. Wel heb ik gezegd dat veel godsbeelden hun oorsprong vinden in de Soemerische hoofdgod.

quote:
Alsof er een soort platonisch model van 'god' is waarvan alle godsbeelden zijn afgeleid. Dat gaat mij toch wel echt te ver.
Dat gaat mij ook te ver. Omdat ik steeds gezegd hebt dat er ook veel verschillen zijn en dat iedere godheid hierdoor zijn / haar eigen identiteit leek me dat ook wel duidelijk.

quote:
Dat voor een willekeurige set van twee goden altijd wel overeenkomsten te vinden zijn betwist ik niet. Maar dat lijkt me een weinig interessant gegeven: dat geldt voor elke X en Y, ongeacht wat je daarvoor invult. Zeg 'broodje unox' en 'auto'.
Eerder leek je dat wel te betwisten. Vandaar dat ik reageerde.

Je vergelijking vind ik verder nogal vreemd. De overeenkomsten tussen een broodje Unox en een auto vind ik niet interessant. Die tussen goden wel. Zo is het interessant om te zien dat zowel de zonnegoden, Anu en YHWH een scheppende kracht hebben. En zo is er nog een waslijst aan goden te bedenken die deze overeenkomsten hebben.
Om over al die andere, waarvan ik een aantal al benoemd heb, nog maar te zwijgen.

Verder is het interessant om te zien dat er binnen verschillende culturen equivalente goden te vinden zijn.

Maar goed ieder zijn mening als jij dit alles niet interessant vind is dat natuurlijk in orde.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  woensdag 29 maart 2017 @ 12:20:40 #155
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169858507
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 12:10 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Eerder leek je dat wel te betwisten. Vandaar dat ik reageerde.

Je vergelijking vind ik verder nogal vreemd. De overeenkomsten tussen een broodje Unox en een auto vind ik niet interessant. Die tussen goden wel. Zo is het interessant om te zien dat zowel de zonnegoden, Anu en YHWH een scheppende kracht hebben. En zo is er nog een waslijst aan goden te bedenken die deze overeenkomsten hebben.
We hebben het in dit topic over 'de definitie van god'. Dus zoek ik naar definierende eigenschappen die 'de verzameling goden' tot 1 groep maken. Eigenschappen die je zou kunnen gebruiken in een definitie van die groep.

En dan heb je nou eenmaal niks aan eigenschappen die alleen gelden voor subsets van die groep.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 12:10 schreef Panterjong het volgende:
Om over al die andere, waarvan ik een aantal al benoemd heb, nog maar te zwijgen.

Verder is het interessant om te zien dat er binnen verschillende culturen equivalente goden te vinden zijn.
"Equivalente goden" betekent iets anders dan "goden die overeenkomsten hebben". In de betekenis van "volledig hetzelfde" is wat je hier zegt onjuist.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 12:10 schreef Panterjong het volgende:

Maar goed ieder zijn mening als jij dit alles niet interessant vind is dat natuurlijk in orde.
Ik vind deze semantische kwestie nu juist heel interessant. Vooral het eigenaardige effect dat er tal van begrippen zijn waarvan mensen 'intuitief aanvoelen' dat ze een duidelijke semantiek hebben, terwijl dat eigenlijk - objectief gezien - niet het geval is.

Dat werd ook erg mooi geillustreerd door deze opmerking van truthortruth:

"Ik neem aan dat je wel begrijpt wat ik met bovennatuurlijk bedoel."

Het is ergens in het hoofd zo vanzelfsprekend dat men er eenvoudig niet over nadenkt. Pas als je over de semantiek nadenkt blijkt dat het allemaal niet zo duidelijk is. En dat vind ik fascinerend. Niet omdat ik enige waarde hecht aan woorden als 'god' of 'bovennatuurlijk', en al zeker niet omdat ik geinteresseerd ben in de vraag of zulke fenomenen bestaan. Maar vooral omdat ik de vraag 'hoe komt het dat mensen zulke begrippen gebruiken en denken dat ze duidelijk zijn?' een buitengewoon interessante vraag vind.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_169858622
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 12:00 schreef Molurus het volgende:
Nee hoor. :)

Gangbaar betekent: het woord wordt veel gebruikt.
Bruikbaar betekent: het woord heeft een (duidelijke) semantiek.

Dat een woord gangbaar is impliceert geenszins dat het een duidelijke semantiek heeft. Er zijn tal van woorden die helemaal geen duidelijke semantiek hebben, maar die wel gangbaar zijn:

- bewustzijn
- natuurlijk (en daarvan afgeleide woorden zoals 'natuurwet' en 'bovennatuurlijk')
- wonder

Zelf gebruik ik dit soort woorden dan ook liever niet, juist omdat het ontbreekt aan semantiek. Maar ze zijn zeker gangbaar.
Maar daar verschillen we dan ook in, ik vind ze ook bruikbaar :)

quote:
Ik denk dat dagelijkse communicatie een heel stuk effectiever zou kunnen zijn als mensen wat zorgvuldiger waren in wat ze zeggen. :) Psychologisch is het gebrabbel verklaarbaar, vanzelfsprekend. Maar we hebben het in dit topic tenslotte over 'de definitie van god'. Niet over de psychologische verklaarbaarheid van het gebruik van dat woord. Wat overigens wel een vrij interessant onderwerp zou zijn, maar met een definitie heeft het niet zo veel meer te maken.
Er zijn heel veel definities die niet 100% nauwkeurig zijn. En ik weet zeker dat er voldoende zijn die jij ook wel eens hanteert...
quote:
Dat begrip is dan ook wel redelijk gedefinieerd. Waarom jij de definitie van god wilt ophangen aan leeftijd vind ik alleen wat eigenaardig. Kan Moroni geen god zijn omdat het te recent is? Het lijkt mij als definiërende eigenschap gewoon wat vreemd.
Het waarom is omdat ik wil kunnen communiceren.
quote:
Er zijn hier maar 3 definierende elementen:

- bovennatuurlijk
- wezen
- wonder

Me dunkt dat alleen de tweede daarvan een nog enigszins samenhangende semantiek heeft.

Je bedoelt dat 'niet empirisch' (= niet waarneembaar?) de definitie van 'bovennatuurlijk' is?

Dat zou het ieg wel een duidelijke semantiek geven, maar ik denk dat deze definitie van 'god' dan toch wel vreemd begint te klinken:

'een onwaarneembaar wezen'.

Het lijkt me trouwens ook direct strijdig met de veronderstelling dat die wezens in kunnen grijpen in de wereld. :)

Los van de vraag of goden nou wel of niet bestaan: deze semantiek is zeer problematisch.
Dat het een uitdaging is klopt. Maar ik zie dat niet onoverkomelijk en wel wenselijk.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_169858673
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 12:20 schreef Molurus het volgende:
Dat werd ook erg mooi geillustreerd door deze opmerking van truthortruth:

"Ik neem aan dat je wel begrijpt wat ik met bovennatuurlijk bedoel."

Het is ergens in het hoofd zo vanzelfsprekend dat men er eenvoudig niet over nadenkt. Pas als je over de semantiek nadenkt blijkt dat het allemaal niet zo duidelijk is. En dat vind ik fascinerend. Niet omdat ik enige waarde hecht aan woorden als 'god' of 'bovennatuurlijk', en al zeker niet omdat ik geinteresseerd ben in de vraag of zulke fenomenen bestaan. Maar vooral omdat ik de vraag 'hoe komt het dat mensen zulke begrippen gebruiken en denken dat ze duidelijk zijn?' een buitengewoon interessante vraag vind.
Als je over elk begrip na moet denken of het 100% de lading dekt stokt de communicatie. Zijn er situaties waar het beter is om nauwkeurig te zijn, absoluut.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  woensdag 29 maart 2017 @ 12:33:52 #158
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169858791
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 12:28 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Als je over elk begrip na moet denken of het 100% de lading dekt stokt de communicatie. Zijn er situaties waar het beter is om nauwkeurig te zijn, absoluut.
Waarom zou de communicatie daarmee stokken?

Ik kom er uitstekend mee weg om te communiceren zonder slecht gedefinieerde begrippen. Ik kan mij geen situatie indenken waarin bijvoorbeeld het niet gebruiken van het woord 'bovennatuurlijk' mij belemmert in mijn communicatie. Ik zie die noodzaak helemaal niet.

Sterker nog: ik denk eerder dat het gebruik van slecht gedefinieerde begrippen de communicatie bemoeilijkt. Het leidt tot diverse misverstanden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 29 maart 2017 @ 12:35:54 #159
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169858820
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 12:26 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Er zijn heel veel definities die niet 100% nauwkeurig zijn. En ik weet zeker dat er voldoende zijn die jij ook wel eens hanteert...
Er zit natuurlijk wel een groot gat tussen "niet 100% nauwkeurig" en "vrijwel betekenisloos".

Zo is het begrip "oudheid" niet 100% nauwkeurig. Waar hebben we het over? 4000 jaar oud? 10000 jaar oud?

Toch heeft dat woord nog wel een enigszins bruikbare semantiek: het was ieg niet vorige week.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_169859611
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 12:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom zou de communicatie daarmee stokken?

Ik kom er uitstekend mee weg om te communiceren zonder slecht gedefinieerde begrippen. Ik kan mij geen situatie indenken waarin bijvoorbeeld het niet gebruiken van het woord 'bovennatuurlijk' mij belemmert in mijn communicatie. Ik zie die noodzaak helemaal niet.

Sterker nog: ik denk eerder dat het gebruik van slecht gedefinieerde begrippen de communicatie bemoeilijkt. Het leidt tot diverse misverstanden.
Ik denk dat je als je echt op gaat letten dat er maar heel weinig begrippen zijn die de volledige lading dekken. Uitkaard ga ik er nu scherp op letten dat jij dat wel 100% dekken begrippen gebruikt ;) Zeker in theologische discussies gaat het dan heel lastig worden.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_169859637
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 12:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zit natuurlijk wel een groot gat tussen "niet 100% nauwkeurig" en "vrijwel betekenisloos".

Zo is het begrip "oudheid" niet 100% nauwkeurig. Waar hebben we het over? 4000 jaar oud? 10000 jaar oud?

Toch heeft dat woord nog wel een enigszins bruikbare semantiek: het was ieg niet vorige week.
Maar waarom dit dan wel en god niet? Wat zijn de criteria daarvoor?
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  woensdag 29 maart 2017 @ 13:51:19 #162
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_169860527
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 12:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

We hebben het in dit topic over 'de definitie van god'. Dus zoek ik naar definierende eigenschappen die 'de verzameling goden' tot 1 groep maken. Eigenschappen die je zou kunnen gebruiken in een definitie van die groep.

En dan heb je nou eenmaal niks aan eigenschappen die alleen gelden voor subsets van die groep.
Daar had ik dus niet over. Ik had het enkel over overeenkomsten tussen verschillende goden.

quote:
"Equivalente goden" betekent iets anders dan "goden die overeenkomsten hebben". In de betekenis van "volledig hetzelfde" is wat je hier zegt onjuist.
Dat hoef je mij niet uit te leggen. En dat 'volledig hetzelfde' gaat niet op omdat het ver af staat van hoe ik er over denk. Zie mijn eerdere opmerkingen dat goden ondanks de overeenkomsten onderling nogal verschillen. Alsook de opmerking dat goden een eigen identiteit hebben.
quote:
Ik vind deze semantische kwestie nu juist heel interessant. Vooral het eigenaardige effect dat er tal van begrippen zijn waarvan mensen 'intuitief aanvoelen' dat ze een duidelijke semantiek hebben, terwijl dat eigenlijk - objectief gezien - niet het geval is.

Dat werd ook erg mooi geillustreerd door deze opmerking van truthortruth:

"Ik neem aan dat je wel begrijpt wat ik met bovennatuurlijk bedoel."

Het is ergens in het hoofd zo vanzelfsprekend dat men er eenvoudig niet over nadenkt. Pas als je over de semantiek nadenkt blijkt dat het allemaal niet zo duidelijk is. En dat vind ik fascinerend. Niet omdat ik enige waarde hecht aan woorden als 'god' of 'bovennatuurlijk', en al zeker niet omdat ik geinteresseerd ben in de vraag of zulke fenomenen bestaan. Maar vooral omdat ik de vraag 'hoe komt het dat mensen zulke begrippen gebruiken en denken dat ze duidelijk zijn?' een buitengewoon interessante vraag vind.
Dat vind ik ook interessant. Al is het zo klaar als een klontje dat een scheppende godheid iets schept. Een troostende godheid troost. En een oorlogsgod oorlog voert. Daar is niets onduidelijk aan.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  woensdag 29 maart 2017 @ 13:58:36 #163
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169860682
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 09:37 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik vergeet niks, maar jij bent duidelijk niet onderlegd genoeg.
Dat ligt eraan, want wat jij allemaal beweerd ben ik nooit ergens tegengekomen. Is dat wetenschap of geloof? Zo ja, welk? Alleen iets soortgelijks van de dwalende Dumézil heb ik gevonden.
Ik zie in de beschrijvingen van archeologische vondsten goden van verschillende pluimage, die weliswaar allemaal goden zijn, maar allemaal anders. Delen ervan ("poten, staart") vind ik terug in de goden van de verschillende monotheďstische religies, maar niet bij allemaal, en ik zie grote verschillen tussen goden die jij "de Ene" noemt.
In de Bijbel kun je, als je het niet als gelovig christen leest, verschillende van die donor-goden terugvinden, o.a. een godin en een maangod (en nog meer). Maar bij Mitras zie je weer andere aspecten, waardoor die echt anders is.
pi_169860860
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 13:58 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat ligt eraan, want wat jij allemaal beweerd ben ik nooit ergens tegengekomen. Is dat wetenschap of geloof? Zo ja, welk? Alleen iets soortgelijks van de dwalende Dumézil heb ik gevonden.
Ik zie in de beschrijvingen van archeologische vondsten goden van verschillende pluimage, die weliswaar allemaal goden zijn, maar allemaal anders. Delen ervan ("poten, staart") vind ik terug in de goden van de verschillende monotheďstische religies, maar niet bij allemaal, en ik zie grote verschillen tussen goden die jij "de Ene" noemt.
In de Bijbel kun je, als je het niet als gelovig christen leest, verschillende van die donor-goden terugvinden, o.a. een godin en een maangod (en nog meer). Maar bij Mitras zie je weer andere aspecten, waardoor die echt anders is.
Nogmaals, je bent duidelijk niet voldoende onderlegd.
  woensdag 29 maart 2017 @ 14:12:39 #165
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169860997
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 09:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

In welke encyclopedie staat volgens jou een duidelijke eenduidige definitie van die begrippen?
Ik denk dat je daarvoor in specialistische encyclopediën moet zoeken, als een eenduidige definitie al bestaat.
  woensdag 29 maart 2017 @ 14:32:30 #166
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169861414
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 10:14 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Dat is slap gelul. Vier poten, staart, het kan niet anders dan dat zowel een koe als een paard dieren zijn.
Precies dat. Het zijn allebei dieren, maar ze zijn niet dat Ene dier, of inwisselbaar, of uit elkaar voortgekomen, of slechts oppervlakkig, per cultuur verschillend.

Het kijken naar verschillen is inderdaad belangrijk. Dat geeft een god een eigen identiteit. Dat neemt niet weg dat er overeenkomsten zijn. Daar kun je niet zomaar aan voorbij gaan.

quote:
Nee dat denk ik niet. Je maakt een onjuiste aanname kennelijk omdat ik gezegd heb dat ik iets op een site over Wicca las. Ik denk dat je het zelf niet snapt anders had je wel erkent dat er nogal veel overeenkomsten zijn voor wat betreft de verschillende godsideeën.
Verder valt mij op dat je die verschillen niet noemt waardoor het nogal over komt als een loze uitspraak.
De verschillen zijn legio en duidelijk. In het monotheďsme komt slechts één god voor, in de wicca zijn er twee goden, de god en de godin. Dat zijn geen aspecten van het Ene, maar twee geheel afzonderlijke identiteiten. Dus niet zoals je eerder schreef:

quote:
Dus Zowel mannelijk als vrouwelijk.
De ene is uitsluitend mannelijk, de andere uitsluitend vrouwelijk. Dat dualisme is de kern van het hele idee, het gaat om het spanningsveld daartussen. Er is binnen de wicca geen god die zowel mannelijk als vrouwelijk is.

quote:
En dan heb je nog de geest God. Zij is vrouwelijk. Tenminste op z'n minst taalkundig gezien.
Dan zit je er toch naast. Taalkundig is in het moderne Nederlands het woord geest mannelijk. En ook in het Duits.

Je citeert:
quote:
'Want zij is de Geest, één met God in wezen, gift van de Verlosser aan zijn aardse bruid; de sleutel is zij, toegang tot de schriften, vogel uit de hemel, witte vredesduif'
Zij is de geest, dat zij slaat op een vogel die een ei heeft gelegd. De Geest heeft echter geen geslacht in het christendom. Misschien toch eens je begrijpend lezen verbeteren.

quote:
En dat is exact zoals de God en de Godin uit de Wicca ook gezien worden als zijnde één geheel.
Dat is dus niet zoals de God en de Godin uit de Wicca worden gezien. Ze zijn niet één geheel. Maar dat is misschien moeilijk te bevatten voor iemand die door monotheďsme is gepreoccupeerd.

quote:
Samen zijn zij die 'Ene' las ik zojuist op een site over Wicca.
Wicca is een mysteriegodsdienst. Het meeste blijft binnenskamers. Er zijn legio wannabee-wiccans die allerlei onzin op internet plaatsen. Dus welke bron heb je geraadpleegd en waarom ben je er zeker van dat dat de waarheid is?

Dat er bij het Christendom een heilige drie-eenheid is, wil niet zeggen dat je dat concept bij andere godsdiensten zomaar toe kunt passen.
De god en de godin vertegenwoordigen (onder meer) het mannelijke en het vrouwelijke, gescheiden, niet als aspecten van hetzelfde.
Deze goden zitten niet "in de hemel" en ze worden niet aanbeden. Deze goden oordelen niet over goed en kwaad. Ze zijn niet almachtig. Je kunt ze waarnemen.
  woensdag 29 maart 2017 @ 14:36:51 #167
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169861499
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 14:06 schreef ATON het volgende:

[..]

Nogmaals, je bent duidelijk niet voldoende onderlegd.
Als jij geen bronnen kunt noemen, heb jij een dikke duim.
  woensdag 29 maart 2017 @ 14:40:21 #168
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_169861566
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 14:06 schreef ATON het volgende:

[..]

Nogmaals, je bent duidelijk niet voldoende onderlegd.
Doe niet zo uit de hoogte joh, one issue figuur. Met je zwaar eenzijdige interessegebied.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  woensdag 29 maart 2017 @ 14:41:45 #169
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169861591
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 14:12 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik denk dat je daarvoor in specialistische encyclopediën moet zoeken, als een eenduidige definitie al bestaat.
Ik denk niet dat die bestaat. :)

Juist daarom pleit ik ervoor om het begrip maar helemaal niet te gebruiken. Het voegt niks toe.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 29 maart 2017 @ 14:43:02 #170
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169861625
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 14:40 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Doe niet zo uit de hoogte joh, one issue figuur. Met je zwaar eenzijdige interessegebied.
Ja, het is een beetje schermen met 'wie kent de meeste trivia tav oude religies'. Terwijl dat voor dit onderwerp helemaal niet interessant is, lijkt me.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 29 maart 2017 @ 14:44:06 #171
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169861645
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2017 13:09 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Ik denk dat je als je echt op gaat letten dat er maar heel weinig begrippen zijn die de volledige lading dekken. Uitkaard ga ik er nu scherp op letten dat jij dat wel 100% dekken begrippen gebruikt ;) Zeker in theologische discussies gaat het dan heel lastig worden.
Het staat je helemaal vrij om daarop te letten. :) Ik merk het wel.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 29 maart 2017 @ 14:45:17 #172
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169861666
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2017 13:10 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Maar waarom dit dan wel en god niet? Wat zijn de criteria daarvoor?
Het begrip 'oudheid' is voldoende gedefinieerd om te kunnen zeggen 'X behoort tot de oudheid', en 'Y behoort niet tot de oudheid'. Dat er ook grensgevallen zijn doet daar niets aan af.

Iets soortgelijks kan niet gezegd worden voor het begrip 'god'. Daar zijn de criteria niet alleen onduidelijk, maar geheel afwezig.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 29 maart 2017 @ 14:46:16 #173
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_169861683
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 13:51 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Dat vind ik ook interessant. Al is het zo klaar als een klontje dat een scheppende godheid iets schept. Een troostende godheid troost. En een oorlogsgod oorlog voert. Daar is niets onduidelijk aan.
En dat Donald Duck een kwakende god is.

Ja, heel duidelijk. :D

Maar echt serieus bedoeld: op basis van welke criteria is Donald Duck geen god?

Kortom: welke eigenschap hebben alle goden wel, en Donald Duck niet?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 29 maart 2017 @ 14:56:01 #174
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169861912
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 10:38 schreef truthortruth het volgende:
Ik vind "Een in de oudheid beschreven mensachtige of dierlijke wezen(s) met bovenmenselijke/natuurlijke krachten en of machten" een prima definitie voor een god of goden. Ik heb nog geen god of goden gezien die niet voldoen aan die definitie.
Cargocult.
Voudoun.
  woensdag 29 maart 2017 @ 14:57:38 #175
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169861950
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 14:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik denk niet dat die bestaat. :)

Juist daarom pleit ik ervoor om het begrip maar helemaal niet te gebruiken. Het voegt niks toe.
Binnen een groep is het begrip "god" prima als jargon te gebruiken. Wie tussen groepen reist, moet er rekening mee houden dat er (grote) verschillen kunnen zijn.
Maar dat is bij veel meer begrippen uit jargon.
pi_169862468
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 14:45 schreef Molurus het volgende:
Het begrip 'oudheid' is voldoende gedefinieerd om te kunnen zeggen 'X behoort tot de oudheid', en 'Y behoort niet tot de oudheid'. Dat er ook grensgevallen zijn doet daar niets aan af.

Iets soortgelijks kan niet gezegd worden voor het begrip 'god'. Daar zijn de criteria niet alleen onduidelijk, maar geheel afwezig.
Welke oudheid bedoel je, de klassieke oudheid of de late oudheid :) ?
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_169862555
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 14:56 schreef Lunatiek het volgende:
Cargocult.
Voudoun.
Ik ken die niet, maar ik kan ook niet echt een beschrijving vinden wat dan als god daarvan zou moeten doorgaan?
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  woensdag 29 maart 2017 @ 15:46:49 #178
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169863182
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 15:21 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Ik ken die niet, maar ik kan ook niet echt een beschrijving vinden wat dan als god daarvan zou moeten doorgaan?
Dat ligt misschien aan de definitie van "god".
Bij de cargocult zijn de goden min of meer de overleden voorouders die goederen komen brengen (of dat hoopt men tenminste).
Bij Voudoun zijn de Loa de goden. Ze zijn een mix van de goden van de herkomstlanden van de slaven en van het katholicisme van de kolonisten en dus zeker niet al in de Oudheid beschreven.
pi_169863685
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 15:46 schreef Lunatiek het volgende:
Bij de cargocult zijn de goden min of meer de overleden voorouders die goederen komen brengen (of dat hoopt men tenminste).
Ik zie dan op zich het niet zo'n probleem om die dan buiten de god definitie te laten? Waarom zou je die dan ook onder de 'god' noemer wil laten vallen en noem je het niet geesten oid. Het is niet alsof er buiten de goden niks 'bovennatuurlijks' (even heel onnauwkeurig gezegd :P) meer bestaat .
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  woensdag 29 maart 2017 @ 16:18:08 #180
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_169863978
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 14:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

En dat Donald Duck een kwakende god is.

Ja, heel duidelijk. :D

Maar echt serieus bedoeld: op basis van welke criteria is Donald Duck geen god?

Kortom: welke eigenschap hebben alle goden wel, en Donald Duck niet?
Verwacht je hier serieus een antwoord op? Het is nogal vaag wat je er nu van maakt. Ieder z'n ding hoor dat dan weer wel.

En zoals al een paar keer eerder gezegd hebben alle goden een eigen identiteit met geheel eigen eigenschappen. Maar goed om je van dienst te zijn. Het enige dat alle goden gemeen hebben is dat ze door de mens bedacht zijn. Dit is uiteraard geen antwoord op je vraag want Donald Duck is dat ook.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  woensdag 29 maart 2017 @ 16:32:04 #181
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169864296
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 16:04 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Ik zie dan op zich het niet zo'n probleem om die dan buiten de god definitie te laten? Waarom zou je die dan ook onder de 'god' noemer wil laten vallen en noem je het niet geesten oid. Het is niet alsof er buiten de goden niks 'bovennatuurlijks' (even heel onnauwkeurig gezegd :P) meer bestaat .
Omdat wij er met even googlen niks over kunnen vinden?
Maar andere voorouders wel als god erkennen? Dan rammelt je definitie alsnog.
  woensdag 29 maart 2017 @ 16:32:52 #182
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169864311
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 16:18 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Verwacht je hier serieus een antwoord op? Het is nogal vaag wat je er nu van maakt. Ieder z'n ding hoor dat dan weer wel.

En zoals al een paar keer eerder gezegd hebben alle goden een eigen identiteit met geheel eigen eigenschappen. Maar goed om je van dienst te zijn. Het enige dat alle goden gemeen hebben is dat ze door de mens bedacht zijn. Dit is uiteraard geen antwoord op je vraag want Donald Duck is dat ook.
Niet helemaal. Sommige goden zijn historische personen.
pi_169864337
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 16:32 schreef Lunatiek het volgende:
Omdat wij er met even googlen niks over kunnen vinden?
Maar andere voorouders wel als god erkennen? Dan rammelt je definitie alsnog.
Nee, omdat wij even bepalen dat het niet onder de definitie valt. Op die manier zouden we elkaar beter kunnen begrijpen als we het over god of goden hebben.

Deze hele discussie kan je natuurlijk ook prima omdraaien, waarom dan nog wel het begrip god gebruiken als we toch geen definitie hebben. Waar hebben we het dan wel over?
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  woensdag 29 maart 2017 @ 16:38:50 #184
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_169864404
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 14:32 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Precies dat. Het zijn allebei dieren, maar ze zijn niet dat Ene dier, of inwisselbaar, of uit elkaar voortgekomen, of slechts oppervlakkig, per cultuur verschillend.

Het kijken naar verschillen is inderdaad belangrijk. Dat geeft een god een eigen identiteit. Dat neemt niet weg dat er overeenkomsten zijn. Daar kun je niet zomaar aan voorbij gaan.
Dat zijn we dan met elkaar eens.

quote:
De verschillen zijn legio en duidelijk. In het monotheďsme komt slechts één god voor, in de wicca zijn er twee goden, de god en de godin. Dat zijn geen aspecten van het Ene, maar twee geheel afzonderlijke identiteiten. Dus niet zoals je eerder schreef:
Dat is zo. Dit neemt niet weg dat er overeenkomsten zijn en dat is eigenlijk het enige waar ik op wees.

quote:
De ene is uitsluitend mannelijk, de andere uitsluitend vrouwelijk. Dat dualisme is de kern van het hele idee, het gaat om het spanningsveld daartussen. Er is binnen de wicca geen god die zowel mannelijk als vrouwelijk is.
Exact zoals die bijbelse God ook niet mannelijk als vrouwelijk is. Leuk he die overeenkomsten.

quote:
Dan zit je er toch naast. Taalkundig is in het moderne Nederlands het woord geest mannelijk. En ook in het Duits.

Je citeert:
Nee jij zit er naast in deze. Misschien weet je dat het oude testament oorspronkelijk niet in het Nederlands of in het Duits geschreven is maar in het Hebreeuws. Het grondwoord 'ruach' is vrouwelijk.

quote:
Zij is de geest, dat zij slaat op een vogel die een ei heeft gelegd. De Geest heeft echter geen geslacht in het christendom. Misschien toch eens je begrijpend lezen verbeteren.
Zie opmerking hierboven. En kijk eens in de spiegel.

quote:
Dat is dus niet zoals de God en de Godin uit de Wicca worden gezien. Ze zijn niet één geheel. Maar dat is misschien moeilijk te bevatten voor iemand die door monotheďsme is gepreoccupeerd.
Deze opmerking kan je dan beter plaatsen bij iemand die door het monotheisme is gepreoccupeerd en niet aan mij.

quote:
Wicca is een mysteriegodsdienst. Het meeste blijft binnenskamers. Er zijn legio wannabee-wiccans die allerlei onzin op internet plaatsen. Dus welke bron heb je geraadpleegd en waarom ben je er zeker van dat dat de waarheid is?
Ik heb nergens beweert dat ik er zeker van ben dat dat de waarheid is. Daar ben ik te bescheiden voor. Het is wel jammer dat je hier en daar dingen aanneemt die niet helemaal kloppen.
quote:
Dat er bij het Christendom een heilige drie-eenheid is, wil niet zeggen dat je dat concept bij andere godsdiensten zomaar toe kunt passen.
Dat heb ik dan ook niet gedaan. Ik heb enkel een vergelijking gemaakt. Over een heilige drie-eenheid heb ik niets beweerd.

quote:
De god en de godin vertegenwoordigen (onder meer) het mannelijke en het vrouwelijke, gescheiden, niet als aspecten van hetzelfde.
Dat ligt voor de hand.

quote:
Deze goden zitten niet "in de hemel"
Dat wil ik wel geloven. Dit geldt voor meerdere godheden.

quote:
en ze worden niet aanbeden.
Wel volgens diverse internetsite's. Dus tja, dan is het hen tegen jou. Ik zit er enkel tussen.

quote:
Deze goden oordelen niet over goed en kwaad.
Dat geldt voor meer goden.

quote:
Ze zijn niet almachtig.
Dat geldt voor meer goden en juist voor de bijbelse God. Leuk he die overeenkomsten?

quote:
Je kunt ze waarnemen.
Dat zeggen sommigen ook over die bijbelse God. Misschien dat jij dat gelooft maar ik niet.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_169865086
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 14:36 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Als jij geen bronnen kunt noemen, heb jij een dikke duim.
Ik heb een dikke duim en jij hebt helemaal geen kennis betreft dit.
pi_169865124
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 14:40 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Doe niet zo uit de hoogte joh, one issue figuur. Met je zwaar eenzijdige interessegebied.
Vertel me dan eens waar ik het mis heb.
  woensdag 29 maart 2017 @ 17:22:53 #187
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169865155
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 16:34 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Nee, omdat wij even bepalen dat het niet onder de definitie valt. Op die manier zouden we elkaar beter kunnen begrijpen als we het over god of goden hebben.

Deze hele discussie kan je natuurlijk ook prima omdraaien, waarom dan nog wel het begrip god gebruiken als we toch geen definitie hebben. Waar hebben we het dan wel over?
De meeste mensen lukt het al eeuwen om uit de context op te maken wat wordt bedoeld. Alleen bij een algemene, generieke definitie ontbreekt die context waardoor verwarring bestaat.
Dier, dier, wat voor dier bedoel je dan? Geen daar eens een generieke definitie van. Of bestaan dieren ook niet?
pi_169865328
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2017 17:22 schreef Lunatiek het volgende:
De meeste mensen lukt het al eeuwen om uit de context op te maken wat wordt bedoeld. Alleen bij een algemene, generieke definitie ontbreekt die context waardoor verwarring bestaat.
Dier, dier, wat voor dier bedoel je dan? Geen daar eens een generieke definitie van. Of bestaan dieren ook niet?
Maar nogmaals je kan het ook omdraaien. Wat bedoel jij met god of wat bedoel jij met dier? Als er geen definities van zijn waar hebben we het dan over?
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  woensdag 29 maart 2017 @ 17:40:32 #189
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_169865470
Dit is godverdomme wel de domste dooddoener die ik sinds tijden heb gezien zeg. De lieve Heer en 'het is maar hoe je het definieert' in een adem! Ga je schamen in een hoekje, joh. Proleet.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  woensdag 29 maart 2017 @ 18:10:13 #190
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_169866050
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 16:32 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Niet helemaal. Sommige goden zijn historische personen.
Eric Clapton?
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_169866224
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 18:10 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Eric Clapton?
En Elvis...
  woensdag 29 maart 2017 @ 18:21:01 #192
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_169866276
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 18:18 schreef ATON het volgende:

[..]

En Elvis...


Die was slechts koning.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_169898888
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 17:21 schreef ATON het volgende:

[..]

Vertel me dan eens waar ik het mis heb.
Kijk maar op het internet, of in je bibliotheek. :Y
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_169899411
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 01:04 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Kijk maar op het internet, of in je bibliotheek. :Y
Dank je zoals gewoonlijk voor deze waardevolle bijdrage .
pi_169899792
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 04:16 schreef ATON het volgende:

[..]

Dank je zoals gewoonlijk voor deze waardevolle bijdrage .
Graag gedaan ^O^
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  vrijdag 31 maart 2017 @ 08:06:56 #196
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169899866
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 17:33 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Maar nogmaals je kan het ook omdraaien. Wat bedoel jij met god of wat bedoel jij met dier? Als er geen definities van zijn waar hebben we het dan over?
Beiden zijn namen voor groepen zeer uiteenlopende zaken. Een amorfe groep die niet van bovenaf wordt gedefinieerd, maar die van onderaf, min of meer op gevoel en wederzijdse erkenning tussen gesprekspartners, in de groep kan worden geplaatst.

Als wij afspreken dat x geen god is, oké, maar als ik later met een andere groep spreek die x wel als god ziet, ook oké. Niet alles is hermetisch wetenschappelijk dicht te timmeren met definities en dat is ook nergens voor nodig.
  vrijdag 31 maart 2017 @ 08:09:56 #197
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169899896
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 18:10 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Eric Clapton?
Bijna. Van de god Bragi wordt vermoed dat het een bekende skald was die later een goddelijke status kreeg.
Het gaat ook op voor stamgoden waarvan men vermoed dat het voorouders waren.
  vrijdag 31 maart 2017 @ 08:14:15 #198
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169899945
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 17:18 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik heb een dikke duim en jij hebt helemaal geen kennis betreft dit.
Nee, klopt. Ik reproduceer als vorm van informatie alleen de kennis van anderen, die wel hebben doorgeleerd over het onderwerp.
Maar jij kletst alleen uit je eigen nek.
pi_169900565
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 08:06 schreef Lunatiek het volgende:
Beiden zijn namen voor groepen zeer uiteenlopende zaken. Een amorfe groep die niet van bovenaf wordt gedefinieerd, maar die van onderaf, min of meer op gevoel en wederzijdse erkenning tussen gesprekspartners, in de groep kan worden geplaatst.

Als wij afspreken dat x geen god is, oké, maar als ik later met een andere groep spreek die x wel als god ziet, ook oké. Niet alles is hermetisch wetenschappelijk dicht te timmeren met definities en dat is ook nergens voor nodig.
Maar het was mijn punt dat je het niet compleet hoeft dicht te timmeren, het was Molurus die daarop hamerde. Toch heb jij ook een idee bij het begrip god. Het lijkt mij heel bijzonder dat je een appel god gaat noemen zonder enige verdere god achtige eigenschappen er aan toe te kennen (hiermee bedoel ik dus dat het gewoon een appel is, het zou mij niet verbazen als er een cultuur is die de appel als een god heeft, iets met een gezichtje, armpjes en beentjes die appelbomen kan laten groeien). Er zijn dus bepaalde eigenschappen waardoor je het een een god noemt en het ander een appel.

[ Bericht 2% gewijzigd door truthortruth op 31-03-2017 09:35:51 ]
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_169900631
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 08:14 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, klopt. Ik reproduceer als vorm van informatie alleen de kennis van anderen, die wel hebben doorgeleerd over het onderwerp.
Nogmaals, geef eens een voorbeeld van die " anderen " ?
quote:
Maar jij kletst alleen uit je eigen nek.
Ik begrijp deze uitlating gezien die voortkomt uit totale onwetendheid.
  vrijdag 31 maart 2017 @ 12:04:06 #201
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_169903027
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 08:09 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Bijna. Van de god Bragi wordt vermoed dat het een bekende skald was die later een goddelijke status kreeg.
Het gaat ook op voor stamgoden waarvan men vermoed dat het voorouders waren.
Dank voor de info. Het geldt overigens ook voor de keizercultus binnen het Romeinse Rijk. En je zou het ook over Jezus kunnen stellen die als mensenzoon uit het geslacht van David literair veranderde in een zoon van God die op water kon lopen en later zelfs de dood overwon.
Dit alles verandert echter niets aan mijn stelling waarop je reageerde dat ook dit alles door de mens bedacht is.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')