abonnement Unibet Coolblue
pi_169712805
quote:
Ruim 12.000 euro. Dat zamelden 250 leerlingen van basisscholen in en rond Smeerling woensdag in tijdens Wereldwaterdag.
De scholieren liepen woensdag zes kilometer met zes liter water op hun rug langs de oevers van de Ruiten Aa. Zo konden ze ervaren wat leeftijdsgenoten in ontwikkelingslanden elke dag moeten doen. De wandeling werd georganiseerd door het waterschap Hunze en Aa's.

Flying Doctors
Het geld dat ze hebben opgehaald is bestemd voor projecten van AMREF Flying Doctors. Zij zorgen voor schoon water, douches en wc's in Ethiopiė.

De leerlingen hebben met de actie Wandelen voor Water een bedrag van ¤6857,45 ingezameld. Aqua for All, initiatiefnemer van het evenement, verhoogde het bedrag met ¤0,80 per ingezamelde euro, waardoor het eindbedrag uitkwam op ¤12343,41.

Bron
Ze hebben een basisschoolklasje zover gekregen dat ze lekker een eindje wandelen. Niks mis mee. Wandelen is gezond en zo worden ze niet dik. Top!

Mijn probleem zit in het het dik gedrukte stuk tekst. Kinderen een schuldgevoel aanpraten omdat de paar mensen die daar wonen te beroerd zijn om een paar kilometer te verhuizen en te gaan wonen waar water verkrijgbaar is. Zo kun je tenminste nog iets van je dag maken, bijvoorbeeld onderwijs krijgen en gewassen verbouwen. Maar in plaats daarvan ga je wonen op een plek waarvoor je elke dag kilometers moet lopen voor water? Waarom? Het is vast ook het volk wat verwacht dat alles voor hun geregeld wordt.

Als je elke dag zover moet lopen voor basisbehoeften en je weigert te verhuizen ben je duidelijk een verloren zaak. Niks meer in investeren, het sterft vanzelf wel uit. Ze verwachten dat het rijke Westen wel voor hun een waterput gaat slaan in plaats van het zelf te doen. En zie hier, een schoolklas is een schuldgevoel aangepraat omdat die zielige mensen daar weigeren te verhuizen naar een plek waar ze zichzelf kunnen voorzien in hun eigen bestaan.

Geef ze eens ongelijk, alles wordt voor ze geregeld. Geen water? Een waterput wordt geslagen waar ze zich ook neerstrijken, maakt niet uit hoe onleefbaar het is. Groeit er geen voedsel? Geen probleem! Elke dag een lopend buffet, want wij zijn zielig zo midden in de woestijn!! Hoeven we niks voor te doen, want wij zijn zoo zielig dat we midden in de woestijn wonen waar wij ons niet in ons eigen bestaan kunnen voorzien. Vroeger stierf dit soort volk om geldige redenen gewoon uit, nu moet alles in leven gehouden worden hoe inflexibel ze zich ook opstellen, want dat is humanitair ofzo. En vervolgens lopen vader en moeder weer met 8 kinderen rond waardoor de cyclus zich herhaalt alleen zijn er nu 4x zoveel monden te voeden.

Klacht: Schoolklas krijgt een schuldgevoel aangepraat in plaats van dat mensen herplaatst worden op een plek waar ze zich wel in hun eigen bestaan kunnen voorzien.
pi_169713214
tldnr -O-
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_169713279
quote:
9s.gif Op woensdag 22 maart 2017 23:16 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
tldnr -O-
Zie klacht onderin!
pi_169713290
Laat die kinderen in Afrika meedoen met de postcodeloterij. Dan kunnen zij een fiets winnen. Hoeven zij niet te lopen.
pi_169713489
Ik kan me toch heugen dat toen er zo een zooitje afrikanen hierheen verhuist kwamen omdat hier alles is mensen zoals jij ook niet al te blij waren.
pi_169714386
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 23:29 schreef Fokpop het volgende:
Ik kan me toch heugen dat toen er zo een zooitje afrikanen hierheen verhuist kwamen omdat hier alles is mensen zoals jij ook niet al te blij waren.
Klopt. Aangezien er in het land zelf genoeg mogelijkheden en plaatsen zijn om jezelf in je levensonderhoud te voorzien. Daarvoor hoef je niet de halve wereld over te reizen.
pi_169715309
Terechte klacht, overduidelijk een overpopulatie in Afrika due wij krampachtig in stand proberen ge houden.

Laat moeder natuur gewoon haar werk doen...
hardcoholic
pi_169715328
TS als journalist:

hier 10 pdf bestanden aan documentatie. lees het zelf maar.
pi_169715826
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 05:14 schreef ikwordtergekvan het volgende:
TS als journalist:

hier 10 pdf bestanden aan documentatie. lees het zelf maar.
Wat is dit voor een kutvergelijking? :')
hardcoholic
pi_169716267
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 05:14 schreef ikwordtergekvan het volgende:
TS als journalist:

hier 10 pdf bestanden aan documentatie. lees het zelf maar.
?
pi_169716447
Terechte klacht, ik ben op zich niet tegen ontwikkelingshulp, alleen krijg ik steeds meer het idee dat de ontwikkelingslanden steeds minder initiatief nemen om zelf iets te doen en steeds meer verwachten dat ze aan het handje genomen worden door de Westerse landen. Op het moment dat het dan niet goed gaat vragen ze ook eerst om hulp in plaats van zelf naar hun eigen mogelijkheden te krijgen.
  donderdag 23 maart 2017 @ 09:12:14 #12
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_169716599
Bij ons hebben ze gewoon projecten die lokaal invloed hebben. Dan is er veel minder weerstand bij ouders ook. Bij projecten voor Afrika houd ik ze thuis en ga wat leuks doen met ze.
And so is the past
pi_169718251
Je kan toch gewoon met de auto naar de supermarkt om water te halen? Snap nooit waarom ze dat niet doen in Africa. Zijn het allemaal milieugekkies ofzo?
pi_169718359
Ik heb dat op de basisschool ook gedaan. Het heeft mij eigenlijk wel degelijk bewust gemaakt van waterverspilling en het zit nu nog steeds in meer of mindere mate in mijn hoofd.

Heeft er ook wel in geresulteerd dat ik nu minder plezier beleef aan een waterballonnengevecht maar daar ben ik sowieso te oud voor misschien :{ :') . Lang douchen doe ik ook niet zo vaak meer. Dat kan denk ik geen kwaad.

Dat sommige mensen 6 uur moeten lopen voor water kan ik dan weer niks aan doen. Daar sta ik wel eens bij stil maar niet per se daardoor. Misschien als ik later geld zat heb laat ik gewoon een put bouwen ergens in Afrika en dan zet ik mijn naam erbij zodat iedereen denkt dat ik een gutmensch ben.
pi_169718890
Overtreding van de ARBO wetgeving. Dat dit kan in Nederland!!! Waar houdt de onderwijsinspectie zich mee bezig?
  donderdag 23 maart 2017 @ 11:34:28 #16
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_169718971
Dat er in de decennia dat die dorpelingen daar wonen niemand op het idee is gekomen om het dorp een paar kilometer te verhuizen zegt ook alweer genoeg.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_169720052
Jezus, wat is het volgende? Kinderen door gloeiende kolen laten rollen zodat ze het weten hoe het is om aan de voet van een vulkaan te wonen?
pi_169720118
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 05:14 schreef ikwordtergekvan het volgende:
TS als journalist:

hier 10 pdf bestanden aan documentatie. lees het zelf maar.
jij bent er zo 1 die denkt discussies te kunnen voeren zonder eigenlijk te weten waar je over praat.
  donderdag 23 maart 2017 @ 13:07:57 #19
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_169720575
Dat er in de decennia dat die dorpelingen daar wonen niemand op het idee is gekomen om een waterleiding te leggen zegt ook alweer genoeg.
pi_169721979
Stond dit niet eerst in NWS? :?
pi_169722095
quote:
15s.gif Op woensdag 22 maart 2017 23:02 schreef TwisterNederland het volgende:
Als je elke dag zover moet lopen voor basisbehoeften en je weigert te verhuizen ben je duidelijk een verloren zaak.
Er staat natuurlijk niet bij dat als deel van hetzelfde lespakket de Ethiopische kindertjes gedwongen worden tweemaal per dag een uur in een draaiende Audi of Volvo met Radio 538 te zitten; om te ervaren wat Forensen in het arme Nedeland allemaal niet moeten doormaken, om op hun werk te komen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 23 maart 2017 @ 14:46:15 #22
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_169722494
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 23:19 schreef thekolere het volgende:
Laat die kinderen in Afrika meedoen met de postcodeloterij. Dan kunnen zij een fiets winnen. Hoeven zij niet te lopen.
En misschien wel een reep tony chocola. Dan hebben ze ook geen honger meer.
pi_169722750
Goed topic. :) Goede OP. Ook redelijk mee eens, maar het blijft altijd een gevaarlijk onderwerp om over te discussiėren. :D
pi_169723668
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 14:27 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Er staat natuurlijk niet bij dat als deel van hetzelfde lespakket de Ethiopische kindertjes gedwongen worden tweemaal per dag een uur in een draaiende Audi of Volvo met Radio 538 te zitten; om te ervaren wat Forensen in het arme Nedeland allemaal niet moeten doormaken, om op hun werk te komen
Haha inderdaad, wie zijn er nou zielig hier.
pi_169723840
Ik zou m'n kind thuis laten, zoiezo doen ze niet van deze onzin dingen op zijn school dus heb er geen last van.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')