Hoezo, een eigen bijdrage? Dat is helemaal niet standaard.quote:Op woensdag 22 maart 2017 13:31 schreef Onnoman het volgende:
Als jij ergens gaat werken waarbij je de keuze hebt een leaseauto te nemen, zou je het doen, of zou je voor een mobiliteitsvergoeding gaan?
Waar je namelijk rekening mee moet houden is het volgende.
Doe je het wel, heb je een eigen bijdrage wat ingehouden wordt op je maandloon
als je het niet doet heb je deze inhoudingen niet en krijg je mobiliteitsvergoeding van een paar honderd euro. Het verschil in beide is misschien wel een 400 euro netto
Echter, een leaseauto gaat om een gloednieuwe auto waarmee je gratis in je vrije tijd kan rijden waarbij je ook een tankpas krijgt zeg maar.
of hoe noem je zoiets.. bijtelling..quote:Op woensdag 22 maart 2017 13:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hoezo, een eigen bijdrage? Dat is helemaal niet standaard.
Dat zijn 2 to-taal verschillende dingen.quote:Op woensdag 22 maart 2017 13:49 schreef Onnoman het volgende:
[..]
of hoe noem je zoiets.. bijtelling..
goed, punt wat ik wil maken is dat je maandelijks netto minder overhoudt als je een leaseauto neemt t.o.v. geen leaseautoquote:Op woensdag 22 maart 2017 13:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat zijn 2 to-taal verschillende dingen.
Wel als je het salaris vergelijkt met het salaris ZONDER bijtellingsinhouding. Maar, voor die bijtelling rij je dan wel een nieuwe auto, je hoeft geen brandstof te betalen, reparaties zijn jouw probleem niet, afschrijving en onderhoud ook niet.quote:Op woensdag 22 maart 2017 13:53 schreef Onnoman het volgende:
[..]
goed, punt wat ik wil maken is dat je maandelijks netto minder overhoudt als je een leaseauto neemt t.o.v. geen leaseauto
Onzin. Van die 400,- die je overhoudt gaat waarschijnlijk minsten 200,- al in brandstof voor woon-werkverkeer zitten. Die andere 200,- verdien je terug door niet betalen van wegenbelasting, geen aanschaf en onderhoudskosten eigen auto en geen brandstofkosten voor privégebruik. Kortom, pak die leaseauto.quote:Op woensdag 22 maart 2017 13:53 schreef Onnoman het volgende:
[..]
goed, punt wat ik wil maken is dat je maandelijks netto minder overhoudt als je een leaseauto neemt t.o.v. geen leaseauto
ik moet helemaal niks! afstand werk is met ov/fiets te doenquote:Op woensdag 22 maart 2017 13:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wel als je het salaris vergelijkt met het salaris ZONDER bijtellingsinhouding. Maar, voor die bijtelling rij je dan wel een nieuwe auto, je hoeft geen brandstof te betalen, reparaties zijn jouw probleem niet, afschrijving en onderhoud ook niet.
Je moet appels met appels vergelijken. Want nu neem je die leaseauto niet, dan moet je dus zelf een auto kopen, rijden, onderhouden en afschrijven. Denk je dat dat met die paar 100 euro verschil gaat lukken? Je moet dan rekenen met DEZELFDE auto he, dezelfde hoeveelheid km's. etc. En, een NIEUWE auto he, want lease is ook nieuw (over het algemeen).
Dus, leuk dat jij dan netto meer op je bankrekening krijgt, maar van dat netto bedrag gaan vervolgens wel de kosten voor het aanschaffen + rijden + onderhouden van diezelfde auto vanaf als je die privé rijdt.
Oftewel, je kunt beter een leaseauto rijden. Want het is leuk dat jij een paar 100 euro (?) meer overhoudt per maand als je GEEN leaseauto neemt, maar als jij van de zaak een VW Golf krijgt (ik noem maar wat) dan moet je eerst, wat 23.000 euro op tafel leggen om diezelfde Golf privé te kopen. Daar gaan je paar 100 euro netto.
Je moet niet gaan vergelijken met dat je dan zelf een oud Polootje koopt. want dat is appels met peren vergelijken.
Jij krijgt echter geen lease auto als je die voor je werk niet nodig hebt, dus als jij de hele dag op kantoor zit, en je hoeft niet naar klanten of wat dan ook, waarom zou je dan een lease auto krijgen?quote:Op woensdag 22 maart 2017 14:07 schreef Onnoman het volgende:
[..]
ik moet helemaal niks! afstand werk is met ov/fiets te doen
bedankt voor je bijdrage hoor.. maar je moet geen dingen erbij betrekken die niet genoemd worden.quote:Op woensdag 22 maart 2017 14:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Jij krijgt echter geen lease auto als je die voor je werk niet nodig hebt, dus als jij de hele dag op kantoor zit, en je hoeft niet naar klanten of wat dan ook, waarom zou je dan een lease auto krijgen?
Dan moet je gewoon lekker die 15km elke dag op de fiets doen en klaar?
Dan moet je misschien duidelijker zijn.quote:Op woensdag 22 maart 2017 14:10 schreef Onnoman het volgende:
[..]
bedankt voor je bijdrage hoor.. maar je moet geen dingen erbij betrekken die niet genoemd worden.
Ja, en daar betaal je dus bijtelling voor, tenzij je die auto gewoon voor een keertje pakt, maar dan heb je ook geen lease auto. Dat zeg ik, ben eens duidelijk in je verhaal. Je hebt het over eigen bijdrage terwijl je eigenlijk doelt op bijtelling, je situatie is niet duidelijk, etcquote:maar mocht ik voor mijn werk echt een auto nodig hebben, kan ik hem sowieso uit het wagenpark krijgen...
ik ben onwijs duidelijk.. jij gaat allemaal irrelevante dingen zitten roepenquote:Op woensdag 22 maart 2017 14:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dan moet je misschien duidelijker zijn.
[..]
Ja, en daar betaal je dus bijtelling voor, tenzij je die auto gewoon voor een keertje pakt, maar dan heb je ook geen lease auto. Dat zeg ik, ben eens duidelijk in je verhaal. Je hebt het over eigen bijdrage terwijl je eigenlijk doelt op bijtelling, je situatie is niet duidelijk, etc
Je rekenvoorbeeld, zoals je het summier stelt in je OP, klopt niet. Dus, wat wil je nou precies weten?
Ja, daarom noem je bijtelling ook eigen bijdrage natuurlijk. Je rekenvoorbeeld klopt gewoon of niet, maar ik krijg stiekem het gevoel dat jij geen daadwerkelijke uitleg wil, maar dat je gewoon wil dat de conclusie is dat je beter geen leaseauto kunt nemen omdat dat je beter uit komt.quote:Op woensdag 22 maart 2017 14:15 schreef Onnoman het volgende:
[..]
ik ben onwijs duidelijk.. jij gaat allemaal irrelevante dingen zitten roepen
foutje.. feit is dat een leasauto altijd een vermindering is op je netto loonquote:Op woensdag 22 maart 2017 14:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, daarom noem je bijtelling ook eigen bijdrage natuurlijk. Je rekenvoorbeeld klopt gewoon of niet, maar ik krijg stiekem het gevoel dat jij geen daadwerkelijke uitleg wil, maar dat je gewoon wil dat de conclusie is dat je beter geen leaseauto kunt nemen omdat dat je beter uit komt.
Dat is correct, maar als je uberhaupt geen auto nodig hebt, ook niet voor je werk, waarom zou je dan een lease auto willen of zelfs maar aangeboden krijgen?quote:Op woensdag 22 maart 2017 14:19 schreef Onnoman het volgende:
[..]
foutje.. feit is dat een leasauto altijd een vermindering is op je netto loon
Daar doe je dus exact wat ik zeg. Je vergelijkt appels met peren.quote:Op woensdag 22 maart 2017 14:21 schreef Onnoman het volgende:
Leaseauto is volgens mij minder aantrekkelijk dan een 2e hands auto
dat is nogmaals niet aan de orde waarom ik wel of niet een lease auto krijg aangeboden.. deze optie heb ik gewoon klaarquote:Op woensdag 22 maart 2017 14:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is correct, maar als je uberhaupt geen auto nodig hebt, ook niet voor je werk, waarom zou je dan een lease auto willen of zelfs maar aangeboden krijgen?
Een auto rijden van de zaak is altijd goedkoper dan diezelfde auto, onder dezelfde condities, zelf moeten kopen en rijden.
met eigen auto krijg je km vergoedingquote:Op woensdag 22 maart 2017 14:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Daar doe je dus exact wat ik zeg. Je vergelijkt appels met peren.
Ja, voor de km's die je maakt met die auto, die je eerst zelf moet kopen + belasting + verzekering voor moet betalen + brandstof + onderhoud + afschrijving. Maar jij krijgt km vergoeding. Nou, jottemquote:Op woensdag 22 maart 2017 14:23 schreef Onnoman het volgende:
[..]
met eigen auto krijg je km vergoeding
Dat ligt er ook maar net aan hoeveel privekm`s je maakt met die leaseauto.quote:Op woensdag 22 maart 2017 14:21 schreef Onnoman het volgende:
Leaseauto is volgens mij minder aantrekkelijk dan een 2e hands auto
Dan neem je toch de lease-auto voor het zakelijke verkeer, zonder bijtelling en ga je met de fiets/OV naar je werk, waar je je auto parkeert. Levert je nog meer op.quote:Op woensdag 22 maart 2017 14:07 schreef Onnoman het volgende:
[..]
ik moet helemaal niks! afstand werk is met ov/fiets te doen
Nee, heb er niet heel veel kennis vanquote:Op woensdag 22 maart 2017 14:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, voor de km's die je maakt met die auto, die je eerst zelf moet kopen + belasting + verzekering voor moet betalen + brandstof + onderhoud + afschrijving. Maar jij krijgt km vergoeding. Nou, jottem
Volgens mij wil je gewoon per se op een bepaalde conclusie uitkomen omdat dat je beter uitkomt.
ik heb nu geen auto, dus dat valt wel meequote:Op woensdag 22 maart 2017 14:28 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Dat ligt er ook maar net aan hoeveel privekm`s je maakt met die leaseauto.
Dat was me al wel duidelijk.quote:Op woensdag 22 maart 2017 14:37 schreef Onnoman het volgende:
[..]
Nee, heb er niet heel veel kennis van
Die indruk heb ik ook. Maar waarom laat jij hem die keus niet gewoon maken?quote:Op woensdag 22 maart 2017 14:25 schreef CoolGuy het volgende:
Volgens mij wil je gewoon per se op een bepaalde conclusie uitkomen omdat dat je beter uitkomt.
Dan is het topic nutteloos toch? Als dat de conclusie is die je wil, wat maakt het dan uit en maak die keuze gewoon? Ik had in het begin nog het idee dat hij daadwerkelijk wilde weten hoe of wat, maar blijkbaar dus niet. Oke, ook best, dat was dan ook mijn conclusie.quote:Op woensdag 22 maart 2017 15:11 schreef nanuk het volgende:
[..]
Die indruk heb ik ook. Maar waarom laat jij hem die keus niet gewoon maken?
Als hij als lease auto een nieuwe golf krijgt terwijl de behoefte niet meer is dan een oude Aigo die ook nog weinig gebruikt wordt dan is het zeer waarschijnlijk dat een lease auto veel duurder is.
Je kan iemand wel naar een apppeltaart met slagroom toe praten maar als hij liever een bakje perencompote heeft....
edit: Ik heb ook een lease auto geweigerd, puur omdat het weinig uit maakte in kosten en een eigen auto is ook echt van mij en hoef ik dus geen verantwoording af te leggen voor een kras of een deukje.
Nooit in je opgekomen dat mensen een sparringpartner zoeken om de eigen conclusie te kunnen maken?quote:Op woensdag 22 maart 2017 15:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dan is het topic nutteloos toch? Als dat de conclusie is die je wil, wat maakt het dan uit en maak die keuze gewoon? Ik had in het begin nog het idee dat hij daadwerkelijk wilde weten hoe of wat, maar blijkbaar dus niet. Oke, ook best, dat was dan ook mijn conclusie.
Maar je betaalt ook geen bijtelling meer. Voor pakweg 250 euro per maand kun je privé best wat km's rijden.quote:Op woensdag 22 maart 2017 19:52 schreef Fer het volgende:
Als je nu veel zakelijke kilometers maakt en dus een diesel of benzine auto bezit. Zijn de brandstofkosten nog maar 6ct/km en kan je bij veel kilometers aardig geld sparen. Zeker als je een oude afgeschreven bak neemt, zoals SD zijn oude Benz. Let alleen op, je privekilometers krijg je helemaal niets vergoed.
Iemand die niet verder kijkt dan zijn neus lang is.quote:Op woensdag 22 maart 2017 13:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wel als je het salaris vergelijkt met het salaris ZONDER bijtellingsinhouding. Maar, voor die bijtelling rij je dan wel een nieuwe auto, je hoeft geen brandstof te betalen, reparaties zijn jouw probleem niet, afschrijving en onderhoud ook niet.
Je moet appels met appels vergelijken. Want nu neem je die leaseauto niet, dan moet je dus zelf een auto kopen, rijden, onderhouden en afschrijven. Denk je dat dat met die paar 100 euro verschil gaat lukken? Je moet dan rekenen met DEZELFDE auto he, dezelfde hoeveelheid km's. etc. En, een NIEUWE auto he, want lease is ook nieuw (over het algemeen).
Dus, leuk dat jij dan netto meer op je bankrekening krijgt, maar van dat netto bedrag gaan vervolgens wel de kosten voor het aanschaffen + rijden + onderhouden van diezelfde auto vanaf als je die privé rijdt.
Oftewel, je kunt beter een leaseauto rijden. Want het is leuk dat jij een paar 100 euro (?) meer overhoudt per maand als je GEEN leaseauto neemt, maar als jij van de zaak een VW Golf krijgt (ik noem maar wat) dan moet je eerst, wat 23.000 euro op tafel leggen om diezelfde Golf privé te kopen. Daar gaan je paar 100 euro netto.
Je moet niet gaan vergelijken met dat je dan zelf een oud Polootje koopt. want dat is appels met peren vergelijken.
Waarom altijd dat kul-argument dat je MOET vergelijken met dezelfde auto privé rijden.quote:Op woensdag 22 maart 2017 13:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wel als je het salaris vergelijkt met het salaris ZONDER bijtellingsinhouding. Maar, voor die bijtelling rij je dan wel een nieuwe auto, je hoeft geen brandstof te betalen, reparaties zijn jouw probleem niet, afschrijving en onderhoud ook niet.
Je moet appels met appels vergelijken. Want nu neem je die leaseauto niet, dan moet je dus zelf een auto kopen, rijden, onderhouden en afschrijven. Denk je dat dat met die paar 100 euro verschil gaat lukken? Je moet dan rekenen met DEZELFDE auto he, dezelfde hoeveelheid km's. etc. En, een NIEUWE auto he, want lease is ook nieuw (over het algemeen).
Dus, leuk dat jij dan netto meer op je bankrekening krijgt, maar van dat netto bedrag gaan vervolgens wel de kosten voor het aanschaffen + rijden + onderhouden van diezelfde auto vanaf als je die privé rijdt.
Oftewel, je kunt beter een leaseauto rijden. Want het is leuk dat jij een paar 100 euro (?) meer overhoudt per maand als je GEEN leaseauto neemt, maar als jij van de zaak een VW Golf krijgt (ik noem maar wat) dan moet je eerst, wat 23.000 euro op tafel leggen om diezelfde Golf privé te kopen. Daar gaan je paar 100 euro netto.
Je moet niet gaan vergelijken met dat je dan zelf een oud Polootje koopt. want dat is appels met peren vergelijken.
De vrijheid om de auto te pakken zonder verder na te denken over extra kosten is toch wel mooi..quote:Op woensdag 22 maart 2017 15:50 schreef muhahaha het volgende:
TS, het is ook erg afhankelijk welke auto je kiest. Voor een Seat Ibiza betaal je netto per maand 150 tot 160 euro. Dat bedrag gaat naar de belastingdienst. Ik vind het knap als je goedkoper bent met een eigen auto. Je hebt verzekering, wegenbelasting, afschrijving, onderhoud en brandstofkosten. Red je dat met 150 euro per maand?
deze constructie kende ik idd.. 500 km is wel bizar weinigquote:Op woensdag 22 maart 2017 19:14 schreef Joppy het volgende:
Als je de auto wel voor je werk nodig hebt, maar prive niet gebruikt hoef je geen bijtelling te betalen. Wel een rittenregstratie bijhouden,mag je max 500 km prive per jaar rijden.
ik ben een bescheiden autorijder.. uiteraard zou ik minder de fiets gaan pakken uit luiheidquote:Op woensdag 22 maart 2017 23:10 schreef Randy_S het volgende:
Volgens mij is de enige vraag die nu nog rest, hoeveel privé kilometers rijd TS? Dat zou doorslaggevend kunnen zijn in deze kwestie.
quote:Op woensdag 22 maart 2017 23:19 schreef lst128 het volgende:
Sowieso voor de lease gaan.
Lekker 50 euro per maand overhouden maar wel in een pauperbrik rijden
Koop je je kleding ook bij de kringloop?
je hoeft niet boos te worden hoorquote:Op woensdag 22 maart 2017 23:43 schreef Sounddragon het volgende:
Long stry short; je overweegt dus een leaseauto die je voor een kippenkutstukkie per dag gaat mishandelen omdat het tof is, en je gaat er ws meer mee rijden priv e als zakelijk, terwijl je makkelijk zonder kunt en kunt fietsen en evt een priveauto rijden waarvan de km if nessecary ook vergeod worden door de baas..
non issue dus eigenlijk: pak de fiets en rijd bij kloteweer met je eigen auto's en schrijf de kms op je urenstaat if so.
quote:Op woensdag 22 maart 2017 23:40 schreef Onnoman het volgende:
[..]
De vrijheid om de auto te pakken zonder verder na te denken over extra kosten is toch wel mooi..
je hoeft geen geld opzij te zetten mocht de accu het begeven..
dus een lease kent veel voordelen
Ik ben niet boos, ik vind je situatie en motivatie om een leaseauto te pakken belachelijk, mag toch?quote:Op woensdag 22 maart 2017 23:48 schreef Onnoman het volgende:
[..]
je hoeft niet boos te worden hoor
heb je extra liefde nodig?
Ik denk er iig nog even over na
tuurlijk vriend.. dit is een vrij land.. zeg maar lekker wat in je opkomtquote:Op woensdag 22 maart 2017 23:50 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
[..]
Ik ben niet boos, ik vind je situatie en motivatie om een leaseauto te pakken belachelijk, mag toch?
Ik snap heel de redenatie van een leaseauto niet als je hem niet nodig hebt. je betaalt bijtelling voor het ding terwijl je dat er helemaal niet uit rijdt. Is toch domweg stupide, of ben ik nou debiel?
Vriend?quote:Op donderdag 23 maart 2017 00:04 schreef Onnoman het volgende:
[..]
tuurlijk vriend.. dit is een vrij land.. zeg maar lekker wat in je opkomt
Wie regelen jouw werk voor je denk je? Wie plannen alles? Wie betalen je salaris?quote:Op donderdag 23 maart 2017 00:14 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Vriend?
U gotta be mistaking; mijn vrienden wérken voor hun geld, die zitten niet op kantoor.
ik kan altijd nog hoer worden, daar hoef je ook niet voor te studerenquote:Op donderdag 23 maart 2017 00:14 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Vriend?
U gotta be mistaking; mijn vrienden wérken voor hun geld, die zitten niet op kantoor.
Dit.quote:Op woensdag 22 maart 2017 23:15 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Waarom altijd dat kul-argument dat je MOET vergelijken met dezelfde auto privé rijden.
Bullshit. Punt.
Je moet vergelijken met wat voor jou de opties zijn. Naast de financiële kant zijn er namelijk nog veel meer factoren die een rol spelen. Elk punt heeft daarin voor- en nadelen. Als je weinig om een nieuwe auto geeft, en het meer dan prima vindt om een auto van een paar jaar oud te kopen en daarin te rijden tot die "op" is, moet je daarmee vergelijken.
En als je geen geld hebt voor een auto van een paar jaar oud, moet je vergelijken met een barrel van 1500 euro of private lease.
En dan kan er uit komen dat je voor het zelfde geld als een leaseauto (waar tweedehands geen optie is) ook privé een tweedehands auto kunt kiezen uit een veel ruimer aanbod, die een klasse groter is, comfortabeler rijdt en luxer is uitgerust dan de nieuwe leaseauto.
Je moet simpelweg vergelijken met wat voor jou de reële opties zijn, van die opties de voor- en nadelen op een rijtje zetten. En dan niet alleen financieel, maar zeker ook in praktische zin zoals meer keuzevrijheid, auto niet kwijt zijn als je van baan wisselt, fatsoenlijk motorblok en uitrusting in plaats van een kaal ecohok omdat een aangeklede net niet binnen het leasebudget past, flexibiliteit om bij een mogelijke toekomstige wijzigingen in gezinssamenstelling de auto in te ruilen voor iets groters/kleiners..
En je kunt in je bed blijven liggen zolang je wiltquote:Op donderdag 23 maart 2017 10:15 schreef Onnoman het volgende:
[..]
ik kan altijd nog hoer worden, daar hoef je ook niet voor te studeren
Voor elk deukje krasje eigen risicoquote:Op vrijdag 24 maart 2017 14:07 schreef DieselTank het volgende:
Lease
Volgas weg met koude motor
Geen zorgen mbt onderhoudskosten
Banden mogen iets sneller slijten
Altijd gas bij geven op de uitvoegstrook
CC op 140 en met flitsmeister aan 150
Tankpas
Je bent blits met je nieuwe bak
En nee, ik heb geen leasewagen
Leaserijdenquote:Op vrijdag 24 maart 2017 14:07 schreef DieselTank het volgende:
Lease
Volgas weg met koude motor
Geen zorgen mbt onderhoudskosten
Banden mogen iets sneller slijten
Altijd gas bij geven op de uitvoegstrook
CC op 140 en met flitsmeister aan 150
Tankpas
Je bent blits met je nieuwe bak
En nee, ik heb geen leasewagen
Ligt er ook een beetje aan welke leasemaatschappij.quote:Op vrijdag 24 maart 2017 15:59 schreef zuigmarmot het volgende:
[..]
Voor elk deukje krasje eigen risico
banden worden alleen vervangen indien minder dan wettelijk minimum (en dan geen keuze)
Bijtelling (zonder bijtelling en standaard reiskostenvergoeding kun je prima jong-tweedehands rijden en geld overhouden)
Bullshit. Ik heb geen eigen risico en van de bijtelling kun je nog niet bijna een jong gebruikte gelijkwaardige auto rijden, zeker als je wat privekilometers maakt.quote:Op vrijdag 24 maart 2017 15:59 schreef zuigmarmot het volgende:
[..]
Voor elk deukje krasje eigen risico
banden worden alleen vervangen indien minder dan wettelijk minimum (en dan geen keuze)
Bijtelling (zonder bijtelling en standaard reiskostenvergoeding kun je prima jong-tweedehands rijden en geld overhouden)
Houdt je ook rekening mee met restwaarde en dergelijken?? Hoe kan je het eigenlijk vergelijken? heel veel rekenen tochquote:Op zaterdag 25 maart 2017 01:08 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Bullshit. Ik heb geen eigen risico en van de bijtelling kun je nog niet bijna een jong gebruikte gelijkwaardige auto rijden, zeker als je wat privekilometers maakt.
Ik heb het uitgerekend voor een doorsnee Passat. Dat kost je prive minimaal 200 euro meer per maand. Vergeet vooral de afschrijving niet.
Maar als je een iets oudere gebruikte auto koopt, dan ben je goedkoper uit dan lease.quote:Op zaterdag 25 maart 2017 01:08 schreef leolinedance het volgende:
Bullshit. Ik heb geen eigen risico en van de bijtelling kun je nog niet bijna een jong gebruikte gelijkwaardige auto rijden, zeker als je wat privekilometers maakt.
Ik heb het uitgerekend voor een doorsnee Passat. Dat kost je prive minimaal 200 euro meer per maand. Vergeet vooral de afschrijving niet.
oudere auto's zijn minder schoon vaak, en verbruiken meer brandstof, kans groter dat er iets aan stuk gaat en daarna is het vaak ook geen porumquote:Op zaterdag 25 maart 2017 01:30 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Maar als je een iets oudere gebruikte auto koopt, dan ben je goedkoper uit dan lease.
De vraag die je jezelf moet stellen is:" Ga ik prive exact zo'n auto kopen?".
Ik weet zeker dat ik dat niet zou doen. Zou er niet eens over hoeven nadenken.
We hebben 'ouder' nog niet gedefinieerd. Wat vind jij 'ouder'?quote:Op zaterdag 25 maart 2017 01:35 schreef Onnoman het volgende:
Oudere auto's zijn minder schoon vaak, en verbruiken meer brandstof, kans groter dat er iets aan stuk gaat
Dat klopt. Ik denk dat mensen anders naar je kijken als je met een 10 jaar oude V70 voor komt rijden in plaats van een nieuwe Dacia.quote:en daarna is het vaak ook geen porum
ford mustangquote:Op zaterdag 25 maart 2017 01:42 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
We hebben 'ouder' nog niet gedefinieerd. Wat vind jij 'ouder'?
[..]
Dat klopt. Ik denk dat mensen anders naar je kijken als je met een 10 jaar oude V70 voor komt rijden in plaats van een nieuwe Dacia.
Is toch niet zo oud?quote:
Dit. Bovendien hangt de rekensom nogal af welk deel van het maandelijks leasebudget wordt omgezet in extra salaris en/of mobiliteitsvergoeding wanneer je kiest voor eigen vervoer.quote:Op zaterdag 25 maart 2017 01:30 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Maar als je een iets oudere gebruikte auto koopt, dan ben je goedkoper uit dan lease.
De vraag die je jezelf moet stellen is:" Ga ik prive exact zo'n auto kopen?".
Ik weet zeker dat ik dat niet zou doen. Zou er niet eens over hoeven nadenken.
Ligt er maar net aan wat voor auto je least en koopt, hoeveel km's je maakt en wat de voorwaarden van je werkgever zijn. Je moet niet een nieuwe lease Audi A4 gaan vergelijken met een 15 jaar oude VW Polo.quote:Op zaterdag 25 maart 2017 01:30 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Maar als je een iets oudere gebruikte auto koopt, dan ben je goedkoper uit dan lease.
Je kunt het ook omdraaien, lease een auto uit de klasse die je ook privé zou kunnen kopen. Dan ben je nagenoeg altijd goedkoper uit, of je werkgever moet een hele hoge eigen bijdrage vragen.quote:De vraag die je jezelf moet stellen is:" Ga ik prive exact zo'n auto kopen?".
Ik weet zeker dat ik dat niet zou doen. Zou er niet eens over hoeven nadenken.
Uiteraard. Gewoon alle kosten voor een prive auto optellen (verzekering, belasting, pechdienst, brandstof, onderhoud, winterbanden, afschrijving etc.).quote:Op zaterdag 25 maart 2017 01:19 schreef DieselTank het volgende:
[..]
Houdt je ook rekening mee met restwaarde en dergelijken?? Hoe kan je het eigenlijk vergelijken? heel veel rekenen toch
Eens. Maar als je die bijvoorbeeld 700euro per maand opmaakt aan een 2e hands auto is je voordeel compleet weg. En dan rijd je een 2e hands auto met alle risico's van dien.quote:Op zaterdag 25 maart 2017 07:54 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Bovendien hangt de rekensom nogal af welk deel van het maandelijks leasebudget wordt omgezet in extra salaris en/of mobiliteitsvergoeding wanneer je kiest voor eigen vervoer.
Alleen de bijtelling kun je amper een 15 jaar oud barrel van rijden. Maar als je werkgever de 500-600 euro die de Passat per maand minimaal kost doorgeeft aan de werknemer, deels belastingvrij, er geen 22% bijtelling betaald hoeft te worden (netto ruim 300 euro per maand voor de werknemer) dan heb je als werknemer onderaan de streep een stijging van je maandelijks budget van 700 euro of meer.
Daar kun je echt wel een leuke jonge tweedehands auto van rijden.
Dat is maar de vraag. In accountmanager achtige functies is een leaseauto vaak verplicht. Zelfs als je deze niet privé rijdt kost deze de werkgever geld.quote:Op zaterdag 25 maart 2017 08:42 schreef kaasplankje het volgende:
Enne als je geen auto vd zaak hebt is je bruto inkomen een stuk hoger
Bij de meesten van mijn kennissen worden er echt wel restricties aan het leasebudget gehangen door hun werkgever. Dus die komen allemaal niet verder dan een of ander dertien-in-een-dozijn doorsnee hok. Da's niks voor mij.quote:Op zaterdag 25 maart 2017 08:05 schreef leolinedance het volgende:
Je kunt het ook omdraaien, lease een auto uit de klasse die je ook privé zou kunnen kopen. Dan ben je nagenoeg altijd goedkoper uit, of je werkgever moet een hele hoge eigen bijdrage vragen.
Nogmaals, geld is maar 1 van de factoren.quote:Op zaterdag 25 maart 2017 08:21 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Eens. Maar als je die bijvoorbeeld 700euro per maand opmaakt aan een 2e hands auto is je voordeel compleet weg. En dan rijd je een 2e hands auto met alle risico's van dien.
Zoals eerder gezegd, het is allemaal mogelijk maar waarom zou je het doen? Als je besluit niet te gaan leasen om daarmee geld te besparen moet je een goedkoop barrel gaan rijden (als je werkgever dat toestaat), anders heeft het geen zin.
Veel leaserijders gebruiken de auto hoofdzakelijk voor hun werk. Daarom krijgen ze ook een auto van de zaak. Werkgevers accepteren het lang niet altijd niet als je al je zakelijke ritjes met je prive auto gaat declareren terwijl je een leaseauto had kunnen hebben.quote:Op zondag 26 maart 2017 10:41 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nogmaals, geld is maar 1 van de factoren.
Als je geen ruk om auto's geeft en graag een moderne auto rijdt met weinig risico, ga dan vooral leasen. Of als je wel wat om auto's geeft en toevallig een werkgever hebt waar je vrije keuze hebt mbt de auto.
Maar meestal is de keuze niet zo groot. Bijvoorbeeld verplicht een A-label eco hok, terwijl je wel graag met je gezin met caravan elk jaar de Alpen of Pyreneeën over wil of een dochter met een paard hebt is geen aanrader.
Je rijdt erin rond voor je werkgever. Ik vind het niet meer dan normaal dat er een bepaalde norm wordt gesteld door de werkgever. Zie jij een accountmanager al in een oude gepimpte Golf GTI klanten bezoekenquote:Of gewoon iets lekker sportiefs willen rijden wat niet past in het zogenaamd groene imago wat de werkgever wenst.
Dan koop je die toch gewoon privè erbij?quote:Of voor je hobby / hobby van je kinderen een enorme laadruimte willen. Of een 7-zitter wensen (die buiten je leasebudget valt) omdat je samengestelde gezin om het weekend 5 kinderen telt.
Ik zou lekker leasen zonder bijtelling en die sportauto/zeecontainer/whatever prive erbij kopen.quote:En zo kan ik nog 1001 redenen bedenken, los van de kosten onderaan de streep, om geen lease te kiezen.
Ik snap absoluut wat je bedoelt, maar eigenlijk is het te krom voor woorden. Je smaak in auto's zegt toch niets over hoe goed je je werk doet?quote:Op zondag 26 maart 2017 22:35 schreef leolinedance het volgende:
Je rijdt erin rond voor je werkgever. Ik vind het niet meer dan normaal dat er een bepaalde norm wordt gesteld door de werkgever. Zie jij een accountmanager al in een oude gepimpte Golf GTI klanten bezoeken
Klopt maar het zegt wel iets over de uitstraling van het bedrijf. Wij reden vroeger ook met de prive auto stad en land af. Een collega van mij reed in een 20 jaar oude Corsa met 300k op de tellerquote:Op maandag 27 maart 2017 07:49 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Ik snap absoluut wat je bedoelt, maar eigenlijk is het te krom voor woorden. Je smaak in auto's zegt toch niets over hoe goed je je werk doet?
Ik heb eigenlijk bijna nooit dat een klant mijn leaseauto ziet. Je staat vaak toch ergens op een parkeerterrein tussen tig auto's en ontmoet je klant pas binnen. Denk dat het qua representativiteit niet heel veel boeit wat voor auto je rijdt.quote:Op zondag 26 maart 2017 22:35 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Je rijdt erin rond voor je werkgever. Ik vind het niet meer dan normaal dat er een bepaalde norm wordt gesteld door de werkgever. Zie jij een accountmanager al in een oude gepimpte Golf GTI klanten bezoeken
Ook dat hoeft niet per se iets te zeggen. Het zou me geen ruk interesseren of iemand in een oude Corsa aankomt of een nieuwe BMW. Ik vind het veel belangrijker hoe ie z'n werk doet. Hoewel ik ook wel snap dat een beetje representativiteit wel prettig is. Maar daar zegt rijstijl soms meer over dan de auto. Iemand die z'n Polo slowmotion compleet aftrapt op kosten van de baas scoort bij mij meer minpunten die iemand met een 530d die netjes rijdt.quote:Op maandag 27 maart 2017 09:31 schreef leolinedance het volgende:
Klopt maar het zegt wel iets over de uitstraling van het bedrijf. Wij reden vroeger ook met de prive auto stad en land af. Een collega van mij reed in een 20 jaar oude Corsa met 300k op de teller
Als het voor jou belangrijk is om nieuw te rijden wel. Vind je het totaal oninteressant in wat voor auto je rijdt als je maar van A naar B komt kan het een prima afweging zijn om privé de auto te kopen.Ook wanneer je amper privé rijdt.quote:Op woensdag 22 maart 2017 14:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Daar doe je dus exact wat ik zeg. Je vergelijkt appels met peren.
zeker, al zou ik het geld hebben dan nog zou ik kiezen voor een audi A3 tov een bmw 2quote:Op vrijdag 31 maart 2017 17:40 schreef Fer het volgende:
Je begrijpt wel dat het prijsverschil in de lease tussen een 214 en eentje die in 6s naar 100 sprint wel flink zal zijn.
Als het verschil bijna 10k is ga je dat ook wel merken in de bijtelling. Zou mij niet verbazen als die A3 je bijna 100 euro extra kost per maand. Al zou ik van dit rijtje ook altijd voor de Audi A3 gaan.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 22:52 schreef Onnoman het volgende:
[..]
zeker, al zou ik het geld hebben dan nog zou ik kiezen voor een audi A3 tov een bmw 2
al moet ik zeggen.. mocht het niet om een lease gaan, dan vind ik die ford focus wel enorm aantrekkelijk.. scheelt bijna 10k met een audi a3
denk dat de Audi wel wat comfortabeler is afgeveerd?quote:Op zaterdag 1 april 2017 09:29 schreef Piet__Piraat het volgende:
Met zo'n 220i hoef je je ook niet te schamen hoor. Hoe dan ook, je moet zelf de keuze maken. Ik zou me vooral afvragen óf ik wel een leaseauto wil, in jouw geval. Je doet er weinig mee dus het is een leuke secundaire arbeidsvoorwaarde, maar daar betaal je wel elke maand voor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |