abonnement Unibet Coolblue
pi_169695231
Beste plantenexperts,
Het huis dat ik gekocht heb, heeft 3 bomen: 2 platanen en een kers. Voor de rest is het grind, tegels en bakstenen.
In het midden een vijver van zo'n 2 bij 5/6, en in het midden ongeveer een ruime meter diep.
Loopt vanaf de rand schuin naar beneden, dus zeg een 6000 liter water, waar een +-30 boven de grond uit steekt, dus misschien 4000 liter onder de grond oid?? even lekker ruim natte vinger werk, maar het gaat om het idee.

Deze wil ik zaterdag leeg pompen, dus zit ik met een gat in de tuin. Aangezien ik het grind grotendeels uit de tuin weg wil hebben, en de bakstenen en de rand om de vijver heen, dacht ik: dump ik in het gat, scheelt weer zand.
Maar de rand van de vijver is gemaakt van gipsblokken (ytong oid) met daaromheen een stuclaagje. Dat is ook een van de redenen dat ie weg moet, want de vorige eigenaar was een enorme prutser, dat spul is niet geschikt voor buiten en is inmiddels half afgebrokkelt, en de natuurstenen platen op de rand zitten los (vastgezet met kit...ja echt..)

Kan ik die blokken met stucresten gewoon het gat in gooien? en het grind daar overheen?
De bedoeling is it midden een grasmat te maken, met aan de rand wat appelboompjes en een druif.
Er zit natuurlijk een hoop kalk in de blokken wat goed is voor druiven, maar las dat cellenbeton gemaakt wordt door het toevoegen van schuimvormende toeslag, en dat zijn:
chloorkalk, waterstofsuperoxide, aluminiumpoeder, calciumcarbid en dergelijke.

Iemand enig idee of het kwaad kan?? Komt waarschijnlijk nog een dikke laag tuin aarde overheen, en het onkruid groeit er nu prima omheen maar wilde het even zeker weten.
  woensdag 22 maart 2017 @ 11:01:48 #2
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_169695486
HEt probleem met grind lijkt me dat het zand/aarde wat er boven zit er na een aantal regenbuien tussenin gaat zitten waardoor je tuin dus heel snel verzakt...
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 22 maart 2017 @ 11:04:23 #3
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_169695516
Dus je wilt boompjes.. (wat binnen no time bomen worden) op puin met een laagje grond zetten?
Dat gaat niets worden...

Je kan prima een hoop puin storten en daar grond over om er gras op te laten groeien, maar alles met iets diepere wortels krijgt problemen...
(ik heb een compleet huis liggen in een deel van de tuin met bos eromheen.. opslag groeit overal, behalve op die plek, wat gewoon gras is)
  woensdag 22 maart 2017 @ 11:07:03 #4
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_169695553
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 11:01 schreef kanovinnie het volgende:
HEt probleem met grind lijkt me dat het zand/aarde wat er boven zit er na een aantal regenbuien tussenin gaat zitten waardoor je tuin dus heel snel verzakt...
Je moet idd na een jaar of twee de grondlaag opnieuw aanvullen.. maar dat ligt ook een beetje aan de grondsoort, ik heb hier zandgrond, dat was na 1 keer opnieuw aanvullen wel klaar met zakken..
  woensdag 22 maart 2017 @ 11:08:16 #5
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_169695566
quote:
14s.gif Op woensdag 22 maart 2017 11:07 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Je moet idd na een jaar of twee de grondlaag opnieuw aanvullen.. maar dat ligt ook een beetje aan de grondsoort, ik heb hier zandgrond, dat was na 1 keer opnieuw aanvullen wel klaar met zakken..
Dat is het normale zakken. Ik bedoel dat het tussen het grind gaat spoelen op den duur.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 22 maart 2017 @ 11:10:28 #6
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_169695597
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 11:08 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dat is het normale zakken. Ik bedoel dat het tussen het grind gaat spoelen op den duur.
Vandaar dat je het ook pas na twee jaar moet aanvullen.. en dat is geen dun laagje ofzo.. ga uit van een meter grond waar 25cm van overblijft boven op het puin in totaal.. (er spoelt heel veel weg)
  Forum Admin woensdag 22 maart 2017 @ 11:10:36 #7
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_169695599
Ik zou die gipsblokken afvoeren denk ik. Wegen geen drol. Het grint zou ik wel in dat gat dumpen. Hoef je er niet mee te sjouwen en zal geen problemen geven als er nog een dikke laag aarde bovenop gaat.
pi_169695885
Stenen en andere poreuze fijnmaterialen in je bodem zorgen juist voor een blijvende goede beluchting en waterhuishouding van je wortelzone. Als je het mengt met maximaal 50% aarde werkt dit alleen maar in het voordeel. Chloor en aluminium zijn giftig voor bomen. Dat is zeer zeker niet gewensd. Afhankelijk van de concentratie kan je er misschien mee wegkomen. Deze moet dan wel heel erg laag zijn. Het voordeel is dan weer dat met een aantal regenbuien deze stoffen waarschijnlijk snel wegspoelen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-03-2017 11:30:06 ]
pi_169695944
Ik ben net begonnen met mijn tuin omspitten en vind zo verrassingen omdat de vorige bewoners te lui waren om naar de stort te gaan. Vorige huis precies hetzelfde..

Ik vind het nogal asso om het maar gewoon in de grond te stoppen. Het is niet alsof het zomaar vergaat in de periode dat jij er woont.
  woensdag 22 maart 2017 @ 11:58:00 #10
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_169696407
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 11:32 schreef Fripsel het volgende:
Ik ben net begonnen met mijn tuin omspitten en vind zo verrassingen omdat de vorige bewoners te lui waren om naar de stort te gaan. Vorige huis precies hetzelfde..

Ik vind het nogal asso om het maar gewoon in de grond te stoppen. Het is niet alsof het zomaar vergaat in de periode dat jij er woont.
Dit dus eigenlijk. Gewoon afvoeren die zooi. Een goed begin is het halve werk.
And so is the past
pi_169696562
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2017 11:10 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Ik zou die gipsblokken afvoeren denk ik. Wegen geen drol. Het grint zou ik wel in dat gat dumpen. Hoef je er niet mee te sjouwen en zal geen problemen geven als er nog een dikke laag aarde bovenop gaat.
Ja heb je gelijk in, al zit ik al bijna aan mijn 250kg stort quota van de stortplaats hier,
en ik heb maar een klein autootje, dus dat zal dan 2x rijden worden, als het niet 3x is.
quote:
14s.gif Op woensdag 22 maart 2017 11:04 schreef Zolderkamer het volgende:
Dus je wilt boompjes.. (wat binnen no time bomen worden) op puin met een laagje grond zetten?
Dat gaat niets worden...

Op de plek van de vijver komt gras, boompjes op een stuk daar zo'n 1,5 meter vandaan. Bovendien gaat het om laag stam boompjes,van zo'n 2-2,5 meter max.
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 11:32 schreef Fripsel het volgende:
Ik ben net begonnen met mijn tuin omspitten en vind zo verrassingen omdat de vorige bewoners te lui waren om naar de stort te gaan. Vorige huis precies hetzelfde..

Ik vind het nogal asso om het maar gewoon in de grond te stoppen. Het is niet alsof het zomaar vergaat in de periode dat jij er woont.
Ja dat is waar, nog niet echt aan gedacht, aangezien ik het huis nog maar net heb.
pi_169696693
Iemand dan een goed idee waarmee ik de kuil van de vijver vul?? Begrijp dat ik geen potgrond moet nemen, maar is iets als ophoogzand ok? dan moet er een aardige berg geleverd worden.
  woensdag 22 maart 2017 @ 12:31:47 #13
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_169697006
quote:
15s.gif Op woensdag 22 maart 2017 12:16 schreef MrDrako het volgende:
Iemand dan een goed idee waarmee ik de kuil van de vijver vul?? Begrijp dat ik geen potgrond moet nemen, maar is iets als ophoogzand ok? dan moet er een aardige berg geleverd worden.
Bel een grondverzetbedrijf in de buurt, maar zorg dan wel dat er een schone grond verklaring bij zit, of kijk in de buurt waar ze een tuin afgraven dan heb je direct dezelfde grondsoort en dezelfde soort onkruidzaden ed en dan zie je zelf waar de grond vandaan komt..
  woensdag 22 maart 2017 @ 12:38:41 #14
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_169697148
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 11:32 schreef Fripsel het volgende:
Ik ben net begonnen met mijn tuin omspitten en vind zo verrassingen omdat de vorige bewoners te lui waren om naar de stort te gaan. Vorige huis precies hetzelfde..

Ik vind het nogal asso om het maar gewoon in de grond te stoppen. Het is niet alsof het zomaar vergaat in de periode dat jij er woont.
Als je ziet dat bedrijven 30/40 jaar geleden werkelijk alles in de grond stopten.. chemisch afval radioactief afval etc.. dan kun je het de mensen ook niet eens kwalijk nemen.. het was net zo normaal als de dagelijkse dingen die je zelf doet..

Het was ook doodnormaal om puin glas asbestgolfplaten etc in de grond te stoppen.. en het word nu nog steeds toegepast bij de aanleg van wegen of erfverharding.. daar zit minimaal 30cm puin onder..

Maar idd.. als je hier de tuin doorgaat kom je ook stapels glas, oude waterpompen en dat soort dingen tegen die een paar generaties geleden erin gestopt zijn.. is op bijna ieder perceel zo.. dat heeft niets met luiheid te maken.. En daarbij.. de stort is ook geen oneindig zwart gat ofzo..
  woensdag 22 maart 2017 @ 12:55:08 #15
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_169697458
quote:
14s.gif Op woensdag 22 maart 2017 12:38 schreef Zolderkamer het volgende:

Het was ook doodnormaal om puin glas asbestgolfplaten etc in de grond te stoppen.. en het word nu nog steeds toegepast bij de aanleg van wegen of erfverharding.. daar zit minimaal 30cm puin onder..

Dat is geschoond en vermalen puin voor de duidelijkheid, het is niet zo dat containers puin van de bouw rechtstreeks gestort worden. ;).
And so is the past
  woensdag 22 maart 2017 @ 12:57:25 #16
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_169697491
quote:
14s.gif Op woensdag 22 maart 2017 12:55 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Dat is geschoond en vermalen puin voor de duidelijkheid, het is niet zo dat containers puin van de bouw rechtstreeks gestort worden. ;).
Ja en als je een beetje bekend bent in die wereld is het vooral het woordje geschoond wat mensen willen horen.. schoon is het echt niet hoor...

Dat het een kleinere fractie is is omdat dat beter verhard dan hele brokken..
pi_169698843
quote:
14s.gif Op woensdag 22 maart 2017 12:38 schreef Zolderkamer het volgende:

Het was ook doodnormaal om puin glas asbestgolfplaten etc in de grond te stoppen.. en het word nu nog steeds toegepast bij de aanleg van wegen of erfverharding.. daar zit minimaal 30cm puin onder..
Dacht het niet, dan tik je hem behoorlijk. Schoon puin waaronder verkleind glas kan wel maar dat mag alleen bij grotere projecten, zeker niet bij particulieren. Op dergelijke grond mogen nooit meer spruitjes geteeld worden.

Als je meer weet dan mag je wel eens aan de bel gaan trekken.
  woensdag 22 maart 2017 @ 14:10:45 #18
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_169698898
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 14:08 schreef nanuk het volgende:

[..]

Dacht het niet, dan tik je hem behoorlijk. Schoon puin waaronder verkleind glas kan wel maar dat mag alleen bij grotere projecten, zeker niet bij particulieren. Als je meer weet dan mag je wel eens aan de bel gaan trekken.
Anders lees je even wat er staat ipv dingen uit de context te halen... :')

Er staat dat puin nog steeds gebruikt word... en puin is nooit schoon... het voldoet hooguit aan de gestelde regels
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')