abonnement Unibet Coolblue
pi_169743493
quote:
13s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 11:06 schreef DecoAoreste het volgende:
Als mensen niet zo bang zouden zijn dat hun stem verloren ging, maar gewoon zouden stemmen op de partij waar ze het meeste mee in overeenstemming hebben, hadden sommige van deze partijen wel degelijk een zetel nu.
Ik vraag het me af. Ik denk dat een partij dan in peilingen wel boven zou komen drijven, omdat het daarin niet uitmaakt te "stemmen" op zo'n partij.

Het probleem is op zich trouwens best gemakkelijk op te lossen. Alleen gaan de gevestigde partijen daar nooit mee instemmen. Zeker niet nu juist lijstverbindingen al lijken te worden afgeschaft. En zelfs daarna betwijfel ik of kiezers überhaupt wel door zouden hebben dat ze gerust op pakweg de piratenpartij kunnen stemmen zonder hun stem weg te gooien.
  vrijdag 24 maart 2017 @ 12:56:55 #52
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_169743546
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 12:53 schreef Pandorado het volgende:

[..]

Ik vraag het me af. Ik denk dat een partij dan in peilingen wel boven zou komen drijven, omdat het daarin niet uitmaakt te "stemmen" op zo'n partij.
Mensen houden er al rekening mee wanneer ze voor een peiling gevraagd worden waar ze op gaan stemmen, natuurlijk.

quote:
En zelfs daarna betwijfel ik of kiezers überhaupt wel door zouden hebben dat ze gerust op pakweg de piratenpartij kunnen stemmen zonder hun stem weg te gooien.
Elke stem is evenveel waard, op welke partij je ook stemt. De kans dat jouw ene stem op kleine partij X het verschil maakt tussen 0 of 1 zetel is nihil, maar dat geldt ook voor de kans dat je stem op pakweg VVD het verschil maakt tussen 32 of 33 zetels. Het gaat om grote groepen mensen, en verandering begint altijd bij jezelf. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Het irriteert me mateloos dat zo weinig mensen dat begrijpen, want mede daardoor (en door gebrek aan media-aandacht) wordt enkele waardevolle partijen een zetel ontnomen.
pi_169743896
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 12:56 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Mensen houden er al rekening mee wanneer ze voor een peiling gevraagd worden waar ze op gaan stemmen, natuurlijk.

[..]

Elke stem is evenveel waard, op welke partij je ook stemt. De kans dat jouw ene stem op kleine partij X het verschil maakt tussen 0 of 1 zetel is nihil, maar dat geldt ook voor de kans dat je stem op pakweg VVD het verschil maakt tussen 32 of 33 zetels. Het gaat om grote groepen mensen, en verandering begint altijd bij jezelf. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Het irriteert me mateloos dat zo weinig mensen dat begrijpen, want mede daardoor (en door gebrek aan media-aandacht) wordt enkele waardevolle partijen een zetel ontnomen.
Je hebt gelijk, maar ik ben bang dat als mensen dat daadwerkelijk begrepen, het de opkomst geen goed zou doen.

Overigens is door de wijze waarop de restzetels verdeeld worden je stem wel degelijk íétsjes meer waard naarmate je op een grotere partij stemt. Niet zoveel meer dat het echt reden kan zijn om op een grote partij te stemmen, maar als het je voor de rest niet uitmaakt of je stem naar de PvdD gaat of naar GL, kun je toch maar beter op GL stemmen.
  vrijdag 24 maart 2017 @ 16:33:28 #54
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_169747064
Op de libertarische partij hebben waarschijnlijk alleen de leden en de moeders van de kandidaten gestemd
pi_169747801
quote:
13s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 11:06 schreef DecoAoreste het volgende:
Als mensen niet zo bang zouden zijn dat hun stem verloren ging, maar gewoon zouden stemmen op de partij waar ze het meeste mee in overeenstemming hebben, hadden sommige van deze partijen wel degelijk een zetel nu.
Welke dan? Ze zaten er over het algemeen nog wel een stukje van af.
  zaterdag 25 maart 2017 @ 15:42:51 #56
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_169767433
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 16:33 schreef Hexagon het volgende:
Op de libertarische partij hebben waarschijnlijk alleen de leden en de moeders van de kandidaten gestemd
Ja, het falen van die partij is wel een vaag verhaal. Is dat gewoon een gebrek aan voorbereiding geweest?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')