abonnement Unibet Coolblue
pi_169676588
quote:
De universitaire studentenraad wil uitbreiding van de islamitische gebedsruimte op de VU-campus. De huidige gebedsruimte, die in 2014 werd geopend, is alweer te klein.

Dat schrijft de usr op haar Facebookpagina. “Er is ruimte voor ongeveer dertig personen, maar tijdens het vrijdaggebed is de drukte veel groter”, zegt raadslid Zakaria Nafid tegen Advalvas. Het aantal biddenden ligt dan rond de tachtig. “Dat is niet hygiënisch, maar belangrijker is dat het niet veilig is.”

Door de week mogen moslims hun gebeden spreiden, zodat er nooit meer dan dertig mensen tegelijk in de ruimte zijn. Op vrijdag is er echter een verplichte tijd waarop ze het gebed moeten bijwonen.

Ruimte sluiten
Als oplossing denkt de usr aan het inrichten van een tijdelijke extra ruimte op vrijdag in het Wis- en Natuurkundegebouw, waar inmiddels veel ruimtes leegstaan, of in het VU-hoofdgebouw. De usr heeft het probleem aangekaart bij verschillende instanties aan de VU, maar pas in juni staat het op de agenda van een openbare vergadering met het college van bestuur.

Nafid moet er niet aan denken dat bijvoorbeeld de brandweer de ruimte zou sluiten vanwege het veiligheidsrisico op vrijdag. “Die gebedsruimte is een belangrijke bijdrage aan de VU-trots. Ik durf te stellen dat de VU niet zonder die gebedsruimte kan, als het gaat om het binden van studenten.”

Diversiteitscoördinator
De verantwoordelijke personen, waaronder diversiteitscoördinator Wim Haan, konden nog geen commentaar geven.
Bron

[ Bericht 4% gewijzigd door Straatcommando. op 21-03-2017 15:16:30 ]
pi_169676638
Hij heeft een punt, nu is het onveilig. Dat moeten we niet willen. Daarnaast is het waarschijnlijk wel een bindmiddel naar de studenten toe.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_169676649
Ruimte eisen om in sprookjes te geloven op de universiteit.

Kunnen we van Nederland niet een echt seculier land maken?
pi_169676652
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:40 schreef Aloulu het volgende:
Hij heeft een punt, nu is het onveilig. Dat moeten we niet willen. Daarnaast is het waarschijnlijk wel een bindmiddel naar de studenten toe.
Religie is geen bindmiddel maar een splijtzwam.
  dinsdag 21 maart 2017 @ 14:41:58 #5
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_169676665
Heb nooit begrepen wat er nu zo heilig is aan het besnuffelen van elkaars poten.
Fade to Black
  dinsdag 21 maart 2017 @ 14:42:09 #6
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_169676668
Ik zie in de bron de naam van de gestoorde activist Peter Breedveld onder het artikel staan.

Dan rest mij maar een mogelijke reactie: :')
pi_169676704
Bidden doe je maar thuis of in de kerk/moskee/andersoorting tempel.
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
pi_169676713
quote:
Door de week mogen moslims hun gebeden spreiden, zodat er nooit meer dan dertig mensen tegelijk in de ruimte zijn. Op vrijdag is er echter een verplichte tijd waarop ze het gebed moeten bijwonen.
Nee hoor, er is vrijheid van godsdienst in dit land, een verplichting om een gebed bij te wonen bestaat niet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_169676749
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:40 schreef Dutchguy het volgende:
Religie is geen bindmiddel maar een splijtzwam.
Dat mag jij vinden. De ruimte om te kunnen bidden is voor de studenten die dat doen waarschijnlijk een extra keuze wel voor de VU te kiezen en niet voor een uni waar dat niet kan.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_169676788
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:40 schreef luxerobots het volgende:
Ruimte eisen om in sprookjes te geloven op de universiteit.
Universiteiten zijn bij uitstek een makkelijke prooi voor de islam. Je vind er alleen maar hoogleraren en studenten. En zoals we weten zijn die laf, naïef, goedgelovig en altijd bereid de islam te dienen.
De elite van morgen is nog gestoorder dan de huidige elite.
God bestaat niet dus geniet van het leven
pi_169676839
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:36 schreef Verrekte_Koekwous het volgende:
Wat een ophef
hoe bedoel je ophef?

ik zie hooguit dat mensen uit die universiteit die betrokken zijn ermee bezig zijn, at volgens mij hun goed recht is...
ik snap verder niet warom dit verder een zaak is die vervolgens verder bediscussieert moet worden of een nieuwswaarde heeft.

de enige nutteloze ophef is dan ook om hierover een topic op Fok! te gaan maken..
maar juist dan is het vreemd omdat je zelf dit topic opgestart hebt, vind je nu je eigen topic ophef om niks?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_169676863
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:52 schreef RM-rf het volgende:

[..]

hoe bedoel je ophef?

ik zie hooguit dat mensen uit die universiteit die betrokken zijn ermee bezig zijn, at volgens mij hun goed recht is...
ik snap verder niet warom dit verder een zaak is die vervolgens verder bediscussieert moet worden of een nieuwswaarde heeft.

de enige nutteloze ophef is dan ook om hierover een topic op Fok! te gaan maken..
maar juist dan is het vreemd omdat je zelf dit topic opgestart hebt, vind je nu je eigen topic ophef om niks?
Jij vindt het normaal dat onze instellingen die er zijn voor kennis en onderzoek, ruimte maken voor fabelgelovers uit de zesde eeuw?
pi_169676902
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:54 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Jij vindt het normaal dat onze instellingen die er zijn voor kennis en onderzoek, ruimte maken voor fabelgelovers uit de zesde eeuw?
ik heb geen enkel probleem als bepaalde groepen voor hun eigen entertainment ook ruimtes kunnen huren of deze erg gunstig (soms zelfs gratis) beschikbaar zjn voor sociale activiteiten.
ljkt me zelfs een erg gunstig aspect als bepaalde groepsactiviteiten ook binnen die instellingen geregeld kunnen worden.

Waarom zou ik anderen mensen het recht zich te verenigen in groepen (op wat voor gedeelde grond dan ook) willen ontzeggen?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 21 maart 2017 @ 14:58:17 #14
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_169676916
Dan bid je een keer niet , Allah begrijpt dat wel
Ik ben inmiddels overleden
pi_169676938
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:47 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Dat mag jij vinden. De ruimte om te kunnen bidden is voor de studenten die dat doen waarschijnlijk een extra keuze wel voor de VU te kiezen en niet voor een uni waar dat niet kan.
Vraag ik me toch af wat dan het belangrijkste is voor die biddende studenten.
De studie of het bidden?
Hoeveel studie-uren of colleges missen deze studenten dan, als ze bidden voorrang geven?
pi_169676943
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:47 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Dat mag jij vinden. De ruimte om te kunnen bidden is voor de studenten die dat doen waarschijnlijk een extra keuze wel voor de VU te kiezen en niet voor een uni waar dat niet kan.
Des te meer reden om geen gebedsruimte in te richten. De universiteit heeft het Westen van de middeleeuwen bevrijd, die moet zichzelf niet weer de middeleeuwen in laten trekken door die achterlijkheid te faciliteren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_169676973
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:57 schreef RM-rf het volgende:

[..]

ik heb geen enkel probleem als bepaalde groepen voor hun eigen entertainment ook ruimtes kunnen huren of deze erg gunstig (soms zelfs gratis) beschikbaar zjn voor sociale activiteiten.
ljkt me zelfs een erg gunstig aspect als bepaalde groepsactiviteiten ook binnen die instellingen geregeld kunnen worden.

Waarom zou ik anderen mensen het recht zich te verenigen in groepen (op wat voor gedeelde grond dan ook) willen ontzeggen?
Waarom zou je een plek waar het wetenschappelijke en aantoonbare centraal staan besmetten met verzonnen sprookjesverhalen en niet bestaande goden? En waarom zou je een plek waar vrijheid en gelijkheid belangrijk zijn besmetten met een religie die homo's afwijst en vrouwen als mindere wezens ten opzichte van de man ziet?
God bestaat niet dus geniet van het leven
pi_169676975
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:52 schreef RM-rf het volgende:

[..]

hoe bedoel je ophef?

ik zie hooguit dat mensen uit die universiteit die betrokken zijn ermee bezig zijn, at volgens mij hun goed recht is...
ik snap verder niet warom dit verder een zaak is die vervolgens verder bediscussieert moet worden of een nieuwswaarde heeft.

de enige nutteloze ophef is dan ook om hierover een topic op Fok! te gaan maken..
maar juist dan is het vreemd omdat je zelf dit topic opgestart hebt, vind je nu je eigen topic ophef om niks?
Die opmerking over poetsploeg was sarcastisch bedoeld, het gaat mij om de ophef die universitair studerende jongeren maken over een ideologie. Mij lijkt het, dat als je op de Uni zit je wel degelijk kritisch kunt nadenken en niet zo snel geloofd in sprookjes. Hoeveel studenten op de wereldwijde universiteiten zijn overtuigend gelovig? Ik denk dat van elk geloof ze op één hand te tellen zijn, behalve wederom de islamitisch gelovigen. Zij zullen wederom hun prioriteiten een andere volgorde geven waardoor geloof op nummer 1 komt.

De combinatie universiteit en geloof passen gewoon niet bij elkaar, daardoor vind ik het raar dat zulke studenten zich druk maken om het uiten van hun geloof.
pi_169676980
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:57 schreef RM-rf het volgende:

[..]

ik heb geen enkel probleem als bepaalde groepen voor hun eigen entertainment
Een religie is iets dat gebruikt wordt louter voor eigen entertainment?

De islam botst niet met de westerse waarden? Gelijkheid tussen man en vrouw? Gelijke rechten voor moslims, christenen, atheïsten, homo's en joden? Moslims zijn vrij om van hun geloof af te stappen? Er is een vrije keuze om besneden te worden of een hoofddoekje te dragen?

De islam botst niet met onze wetenschappelijke kennis? Hoe de mens ontstaan is? De islam gaat niet uit van onbewezen wonderen?
pi_169677010
Moet het in een speciale ruimte? Zat laatst in een vliegtuig van een maatschappijk uit een Islamitisch land. Het vliegtuig had wel een Mecca pointer en alert systeem voor wanneer het weer tijd was om te bidden en welke richting op, maar geen gebedsruimte.
  dinsdag 21 maart 2017 @ 15:05:35 #21
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_169677013
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:44 schreef Beach het volgende:
Bidden doe je maar thuis of in de kerk/moskee/andersoorting tempel.
Zo simpel is het.
Maar goed, die ruimte komt er wel. En daarna is het weer te klein en moet die nog groter etc. etc.
Waar stoppen we? :)
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_169677033
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:05 schreef 2NutZ het volgende:

[..]

Zo simpel is het.
Maar goed, die ruimte komt er wel. En daarna is het weer te klein en moet die nog groter etc. etc.
Waar stoppen we? :)
Als wij ook onderworpen worden aan hun maangod.
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
  dinsdag 21 maart 2017 @ 15:07:36 #23
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_169677043
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:06 schreef Beach het volgende:

[..]

Als wij ook onderworpen worden aan hun maangod.
Liever dood. En dat zal dan uiteindelijk ook wel gebeuren.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_169677054
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:03 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Een religie is iets dat gebruikt wordt louter voor eigen entertainment?

De islam botst niet met de westerse waarden? Gelijkheid tussen man en vrouw? Gelijke rechten voor moslims, christenen, atheïsten, homo's en joden? Moslims zijn vrij om van hun geloof af te stappen? Er is een vrije keuze om besneden te worden of een hoofddoekje te dragen?

De islam botst niet met onze wetenschappelijke kennis? Hoe de mens ontstaan is? De islam gaat niet uit van onbewezen wonderen?

Religie, de islam en gebedsruimten, vooral op universiteiten, werpen ons terug in de tijd.
jij mag verder oordelen wat je wil, ik heb een hekel verder die mensen te berpeken in de vrijheid bepaalde activiteiten te ondernemen.

Universiteiten zijn juist ook erg goede plekken voor sociale groepsvorming, netwerkbouwen en ook het organiseren van bepaalde activiteiten.
Vrijwel alle universiteiten in nederland hebben ook een zekere binding met het religieuze en een morele levensbeschouwing.


Juist omdat er in onderzijsinstellngen voornamelijk mensen zijn die een intellectuele basis hebben, en capaciteiten zelf na te denken, betekent volgens mij dat je hen helemaal niet hoeft te vertellen hoe ze moeten denken of doen.

Ik vind het overigens eerder jammer dat in veel andere plaatsen het verenigings-leven zo te leiden heeft onder verregaande individualisering.
Volgens mij zijn juist een hoop mensen enorm gebaat als ze een bepaalde groepsbinding hebben en bv actief zijn in allerhande vormen van verenigingen...
of dat nu sport-activiteiten zijn, hobbies of bepaalde politieke of lobby-verenigingen, maar evengoed religieuze activiteiten (welke een sociaal bindmiddel is dat ook voor de vorming van de nederlandse cultuur altijd enorm belangrijk was, en naar mijn mening juist een beetje gemist wordt waar ook veel religieuze gevoelens steeds vaker gericht zijn op indivualistische iets-isme's zonder het sociale aspect)....

Ik zou er overigens niets tegen hebben als ook bv christelijke (katholieke/protestantse) of juist joodse en humanitische verengingen een dusdanige sterke groei zouden kennen als bv islamitische verenigingen, die erg succesvol kennelijk mensen aanspreken en verzamelen in een sociaal binding/vereniging.

Uiteindelijk gaat het gewoon om de vrijheid een keuze te maken.
Ikzelf heb er niks tegen als mensen in de vrijheid de keuze te maken zich los te maken van bepaalde religieuze regels die ze onzinnig vinden, maar ik geloof vooral dat het anbieden van vrijheid daarin essentieel is..

en dat het grote nonsens is te denken dat je bepaalde groepen moet 'bestrijden' door vooral geen faciliteiten beschikbaar te maken;
Of dat het beschikbaar zijn van faciliteiten gebaseerd zou moeten zjn op een ideologische instemming ermee, dat je enkel wil dat faciliteiten beschikbaar zijn voor groepen die dezelfde levensinstelling hebben
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 21 maart 2017 @ 15:12:52 #25
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169677118
Hebben ze er een speciale ruimte voor nodig? Bidden kan toch altijd?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169677192
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:08 schreef RM-rf het volgende:

[..]

jij mag verder oordelen wat je wil, ik heb een hekel verder die mensen te berpeken in de vrijheid bepalde activiteiten te ondernemen

(...)

en dat het grote nonsens is te denken dat je bepaalde groepen moet 'bestrijden' door vooral geen faciliteiten beschikbaar te maken;
Of dat het beschikbaar zijn van faciliteiten gebaseerd zou moeten zjn op een ideologische instemming ermee, dat je enkel wil dat faciliteiten beschikbaar zijn voor groepen die dezelfde levensinstelling hebben
Als mensen willen geloven vind ik dat prima, maar daar stop je toch geen universiteiten mee vol?

Op universiteiten volgen de veelal jonge mensen colleges, doen ze aan kennisvorming, onderzoek, waarheidsvinding. Daar hoort geen religie bij.

Vergeet niet, geloof is niet hetzelfde als een gezelligheidsvereniging of een sportclub. Het is een way of life die hartstikke serieus genomen wordt en vaak gewoon botst met onze cultuur (wat jou niet interesseert) en onze wetenschap. Neem het geloof in de schepping en de onbewezen wonderen als voorbeeld.
pi_169677210
quote:
5s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:12 schreef Fir3fly het volgende:
Hebben ze er een speciale ruimte voor nodig? Bidden kan toch altijd?
Nee dat moet openbaar en met veel poespas. Andere mensen moeten het tenslotte zien, horen of op een andere manier waarnemen. Anders sta je maar in je eentje in een kamertje een beetje gek te doen. Dat schiet ook niet op.
God bestaat niet dus geniet van het leven
pi_169677243
:')
There are only 151 Pokémon.
pi_169677289
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:16 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Als mensen willen geloven vind ik dat prima, maar daar stop je toch geen universiteiten mee vol?

Het is niet aan jou om te besluiten welke personen wel of niet op een universiteit aanwezig mogen zijn.

Er _is_ kennelijk een zekere vraag naar die ruimte en die mensen hebben dan het recht te vragen of er een grotere ruimte beschikbaar zou kunnen komen, het is ook verder aan die universiteit te bslutien of ze dat doen...

heel veel verdere ruimte om hier druk over te discussieren en 'ophef' te gaan maken zie ik eigenlijk verder niet...
wat dat betreft blijft mn vraag open staan waarom er dan 'ophef' geschept moet worden
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_169677444
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:22 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Het is niet aan jou om te besluiten welke personen wel of niet op een universiteit aanwezig mogen zijn.

Er _is_ kennelijk een zekere vraag naar die ruimte en die mensen hebben dan het recht te vragen of er een grotere ruimte beschikbaar zou kunnen komen, het is ook verder aan die universiteit te bslutien of ze dat doen...

heel veel verdere ruimte om hier druk over te discussieren en 'ophef' te gaan maken zie ik eigenlijk verder niet...
wat dat betreft blijft mn vraag open staan waarom er dan 'ophef' geschept moet worden
Je snapt toch wel dat zoiets niet op een universiteit thuis hoort. Religie en wetenschap zijn twee uitersten. Met jou redenering moeten we iedereen maar ruimte gaan geven op de universiteiten. What's next? Ruimtes voor Communisten, Scientology, NVU, Bhagwan of de Westboro Baptist Church?
God bestaat niet dus geniet van het leven
pi_169677542
quote:
5s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:12 schreef Fir3fly het volgende:
Hebben ze er een speciale ruimte voor nodig? Bidden kan toch altijd?
In een ziekenhuis moest de gebedsruimte ook de mogelijkheid hebben om hun voeten te wassen. Misschien is dat hier ook.
pi_169677552
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:22 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Het is niet aan jou om te besluiten welke personen wel of niet op een universiteit aanwezig mogen zijn.
Ik bedoelde dat je universiteiten toch niet volstopt met geloof (geloven).

Juist omdat het botst met de wetenschap en onze waarden.

Dus nogmaals, prima als mensen willen geloven, maar universiteiten hoeven dat zeker niet te faciliteren.
pi_169677572
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:22 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Het is niet aan jou om te besluiten welke personen wel of niet op een universiteit aanwezig mogen zijn.

Er _is_ kennelijk een zekere vraag naar die ruimte en die mensen hebben dan het recht te vragen of er een grotere ruimte beschikbaar zou kunnen komen, het is ook verder aan die universiteit te bslutien of ze dat doen...

heel veel verdere ruimte om hier druk over te discussieren en 'ophef' te gaan maken zie ik eigenlijk verder niet...
wat dat betreft blijft mn vraag open staan waarom er dan 'ophef' geschept moet worden
Nou, ik wil de reacties wel eens zien als ze besluiten om het niet te doen. Ik vermoed dat de racisme kaart weer getrokken gaat worden, zelf beslissingen nemen in verzoeken waarbij de islam is betrokken, is zelfmoord. :')
pi_169677594
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:22 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Het is niet aan jou om te besluiten welke personen wel of niet op een universiteit aanwezig mogen zijn.

Er _is_ kennelijk een zekere vraag naar die ruimte en die mensen hebben dan het recht te vragen of er een grotere ruimte beschikbaar zou kunnen komen, het is ook verder aan die universiteit te bslutien of ze dat doen...

heel veel verdere ruimte om hier druk over te discussieren en 'ophef' te gaan maken zie ik eigenlijk verder niet...
wat dat betreft blijft mn vraag open staan waarom er dan 'ophef' geschept moet worden
Moskeeën schieten als paddestoelen uit de grond in Nederland en toch is er dan nog 'veel vraag' naar een gebedsruimte in een universiteit?
Islamitische universiteiten ben ik echter nog niet tegengekomen in Nederland.
Zou dat komen omdat wetenschap niet zo'n grote rol speelt in het leven van een moslim?
pi_169677675
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:36 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]


Islamitische universiteiten ben ik echter nog niet tegengekomen in Nederland.
Zou dat komen omdat wetenschap niet zo'n grote rol speelt in het leven van een moslim?
Er is toch de Islamitische Universiteit Rotterdam? Ghehe.
  dinsdag 21 maart 2017 @ 15:40:57 #36
168739 Red_85
'echt wel'
pi_169677685
Vrije Universiteit.

Wegwezen dus. Religie houd je voor jezelf.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 21 maart 2017 @ 15:41:26 #37
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169677697
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:34 schreef Physsic het volgende:

[..]

In een ziekenhuis moest de gebedsruimte ook de mogelijkheid hebben om hun voeten te wassen. Misschien is dat hier ook.
Dat is geen antwoord op de vraag ;).
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169677714
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:41 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat is geen antwoord op de vraag ;).
Oh, ik bedoelde: ja, mogelijk hebben ze daar een speciale ruimte voor nodig.
pi_169677717
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:30 schreef .Alektorophobia. het volgende:

[..]

Je snapt toch wel dat zoiets niet op een universiteit thuis hoort.
Leg eens uit warom Religie helemaal niks te zoeken heeft op de Vrije Universiteit die ooit door Abraham Kuyper gesticht is, en waarvan sinds de oprichting een hoge waarde gegeven wordt aan het idee dat burgers uit het gewone volk zich juist ook kunnen emanciperen doordat ze hoger onderwijs kunnen volgen in alle vrijheden die ze zelf willen benutten, inculsief het belijden van hun eigen godsdienst.

https://nl.wikipedia.org/(...)ijzondere_identiteit

Prima verder als jij vind dat er een _andere_ universiteit gesticht zou moeten worden, maar volgens mij moet je die dan zelf oprichten en dan kan je ook JOUW levensvisie anderen opleggen en hoef je niet de mensen van de Vrije Universiteit te vertelen hoe ze te denken hebben

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:40 schreef Red_85 het volgende:
Vrije Universiteit.

Wegwezen dus. Religie houd je voor jezelf.
ik denk niet dat je veel kennis hebt over de Vrije Universiteit van Amsterdam?

wat weet je precies daarover? bv war denk je dat het wordje 'vrij' in de naa precies betrekking op heeft


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 19% gewijzigd door RM-rf op 21-03-2017 15:51:36 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 21 maart 2017 @ 15:43:56 #40
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169677741
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:42 schreef Physsic het volgende:

[..]

Oh, ik bedoelde: ja, mogelijk hebben ze daar een speciale ruimte voor nodig.
De vraag is dan even in hoeverre de universiteit daar in moet voorzien. Kunnen ze niet gewoon zelf een zaaltje huren?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169677748
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:47 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Dat mag jij vinden. De ruimte om te kunnen bidden is voor de studenten die dat doen waarschijnlijk een extra keuze wel voor de VU te kiezen en niet voor een uni waar dat niet kan.
Zolang er ook gemeenschapsgeld naar toe gaat vind ik het belachelijk dat het met dat geld gefaciliteerd zou moeten worden.
pi_169677789
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:43 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

De vraag is dan even in hoeverre de universiteit daar in moet voorzien. Kunnen ze niet gewoon zelf een zaaltje huren?
Wat mij betreft helemaal niet. Ik kan me haast niet voorstellen dat er geen Moskee in de buurt is.
pi_169677851
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:42 schreef Physsic het volgende:

[..]

Oh, ik bedoelde: ja, mogelijk hebben ze daar een speciale ruimte voor nodig.
Maar mogelijk dus niet :o
pi_169677868
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:42 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Leg eens uit warom Religie helemaal niks te zoeken heeft op de Vrije Universiteit die ooit door Abraham Kuyper gesticht is, en waarvan sinds de oprichting een hoge waarde gegeven wordt aan het idee dat burgers uit het gewone volk zich juist ook kunnen emanciperen doordat ze hoger onderwijs kunnen volgen in alle vrijheden die ze zelf willen benutten, inculsief het belijden van hun eigen godsdienst.

https://nl.wikipedia.org/(...)ijzondere_identiteit

Prima verder als jij vind dat er een _andere_ universiteit gesticht zou moeten worden, maar volgens mij moet je die dan zelf oprichten en dan kan je ook JOUW levensvisie anderen opleggen en hoef je niet de mensen van de Vrije Universiteit te vertelen hoe ze te denken hebben
Blijft de vraag hoe zo iets in zijn werk gaat. Stel dat die ruimte er komt, verlaten de moslims dan de collegezaal of studieruimte om te gaan bidden?
Zo ja, moeten ze die gemiste uren dan later inhalen of is dat dan niet zo van belang?
Je studeert tenslotte om een graad in het een of ander te halen. Ook niet geheel onbelangrijk: hoe zit het met de moslima's? Mogen die ook in dezelfde ruimte en op de zelfde tijden bidden als hun mannelijke moslimstudenten?
pi_169677870
Een paar jaar geleden werd nog bij hoog en bij laag beweerd dat het een stilteruimte is toegankelijk voor iedereen die de hectiek wil ontlopen. Nu is het al normaal gevonden het een gebedsruimte voor moslims te noemen en is het al snel te klein. Fijn zo'n hellend vlak.
pi_169677914
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:51 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Blijft de vraag hoe zo iets in zijn werk gaat. Stel dat die ruimte er komt, verlaten de moslims dan de collegezaal of studieruimte om te gaan bidden?
Zo ja, moeten ze die gemiste uren dan later inhalen of is dat dan niet zo van belang?
Je studeert tenslotte om een graad in het een of ander te halen. Ook niet geheel onbelangrijk: hoe zit het met de moslima's? Mogen die ook in dezelfde ruimte en op de zelfde tijden bidden als hun mannelijke moslimstudenten?
Stel je vraag gewoon aan de Theologische facuteit van de VU
http://godgeleerdheid.vu.nl/nl/index.aspx ?

de beschikbaarheid van een ruimte voor eventuele gebeden staat verder geheel los van de regels voor bv aanwezigheidsplicht en vermenging van vrouwen en mannen...

Van wat ik weet doet de VU niet aan scheiding per geslacht, andere religieuze (maar niet vrijzinnige) christelijke scholen in nederland overigens wel
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_169677945
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:50 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

Maar mogelijk dus niet :o
Zou ook kunnen. Ik houd me niet met die onzin bezig, dus ik heb geen idee. Ik kan me wel dit nieuwsbericht van een jaar geleden herinneren:
http://www.ad.nl/binnenla(...)huis-delft~aedc9b16/
  dinsdag 21 maart 2017 @ 15:57:09 #48
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_169677956
Deze emoticon :') is gewoon bedacht voor alle pro-geloofsgerelateerde topics.
Fade to Black
pi_169678035
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:36 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Moskeeën schieten als paddestoelen uit de grond in Nederland en toch is er dan nog 'veel vraag' naar een gebedsruimte in een universiteit?
Islamitische universiteiten ben ik echter nog niet tegengekomen in Nederland.
Zou dat komen omdat wetenschap niet zo'n grote rol speelt in het leven van een moslim?
Die zijn er wel, althans waren er wel, volgens mij alweer gesloten vanwege de massale miljoenen fraude bij die clubjes. Daarbij bieden/boden ze alleen geloofswetenschappen aan.
pi_169678060
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:36 schreef Verrekte_Koekwous het volgende:
op de VU-campus
_O- _O- _O-
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_169678151
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:49 schreef .Alektorophobia. het volgende:

[..]

Universiteiten zijn bij uitstek een makkelijke prooi voor de islam. Je vind er alleen maar hoogleraren en studenten. En zoals we weten zijn die laf, naïef, goedgelovig en altijd bereid de islam te dienen.
De elite van morgen is nog gestoorder dan de huidige elite.
Mwoah, je perceptie is misschien wat verneukt, probeer eens in de berichtgeving vanuit Universiteiten de VU als aparte universiteit te zien.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 21 maart 2017 @ 16:04:46 #52
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169678157
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:51 schreef Bernhard.von.Galen het volgende:
Een paar jaar geleden werd nog bij hoog en bij laag beweerd dat het een stilteruimte is toegankelijk voor iedereen die de hectiek wil ontlopen. Nu is het al normaal gevonden het een gebedsruimte voor moslims te noemen en is het al snel te klein. Fijn zo'n hellend vlak.
Verhip, dat herinner ik me ook ja.

Er is al jaaaaaren gezeik over dit gedoe :').
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169678288
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:54 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Stel je vraag gewoon aan de Theologische facuteit van de VU
http://godgeleerdheid.vu.nl/nl/index.aspx ?

de beschikbaarheid van een ruimte voor eventuele gebeden staat verder geheel los van de regels voor bv aanwezigheidsplicht en vermenging van vrouwen en mannen...

Van wat ik weet doet de VU niet aan scheiding per geslacht, andere religieuze (maar niet vrijzinnige) christelijke scholen in nederland overigens wel
Nee, ik stel de vraag aan jou.
En hoezo staat de beschikbaarheid van deze ruimte los van de regels voor de aanwezigheidsplicht?
Welke regels moeten dan voorrang krijgen? De regels om de studietijd goed te benutten of de regels om je verplichte prevelementje richting Mekka te sturen?
Moeten de studie-uren dan aangepast worden zodat ze beter aansluiten bij de gebedstijden?

Sorry, maar ik kan hier slechts een conclusie uit trekken: die moslims kennen hun religie meer waarde toe dan aan hun studie.
pi_169678406
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 16:11 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Nee, ik stel de vraag aan jou.
En hoezo staat de beschikbaarheid van deze ruimte los van de regels voor de aanwezigheidsplicht?
Welke regels moeten dan voorrang krijgen? De regels om de studietijd goed te benutten of de regels om je verplichte prevelementje richting Mekka te sturen?
Moeten de studie-uren dan aangepast worden zodat ze beter aansluiten bij de gebedstijden?

Sorry, maar ik kan hier slechts een conclusie uit trekken: die moslims kennen hun religie meer waarde toe dan aan hun studie.
Ja, religie staat voor veel moslims boven alles, dat is niets nieuws volgens mij.
pi_169678434
quote:
Met trots presenteer ik het SRVU bestuur van 2016-2017 Van links naar rechts: Huseyin Aksoy (Vice-voorzitter), Ouiame Mohout (penningmeester), Meral Aktan (Voorzitter), Miriam El Baktat (Algemeen bestuurslid) en Rosanne Wessemius (secretaris).


http://srvu.org/
pi_169678461
quote:
Lekker divers.
pi_169678513
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 16:11 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Nee, ik stel de vraag aan jou.
O, leuk voor je...
enkel ga ik er verder niet over, en weet ok niet het antwoord op je vragen, die uiteindelijk de VU zelf moet beanwtorden wat zij voor regels hebben (en dat is het enige dat belangrijk is, de regels die de VU voor hun onderwijs stelt en niet wat bepaalde groepen of mensen daarover 'denken')

wat je verder allemaal vind over moslims en wat die moeten doen is ook prima, goed voor je dat je ook een mening hebt
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_169678586
quote:
“Die gebedsruimte is een belangrijke bijdrage aan de VU-trots. Ik durf te stellen dat de VU niet zonder die gebedsruimte kan, als het gaat om het binden van studenten.”
Man, man.
pi_169678641
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:42 schreef RM-rf het volgende:

Prima verder als jij vind dat er een _andere_ universiteit gesticht zou moeten worden, maar volgens mij moet je die dan zelf oprichten en dan kan je ook JOUW levensvisie anderen opleggen en hoef je niet de mensen van de Vrije Universiteit te vertelen hoe ze te denken hebben
Nee, nu draai je het om. Indien mensen met middeleeuwse opvattingen een passende opleiding willen dan richten ze maar hun eigen strontschepacademie op. Voor de universiteiten was de strontschepindustrie immers een belangrijke werkgever.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_169678739
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 16:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, nu draai je het om. Indien mensen met middeleeuwse opvattingen een passende opleiding willen dan richten ze maar hun eigen strontschepacademie op. Voor de universiteiten was de strontschepindustrie immers een belangrijke werkgever.
de Vrije universiteit is niet middeleeuws, maar in de 19e eeuw opegricht door Abraham Kuyper als uiting van de vrijzinnige ideologie en daarin speelt nu eenmaal een plaats voor vrij religieus onderwijs een sterke rol...

Als hier een aantal mensen gaan roepen dat Religie geen plaats heeft op de Vrije Universiteit hebben ze gewon nul-komma-nul kennis van de uitgangspunten, geschiedenis en religieuze basis van de VU.;;

vooral storend is het als zij denken ze kunnen bepalen of de Vrije Universiteit wel of niet faciliteiten aan bepaalde groepen zou mogen verstrekken
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_169678767
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 16:28 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

Man, man.
Uit de OP:
quote:
Ruimte sluiten
Als oplossing denkt de usr aan het inrichten van een tijdelijke extra ruimte op vrijdag in het Wis- en Natuurkundegebouw, waar inmiddels veel ruimtes leegstaan
Hoe zou dat komen? Tanende belangstelling voor wetenschap, misschien?
  Moderator dinsdag 21 maart 2017 @ 16:42:57 #62
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_169678797
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:00 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Des te meer reden om geen gebedsruimte in te richten. De universiteit heeft het Westen van de middeleeuwen bevrijd, die moet zichzelf niet weer de middeleeuwen in laten trekken door die achterlijkheid te faciliteren.
Opleidingen theologie ook maar afschaffen dan?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_169678813
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:36 schreef Verrekte_Koekwous het volgende:

Zakaria Nafid

pi_169678820
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 16:42 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Opleidingen theologie ook maar afschaffen dan?
Daar worden religies vakkundig ontleed en in een juist perspectief geplaatst.
  Moderator dinsdag 21 maart 2017 @ 16:45:20 #65
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_169678825
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 16:44 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Daar worden religies vakkundig ontleed en in een juist perspectief geplaatst.
Inderdaad...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_169678832
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 16:45 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Inderdaad...
Dus heeft het geen moer te maken met een gebedsruimte...
  Moderator dinsdag 21 maart 2017 @ 16:48:15 #67
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_169678870
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 16:45 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Dus heeft het geen moer te maken met een gebedsruimte...
Mensen die theologie studeren hangen meestal ook het geloof dat ze bestuderen aan. Daarom is het wel handig om een gebedsruimte te hebben in de buurt.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_169678974
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 16:42 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Opleidingen theologie ook maar afschaffen dan?
Ja. Godkunde is geen wetenschap, religiekunde kan dat wel zijn. Het verschil is hier dat het christendom de aftocht aan rekken was, terwijl de islam opkomt en opeist.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_169678997
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 16:48 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Mensen die theologie studeren hangen meestal ook het geloof dat ze bestuderen aan. Daarom is het wel handig om een gebedsruimte te hebben in de buurt.
Waarom is dat handig? Deze twee zaken staan helemaal los van elkaar.
Gebedsruimte als practicum, het wordt met de dag gekker.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Practicum
  Moderator dinsdag 21 maart 2017 @ 16:59:36 #70
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_169679048
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 16:56 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Waarom is dat handig? Deze twee zaken staan helemaal los van elkaar.
Gebedsruimte als practicum, het wordt met de dag gekker.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Practicum
Je zou ook eens mensen tegemoetkomen inderdaad, walgelijk om het mensen gemakkelijk te maken... Universiteiten zitten ook al vol met pinautomaten, snackbars en fietsenmakers... een gebedsruimte kan er ook wel bij.

Maarblijkbaar is religie bah en kapitalisme prima...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_169679130
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:50 schreef 6star6lord6 het volgende:
Wait what? Er zijn moslims op de uni? Het niveau gaat wel naar beneden de laatste tijd. :(
De leraren slaan toch ook kleintjes.? Dus hoezo verbaast dat er soortgenoten van de leraren op de uni's zijn te vinden.? Het pooiervolk heeft allang een pact.
pi_169679152
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 16:59 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Je zou ook eens mensen tegemoetkomen inderdaad, walgelijk om het mensen gemakkelijk te maken... Universiteiten zitten ook al vol met pinautomaten, snackbars en fietsenmakers... een gebedsruimte kan er ook wel bij.

Maarblijkbaar is religie bah en kapitalisme prima...
Maar waar leg je de grens?

Moet zo'n ruimte er neutraal uitzien? Of moeten er ook Arabische teksten en islamitische symbolen komen? Moeten er dan ook bidmatjes komen? Hebben christenen hier dan ook recht op? Een eigen ruimte met kruisjes en knielbanken?

Hoe wil je eigenlijk bepalen welke groepen er recht op hebben? Als er behoefte is aan een Scientology-ruimte, dit ook maar toevoegen? En een communistische of nationaal-socialistische ruimte?
pi_169679183
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 16:59 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Je zou ook eens mensen tegemoetkomen inderdaad, walgelijk om het mensen gemakkelijk te maken... Universiteiten zitten ook al vol met pinautomaten, snackbars en fietsenmakers... een gebedsruimte kan er ook wel bij.

Maarblijkbaar is religie bah en kapitalisme prima...
Ik heb nergens het woord walgelijk gebruikt. Waarom jij er nu opeens het kapitalisme en fietsenmakers _O- bijhaalt, mag Joost weten.
Blijkbaar zie jij niet in hoe belachelijk je uitspraak is over de theologiestudent die zijn theoretische kennis meteen in de praktijk kan toetsen en daarvoor is een gebedsruimte onontbeerlijk. Volgens jou dan.
pi_169679551
Hou religie nou eens achter de voordeur van je eigen huis. Of liever gewoon helemaal weg uit deze maatschappij. Achterlijke sprookjes
forever mirin' - We’re not here to take part – we’re here to take over!
pi_169680061
Ze kunnen daar beter een Moskee openen.
pi_169680941
Het zijn toch gewoon lege ruimtes die aangesteld worden. Lijkt me niets mis mee zo lang je in contact blijft met dit groepje en dingen gewoon discreet weet op te lossen. Dat dit al nieuws is...
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_169680964
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 16:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, nu draai je het om. Indien mensen met middeleeuwse opvattingen een passende opleiding willen dan richten ze maar hun eigen strontschepacademie op. Voor de universiteiten was de strontschepindustrie immers een belangrijke werkgever.
O nu zijn de universiteiten van jou...
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_169681057
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 16:40 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Uit de OP:

[..]

Hoe zou dat komen? Tanende belangstelling voor wetenschap, misschien?
Wat ik niet helemaal begrijp, aangezien de technische vakken op veel universiteiten de laatste jaren enorm aan het groeien zijn.
Misschien is de VU in Amsterdam een uitzondering (omdat de meesten naar een TU gaan?).
pi_169681201
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 17:06 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Maar waar leg je de grens?

Moet zo'n ruimte er neutraal uitzien? Of moeten er ook Arabische teksten en islamitische symbolen komen? Moeten er dan ook bidmatjes komen? Hebben christenen hier dan ook recht op? Een eigen ruimte met kruisjes en knielbanken?

Hoe wil je eigenlijk bepalen welke groepen er recht op hebben? Als er behoefte is aan een Scientology-ruimte, dit ook maar toevoegen? En een communistische of nationaal-socialistische ruimte?
Bosbeetle kom er maar in.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_169681349
Als ze zo nodig willen bidden kunnen ze dat in hun eigen tijd of buiten doen. Sowieso vreemde zaak dat uitgerekend een school dergelijk gedrag wil accommoderen. Zoiets moet je juist ontmoedigen.
Conscience do cost.
pi_169681546
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:44 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee hoor, er is vrijheid van godsdienst in dit land, een verplichting om een gebed bij te wonen bestaat niet.
quote:
Vrijdag en het vrijdaggebed is één van de grootste tekenen en symbolen uitsluitend bedoeld voor de Islam. De moslims die bijeenkomen voor het hoogtepunt van de Hadj op de vlakte van Arafat -de dag vóór het offerfeest op de dag van Arafat- is de grootste jaarlijkse bijeenkomst van moslims over de hele wereld. Hiernaast is het ramadanfeest, het offerfeest en de Djum’a dagen waarop moslims in grote hoeveelheden bij elkaar komen voor het gezamenlijk gebed. Met name dat het vrijdaggebed wekelijks herhaald wordt, draagt grote belang dat de moslims wekelijks de vreugde van een feest samen kunnen ervaren.
http://www.vragenenislam.(...)-dag-binnen-de-islam

Als de vrijdag zo belangrijk is voor moslims, snap ik niet dat ze dan gewoon wegblijven uit de VU.
Lijkt me niet echt goed voor je concentratie, als je steeds moet switchen tussen zelf nadenken en slaafs eeuwenoude regels naleven.
  dinsdag 21 maart 2017 @ 19:11:13 #82
168739 Red_85
'echt wel'
pi_169681621
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:57 schreef Achterhoker het volgende:
Deze emoticon :') is gewoon bedacht voor alle pro-geloofsgerelateerde topics.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_169683018
Bidden doe je maar in je eigen huis.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_169685119
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:44 schreef Beach het volgende:
Bidden doe je maar thuis of in de kerk/moskee/andersoorting tempel.
Dit.
  dinsdag 21 maart 2017 @ 21:26:46 #85
321876 Cherna
Fuck the System
pi_169686145
Van de vrijdag een rustdag maken. Dat is ook een oplossing.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  Moderator woensdag 22 maart 2017 @ 09:27:16 #86
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_169693858
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 17:06 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Maar waar leg je de grens?

Moet zo'n ruimte er neutraal uitzien? Of moeten er ook Arabische teksten en islamitische symbolen komen? Moeten er dan ook bidmatjes komen? Hebben christenen hier dan ook recht op? Een eigen ruimte met kruisjes en knielbanken?

Hoe wil je eigenlijk bepalen welke groepen er recht op hebben? Als er behoefte is aan een Scientology-ruimte, dit ook maar toevoegen? En een communistische of nationaal-socialistische ruimte?
Ik zou het ook eerder stilteruimte noemen dan gebedsruimte
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 22 maart 2017 @ 09:41:51 #87
3542 Gia
User under construction
pi_169694051
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:44 schreef Beach het volgende:
Bidden doe je maar thuis of in de kerk/moskee/andersoorting tempel.
Dit.
En ik vind dat zo'n ruimte op universiteiten, als ie er toch is, niet voorbehouden moet zijn aan moslims. Maar ook als stilteruimte moet dienen voor anders- of niet gelovigen.
  woensdag 22 maart 2017 @ 09:52:59 #88
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169694223
quote:
2s.gif Op woensdag 22 maart 2017 09:27 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik zou het ook eerder stilteruimte noemen dan gebedsruimte
Dat is het dus bij uitstek niet :D.

Gewoon een gevalletje de moslims zeiken het meest dus geven we ze gewoon wat ze willen. Inclusief het recht om te discrimineren. Vrijheid blijheid!
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169695799
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:40 schreef Aloulu het volgende:
Hij heeft een punt, nu is het onveilig. Dat moeten we niet willen. Daarnaast is het waarschijnlijk wel een bindmiddel naar de studenten toe.
Komen er ook gebedsruimtes voor Joden, christenen, Hindoestanen en boeddhisten?
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_169695961
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 11:22 schreef HSG het volgende:

[..]

Komen er ook gebedsruimtes voor Joden, christenen, Hindoestanen en boeddhisten?
Die zijn er ook gewoon?

er is een 'algemene meditatieruimte' en ook een christelijke kapelruimte (in het gebouw van de Protestante Theologische Universiteit, welke ook deel is van de Vrije Universiteit) alswel bevat de VU een Kerkzaal die beschikbaar is vor alle studenten..

Heb je daar verder een probleem mee, of is het enkeld e Islamitische gebedsruimte waarover mensen zich hier opwinden en beweren dat die enkel bestaat omdat moslims zouden 'zeuren' ?

Ik lees nu juist eigenlijk weinig gezeur hier van moslims, maar wel een hoop gezeur van mensen die helemaal niks met de Vrije Universiteit te maken hebben en er schijnbaar ook weinig kennis van hebben, maar die wel lijken te willen bepalen wat en hoe die georganiseerd is
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_169696636
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 16:40 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Uit de OP:

[..]

Hoe zou dat komen? Tanende belangstelling voor wetenschap, misschien?
Heel hip policor met de billen omhoog voor antiek gedachtegoed.

Klokje terugdraaien.

Meer van dat.
  woensdag 22 maart 2017 @ 15:52:45 #92
405850 Eiwitshake
Russische Trol
pi_169700896
Grappig.
Als ik als goed christen zoiets zou willen zou ik kei hard worden uitgelachen.
Dát is de dubbele moraal in ons land.
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
  Moderator woensdag 22 maart 2017 @ 16:01:07 #93
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_169701077
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 15:52 schreef Eiwitshake het volgende:
Grappig.
Als ik als goed christen zoiets zou willen zou ik kei hard worden uitgelachen.
Dát is de dubbele moraal in ons land.
Nee hoor.

Zoals RM-rf al aangeeft is er ook gewoon ruimte voor en als dat te krap wordt kan dat ook gewoon aangekaart worden.

Jammer dat op FOK! het atheisme de zelfde irritante intolerante vormen begint aan te nemen als menig geloof.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_169701099
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 15:52 schreef Eiwitshake het volgende:
Grappig.
Als ik als goed christen zoiets zou willen zou ik kei hard worden uitgelachen.
Dát is de dubbele moraal in ons land.
Dat is ook juist goed. Dat had dan ook moeten gebeuren bij de gebedsruimte voor moslims. Maarja, nu zijn ze er al deels in meegegaan dus is het weer krokodillentranen op het moment dat iemand daar terecht kritiek op uit.
Conscience do cost.
pi_169701749
quote:
2s.gif Op woensdag 22 maart 2017 16:01 schreef Bosbeetle het volgende:

Jammer dat op FOK! het atheisme de zelfde irritante intolerante vormen begint aan te nemen als menig geloof.
Tolereren is wat anders dan faciliteren. Die andere gekkies moeten we ook in de gaten blijven houden, maar de islam kent zijn plek in de samenleving nog niet, dus moet die zo vaak mogelijk op zijn plaats gezet worden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_169703315
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 19:58 schreef superniger het volgende:
Bidden doe je maar in je eigen huis.
Lekker efficiënt ook, meerdere keren per dag naar huis reizen om te bidden, terwijl dit ook prima in een gebedsruimte op de uni kan.

Als er vraag naar is zie ik het probleem niet zo. Puur moslimpje pesten dit.
pi_169704373
meerdere keren per dag bidden? ga gvd een werken/studeren
There are only 151 Pokémon.
  woensdag 22 maart 2017 @ 18:26:34 #98
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_169704459
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2017 17:28 schreef rosalinde93 het volgende:

[..]

Lekker efficiënt ook, meerdere keren per dag naar huis reizen om te bidden, terwijl dit ook prima in een gebedsruimte op de uni kan.

Als er vraag naar is zie ik het probleem niet zo. Puur moslimpje pesten dit.
Moslims leren zich aan te passen heet dit. :P Hier willen studeren ?? Dan doe je maar normaal en wat hier gebruikelijk is.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_169704547
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 18:26 schreef deedeetee het volgende:
Hier willen studeren ?? Dan doe je maar normaal en wat hier gebruikelijk is.
:')

We hebben het over een gebedsruimte, who gives a fuck.. Laat die mensen bidden als ze daar blij van worden
  woensdag 22 maart 2017 @ 18:45:09 #100
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_169704837
Superhelder verhaal. Raar dat er hier in dit topic dan ook zo tegen wordt geschopt. Frappant genoeg voornamelijk door mensen die nog nooit een universiteit van binnen hebben gezien.

Intolerantie viert hoogtij. Van religie vrijgevochten atheïsten die verworden zijn tot hetgeen zij zelf zo haten _O_
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  woensdag 22 maart 2017 @ 18:59:25 #101
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_169705113
quote:
2s.gif Op woensdag 22 maart 2017 16:01 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Nee hoor.

Zoals RM-rf al aangeeft is er ook gewoon ruimte voor en als dat te krap wordt kan dat ook gewoon aangekaart worden.

Jammer dat op FOK! het atheisme de zelfde irritante intolerante vormen begint aan te nemen als menig geloof.
Is er ook een ruimte waar de 85% niet gelovigen 5x per dag een half uur kunnen luieren zonder geluid? Allah is óf traag van begrip dat je alles 5x per dag moet herhalen óf moslims zijn zo lui dat ze 5x per dag moeten rusten.
pi_169705321
Iedereen die het raar vindt dat er op de universiteit ruimte wordt gegeven aan "fabels" moet zich even in de ontstaansgeschiedenis en signatuur van de VU verdiepen. Verder is dit natuurlijk een interne aangelegenheid, maar fijn dat mensen zich zo druk maken om de VU-studenten.

quote:
14s.gif Op woensdag 22 maart 2017 18:59 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Is er ook een ruimte waar de 85% niet gelovigen 5x per dag een half uur kunnen luieren zonder geluid? Allah is óf traag van begrip dat je alles 5x per dag moet herhalen óf moslims zijn zo lui dat ze 5x per dag moeten rusten.
De VU heeft inderdaad een algemene stilteruimte voor eenieder die een moment van bezinning kan gebruiken.
pi_169705348
quote:
14s.gif Op woensdag 22 maart 2017 18:59 schreef TheThirdMark het volgende:
Is er ook een ruimte waar de 85% niet gelovigen 5x per dag een half uur kunnen luieren zonder geluid?
Ja, die is er...

http://www.amsterdamunite(...)eruimte-heel-gewoon/
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 22 maart 2017 @ 19:14:59 #104
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_169705440
quote:
Zegt dus een hoop over de studenten. 20% van de tijd zijn ze, betaald van belastinggeld, bezig met luieren. Dus vanaf volgend trimester netjes 20% minder stufi.
pi_169705863
quote:
14s.gif Op woensdag 22 maart 2017 19:14 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Zegt dus een hoop over de studenten. 20% van de tijd zijn ze, betaald van belastinggeld, bezig met luieren. Dus vanaf volgend trimester netjes 20% minder stufi.
Mensen in dit topic die nog nooit een universiteit, laat staan specifiek de VU van binnen gezien hebben, maar toch wel even heel verontwaardigd moeten komen doen. _O_ Het zou grappig zijn als het niet zo treurig was.

Mensen zitten soms van vroeg in de morgen tot laat in de avond te blokken, aan papers te werken etc. Daarom wordt er dus naar gestreefd om veel voorzieningen te hebben. Hieronder vallen een uitgebreid voedselaanbod, verscheidene koffieverstrekkers en in het geval van de VU ook gebedsruimtes.

De VU is namelijk opgericht door een man die vond dat religieuze inbreng (in zijn geval orthodox gereformeerd) in de wetenschap een belangrijk streven was. De VU leidt ook mensen op tot predikant en imam. Maar het is inderdaad wel erg raar dat ze zo een knieval maken aan aanhangers van middeleeuwse religies.
pi_169706529
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:51 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Ook niet geheel onbelangrijk: hoe zit het met de moslima's? Mogen die ook in dezelfde ruimte en op de zelfde tijden bidden als hun mannelijke moslimstudenten?
CarelBrendel twitterde op vrijdag 13-11-2015 om 12:41:37 Ondertussen zijn vrouwen tweederangs in de gebedsruimte van de VU. https://t.co/LTJv4e8NkM reageer retweet


De dames zoeken het maar even uit... (oja, en voorlopig ook even geen tv voor jullie)
^O^
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
pi_169706609
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 19:52 schreef Knurft-Zork3 het volgende:

[..]

CarelBrendel twitterde op vrijdag 13-11-2015 om 12:41:37 Ondertussen zijn vrouwen tweederangs in de gebedsruimte van de VU. https://t.co/LTJv4e8NkM reageer retweet
[ afbeelding ]

De dames zoeken het maar even uit... (oja, en voorlopig ook even geen tv voor jullie)
^O^
En dit laat men gewoon toe?
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_169706991
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 19:52 schreef Knurft-Zork3 het volgende:

[..]

CarelBrendel twitterde op vrijdag 13-11-2015 om 12:41:37 Ondertussen zijn vrouwen tweederangs in de gebedsruimte van de VU. https://t.co/LTJv4e8NkM reageer retweet
De dames zoeken het maar even uit... (oja, en voorlopig ook even geen tv voor jullie)
^O^
En de heren hebben volgens deze vereniging een verplichting om te bidden. Het is een officieel erkende studentenvereniging dus waarschijnlijk krijgt dit fundamentalistische clubje religekkies nog subsidie ook om dit soort ideeen te verspreiden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_169707058
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 19:52 schreef Knurft-Zork3 het volgende:

[..]

CarelBrendel twitterde op vrijdag 13-11-2015 om 12:41:37 Ondertussen zijn vrouwen tweederangs in de gebedsruimte van de VU. https://t.co/LTJv4e8NkM reageer retweet
[ afbeelding ]

De dames zoeken het maar even uit... (oja, en voorlopig ook even geen tv voor jullie)
^O^
Ze zijn niet tweederangs. Het gebed voor de mannen is een verplichting en voor de vrouwen niet, daarom krijgen de mannen hierin voorrang.

Stop met je onzin.
pi_169707090
quote:
14s.gif Op woensdag 22 maart 2017 18:59 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Is er ook een ruimte waar de 85% niet gelovigen 5x per dag een half uur kunnen luieren zonder geluid? Allah is óf traag van begrip dat je alles 5x per dag moet herhalen óf moslims zijn zo lui dat ze 5x per dag moeten rusten.
Het bidden is geen rustmoment, man. gtfo.
pi_169707203
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 20:10 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Ze zijn niet tweederangs. Het gebed voor de mannen is een verplichting en voor de vrouwen niet, daarom krijgen de mannen hierin voorrang.
Nee hoor, het is nog steeds een vrij land, er is geen verplichting om te bidden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_169707238
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 20:10 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Ze zijn niet tweederangs. Het gebed voor de mannen is een verplichting en voor de vrouwen niet, daarom krijgen de mannen hierin voorrang.

Stop met je onzin.
Ach joh, mensen zijn hier niet geïnteresseerd in een uitleg. Die willen zichzelf even lekker boos maken over wat er gebeurt op een universiteit waar ze niks mee hebben en niks van weten.
pi_169707275
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 20:15 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee hoor, het is nog steeds een vrij land, er is geen verplichting om te bidden.
Goede reactie. Heel inhoudelijk. Geen punten tho.

quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 20:16 schreef AnanYaw het volgende:

[..]

Ach joh, mensen zijn hier niet geïnteresseerd in een uitleg. Die willen zichzelf even lekker boos maken over wat er gebeurt op een universiteit waar ze niks mee hebben en niks van weten.
Ik ben het er ook niet geheel mee eens, maar wat uitleg is wel handig. WAt een onzin lees ik steeds.
pi_169707308
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 20:10 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Ze zijn niet tweederangs. Het gebed voor de mannen is een verplichting en voor de vrouwen niet, daarom krijgen de mannen hierin voorrang.

Stop met je onzin.
Het is verplicht volgens hun geloofsovertuiging, en als mannen voorang krijgen kunnen de vrouwen toch niet anders dan achtergesteld zijn?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_169707346
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 20:19 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Het is verplicht volgens hun geloofsovertuiging, en als mannen voorang krijgen kunnen de vrouwen toch niet anders dan achtergesteld zijn?
Nee. Want de vrouwen hoeven niet aanwezig te zijn.
pi_169707361
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 20:20 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Nee. Want de vrouwen hoeven niet aanwezig te zijn.
Volgens een bepaalde geloofsovertuiging die niet idereen deelt ja, en waar iemand voorrang krijgt, worden er andere mensen benadeeld.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_169707373
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 20:21 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Volgens een bepaalde geloofsovertuiging die niet idereen deelt ja, en waar iemand voorrang krijgt, worden er andere mensen benadeeld.
Nee.
pi_169707384
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 20:21 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Nee.
Ja.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_169707792
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 20:17 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Goede reactie. Heel inhoudelijk. Geen punten tho.

[..]

Ik ben het er ook niet geheel mee eens, maar wat uitleg is wel handig. WAt een onzin lees ik steeds.
Ik vond het wel interessant, wist dat helemaal niet.

Maar gezien hoeveel mensen ik hier zich zie verbazen dat de VU niet seculier is, zich af zie vragen of gemiste colleges niet hoeven worden ingehaald, zie roepen dat er toch ook geen ruimte is voor niet-moslims etc. etc. is het me vrij duidelijk dat een gebrek aan kennis van zaken geen obstakel, maar juist een kracht is voor velen in dit topic.
pi_169707952
quote:
10s.gif Op woensdag 22 maart 2017 20:36 schreef AnanYaw het volgende:

[..]

Ik vond het wel interessant, wist dat helemaal niet.

Maar gezien hoeveel mensen ik hier zich zie verbazen dat de VU niet seculier is, zich af zie vragen of gemiste colleges niet hoeven worden ingehaald, zie roepen dat er toch ook geen ruimte is voor niet-moslims etc. etc. is het me vrij duidelijk dat een gebrek aan kennis van zaken geen obstakel, maar juist een kracht is voor velen in dit topic.
Ik word niet goed van het gebrek aan kennis gemengd met een vleugje islamhaat om maar tegen alles aan te schoppen waar het woord Allah, islam, bidden, hoofddoek in voor komt.

gatver.
pi_169708400
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 20:17 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Goede reactie. Heel inhoudelijk. Geen punten tho.
Ja, dat is heel inhoudelijk. Ik moet zus, ik moet zo, ik mag dit niet, ik mag dat niet. Gelul, we moeten eens ophouden met doen alsof dat niet gewoon mensen zijn die iets willen, maar soms net als iedereen gewoon niet zoveel te willen hebben.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_169709020
quote:
11s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:05 schreef LurkJeRot het volgende:
Moet het in een speciale ruimte? Zat laatst in een vliegtuig van een maatschappijk uit een Islamitisch land. Het vliegtuig had wel een Mecca pointer en alert systeem voor wanneer het weer tijd was om te bidden en welke richting op, maar geen gebedsruimte.
Nee, het moet niet in een speciale ruimte. Maar een speciaal plekje ervoor is wel handig omdat je dan bv anderen niet tot last bent ermee. En er evt ook een plek is voor de wassing en je dan geen gedoe krijgt met mensen die weer in de weg zitten bij de toiletten e.d. omdat ze dan bij de wasbak een wassing doen.

Het is dus zeker geen noodzaak, maar wel fijn. Zowel voor de moslims in deze als voor degene die niet tegen her en der biddende mensen aan willen lopen.
Al met al, dit is de zaak van die universiteit. Als die hier ruimte voor willen bieden zie ik er geen enkel probleem in. Dit is iets wat ze onderling moeten overleggen en waar verder niemand wat mee te maken heeft.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_169709166
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2017 21:06 schreef erodome het volgende:

[..]

Nee, het moet niet in een speciale ruimte. Maar een speciaal plekje ervoor is wel handig omdat je dan bv anderen niet tot last bent ermee. En er evt ook een plek is voor de wassing en je dan geen gedoe krijgt met mensen die weer in de weg zitten bij de toiletten e.d. omdat ze dan bij de wasbak een wassing doen.

Het is dus zeker geen noodzaak, maar wel fijn. Zowel voor de moslims in deze als voor degene die niet tegen her en der biddende mensen aan willen lopen.
Al met al, dit is de zaak van die universiteit. Als die hier ruimte voor willen bieden zie ik er geen enkel probleem in. Dit is iets wat ze onderling moeten overleggen en waar verder niemand wat mee te maken heeft.
Als de ruimte er is, kan het prima. Een hele ruimte aanpassen en reserveren enkel voor een kort moment op vrijdag, lijkt me een beetje overdreven. Maar gelukkig ga ik er niet over.
  woensdag 22 maart 2017 @ 22:09:38 #124
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_169711284
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 20:11 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Het bidden is geen rustmoment, man. gtfo.
Niet:')
Half uurtje met de kop op de vloer, beetje de zolen van je overbuurman onderkwijlen terwijl je je ogen dicht hebt om te praten met iets dat niet bestaat. Nee, inderdaad, hard werken hoor :')
pi_169711311
quote:
14s.gif Op woensdag 22 maart 2017 22:09 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Niet:')
Half uurtje met de kop op de vloer, beetje de zolen van je overbuurman onderkwijlen terwijl je je ogen dicht hebt om te praten met iets dat niet bestaat. Nee, inderdaad, hard werken hoor :')
Voel je je beter zo?
pi_169715491
Het is 2017, en waar maakt men zich op de VU druk over? Een gebedsruimte.

Mja, een instituut voor academische vorming..
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_169715498
Hoe moeten deze sneeuwvlokjes ooit een baan vinden? Niet elk bedrijf heeft een gebedsruimte en zonder gebedsruimte gaan ze gegarandeerd dood.
pi_169716713
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 06:37 schreef Lyrebird het volgende:
Het is 2017, en waar maakt men zich op de VU druk over? Een gebedsruimte.

Mja, een instituut voor academische vorming..
Dat is nou typisch iets waar de studentenraad voor is aangesteld: Nadenken over voorzieningen die het leven van studenten wat makkelijker maken.

De VU staat bekend als een religievriendelijke universiteit en wordt door een deel van haar studenten ook specifiek om die reden gekozen. Dan is de vraag of een gebedsruimte groot genoeg is simpelweg nogal relevant.

Verder zou ik het nou niet echt druk maken noemen. Er zijn geen protesten of zo. Het zijn eerder anderen die zich constant druk maken over haar interne aangelegenheden, omdat de VU rekening houdt met haar islamitische studenten.

quote:
11s.gif Op donderdag 23 maart 2017 06:40 schreef Braindead2000 het volgende:
Hoe moeten deze sneeuwvlokjes ooit een baan vinden? Niet elk bedrijf heeft een gebedsruimte en zonder gebedsruimte gaan ze gegarandeerd dood.
Dat vraag ik mij ook af bij de sneeuwvlokjes die een hartaanval krijgen van iedere voorziening ten gunste van moslims. Hoe kom je ooit aan werken toe als je je opwindt over elke halalgehaktbal in een instelling waar je niks mee te maken hebt?
pi_169717283
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:44 schreef Beach het volgende:
Bidden doe je maar thuis of in de kerk/moskee/andersoorting tempel.
  donderdag 23 maart 2017 @ 14:49:05 #130
412436 girlygirl8
HappyBeingMe:D
pi_169722549
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:02 schreef Verrekte_Koekwous het volgende:

[..]

Die opmerking over poetsploeg was sarcastisch bedoeld, het gaat mij om de ophef die universitair studerende jongeren maken over een ideologie. Mij lijkt het, dat als je op de Uni zit je wel degelijk kritisch kunt nadenken en niet zo snel geloofd in sprookjes. Hoeveel studenten op de wereldwijde universiteiten zijn overtuigend gelovig? Ik denk dat van elk geloof ze op één hand te tellen zijn, behalve wederom de islamitisch gelovigen. Zij zullen wederom hun prioriteiten een andere volgorde geven waardoor geloof op nummer 1 komt.

De combinatie universiteit en geloof passen gewoon niet bij elkaar, daardoor vind ik het raar dat zulke studenten zich druk maken om het uiten van hun geloof.
Islam is o.a. verantwoordelijk voor:

- De stichting van de 1ste universiteit in de wereld.
- De wetenschappelijke methode (dat religie/eigen opvattingen geen invloed mogen hebben op wetenschappelijk onderzoek).
- Algebra.
pi_169722692
Links worden de gebedsruimtes uitgebreid, rechts knallen de auto's over de stoep
Dit gaat bij mij toch een beetje wringen.
pi_169723165
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:51 schreef Bernhard.von.Galen het volgende:
Een paar jaar geleden werd nog bij hoog en bij laag beweerd dat het een stilteruimte is toegankelijk voor iedereen die de hectiek wil ontlopen. Nu is het al normaal gevonden het een gebedsruimte voor moslims te noemen en is het al snel te klein. Fijn zo'n hellend vlak.
Waarmee maar weer fijn het failliet van de VU is aangetoond. Moeten we vooral heel erg blij mee zijn, zo'n intelligentsia die zelfs op de universiteit gehersenspoeld wordt om de islam maar vooral geen strobreed in de weg te leggen. Tja, maar dan niet gek opkijken dat elke "expert" die in DWDD, Nieuwsuur of Buitenhof wordt opgevoerd, vooral blijft hangen in het riedeltje dat moslims zielig zijn en IS niets met de islam te maken heeft....

De islam is een kanker en een gematigde moslim bestaat niet.
pi_169723199
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 14:55 schreef Reefer het volgende:
Links worden de gebedsruimtes uitgebreid, rechts knallen de auto's over de stoep
Dit gaat bij mij toch een beetje wringen.
Dat heeft gewoon geen bal met elkaar te maken.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_169723214
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 15:19 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Waarmee maar weer fijn het failliet van de VU is aangetoond. Moeten we vooral heel erg blij mee zijn, zo'n intelligentsia die zelfs op de universiteit gehersenspoeld wordt om de islam maar vooral geen strobreed in de weg te leggen. Tja, maar dan niet gek opkijken dat elke "expert" die in DWDD, Nieuwsuur of Buitenhof wordt opgevoerd, vooral blijft hangen in het riedeltje dat moslims zielig zijn en IS niets met de islam te maken heeft....

De islam is een kanker en een gematigde moslim bestaat niet.
Dat er ook een meditatie ruimte is en een christelijke ruimte vergeet je voor het gemak maar weer. Dat past niet zo goed in de schuimbek-plaatje.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_169723314
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 16:59 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Je zou ook eens mensen tegemoetkomen inderdaad, walgelijk om het mensen gemakkelijk te maken... Universiteiten zitten ook al vol met pinautomaten, snackbars en fietsenmakers... een gebedsruimte kan er ook wel bij.

Maarblijkbaar is religie bah en kapitalisme prima...
Maak dan ook maar ruimte voor een LHBT-bar + darkroom (waar dus alleen LHBT-ers naar binnen mogen). Oh nee, LHBT-ers zijn bah voor kut-gelovigen en religie is prima....

Of, helemaal speciaal voor jou in Jip-en-Janneke-taal: pinautomaten, snackbars en fietsenmakers discrimineren niet. Die kanker die islam heet, doet niet anders. Optiefen met die kanker.
pi_169723513
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:44 schreef Beach het volgende:
Bidden doe je maar thuis of in de kerk/moskee/andersoorting tempel.
Dit.

We draven steeds verder door in het faciliteren van orthodoxe gelovigen.
pi_169723596
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 14:49 schreef girlygirl8 het volgende:

[..]

Islam is o.a. verantwoordelijk voor:

- De stichting van de 1ste universiteit in de wereld.
- De wetenschappelijke methode (dat religie/eigen opvattingen geen invloed mogen hebben op wetenschappelijk onderzoek).
- Algebra.
Jij kent het verschil tussen India/China en de islam niet. Het feit dat de mogols die kennis verspreiden, wil nog niet zeggen dat zij e.e.a. bedacht hebben. Dat krijg je met die stupide sprookjes.

De 1ste universiteiten waren de Griekse en Egyptische tempels.
De wetenschappelijke methode is nog steeds niet ingevoerd in de islamitische wereld.
Algebra is een Soemmerische en Griekse uitvinding.
Verder nog iets?
pi_169723617
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 15:21 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat er ook een meditatie ruimte is en een christelijke ruimte vergeet je voor het gemak maar weer. Dat past niet zo goed in de schuimbek-plaatje.
Waarmee maar weer fijn het failliet van de VU is aangetoond. Moeten we vooral heel erg blij mee zijn, zo'n intelligentsia die zelfs op de universiteit gehersenspoeld wordt om achterlijke woestijnreligies maar vooral geen strobreed in de weg te leggen.
pi_169723650
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 15:26 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Maak dan ook maar ruimte voor een LHBT-bar + darkroom (waar dus alleen LHBT-ers naar binnen mogen). Oh nee, LHBT-ers zijn bah voor kut-gelovigen en religie is prima....

Of, helemaal speciaal voor jou in Jip-en-Janneke-taal: pinautomaten, snackbars en fietsenmakers discrimineren niet. Die kanker die islam heet, doet niet anders. Optiefen met die kanker.
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 15:26 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Maak dan ook maar ruimte voor een LHBT-bar + darkroom (waar dus alleen LHBT-ers naar binnen mogen). Oh nee, LHBT-ers zijn bah voor kut-gelovigen en religie is prima....

Of, helemaal speciaal voor jou in Jip-en-Janneke-taal: pinautomaten, snackbars en fietsenmakers discrimineren niet. Die kanker die islam heet, doet niet anders. Optiefen met die kanker.
Je bent je ervan bewust dat ze ook voor die groepen ruimte bieden? Tot 2015 was er bv Gryphus, door een tekort aan belangstelling opgeheven. Maar gewoon toegestaan en ruimte voor geboden. Mocht er weer behoefte aan zijn kan het gewoon weer.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  donderdag 23 maart 2017 @ 15:49:00 #140
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_169723666
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 15:44 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Waarmee maar weer fijn het failliet van de VU is aangetoond. Moeten we vooral heel erg blij mee zijn, zo'n intelligentsia die zelfs op de universiteit gehersenspoeld wordt om achterlijke woestijnreligies maar vooral geen strobreed in de weg te leggen.
De VU is opgericht als veilige plaats voor religekkies, dus het is niet heel vreemd dat daar nog steeds de focus in de eerste plaats op sprookjes ligt en niet op wetenschap.
pi_169723735
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 15:44 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Waarmee maar weer fijn het failliet van de VU is aangetoond. Moeten we vooral heel erg blij mee zijn, zo'n intelligentsia die zelfs op de universiteit gehersenspoeld wordt om achterlijke woestijnreligies maar vooral geen strobreed in de weg te leggen.
Het failliet? Het was jaren juist het parade plaatje. Is niet alsof dit zo nieuw is. Jij doet wat teveel alsof dit erbij getrokken is om de islam ruimte te bieden, dat is onwaar.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  Spellchecker donderdag 23 maart 2017 @ 17:46:03 #142
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_169725598
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:59 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Vraag ik me toch af wat dan het belangrijkste is voor die biddende studenten.
De studie of het bidden?
Hoeveel studie-uren of colleges missen deze studenten dan, als ze bidden voorrang geven?
Of examens.
pi_169726480
De Arabische wereld heeft vrij weinig bijgedragen aan de wetenschap
  donderdag 23 maart 2017 @ 19:31:44 #144
263417 Keyos
Like a Boss
pi_169727643
quote:
13s.gif Op donderdag 23 maart 2017 18:40 schreef fukforce het volgende:
De Arabische wereld heeft vrij weinig bijgedragen aan de wetenschap
Could be wrong maar volgens mij is de wetenschap in die gebieden begonnen. Maarja, als je op een gegeven moment een verkrachter, pedofiel en massa-moordenaar gaat eren gaat er op een gegeven moment iets fout.
The Only Thing We Learn From History Is That We Learn Nothing From History - Hagel.
pi_169727707
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 15:20 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat heeft gewoon geen bal met elkaar te maken.
Nee? Misschien niet, maar denk eens terug aan de OS. De moslims hebben elke gouden plak gewonnen die er te winnen viel als het gaat over zeiken, klagen, kankeren, janken enz, om het maar niet te hebben over die Egyptische jodocus die het vertikte om zijn Israelische tegenstander een hand te geven. Sport verbroedert, toch??? Nee dus!!!

Op sportief gebied hebben ze helaas niks gepresteerd. Nul, nada, noppes.
En dan toch hun zinnetje doordrijven als het over de kledingvoorschriften gaat. Niet de verplichte sportbikini, nee de moslima's deden het liever in een soort duikerspak.
Volgens mij begreep geen enkele moslim waar het om draait bij de OS.
pi_169727718
quote:
1s.gif Op donderdag 23 maart 2017 19:31 schreef Keyos het volgende:

[..]

Could be wrong maar volgens mij is de wetenschap in die gebieden begonnen. Maarja, als je op een gegeven moment een verkrachter, pedofiel en massa-moordenaar gaat eren gaat er op een gegeven moment iets fout.
Dan ben je verkeerd geïnformeerd _O-
pi_169728607
De VU heeft al een hele tijd een islamitische gebedsruimte.
Als je je als rechtsmensch daar aan ergert ga je toch lekker in Leiden studeren? Gezellig met het conservatief-elitaire Paul Cliteur-clubje.
pi_169728753
quote:
7s.gif Op donderdag 23 maart 2017 20:11 schreef tomatenrood het volgende:
De VU heeft al een hele tijd een islamitische gebedsruimte.
Als je je als rechtsmensch daar aan ergert ga je toch lekker in Leiden studeren? Gezellig met het conservatief-elitaire Paul Cliteur-clubje.
Bakfiets hipster gespot :')
pi_169729229
quote:
11s.gif Op donderdag 23 maart 2017 06:40 schreef Braindead2000 het volgende:
Hoe moeten deze sneeuwvlokjes ooit een baan vinden? Niet elk bedrijf heeft een gebedsruimte en zonder gebedsruimte gaan ze gegarandeerd dood.
Gewoon een baan vinden waar het kan. Genoeg banen waar ze zelfs een fitnesscentrum, sauna en masseurs hebben.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
  Moderator vrijdag 24 maart 2017 @ 08:56:01 #150
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_169739540
quote:
1s.gif Op donderdag 23 maart 2017 19:31 schreef Keyos het volgende:

[..]

Could be wrong maar volgens mij is de wetenschap in die gebieden begonnen. Maarja, als je op een gegeven moment een verkrachter, pedofiel en massa-moordenaar gaat eren gaat er op een gegeven moment iets fout.
Ze hebben daar de griekse traditie doorgezet maar dat is hoogstwaarschijnlijk meer ondanks de islam dan dankzij. Er zijn wetenschappers geweest zoals al-hazen die essentieel zijn geweest voor de optica, die onder religieuze leiders hun werk hebben kunnen doen, terwijl het eigenlijk niet zou mogen. Dit was waarschijnlijk een soort van gedoog beleid. Maar werk uit islamitische regio's is zeker essentieel geweest als het gaat om het bewaren van (vertalingen van) griekse teksten. Veel middeleeuwse kennis over griekse wetenschap hebben we geleerd van arabische geschriften niet van de originele griekse.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 24 maart 2017 @ 09:31:00 #151
33189 RM-rf
1/998001
pi_169739916
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 08:56 schreef Bosbeetle het volgende:
Ze hebben daar de griekse traditie doorgezet maar dat is hoogstwaarschijnlijk meer ondanks de islam dan dankzij.
nuja,'griekse traditie' zou ik het niet noemen...
veel heleense wetenschappers beschreven hooguit en perzische/sumerische/egyptische wetenschapstraiditie of waren zelf deel van klein-azie/perzie en Egypte, welke na verovering door Alexander de Grote onder Heleense controle kwamen;

Euclidius was een Egyptenaar en Apollonius van Pegra kwam uit Anatolie, enkel archimedes komt meer uit het wetsen (sicilie).

Natuurlijk waren die al actief ver voor de Islam en geinstitutionaliseerde religies...
sterker nog, het vermoeden kan bestaan dat de opvolgers van het Jodendom, nl. christendom en Islam vooral profiteerden van de al voor hen ontwikkelde wtenschppelijke gebruiken om wetmatigheden te documenteren in boeken en deze via de handelsroutes te verspreiden...

Zowel christendom als Islam heeft een zekere economische basis...De Islam die ontstond vanuit de handelende nomaden via handelsroutes
Er bestaat ook een interssante theorie dat de opkomst van bv het protestantisme een sterke economische basis heeft in de vroege industralisatie en de financiele onafhankelijkheid van de burgerlijke middenklasse (tegenover de adelijke en religieuze toplaag va de samenleving, die hun macht veelal vooral baseerden op grondbezit en een agriculturele samenleving).

Je kunt ook stellen dat de sterke secularisatie en het individualiseren van geloof in west-europa sterk samenhangt met de opkomst van de sociale verzorgingsstaat...
De Staat nam ook sociale taken over als bv de garantie van een social vangnet van de Kerk (waar vroeger bv de armenzorg het bereik van de religieuzen was en deze ook de onderklasse controleerbaar hielden, zoals Marx stelde, de 'opium voor het volk was').

Overigens, Staten en Overheden hebben juist altijd bv Onderwijs en speciaal ook Religieus Onderwijs weten te benutten als middel om Religie onder controle te behouden.

Veel religieus hebben een tijd gehad waarin ze als staatsgevaarlijke sekte ageerden en een 'gevaar' voor de Staat vormden...
Religieuze leiders werden wel vaker ge-executeerd (Jezus van Nazareth als een beroemd voorbeeld, maar eveneens bv Socrates, die verordeeld werd een gifbeker te drinken omdat de morele leer die hij uitdroeg de Atheense Elite tezeer bedrong en hij wegens 'opruiing' veroordeeld werd tot de dood).
De meeste Staten wisten deze gevaarlijke bewegingen het meest efficient te onderdrukken door ze te institutionaliseren en juist zelf bewust scholen op te richten waar deze religies geleerd werden (onder staatsregels) en ook de religieuze theologische discussies onder controle van de staat plaatsvonden (en men altijd bv kon dreigen financiering terug te trekken).

Bv de Islamitische Gouden Eeuw is duidelijk een samenhang tussen een sterke staat die de Religie ook gebruikt als midel tot Eenheid in een groot rijk (vergelijkbaar hoe bv Karel de Grote dat met het christendom in west-europa deed)...
Maar die via die religie en haar school-systeem ook bv bepaalde belangrijke taken (de medische schaolen, het vertalen van de klassiekers waarin een enorm budget ging) liet uitvoeren die zowel ten doel hadden de staat te versterken als ook de religie tot een 'ondersteuning' van het Staatsgezag te maken
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  Moderator vrijdag 24 maart 2017 @ 11:28:45 #152
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_169742102
Ik vind de positie van egypte ook altijd wel boeiend inderdaad, het hele middellandse zee gebied (zowel de afrikaanse kant als de europese kant) hadden veel meer contacten met elkaar dan ik vroeger dacht.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  zondag 26 maart 2017 @ 14:04:27 #153
177940 Tunafish
met staart
pi_169789834
Als je maar ruimte hebt voor 30 man, doe het dan in groepen na elkaar. Iedere god die gaat klagen dat je niet exact op tijd zit te bidden lijkt mij je gebed sowieso niet waard :')
I'm sorry, you must be confusing me with someone who gives a shit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')