abonnement Unibet Coolblue
pi_169673771
We hebben een (nog niet gecastreerde) kater in huis van bijna een half jaar en wilden graag een vriendje voor hem om mee te spelen. Het is een erg aanhankelijke en actieve kat dus we vonden het zielig om hem alleen te houden. Drie dagen geleden hebben we onze tweede kat dan ook opgehaald: een kitten (ook kater) van tien weken. Ontzettend lief beestje: heel vrolijk, niet bang.

Het grote probleem is dat het sinds de komst van de kitten een slagveld is in huis. Hij wordt constant aangevallen door de oudste, die hem op de grond gooit en in zijn nek en buik bijt en daarmee ook gewoon doorgaat op het moment dat de kleine begint te piepen. Enige voordeel: hij lijkt niet helemaal door te bijten, want ik heb geen bijtwondjes of bloed gezien. Ook lijkt hij op sommige momenten even een uurtje "geen last" te hebben van de kitten, dan laat hij hem rustig eten en rondlopen, om hem vervolgens weer urenlang te achtervolgen en aan te vliegen.

Duidelijk is wel dat de kitten het écht niet leuk vindt en veel naar hem begint te blazen en slaan als hij wordt aangevallen. De grote kat is ook nog eens vreselijk lomp en ik ben bang dat hij de kitten gaat verwonden wanneer ik niet constant blijf opletten.

Het is nu al vanaf de eerste dag de hele tijd raak en er lijkt weinig verbetering in te zitten. Kattenexperts, verenigt u. :'(
Tot slot een waarschuwing voor de scheepvaart: PAS OP!
pi_169673980
Ai, klinkt inderdaad niet helemaal pais en vree.

Is het een mogelijkheid om de oudste kater zo snel mogelijk te laten castreren? Ongecastreerde katers met al die gierende hormonen in hun lijf - nu in het beginnende voorjaar met de testosteronspiegels op een hoogtepunt - hebben de reputatie veel met soortgenoten te vechten. En aangezien je nieuwe kitten nog niet echt tot het meubilair behoort, ziet de oudste kater hem waarschijnlijk als een indringer.

In de tussentijd zou ik ze toch nog even apart houden (aparte verdiepingen/slaapkamers/etc.) en ook zorgen voor verschillende kattenbakken en eet- en drinkplekken. Zodat ze elkaar niet tegen kunnen of hoeven te komen. Zorg ook voor hoge lig/verstopplekjes; katten die de hoogte in kunnen, zijn vaak al veel minder gestrest en dat scheelt wellicht weer confrontaties.
pi_169674114
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 11:58 schreef Candaasje het volgende:
Is het een mogelijkheid om de oudste kater zo snel mogelijk te laten castreren?
Hij wordt eind volgende maand gecastreerd, onze dierenarts doet het liever niet onder de 6 maanden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 11:58 schreef Candaasje het volgende:En aangezien je nieuwe kitten nog niet echt tot het meubilair behoort, ziet de oudste kater hem waarschijnlijk als een indringer.
Een indringer met het formaat van een bolletje wol. Die grote moet zich eigenlijk gewoon niet zo aanstellen. ;)

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 11:58 schreef Candaasje het volgende:In de tussentijd zou ik ze toch nog even apart houden (aparte verdiepingen/slaapkamers/etc.) en ook zorgen voor verschillende kattenbakken en eet- en drinkplekken. Zodat ze elkaar niet tegen kunnen of hoeven te komen.
Ik woon in een appartement. Zou heel onhandig zijn. Dat betekent dat één van de twee op een kamertje van 4x3 moet zitten, afgesloten van alle geluiden en mensen. Weet niet of dat hem echt gelukkig zou maken....

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 11:58 schreef Candaasje het volgende:
Zorg ook voor hoge lig/verstopplekjes; katten die de hoogte in kunnen, zijn vaak al veel minder gestrest en dat scheelt wellicht weer confrontaties.
Check: 2 grote krabpalen tot het plafond en diverse huisjes op verschillende plekken en hoogtes zijn aanwezig.
Tot slot een waarschuwing voor de scheepvaart: PAS OP!
pi_169674206
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 12:07 schreef VisGeenOptie het volgende:

[..]

Hij wordt eind volgende maand gecastreerd, onze dierenarts doet het liever niet onder de 6 maanden.

Snap ik wel, wij houden zelfs 9 maanden aan (tenzij sproeien of andere problemen) omdat de katers dan veel mooier uit kunnen groeien :) .

quote:
Een indringer met het formaat van een bolletje wol. Die grote moet zich eigenlijk gewoon niet zo aanstellen. ;)
Misschien moet je dat eens tegen hem zeggen :P

quote:
Ik woon in een appartement. Zou heel onhandig zijn. Dat betekent dat één van de twee op een kamertje van 4x3 moet zitten, afgesloten van alle geluiden en mensen. Weet niet of dat hem echt gelukkig zou maken....
Is inderdaad niet echt ideaal nee. Misschien toch wel even apart zetten als je zelf niet thuis bent - je kunt dan immers niet ingrijpen - maar verder dan toch maar in dezelfde ruimtes laten. Wel zorgen voor 3 kattenbakken en verschillende plekken om te eten/drinken, zou ik aanraden. Dat kan een hoop confrontaties schelen.

quote:
Check: 2 grote krabpalen tot het plafond en diverse huisjes op verschillende plekken en hoogtes zijn aanwezig.
^O^ Super.
pi_169674342
Heb je ze aan elkaar laten wennen/goed geïntroduceerd aan elkaar? Een slechte start maakt een heel groot verschil. Zomaar bij elkaar zetten is eigenlijk nooit een goed idee.
Tips: - Felixway stekker. Je hebt ook een friends versie.
- De ene aaien met een washandje en daarna de ander met dezelfde, zo breng je geuren over.
- zorg dat de katten overal heen kunnen om te schuilen of te rusten als ze dat willen. Paar dozen in de kamer vinden ze ook fijn.
- geef ze als ze geen eten naast elkaar als ze grommen /gespannen zijn. Dit moet op hun gemak kunnen zonder onveilig gevoel. Af en toe een snoepje als ze rustig zijn kan wel.
pi_169676959
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 12:12 schreef Candaasje het volgende:
Misschien moet je dat eens tegen hem zeggen :P
Gedaan. :P

quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 12:22 schreef Koettie het volgende:
Heb je ze aan elkaar laten wennen/goed geïntroduceerd aan elkaar? Een slechte start maakt een heel groot verschil. Zomaar bij elkaar zetten is eigenlijk nooit een goed idee.
Nee, gewoon bij elkaar gezet. Goede ervaringen mee, beter dan apart zeten en "langzaam laten wennen" om eerlijk te zijn.

Geloof het of niet: gek genoeg liggen ze sinds een uurtje tegen elkaar te slapen op de bank. De grote kat kwam bij de kleine liggen en de kleine is steeds dichter tegen hem aangekropen. Ligt nu met zijn koppie op onze kater. Nooit geweten dat een topic op Fok! openen de oplossing zou zijn. :D ;)
Tot slot een waarschuwing voor de scheepvaart: PAS OP!
pi_169679713
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:01 schreef VisGeenOptie het volgende:

[..]

Gedaan. :P

[..]

Nee, gewoon bij elkaar gezet. Goede ervaringen mee, beter dan apart zeten en "langzaam laten wennen" om eerlijk te zijn.

Geloof het of niet: gek genoeg liggen ze sinds een uurtje tegen elkaar te slapen op de bank. De grote kat kwam bij de kleine liggen en de kleine is steeds dichter tegen hem aangekropen. Ligt nu met zijn koppie op onze kater. Nooit geweten dat een topic op Fok! openen de oplossing zou zijn. :D ;)
:D Volgens mij is dat de Fok!wet. Althans, in OUD wel in elk geval; zeg op Fok! dat je kind al wekenlang droog is/doorslaapt/nog nooit een driftbui in de winkel heeft gehad, en geheid dat het daarna raak is :P Misschien werkt het ook in positieve zin....
pi_169681551
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 17:43 schreef Candaasje het volgende:
:D Volgens mij is dat de Fok!wet. Althans, in OUD wel in elk geval; zeg op Fok! dat je kind al wekenlang droog is/doorslaapt/nog nooit een driftbui in de winkel heeft gehad, en geheid dat het daarna raak is :P Misschien werkt het ook in positieve zin....
Het lijkt er wel op. De oudste gedraagt zich nu al de hele middag voorbeeldig. Hij heeft hem nog wel een paar keer aangevallen maar is constant gestopt wanneer hij hevig begon te piepen en het grootste gedeelte van de dag laat hij hem lekker met rust en gaat hij zijn eigen gangetje.

Hij lijkt ook wat meer ontspannen, is makkelijker af te leiden en ik heb hem nu zelfs al een paar keer een koppie zien geven tegen de kleine (die vervolgens wel omvalt omdat het net Bambi is, maar de insteek is in elk geval goed).
Tot slot een waarschuwing voor de scheepvaart: PAS OP!
pi_169722508
Nu willen we natuurlijk wel een foto zien van de kleine samen met de grote ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')