abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_169663726
quote:
UTRECHT/DEN HAAG - De ernstig zieke Emma Post uit Utrecht mag geld van een voor haar opgerichte stichting niet gebruiken voor een medische behandeling. De rechtbank in Den Haag vonniste maandagmorgen dat het geld niet aan Post toebehoort, maar aan de stichting die er haar begrafenis mee wil financieren.

Het conflict gaat over een inzameling waarmee vrienden van Emma 55.564,69 euro hebben opgehaald. Het geld is bedoeld om een mooie uitvaart te betalen, omdat Emma zich daar niet meer voor kan verzekeren.

LAST POST
De 30-jarige vrouw heeft leverkanker en kan daarom geen uitvaartverzekering afsluiten. Als mensen zelf hun begrafenis niet kunnen betalen, regelt de gemeente een sobere plechtigheid. Emma's wens is om een uitvaart in de kerk en een mooi graf te krijgen. De voor dat doel opgerichte stichting Last Post schreef daarom in de statuten dat de opbrengst voor de begrafenis van Emma en eventuele andere jonge lotgenoten moet worden gebruikt.

Emma zelf wilde het al ingezamelde geld ook gebruiken voor een bijzondere behandeling in BelgiŽ. Toen de stichting daar niet in meeging spande ze een kort geding aan. De advocaat van de stichting voerde vorige week op de zitting aan dat het inwilligen van Emma's wens misleiding zou betekenen van de mensen die al geld voor een uitvaart hadden gedoneerd.

FORMEEL
Volgens de advocaat van Emma was de actie al begonnen voor alles formeel bij de notaris was geregeld en zijn de statuten van de stichting daarna zonder haar medeweten aangepast. De rechtbank noemt het in vonnis betreurenswaardig als ze voor kosten komt te staan die haar zorgverzekering niet dekken, maar oordeelt dat dat niet betekent dat de stichting die kosten voor haar rekening moet nemen.

Omdat de vrouw door de rechter in het ongelijk is gesteld wordt ze veroordeeld tot het betalen van 2.740 euro aan kosten die de stichting door het kort geding heeft gemaakt.
https://www.rtvutrecht.nl(...)deling-besteden.html

http://deeplink.rechtspra(...)I:NL:RBDHA:2017:2657

Waarom is ze niet zelf bestuurder geworden bij die stichting?
pi_169663843
Die stichting was volgens mij opgezet door haar vriend. Dat is inmiddels haar ex-vriend.

Hij gaf ook aan dat zij het geld wilde gebruiken voor hele andere dingen.
  maandag 20 maart 2017 @ 21:18:43 #3
346597 CarltonBanks
Black by design
pi_169663915
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 21:16 schreef Physsic het volgende:
Die stichting was volgens mij opgezet door haar vriend. Dat is inmiddels haar ex-vriend.

Hij gaf ook aan dat zij het geld wilde gebruiken voor hele andere dingen.
En nu gaat hij het geld gebruiken voor andere dingen of zichzelf misschien wel een riant salaris geven?

55k opgehaald, een uitvaart kost 10k, stel dat je het echt luxe wilt doen ben je 20k verder? Waar gaan die andere 25k dan heen als ze er straks niet meer is?
Carlton: Well, well, well. Where have you been mister?
Will: I'm sorry. I only answer to people over 5 feet.
.
pi_169663963
Bizar dat zoiets 55k kan opleveren.
.
pi_169663981
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 21:18 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

En nu gaat hij het geld gebruiken voor andere dingen of zichzelf misschien wel een riant salaris geven?

55k opgehaald, een uitvaart kost 10k, stel dat je het echt luxe wilt doen ben je 20k verder? Waar gaan die andere 25k dan heen als ze er straks niet meer is?
Nee, het overige geld was bedoeld voor lotgenoten.
  maandag 20 maart 2017 @ 21:21:47 #6
456593 Jinkx
It's Monsoon season!
pi_169664025
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 21:18 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

Voor eventueel andere lotgenoten, zegt de tekst.
pi_169664035
quote:
Emma Post (30) uit Utrecht heeft de stichting die voor haar begrafenis geld inzamelde, voor de rechter gedaagd. Vandaag eist ze in een kort geding bij de rechtbank in Den Haag de 55.500 euro op die zijn binnengehaald door de stichting Last Post.

Ze wil dat geld gebruiken voor een behandeling in BelgiŽ die haar leven zou kunnen verlengen of misschien zelfs kan redden. De stichting beheert dat geld. Last Post meent dat er meer dan genoeg geld is ingezameld om ook andere mensen in dezelfde situatie als kankerpatiŽnte Emma, te helpen.

De stichting Last Post werd opgericht om Emma en andere lotgenoten te helpen geld in te zamelen voor haar begrafenis, omdat ze zich daar niet voor kon verzekeren door haar ziekte. Via crowdfunding werd veel meer opgehaald dan nodig is voor Emma. Ze eist nu dat grotere bedrag op.

Bestuurslid van Last Post en ex-vriend van Emma, Michiel van Oostrum, vindt echter dat dat niet de opzet van de crowdfunding-actie was. ,,Haar medische kosten worden vergoed. Het is onacceptabel als Emma vrij over het stichtingsgeld kan beschikken en het ook gaat gebruiken voor vakanties en haar rijbewijs", zei van Oostrum eerder tegen deze krant.

Gekaapt
Emma vindt echter dat haar verhaal 'gekaapt' is. Ze is al vanaf jonge leeftijd kankerpatiŽnt en zegt dat ze in 2016 de publiciteit zocht om geld op te halen voor een behandeling. ,,Na contact met de media bleek dat er al veel van dit soort verhalen en acties bestaan, dus gooide ik het op de begrafenis die ik niet kan betalen", zei ze eind vorig jaar.

Volgens Post kwam Van Oostrum met het idee voor een website voor haar, maar de stichting die daarvoor werd opgericht, beheert nu het geld. Post wil daarover kunnen beschikken. De website voor Post is overigens nog steeds 'onder constructie'.
pi_169664166
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 21:22 schreef Physsic het volgende:

[..]

ze heeft gewoon zitten liegen dus?
pi_169664284
Raar verhaal. En die vriend lijkt me ook niet echt een integer iemand.
  maandag 20 maart 2017 @ 21:30:20 #10
346597 CarltonBanks
Black by design
pi_169664364
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 21:28 schreef Hiddendoe het volgende:
Raar verhaal. En die vriend lijkt me ook niet echt een integer iemand.
Nahja, hij voorkomt in iedergeval wel dat ze het kan opmaken aan vakanties of een rijbewijs (als dat waar is natuurlijk)
Carlton: Well, well, well. Where have you been mister?
Will: I'm sorry. I only answer to people over 5 feet.
.
pi_169664458
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 21:25 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

ze heeft gewoon zitten liegen dus?
Dat doet die zin wel vermoeden.
pi_169664463
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 21:30 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

Nahja, hij voorkomt in iedergeval wel dat ze het kan opmaken aan vakanties of een rijbewijs (als dat waar is natuurlijk)
Dat bedoelde ik. Hij zegt dat tegen een krant. Zijn ex op deze manier natrappen duidt wel op een bepaalde instelling.
En zou het echt waar zijn?
pi_169664619
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 21:32 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Dat bedoelde ik. Hij zegt dat tegen een krant. Zijn ex op deze manier natrappen duidt wel op een bepaalde instelling.
En zou het echt waar zijn?
na 2 seconden googlen zie je haar ook zeggen dat ze het geld aan andere dingen uit wil geven dan medische kosten en de begrafenis. En dat daar sowieso apart geld voor in is gezamemeld, naast de inzameling voor de begrafenis.
En je ziet hem alleen maar heel correct reageren en dingen zeggen als 'ik hoop dat we er samen uit komen en ze zich positief in kan zetten voor lotgenoten' en 'het geld dat via de stichting is opgehaald is bestemd voor de begrafenis en lotgenoten'. Wat mij niet meer dan eerlijk lijkt als dat is onder welke afspraak het geld is opgehaald
pi_169664979
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 21:36 schreef Allures het volgende:

[..]

na 2 seconden googlen zie je haar ook zeggen dat ze het geld aan andere dingen uit wil geven dan medische kosten en de begrafenis. En dat daar sowieso apart geld voor in is gezamemeld, naast de inzameling voor de begrafenis.
En je ziet hem alleen maar heel correct reageren en dingen zeggen als 'ik hoop dat we er samen uit komen en ze zich positief in kan zetten voor lotgenoten' en 'het geld dat via de stichting is opgehaald is bestemd voor de begrafenis en lotgenoten'. Wat mij niet meer dan eerlijk lijkt als dat is onder welke afspraak het geld is opgehaald
Ik heb net de uitspraak van de rechtbank helemaal gelezen en haar ex-vriend heeft inderdaad gewoon volledig integer gehandeld.
pi_169665454
_O_ Voor de rechtelijke macht.
pi_169665479
De Stichting kan z'n naam beter veranderen in Lastpost...
DJ11 @ RADIO 49 / WEBSITE / TOPIC
  maandag 20 maart 2017 @ 22:02:58 #17
188813 de_boswachter
Boegbeeld / Fenomeen / Viesdik
pi_169665605
En terecht.
Zwarte user is racisme !
#jesuisbowa
pi_169665634
Meisje vecht voor haar laatste kans, kan iemand ze dat kwalijk nemen?
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_169665702
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 22:04 schreef Hathor het volgende:
Ze schijnt met vakantie te willen van een deel van het geld en haar rijbewijs te halen.
Dat is gewoon asociaal als je dat doet met geld wat je ophaalt onder het mom ook voor lotgenoten geld op te halen.
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
pi_169665750
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 22:04 schreef Hathor het volgende:
er is dus apart geld ingezameld voor medische kosten. Dat is een ander potje
pi_169665822
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 22:06 schreef marsan het volgende:

[..]

Ze schijnt met vakantie te willen van een deel van het geld en haar rijbewijs te halen.
Dat is gewoon asociaal als je dat doet met geld wat je ophaalt onder het mom ook voor lotgenoten geld op te halen.
Naja ergens snap ik nog wel dat je die dingen heel graag wilt. En als er dan een tijdsdruk op zit, je (neem ik aan) niet gewoon kunt werken door de ziekte, geen mensen in je omgeving hebt die dit soort dingen voor je waar kunnen maken en er ligt een zak geld waar voor jouw gevoel jouw naam op staat...
Haar hele leven is best zuur als je al sinds je tienerjaren kanker hebt natuurlijk. Kan me voorstellen dat het allemaal 'oneerlijk' voelt

Alleen moet je misschien niet alles wat je wil perse uit spreken of via een rechter af proberen te dwingen. Je staat niet altijd in je recht en word er niet altijd sympathieker door (maar misschien doet dat laatste er gewoon niet meer toe als je weet dat je er over een tijdje niet meer bent)
pi_169665823
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 22:06 schreef marsan het volgende:

[..]

Ik had gelezen dat ze het wilde gebruiken voor een of andere dure behandeling in Belgie, ik heb niks gelezen over vakantie of een rijbewijs in het artikel dat ik heb gezien. Bovendien...wat moet je met een rijbewijs als je weet dat je niet lang meer te leven hebt?
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_169665846
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 22:11 schreef Hathor het volgende:

[..]

Ik had gelezen dat ze het wilde gebruiken voor een of andere dure behandeling in Belgie, ik heb niks gelezen over vakantie of een rijbewijs in het artikel dat ik heb gezien. Bovendien...wat moet je met een rijbewijs als je weet dat je niet lang meer te leven hebt?
2 seconden googlen en je hebt een zee aan artikelen en een stuk meer info dan in de OP. Zoals een aantal mensen dus gedaan hebben
pi_169665857

Ik denk dat er ergens iets fout is gegaan in de communicatie tussen beiden. Of de stichting om haar persoon gaat of in het algemeen belang ook voor lotgenoten.
pi_169665887
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 22:12 schreef Allures het volgende:

[..]

2 seconden googlen en je hebt een zee aan artikelen en een stuk meer info dan in de OP. Zoals een aantal mensen dus gedaan hebben
Ik had dit vanochtend al gelezen voordat het uberhaupt op FOK! stond.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')