abonnement Unibet Coolblue
pi_169660822
Weet iemand hoe je witte muurverf (geen idee op welke basis) kan verwijderen van een oude gietijzeren naaimachine? En dan het liefst zonder de ondergrond aan te tasten natuurlijk. Terpentine doet het niet.
  maandag 20 maart 2017 @ 20:14:34 #2
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_169661372
Verfafbij zou ik doen. Het nadeel is echter dat de verafbijt van tegenwoordig niet zo goed meer werkt. Vroeger zat er Methyleenchloride in en dat zorgde voor een uitstekende verf-verwijderend effect. Maar dat is natuurlijk gruwelijk ongezond en schadelijk, dus verboden om te gebruiken.

Echter werkt de huidige vaak wel een beetje na vaak herhalen.. Het is in mijn ogen het proberen waard (want werking is evenredig met welk type verf erop zit, ge-poedercoat en gemoffelde coatingen zijn taai) maar verwacht in elk geval geen wonderen welke je vroeger had..
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_169661761
Stralen
Laat die handjes wapperen!
  maandag 20 maart 2017 @ 20:28:33 #4
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_169661940
Ik snap dat Gieliovd stralen oppert (kosten effectief en goed resultaat) Maar heb je al eens wat laten stralen en was dat ook voorzien van mechanisch bewegende delen? Je moet de naaimachine compleet uit elkaar schroeven om het te kunnen stralen. Het straal grit komt overal - ja echt - namelijk. Valt niet mee om het af te dichten zodat je geen straal grit laat indringen.
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_169665395
Klopt dat is onmogelijk. Je moet echt alleen stralen wat gestraald moet worden. De rest thuislaten. Oppervlakken niet te stralen afplakken en beschermen.

Maar voor een echt mooi effect is dit de enige optie vind ik. Afbijt en ellende zorgt alleen voor veel irritatie en werken op een machine die niet gedemonteerd is, is sowieso lastig.


OP nogmaals gelezen... Gaat dus alleen om een beetje muurverf op de machine...Mja blijft lastig gezien gietijzer erg poreus is een het zich dus in het metaal zuigt.

Goedkope oplossing is eraf krabben en met de stift erover....
Laat die handjes wapperen!
pi_169666711
Recent ben ik met schuurzand (soort gips), latex muurverf en een granolsoort in de weer geweest door het hele huis heen. Omdat ik aan 1 stuk doorwerk, is er her en der wel een klodder van het materiaal op CV buizen (staal) gevallen en ingedroogd. Ik heb een dot staalwol gepakt en met enig geduld, alle plekken daarmee netjes weggeschuurd. Misschien te proberen voor of na het afbijtmiddel?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 27 maart 2017 @ 15:17:21 #7
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_169814414
koken.

als je een pan hebt die groot genoeg is kook je simpelweg de verf los zonder dat je het ijzer beschadigd.

Ik heb een steampunk lamp gebouwd en heb de verschillende bochten die ik heb gevonden bij een sloperij ontdaan van verf door ze een tijdje te koken en daarna simpel af te borstelen.

Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_169818104
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 19:58 schreef Rawedni het volgende:
Weet iemand hoe je witte muurverf (geen idee op welke basis) kan verwijderen van een oude gietijzeren naaimachine? En dan het liefst zonder de ondergrond aan te tasten natuurlijk. Terpentine doet het niet.
De ondergrond is gewoon kaal toch?

Het gaat er mooi uitzien door er kachelpoets over/in te smeren.

Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_169968120
Bedankt voor alle reacties! Ik weet niet zo goed waar ik goed aan doe zonder het onderliggende gietijzer te beschadigen.. De ondergrond is inderdaad gewoon zwart, glad. Er zat wel een soort kleurlaag nog over het gietijzer heen zitten?
  maandag 3 april 2017 @ 12:10:46 #10
12569 Sony
Just me!
pi_169968352
Beste manier naar onze ervaring om verf te verwijderen van welke ondergrond dan ook is Peel Away!
Dit goedje verwijderd tot 25 lagen verf in 1x en dat zonder schade aan ondergrond.

Wij hebben al het houtwerk in onze woning hiermee gestript: erg veel met randjes, hoekjes etc aangezien het een woning uiit 1906 met veel origineel houtwerk betreft.
Normale afbijt verweekt het hout en dat doet Peel Away dus niet; het blijft dus echt onbeschadigd.

Google maar eens en dan zie je dat het echt mooi spul is dat je op vrijwel elke ondergrond kunt gebruiken.
"All the ills of mankind, all the tragic misfortunes that fill the history books, all the political blunders, all the failures of the great leaders, have arisen merely from a lack of skill at dancing - Moliere"
pi_169969904
Heb pas geleden een heel stel gietijzeren beugels schoon gekregen door ze in de openhaard te gooien. Kon alle lagen verf (veel!) er makkelijk afvegen. Ik snap dat jouw stuk ijzer een stuk groter is, maar als je toch een paasvuur plant, gooi het er bovenop!
pi_170213844
Lol, ik ga geen antieke naaimachine in het vuur gooien maar bedankt voor het meedenken :D

@Sony, bedankt voor de tip. Waar koop je peel-away?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')