abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_169659551
TS heeft zich afgevraagd op welke manier wij meer van het OV gebruik kunnen maken.

Er is naar mijn mening geen serieus fileprobleem. Daarnaast is meer asfalt de oplossing om dit probleem toch zo klein mogelijk te houden. Echter heeft het minuscule linkse gedeelte van mij gesproken. Zie hieronder het resultaat.

Om de drempel voor het gebruik van het OV zo laag mogelijk te maken, zal iedereen die nu de comfort van zijn auto ervaart daar tegenover een zeer gunstig alternatief moeten hebben.

Naar mijn mening is het OV op dit moment niet laagdrempelig genoeg. Dit zou 'rigoureus' moeten veranderen. Niet omdat ik op Groenlinks stem, sterker nog, ik mijd dit soort mensen, maar omdat het OV niet haar maximale capaciteit heeft bereikt, en er toch mensen (zoals ik) het OV mijden.

Mijn voorstel is: Maak het OV gratis. Simpel.

Als Groenlinkser zou dit als torenhoge belasting voor mensen die (maar) 3x modaal verdienen in de oren moeten klinken.

Echter was Koentje van GL het hier niet mee eens.
Oordeel zelf. Hieronder mijn brief aan GL en daar onder het antwoord erop.

quote:
Mijn vraag is als volgt:

Waarom pleit GL er niet voor om het openbaar vervoer gratis toegankelijk te maken?

Ik ben zelf absoluut geen 'fan' van het OV vanwege de hoge kosten. Mij is duidelijk dat jullie voor investeringen in het OV zijn, maar waarom kunnen we het OV niet gratis maken? Zodra het OV gratis is, zullen meer mensen die nu voor het comfort van hun auto kiezen, een zeer aantrekkelijk alternatief hebben. Dit zou als gevolg kunnen hebben dat een groot aantal mensen zich van hun auto naar het OV zullen begeven om zich te kunnen verplaatsen, wat een drastische vermindering van files zal opleveren, en daarnaast op termijn voor een verminderde uitstoot van schadelijke stoffen zal zorgen.

Ook voorzie ik geen 'onnodige' stijging van het aantal mensen dat zich door deze maatregel gebruik zal gaan maken van het OV, aangezien niemand voor zijn of haar plezier met het OV zal reizen. Met name niet in de ochtendspits.

Graag verneem ik een reactie op deze stelling.
Antwoord van GL:

quote:
Dank voor je vraag. Wij zijn er niet voor om het OV gratis te maken, wel pleiten we voor een verlaging van de OV-tarieven. Daarnaast kiezen we in onze plannen voor rekeningrijden. Uit de doorrekeningen van de verkiezingsprogramma's blijkt dat dankzij onze plannen de files met 60% afnemen. Ook doen we een lastenverschuiving van arbeid naar milieu en vermogen, zodat mensen wel meer geld overhouden in hun portemonnee.

Ik hoop dat ik je mail op deze manier voldoende heb beantwoord.

Vriendelijke groet,

Koen
GroenLinks Team Online
Klacht: Als je dan echt super links bent, waarom dan geen super links plan? Het is ambitieus te noemen, net zoals die halve zool van een Klaver.
  maandag 20 maart 2017 @ 19:29:13 #2
54263 Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_169659652
Kweenie hoor, de treinen zitten al stampensvol.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
pi_169659660
Snap niet dat ze je uberhaupt een reactie hebben gegeven
Stop the violence
Down with the hate
Op vrijdag 21 augustus 2015 01:36 schreef engeopa het volgende:
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
pi_169659667
Tl dr
GroenLinks :r
Jesse klaver :r
pi_169659726
GroenLinks heeft groot gelijk.

De zin
Wij zijn er niet voor om het OV gratis te maken
had eigenlijk moeten zijn: wij zijn er niet voor klaplopers, leeglopers en landlopers.
Ik vind mijn buurman een toffe peer
pi_169659756
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 19:26 schreef jorawesome het volgende:

Er is naar mijn mening geen serieus fileprobleem.
Echt te dom om te poepen weer. :')
donderdag 6 april 2017 14:17 schreef Red_85 het volgende:
Utopische sprookjes gelovende extremistische milieumongool.
pi_169659762
Autorijden wordt straks dus onbetaalbaar maar het OV ook
You need to be cold to be queen.
pi_169659763
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 19:31 schreef Sigaartje het volgende:

De zin
had eigenlijk moeten zijn: wij zijn er niet voor klaplopers, leeglopers en landlopers.
Dat zijn ze wel? :?
pi_169659765
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 19:29 schreef Pharkus het volgende:
Kweenie hoor, de treinen zitten al stampensvol.
De treinen misschien wel, maar de bussen die hier absoluut niet.

quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 19:29 schreef deadprez het volgende:
Snap niet dat ze je uberhaupt een reactie hebben gegeven
Ik snap niet dat jij überhaupt hierop reageert.

quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 19:29 schreef 6star6lord6 het volgende:
Tl dr
GroenLinks :r
Jesse klaver ;r
Als je bedoeld dat Jesse Klaver om te kosten is: +1
pi_169659798
quote:

De zin
Want jij denkt dat de OV chipkaart een goed plan is geweest, en reist nu regelmatig met het OV?
  maandag 20 maart 2017 @ 19:32:57 #11
38065 MaGNeT
fretjes.nl - levensgevaarlijk
pi_169659800
Ga je Mark ook nog een berichtje sturen met de vraag waar je ¤ 1000 blijft?
bekijk mijn gevaarlijke huisdieren in actie op http://www.fretjes.nl
pi_169659813
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 19:31 schreef 6star6lord6 het volgende:

[..]

pi_169659863
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 19:32 schreef MaGNeT het volgende:
Dat is niet nodig. Die ¤1000,- hebben we toch al terug gekregen door het stabiele beleid van mij partij (de VVD). Bij iemand zoals klaver zouden de mensen met een redelijke baan er juist flink op achteruit zijn gegaan. +1 voor de VVD.
pi_169659864
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 19:32 schreef jorawesome het volgende:

[..]

maar de bussen die hier absoluut

:') |:(
pi_169659883
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 19:31 schreef 6star6lord6 het volgende:

[..]

Ik probeerde netjes de stelling te deponeren dat eigenlijk de OP had moeten zijn:

TS heeft zich afgevraagd op welke manier hij nog meer klaploper kan zijn.

Er is naar mijn mening geen zin aan werken. Daarnaast is meer bijstand de oplossing om dit probleem toch zo klein mogelijk te houden. Echter heeft het minuscule piemeltje van mij gesproken. Zie hieronder het resultaat. (TS kijkt naar beneden)
pi_169659902
Treinen zijn soms druk, maar nog niet vol.

nairobi-train-system.jpg
pi_169659928
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 19:34 schreef jorawesome het volgende:

[..]

Dat is niet nodig. Die ¤1000,- hebben we toch al terug gekregen door het stabiele beleid van mij partij (de VVD). Bij iemand zoals klaver zouden de mensen met een redelijke baan er juist flink op achteruit zijn gegaan. +1 voor de VVD.
VVD is voor mensen met geld hoor.
pi_169659934
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 19:35 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ik probeerde netjes de stelling te deponeren dat eigenlijk de OP had moeten zijn:

TS heeft zich afgevraagd op welke manier hij nog meer klaploper kan zijn.

Er is naar mijn mening geen zin aan werken. Daarnaast is meer bijstand de oplossing om dit probleem toch zo klein mogelijk te houden. Echter heeft het minuscule piemeltje van mij gesproken. Zie hieronder het resultaat. (TS kijkt naar beneden)

Dank voor uw bijdrage. Ik zal deze aanpassing in overweging nemen.
pi_169659950
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 19:36 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

VVD is voor mensen met geld hoor.
O kut. Verkeerde partij gestemd.
pi_169659963
quote:
99s.gif Op maandag 20 maart 2017 19:35 schreef Mr.Ping het volgende:

[ afbeelding ]
7600120706194904.jpg Dit is pas een echte trein.
pi_169659979
En dan sneeuwt het een keer een ligt het halve land plat want niemand kan meer van a naar b
pi_169660019
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 19:36 schreef 6star6lord6 het volgende:

[..]

[ afbeelding ] Dit is pas een echte trein.
Jij hebt zeker geen familie die deze tijd heeft meegemaakt?

quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 19:37 schreef Plompzakker het volgende:
En dan sneeuwt het een keer een ligt het halve land plat want niemand kan meer van a naar b
Daar gaat het inderdaad al mis.
pi_169660058
quote:
De afgelopen jaren is er geen sneeuwvlok gevallen.
Dat heet anticipatie.
  maandag 20 maart 2017 @ 19:40:11 #24
276822 Monopoly
Ik haat Steen
pi_169660101
quote:
Mooi toch, extra dag vrij. Heerlijk. Count your blessings Plompzakker.
Ik ook.
pi_169660131
GroenLinks zou verboden moeten worden.
pi_169660230
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 19:40 schreef ikwordtergekvan het volgende:
GroenLinks zou verboden moeten worden.
Mee eens.Echter is een groot deel van de jeugd door Klaver geïndoctrineerd.
pi_169660241
Meer asfalt is symptoombestrijding. Groenlinks durft complexe problemen effectief aan te pakken, al is dat niet populair. Heb daar wel respect voor.
Op donderdag 9 juni 2016 08:43 schreef -supergirl- het volgende:
Jij bent ook gewoon een aandachtshoer hoor. Maak jezelf niks wijs
pi_169660343
quote:
14s.gif Op maandag 20 maart 2017 19:43 schreef Chai het volgende:
Meer asfalt is symptoombestrijding. Groenlinks durft complexe problemen effectief aan te pakken, al is dat niet populair. Heb daar wel respect voor.
Ja man lekker betalen om achteraan te sluiten in de file
pi_169660348
Fijn dat Koen dan ook ff uitlegt waarom ze het OV niet gratis willen maken, maar meteen weer op de proppen komt met dat riedeltje over rekeningrijden. Nu weet je nog niets. En bedankt Koen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_169660406
quote:
Groenlinks durft complexe problemen effectief aan te pakken
:')
pi_169660457
Naar mijn mening is GL een 'gevaar' omdat het de mensen die op dit moment een normaal inkomen hebben extra wil belasten. Mensen die huisje, boompje, beestje hebben zijn hun target.
  maandag 20 maart 2017 @ 19:52:47 #32
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_169660626
Verstandige reactie van GL.
Superlinkse plannen moeten ook betaald worden uit de begroting. Daarbij zijn het nu niet bepaald de minst bedeelden van het land die dagelijks met de trein reizen.

Er is geen capaciteitsprobleem in het OV en op de weg. Het probleem is dat we die capaciteit met zijn allen tegelijk willen gebruiken.
pi_169660757
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 19:32 schreef MaGNeT het volgende:
En vergeet dan niet meteen Wim Kok te mailen over dat kwartje van Kok :(

Dua dat dat kutkwartje nooit verrekend had mogen worden en direct weer ingevoerd moet worden PLUS 100% opslag
pi_169660846
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 19:52 schreef Barrah het volgende:
.

Er is geen capaciteitsprobleem in het OV en op de weg. Het probleem is dat we die capaciteit met zijn allen tegelijk willen gebruiken.
En door kanker gaan we niet eerder dood.

Het is een welvaartsziekte, zonder de gezondere voeding en medicijnen zouden we nooit lang genoeg leven om last te krijgen van kanker.
pi_169660870
quote:
:')
pi_169660914
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 19:56 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

En vergeet dan niet meteen Wim Kok te mailen over dat kwartje van Kok :(

Dua dat dat kutkwartje nooit verrekend had mogen worden en direct weer ingevoerd moet worden PLUS 100% opslag
Krijg 500 ballen van Pechtold. Heb de vakantie al geboekt
pi_169660936
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 19:52 schreef Barrah het volgende:
Verstandige reactie van GL.
Superlinkse plannen moeten ook betaald worden uit de begroting. Daarbij zijn het nu niet bepaald de minst bedeelden van het land die dagelijks met de trein reizen.

De begroting betalen wij allemaal. Iedereen draagt daar aan bij. Maar ik ben voor een simpel OV systeem. Zonder OV-chipkaart. Maak het laagdrempelig om gebruik te maken van het OV.

quote:
Omdat er ook mensen zijn die werken.
pi_169661008
quote:
Goede troll.
pi_169661144
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 20:03 schreef 6star6lord6 het volgende:

[..]

Goede troll.
ZO LAAT 6STAR6LORD6 MAAR EVEN MET RUST WANT JE LULT HEM ZO HARD ONDER TAFEL MET JE ARMEGUMENTENL, DIE ARME DROMMEL ZIT STRAKS MET DE SCHEERMESJES IN ZIJN NEK TE SNIJDEN NAARSTIG OP ZOEK NAAR ZIJN TWEEDE HALSSLAGADER
  maandag 20 maart 2017 @ 20:09:34 #40
37300 StarGazer
You and whose army?
pi_169661195
GroenLinks is poep
pi_169661199
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 20:08 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

ZO LAAT 6STAR6LORD6 MAAR EVEN MET RUST WANT JE LULT HEM ZO HARD ONDER TAFEL MET JE ARMEGUMENTENL, DIE ARME DROMMEL ZIT STRAKS MET DE SCHEERMESJES IN ZIJN NEK TE SNIJDEN NAARSTIG OP ZOEK NAAR ZIJN TWEEDE HALSSLAGADER
Leuke reactie weer Anthonie24
  maandag 20 maart 2017 @ 20:12:46 #42
459912 FlippingCoin
Mijn naam is haas.
pi_169661300
quote:

[ afbeelding ]
Jawel hoor, soms moeten er gewoon mensen wachten op een volgende trein, dat is vol.
No citizen has a right to be an amateur in the matter of physical training...what a disgrace it is for a man to grow old without ever seeing the beauty and strength of which his body is capable.
pi_169661719
quote:

[ afbeelding ]
thumb_01_sprinter_utrecht_-_hilversum_2.jpg
Lekker ¤30 betalen voor een enkeltje Veluwe - Randstad toch
  maandag 20 maart 2017 @ 20:24:37 #44
422610 Barrah
pi_169661778
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 20:01 schreef jorawesome het volgende:

[..]

De begroting betalen wij allemaal. Iedereen draagt daar aan bij. Maar ik ben voor een simpel OV systeem. Zonder OV-chipkaart. Maak het laagdrempelig om gebruik te maken van het OV.
Je stelt voor het gratis te maken.

Dan betaal ik dus nog veel meer mee aan een systeem dat ik toch niet gebruik.

En ga nu niet zeggen "de bedoeling is dat je het wel gaat gebruiken". Mijn woon-werkverkeer leent zich echt niet voor het OV namelijk. En als iedereen het gaat gebruiken alleen omdat het gratis is rijzen de kosten helemaal de pan uit.

De winst zit echt in het beter benutten van de treinen en het asfalt dat we al hebben. Door de tijden van bedrijven en scholen meer te spreiden bijvoorbeeld.

De helft van de treinen staat nu 50% van de dag stil terwijl de kosten wel doorlopen. De meeste snelwegen zouden buiten de spits de helft smaller kunnen zonder dat er meer files zouden staan.
pi_169662357
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 20:24 schreef Barrah het volgende:

[..]

Je stelt voor het gratis te maken.

Dan betaal ik dus nog veel meer mee aan een systeem dat ik toch niet gebruik.

En ga nu niet zeggen "de bedoeling is dat je het wel gaat gebruiken". Mijn woon-werkverkeer leent zich echt niet voor het OV namelijk. En als iedereen het gaat gebruiken alleen omdat het gratis is rijzen de kosten helemaal de pan uit.

De winst zit echt in het beter benutten van de treinen en het asfalt dat we al hebben. Door de tijden van bedrijven en scholen meer te spreiden bijvoorbeeld.

De helft van de treinen staat nu 50% van de dag stil terwijl de kosten wel doorlopen. De meeste snelwegen zouden buiten de spits de helft smaller kunnen zonder dat er meer files zouden staan.
Dat zou beteken dat iedereen aparte werktijden heeft, wat er weer voor zorgt iedereen zich moet afvragen of de persoon met wie ze willen communiceren wel op deze tijden werkt...
pi_169697034
quote:

[ afbeelding ]
We moeten die mensen allemaal opvangen want geen fatsoenlijke trein.
Ik ben HSG-Bomber niet.
pi_169719005
Op dezelfde vraag stuurde de VVD mij dit:

quote:
Door de aantrekkende economie en de groei van de bevolking, neemt de behoefte aan mobiliteit toe. Zo zal het aantal mensen dat dagelijks reist tussen huis en werk verder toenemen. Ook neemt de internationale handel toe en bestellen we steeds meer op internet. Dagelijks moeten dus steeds meer mensen en goederen over de wegen, het spoor, het water en door de lucht worden verplaatst. Die groei in verkeer en vervoer moet worden opgevangen. Er zijn echter verschillen tussen regio’s. In groeiende stedelijke gebieden staan de auto’s vaker vast, terwijl in krimpgebieden de verkeersdrukte juist afneemt. In stedelijke gebieden moeten meer treinen, trams en bussen worden ingezet, terwijl in het landelijk gebied de streekbus steeds vaker plaatsmaakt voor openbaar vervoer op maat, zoals de belbus en regiotaxi. ICT en innovatie zorgen ook voor grote veranderingen. Zelfsturende auto’s zijn geen verre toekomstmuziek meer. Fietsen met hulpmotoren halen dezelfde snelheden als brommers. En bussen en auto’s kunnen inmiddels op waterstof en batterijen rijden. Deze en nog heel veel andere nieuwe technieken willen we ruim baan geven.

De komst van nieuwe technieken is geen reden om achterover te leunen en af te wachten. Wij willen voorkomen dat we vast komen te staan op overvolle wegen en in drukke treinen. Waar bevolking en bedrijvigheid groeien, zijn extra auto-, spoor- en vaarwegen nodig. Daarom stellen we meer geld beschikbaar voor onze infrastructuur. Het Infrastructuurfonds wordt ook na 2030 verlengd. Bij de keuze voor nieuwe infrastructuur geldt dat de grootste bereikbaarheidsknelpunten in het hele land voorrang krijgen. Op een slimme manier, zodat we klaar zijn voor de innovaties van de toekomst.

Bij investeringen door het Rijk in het hoofdwegennet werken we nadrukkelijk samen met lagere overheden die verantwoordelijk zijn voor het onderliggende wegennet. We moeten voorkomen dat we, zodra we de afrit op een nieuwe rijksweg nemen, in de file terechtkomen op provinciale of gemeentelijke wegen omdat de investeringen op die onderliggende wegen niet in de pas lopen met de investeringen in de hoofdwegen. We stimuleren lagere overheden om geld dat zij vanuit de Rijks-overheid voor infrastructuur ontvangen ook echt aan infrastructuur te besteden.

De afgelopen jaren zijn veel spitsstroken aangelegd, zodat de drukte tijdens de spits beter kan worden opgevangen. Nog te vaak zijn deze spitsstroken op de snelwegen gesloten en als ze open zijn, wordt de maximumsnelheid verlaagd. Wij vinden het belangrijk dat we kunnen doorrijden en dat het asfalt op de rijkswegen niet ongebruikt blijft liggen. Daarom moeten deze extra rijstroken waar mogelijk permanent worden opengesteld voor het verkeer.

Nieuwe, maar ook bestaande wegen moeten niet alleen klaar zijn voor de toekomst, maar ook veilig. Bij de aanleg en inrichting van infrastructuur letten we goed op de verkeersveiligheid, met het oog op het verminderen van het aantal ongelukken met name met kinderen en senioren. Wij willen ook dat ’s avonds de verlichting op de weg weer aan staat. Dit is goed mogelijk dankzij ontwikkelingen op het gebied van energiezuinige verlichting en het duurzaam opwekken van energie. Een goede verlichting van de weg kan het gevoel van veiligheid vergroten waarmee het rijplezier in de avond toeneemt. Bijzondere aandacht verdient de bebording langs de weg; deze moet eenduidig, consequent en niet overdadig zijn.

Om goed te beoordelen of onze wegen veilig zijn, is het van het grootste belang dat we kunnen beschikken over goede ongevalscijfers. Daarom willen we komen tot een landelijke database, waarbij gegevens verplicht vanuit nood- en hulpdiensten, overheden, wegbeheerders en schadeverzekeraars, eenduidig en eenvoudig toegankelijk en inzichtelijk worden gemaakt.

We zijn vaak trots op onze auto. We hebben er voor flink voor moeten sparen en zijn er erg zuinig op, niet in de laatste plaats omdat autorijden en het bezit van een auto in Nederland duur is. Wij willen dat de motorrijtuigenbelasting (Mrb) en de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) worden verlaagd. Om de auto persoonlijker te maken, willen wij bovendien dat het mogelijk wordt om een persoonlijk kenteken aan te vragen.

Steeds vaker worden met milieuzones automobilisten uit steden geweerd. Voertuigen verbieden die door de Rijksoverheid gewoon zijn toegelaten op de weg, apk zijn gekeurd en waarvoor netjes belasting wordt betaald, vinden wij niet acceptabel. Het beperkt mensen bovendien in de vrijheid om te gaan en staan waar ze willen. Daarom moet er een einde komen aan het woud aan milieuzones in Nederland.

Om de luchtkwaliteit verder te verbeteren, willen wij geen milieuzones maar beleid dat werkt. Zoals het aanpassen van rijroutes, waardoor er minder langzaam rijdend verkeer en opstoppingen ontstaan. Of kiezen voor bronbeleid, waardoor gemotoriseerde voertuigen steeds zuiniger, schoner en stiller worden. Door het steeds verder aanscherpen van normen kan de ontwikkeling van schone autotechnologie continu worden afgedwongen, waarmee het milieu uiteindelijk het meest is gebaat.

Verkeersregels zijn ingesteld om het verkeersgedrag van onszelf en andere weggebruikers in goede banen te leiden. Ze moeten daarom goed worden gehandhaafd. Wij willen dat de hoogte van de boete daarbij in verhouding staat tot de overtreding. Voor relatief kleine snelheidsovertredingen moeten de boetes dus omlaag, behalve als ze op woonerven of bij scholen plaatsvinden. Zwaardere overtredingenmoeten daarentegen zwaarder worden beboet.

Drank- en drugsrijders horen achter de tralies, niet op de weg. Dus geen taakstraffen meer voor hen, maar gevangenisstraffen en een permanente rijontzegging voor recidivisten. Daarnaast wordt het alcoholslot opnieuw ingevoerd als straf. We willen ook een eerlijk boetesysteem. Dat betekent dat we buitenlandse kentekenhouders op dezelfde manier behandelen als Nederlandse kentekenhouders.

De ontwikkeling van nieuwe technologieën en innovaties is in de eerste plaats een zaak van kennisinstellingen en het bedrijfsleven. De overheid kan ondersteuning bieden door wetgeving tijdig aan te passen om snelle toepassing van nieuwe technieken mogelijk te maken. Daarnaast kan de overheid bij de aanleg en het onderhoud van infrastructuur meer rekening houden met toekomstige ontwikkelingen. Bijvoorbeeld door snelwegen zo in te richten dat zelfsturende auto’s in de toekomst moeiteloos hun weg kunnen vinden. En door in wetgeving te verankeren dat de digitale informatie over zaken als rijgedrag en afgelegde routes eigendom van de automobilist is en blijft. Zonder de toestemming van de eigenaar kan informatie uit bijvoorbeeld boardcomputers en navigatiesystemen dan niet worden gedeeld.

Op dit moment zijn overheden nog verantwoordelijk voor het verkeersmanagement en het vaststellen van omleidingsroutes. Door het beschikbaar stellen van deze informatie voor gebruik in apps, navigatiesystemen en routeplanners wordt ruim baan geboden aan innovatie en slimme(re) toepassingen. Hierdoor wordt het gebruiksgemak voor de reiziger verbeterd, kunnen samenwerkingen tussen overheid en markt leiden tot het tijdig opsporen en aanpakken van belangrijke knelpunten of kunnen nieuwe, innovatieve oplossingen worden gezocht om de bereikbaarheid te verbeteren. Ook openbaarvervoerbedrijven moeten hun reizigersinformatie en data delen en beschikbaar stellen. Zo kunnen nieuwe applicaties worden ontwikkeld die bijvoorbeeld met één druk op de knop het verschil in totale reistijd kunnen berekenen tussen een rit per auto, openbaar vervoer of fiets. Waarbij ook rekening kan worden gehouden met loopafstanden, actuele vertrektijden van het openbaar vervoer en filelengtes.

Nederland heeft een zeer druk bereden hoofdspoornet. Dit maakt het complex om op delen van dat spoor andere vervoerders te laten rijden. Daar waar dat wel kan, en bij voldoende potentiële andere vervoerders, willen wij op meer spoorlijnen het verzorgen van treindiensten afsplitsen van het hoofdspoornet. De ervaring leert immers dat waar andere vervoerders het treinvervoer verzorgen, er veel treinen rijden tegen lagere kosten en met een hoge klanttevredenheid.

De NS moet zich volledig kunnen richten op de vervoerstaken op het spoor. Kwaliteit en betrouwbaarheid staan hierbij voorop. We ondersteunen dus ook het plan van de NS om de winkels op stations aan andere (winkel)bedrijven over te laten. Om ook in de toekomst te kunnen concurreren met andere spoorbedrijven, moet de NS activiteiten in het buitenland kunnen blijven ontplooien en meedoen aan aanbestedingen van regionale spoorlijnen in Nederland. De Rijksoverheid neemt haar verantwoordelijkheid als concessieverlener voor zowel de NS als ProRail. Bij de afweging tussen tegengestelde belangen van overheden en ProRail of NS moet altijd het belang van de reiziger centraal staan.

Er moet sneller en gebruiksvriendelijker treinvervoer over de HSL-Zuid komen. Als de NS de afgesproken prestaties op de HSL-Zuid niet nakomt, willen we dat het vervoer over deze lijn wordt aanbesteed. Een openbare aanbesteding van het hoofdspoornet kan namelijk leiden tot kwalitatief beter en goedkoper treinvervoer.

Ook binnen het openbaar vervoer gaan de ontwikkelingen snel. De deelauto is aan een opmars bezig, OV-fietsen zijn niet aan te slepen en langeafstandsbussen hebben de potentie een alternatief te gaan vormen voor de trein. Deze ontwikkelingen willen we stimuleren door te kijken of bestaande financieringsstromen samengevoegd kunnen worden en of er voldoende experimenteerruimte zit in de bestaande regelgeving. We gaan toe naar een vraaggestuurd OV, waarbij de wens van de reiziger centraal staat en niet het aanbod van de gevestigde OV-bedrijven.

Ook het betaalmiddel voor het gebruik van het OV is belangrijk wanneer we de reiziger centraal stellen. Met een OV-chipkaart moet niet alleen in de trein, bus en tram kunnen worden betaald, maar bijvoorbeeld ook in de taxi. Wij willen de OV-chipkaart dan ook doorontwikkelen en meer betaalsystemen mogelijk maken voor het OV. Veelbelovende innovaties, zoals betalen met de smartphone of smartwatch, willen we stimuleren en waar mogelijk invoeren.

Het openbaar vervoer in de grote steden moet openbaar worden aanbesteed. Op veel plekken in het land is bewezen dat we daarmee als reizigers meer en beter openbaar vervoer krijgen.

Bij alle vormen van openbaar vervoer geldt dat we er veilig gebruik van moeten kunnen maken. Het is onacceptabel dat er medereizigers zijn die het OV-personeel agressief benaderen. De mensen die zich hieraan schuldig maken, zijn vaak zwartrijders. Die willen we daarom nog strenger aanpakken. De boete voor zwartrijden moet omhoog, er moet meer camerabewaking komen en op meer treinstations moeten de toegangspoortjes dicht. Mensen die niet met hun handen van OV-personeel kunnen afblijven, krijgen bovendien een permanent OV-verbod. Omdat blijkt dat zwartrijders ook vaak andere vormen van criminaliteit vertonen, willen we OV-bestanden en politiebestanden beter koppelen. Zo kunnen we deze mensen sneller en effectiever aanpakken.

De komst van de e-bike en de speedpedelec maakt de fiets een steeds volwaardiger alternatief voor langere afstanden. Omdat deze fietsen veel sneller gaan dan normale fietsen, kan dit tot gevaarlijke situaties op het fietspad leiden. Het zomaar verplaatsen van deze snelle fietsen naar de rijbaan is ook niet overal een oplossing. Want wat een veilige oplossing is, is afhankelijk van de locatie. Gemeenten krijgen daarom de vrijheid om hierin een afweging te maken. Goede fietsenstallingen rondom de stations zijn daarnaast noodzakelijk om de deur tot deur-reis plezierig en snel te laten verlopen.

Een solide digitale infrastructuur is de infrastructuur van de toekomst. De samenleving digitaliseert in rap tempo. Dit biedt ons land grote kansen op het gebied van innovatie. Breedbandverbindingen zijn nodig voor de dagelijkse levensbehoeften van gezinnen, bedrijven en zzp’ers. Maar ook om ouderen op afstand te ondersteunen, zodat ze langer thuis kunnen wonen. Om ook in de toekomst een innovatief land te blijven is het noodzaak dat Nederland ook in de digitale infrastructuur investeert. Niet alleen in de stad, maar ook het buitengebied van Nederland wordt digitaal ontsloten met toekomstbestendig internet om de aansluiting met de stad niet te verliezen. Waar lokale initiatieven vastlopen in de complexiteit van de wet- en regelgeving voor telecom willen wij dat de mogelijkheden voor die die initiatieven juridisch en financieel worden vereenvoudigd

Met vriendelijke groet, Michiel

VVD Voorlichting

T 070-3183036
E [email protected]
W www.vvd.nl

Binnenhof 1A
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
pi_169719094
Auto rijden is duurder dan het ov, wanneer gaan mensen dat nou eens snappen? :')
  donderdag 23 maart 2017 @ 12:00:46 #49
422610 Barrah
pi_169719429
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 11:43 schreef Yreal het volgende:
Auto rijden is duurder dan het ov, wanneer gaan mensen dat nou eens snappen? :')
Als je je auto uitsluitend in je eentje en alleen voor woon-werkverkeer gebruikt misschien... Ik ken weinig mensen met een auto waarvoor dat geldt.
  donderdag 23 maart 2017 @ 12:22:02 #50
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_169719829
quote:

De zin
Dat conflicteert anders behoorlijk met hun regeringsplannen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 23 maart 2017 @ 12:23:38 #51
112333 vogeltjesdans
black by popular demand
pi_169719862
Lastenverschuiving van arbeid naar milieu? Dafuq? Zijn die onderling uitwisselbaar ofzo?
The fail is strong in this one.
Op maandag 24 maart 2014 13:33 schreef NietDoen het volgende:
Jammer dat we een democratisch land leven, zou zo veel makkelijker te zijn om Vogeltjesdans gewoon alleenheerser te maken _O_
  donderdag 23 maart 2017 @ 12:29:28 #52
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_169719972
quote:
Er hoeft van mij ook niet meer asfalt bij. De beste oplossing tegen files zijn namelijk files.
Wel ben ik absoluut tegen rekeningrijden en eigenlijk de rest van de 'plannen' van groenlinks.
Dijsselbloem heeft gewoon gelijk als hij zegt dat het partijprogramma van Groenlinks maatschappij ontwrichtend werkt.

Die plannen kunnen echt alleen maar komen van iemand die nog nooit een dag in zijn leven buiten de schoolbanken en politiek geweest is. Kortom: Weet totaal niet wat het inhoudt als je een baan hebt, koophuis hebt, en bv een familielid hebt die in de chronisch ziek is.

Simpel voorbeeld: Mijn schoonpa moet bv elke 3 weken naar het oogziekenhuis (zwaar diabetes patient) en kan door een aantal geaumpteerde tenen amper lopen en heeft geen evenwichtsgevoel. Wat denkt jesse, dat die man met het OV naar het oogziekenhuis gaat? Of achterop de bagagedrager van de fiets ofzo? Dat moet per auto.

En de meeste mensen die in de file staan doen dat over het algemeen niet voor de lol. En als ze dat wel doen wonen ze dermate dichtbij hun werk dat een kmheffing ze ook niet deert.

Daarnaast nog het eeuwige gejank dat de inkomensverschillen zo groot zijn. Die zijn al bijna nergens ter wereld kleiner dan hier, zeker als je de lagere inkomens afzet tegenover modaal, dat is al bijna compleet uitgenivelleerd. Je bent dan wel echt een wereldvreemd snotjong als je daar nog over begint te huilen.

De plannen van GL zijn volledig wereldvreemd en mega asociaal en ik hoop dat ze mee gaan regeren en keihard op hun bek gaan zodat ze de volgende keer weer gezellig op 1 zetel uitkomen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_169720163
Groenlinks :')_! Wat een partij :')
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
  donderdag 23 maart 2017 @ 12:44:58 #54
422610 Barrah
pi_169720208
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 12:23 schreef vogeltjesdans het volgende:
Lastenverschuiving van arbeid naar milieu? Dafuq? Zijn die onderling uitwisselbaar ofzo?
Niet uitwisselbaar. En net als de meesten hier vind ik het GL-programma op veel punten dan ook veel te ver gaan.

Echter, allerlei milieumaatregelen waarvan intussen zelfs de VVD vindt dat ze er moeten komen worden betaald uit de schatkist. En wat is daarvan de belangrijkste inkomstenbron? Juist: arbeid.

Waarom zouden bedrijven en hun personeel via de loonbelastingen moeten betalen voor bijvoorbeeld subsidie op het duurzamer maken van huizen en het sluiten van kolencentrales als je dat ook kunt betalen door het vervuilen zelf duurder kunt maken? Dan snijdt het mes aan twee kanten én stimuleer je daarnaast nieuwe banen doordat arbeid goedkoper wordt.

Rekeningrijden is een andere wens van GL waar ik ook niet echt een voorstander van ben. Maar als je het zo weet in te voeren dat 80% juist minder gaat betalen dan nu, dan is het wel een effectieve manier om matig van autogebruik te belonen. Dat betekent wel dat de prijs per kilometer laag moet blijven (of dat de eerste x-aantal kilometers worden vrijgesteld of dat er een soort omgekeerde staffel komt) en je voor de uitvoering een zo goedkoop mogelijk systeem nodig zult hebben.

Ik hoop niet dat een volgend kabinet 1:1 het programma van Groen Links gaat uitvoeren. Maar het kan geen kwaad als bij het schrijven van een nieuw regeerakkoord met een frisse blik wordt nagedacht over bepaalde fiscale en economische principes.
pi_169721428
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 12:00 schreef Barrah het volgende:

[..]

Als je je auto uitsluitend in je eentje en alleen voor woon-werkverkeer gebruikt misschien... Ik ken weinig mensen met een auto waarvoor dat geldt.
Mijn hemel man. Als ik zie wat mijn zusje aan MRB en verzekering betaalt per maand... dat alleen al is al het dubbele van mijn ov kaart.
pi_169721890
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 19:26 schreef jorawesome het volgende:
Mijn voorstel is: Maak het OV gratis. Simpel.
^O^

En wat de politici betreft, die zijn allemaal toch hetzelfde.
Allemaal een andere kleur chroom om hetzelfde pakketje schroot.
Burn it to the ground.
Hokjesdenken is de patat met mayo van de cognitieve haute cuisine.
Iemand kapot maken is heel makkelijk. iemand weer helen...dat is pas een uitdaging!
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')