abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_169655378
registreer om deze reclame te verbergen
Ik zit met de volgende vraag...

Ik ben sinds 1,5jr bij een nieuwe tandarts. Daar heb ik een jaar geleden een nieuwe nachtbeugel gekregen nadat ik mijn vorige (van de vorige tandarts) kapot had laten vallen.
De nieuwe tandarts gaf mij 2 opties voor een nachtbeugel en volgens hem zat er weinig verschil tussen kwaliteit van de beugels en was het goedkopere model net zo goed en een zachtere binnenlaag.
Uiteindelijk dus gekozen voor de goedkopere met zachte binnenlaag.
Na 3 maanden laat de binnenlaag los, ik krijg kosteloos een nieuwe. Hier is nooit over gesproken maar ook nooit een factuur gehad.
Na weer 3mnd gaat ook deze binnenlaag stuk. Ik krijg weer een nieuwe zonder kosten, hier is ook nooit over gesproken.
Maar je raadt het al... Hier gaat ook de binnenlaag los....
Bij de laatste afspraak hierover heeft de tandarts aangegeven een volledig nieuwe te laten maken. Nieuw model, nieuw materiaal. Maar hij heeft verder niet benoemd dat er voor mij kosten aan vast zaten en wat die zouden zijn.

Nu krijg ik een factuur van ruim Ą180 euro. En hier ben ik het niet mee eens.

Zij geven aan dat de nachtbeugel (welke gebruikt wordt tegen tandenknarsen) te intensief gebruikt wordt door mij en ze daarom nu dit duurdere exemplaar hebben moeten laten maken. Maar de eerste keer was het allemaal geen probleem en was er eigenlijk geen verschil.
Sowieso is er tussen de 3 verschillende de beugels verschil in tandenknars gebruik en kan ik mij niet voorstellen dat de binnenlaag stuk gaat terwijl ik aan de buitenkant zit te knarsen.

In hoeverre sta ik in mijn recht om deze factuur niet te betalen?
Ze hebben automatische incasso, kan ik dit storneren?

Heb al een mail naar ze gestuurd (zit in buitenland, bellen is duur) maar daar gaven ze dus aan dat het hoogstwaarschijnlijk aan het knarsen ligt.

Tips over hoe en wat?
pi_169655450
Niks onterecht lijkt mij.
Gewoon incasseren bij je verzekerig
Op vrijdag 16 september 2016 10:27 schreef Frozen_Glitterpen het volgende: Gezegend door de beste DJ van het forum :')
Op donderdag 1 december 2016 19:20 schreef Henkelientje het volgende:Aaaahh hou ook van jou hoor tail
Op donderdag 13 april 2017 02:27 schreef Stien_Struis het volgende:
Hij bedoelt het wel goed die Tailfox maar het komt wat ongelukkig zijn strot uit.
  maandag 20 maart 2017 @ 16:43:53 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_169655494
Ik vraag me af waarom je vindt dat je een volledig nieuwe nachtbeugel gratis zou moeten krijgen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_169655634
registreer om deze reclame te verbergen
Omdat ik nooit heb gevraagd voor een duurdere variant en zeker niet zonder dat ik wist wat de kosten waren. Er wordt mij nu iets in mijn maag gesplitst waar ik geen akkoord op heb gegeven en waar ik geen specificaties van wist of een kostenplaatje. Ik heb aangegeven dat ik het verschil wil betalen maar daar gaan zij niet mee akkoord. Zij hebben mij verkeerd voorgelicht en nu moet ik alsnog een 2e product voor de volle mep afrekenen. Ik mag aannemen dat dit niet volgens conformiteitsbeginsel?
pi_169655694
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 16:43 schreef Lienekien het volgende:
Ik vraag me af waarom je vindt dat je een volledig nieuwe nachtbeugel gratis zou moeten krijgen.
Dat de defecte beugel gelijkwaardig vervangen wordt mag je wel verwachten.
Dat een betere/duurdere versie niet geheel gratis is ook. Ik vind het in ieder geval redelijk dat de waarde van de oude beugel er vanaf gehaald wordt. (dus zou die vanaf het begin 2 jaar meegaan en je bent nu 10 maanden verder, dan zou een verrekening van 14/24e deel van die prijs m.i. redelijk zijn)
Je kunt wel nagaan dat als een defect apparaat door een duurdere wordt vervangen en dat met jou is besproken dat dit niet volgens dezelfde prijs kan.
PM
Ik heb quote-alerts uitstaan.
  maandag 20 maart 2017 @ 16:54:27 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_169655706
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 16:50 schreef Lingue het volgende:
Omdat ik nooit heb gevraagd voor een duurdere variant en zeker niet zonder dat ik wist wat de kosten waren. Er wordt mij nu iets in mijn maag gesplitst waar ik geen akkoord op heb gegeven en waar ik geen specificaties van wist of een kostenplaatje. Ik heb aangegeven dat ik het verschil wil betalen maar daar gaan zij niet mee akkoord. Zij hebben mij verkeerd voorgelicht en nu moet ik alsnog een 2e product voor de volle mep afrekenen. Ik mag aannemen dat dit niet volgens conformiteitsbeginsel?
Heb je die nieuwe beugel ongebruikt teruggegeven?
The love you take is equal to the love you make.
pi_169655888
registreer om deze reclame te verbergen
Ik kan helaas niet quoten. Nee de nieuwe beugel is niet op gebruikt retour, want de factuur sturen ze pas achteraf. Een week na de afspraak. Ik wist dus ook niet dat dit een duurdere variant was want ook dat was mij niet verteld. Het is toch te gek voor woorden dat ze zonder goedkeuring een ruim 2x zo duur ding maken zonder overleg etc?

En ja het verschil wil ik prima betalen en heb ik aangegeven, maar dat kon niet volgens hun. Ik heb geen zin in gedoe, maar ga niet de hoofdprijs betalen voor iets waar ik niet over ge´nformeerd ben en zonder mijn goedkeuring nu gedwongen wordt te betalen. Dan wil ik graag weten wat mijn rechten zijn hierin.
pi_169656117
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 16:43 schreef Lienekien het volgende:
Ik vraag me af waarom je vindt dat je een volledig nieuwe nachtbeugel gratis zou moeten krijgen.
Ik vraag het me af, ze kreeg een bepaald product aangemeten, die keer op keer niet aan de verwachtingen voldeed.

Tandarts kiest ervoor om niet langer het goedkopere model aan te meten, maar een wat duurdere en nieuwere, wat als vervanging dient van het falende product.

Volgens mij ligt dit niet zo zwart wit als "declareer maar lekker who cares", het is ook maar de vraag of haar verzekering dat dekt.
  maandag 20 maart 2017 @ 17:12:54 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_169656127
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 17:03 schreef Lingue het volgende:
Ik kan helaas niet quoten. Nee de nieuwe beugel is niet op gebruikt retour, want de factuur sturen ze pas achteraf. Een week na de afspraak. Ik wist dus ook niet dat dit een duurdere variant was want ook dat was mij niet verteld. Het is toch te gek voor woorden dat ze zonder goedkeuring een ruim 2x zo duur ding maken zonder overleg etc?

En ja het verschil wil ik prima betalen en heb ik aangegeven, maar dat kon niet volgens hun. Ik heb geen zin in gedoe, maar ga niet de hoofdprijs betalen voor iets waar ik niet over ge´nformeerd ben en zonder mijn goedkeuring nu gedwongen wordt te betalen. Dan wil ik graag weten wat mijn rechten zijn hierin.
Je bent wel ge´nformeerd, alleen zijn de kosten niet ter sprake gekomen (je hebt er ook zelf niet naar gevraagd).

quote:
Bij de laatste afspraak hierover heeft de tandarts aangegeven een volledig nieuwe te laten maken. Nieuw model, nieuw materiaal. Maar hij heeft verder niet benoemd dat er voor mij kosten aan vast zaten en wat die zouden zijn.
The love you take is equal to the love you make.
pi_169656256
Correctie idd, hij heeft, zoals alle keren, aangegeven een nieuwe te maken en idd een nieuw model/nieuw materiaal. Ik mag er neem ik aan als consument vanuit gaan dat als ik al een productafspraak heb en netjes betaald heb dat de verkoper mij moet informeren dat er weer een factuur aankomt en er dus kosten aanvast zitten.
Zou mooi zijn dat men anders aan de consument op deze manier alles kan blijven factureren. Zij zullen mij toch moeten informeren als er naast specificaties ook prijswijzigingen plaats zullen vinden? Want anders lijkt het mij dat de consument niet met andere (prijs) afspraken akkoord hoeft te gaan.
pi_169656286
Voor wie het vroeg. Ik heb geen tandartsverzekering. Is ook verder niet nodig als men zich gewoon aan de afspraken houdt en mij juist en tijdig informeert. Deze kosten kunnen dus nergens gedeclareerd worden. En als het wel kan vind ik het ook een principe kwestie.
  maandag 20 maart 2017 @ 17:23:03 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_169656345
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 17:18 schreef Lingue het volgende:
Correctie idd, hij heeft, zoals alle keren, aangegeven een nieuwe te maken en idd een nieuw model/nieuw materiaal. Ik mag er neem ik aan als consument vanuit gaan dat als ik al een productafspraak heb en netjes betaald heb dat de verkoper mij moet informeren dat er weer een factuur aankomt en er dus kosten aanvast zitten.
Zou mooi zijn dat men anders aan de consument op deze manier alles kan blijven factureren. Zij zullen mij toch moeten informeren als er naast specificaties ook prijswijzigingen plaats zullen vinden? Want anders lijkt het mij dat de consument niet met andere (prijs) afspraken akkoord hoeft te gaan.
Je zegt consument, maar het gaat over een tandarts. Ik vraag me af of je die, en bijv. een huisarts, op dezelfde manier aan bepaalde afspraken kunt houden op gebied van kosten.

Eerlijk gezegd heeft een tandarts nog nooit uit eigen beweging met mij over kosten gepraat. Ga je akkoord met de behandeling, dan ga je akkoord met de kosten.
The love you take is equal to the love you make.
pi_169656528
Maw ze kunnen alles doorbelasten zonder de consument te informeren? Lijkt me niet helemaal logisch en lekker. Dan snap ik ook waarom de zorgkosten zo stijgen.
Zij bieden een product aan, waar op dat moment over de kosten wordt gesproken. Dat product is kwalitatief niet goed. Terwijl daar 9mnd geleden over werd gezegd dat dat product zou moeten voldoen. Ik zie iig nog steeds niet in waarom ik moet betalen voor een product waar ik geen kostenopgave heb gekregen en niet benoemd is dat er kosten aan vast zaten. Dat was namelijk bij de afspraak voor de officiŰle splint wel het geval. Zoals besproken.
pi_169656541
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 16:37 schreef Lingue het volgende:
Zij geven aan dat de nachtbeugel (welke gebruikt wordt tegen tandenknarsen) te intensief gebruikt wordt door mij...
Hoe zien ze dit voor zich? Nachten duren grofweg tussen 6 en 10 uur. Moet je halverwege de wekker zetten om 'm uit te doen? En hoe verhelpt dat dan knarsen gedurende de tweede helft van de nacht?

Wat ik bedoel: kan de tweede, die kwalitatief *even goed* zou zijn, het intensieve gebruik wel aan?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_169656662
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 17:23 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je zegt consument, maar het gaat over een tandarts. Ik vraag me af of je die, en bijv. een huisarts, op dezelfde manier aan bepaalde afspraken kunt houden op gebied van kosten.

Eerlijk gezegd heeft een tandarts nog nooit uit eigen beweging met mij over kosten gepraat. Ga je akkoord met de behandeling, dan ga je akkoord met de kosten.
Toch zijn ze dat wel degelijk verplicht. (tenminste volgens de WGBO van 1994, ik weet niet of dat nog steeds geldig is)

TS heeft ook geen keus gehad, dat wil zeggen, het was duidelijk dat de oude beugel steeds stuk ging.

Als TS nou had gezegd "nee ik wil toch weer de oude proberen', dan had ze nog een keus gehad en vervalt het kostenpraatje, vanwege eigen keus.
pi_169656706
Het verschil met de eerste splint is dat er bij de 2e geen zachte binnenlaag is die los kan laten. Ik kan mij sowieso niet voorstellen dat een beugel die vastzit en geen speelruimte heeft zoveel wrijving kan hebben dat een binnenlaag loslaat en dat ook steeds op verschillende plekken.
Het is de buitenkant die zou moeten slijten...
  maandag 20 maart 2017 @ 18:12:20 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_169657377
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 17:32 schreef Lingue het volgende:
Maw ze kunnen alles doorbelasten zonder de consument te informeren? Lijkt me niet helemaal logisch en lekker. Dan snap ik ook waarom de zorgkosten zo stijgen.
Zij bieden een product aan, waar op dat moment over de kosten wordt gesproken. Dat product is kwalitatief niet goed. Terwijl daar 9mnd geleden over werd gezegd dat dat product zou moeten voldoen. Ik zie iig nog steeds niet in waarom ik moet betalen voor een product waar ik geen kostenopgave heb gekregen en niet benoemd is dat er kosten aan vast zaten. Dat was namelijk bij de afspraak voor de officiŰle splint wel het geval. Zoals besproken.
Je kon weten dat er kosten aan verbonden waren want dat was in het gesprek over de goedkopere en duurdere versie aan de orde gekomen. Helaas bleek de goedkopere niet geschikt en bleef de duurdere over als optie.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 20 maart 2017 @ 18:44:38 #18
6280 k_man
pedante eikel
pi_169658337
Medische wetenschap is vaak een beetje trial and error.

U krijgt van ons pil A, want bij de meeste mensen met uw ziekte werkt die het best. Oh, bij u niet? Nou dan krijgt u nu pil B voorgeschreven? Wat zegt u, u heeft nog voor 100 euro aan pil A thuis liggen? Tja...

We kunnen niet precies een diagnose stellen, maar een MRI scan maakt vast een hoop duidelijk. Hmm, op de scan was helaas niets abnormaals te zien. Oh, nu wilt u uw geld terug? Tja...
I got the style but not the grace - I got the clothes but not the face
foto's
pi_169658613
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 18:12 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je kon weten dat er kosten aan verbonden waren want dat was in het gesprek over de goedkopere en duurdere versie aan de orde gekomen. Helaas bleek de goedkopere niet geschikt en bleef de duurdere over als optie.
Tandarts heeft alleen aangegeven dat hij hem volledig opnieuw gaat maken, niet dat het dan de (eerder besproken) duurdere optie wordt.

En dan nog, het is alleszins redelijk om de prijs van de goedkopere beugel in mindering te brengen. Deze is immers non-conform gebleken, herstel of vervanging heeft niets uitgehaald dus die overeenkomst wordt dan ontbonden (waarna een nieuwe overeenkomst voor de duurdere beugel wordt gesloten).
The One
Op zondag 21 februari 2016 20:37 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Nee, achterop je R1 met Big Frank door de KFC drive :Y)
  maandag 20 maart 2017 @ 18:57:22 #20
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_169658671
Je hebt een beugel gekocht die volgens de tandarts zou moeten voldoen.. dan moet ie daar dus voor zorgen.. Als hij later terugkomt op zn eigen advies over kwaliteit en gebruik is dat dan ook zijn probleem lijkt me.. Hij moet de eerste beugel blijven vervangen of een andere oplossing aandragen die geen extra kosten met zich mee brengt geloof ik.. maar daar is toch zo'n website voor? consumenten recht ofzo?
pi_169658679
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 17:23 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je zegt consument, maar het gaat over een tandarts. Ik vraag me af of je die, en bijv. een huisarts, op dezelfde manier aan bepaalde afspraken kunt houden op gebied van kosten.
Waarom zou dat niet kunnen? Als een dienstverlener zijn werk niet goed doet, wordt zijn rekening niet betaald. Of het nou een tandarts of loodgieter is. En als iemand een non-conform product levert, is er ook geen betalingsverplichting. Of het nou een beugel of een dakgoot is.
The One
Op zondag 21 februari 2016 20:37 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Nee, achterop je R1 met Big Frank door de KFC drive :Y)
pi_169658721
quote:
14s.gif Op maandag 20 maart 2017 18:57 schreef Zolderkamer het volgende:
maar daar is toch zo'n website voor? consumenten recht ofzo?
Klopt: hier
The One
Op zondag 21 februari 2016 20:37 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Nee, achterop je R1 met Big Frank door de KFC drive :Y)
pi_169658847
BTandartsen hebben een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting. dat is hier het probleem.
pi_169659046
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 19:03 schreef Gunner het volgende:
BTandartsen hebben een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting. dat is hier het probleem.
Dat houdt in dat de tandarts niet kan garanderen dat het tandenknarsen stopt. Maar dat houdt niet in dat hij een inferieure beugel mag leveren.
The One
Op zondag 21 februari 2016 20:37 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Nee, achterop je R1 met Big Frank door de KFC drive :Y)
  maandag 20 maart 2017 @ 19:10:23 #25
331634 Messina
He-le-maal niks
pi_169659061
Het is nu eenmaal een beetje trial and error met die nachtbeugels. Tandarts kan moeilijk een paar nachten bij je komen zitten om te kijken hoe jij knarst en klemt als je slaapt.
Ik heb een 100% flexibele, harde bijt ik door (omdat ik naast knarsen ook mijn tanden op elkaar klem).

Tandartsen hoeven pas bij Ą250 een offerte te geven (maar het was wel netjes geweest als het van tevoren aangegeven was).
Powiedz mi, czy prˇbowałeś to przetłumaczyć?
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')