abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_169645002
De negen resterende PvdA-Kamerleden moeten overstappen naar de fractie van GroenLinks. Daarvoor pleit demissionair minister Ronald Plasterk in een ingezonden brief in de Volkskrant van maandag.
Zo kan uiteindelijk een brede linkse partij ontstaan, stelt de PvdA-bewindsman volgens de krant, die het opiniestuk plaatste op de voorpagina. Het liefst moet de SP zich er ook bij aansluiten, aldus de demissionair minister van Binnenlandse Zaken.

"Als er één moment is om dit proces in gang te zetten is het nu. In plaats van negatieve aandacht voor het verlies op links genereert het interesse, en respect, net op tijd voor de gemeenteraadsverkiezingen", aldus Plasterk. "Het is organisatorisch een grote klus, vraagt psychologisch het inleveren van oude vormen en gedachten, maar kan ook een enorme hoop positieve energie genereren."

De PvdA leed een desastreuze verkiezingsnederlaag. De sociaaldemocraten behaalden bij de vorige Tweede Kamerverkiezingen nog 38 zetels. Van dit aantal blijven er nog maar negen over.

GroenLinks van Jesse Klaver maakt een enorme sprong qua aantal zetels en ging van vier naar veertien. Ook de SP behaalde veertien zetels, maar leverde wel een zetel in ten opzichte van de vorige verkiezingen.

Spekman
PvdA-voorzitter Hans Spekman maakte vrijdag bekend dat hij vanwege de teleurstellende verkiezingsuitslag in oktober zal opstappen. Lodewijk Asscher mag wel aanblijven als partijleider van de PvdA. De leden van de partij spraken zaterdag hun vertrouwen in hem uit. Plasterk keert niet meer terug in de Kamer.

De achterban van de partij liet wel weten dat de PvdA niet mag deelnemen aan een nieuwe regering. De leden willen zelfs geen deel uitmaken van een eventueel links kabinet. Asscher vindt dat het niet voor de hand ligt dat zijn partij weer gaat meeregeren, maar hij gooide de deur niet meteen helemaal dicht.

http://www.nu.nl/verkiezi(...)gaan-groenlinks.html

RIP pvda.
pi_169645122
Groenlinks :r
  maandag 20 maart 2017 @ 09:00:54 #3
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_169645160
Het lijkt me zaak dat de Pvda met een gezamenlijk plan gaat komen. Dit soort zaken doet de partij geen goed. En denk niet dat Groenlinks met de Pvda wil samenwerken.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_169645224
Na een keer een Jesse Kalver effect, wil de PvdA zich blijkbaar al opheffen.
Ik zou eerst maar even afwachten wat GL nu gaat presteren.
GL wil nu even gek doen met hun plannen, maar laten de financierbaarheid opschuiven naar vier jaar en verder, inderdaad een kabinetsperiode verder.

Ik denk zelf dat de PvdA nog relatief lang kan doorregeren nu. Ten eerste omdat deze situatie de VVD wel bevalt. De VVD heeft daarom minder tijdsdruk in een nieuwe formatie.
  maandag 20 maart 2017 @ 09:07:29 #5
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_169645249
Het lastige aan een echte fusie tussen deze partijen is dat de PvdA bijna 2,5 keer zoveel leden heeft als GL.

De invloed van de PvdA is in een fusiepartij dus veeeeeel groter dan gerechtvaardigd is met de zetels die beide partijen op dit moment zouden inbrengen. Dit is in het voordeel van de PvdA maar GL zal er om diezelfde reden waarschijnlijk niet mee instemmen.
pi_169645294
De PvdA is decennialang de grootste linkse partij geweest. En nu het altijd kleine GroenLinks eens
een keer een succesvolle verkiezing heeft gehad, moet de PvdA zichzelf maar opheffen en zich daarbij aansluiten?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  maandag 20 maart 2017 @ 09:10:26 #7
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_169645301
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 09:07 schreef Barrah het volgende:
Het lastige aan een echte fusie tussen deze partijen is dat de PvdA bijna 2,5 keer zoveel leden heeft als GL.

De invloed van de PvdA is in een fusiepartij dus veeeeeel groter dan gerechtvaardigd is met de zetels die beide partijen op dit moment zouden inbrengen. Dit is in het voordeel van de PvdA maar GL zal er om diezelfde reden waarschijnlijk niet mee instemmen.
Dat is een reden waarom GL het niet gaat doen. En de Pvda ligt nu in puin ook geen incentive om te gaan samenwerken.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_169645344
De verkiezingen zijn nog geen week oud en nu al de kiezers verraden. Heel goed Plasterk.
pi_169645353
Nu durft hij weer, de held. :') Voordat hij de politiek inging had hij altijd zo'n grote bek, zodra hij op het pluche in Den Haag zat volgde hij slaafs de partijlijn en nu hij weg gaat doet hij zijn mond weer open.
  maandag 20 maart 2017 @ 09:15:41 #10
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_169645397
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 09:13 schreef Braindead2000 het volgende:
Nu durft hij weer, de held. :') Voordat hij de politiek inging had hij altijd zo'n grote bek, zodra hij op het pluche in Den Haag zat volgde hij slaafs de partijlijn en nu hij weg gaat doet hij zijn mond weer open.
Het kan nog een stapje meer. Rob Oudkerk pleit er voor om de Pvda maar op te heffen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 20 maart 2017 @ 09:20:58 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_169645485
Het is dat of euthanasie voor de resterende leden. Gezien de relatief jonge leeftijd van deze kamerleden denk ik dat het opgaan in GL voor de PvdA de beste optie is. Er is helemaal geen doelgroep meer voor de PvdA overgebleven. Arbeiders (die werken) stemmen VVD of PVV, allochtonen DENK. Die paar bejaarden uit Oost-Groningen die uit nostalgische overwegingen nog PvdA invullen zijn bij de verkiezingen in 2020 naar verwachting allemaal van ouderdom overleden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_169645543
Wat een onzin, een keer verliezen en dan al zo dom gaan miepen. Eerst maar eens proberen te herstellen. Vond zijn sneer naar de SP wel prachtig. _O-
  maandag 20 maart 2017 @ 09:25:30 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_169645556
Ik denk dat ze dat wel serieus moeten overwegen. PvdA en Groenlinks lijken redelijk veel op elkaar en de PvdA is met het verlies van zijn dominante positie op links zijn grootste troef kwijt. Het is dan de vraag wat de PvdA naast Groenlinks en de SP nog toe te voegen heeft aan het politieke landschap. Maar de PvdA heeft nog steeds een groot netwerk in de samenleving dat voor Groenlinks wel weer een interessante toevoeging is.

Ik denk wel dat er even een afkoelperiode moet komen. Nu hangt er rondom de PvdA zoveel negativiteit dat het ook Groenlinks in de misere zou mee trekken. Over twee jaar zou het wellicht meer kans van slagen hebben.
pi_169645573
Rob Oudkerk, Asscher, Plassterk: ik zie daar respectievelijk een GL, D66 en GL-persoon.
Koenders, Dijsselbloem daarentegen neigen naar VVD.
Spekman: SP.
Er missen gewoon echte PvdA-figuren in de leiding.
  maandag 20 maart 2017 @ 09:28:46 #15
104871 remlof
Europees federalist
pi_169645613
Er zijn al een jaar of tien gesprekken tussen de PvdA en GL om uiteindelijk tot samengaan te komen. Plasterk wil dat nu kenneljk ineens versnellen.

Beetje rare timing.
pi_169645721
Willen dezelfde mensen nu ook Groen-links kapot maken?
pi_169645860
Tering als je dit roept heb je toch geen greintje ambitie in je donder?
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  maandag 20 maart 2017 @ 09:43:54 #18
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169645867
Ze gaan uit van het verkeerde beginsel. Ze zitten te rekenen met samengaan met anderen (meeliften) om de grootste te worden, in plaats van te kijken met wat voor program ze de kiezers kunnen teugkrijgen.

Omdat de PvdA in de locale politiek een heel andere rol speelt dan landelijk, is het voor gemeenteverkiezingen al niet verstandig samen te gaan met GL. In mijn gemeente is GL bijvoorbeeld niet actief en het gemeentelijke beleid van PvdA wordt goed gewaardeerd. Dus nee, niet doen en zeker niet erdoorrammen voor de gemeenteraadsverkiezingen.

Verder ga je geen GL stemmen als er het risico is dat zo'n fletsrooie uitgekakte PvdAer in de kamer komt.
  maandag 20 maart 2017 @ 09:48:18 #19
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_169645956
Als de PVDA slim is herbouwen ze zichzelf de komende 4 jaar en zetten ze Aboutaleb (hij wilde zelf geloof ik niet nog) aan het roer.
pi_169646416
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 09:12 schreef NightH4wk het volgende:
De verkiezingen zijn nog geen week oud en nu al de kiezers verraden. Heel goed Plasterk.
Je reinste kiezersbedrog i.d.d.

Ik denk dat het ook niet dan 1 grote linkse partij meer zetels gaat halen dan alle partijen op links. Integendeel ik denk dat ze dan minder zetels gaan pakken. Nederland is niet voor niets een land met veel partijen.
  maandag 20 maart 2017 @ 10:09:22 #21
462999 Verfassungsschutz
Streitbaren Demokratie
pi_169646474
quote:
7s.gif Op maandag 20 maart 2017 09:28 schreef remlof het volgende:
Er zijn al een jaar of tien gesprekken tussen de PvdA en GL om uiteindelijk tot samengaan te komen. Plasterk wil dat nu kenneljk ineens versnellen.

Beetje rare timing.
Komt niet echt overtuigend over inderdaad. Daar zit een groot probleem van de PvdA.
Stabile Preise – Sichere Renten – Mehr Arbeitsplätze
  maandag 20 maart 2017 @ 10:32:05 #22
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_169646875
Man, die Jesse moet wel echt een prachtige piemel hebben dat een partij bijna zo oud als ons kiesstelsel zelf na een verliesje al zichzelf op zijn paarsgepunte met weelderige krullen-lokjes gedecoreerde lans willen werpen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_169646969
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 10:09 schreef Verfassungsschutz het volgende:

[..]

Komt niet echt overtuigend over inderdaad. Daar zit een groot probleem van de PvdA.
Lijkt wel paniekvoetbal :P
pi_169647007
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 09:12 schreef NightH4wk het volgende:
De verkiezingen zijn nog geen week oud en nu al de kiezers verraden. Heel goed Plasterk.
Dat dus!

De kiezer WIL geen PvdA-ers meer probeer ze dan niet alsnog op het pluche te laten plakken :r

Opzouten met die ongewilde lui zonder wachtgeld optiefen graag!
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  maandag 20 maart 2017 @ 10:46:52 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_169647159
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 10:38 schreef Stokken_en_stenen het volgende:

[..]

Dat dus!

De kiezer WIL geen PvdA-ers meer probeer ze dan niet alsnog op het pluche te laten plakken :r

Opzouten met die ongewilde lui zonder wachtgeld optiefen graag!
??

De kiezer heeft de 9 overgebleven PvdA'ers gewoon gekozen
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')