abonnement Unibet Coolblue
pi_169643215
Hoi,

Bakpoeder is toch ook gist? ?

Wat is het verschil ?

En wat is beter (sterker sneller)

En waarom bakpoeder in een pannenkoekbeslag? dat zit er toch niet standaard in?
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_169643294
Volgens wiki is bakpoeder de goedkopere variant met als ingredienten meestal alleen een carbonaat en een zuur.

Dus er zit helemaal geen gist in! dat wist ik niet!

:@
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_169643308
slotje

:@
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  maandag 20 maart 2017 @ 00:39:16 #4
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_169643496
Nee, bakpoeder is geen gist. Het zijn wel beide rijsmiddelen :
http://www.aziatische-ingredienten.nl/rijsmiddelen
pi_169695035
Doorgaans wordt bakpoeder gebruikt voor gebak e.d. (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)
Gist wordt gebruikt voor brood en broodachtige producten.

Verschil is dat gist een levend organisme is (een schimmel?) en bakpoeder een sort natrium/soda.

De smaak tussen deze 2 is compleet verschillend, de werking overigens ook.
  woensdag 22 maart 2017 @ 10:38:21 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_169695121
En dan heb je ook nog baking soda, dat is weer iets anders dan bakpoeder.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 22 maart 2017 @ 11:04:00 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169695513
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 10:38 schreef Leandra het volgende:
En dan heb je ook nog baking soda, dat is weer iets anders dan bakpoeder.
Jep en Ammoniumcarbonaat, voor eierkoeken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 22 maart 2017 @ 11:20:21 #8
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_169695769
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 11:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jep en Ammoniumcarbonaat, voor eierkoeken
Die ken ik dan weer niet, baking soda gebruik ik wel regelmatig.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 22 maart 2017 @ 11:26:45 #9
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_169695859
Bakpoeder maakt je pannenkoeken wat luchtiger dan normaal. Let wel dat ze hierdoor meer bakvet/olie op kunnen zuigen en dat is niet fijn.

Sowieso als je zelfrijzend bakmeel gebruikt hoeft er geen bakpoeder in, bij bloem wel eventueel.

Maar dan ga je meer richting de "pancake" dan de pannenkoek, als je snapt wat ik bedoel.
And so is the past
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 22 maart 2017 @ 11:46:25 #10
414785 sirdanilot
pi_169696193
Was google kapot of zo?

Je hebt grofweg de volgende rijsmiddelen:

- Gist: dit is een levende schimmelsoort, dat koolzuur produceert (en dus luchtbelletjes waardoor je deeg rijst). Je kunt het vers halen bij de bakker of turkse winkel, en gedroogd in de supermarkt. De gedroogde moet je even aanmaken met wat water en b.v. wat suiker zodat hij weer tot leven komt (letterlijk, want het lééft).
Gebruik: Brooddeeg en oliebollen, voornamelijk. En ook wel in sommige (ouderwetsere) soorten gebak. En het wordt ook gebruikt om alcohol te brouwen, als je gist in appelsap doet krijg je b.v. al een soort cider. Maar voor alcohol brouwen heb je ook speciale soorten gist die beter tegen alcohol kunnen, zodat je meer alcohol krijgt, of een typische smaak.

- bakpoeder: combinatie van soda en een zuur en nog andere middelen, chemisch dus. in elke supermarkt te koop. Zelfrijzend bakmeel is een combinatie van meel + bakpoeder. Dit raad ik echter af, liever gewoon normale bloem en dan een beetje bakpoeder zelf erbij doen.
Gebruik: eigenlijk de meeste soorten gebak, koekjes, soda bread, alles wat luchtig moet.

- baksoda: pure natriumbicarbonaat als ik het goed heb. Dit is enkel een basisch chemisch middel, en het laat je gebak alleen rijzen als er ook zure ingredienten in het recept zitten (zoals karnemelk bijvoorbeeld). Te koop in de toko.
Soda om dingen mee schoon te maken is volgens mij hetzelfde spul, maar is niet zuiver genoeg om te gebruiken in eten. Net als schoonmaakazijn versus azijn.
Gebruik: bij diverse, voornamelijk Amerikaanse recepten, voornamelijk die waar ook een zuur in het recept zit want anders doet het niet.

- cream of tartar / wijnsteenzuur: ook een soort rijsmiddel/hulpmiddel wat in sommige specifieke recepten gebruikt wordt, ook met b.v. ei erin. Niet gebruiken als het niet specifiek vermeld staat. Te koop in b.v. health food winkels.

Zo, hoef je niet meer te googlen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 22 maart 2017 @ 11:49:54 #11
414785 sirdanilot
pi_169696268
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 11:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jep en Ammoniumcarbonaat, voor eierkoeken
Ja, gatver die ammoniumlucht die a an sommige goedkope eierkoeken hangt.

De goede hebben die lucht echter niet, denk je dat ze dan een ander rijsmiddel gebruiken of gewoon simpelweg niet te véél ammoniumcarbonaat?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 22 maart 2017 @ 11:51:17 #12
414785 sirdanilot
pi_169696294
Trouwens, weet iemand of bakpoeder dat over de d atum is zijn werking kan verliezen? Want die ervaring heb ik wel gehad met heeel oude geopende potjes bakpoeder, dat het niet echt meer luchtig wordt.

Je zou denken dat een chemische stof niet kan 'bederven' maar blijkbaar kan het wel haar werking verliezen of zo?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 22 maart 2017 @ 11:52:58 #13
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_169696323
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 11:51 schreef sirdanilot het volgende:
Trouwens, weet iemand of bakpoeder dat over de d atum is zijn werking kan verliezen? Want die ervaring heb ik wel gehad met heeel oude geopende potjes bakpoeder, dat het niet echt meer luchtig wordt.

Je zou denken dat een chemische stof niet kan 'bederven' maar blijkbaar kan het wel haar werking verliezen of zo?
Bakpoeder weet ik even niet maar bakingsoda is bijvoorbeeld maar beperkt houdbaar omdat het omgevingsgeuren opneemt. Kan echt ranzig worden.
And so is the past
pi_169973095
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 11:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jep en Ammoniumcarbonaat, voor eierkoeken
Dit wist ik niet, maar verklaart wel waarom ik eierkoeken (tegenwoordig meer dan toen ik nog klein was) naar ouwe pis vind stinken
pi_169988730
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 11:51 schreef sirdanilot het volgende:
Trouwens, weet iemand of bakpoeder dat over de d atum is zijn werking kan verliezen? Want die ervaring heb ik wel gehad met heeel oude geopende potjes bakpoeder, dat het niet echt meer luchtig wordt.

Je zou denken dat een chemische stof niet kan 'bederven' maar blijkbaar kan het wel haar werking verliezen of zo?
Als er vocht bijgekomen is kan het zuur (doordat het oplost) in contact komen met de soda en vindt de chemische reactie al plaats voordat het bakpoeder in je taart zit ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')