abonnement Unibet Coolblue
pi_169876867
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 22:32 schreef Schnitzels het volgende:

[..]

Klopt, maar studiefinanciering is al niet meer van toepassing die heb ik ooit al eens gehad.
Heb je wel het 'recht' om te lenen bij DUO?
Omdat peer.
pi_169878937
quote:
5s.gif Op donderdag 30 maart 2017 00:15 schreef Omdatappel het volgende:

[..]

Heb je wel het 'recht' om te lenen bij DUO?
Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoeld? Ik heb mijn vier jaar stufi al opgemaakt in de oude regeling en is geëindigd ergens in 2014.
- Met zuidelijke groet -
pi_169892480
Woon over grens, werk in NL, moet aangifte formulier C invullen. In voorgaande jaren was er een invulregel bank en spaartegoeden maar deze zie ik niet meer, weet iemand waar dit opgegeven moet worden ?
pi_169897399
@Schnitzels: Info DUO:
Je krijgt voor een 4-jarige studie in totaal 7 jaar studiefinanciering. Een aanvullende beurs kun je alleen de eerste 4 jaar krijgen, en het studentenreisproduct de eerste 5 jaar. Voor opleidingen die langer duren dan 4 jaar kun je langer studiefinanciering krijgen. Je moet je studiefinanciering binnen 10 jaar opgebruiken.

Je valt onder de WSF als je recht hebt op studiefinanciering óf je als je geen recht meer hebt op studiefinanciering maar nog wel drie jaar kunt lenen (leenfase) bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).

U bent nog steeds aan het studeren, maar u leent niet. ALS u in de driejarige leenfase zit, is er voor u in 2016 geen recht op studiekostenaftrek. En zult u uw aangifte moeten aanpassen. Lees: de giftenaftrek eruit halen. Lees hier

[ Bericht 8% gewijzigd door belfis op 31-03-2017 01:21:20 ]
pi_169900624
quote:
7s.gif Op donderdag 30 maart 2017 23:19 schreef belfis het volgende:
@Schnitzels: Info DUO:
Je krijgt voor een 4-jarige studie in totaal 7 jaar studiefinanciering. Een aanvullende beurs kun je alleen de eerste 4 jaar krijgen, en het studentenreisproduct de eerste 5 jaar. Voor opleidingen die langer duren dan 4 jaar kun je langer studiefinanciering krijgen. Je moet je studiefinanciering binnen 10 jaar opgebruiken.

Je valt onder de WSF als je recht hebt op studiefinanciering óf je als je geen recht meer hebt op studiefinanciering maar nog wel drie jaar kunt lenen (leenfase) bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).

U bent nog steeds aan het studeren, maar u leent niet. ALS u in de driejarige leenfase zit, is er voor u in 2016 geen recht op studiekostenaftrek. En zult u uw aangifte moeten aanpassen. Lees: de giftenaftrek eruit halen. Lees hier
Wat is dat voor achterlijk gebeuren. Als je de studie zelf betaald maar je kunt nog wel lenen dan mag je hem niet aftrekken :? .
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_169901643
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2017 20:45 schreef m1155 het volgende:
Woon over grens, werk in NL, moet aangifte formulier C invullen. In voorgaande jaren was er een invulregel bank en spaartegoeden maar deze zie ik niet meer, weet iemand waar dit opgegeven moet worden ?
Doet er niet meer toe, alleen voor bepaling van de 90% regel (kwalificatie).
pi_169902022
Vraagje.
Ik heb een brief gekregen dat ik aangifte moet doen.
Mijn tedergeliefde heeft een brief gekregen dat hij geen aangifte hoeft te doen.

Nou zijn (al jaren) met elkaar getrouwd, en volgens mij zijn we dan toch fiscale partners?
Zijn we nu wel/niet verplicht om aangifte te doen van onze gezamelijke inkomsten?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_169902447
quote:
5s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 11:02 schreef sigme het volgende:
Vraagje.
Ik heb een brief gekregen dat ik aangifte moet doen.
Mijn tedergeliefde heeft een brief gekregen dat hij geen aangifte hoeft te doen.

Nou zijn (al jaren) met elkaar getrouwd, en volgens mij zijn we dan toch fiscale partners?
Zijn we nu wel/niet verplicht om aangifte te doen van onze gezamelijke inkomsten?
Ondanks fiscaal partnerschap, is een aangifte altijd individueel. Als jij toch aangifte moet doen neem je inderdaad die van je partner ook mee om te kijken of dat nog voordelen met zich meebrengt. Je kan ook aangifte doen, wel fiscaal partnerschap aanvinken, maar niet zijn aangifte doen. Maar goed, het is echt een minuutje werk.
Facts don't care about your feelings
pi_169902529
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 11:26 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ondanks fiscaal partnerschap, is een aangifte altijd individueel. Als jij toch aangifte moet doen neem je inderdaad die van je partner ook mee om te kijken of dat nog voordelen met zich meebrengt. Je kan ook aangifte doen, wel fiscaal partnerschap aanvinken, maar niet zijn aangifte doen. Maar goed, het is echt een minuutje werk.
Dank!

Het wél doen van aangifte vind ik ook geen probleem, tegenwoordig hoef ik niks meer op te zoeken / uit te zoeken. Alleen de buitenlandse bezittingen even invullen en het is klaar.

Maar ik zou dus ondanks dat fiscaal partnerschap aangifte voor mijzelf alleen kunnen doen? We vullen altijd samen 1 aangifte in, ik nam aan dat dat ook zo moest.

Geen probleem verder hoor, puur nieuwsgierigheid.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_169902606
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 11:30 schreef sigme het volgende:

[..]

Dank!

Het wél doen van aangifte vind ik ook geen probleem, tegenwoordig hoef ik niks meer op te zoeken / uit te zoeken. Alleen de buitenlandse bezittingen even invullen en het is klaar.

Maar ik zou dus ondanks dat fiscaal partnerschap aangifte voor mijzelf alleen kunnen doen? We vullen altijd samen 1 aangifte in, ik nam aan dat dat ook zo moest.

Geen probleem verder hoor, puur nieuwsgierigheid.
Yep het kan wel. Ik weet niet precies hoe in de normale aangiftesoftware, maar bij mij komt het soms weleens voor als bijv. ene een ondernemer is waar ik de administratie van doe en de partner zelf aangifte wil doen. Je koppelt de aangiftes dan wel door aan te geven wie de fiscaal partner is, maar je kunt niet schuiven met aftrekposten.

En ja, die buitenlandse bezittingen zou ik wel aangeven: http://www.ad.nl/binnenla(...)tspaarders~a0ece0ef/ ;)
Facts don't care about your feelings
pi_169918634
Buitenlandse bezittingen kunnen heel divers zijn. Spaargelden maar bijv. ook een vakantiewoning. De vakantiewoning opgeven heeft verder geen fiscale gevolgen, omdat er aftrek dubbele belasting Box 3 is (100%) Spaargelden zijn wél fiscaal belast.

Bij een ondernemersaangifte koppelen met een fiscaal partner met particuliere aangifte kan wél met aftrekposten geschoven worden, maar je ziet niet het resultaat. Met enig rekenwerk is daar natuurlijk natuurlijk wel uit te komen.; Een ondernemer met een lager inkomen dan zijn fiscaal partner: de aftrekpost(en) zullen dan in het algemeen geheel of gedeeltelijk toch naar de fiscaal partner met het hogere inkomen worden doorgeschoven.

Sigme raad ik aan gewoon gezamenlijk aangifte te doen. Dat kan nooit kwaad. Evtl. aftrekposten / box 3 kunnen gemakkelijker en fiscaal optimaal worden verdeeld. Het eenvoudige principe: aftrekposten naar de partner met het hoogste inkomen is wat betreft 'fine-tuning' te grofmazig.
pi_169927035
quote:
7s.gif Op donderdag 30 maart 2017 23:19 schreef belfis het volgende:
@Schnitzels: Info DUO:
Je krijgt voor een 4-jarige studie in totaal 7 jaar studiefinanciering. Een aanvullende beurs kun je alleen de eerste 4 jaar krijgen, en het studentenreisproduct de eerste 5 jaar. Voor opleidingen die langer duren dan 4 jaar kun je langer studiefinanciering krijgen. Je moet je studiefinanciering binnen 10 jaar opgebruiken.

Je valt onder de WSF als je recht hebt op studiefinanciering óf je als je geen recht meer hebt op studiefinanciering maar nog wel drie jaar kunt lenen (leenfase) bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).

U bent nog steeds aan het studeren, maar u leent niet. ALS u in de driejarige leenfase zit, is er voor u in 2016 geen recht op studiekostenaftrek. En zult u uw aangifte moeten aanpassen. Lees: de giftenaftrek eruit halen. Lees hier
Hmm, dat is vreemd. Geldt dit dan enkel als ik ook echt zou lenen of enkel als ik er al tot deze lichting hoor. Sowieso overlapt 2016 over twee schooljaren heen. Toch maar eens bellen met de Belastingdienst.

Ik ben namelijk ooit begonnen in 2009 en heb de studie een tijd laten liggen omdat ik een fulltime baan gevonden had tijdens het afstuderen. (wel altijd ingeschreven gebleven) nu door middel van een avondtraject diezelfde opleiding af aan het ronden.
- Met zuidelijke groet -
pi_169937659
@Schnitzels:
Bellen met de Belastingdienst (belastingtelefoon) lijkt me niet de goede route. DUO lijkt me het aanspreekpunt. U stelt de simpele vraag: val ik nog onder het recht van studiefinanciering? ALS u in de driejarige leenfase zit doet het er niet toe of u wél of niet leent. U valt dan simpel nog onder de Wet Studiefinanciering. Als de 7 jaar voorbij zijn is er geen recht meer op studiefinanciering. En daarmee zouden de studiekosten aftrekbaar zijn. Omdat u een tijdlang uw studie onderbroken heeft, is op afstand moeilijk vast te stellen of u wel of niet meer onder de Wet Studiefinanciering valt.
DUO bellen of mailen kan lijkt me dus de weg voor het 'simpele' antwoord in dezen. Daarna weet u ook u de studiekosten van 2016 voor u aftrekbaar zijn of niet.
pi_169966649
quote:
7s.gif Op zondag 2 april 2017 00:10 schreef belfis het volgende:
@Schnitzels:
Bellen met de Belastingdienst (belastingtelefoon) lijkt me niet de goede route. DUO lijkt me het aanspreekpunt. U stelt de simpele vraag: val ik nog onder het recht van studiefinanciering? ALS u in de driejarige leenfase zit doet het er niet toe of u wél of niet leent. U valt dan simpel nog onder de Wet Studiefinanciering. Als de 7 jaar voorbij zijn is er geen recht meer op studiefinanciering. En daarmee zouden de studiekosten aftrekbaar zijn. Omdat u een tijdlang uw studie onderbroken heeft, is op afstand moeilijk vast te stellen of u wel of niet meer onder de Wet Studiefinanciering valt.
DUO bellen of mailen kan lijkt me dus de weg voor het 'simpele' antwoord in dezen. Daarna weet u ook u de studiekosten van 2016 voor u aftrekbaar zijn of niet.
Ik heb met DUO gebeld, die man weet er helemaal niks van. Hij geeft aan dat ik die fase al voorbij zou moeten zijn.
- Met zuidelijke groet -
  maandag 3 april 2017 @ 11:59:00 #65
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_169967982
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 11:07 schreef Schnitzels het volgende:

[..]

Ik heb met DUO gebeld, die man weet er helemaal niks van. Hij geeft aan dat ik die fase al voorbij zou moeten zijn.
We kunnen het ook aan DUO Webcare voorleggen:

quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 10:23 schreef DUO-Webcare het volgende:
lokquote
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_169973681
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 11:30 schreef sigme het volgende:

[..]

Dank!

Het wél doen van aangifte vind ik ook geen probleem, tegenwoordig hoef ik niks meer op te zoeken / uit te zoeken. Alleen de buitenlandse bezittingen even invullen en het is klaar.

Maar ik zou dus ondanks dat fiscaal partnerschap aangifte voor mijzelf alleen kunnen doen? We vullen altijd samen 1 aangifte in, ik nam aan dat dat ook zo moest.

Geen probleem verder hoor, puur nieuwsgierigheid.
Die al ingevulde posten moet je toch wel even heel goed nakijken. Of alles er in staat, of er niet te veel in staat. Of de bedragen kloppen. Er zitten namelijk heel veel fouten in en het is niet zaligmakend.
  dinsdag 11 april 2017 @ 15:49:05 #67
401329 verified  DUO-Webcare
Dienst Uitvoering Onderwijs
pi_170148166
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 11:07 schreef Schnitzels het volgende:

[..]

Ik heb met DUO gebeld, die man weet er helemaal niks van. Hij geeft aan dat ik die fase al voorbij zou moeten zijn.
We zijn inderdaad geen specialisten als het aankomt op regelingen van de Belastingdienst ;).
We kunnen je wel vertellen wanneer je nog recht hebt op studiefinanciering. Je kunt dan zelf bekijken hoe het in jouw situatie zit:

quote:
Je kunt studiefinanciering krijgen voor een hbo of universitaire studie als je aan de volgende voorwaarden voldoet:

◾op het moment dat je studiefinanciering ingaat ben je jonger dan 30
◾je volgt een voltijds of duale opleiding aan hbo of universiteit van minimaal 1 jaar of langer of je volgt een voltijds beroepsopleidende leerweg (bol) van minimaal 1 jaar of langer.
◾je hebt de Nederlandse nationaliteit. Ook als niet-Nederlander met een verblijfsvergunning type II, III, IV of V kun je studiefinanciering krijgen. Heb je een andere vergunning of kom je uit een EU-land? Vul dan het nationaliteitenschema in om te zien of je toch studiefinanciering kunt krijgen.
◾je hebt het maximale recht op *studiefinanciering nog niet verbruikt.
quote:
Je kunt studiefinanciering krijgen voor een mbo-opleiding als je aan de volgende voorwaarden voldoet:

• je bent 18 jaar of ouder

• op het moment dat je studiefinanciering ingaat ben je jonger dan 30

• je volgt een voltijds beroepsopleidende leerweg (bol) van minimaal 1 jaar of langer.

• je hebt de Nederlandse nationaliteit. Ook als niet-Nederlander met een verblijfsvergunning type II, III, IV of V kun je studiefinanciering krijgen. Heb je een andere vergunning of kom je uit een EU-land? Vul dan het nationaliteitenschema in om te zien of je toch studiefinanciering kunt krijgen.

• je hebt het maximale recht op *studiefinanciering nog niet verbruikt.
*Hieronder valt de basisbeurs, de aanvullende beurs, de lening en het studentenreisproduct.

Voldoe je niet aan de voorwaarden, dan kun je geen aanspraak maken op de WSF2000.

^CN
We geven alleen algemene informatie op Fok!. Voor persoonlijk contact klik hier.
Volg je ons al op: Twitter of Facebook: mbo * hbo en universiteit * debiteur?
Op PM en DM gaan we niet in. www.duo.nl
pi_170150079
Hallo experts,

In 2016 ben ik gescheiden en we hadden samen een koopwoning (100% spaarhypotheek). Ik ben er blijven wonen en waar ik niet uitkom is of de kosten van het aanpassen van de hypotheek aftrekbaar zijn (dus advieskosten, notaris, taxatie). Omdat het een spaarhypotheek betrof is deze voor de helft omgezet in annuïtair en een klein deel aflossingsvrij. Ik lees hier verschillende visies over, maar ben maar een leek op dit gebied. Is het toegestaan om deze kosten af te trekken?
pi_170160395
@Harmankardon:
advieskosten t.a.v. de hypothecaire lening zijn aftrekbaar als eenmalige kosten.
De taxatiekosten zijn aftrekbaar als de taxatie gedaan moest worden gedaan voor het verkregen van de hypotheek.
En de notariskosten zijn aftrekbaar eveneens t.a.v. het afsluiten van de hypotheek.

Bij u niet van toepassing zo lijkt het. Kosten t.a.v. de 'stenen' zijn niet aftrekbaar. Biijvoorbeeld makelaarskosten, kosten leveringsdeel notaris.
Kosten t.a.v. het 'lenen' zijn wel aftrekbaar: advieskosten hypotheek, NHG, hypotheekrente bijvoorbeeld.
pi_170164097
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 17:44 schreef Harmankardon het volgende:
Hallo experts,

In 2016 ben ik gescheiden en we hadden samen een koopwoning (100% spaarhypotheek). Ik ben er blijven wonen en waar ik niet uitkom is of de kosten van het aanpassen van de hypotheek aftrekbaar zijn (dus advieskosten, notaris, taxatie). Omdat het een spaarhypotheek betrof is deze voor de helft omgezet in annuïtair en een klein deel aflossingsvrij. Ik lees hier verschillende visies over, maar ben maar een leek op dit gebied. Is het toegestaan om deze kosten af te trekken?
Aangezien de hypotheek op jouw naam wordt gezet, betreft het weer een "nieuwe" hypotheek, ook al veranderd alleen de tenaamstelling van de hypotheek, het wordt altijd als een nieuwe hypotheek gezien.

Aangezien het als een nieuwe hypotheek wordt gezien, kun je zaken zoals bankkosten, advieskosten van de bank, notariskosten voor de akte van verdeling etc gewoon aftrekken van de belasting.
pi_170164205
Lees even in de OP waar dit topic wel en niet voor is

[ Bericht 82% gewijzigd door Nizno op 12-04-2017 19:43:56 ]
pi_170164303
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 11:57 schreef Thunder0x het volgende:

[..]

Aangezien de hypotheek op jouw naam wordt gezet, betreft het weer een "nieuwe" hypotheek, ook al veranderd alleen de tenaamstelling van de hypotheek, het wordt altijd als een nieuwe hypotheek gezien.

Aangezien het als een nieuwe hypotheek wordt gezien, kun je zaken zoals bankkosten, advieskosten van de bank, notariskosten voor de akte van verdeling etc gewoon aftrekken van de belasting.
Sinds wanneer is een akte van verdeling aftrekbaar?

Alleen directe kosten aangaande de eigenwoningschuld zijn aftrekbaar, en een akte van verdeling is voor de verkrijging van een goed (of goederen) en heeft helemaal niets nodig met de eigenwoningschuld. En derhalve is deze niet aftrekbaar.

[ Bericht 12% gewijzigd door hottentot op 12-04-2017 12:18:42 ]
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  woensdag 12 april 2017 @ 12:15:04 #73
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_170164348
Lees even in de OP waar dit topic wel en niet voor is

[ Bericht 93% gewijzigd door Nizno op 12-04-2017 19:44:07 ]
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_170169633
Lees even in de OP waar dit topic wel en niet voor is

[ Bericht 94% gewijzigd door Nizno op 12-04-2017 19:44:15 ]
pi_170198685
Zijn er nog meer mensen die geselecteerd zijn voor een 'steekproef' ter controle van de aangifte?

Vorig jaar hadden we een brief ter controle van aangifte 2014 en werd er gevraagd naar specificatie van studiekosten. Netjes alles opgestuurd en aangifte was correct.
Zojuist weer een blauwe envelop in de bus voor controle 2015 van schulden/vermogen en studiekosten. Weer een heel zooi aan informatie aanleveren om aan te geven dat we het toch echt eerlijk hebben ingevuld...

Eén van de vragen is het doel van de studie. Wat is nu het meest korte (en correcte) antwoord om te geven?
pi_170199045
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 20:51 schreef MissEnergy het volgende:
Zijn er nog meer mensen die geselecteerd zijn voor een 'steekproef' ter controle van de aangifte?

Vorig jaar hadden we een brief ter controle van aangifte 2014 en werd er gevraagd naar specificatie van studiekosten. Netjes alles opgestuurd en aangifte was correct.
Zojuist weer een blauwe envelop in de bus voor controle 2015 van schulden/vermogen en studiekosten. Weer een heel zooi aan informatie aanleveren om aan te geven dat we het toch echt eerlijk hebben ingevuld...

Eén van de vragen is het doel van de studie. Wat is nu het meest korte (en correcte) antwoord om te geven?
Bijna alle antwoorden zijn goed behalve: ik doe deze studie omdat ik dit leuk vind als hobby.

Een goed antwoord zou bijv. zijn: Ik doe deze opleiding voor het verbeteren van m'n kennis en vaardigheden voor mijn (toekomstig) beroep.
Facts don't care about your feelings
pi_170199110
@YoshiBignose: Eigenlijk gewoon eigen zin van de belastingdienst wat hervormen :) en niet veel meer zeggen dan dat.
pi_170199190
Ja, alsof ze zitten te wachten op een heel levensverhaal waarom jij die opleiding zou willen doen :P

Volgens mij sturen ze al snel die standaardbrieven eruit... en als je eenmaal op dat lijstje staat blijven ze het doen. Iemand die ik ken trekt altijd reiskosten van z'n OV af en moet ook ieder jaar weer bewijzen opsturen.

Waarom ze sommige er tussen uit pakken en sommige niet... hmm geen idee. Ben je toevallig zwart? Want dan denk ik dat ik ontdekt heb waar het aan ligt :')
Facts don't care about your feelings
pi_170208351
Het is deels ook ter verbetering van hun eigen dienstverlening (bijvoorbeeld achterhalen welke gegevens nog missen in de VIA). Ik heb zelf de brief voor twee klanten gekregen, ik geloof alleen niet helemaal dat het puur willekeurig is, het zijn namelijk allebei geen standaardgevallen
pi_170216691
Lees even in de OP waar dit topic wel en niet voor is

[ Bericht 86% gewijzigd door Armani XL op 14-04-2017 17:18:08 ]
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_170288623
Kan iemand mij vertellen waar een zogenaamde WAO-gat verzekering onder valt? :@
Qua type uitkering, heb hem maar onder "overige uitkeringen" gezet... :?

[ Bericht 33% gewijzigd door Dr_Strange op 17-04-2017 18:00:55 ]
pi_170298410
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 17:55 schreef Dr_Strange het volgende:
Kan iemand mij vertellen waar een zogenaamde WAO-gat verzekering onder valt? :@
Qua type uitkering, heb hem maar onder "overige uitkeringen" gezet... :?
Uit uw vraag is niet eenduidig op te maken, of u een uitkering ontvangt of dat u voor de verzekering premie betaalt. Als u een WAO-gat uitkering ontvangt heeft u die goed geplaatst. Het is inkomen uit vroegere arbeid. Waarschijnlijk is hiermee uw vraag beantwoord.

Maar als u premie betaalt vermeldt u die als aftrekpost bij uitgaven: Uitgaven voor de volgende inkomensvoorzieningen - een arbeidsongeschiktheidsverzekering. De premie is aftrekbaar in Box 1 werk en woning. Overigens staat de betaalde premie tegenwoordig meestal in de Vooringevulde Aangifte. Het bedrag is dan al ingevuld.
  maandag 17 april 2017 @ 23:40:38 #83
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_170298479
Kan iemand me uitleggen waarom de administratiekosten die je bij rentemiddeling moet betalen niet aftrekbaar zijn?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_170300221
Omdat het er staat.
Facts don't care about your feelings
pi_170313174
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 23:40 schreef Leandra het volgende:
Kan iemand me uitleggen waarom de administratiekosten die je bij rentemiddeling moet betalen niet aftrekbaar zijn?
Nee, dit is niet uit te leggen, want het zijn kosten die gemaakt worden ten behoeve van een hypotheek. En kosten die gemaakt zijn t.a.v. de hypotheek zijn in het algemeen aftrekbaar.

U zult in de wet inkomstenbelasting geen bepaling lezen of deze kosten wel of niet aftrekbaar zijn. De Belastingdienst baseert zich hier kennelijk op een interpretatie van de Dienst zelf. Een site als: ikbenfrits.nl - toch niet de eerste de beste die een module heeft op de site om uit te rekenen hoeveel het rentepercentage wordt bij rentemiddeling, heeft een andere interpretatie, i.c. wel aftrekbaar. Leest u zelf onder: Rentemiddeling en belasting.
pi_170316004
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 21:03 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja, alsof ze zitten te wachten op een heel levensverhaal waarom jij die opleiding zou willen doen :P

Volgens mij sturen ze al snel die standaardbrieven eruit... en als je eenmaal op dat lijstje staat blijven ze het doen. Iemand die ik ken trekt altijd reiskosten van z'n OV af en moet ook ieder jaar weer bewijzen opsturen.

Waarom ze sommige er tussen uit pakken en sommige niet... hmm geen idee. Ben je toevallig zwart? Want dan denk ik dat ik ontdekt heb waar het aan ligt :')
Nee we zijn erg wit.
Volgend jaar is het laatste jaar dat we kunnen aftrekken, maar goed ook gezien de veranderende wetgeving mbt scholingskosten.
pi_170319433
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 20:52 schreef MissEnergy het volgende:

[..]

Nee we zijn erg wit.
Volgend jaar is het laatste jaar dat we kunnen aftrekken, maar goed ook gezien de veranderende wetgeving mbt scholingskosten.
Is offtopic, maar is die wetgeving er al door? Zo ja, waar meer informatie hierover?
  woensdag 19 april 2017 @ 00:09:09 #88
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_170322558
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  woensdag 19 april 2017 @ 11:47:18 #89
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_170327165
quote:
Nee, het gaat juist niet om de opslag, die is gewoon het uitsmeren van de boeterente en valt gewoon onder de betaalde hypotheekrente, dus aftrekbaar, het gaat me om die eenmalige administratiekosten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 19 april 2017 @ 11:52:57 #90
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_170327261
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 april 2017 19:14 schreef belfis het volgende:

[..]

Nee, dit is niet uit te leggen, want het zijn kosten die gemaakt worden ten behoeve van een hypotheek. En kosten die gemaakt zijn t.a.v. de hypotheek zijn in het algemeen aftrekbaar.

U zult in de wet inkomstenbelasting geen bepaling lezen of deze kosten wel of niet aftrekbaar zijn. De Belastingdienst baseert zich hier kennelijk op een interpretatie van de Dienst zelf. Een site als: ikbenfrits.nl - toch niet de eerste de beste die een module heeft op de site om uit te rekenen hoeveel het rentepercentage wordt bij rentemiddeling, heeft een andere interpretatie, i.c. wel aftrekbaar. Leest u zelf onder: Rentemiddeling en belasting.
Ik heb sowieso al niet zo'n hoge pet op van ikbenfrits.nl want rentemiddeling is volgens hen nooit voordeliger, en ze sturen in hun afkeer van rentemiddeling altijd aan op een veel te dure manier van oversluiten, maar ze geven dus informatie die regelrecht strijdig is met de informatie op de site van de belastingdienst.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_170327359
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 23:40 schreef Leandra het volgende:
Kan iemand me uitleggen waarom de administratiekosten die je bij rentemiddeling moet betalen niet aftrekbaar zijn?
Omdat deze kosten niet zien op het verkrijgen van de financiering. Maar op het spreiden van die rente.
pi_170355042
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 10:41 schreef robbietobbie het volgende:

[..]

Doet er niet meer toe, alleen voor bepaling van de 90% regel (kwalificatie).
Ik kon hem ook niet vinden...(woon ook buiten NL en werk in NL) maar hoe zit het dan met de vermogensrendementheffing?
pi_170355345
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 15:24 schreef aegir_de_viking het volgende:

[..]

Ik kon hem ook niet vinden...(woon ook buiten NL en werk in NL) maar hoe zit het dan met de vermogensrendementheffing?
Je betaalt als niet-inwoner geen vermogensrendementheffing in NL tenzij je onroerend goed hebt, en dat kun je wel aangeven. Spaargeld/beleggingen zijn belastbaar in je woonland.
pi_170357011
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 15:39 schreef robbietobbie het volgende:

[..]

Je betaalt als niet-inwoner geen vermogensrendementheffing in NL tenzij je onroerend goed hebt, en dat kun je wel aangeven. Spaargeld/beleggingen zijn belastbaar in je woonland.
Thx,
Ik heb het inderdaad gevonden op internet. In DLD betaal je blijkbaar 25% belasting over het werkelijke rendement met een vrijstelling van ¤800 (alleen) of ¤1600 (samen met partner).
Stukje gunstiger dan in NL voor mijn gevoel, tenzij je hele hoge koerswinsten maakt op de beurs.
pi_170377962
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 17:18 schreef aegir_de_viking het volgende:

[..]

Thx,
Ik heb het inderdaad gevonden op internet. In DLD betaal je blijkbaar 25% belasting over het werkelijke rendement met een vrijstelling van ¤800 (alleen) of ¤1600 (samen met partner).
Stukje gunstiger dan in NL voor mijn gevoel, tenzij je hele hoge koerswinsten maakt op de beurs.
Klopt, voorlopig zitten de meeste mensen daar een stuk beter. Hopelijk gaan we hier ook naar een dergelijk systeem toe
pi_170383636
Lees even in de OP en topicpointer waar dit topic wel en niet voor is

[ Bericht 87% gewijzigd door Armani XL op 21-04-2017 16:28:20 ]
pi_170421477
Hey forummers,

Ik heb een vraagje omtrent mijn belastingaangifte 2016.

Ik heb een doorsnee full time baan met 28000 bruto per jaar.

Voor de rest geen zorgtoeslag of huurtoeslag, ik ben alleenstaand.

Mei 2016 een koophuis gekocht van 123000 euro met een annuiteiten hypotheek.

Tot nu toe geen cent aan hypotheekrente aftrek ontvangen.

Nu heb ik mijn aangifte gedaan en er word geen woord gesproken over hypotheekrenteaftrek.

Nu krijg ik 1900 euro terug, maar ik had een stuk meer verwacht. Iedereen die ik spreek die een huis had gekocht praatte over 4000 euro.

Klopt dit? Als jullie meer details willen weten hoor ik dat graag.

Graag wil ik ook weten hoe ik hypotheekrenteaftrek aanvraag, ik heb op de site van de belastingsdienst gekeken en kan nergens een aanvraagformulier o.i.d. vinden.

Hier wat gegevens:

Ik heb een rentepercentage van 2.7%. Mijn maandelijkse rente is 272 euro en aflossing 220 euro.

Ik heb de gegevens even gekopieerd.


Terug te krijgen
1.960
Inkomen

Box 1: werk en woning
22.482

Verzamelinkomen
22.482
Berekening belasting en premie

Inkomstenbelasting
1.986

Premie volksverzekeringen
6.328
8.314

Heffingskortingen
5.222

Ingehouden loonheffing
5.052
10.274


Taxatiekosten hypotheek
300

Notariskosten hypotheek
440

Aanvraag Nationale Hypotheekgarantie
1.230

Bemiddelingskosten tussenpersoon
1.165

Andere kosten
0

Vriendelijk bedankt.

Groetjes
pi_170421543
quote:
1s.gif Op zondag 23 april 2017 10:59 schreef Vw1990 het volgende:
Hey forummers,

Ik heb een vraagje omtrent mijn belastingaangifte 2016.

Ik heb een doorsnee full time baan met 28000 bruto per jaar.

Voor de rest geen zorgtoeslag of huurtoeslag, ik ben alleenstaand.

Mei 2016 een koophuis gekocht van 123000 euro met een annuiteiten hypotheek.

Tot nu toe geen cent aan hypotheekrente aftrek ontvangen.

Nu heb ik mijn aangifte gedaan en er word geen woord gesproken over hypotheekrenteaftrek.

Nu krijg ik 1900 euro terug, maar ik had een stuk meer verwacht. Iedereen die ik spreek die een huis had gekocht praatte over 4000 euro.

Klopt dit? Als jullie meer details willen weten hoor ik dat graag.

Graag wil ik ook weten hoe ik hypotheekrenteaftrek aanvraag, ik heb op de site van de belastingsdienst gekeken en kan nergens een aanvraagformulier o.i.d. vinden.

Hier wat gegevens:

Ik heb een rentepercentage van 2.7%. Mijn maandelijkse rente is 272 euro en aflossing 220 euro.

Ik heb de gegevens even gekopieerd.


Terug te krijgen
1.960
Inkomen

Box 1: werk en woning
22.482

Verzamelinkomen
22.482
Berekening belasting en premie

Inkomstenbelasting
1.986

Premie volksverzekeringen
6.328
8.314

Heffingskortingen
5.222

Ingehouden loonheffing
5.052
10.274


Taxatiekosten hypotheek
300

Notariskosten hypotheek
440

Aanvraag Nationale Hypotheekgarantie
1.230

Bemiddelingskosten tussenpersoon
1.165

Andere kosten
0

Vriendelijk bedankt.

Groetjes

Hoeveel rente heb je in totaal betaald in 2016? Wanneer was dr hypotheek overdracht?
pi_170421624
2195 euro aan rente betaald en de overdracht was op 2 mei 2016.

Alvast bedankt.
  Moderator zondag 23 april 2017 @ 11:13:26 #100
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')