Heb je wel het 'recht' om te lenen bij DUO?quote:Op woensdag 29 maart 2017 22:32 schreef Schnitzels het volgende:
[..]
Klopt, maar studiefinanciering is al niet meer van toepassing die heb ik ooit al eens gehad.
Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoeld? Ik heb mijn vier jaar stufi al opgemaakt in de oude regeling en is geëindigd ergens in 2014.quote:Op donderdag 30 maart 2017 00:15 schreef Omdatappel het volgende:
[..]
Heb je wel het 'recht' om te lenen bij DUO?
Wat is dat voor achterlijk gebeuren. Als je de studie zelf betaald maar je kunt nog wel lenen dan mag je hem niet aftrekken .quote:Op donderdag 30 maart 2017 23:19 schreef belfis het volgende:
@Schnitzels: Info DUO:
Je krijgt voor een 4-jarige studie in totaal 7 jaar studiefinanciering. Een aanvullende beurs kun je alleen de eerste 4 jaar krijgen, en het studentenreisproduct de eerste 5 jaar. Voor opleidingen die langer duren dan 4 jaar kun je langer studiefinanciering krijgen. Je moet je studiefinanciering binnen 10 jaar opgebruiken.
Je valt onder de WSF als je recht hebt op studiefinanciering óf je als je geen recht meer hebt op studiefinanciering maar nog wel drie jaar kunt lenen (leenfase) bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).
U bent nog steeds aan het studeren, maar u leent niet. ALS u in de driejarige leenfase zit, is er voor u in 2016 geen recht op studiekostenaftrek. En zult u uw aangifte moeten aanpassen. Lees: de giftenaftrek eruit halen. Lees hier
Doet er niet meer toe, alleen voor bepaling van de 90% regel (kwalificatie).quote:Op donderdag 30 maart 2017 20:45 schreef m1155 het volgende:
Woon over grens, werk in NL, moet aangifte formulier C invullen. In voorgaande jaren was er een invulregel bank en spaartegoeden maar deze zie ik niet meer, weet iemand waar dit opgegeven moet worden ?
Ondanks fiscaal partnerschap, is een aangifte altijd individueel. Als jij toch aangifte moet doen neem je inderdaad die van je partner ook mee om te kijken of dat nog voordelen met zich meebrengt. Je kan ook aangifte doen, wel fiscaal partnerschap aanvinken, maar niet zijn aangifte doen. Maar goed, het is echt een minuutje werk.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 11:02 schreef sigme het volgende:
Vraagje.
Ik heb een brief gekregen dat ik aangifte moet doen.
Mijn tedergeliefde heeft een brief gekregen dat hij geen aangifte hoeft te doen.
Nou zijn (al jaren) met elkaar getrouwd, en volgens mij zijn we dan toch fiscale partners?
Zijn we nu wel/niet verplicht om aangifte te doen van onze gezamelijke inkomsten?
Dank!quote:Op vrijdag 31 maart 2017 11:26 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ondanks fiscaal partnerschap, is een aangifte altijd individueel. Als jij toch aangifte moet doen neem je inderdaad die van je partner ook mee om te kijken of dat nog voordelen met zich meebrengt. Je kan ook aangifte doen, wel fiscaal partnerschap aanvinken, maar niet zijn aangifte doen. Maar goed, het is echt een minuutje werk.
Yep het kan wel. Ik weet niet precies hoe in de normale aangiftesoftware, maar bij mij komt het soms weleens voor als bijv. ene een ondernemer is waar ik de administratie van doe en de partner zelf aangifte wil doen. Je koppelt de aangiftes dan wel door aan te geven wie de fiscaal partner is, maar je kunt niet schuiven met aftrekposten.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 11:30 schreef sigme het volgende:
[..]
Dank!
Het wél doen van aangifte vind ik ook geen probleem, tegenwoordig hoef ik niks meer op te zoeken / uit te zoeken. Alleen de buitenlandse bezittingen even invullen en het is klaar.
Maar ik zou dus ondanks dat fiscaal partnerschap aangifte voor mijzelf alleen kunnen doen? We vullen altijd samen 1 aangifte in, ik nam aan dat dat ook zo moest.
Geen probleem verder hoor, puur nieuwsgierigheid.
Hmm, dat is vreemd. Geldt dit dan enkel als ik ook echt zou lenen of enkel als ik er al tot deze lichting hoor. Sowieso overlapt 2016 over twee schooljaren heen. Toch maar eens bellen met de Belastingdienst.quote:Op donderdag 30 maart 2017 23:19 schreef belfis het volgende:
@Schnitzels: Info DUO:
Je krijgt voor een 4-jarige studie in totaal 7 jaar studiefinanciering. Een aanvullende beurs kun je alleen de eerste 4 jaar krijgen, en het studentenreisproduct de eerste 5 jaar. Voor opleidingen die langer duren dan 4 jaar kun je langer studiefinanciering krijgen. Je moet je studiefinanciering binnen 10 jaar opgebruiken.
Je valt onder de WSF als je recht hebt op studiefinanciering óf je als je geen recht meer hebt op studiefinanciering maar nog wel drie jaar kunt lenen (leenfase) bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).
U bent nog steeds aan het studeren, maar u leent niet. ALS u in de driejarige leenfase zit, is er voor u in 2016 geen recht op studiekostenaftrek. En zult u uw aangifte moeten aanpassen. Lees: de giftenaftrek eruit halen. Lees hier
Ik heb met DUO gebeld, die man weet er helemaal niks van. Hij geeft aan dat ik die fase al voorbij zou moeten zijn.quote:Op zondag 2 april 2017 00:10 schreef belfis het volgende:
@Schnitzels:
Bellen met de Belastingdienst (belastingtelefoon) lijkt me niet de goede route. DUO lijkt me het aanspreekpunt. U stelt de simpele vraag: val ik nog onder het recht van studiefinanciering? ALS u in de driejarige leenfase zit doet het er niet toe of u wél of niet leent. U valt dan simpel nog onder de Wet Studiefinanciering. Als de 7 jaar voorbij zijn is er geen recht meer op studiefinanciering. En daarmee zouden de studiekosten aftrekbaar zijn. Omdat u een tijdlang uw studie onderbroken heeft, is op afstand moeilijk vast te stellen of u wel of niet meer onder de Wet Studiefinanciering valt.
DUO bellen of mailen kan lijkt me dus de weg voor het 'simpele' antwoord in dezen. Daarna weet u ook u de studiekosten van 2016 voor u aftrekbaar zijn of niet.
We kunnen het ook aan DUO Webcare voorleggen:quote:Op maandag 3 april 2017 11:07 schreef Schnitzels het volgende:
[..]
Ik heb met DUO gebeld, die man weet er helemaal niks van. Hij geeft aan dat ik die fase al voorbij zou moeten zijn.
quote:
Die al ingevulde posten moet je toch wel even heel goed nakijken. Of alles er in staat, of er niet te veel in staat. Of de bedragen kloppen. Er zitten namelijk heel veel fouten in en het is niet zaligmakend.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 11:30 schreef sigme het volgende:
[..]
Dank!
Het wél doen van aangifte vind ik ook geen probleem, tegenwoordig hoef ik niks meer op te zoeken / uit te zoeken. Alleen de buitenlandse bezittingen even invullen en het is klaar.
Maar ik zou dus ondanks dat fiscaal partnerschap aangifte voor mijzelf alleen kunnen doen? We vullen altijd samen 1 aangifte in, ik nam aan dat dat ook zo moest.
Geen probleem verder hoor, puur nieuwsgierigheid.
We zijn inderdaad geen specialisten als het aankomt op regelingen van de Belastingdienst .quote:Op maandag 3 april 2017 11:07 schreef Schnitzels het volgende:
[..]
Ik heb met DUO gebeld, die man weet er helemaal niks van. Hij geeft aan dat ik die fase al voorbij zou moeten zijn.
quote:Je kunt studiefinanciering krijgen voor een hbo of universitaire studie als je aan de volgende voorwaarden voldoet:
◾op het moment dat je studiefinanciering ingaat ben je jonger dan 30
◾je volgt een voltijds of duale opleiding aan hbo of universiteit van minimaal 1 jaar of langer of je volgt een voltijds beroepsopleidende leerweg (bol) van minimaal 1 jaar of langer.
◾je hebt de Nederlandse nationaliteit. Ook als niet-Nederlander met een verblijfsvergunning type II, III, IV of V kun je studiefinanciering krijgen. Heb je een andere vergunning of kom je uit een EU-land? Vul dan het nationaliteitenschema in om te zien of je toch studiefinanciering kunt krijgen.
◾je hebt het maximale recht op *studiefinanciering nog niet verbruikt.
*Hieronder valt de basisbeurs, de aanvullende beurs, de lening en het studentenreisproduct.quote:Je kunt studiefinanciering krijgen voor een mbo-opleiding als je aan de volgende voorwaarden voldoet:
• je bent 18 jaar of ouder
• op het moment dat je studiefinanciering ingaat ben je jonger dan 30
• je volgt een voltijds beroepsopleidende leerweg (bol) van minimaal 1 jaar of langer.
• je hebt de Nederlandse nationaliteit. Ook als niet-Nederlander met een verblijfsvergunning type II, III, IV of V kun je studiefinanciering krijgen. Heb je een andere vergunning of kom je uit een EU-land? Vul dan het nationaliteitenschema in om te zien of je toch studiefinanciering kunt krijgen.
• je hebt het maximale recht op *studiefinanciering nog niet verbruikt.
Aangezien de hypotheek op jouw naam wordt gezet, betreft het weer een "nieuwe" hypotheek, ook al veranderd alleen de tenaamstelling van de hypotheek, het wordt altijd als een nieuwe hypotheek gezien.quote:Op dinsdag 11 april 2017 17:44 schreef Harmankardon het volgende:
Hallo experts,
In 2016 ben ik gescheiden en we hadden samen een koopwoning (100% spaarhypotheek). Ik ben er blijven wonen en waar ik niet uitkom is of de kosten van het aanpassen van de hypotheek aftrekbaar zijn (dus advieskosten, notaris, taxatie). Omdat het een spaarhypotheek betrof is deze voor de helft omgezet in annuïtair en een klein deel aflossingsvrij. Ik lees hier verschillende visies over, maar ben maar een leek op dit gebied. Is het toegestaan om deze kosten af te trekken?
Sinds wanneer is een akte van verdeling aftrekbaar?quote:Op woensdag 12 april 2017 11:57 schreef Thunder0x het volgende:
[..]
Aangezien de hypotheek op jouw naam wordt gezet, betreft het weer een "nieuwe" hypotheek, ook al veranderd alleen de tenaamstelling van de hypotheek, het wordt altijd als een nieuwe hypotheek gezien.
Aangezien het als een nieuwe hypotheek wordt gezien, kun je zaken zoals bankkosten, advieskosten van de bank, notariskosten voor de akte van verdeling etc gewoon aftrekken van de belasting.
Bijna alle antwoorden zijn goed behalve: ik doe deze studie omdat ik dit leuk vind als hobby.quote:Op donderdag 13 april 2017 20:51 schreef MissEnergy het volgende:
Zijn er nog meer mensen die geselecteerd zijn voor een 'steekproef' ter controle van de aangifte?
Vorig jaar hadden we een brief ter controle van aangifte 2014 en werd er gevraagd naar specificatie van studiekosten. Netjes alles opgestuurd en aangifte was correct.
Zojuist weer een blauwe envelop in de bus voor controle 2015 van schulden/vermogen en studiekosten. Weer een heel zooi aan informatie aanleveren om aan te geven dat we het toch echt eerlijk hebben ingevuld...
Eén van de vragen is het doel van de studie. Wat is nu het meest korte (en correcte) antwoord om te geven?
Uit uw vraag is niet eenduidig op te maken, of u een uitkering ontvangt of dat u voor de verzekering premie betaalt. Als u een WAO-gat uitkering ontvangt heeft u die goed geplaatst. Het is inkomen uit vroegere arbeid. Waarschijnlijk is hiermee uw vraag beantwoord.quote:Op maandag 17 april 2017 17:55 schreef Dr_Strange het volgende:
Kan iemand mij vertellen waar een zogenaamde WAO-gat verzekering onder valt?
Qua type uitkering, heb hem maar onder "overige uitkeringen" gezet...
Nee, dit is niet uit te leggen, want het zijn kosten die gemaakt worden ten behoeve van een hypotheek. En kosten die gemaakt zijn t.a.v. de hypotheek zijn in het algemeen aftrekbaar.quote:Op maandag 17 april 2017 23:40 schreef Leandra het volgende:
Kan iemand me uitleggen waarom de administratiekosten die je bij rentemiddeling moet betalen niet aftrekbaar zijn?
Nee we zijn erg wit.quote:Op donderdag 13 april 2017 21:03 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja, alsof ze zitten te wachten op een heel levensverhaal waarom jij die opleiding zou willen doen
Volgens mij sturen ze al snel die standaardbrieven eruit... en als je eenmaal op dat lijstje staat blijven ze het doen. Iemand die ik ken trekt altijd reiskosten van z'n OV af en moet ook ieder jaar weer bewijzen opsturen.
Waarom ze sommige er tussen uit pakken en sommige niet... hmm geen idee. Ben je toevallig zwart? Want dan denk ik dat ik ontdekt heb waar het aan ligt
Is offtopic, maar is die wetgeving er al door? Zo ja, waar meer informatie hierover?quote:Op dinsdag 18 april 2017 20:52 schreef MissEnergy het volgende:
[..]
Nee we zijn erg wit.
Volgend jaar is het laatste jaar dat we kunnen aftrekken, maar goed ook gezien de veranderende wetgeving mbt scholingskosten.
quote:Op maandag 17 april 2017 23:40 schreef Leandra het volgende:
Kan iemand me uitleggen waarom de administratiekosten die je bij rentemiddeling moet betalen niet aftrekbaar zijn?
Nee, het gaat juist niet om de opslag, die is gewoon het uitsmeren van de boeterente en valt gewoon onder de betaalde hypotheekrente, dus aftrekbaar, het gaat me om die eenmalige administratiekosten.quote:
Ik heb sowieso al niet zo'n hoge pet op van ikbenfrits.nl want rentemiddeling is volgens hen nooit voordeliger, en ze sturen in hun afkeer van rentemiddeling altijd aan op een veel te dure manier van oversluiten, maar ze geven dus informatie die regelrecht strijdig is met de informatie op de site van de belastingdienst.quote:Op dinsdag 18 april 2017 19:14 schreef belfis het volgende:
[..]
Nee, dit is niet uit te leggen, want het zijn kosten die gemaakt worden ten behoeve van een hypotheek. En kosten die gemaakt zijn t.a.v. de hypotheek zijn in het algemeen aftrekbaar.
U zult in de wet inkomstenbelasting geen bepaling lezen of deze kosten wel of niet aftrekbaar zijn. De Belastingdienst baseert zich hier kennelijk op een interpretatie van de Dienst zelf. Een site als: ikbenfrits.nl - toch niet de eerste de beste die een module heeft op de site om uit te rekenen hoeveel het rentepercentage wordt bij rentemiddeling, heeft een andere interpretatie, i.c. wel aftrekbaar. Leest u zelf onder: Rentemiddeling en belasting.
Omdat deze kosten niet zien op het verkrijgen van de financiering. Maar op het spreiden van die rente.quote:Op maandag 17 april 2017 23:40 schreef Leandra het volgende:
Kan iemand me uitleggen waarom de administratiekosten die je bij rentemiddeling moet betalen niet aftrekbaar zijn?
Ik kon hem ook niet vinden...(woon ook buiten NL en werk in NL) maar hoe zit het dan met de vermogensrendementheffing?quote:Op vrijdag 31 maart 2017 10:41 schreef robbietobbie het volgende:
[..]
Doet er niet meer toe, alleen voor bepaling van de 90% regel (kwalificatie).
Je betaalt als niet-inwoner geen vermogensrendementheffing in NL tenzij je onroerend goed hebt, en dat kun je wel aangeven. Spaargeld/beleggingen zijn belastbaar in je woonland.quote:Op donderdag 20 april 2017 15:24 schreef aegir_de_viking het volgende:
[..]
Ik kon hem ook niet vinden...(woon ook buiten NL en werk in NL) maar hoe zit het dan met de vermogensrendementheffing?
Thx,quote:Op donderdag 20 april 2017 15:39 schreef robbietobbie het volgende:
[..]
Je betaalt als niet-inwoner geen vermogensrendementheffing in NL tenzij je onroerend goed hebt, en dat kun je wel aangeven. Spaargeld/beleggingen zijn belastbaar in je woonland.
Klopt, voorlopig zitten de meeste mensen daar een stuk beter. Hopelijk gaan we hier ook naar een dergelijk systeem toequote:Op donderdag 20 april 2017 17:18 schreef aegir_de_viking het volgende:
[..]
Thx,
Ik heb het inderdaad gevonden op internet. In DLD betaal je blijkbaar 25% belasting over het werkelijke rendement met een vrijstelling van ¤800 (alleen) of ¤1600 (samen met partner).
Stukje gunstiger dan in NL voor mijn gevoel, tenzij je hele hoge koerswinsten maakt op de beurs.
Hoeveel rente heb je in totaal betaald in 2016? Wanneer was dr hypotheek overdracht?quote:Op zondag 23 april 2017 10:59 schreef Vw1990 het volgende:
Hey forummers,
Ik heb een vraagje omtrent mijn belastingaangifte 2016.
Ik heb een doorsnee full time baan met 28000 bruto per jaar.
Voor de rest geen zorgtoeslag of huurtoeslag, ik ben alleenstaand.
Mei 2016 een koophuis gekocht van 123000 euro met een annuiteiten hypotheek.
Tot nu toe geen cent aan hypotheekrente aftrek ontvangen.
Nu heb ik mijn aangifte gedaan en er word geen woord gesproken over hypotheekrenteaftrek.
Nu krijg ik 1900 euro terug, maar ik had een stuk meer verwacht. Iedereen die ik spreek die een huis had gekocht praatte over 4000 euro.
Klopt dit? Als jullie meer details willen weten hoor ik dat graag.
Graag wil ik ook weten hoe ik hypotheekrenteaftrek aanvraag, ik heb op de site van de belastingsdienst gekeken en kan nergens een aanvraagformulier o.i.d. vinden.
Hier wat gegevens:
Ik heb een rentepercentage van 2.7%. Mijn maandelijkse rente is 272 euro en aflossing 220 euro.
Ik heb de gegevens even gekopieerd.
Terug te krijgen
1.960
Inkomen
Box 1: werk en woning
22.482
Verzamelinkomen
22.482
Berekening belasting en premie
Inkomstenbelasting
1.986
Premie volksverzekeringen
6.328
8.314
Heffingskortingen
5.222
Ingehouden loonheffing
5.052
10.274
Taxatiekosten hypotheek
300
Notariskosten hypotheek
440
Aanvraag Nationale Hypotheekgarantie
1.230
Bemiddelingskosten tussenpersoon
1.165
Andere kosten
0
Vriendelijk bedankt.
Groetjes
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |