Ik weiger met een Volvo te gaan.quote:Op zondag 19 maart 2017 12:30 schreef SgtPorkbeans het volgende:
De go-to wagen voor dit soort barrel runs is toch een Volvo Station?
Ik hoef geen grote auto. We zijn met zn 2.quote:Op zondag 19 maart 2017 12:36 schreef bluemoon23 het volgende:
Ja, naar de Noordkaap wil je wel een beetje ruimte om je heen.
Dat zou ik niet doen met een Civic of 309
Ik hoef geen auto met lage km stand.quote:Op zondag 19 maart 2017 12:53 schreef bluemoon23 het volgende:
Ik zou sowieso een stationwagen nemen.
Als je niet focust op een lage km.stand dan zijn er genoeg te vinden van eind jaren 90 voor rond de ¤500
Het leek erop dat je specifiek zocht naar auto`s met een lage kmstand omdat ze wel een oud bouwjaar hadden. (1986 en 1990)quote:Op zondag 19 maart 2017 13:04 schreef Miniem het volgende:
Ik hoef geen auto met lage km stand.
Vroeg alleen of bovenstaande autos een goede optie zijn qua betrouwbaarheid.
Beproefde carburateur?quote:Op zondag 19 maart 2017 13:32 schreef TheRipper het volgende:
Beide auto's hebben een betrouwbaar blok imho, roest is met deze bouwjaren bepalend welke de beste keus is.
Honda heeft een beproefde carburateur, de 309 heeft injectie en een catalysator.
Ik zou voor de Honda gaan.
Bouwjaar mag max 1999 zijn. Vergeten te vermelden.quote:Op zondag 19 maart 2017 13:40 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Het leek erop dat je specifiek zocht naar auto`s met een lage kmstand omdat ze wel een oud bouwjaar hadden. (1986 en 1990)
Of je moet al expres zulke oude auto`s willen hebben omdat je dat mooier lijkt ofzo.
Maar voor het geld kun je wel auto`s krijgen die minimaal 10 jaar jonger zijn.
Vanaf 1987 ongeveer hebben auto's catalysatoren, die eerste generatie injectiesystemen die erbij hoorden waren nog niet zo optimaal als nu.quote:Op zondag 19 maart 2017 13:43 schreef Miniem het volgende:
[..]
Beproefde carburateur?
Injectie is dus een nadeel?
Thnx voor je reactie, ik ga wss dit weekend naar een Mazda 121 met cabriodak en berenvelgen kijkenquote:Op maandag 20 maart 2017 18:30 schreef Dingest het volgende:
In die Peugeot ligt een TU blokje. Zijn op zich prima, maar de koppakkingen ervan willen nog wel eens lek gaan - helft van de tijd dan het hoekje rechtsvoor (als je voor de auto staat) olie naar buiten. Als je een beetje handig bent: bestel via Ebay uit de UK een nieuwe koppakkingset (inclusief rekbouten, kost je iets van 60e) en een nieuwe d-riem (los of set met spanrol/wp, eigen keuze). Ding kan je onderweg dan vrij eenvoudig vervangen als het nodig is![]()
Voor de rest is het een kwestie van geluk hebben, wat je ook koopt. Charme van dit soort rittenZorg vooraf dat je banden en remmen in orde zijn, eventueel een beurtje geven, reservevloeistoffen en -onderdelen (naar keuze*) mee, gereedschapsetje inladen en zorgen voor tape, vloeibare pakking, tiewraps en ijzerdraad. Kan je een heel eind, desnoods weer thuis, mee komen
![]()
*dingen die vaak kapot gaan: multiriem, dynamo, startmotor en koelingsproblemen/thermostaat (soms met lekke koppakking tot gevolg).
Ongezien kopen !quote:Op donderdag 30 maart 2017 19:27 schreef Miniem het volgende:
Thnx voor je reactie, ik ga wss dit weekend naar een Mazda 121 met cabriodak en berenvelgen kijkenZag toevallig in een oud topic hier op Fok dat je er ook 1 bezit of had iig
Klopt, ook met cabriodak en berenvelgen. Ik heb hem nog ergens in een stalling staanquote:Op donderdag 30 maart 2017 19:27 schreef Miniem het volgende:
[..]
Thnx voor je reactie, ik ga wss dit weekend naar een Mazda 121 met cabriodak en berenvelgen kijkenZag toevallig in een oud topic hier op Fok dat je er ook 1 bezit of had iig
Zijn vorig jaar nieuwe dorpels ingelast. Als het goed is geen last van roest verder, maar dat ga ik checken. Er staat 195.000km op de teller. Hopelijk niks mis met de koppeling/druklager. Sowieso apk tot volgend jaar.quote:Op donderdag 30 maart 2017 20:22 schreef Dingest het volgende:
[..]
Klopt, ook met cabriodak en berenvelgen. Ik heb hem nog ergens in een stalling staanZelf heb ik het altijd fijne autootjes gevonden.
Op zich rijden ze prima en ze zijn tamelijk ruim van binnen, maar dankzij die kleine kont is de CW-waarde niet zo gunstig als hatchbacks uit hetzelfde segment (en een hatchback is wel iets praktischer met dingen inladen). Dus ze zijn niet zo extreem zuinig als bijv. een 205 of een AX. Technisch zijn ze over het algemeen prima. Druklagers willen rond de 150.000 km nog wel eens lawaai gaan maken. Hun grootste nadeel is roest, vooral bodem en dorpels (ook de binnendorpels), en de meeste zijn inmiddels wel weggerot. Voor zoiets als dit is dat geen probleem, zolang de APK maar ná het evenement verloopt![]()
Mocht je die 121 nemen en na de rit is hij (wel) klaar voor de sloop, laat het even weten. Wellicht heb ik nog wat aan (sommige) onderdelen.
Die ga je voor de TS zijn budget niet vinden.quote:Op donderdag 30 maart 2017 20:12 schreef XL het volgende:
Zo'n challenge vraagt eigenlijk om een Lada Niva of Fiat Panda 4x4
Ik heb aan die van mij na aanschaf voor 500e preventief laten lassen op stukken die niet al te best waren, maar nog wel APK-waardig. Jaar erop kon er alsnog voor 250e aan gelast worden voor de APK, en nog eens 2 jaar later kwam er zoveel bij dat ik besloten heb de auto te stallen. Bij mijn eerste 121 heeft de lasser het zelfs maar opgegeven, begon een taak zonder einde te worden.quote:Op donderdag 30 maart 2017 22:46 schreef Miniem het volgende:
[..]
Zijn vorig jaar nieuwe dorpels ingelast. Als het goed is geen last van roest verder, maar dat ga ik checken. Er staat 195.000km op de teller. Hopelijk niks mis met de koppeling/druklager. Sowieso apk tot volgend jaar.
In de zomer naar de Noordkaap kan je met elke auto wel doen hoorquote:Op donderdag 30 maart 2017 20:12 schreef XL het volgende:
Zo'n challenge vraagt eigenlijk om een Lada Niva of Fiat Panda 4x4
Ja, dat geloof ik.quote:Op donderdag 30 maart 2017 23:10 schreef Dingest het volgende:
[..]
Ik heb aan die van mij na aanschaf voor 500e preventief laten lassen op stukken die niet al te best waren, maar nog wel APK-waardig. Jaar erop kon er alsnog voor 250e aan gelast worden voor de APK, en nog eens 2 jaar later kwam er zoveel bij dat ik besloten heb de auto te stallen. Bij mijn eerste 121 heeft de lasser het zelfs maar opgegeven, begon een taak zonder einde te worden.
Geloof me: dat ding roest op andere (verborgen) plekken echt wel vrolijk verder dan alleen wat dorpels
Met draaiende motor luisteren of er verschil is in geluid tussen vrij lopen en met de koppeling ingetrapt. Als er (licht) gejank is dat verdwijnt bij het intrappen van de koppeling, dan is dat het druklager. En als die echt ver heen is, dan hoor je hem tijdens het rijden ook wel (jankt mee op de toeren).quote:Op vrijdag 31 maart 2017 09:45 schreef Miniem het volgende:
[..]
Ja, dat geloof ik.
Verkoop hem als het goed is erna toch weer. Hoe kun je de koppeling testen?
Thnx voor de info.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 10:35 schreef Dingest het volgende:
[..]
Met draaiende motor luisteren of er verschil is in geluid tussen vrij lopen en met de koppeling ingetrapt. Als er (licht) gejank is dat verdwijnt bij het intrappen van de koppeling, dan is dat het druklager. En als die echt ver heen is, dan hoor je hem tijdens het rijden ook wel (jankt mee op de toeren).
Koppeling zelf test je door aan te voelen of hij niet te hoog opkomt, en bij rond de 70/80 in z'n 4/5 even plots vol op het gas te gaan. Als de auto (veel) meer toeren maakt dan dat hij optrekt (of als hij hoog in de toeren blijft hangen bij het terugschakelen) dan slipt de koppeling.
De koppeling gaat sowieso vrij licht, uit mijn hoofd weet ik niet meer of de koppeling van nature al vrij hoog aangrijpt (staat mij bij van wel). Maar niet kopen als-ie slipt of als je het druklager dus hoort, nee. Tenzij je zelf de boel zou kunnen vervangenquote:Op vrijdag 31 maart 2017 12:00 schreef Miniem het volgende:
[..]
Thnx voor de info.
Niet kopen als je het druklager hoort of als de koppeling hoog opkomt neem ik aan?
Gisteren gaan kijken en gekocht.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 21:36 schreef Dingest het volgende:
[..]
De koppeling gaat sowieso vrij licht, uit mijn hoofd weet ik niet meer of de koppeling van nature al vrij hoog aangrijpt (staat mij bij van wel). Maar niet kopen als-ie slipt of als je het druklager dus hoort, nee. Tenzij je zelf de boel zou kunnen vervangen![]()
Vraag gewoon naar de onderhoudshistorie. Zo te zien staat het ding al een aardige tijd op hun naam, dus daar weten ze vast wel iets over.
Leuke keuze, gefeliciteerdquote:Op maandag 3 april 2017 06:44 schreef Miniem het volgende:
[..]
Gisteren gaan kijken en gekocht.
Leuke auto, rijdt fijn. Ruimer dan gedacht. Wel wat kleine gebreken maar doet niks af aan het rijden. Dak gaat alleen elektrisch open van achter naar voor en niet van voor naar achter. Ofja, wel open maar niet dicht. Kofferbak gaat alleen open met de ontgrendeling van binnen. Bestuurdersstoel is het stof aardig van gaan rafelen.
Maar verder erg fijn.Zou alleen het dakje en het kofferbakslot willen maken, enig idee waar te beginnen?
Heb er 3 sleutels bij, even testen dan. Vind het ook niet zon grote issue, eveneens met het dak. Van de inbussleutel wist ik. Die dopjes zijn er al vanaf, de vorige eigenaar had het gezegd. Mijn vriendin ging er vanochtend mee naar het werk, drukt ze per ongeluk op juist die ene knop van het dakquote:Op maandag 3 april 2017 11:10 schreef Dingest het volgende:
[..]
Leuke keuze, gefeliciteerd![]()
Als de kofferbak niet met de sleutel open kan, dan is of het slot kapot of er zit een ander slot in en heb je daar niet de juiste sleutel voor (check even of je meer dan 1 sleutel hebt dus). Enige manier om dat op te lossen is kijken of er nog ergens op de sloop een slot (met sleutel) is. Of je gooit alleen de waardevolle dingen in de kofferbak en de dingen die je bijna nooit gebruikt en de rest gooi je op de achterbank![]()
Het dakje zal waarschijnlijk in de bedieningsmodule zelf zitten, de mijne had er ook last van (maar het kan ook het motortje zelf zijn; kunnen overbelast raken als ze met te grote rijsnelheid het dak weer moeten sluiten). Die modules zijn niet moeilijk te demonteren, dat kun je even doen en de aansluitingen checken/opschonen, maar de kans is klein dat je nog een gebruikte ergens gaat vinden. Je kunt het dakje handmatig dicht (en open) draaien met een inbussleutel, dat gaat schuil onder het afdekdopje naast de schakelaar boven de achterbank. Ik reed in de praktijk toch eigenlijk nooit met het dak vol open op de snelweg, veel te waaiierig/lawaaiig, dus ik vond het niet zo'n issue
Hoe kan je nou per ongeluk op dat knopje drukken?quote:Op maandag 3 april 2017 11:53 schreef Miniem het volgende:
[..]
Heb er 3 sleutels bij, even testen dan. Vind het ook niet zon grote issue, eveneens met het dak. Van de inbussleutel wist ik. Die dopjes zijn er al vanaf, de vorige eigenaar had het gezegd. Mijn vriendin ging er vanochtend mee naar het werk, drukt ze per ongeluk op juist die ene knop van het dakinbussleutel pakken dan maar
Leuk detail is dat de gele kentekenpapieren uit 1992 er nog bij zaten, nog niet eerder gezien. Verder is hij professioneel Subaru blauw gespoten, ik zit over te denken om een dergelijke livery er op te stickeren.
Verder vraag ik me af of ik nog reserve onderdelen van de sloop zal halen, zoja wat? Bestaan er trouwens ook dakrekjes of dakdragers voor?
Ben benieuwd hoelang het autootje nog meegaat. Vooralsnog lijkt hij me zeer degelijk.
Koop ze dan allebei mocht er 1 stuk gaan kan je verder in de anderequote:Op zondag 19 maart 2017 12:40 schreef Miniem het volgende:
[..]
Ik hoef geen grote auto. We zijn met zn 2.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |