Alieda-R | zondag 19 maart 2017 @ 11:57 |
Ik ben op zoek naar een andere tweedehands auto. Ik heb nu een Daihatsu Cuore uit 1997, klein, zuinig (gemiddeld 1:19), nooit problemen mee en rijdt erg fijn. Maar gezien er voor mijn vriend aan de passagierskant bijna geen beenruimte ( mijn vriend is bijna 2 meter) is toch maar op zoek naar een andere auto. Druk aan het speuren op marktplaats, maar twijfel tussen een aantal auto's. Deawoo Matiz, Suzuki Swift of een Ford Ka. Van de Matiz weet ik dat het fijne auto's zijn om in te rijden, mijn vader heeft er 1 die ik weleens geleend heb. Suzuki heb ik ook al gehad maar dan de Alto, maar qua gewicht/verbruik komt de Swift wel overeen, alleen is iets groter. Over de Ford Ka hoor ik vele verhalen van mensen dat ze heel snel roesten maar anderen zeggen weer dat dat vooral alleen bij de dorpels is, wat op zich niet zo'n probleem is want dorpels zijn makkelijk te lassen. Wie heeft tips? Of misschien andere auto's dan bovenstaande die wel licht zijn (wil niet teveel belasting betalen) en zuinig in benzineverbruik. | |
pfefferkatze | zondag 19 maart 2017 @ 12:04 |
Heb je ooit in een auto gereden die niet in de klasse Cuore/Matiz/Ka/Alto zat? Vraag me af of je ooit ervaren hebt wat een echt fijne auto is om in te rijden. | |
Alieda-R | zondag 19 maart 2017 @ 12:07 |
Wat mensen vaak fijne auto's noemen zijn over het algemeen grote zware auto's. Heb ik weleens in gereden maar vind het niks. Hoe kleiner hoe fijner. En gewicht/benzineverbruik is belangrijk. Wil bijvoorbeeld geen 100 euro per kwartaal kwijt zijn aan belasting. Heb in het verleden ook een Peugeot 106 gehad, vond ik wat belastingtarief betreft duur genoeg. | |
junkiesietze | maandag 20 maart 2017 @ 15:29 |
Maar wat is je budget | |
niepleuje | maandag 20 maart 2017 @ 15:49 |
Renault Twingo? | |
caspervc | maandag 20 maart 2017 @ 16:35 |
Van jou rijtje sowieso Swift. Rijdt het beste, roest niet, en is nog enigszins veilig. | |
Actaeon | maandag 20 maart 2017 @ 19:33 |
Ik heb het ook niet helemaal scherp hoor maar ga je er dan wel genoeg op vooruit qua beenruimte voor de passagier bij de genoemde auto's? Aangezien dat een primaire reden is om de Cuore weg te doen. | |
Fer | maandag 20 maart 2017 @ 21:14 |
106 weegt toch ook niets. Is een Wagon R misschien iets. Die is wat hoger. | |
vaduz | maandag 20 maart 2017 @ 21:33 |
Een lichtblauwe? | |
Catch22- | maandag 20 maart 2017 @ 21:42 |
Een 106 is niet te doen als je lang bent. Swift is dan beter. 306 kan nog wel. Zelf ook gereden, past prima. Qua betrouwbaarheid wel minder dan de Swift denk ik | |
niepleuje | maandag 20 maart 2017 @ 21:46 |
Uiteraard | |
vaduz | maandag 20 maart 2017 @ 21:47 |
| |
PascalDutch | woensdag 22 maart 2017 @ 12:18 |
Dat die Ka's roesten is alleen bij de eerste serie zo, is tot 2003 ofzo geloof ik. Die erna komen zijn een stuk beter qua roest. Desalniettemin erg kleien auto's waar je vriend nog steeds geen ruimte heeft. Zou eerder in de richting van de Opel Corsa's, Seat Ibiza's of Volkswagen Polo's gaan kijken anders schiet je er qua ruimte niet heel veel mee op volgens mij. | |
Alieda-R | woensdag 22 maart 2017 @ 12:23 |
Ik ben nu onderweg om een Matiz te bezichtigen, eens zien of dat wat is. Qua ruimte in elk geval veel beter dan de auto die ik nu heb, heb de Matiz van mijn vader weleens geleend en mijn vriend past er prima in. Ook rijdt een Matiz prettig. | |
nogeenoudebekende | woensdag 22 maart 2017 @ 12:23 |
Wagon R is geniaal. Ik heb zelf een 1.2 automaat. Banken naar beneden en je hebt meer laadruimte dan een combo. En aan het stoplicht knal ik iedereen eruit als ik het pedaal naar de vloer stamp. . . En de hogere zitpositie is ideaal voor mij ivm rugproblemen. | |
Alieda-R | woensdag 22 maart 2017 @ 12:26 |
Wagon R heb ik ook naar gekeken maar is niet iets voor mij, vind ze niet mooi. Kon van een buurman een Multipla overnemen maar die vind ik nog lelijker. | |
Alieda-R | woensdag 22 maart 2017 @ 12:26 |
Voor mij is genoeg ruimte aan passagierskant het belangrijkste, ik ben degene die rijd, mijn vriend heeft geen rijbewijs dus als hij niet achter het stuur kan zitten maakt niet uit. | |
Alieda-R | woensdag 22 maart 2017 @ 12:30 |
Roest wel, heb er meerdere bekeken waar heel veel laswerk aan gedaan moest worden. | |
Alieda-R | woensdag 22 maart 2017 @ 12:31 |
Zelf een Alto heeft meer ruimte. Heb zelf een Alto uit 1998 gehad en mijn vriend kon daar redelijk goed in zitten. | |
Tango5Romeo | woensdag 22 maart 2017 @ 12:40 |
Fiat 500 Twin Air. E27 per maand, ik haal een verbruik tussen de 1 op 17 (winter) en 1 op 19 (zomer). Dat is ongeveer 60% snelwegkilometers. Rijdt lekker en is een leuke auto. | |
Patrice_Consigny | woensdag 22 maart 2017 @ 12:45 |
Nooit een ongeluk mee krijgen anders ben je tosti. | |
nogeenoudebekende | woensdag 22 maart 2017 @ 12:47 |
Als er wat minder mobiele mensen vervoerd moeten worden hangen ze altijd bij mij aan de bel omdat die "frikandel" toch wel handiger is om mensen te vervoeren. Makkelijke en toegankelijke instap ook, veel hoofdruimte. | |
Tango5Romeo | woensdag 22 maart 2017 @ 13:00 |
Nee, hoor. | |
Zolderkamer | woensdag 22 maart 2017 @ 13:05 |
Van dat lijstje is de Swift de beste optie.. Een Matiz is gewoon ronduit slechte bouwkwaliteit.. Ka's roesten echt niet alleen op de dorpels, en zijn motorisch slechter dan de Swift/japanners in het algemeen.. Een Swift roest ook wel, maar dat is wel de meest kwalitatieve auto.. Een wagon R / Agila en vergelijkbare modellen zijn idd ideaal voor langere mensen.. die hebben een hogere zitpositie | |
nogeenoudebekende | woensdag 22 maart 2017 @ 13:14 |
Toegegeven, stond laatst naast een Model S en die ging er inderdaad rapper vandoor. | |
Straatcommando. | woensdag 22 maart 2017 @ 13:59 |
Eens maar ze roesten wel. | |
Catch22- | woensdag 22 maart 2017 @ 14:21 |
Op de eerste vijf meter misschien ja | |
Alieda-R | woensdag 22 maart 2017 @ 17:19 |
Heb vanmiddag een Matiz gekocht, rijdt erg fijn en mijn vriend heeft voldoende beenruimte | |
Alieda-R | woensdag 22 maart 2017 @ 17:21 |
Dat is met bijna alle auto's het geval als je een flinke aanrijding krijgt, hier in de buurt is laatst nog een landrover tegen een boom gegaan, bestuurder overleden. | |
Fer | woensdag 22 maart 2017 @ 19:42 |
Matiz, cilinderkop is nog kleiner dan een broodtrommel. | |
Hyperdude | woensdag 22 maart 2017 @ 19:48 |
Da's niet zo'n goed voorbeeld. Landrovers zijn ze na 1000 jaar productie mee gestopt omdat ie onmogelijk aan de huidige botseisen meer kon voldoen. Gefeliciteerd met je nieuwe bakkie. | |
Alieda-R | woensdag 22 maart 2017 @ 21:12 |
Dacht dat dat sterke auto's waren, maar blijkbaar dus niet zo sterk. Maar een boom is harder dan welke auto dan ook. Bedankt voor de felicitatie. | |
Ivo1985 | woensdag 22 maart 2017 @ 23:30 |
Ze zijn sterk als in "ze rijden zo tegen elke berg op, of door een modderpoel van een meter diep, of trekken een gevulde paardentrailer van 2000kg zo door een drassig weiland heen" Alleen als je botst... Tja dan is het een ontwerp wat voldoet aan de normen van 60 jaar geleden. En dan is een hagelnieuwe Aygo dus veiliger. | |
Metro2005 | donderdag 23 maart 2017 @ 12:57 |
De eerste swift die niet roest moet nog gemaakt worden. | |
Patrice_Consigny | donderdag 23 maart 2017 @ 17:08 |
Anekdotisch bewijs, daarnaast als het een Defender betrof dan heb je geen kreukelzones of andere veiligheidsmechanismen als je een veilig voorbeeld wil moet je Volvo nemen, die hebben niks voor niks het Vision 2020 plan. Daarnaast heeft volgens de objectieve metingen van de NCAP de Matiz maar 2 sterren. Ik zeg gefeliciteerd met je aankoop en ik wil de pret niet drukken maar ik vraag me af waarom mensen auto's kiezen die relatief gezien minder veilig zijn dan anderen? | |
Fer | donderdag 23 maart 2017 @ 17:11 |
Je kunt je ook afvragen waarom mensen met een stalen tank van 2500kg door het verkeer moeten, met metalen bumpers of constructies ervoor. Bij een zijaanrijding zit zo'n ding ook op raamhoogte. | |
Patrice_Consigny | donderdag 23 maart 2017 @ 17:27 |
Het is geen kwestie van moeten maar van willen, naast zaken zoals de sociale status zijn SUVs in het geval van auto vs auto over het algemeen veiliger. | |
Ivo1985 | donderdag 23 maart 2017 @ 19:03 |
Dat filmpje laat nu precies zien dat SUV's in geval van auto VS auto onveiliger zijn. Alleen niet voor de bestuurder van de SUV. | |
Zolderkamer | donderdag 23 maart 2017 @ 19:52 |
En er zijn tig andere filmpjes te zien waarbij SUV's enorme zwabberbakken zijn die de bocht uit gaan of op hun oor willen slapen door het hoge zwaartepunt.. Het gevoel van veiligheid is alleen een gevoel.. | |
Patrice_Consigny | donderdag 23 maart 2017 @ 22:52 |
Hangt heel erg af van de SUV, de 'Moose test bijvoorbeeld wordt door de Volvo XC90, Volkswagen Touareg exemplarisch gedaan, de Jeep Grand Cherokee daarentegen... Het gevoel van veiligheid is zeker niet alleen een gevoel, helemaal bij de XC90. Bron | |
Alieda-R | maandag 27 maart 2017 @ 19:05 |
Niet iedereen kan een dure zware auto betalen. Ik moet nu rond de 60 euro per maand betalen aan belasting, is voor mij al vrij duur gezien ik voorheen 37 per kwartaal betaalde. Daarnaast kijk ik ook naar wat prettig rijdt. Ik vind een Matiz, Alto, Cuore e.d. prettiger rijden dan bijvoorbeeld een grote Volvo of een Mercedes. Heb nu al het idee dat ik in een hele grote auto rij terwijl een Matiz nog best klein is, maar ben kleiner gewend. | |
Patrice_Consigny | maandag 27 maart 2017 @ 21:18 |
Bedankt, de geldkwestie vergeet ik nogal als domme Zwitser met een ander referentiekader. | |
leolinedance | donderdag 30 maart 2017 @ 00:43 |
Heeft veel vakjes. En zo'n a-segmenter is een erg leuk autootje! | |
leolinedance | donderdag 30 maart 2017 @ 00:47 |
Ik weet wel zeker dat dat niet de enige auto is de een Wagon R eruit 'sprint' | |
leolinedance | donderdag 30 maart 2017 @ 00:51 |
Omdat er andere voordelen aan kleven natuurlijk. Prijs, grootte, comfort etc. We kunnen niet allemaal een nieuwe Volvo V90 rijden, om maar wat te noemen. Gefeliciteerd TS | |
#ANONIEM | donderdag 30 maart 2017 @ 08:11 |
Net zoals 95% van het wagenpark in NL ! Een Wagon R doet 0-100 in ? 13-14 seconden? | |
Pinda555 | maandag 10 april 2017 @ 11:03 |
60 euro aan wegenbelasting per maand voor een matiz? In wat voor een overprijst gat woon jij dan. Daarnaast heeft iedereen natuurlijk een andere definitie mbt grote auto, maar een formaatje VW golf oid is toch niet groot? Rijlessen worden notabene ook in zulke auto's of anders een nogn kleinere Polo gehouden. | |
Geralt | maandag 10 april 2017 @ 11:23 |
! | |
Alieda-R | maandag 10 april 2017 @ 14:05 |
Foutje, is per kwartaal Mijn vader betaalt voor zijn Matiz minder, zijn Matiz is 1kg lichter dan die van mij, die van hem weegt 750kg, die van mij 751kg. [ Bericht 3% gewijzigd door Alieda-R op 10-04-2017 14:14:46 ] | |
Catch22- | maandag 10 april 2017 @ 14:09 |
als je hard stampt dan gaat hij vast snel naar de 30. En als mensen om je heen niet gaan racen maar normaal optrekken, tsja, dan ben je sneller |