abonnement Unibet Coolblue
pi_169611019
Zijn er vandaag de dag nog mensen die dat doen?
Sprookjes of verhaaltjes voorlezen aan hun kinderen of kleinkinderen?
  zaterdag 18 maart 2017 @ 17:29:47 #2
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_169611056
Tuurlijk!
Elke dag voor het slapen gaan. Vaste prik. En als het eens niet gebeurt wegens straf is het tranen met tuiten. ;)

Momenteel lezen we Harry Potter. Ik had ze zelf nooit gelezen dus voor mij net zo leuk als voor hen.

[ Bericht 0% gewijzigd door BE op 18-03-2017 17:48:07 ]
***
  Moderator zaterdag 18 maart 2017 @ 17:31:32 #3
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
  zaterdag 18 maart 2017 @ 17:33:01 #4
149959 SQ
snelle trees
pi_169611124
Tuurlijk wel, iedereen die ik ken met kinderen leest voor. Dat is tijdloos!
Hier tussen de 2 en 10 boekjes per dag, afhankelijk van hoe d'r pet staat ;)
disclaimer
pi_169611134
Dat doet me veel plezier. Ik dacht echt dat kinderen vandaag de dag daar niks meer om geven.
Gelukkig zie ik dat dus verkeerd.
Zelf ben ik nooit voorgelezen, maar ik vond dat geen probleem, ik had altijd boeken onder mijn matras, die ik ging lezen zodra mam of pap naar beneden gingen.
pi_169612600
Hier wordt ook de hele dag doordat voorgelezen, hij komt zelf boekjes aandragen. Geduld om het verhaal te volgen heeft hij dan weer niet echt, maar dat komt vast nog wel (hij is nog geen 2).
pi_169612728
Nu niet meer, pubers stellen dat wat minder op prijs zeg maar.
Maar toen hij jonger was elke dag. Begonnen met dikkie dik, jip en janneke, pinkeltje, sprookjes e.d., daarna verhalen zoals de hobbit en andere van dat soort verhalen.
Ook weleens een "miskleun" gemaakt, vooral blij dat het voorlezen te langzaam ging en ik zelf vooruit las. De wetten van magie bv bleek daardoor niet echt heel geschikt voor jongere luisteraars (6+) :D Dodged a bullet there!

Maar toen hij heel klein was veel herhaling op verzoek, 1001 keer hetzelfde boekje. Vanaf een jaar of 4/5 minder herhaling en meer "spannende" verhalen.
Naast boeken ook "zelfverzonnen" verhalen, soms echt geheel verzonnen, soms verhalen met een eigen "twist".
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_169613659
Wij lezen ook iedere dag voor. Nu ook Harry Potter, erg leuk om voor te lezen.

Zelf leest ze ook, ook stiekem in bed als ze denkt dat wij het niet door hebben ❤
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_169614790
Altijd, iedere dag!
Bij het slaapritueel, maar ook overdag regelmatig.

Soms, als ik even niet kan voorlezen gaat m'n oudste (van 4) de jongste "voorlezen". O+
pi_169615562
naast de normale overdag boekjes die hij zelf pakt en bekijkt of voorgelezen wil worden, hebben wij een slaapboek.

Een speciaal in slaap lees boek dus :D
Schudden voor gebruik
pi_169639131
In mijn omgeving leest iedereen met kinderen ook nog wel voor. Meestal idd voor het slapen, maar ook gewoon zo overdag.

Er is zelfs een speciaal initiatief ontwikkeld waarbij er een vrijwilliger komt voorlezen in gezinnen waarbij het kind/de kinderen een taalachterstand hebben. En dat zo ook aan de ouders probeert over te brengen omdat voorlezen de taalontwikkeling stimuleert.

http://voorleesexpress.nl/
pi_169639335
Elke avond, vanalles en nog wat. Meegroeiend met het kind, van nijntje tot nu een geschiedenisboek met allerlei verhalen voor een meisje van 7.
Whatever...
pi_169639394
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 21:32 schreef _Hestia_ het volgende:
In mijn omgeving leest iedereen met kinderen ook nog wel voor. Meestal idd voor het slapen, maar ook gewoon zo overdag.

Er is zelfs een speciaal initiatief ontwikkeld waarbij er een vrijwilliger komt voorlezen in gezinnen waarbij het kind/de kinderen een taalachterstand hebben. En dat zo ook aan de ouders probeert over te brengen omdat voorlezen de taalontwikkeling stimuleert.

http://voorleesexpress.nl/
Dit doe ik al enige tijd in Rotterdam, ontzettend leuk én heel waardevol. :)

Daarnaast lees ik jaarlijks voor tijdens het voorleesontbijt op een basisschool in de buurt.

Zelf nog geen kinderen, maar indien die er komen, wordt voorlezen zeker vaste prik.
  Licht Ontvlambaar zondag 19 maart 2017 @ 21:49:20 #14
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_169639659
Nog steeds heel regelmatig en ze is bijna 13 :)
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_169639823
quote:
1s.gif Op zondag 19 maart 2017 21:40 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Dit doe ik al enige tijd in Rotterdam, ontzettend leuk én heel waardevol. :)

Daarnaast lees ik jaarlijks voor tijdens het voorleesontbijt op een basisschool in de buurt.

Zelf nog geen kinderen, maar indien die er komen, wordt voorlezen zeker vaste prik.
Ja ik wilde het gaan doen, maar ik ga verhuizen en in mijn nieuwe stad is het er helaas nog niet. Maar ik ga wel informeren of ze er mee bezig zijn. Een stad verderop is het wel, dus anders misschien daar naartoe anders. Ik heb tijdens mijn SPH-opleiding iets soortgelijks gedaan ( alleen was dat dan spel-aan-huis) en dat was ook erg leuk en waardevol :Y

En hier zelf ook geen kinderen maar voorlezen aan neefjes of andere kinderen doe ik wel graag :Y
pi_169649211
Vanaf dat ze een maand of 3 oud is lezen wij iedere dag voor.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_169649257
quote:
1s.gif Op zondag 19 maart 2017 21:40 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Dit doe ik al enige tijd in Rotterdam, ontzettend leuk én heel waardevol. :)

Daarnaast lees ik jaarlijks voor tijdens het voorleesontbijt op een basisschool in de buurt.

Zelf nog geen kinderen, maar indien die er komen, wordt voorlezen zeker vaste prik.
enkele jaren terug vroegen ze nieuwe vrijwilligers. Ik heb me opgegeven en er nooit meer iets van gehoord.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_169649289
Kan me niet herinneren dat ik na de kleuterklas nog voorgelezen werd/wilde worden. Verslond daarna zelfstandig boeken, gaat veel sneller dan voorlezen. :P
pi_169649397
Ik kreeg net een flashback naar mijn jeugd waar mijn ouders en grootouders dat deden. Bedankt TS.
  maandag 20 maart 2017 @ 12:53:15 #20
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_169649915
De jongste van 4 wil er niet aan... die trekt het boek uit m'n handen en leest mij voor. :').
And so is the past
pi_169650082
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 19:59 schreef miss_sly het volgende:
Wij lezen ook iedere dag voor. Nu ook Harry Potter, erg leuk om voor te lezen.

Zelf leest ze ook, ook stiekem in bed als ze denkt dat wij het niet door hebben ❤
Oh HP voorlezen O+
Daar heb ik nu al zin in. Kind is 2,5 :P
  maandag 20 maart 2017 @ 13:17:11 #22
85962 ioko
I Appear Missing
pi_169650404
Mijn kinderen (1,5 en 3,5) worden elke dag voorgelezen. Gouden boekjes, aanwijsboeken, Jip en Janneke en voor mijn zoontje soms ook Donald Duck.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  Moderator maandag 20 maart 2017 @ 13:53:44 #23
5428 crew  miss_sly
pi_169651237
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 12:26 schreef Chai het volgende:
Kan me niet herinneren dat ik na de kleuterklas nog voorgelezen werd/wilde worden. Verslond daarna zelfstandig boeken, gaat veel sneller dan voorlezen. :P
Voorlezen is niet alleen een kwestie van voorgelezen worden. Het is ook samen zijn, dicht bij elkaar zitten, samen iets lezen (we lezen vaak ook om de beurt een pagina), praten over wat er gelezen wordt, samen fantaseren.

Dus ondanks dat ze heel veel zelf leest, lezen we ook nog steeds voor. Ik vind het ook leuk om haar nu Harry Potter voor te lezen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_169651259
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 13:53 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Voorlezen is niet alleen een kwestie van voorgelezen worden. Het is ook samen zijn, dicht bij elkaar zitten, samen iets lezen (we lezen vaak ook om de beurt een pagina), praten over wat er gelezen wordt, samen fantaseren.

Dus ondanks dat ze heel veel zelf leest, lezen we ook nog steeds voor. Ik vind het ook leuk om haar nu Harry Potter voor te lezen.
Ja ben op dat gebied idd misschien wat verwaarloosd.
  Moderator maandag 20 maart 2017 @ 13:56:27 #25
5428 crew  miss_sly
pi_169651309
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 13:54 schreef Chai het volgende:

[..]

Ja ben op dat gebied idd misschien wat verwaarloosd.
O, nou, dat is niet wat ik bedoel, maar jij zegt dat je denkt dat je niet voorgelezen wilde worden omdat je zelf zoveel las, en ik wilde vertellen waarom voorlezen bij een kind dat prima zelf kan lezen, nog wel heel erg fijn kan zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_169674065
http://nos.nl/artikel/216(...)an-slecht-lezen.html
Jullie zijn dus goed bezig door als ouder extra aandacht te besteden aan taal en lezen. ^O^
pi_169921451
Hoe gaat het eigenlijk in de periode dat ze zelf leren lezen op school? Op welk tijdstip ga je dan thuis ofenen? In plaats dat ik voorlees, dat hij mij dan 's avonds voorleest? Ik kan mij herinneren dat ikzelf er niet veel van bakte en dat mijn moeder veel met mij ging ofenen.

Toen hij jonger was hebben wij samen boekjes bekeken. Nu lezen wij voornamelijk korte verhalen van dingen die aansluiten op zijn belevingswereld, geen sprookjes zoals ik mij uit mijn kindertijd kan herinneren. En als eerste worden steevast de poep- en plasverhalen uit het boekje gekozen.....maar dat is hoop ik de leeftijd en wordt ook weer minder.

[ Bericht 22% gewijzigd door Zana op 01-04-2017 10:55:52 ]
pi_169921598
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2017 10:48 schreef Zana het volgende:
Hoe gaat het eigenlijk in de periode dat ze zelf leren lezen op school? Op welk tijdstip ga je dan thuis ofenen? In plaats dat ik voorlees, dat hij mij dan 's avonds voorleest? Ik kan mij herinneren dat ikzelf er niet veel van bakte en dat mijn moeder veel met mij ging ofenen.

Toen hij jonger was hebben wij samen boekjes bekeken. Nu lezen wij voornamelijk korte verhalen van dingen die aansluiten op zijn belevingswereld, geen sprookjes zoals ik mij uit mijn kindertijd kan herinneren. En als eerste worden steevast de poep- en plasverhalen uit het boekje gekozen.....maar dat is hoop ik de leeftijd en wordt ook weer minder.
We lezen elke dag voor en we dwingen niets. Maar we proberen boeken en lezen leuk te maken. We hebben boeken in allerlei moeilijkheidsgradenudie we op de kamers neerleggen. Dan kiezen ze zelf waar ze zin in hebben.

Ze hoeven niet toe presteren. Maar misschien juist daardoor leest mijn oudste heel goed, met lezen 1,5 jaar voor op de cito. De jongste is nog kleuter, maar die wil hetzelfde als zus.. Dus tsja, die kent wel allerlei letters, maar daarmee oefenen we nooit, alleen als ze zelf om hulp vraagt.
Whatever...
pi_169972359
Al sinds ze een paar maanden oud is proberen wij onze dochter van 5 sowieso elke avond voor te lezen. Soms lukt dat niet vanwege al in de auto in slaap vallen, of omdat ze straf heeft. Maar gelukkig wordt er gedurende de dag ook nog vaak voorgelezen.
We lezen eigenlijk altijd voor wat ze zelf wil. Momenteel is dat elke avond een ander boekje, want mevrouw heeft de bibliotheek ontdekt. En overdag wil ze dat we de krant voorlezen als we die toevallig hebben liggen, of als ik zelf met een boek op de bank zit moet dat ook voorgelezen worden. En dat laatste is vaak best lastig, omdat ik boeken bij voorkeur in de originele taal lees, en er dus voornamelijk Engelstalige boeken in huis zijn. En dat is dat nog afgezien van de onderwerpen die ook best wel ongeschikt kunnen zijn voor kleuters.

Ook zelf lezen is helemaal 'the bomb' momenteel. Alles wat ze ziet leest ze (voor), van de boekjes die in haar kast staan, tot aan de bonnetjes van de supermarkt of de teksten op verpakkingen.

Volgens zowel de juf op school, als een dame van de bibliotheek die laatst een info-ochtend over (voor)lezen hield geeft voorlezen vanaf een zeer jonge leeftijd een flinke voorsprong in de taalontwikkeling, zeker ten opzichte van kinderen die ook op latere leeftijd niet of nauwelijks worden voorgelezen. Ze gaf daarbij aan dat kinderen die vanaf het eerste levensjaar regelmatig voorgelezen werden op het moment dat ze naar de basisschool gaan een woordenschat hebben die zo'n 2000 woorden groter is dan van kinderen die niet of nauwelijks zijn voorgelezen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')