abonnement Unibet Coolblue
pi_169604834
Ik zit met een idee in mijn hoofd om het octrooistelsel te hervormen op een dusdanige manier dat grote bedrijven niet meer tienduizenden octrooien erop na kunnen houden, zodat ze die kunnen gebruiken als stok om mee te slaan (ja, dat gebeurd) om de concurrentie of de kleintjes van de markt af te drukken.

Oorspronkelijk was het octrooirecht er om de adel te stimuleren om te innoveren, maar nu wordt het meer en meer een blok aan ons been. Dit is één van de mechanismen die grote bedrijven gebruiken om controle over de markt te krijgen en te behouden.

Logischerwijs zou je dan tot de conclusie komen om octrooien volledig te schrappen, maar er zijn situaties waarin ze van toepassing zijn en de kleintjes zouden kunnen helpen. Helaas helpen octrooien de kleintjes nu niet. Bedrijven gaan ten onder aan octrooirechtzaken omdat die zaken gecompliceerd zijn.

Daarnaast is er het probleem van de octrooi-trolls. Dit zijn bedrijven die niks anders doen dan het octrooistelsel misbruiken om andere bedrijven legaal af te persen. Hier heb ik ook een oplossing voor (een best wel simpele, overigens).

Nu vraag ik mij een aantal dingen af:
Met welk oorgaan kan ik het beste contact opnemen, zodat mijn idee het meeste effect soorteert? Kan ik het beste het Europarlement aanschrijven, of kan ik beter de tweede kamer aanschrijven? In het geval van een parlement, welke fractie? Misschien een specifiek fractielid?

Kan iemand mij hiermee helpen? Alvast bedankt.
pi_169604844
Alle tweede kamer fracties mailen.
  zaterdag 18 maart 2017 @ 10:21:52 #3
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_169604871
Een octrooi partij oprichten?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_169604922
Wat zou kunnen werkenbij dat de. Overheid standaard hun eigen uitvindingen gedaan met overheidsgeld octrooieert. Dit gaat dan naar een staatsfonds.als farmaceuten dan medicijnen willen ontwikkelen moeten ze een licentie nemen bijvoorbeeld.

Het geld van die licenties wordt dan direct weer in onderzoek gestoken uiteraard.

Zo stimuleer je onderzoek, laat je bedrijven niet wegkomen met het patenteren van zaken waarin ze prior art inpikken en zorg je ervoor dat vervolgonderzoek als onderdeel van de licentie deels of grotendeels in Nederland plaatsvindt.

Daarnaast kun je eisen stellen aan de bedrijven. Dus bijvoorbeeld die msd, die mag meer betalen omdat ze hun r&d hier weghalen.

Kortom: laat dat overheidsgeld voor ons belastingbegalens werken.
Whatever...
pi_169604971
De VVD werkt het alleen maar in de hand. Gezien je punt + innovatie kansen zou ik het als eerste proberen bij D66 en GroenLinks.

Ook kan het misschien wel interessant zijn om bij de Ondernemerspartij neer te leggen. Ze hebben dan geen zetel, ze zijn wel pro- zelfstandig en ondernemer waarbij dit punt wat jij benoemd eerder aan het licht komt.
pi_169605450
Is FvD misschien een optie? Bij de gevestigde orde heb ik een beetje het gevoel dat ze te koop zijn voor de hoogste bieder en totaal niet geïnterresserd zijn in de ideeën die een willekeurige burger hen toestuurt. Daarnaast kan ik mij indenken dat menigeen groot bedrijf of octrooi-troll hier gigantisch ongelukkig van wordt.
  zaterdag 18 maart 2017 @ 11:48:57 #7
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_169605829
D66, GL en SP zijn de partijen die je als eerste moet contacteren. Verder zou ik je aan willen raden om eens contact op te nemen met Eric Smit van Follow the Money, die kan vast wel wat voor je betekenen als het echt een goed idee is.
An apatheist is someone who is not interested in accepting or rejecting any claims that gods exist or do not exist.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')