FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Vrachtwagens en stationair
Ferzaterdag 18 maart 2017 @ 08:36
Twee vragen:

1. Als een vuilniswagen of een wagen met kraan achterop iets moet uitvoeren, drukken ze ergens een knop in gaat de motor harder draaien. Hoeveel toeren is dit ten opzichte van het stationair toerental.

2. Sommige vrachtwagens als ze echt stationair draaien, lijken een paar cilinders te missen. Je hoort dan Reng... reng ...reng ...reng ...reng. Is dit een defect of zijn die dingen zo ontworpen?
nogeenoudebekendezaterdag 18 maart 2017 @ 08:55
1 : Ja, dat is de Power Take Off oftewel PTO. Die pakt een toerental al naar gelang de taak die je verricht. Verschil verschilt dus per taak.

2: Geen idee wat je precies bedoelt maar lijkt mij een defect. Zelf vaker in de zomer bij gebrek aan standairco met draaiende motor en airco aan geslapen overdag maar stationair moet normaliter gewoon een toerental zijn.
#ANONIEMzaterdag 18 maart 2017 @ 09:07
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 08:36 schreef Fer het volgende:

2. Sommige vrachtwagens als ze echt stationair draaien, lijken een paar cilinders te missen. Je hoort dan Reng... reng ...reng ...reng ...reng. Is dit een defect of zijn die dingen zo ontworpen?
Doe het geluid anders eens na?
Zolderkamerzaterdag 18 maart 2017 @ 09:07
2: Je bedoeld dat je de koeler van de trailer/bak hoort?
Barrahzaterdag 18 maart 2017 @ 09:16
2 = misschien om brandstof te sparen?

Ik vind het zelf strijdvervelend dat veel chauffeurs vaak om niks de motor laten draaien tijdens wachten, laden/lossen e.d. ook als er geen koelinstallatie o.i.d. aanwezig is.
LoveAtFirstDrivezaterdag 18 maart 2017 @ 11:57
Ik denk dat ik wel weet wat je met 2 bedoelt. Dat hoor ik soms ook. Denk dat dat gewoon wat slijtage is, dat een motor wat 'ruiger' gaat klinken.

Dat nutteloos draaien vind ik ook irritant. Kan het wel begrijpen als je met 40 graden er in moet slapen en geen standairco hebt (ik laat m'n bus dan ook draaien). Wat ik niet begrijp is dat sommige vrachtwagenchauffeurs met hun 'open pijp' vol gas over de parkeerplaats rijden waar iedereen probeert te slapen. Lekker collegiaal ben je dan..
Ferzaterdag 18 maart 2017 @ 17:06
Enige voorbeeld wat ik kan vinden, maar dit is wel heel extreem.

daNpyzaterdag 18 maart 2017 @ 17:17
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 17:06 schreef Fer het volgende:
Enige voorbeeld wat ik kan vinden, maar dit is wel heel extreem.

Dit is niet echt een normale truck, maar ik denk dat het gewoon stationair lopen met zo veel mogelijk brandstof besparing is...
Sounddragonzaterdag 18 maart 2017 @ 18:34
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 08:36 schreef Fer het volgende:
Twee vragen:

1. Als een vuilniswagen of een wagen met kraan achterop iets moet uitvoeren, drukken ze ergens een knop in gaat de motor harder draaien. Hoeveel toeren is dit ten opzichte van het stationair toerental.

2. Sommige vrachtwagens als ze echt stationair draaien, lijken een paar cilinders te missen. Je hoort dan Reng... reng ...reng ...reng ...reng. Is dit een defect of zijn die dingen zo ontworpen?
Meestal 1300 ongeveer op de P(ower)T(ake)O(ff), dat is waar de koppelcurve een beetje op zijn hoogst is normaliter. Meestal drijft dat een hydrauliekpomp aan, soms ook een aggregaat om elektriciteit op te wekken of een gewone pomp, of een combinatie..

Dat stationair variëren is volgens mij gewoon niet goed, of ik moet wat nieuwe technieken hebben gemist ergens.
derLudolfzaterdag 18 maart 2017 @ 19:50
Ik heb geen idee of vrachtwagens ook aan "cilinderuitschakeling" doen.
Zwaardere maishakselaars met een V8 of V12 hebben dat wel, als ze op de weg rijden wordt een aantal cilinders uitgeschakeld, om brandstof te besparen
vannelledinsdag 21 maart 2017 @ 01:14
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 17:06 schreef Fer het volgende:
Enige voorbeeld wat ik kan vinden, maar dit is wel heel extreem.

In jouw voorbeeld is het duidelijk een racetruck die hoogstwaarschijnlijk een lichter vliegiel heeft zodat ie sneller op toeren kan komen.
Dat lichtere vliegwiel zorgt er ook voor dat de motor minder regelmatig rond gaat omdat het momentum mist.
Zoek op youtube maar eens naar productie auto's die omgebouwd zijn naar raceauto's, heel vaak hoor je hetzelfde.
-niemand-dinsdag 21 maart 2017 @ 22:13
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 08:36 schreef Fer het volgende:

2. Sommige vrachtwagens als ze echt stationair draaien, lijken een paar cilinders te missen. Je hoort dan Reng... reng ...reng ...reng ...reng. Is dit een defect of zijn die dingen zo ontworpen?
Dit zijn vooral de oudere vrachtwagens met mechanisch of (hele oude vrachtwagens) vacuum geregelde lijnpompen wat dit hebben
Vooral DAF had hier een handje van.
Noemen ze ook wel galopperen of zagen.
Komt gewoon omdat zulke vrachtwagens relatief veel vermogen moeten leveren en dikke plunjers in de brandstofpomp nu eenmaal moeilijk af te regelen zijn op stationair.



Of je bedoelt mischien het 6 cilinder geluid. dat kan ook wel eens als zagend voorkomen stationair.

Ridocarwoensdag 22 maart 2017 @ 10:57
1, dat is de pto (power take off), normaal stationair draait een vrachtauto ongeveer 5 á 600 toeren, het maximale koppel zit rond de 1000, maar met 750 heb je al aardig wat vermogen.

2, twee mogelijkheden: De buitenste cilinders hoor je beter en de binnenste cilinders zitten meer opgesloten, dus hoor je van een lijn 6 motor 1 en 6 een stukje meer. (1 nog iets meer, want die zit vooraan).
Anders heb je bij een oude diesel bij koude start. Meestal heb je daar een verschil in inspuithoeveelheid, dus zullen de rijkere cilinders harder ploffen.