abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 11 april 2017 @ 09:54:20 #251
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170142745
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 17:07 schreef Haushofer het volgende:
Dat snap je zelf ook wel, Hoatzin: anders waren we robots geweest, zonder vrije wil!
Dat is uiteindelijk ook de situatie die God voor ogen heeft nietwaar? ;)
quote:
De beste manier om kinderen te leren dat ze moeten uitkijken bij het oversteken is om ze al op zeer jonge leeftijd langs de snelweg te laten hobbelen. Zo leren ze zelf dat een vrachtwagen van 90 km/u heel hard kan aankomen :7
Misschien moet jij chemisch gecastreerd worden. o|O
pi_170143069
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 16:07 schreef W-itchy het volgende:

[..]

Volgens mij zeg je hieronder toch echt iets anders:

Dan heb ik dat toen wat verkeerd geformuleerd.
Probeerde daar dus toen mee te zeggen dat het gewoon niet dankbaar is als je op de oude voet zou gaan verder leven.

Eigenlijk net als met die 10 melaatse mannen waarvan er maar 1 terug keerde naar Jezus om hem te bedanken, maar wat er met die andere 9 is gebeurd staat volgens mij nergens beschreven.

Ik wou er dus alleen maar mee zeggen, dat het je bekeren tot God een voort vloeiing is na een genezing en of dit altijd gebeurd weet ik niet, maar ik kan mij haast niet indenken dat iemand op dat moment gaat geloven of dat zijn geloof versterkt wordt.

quote:
[..]

Heel leuk allemaal, maar als je ook boeken leest die niets te maken hebben met het christendom dan zou je misschien ontdekken dat er andere mogelijkheden zijn waarom iemand niet beter wordt of langzaam beter wordt dan behalve door gebeden. Het heeft vaak meer met het lichaam zelf te maken. Heel soms door je geest.

[..]

Maaar als je zoveel bidt en toch niet geneest, maar juist doodgaat? Hoe dan? Was er iets verkeerd gegaan met het gebed?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_170143245
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 07:29 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat voor boek ben je aan het schrijven als ik zo brutaal mag zijn?
pi_170143756
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 10:19 schreef sjoemie1985 het volgende:
Eigenlijk net als met die 10 melaatse mannen waarvan er maar 1 terug keerde naar Jezus om hem te bedanken, maar wat er met die andere 9 is gebeurd staat volgens mij nergens beschreven
Toen kende men nog niet het verschil tussen psoriasis en lepra. Het is dus best mogelijk dat die 9 niet meer konden terugkomen omdat ze lepra hadden en die ene psoriasis had. Er zijn periodes waarbij de symptomen van psoriasis verdwijnen, maar later terugkomen. Zo'n mirakel is dit weer niet.
  dinsdag 11 april 2017 @ 11:32:48 #255
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170143947
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 11:17 schreef ATON het volgende:

[..]

Toen kende men nog niet het verschil tussen psoriasis en lepra. Het is dus best mogelijk dat die 9 niet meer konden terugkomen omdat ze lepra hadden en die ene psoriasis had. Er zijn periodes waarbij de symptomen van psoriasis verdwijnen, maar later terugkomen. Zo'n mirakel is dit weer niet.
Het was natuurlijk anno 28 of 29 ook niet eenvoudig om iemand even op te sporen. Geen whatsapp, geen radio of TV oid. Dus misschien, ja misschien hebben de anderen wel gezocht maar konden ze Jezus niet meer terugvinden. Jezus moest nogal eens vluchten naar het buitenland he?
pi_170144141
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 09:51 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Bestaat dat? De Nederlandse denkwijze en mentaliteit?
Natuurlijk. Als je veel reist merk je dat elk land een andere mentaliteit heeft.

quote:
Eén van jouw "plaaggeesten" hier is een Belg...
Jaaa :D
pi_170144146
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 11:32 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het was natuurlijk anno 28 of 29 ook niet eenvoudig om iemand even op te sporen. Geen whatsapp, geen radio of TV oid. Dus misschien, ja misschien hebben de anderen wel gezocht maar konden ze Jezus niet meer terugvinden. Jezus moest nogal eens vluchten naar het buitenland he?
:D
pi_170144181
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 09:51 schreef hoatzin het volgende:

Eén van jouw "plaaggeesten" hier is een Belg...
:D
  dinsdag 11 april 2017 @ 11:49:53 #259
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170144183
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 april 2017 11:46 schreef W-itchy het volgende:

[..]

Natuurlijk. Als je veel reist merk je dat elk land een andere mentaliteit heeft.
Dus alle Nederlanders hebben dezelfde mentaliteit?
pi_170144191
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 10:19 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Dan heb ik dat toen wat verkeerd geformuleerd.
Probeerde daar dus toen mee te zeggen dat het gewoon niet dankbaar is als je op de oude voet zou gaan verder leven.

Eigenlijk net als met die 10 melaatse mannen waarvan er maar 1 terug keerde naar Jezus om hem te bedanken, maar wat er met die andere 9 is gebeurd staat volgens mij nergens beschreven.

Ik wou er dus alleen maar mee zeggen, dat het je bekeren tot God een voort vloeiing is na een genezing en of dit altijd gebeurd weet ik niet, maar ik kan mij haast niet indenken dat iemand op dat moment gaat geloven of dat zijn geloof versterkt wordt.

[..]

Volgens mij moet je je bekeren omdat je gelóóft en niet omdat je dankbaar bent :{

Herinnert me aan het verhaal van een bejaarde vrouw die zich tot de Islam bekeerde omdat ze een zorgzame moslim buurman heeft....
(waarbij ATON zich toen in een reactie afvroeg of ze misschien nog maagd was :D)
pi_170144262
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 april 2017 10:35 schreef Szikha2 het volgende:

[..]

Wat voor boek ben je aan het schrijven als ik zo brutaal mag zijn?
W&T / Boek over kwantumzwaartekracht: jullie input gevraagd

Iets anders, dus :P
-
pi_170144267
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 11:49 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dus alle Nederlanders hebben dezelfde mentaliteit?
Over het algemeen.
En dan heb ik het niet over mensen die zich nog vasthouden aan gewoontes of mentaliteit van hun oorspronkelijke land, maar meer over de echte Nederlanders.

Heb je ooit gereisd en dan meer dan een kwartaal in het land gebleven? Dan zou je wel weten wat ik bedoel.
pi_170144307
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 09:54 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat is uiteindelijk ook de situatie die God voor ogen heeft nietwaar? ;)

[..]

Misschien moet jij chemisch gecastreerd worden. o|O
Ja, dat blijft een bizar toekomstbeeld.

Moet nu weg, kinderen ophalen bij de snelweg :P
-
  dinsdag 11 april 2017 @ 12:00:31 #264
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170144346
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 april 2017 11:55 schreef W-itchy het volgende:

[..]

Over het algemeen.
En dan heb ik het niet over mensen die zich nog vasthouden aan gewoontes of mentaliteit van hun oorspronkelijke land, maar meer over de echte Nederlanders.

Heb je ooit gereisd en dan meer dan een kwartaal in het land gebleven? Dan zou je wel weten wat ik bedoel.
Ja ook ik snap wat je bedoelt. Ik voel mij trouwens als noorderling totaal niet verwant met de gemiddelde "Hollander" uit de randstad.
  dinsdag 11 april 2017 @ 12:00:51 #265
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170144350
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 april 2017 11:57 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, dat blijft een bizar toekomstbeeld.

Moet nu weg, kinderen ophalen bij de snelweg :P
Nee joh, daar leren ze niets van...ze komen vanzelf terug. Of niet. Maar dan hebben ze hun lesje geleerd. Toch?
pi_170144652
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 12:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ja ook ik snap wat je bedoelt. Ik voel mij trouwens als noorderling totaal niet verwant met de gemiddelde "Hollander" uit de randstad.
De Friezen ook niet, hoor. Ik wist trouwens niet dat Groningers zich "anders" voelen :D
Maar dat is niet wat ik bedoel, Hoatz. Ik kan het niet be-/omschrijven. Gewoon ander soort leven. Maar goed, terug naar Jehovahs Getuigen en hun schandalen en leerstellingen :)
pi_170145576
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 april 2017 11:50 schreef W-itchy het volgende:

[..]

Volgens mij moet je je bekeren omdat je gelóóft en niet omdat je dankbaar bent :{

Herinnert me aan het verhaal van een bejaarde vrouw die zich tot de Islam bekeerde omdat ze een zorgzame moslim buurman heeft....
(waarbij ATON zich toen in een reactie afvroeg of ze misschien nog maagd was :D)
Als je gelooft ben je sowieso bekeerd, maar iemand hoeft nog niet bekeerd te zijn als hij of zij naar een genezingsdienst gaat.
Waarschijnlijk is de persoon in kwestie mee genomen door iemand die wel geloofd(Dit hoeft dus niet het geval te zijn). Maar na de genezing lijkt het mijns ins ziens niet anders dan dat de persoon gelooft en zich bekeerd.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_170145742
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 11:17 schreef ATON het volgende:

[..]

Toen kende men nog niet het verschil tussen psoriasis en lepra. Het is dus best mogelijk dat die 9 niet meer konden terugkomen omdat ze lepra hadden en die ene psoriasis had. Er zijn periodes waarbij de symptomen van psoriasis verdwijnen, maar later terugkomen. Zo'n mirakel is dit weer niet.
:|W
nou volgens mij staat er duidelijk dat ze alle 10 melaats waren, en ook in die tijd kon men iemand wel terug vinden, met name iemand als Jezus die door veel mensen gevolgd werd werd, toen nog bijna letterlijk op de voet gevolg en niet via twitter of facebook of zo :P

Bij deze de tekst uit de bijbel.
staat volgens mij niet dat er 9 iets anders hadden dan die ene die terug kwam.

De tien melaatsen
11 En het gebeurde, toen Hij naar Jeruzalem reisde, dat Hij dwars door Samaria en Galilea heen trok.
12 En toen Hij een zeker dorp wilde binnengaan, kwamen tien melaatse mannen naar Hem toe, die op een afstand bleven staan.
13 En zij verhieven hun stem en zeiden: Jezus, Meester, ontferm U over ons.
14 En toen Hij hen zag, zei Hij tegen hen: Ga heen en toon uzelf aan de priesters. En het gebeurde, terwijl zij heengingen, dat zij gereinigd werden.
15 En toen één van hen zag dat hij genezen was, keerde hij terug, terwijl hij met luide stem God verheerlijkte.
16 En hij wierp zich met het gezicht ter aarde voor Zijn voeten en dankte Hem. En dit was een Samaritaan.
17 Toen antwoordde Jezus en zei: Zijn niet de tien gereinigd? Waar zijn dan de negen anderen?
18 Zijn er dan geen anderen gevonden die terugkeren om God de eer te geven dan deze vreemdeling?
19 En Hij zei tegen hem: Sta op en ga heen. Uw geloof heeft u behouden.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 11 april 2017 @ 13:44:21 #269
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170145981
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 13:30 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

:|W
nou volgens mij staat er duidelijk dat ze alle 10 melaats waren,
_O- Er staat ook duidelijk dat een vleermuis een vogel is.
pi_170146797
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 13:30 schreef sjoemie1985 het volgende:
nou volgens mij staat er duidelijk dat ze alle 10 melaats waren, en ook in die tijd kon men iemand wel terug vinden, met name iemand als Jezus die door veel mensen gevolgd werd werd,¨
Lezen wat ik schrijf !!!!! Men kende toen nog niet het verschil tussen lepra en psoriasis. Alle huidaandoeningen werd toen melaatsheid genoemd. Dit is nu toch niet zo moeilijk om begrijpen, zelfs voor jou niet.
pi_170147167
De eerste vermelding van psoriasis volgens wiki pedia in dit geval is van rond 1800 en die van melaatsheid/ lepra gaat nog voor onze jaartelling.

dus ik weet niet hoe je dat met elkaar wilt vergelijken?
en lepra of melaatsheid is ook besmettelijk.

Psoriasis, zilverschub of schub(ben)ziekte (psoriasis vulgaris) is een veelvoorkomende, erfelijke, niet besmettelijke,

Lepra is een besmettelijke ziekte die wordt veroorzaakt door de leprabacil Mycobacterium leprae of bacil van Hansen genoemd naar de Noorse arts Armauer Hansen die deze in 1873 ontdekte. Lepra is een van de ziekten die aangeduid werden met "melaatsheid".

Dus men had allang onderscheid kunnen maken in die tijd, want ook toen waren er al wel mensen met medische kennis, lucas was er daar overigens 1 van.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_170147992
:D
  dinsdag 11 april 2017 @ 15:46:10 #273
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170148105
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 14:55 schreef sjoemie1985 het volgende:
De eerste vermelding van psoriasis volgens wiki pedia in dit geval is van rond 1800 en die van melaatsheid/ lepra gaat nog voor onze jaartelling.
Vraag: Dus vóór 1800 had men geen psoriasis?


Antwoord: jawel maar men wist niet wat het was, het leek op lepra dus werd het lepra genoemd. Dan kon Lucas nog 100 x een arts zijn geweest, men wist niet beter dus Lucas noemde dat ook Lepra.

Is dat nou zo moeilijk te begrijpen?
pi_170148191
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 14:55 schreef sjoemie1985 het volgende:
De eerste vermelding van psoriasis volgens wiki pedia in dit geval is van rond 1800 en die van melaatsheid/ lepra gaat nog voor onze jaartelling.

dus ik weet niet hoe je dat met elkaar wilt vergelijken?
en lepra of melaatsheid is ook besmettelijk.
Psoriasis is niet uitgevonden rond 1800, men heeft dit ontdekt dat deze vorm van " melaatsheid " niks met lepra vandoen had.

quote:
Psoriasis, zilverschub of schub(ben)ziekte (psoriasis vulgaris) is een veelvoorkomende, erfelijke, niet besmettelijke,

Lepra is een besmettelijke ziekte die wordt veroorzaakt door de leprabacil Mycobacterium leprae of bacil van Hansen genoemd naar de Noorse arts Armauer Hansen die deze in 1873 ontdekte. Lepra is een van de ziekten die aangeduid werden met "melaatsheid".
Staat hier toch duidelijk genoeg zou ik denken !

quote:
Dus men had allang onderscheid kunnen maken in die tijd, want ook toen waren er al wel mensen met medische kennis, lucas was er daar overigens 1 van.
:D _O- Merk je nu zelf niet hoe belachelijk deze smoes is ?
  dinsdag 11 april 2017 @ 19:48:38 #275
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_170152571
Dat zijn dan 1 van die teksten die je tegenkomt als je de bijbel eens een keer van begin tot einde leest maar anders niet zo snel zou tegenkomen.

Er zijn altijd nog slaapwekkender teksten te vinden of teksten bijvoorbeeld die doen denken aan een slechte B horrorfilm zoals de wijze hoe het offeren in de tempel omschreven wordt.

Jullie dialoog maakt deze tekst wel een stuk interessanter.

Ter lering ende vermaak:
Leviticus 13 uit de Naardense

1

Dan spreekt de Ene
tot Mozes en tot Aäron en zegt:

2

Adam,-
stel er is ineens op de huid van zijn vlees
een zwelling of een uitslag of een lichtplek,
en hij zou in de huid van zijn vlees
kunnen worden
tot een aandoening van Egyptische ziekte:
tot Aäron, de priester,
moet men met hem komen
of naar één van zijn zonen, de priesters.

3

Heeft de priester de aandoening op de huid
van het vlees gezien
en is het haar door de aandoening
veranderd in wit
en zit zo te zien
de aandoening dieper
dan de huid van zijn vlees,-
een aandoening van Egyptische ziekte is dat;
heeft de priester dat gezien
dan verklaart hij hem besmet.

4

Als het een witte lichtplek is
op de huid van zijn vlees
maar die zo te zien niet dieper zit
dan de huid
en het haar daarop is niet veranderd in wit:
opsluiten zal de priester de aangetaste
zeven dagen lang.

5

Heeft de priester hem bezien
op de zevende dag
en blijkt in zijn ogen
de aandoening stil te staan,-
de aandoening heeft zich niet uitgebreid
in de huid:
opsluiten zal de priester hem
een tweede zevental dagen.

6

Heeft de priester op die zevende dag hem
voor de tweede keer bezien,
en blijkt de aandoening verdoft te zijn
en heeft de aandoening zich niet uitgebreid
op de huid:
réin zal de priester hem verklaren,-
een uitslag was het;
hij zal zijn gewaden wassen
en dan is hij rein.

7

Maar als de uitslag zich uítbreidt
en uítbreidt op de huid
nádat hij zich heeft laten zien aan de priester
om rein verklaard te worden:
dan moet hij zich een tweede keer
aan de priester laten zien.

8

Heeft de priester hem gezien
en blijkt de uitslag zich uitgebreid te hebben
op de huid:
besmet zal de priester hem verklaren,
Egyptische ziekte is het!


9

Een aandoening van Egyptische ziekte,
stel, die is er ineens bij een mens:
tot de priester moet men met hem komen.

10

Heeft de priester hem bezien
en blijkt er een witte zwelling
in de huid te zijn,
en die
heeft het haar in wit veranderd,
en wild vlees leeft op in de zwelling,

11

dan is dat een oud geval van
Egyptische ziekte
in de huid van zijn vlees,
en de priester moet hem besmet verklaren;
hij hoeft hem niet op te sluiten
want hij is besmet.

12

En als de Egyptische ziekte
in de huid maar uitbreekt en uitbreekt
en de Egyptische ziekte
heel de huid van de aangetaste
heeft overdekt,
van hoofd tot voeten,
zover de ogen van de priester kunnen zien:

13

heeft de priester hem bezien
en blijkt dat de Egyptische ziekte
heel zijn vlees is gaan overdekken,
dan moet hij de aangetaste rein verklaren:
hij is helemaal veranderd in wit, hij is rein!

14

Op de dag dat op hem wild vlees te zien is,
wordt hij ‘besmet’.

15

Heeft de priester het wilde vlees gezien,
besmet
zal hij hem verklaren;
het wilde vlees, besmet is dat,-
Egyptische ziekte is het!

16

Maar stel, het wilde vlees keert om
en verandert in wit:
komen zal hij bij de priester.

17

Heeft de priester hem bezien
en blijkt de aandoening veranderd in wit:
rein zal de priester de aangetaste verklaren,
rein is hij!


18

Het menselijke vlees,
stel er komt daarin, in zijn huid,
een ontsteking;
en die is genezen.

19

Maar er is nu
op de plaats van de ontsteking
een wit gezwel gekomen
of een wit-roodachtige lichtplek:
dan moet hij zich laten zien aan de priester.

20

Heeft de priester het bezien
en blijkt het eruit te zien
als dieper liggend dan de huid,
en is het haar erop veranderd in wit:
besmet zal de priester hem verklaren,
een aandoening van Egyptische ziekte is het,
uitgebroken in de ontsteking.

21

Als de priester het beziet
en er blijkt géén wit haar daarin te staan,
en dieper liggend dan de huid is het niet
en het is verdoft:
opsluiten zal de priester hem
zeven dagen lang.

22

Als het uítbreidt en uítbreidt in de huid,
zal de priester hem besmet verklaren,
een aandoening is het.

23

Maar als de lichtplek
op haar plek blijft staan
en zich niet uitbreidt,
dan is het het litteken van de ontsteking;
de priester mag hem rein verklaren.
••

24

Of het menselijke vlees,-
stel, er komt in zijn huid
een brandwond van vuur;
en geworden is
wat nog leeft in de brandwond
een lichtplek, wit-roodachtig of wit.

25

Heeft de priester die bezien
en blijkt er op de lichtplek haar
in wit veranderd
en ziet het eruit als dieper dan de huid:
Egyptische ziekte is dat,
uitgebroken in de brandwond;
besmet zal de priester hem verklaren,
een aandoening van Egyptische ziekte is het.

26

Als de priester het beziet
en er blijkt géén wit haar
in de lichtplek te staan
en dieper liggend dan de huid is het niet
en het is verdoft:
opsluiten zal de priester hem
zeven dagen lang.

27

Bezien zal de priester het
op de zevende dag;
als het uítbreidt en uítbreidt in de huid,
zal de priester hem besmet verklaren,
een aandoening van Egyptische ziekte is het.

28

Maar als de lichtplek
op haar plek blijft staan,
zich niet in de huid heeft uitgebreid,
en is verdoft,
dan is het de zwelling van de brandwond:
de priester mag hem rein verklaren,
want het is het litteken van de brandwond.


29

Een man, of een vrouw,-
stel er komt over hem een aandoening,-
op zijn hoofd of in zijn baard.

30

Heeft de priester de aandoening bezien
en blijkt hij eruit te zien
als dieperliggend dan de huid,
en groeit daarop dun geel haar:
besmet zal de priester hem verklaren,
schurft is het;
Egyptische ziekte aan het hoofd
of in de baard is dat.
31

Maar stel, de priester beziet
de aantasting met de schurft
en het blijkt er niet naar uit te zien dat het
dieper gaat dan de huid,
maar zwárt haar groeit er ook niet op:
opsluiten zal de priester
de met schurft aangetaste
zeven dagen lang.

Leviticus 13 Literatuur bij Leviticus
32

Heeft op de zevende dag
de priester de aantasting bezien
en blijkt dat de schurft zich niet
heeft uitgebreid
en er geen geel haar op gekomen is,
en zit zo te zien de schurft
niet dieper dan de huid,

33

dan zal hij zich scheren,
maar de schurft mag hij niet scheren;
opsluiten zal de priester de schurftlijder
een twééde zevental dagen.

34

Heeft op de zevende dag
de priester de schurft bezien
en blijkt dat de schurft
zich niet heeft uitgebreid
op de huid,
en ziet het eruit
als niet dieper dan de huid:
rein zal de priester hem verklaren,-
hij zal zijn gewaden wassen
en hij zal rein zijn.

35

Als de schurft zich uítbreidt en uítbreidt
over de huid,
ná zijn reinverklaring,-

36

heeft de priester hem bezien
en blijkt de schurft zich uitgebreid te hebben
op de huid,
dan hoeft de priester hem al niet meer
te onderzoeken op geel haar:
hij is besmet.

37

Maar als bij ogenschouw
de schurft tot staan is gekomen
en zwart haar daarop is opgeschoten,-
genezen is de schurft dan, rein is hij;
de priester zal hem rein verklaren.
••

38

Een man of een vrouw,-
stel het komt ineens voor
op de huid van hun vlees:
lichtplekken,-
witte lichtplekken;

39

heeft de priester die bezien
en blijken er op de huid van hun vlees
dof-witte lichtplekken te zitten:
gewone vlekkerigheid is dat,
uitgebroken op de huid,
rein is men dan.
••

40

Een man,-
stel zijn hoofdhaar valt uit:
gewoon kaal wordt hij, rein is hij dus.

41

Als aan de rand van zijn gezicht
zijn hoofdhaar uitvalt:
iemand met een hoog voorhoofd wordt hij,
rein is hij.

42

Maar stel er komt op de kale kruin
of op het hoge voorhoofd
een wit-roze aandoening:
uitbrekende Egyptische ziekte is dat,
op zijn kale kruin of op zijn hoge voorhoofd.

43

Heeft de priester hem bezien
en blijkt de zwelling van de aandoening
wit-roze te zijn
op zijn kale kruin of op zijn hoge voorhoofd,
met het aanzien van Egyptische ziekte
in de huid
van menselijk vlees,-

44

een man die aan Egyptische ziekte lijdt
is hij,
besmet is hij;
besmet, ja besmet zal de priester
hem verklaren,
met zijn aandoening op zijn hoofd.

45

De Egyptisch-zieke
die met de aandoening behept is,-
zijn gewaden
zullen worden verscheurd,
zijn hoofdhaar zal worden ontteugeld
en tot over zijn snor omhult hij zich;
‘besmet, besmet!’ moet hij roepen.

46

Al de dagen
dat de plaag over hem is, blijft hij besmet,
besmet is hij;
alléén moet hij blijven,
búiten de legerplaats is zijn verblijf.
••

47

Het gewevene,
stel daarin komt een aandoening van
Egyptische ziekte;
in een weefsel van wol of
in een weefsel van linnen,

48

of in knoopwerk of in haakwerk
van linnen en van wol;
of in een gelooide huid
of in enige verwerking van lederhuid:

49

is de aandoening
groenachtig of roodbruin geworden
in het weefsel, in de gelooide huid,
in het knoopwerk, in het haakwerk
of in enig ding van lederhuid,
een aandoening van Egyptische ziekte is dat:
laten zien moet men die bij de priester.

50

Heeft de priester de aandoening bezien:
opsluiten zal hij het aangetaste
zeven dagen lang.

51

Heeft hij op de zevende dag
aan de aandoening gezien
dat de aandoening zich heeft uitgebreid
in het weefsel,
het knoopwerk, het haakwerk
of de lederhuid,
van alles waarin bij de verwerking
lederhuid is gedaan:
kwaadaardige Egyptische ziekte
is die aandoening,
besmettelijk is het aangetaste!

52

Verbranden zal hij het weefsel,
het knoopwerk, of het haakwerk
van wol of van linnen
of enig voorwerp van lederhuid
waarin de aandoening zich voordoet,
want kwaadaardige Egyptische ziekte is het,
in het vuur moet het worden verbrand.

53

Maar als
de priester het beziet
en de aandoening
niet uitgebreid blijkt te zijn
in het weefsel,
in het knoopwerk, in het haakwerk
of in enig ding van lederhuid,-

54

gebieden zal de priester
dat ze datgene waarin de aandoening zit
zullen wassen;
opsluiten zal hij het dan
een tweede zevental dagen.

55

Heeft de priester de aandoening bezien
nádat hij is gewassen
en blijkt de aandoening bij ogenschouw
niet veranderd,
hoewel de aandoening
zich ook niet heeft uitgebreid,-
besmet is het,
in het vuur zul je het verbranden;
graf-tering is het, of het nu
‘op zijn kale kruin’ is of
‘op zijn hoge voorhoofd’ (Lev. 13,42).

56

En als
de priester het heeft bezien
en de aandoening blijkt verdoft
nádat hij hem heeft laten wassen:
wegscheuren zal hij hem
uit het weefsel, uit de lederhuid,
uit het knoopwerk of uit het haakwerk.

57

Als het zich nóg eens laat zien
in het weefsel, in het knoopwerk,
in het haakwerk
in enig ding van lederhuid,-
een uitbotting is dat;
in het vuur zul je verbranden
dat waarin de aandoening zit.

58

Maar het weefsel
of het knoopwerk, haakwerk,
of enig ding van lederhuid dat je wast
en waaruit de aandoening is geweken:
is het een tweede keer gewassen,
dan is het rein.

59

Dít is het onderricht
voor de aandoening van Egyptische ziekte
in een weefsel van wol of linnen,
of in knoopwerk of haakwerk
of in enig ding van lederhuid,-
om het rein te verklaren
of besmet te verklaren.


Let vooral even op vers 41. Dan weten jullie het ook. Ik ben rein!
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  dinsdag 11 april 2017 @ 21:27:57 #276
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170155753
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 19:48 schreef Panterjong het volgende:
Dat zijn dan 1 van die teksten die je tegenkomt als je de bijbel eens een keer van begin tot einde leest maar anders niet zo snel zou tegenkomen.

Er zijn altijd nog slaapwekkender teksten te vinden of teksten bijvoorbeeld die doen denken aan een slechte B horrorfilm zoals de wijze hoe het offeren in de tempel omschreven wordt.

Jullie dialoog maakt deze tekst wel een stuk interessanter.

Ter lering ende vermaak:
Leviticus 13 uit de Naardense
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gelovigen gaan hier serieus mee om.
https://bijbel.eo.nl/bijbel/leviticus/13

[ Bericht 25% gewijzigd door hoatzin op 11-04-2017 21:34:20 ]
pi_170168256
quote:
18s.gif Op dinsdag 11 april 2017 15:46 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Vraag: Dus vóór 1800 had men geen psoriasis?

Antwoord: jawel maar men wist niet wat het was, het leek op lepra dus werd het lepra genoemd. Dan kon Lucas nog 100 x een arts zijn geweest, men wist niet beter dus Lucas noemde dat ook Lepra.

Is dat nou zo moeilijk te begrijpen?
en al was het psoriassis (wat ik ten zeerste betwijfel, omdat er duidelijk staat dat ze melaats waren), het werd dus allemaal als besmettelijk gezien in die tijd en daar waren wetten aan verbonden.
zoals dat men eerst 7 dagen dus moest afzonderen en dan laten checken bij de hoge priester.

En blijkbaar zijn ze de 10 personen daarvan genezen en maar 1 ging halverweg toen hij er dus achter kwam weer terug naar Jezus om Hem dank te bewijzen en die andere 9 blijkbaar niet.

[ Bericht 8% gewijzigd door sjoemie1985 op 12-04-2017 16:11:43 ]
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_170169194
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 16:05 schreef sjoemie1985 het volgende:
En blijkbaar zijn ze de 10 personen daarvan genezen en maar 1 ging halverweg toen hij er dus achter kwam weer terug naar Jezus om Hem dank te bewijzen en die andere 9 blijkbaar niet.
In welke vers is er sprake van 10 personen die genazen van melaatsheid ?
pi_170169360
14 En toen Hij hen zag, zei Hij tegen hen: Ga heen en toon uzelf aan de priesters. En het gebeurde, terwijl zij heengingen, dat zij gereinigd werden. - See more at: https://herzienestatenver(...)sthash.X6aXsUCO.dpuf

Daar dus, het is alleen dat er maar 1 naar Jezus terug keerde en zelfs nog samaritaans was ook.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_170170701
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 16:54 schreef sjoemie1985 het volgende:
14 En toen Hij hen zag, zei Hij tegen hen: Ga heen en toon uzelf aan de priesters. En het gebeurde, terwijl zij heengingen, dat zij gereinigd werden. - See more at: https://herzienestatenver(...)sthash.X6aXsUCO.dpuf

Daar dus, het is alleen dat er maar 1 naar Jezus terug keerde en zelfs nog samaritaans was ook.
Dan moet die Herziene Statenvertaling nog maar eens herzien worden, gezien in Markus, Mattheus en Lukas enkel sprake is van 1 melaatse. Nogmaals, toon de vers en geen extractie.
  woensdag 12 april 2017 @ 21:57:26 #281
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170179522
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 16:54 schreef sjoemie1985 het volgende:
14 En toen Hij hen zag, zei Hij tegen hen: Ga heen en toon uzelf aan de priesters. En het gebeurde, terwijl zij heengingen, dat zij gereinigd werden. - See more at: https://herzienestatenver(...)sthash.X6aXsUCO.dpuf

Daar dus, het is alleen dat er maar 1 naar Jezus terug keerde en zelfs nog samaritaans was ook.
Filter je het fijne antisemitisme uit dit stukje tekst? Weer is het een niet-jood die Jezus erkent en God eer bewijst.
pi_170186399
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 17:54 schreef ATON het volgende:

[..]

Dan moet die Herziene Statenvertaling nog maar eens herzien worden, gezien in Markus, Mattheus en Lukas enkel sprake is van 1 melaatse. Nogmaals, toon de vers en geen extractie.
De tien melaatsen
11 En het gebeurde, toen Hij naar Jeruzalem reisde, dat Hij dwars door Samaria en Galilea heen trok.
12 En toen Hij een zeker dorp wilde binnengaan, kwamen tien melaatse mannen naar Hem toe, die op een afstand bleven staan.
13 En zij verhieven hun stem en zeiden: Jezus, Meester, ontferm U over ons.
14 En toen Hij hen zag, zei Hij tegen hen: Ga heen en toon uzelf aan de priesters. En het gebeurde, terwijl zij heengingen, dat zij gereinigd werden.
- See more at: https://herzienestatenver(...)sthash.RTgT7EMy.dpuf
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_170187435
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 09:59 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

De tien melaatsen
11 En het gebeurde, toen Hij naar Jeruzalem reisde, dat Hij dwars door Samaria en Galilea heen trok.
12 En toen Hij een zeker dorp wilde binnengaan, kwamen tien melaatse mannen naar Hem toe, die op een afstand bleven staan.
13 En zij verhieven hun stem en zeiden: Jezus, Meester, ontferm U over ons.
14 En toen Hij hen zag, zei Hij tegen hen: Ga heen en toon uzelf aan de priesters. En het gebeurde, terwijl zij heengingen, dat zij gereinigd werden.
- See more at: https://herzienestatenver(...)sthash.RTgT7EMy.dpuf
Markus, het eerste evangelie ( 71 n.C ) heeft het maar over 1 melaatse., Lukas, dit evangelie is pas op het eind van de 1e eeuw geschreven en in vers 5 : 12 is hier ook maar sprake van 1 melaatse, terwijl in vers 17 : 11 er nog eens 10 bij komen. Geweten is hoe later de evangelist, hoe meer spektakel eraan wordt toegevoegd. En voor alle duidelijkheid, ik ga het nog maar eens herhalen, ALLE huidaandoeningen werden als melaats aanzien, ook door Lukas. Geen van alle evangelisten geven een historisch correct verslag weer. Indruk maken op hun toehoorders was hier de bedoeling.
pi_170187640
Hoe weet jij zozeer dat het om de zelfde persoon gaat die genezen wordt?
Staat er nergens bij,
Lukas heeft namelijk 2 teksten over melaatsen die genezen worden.
! keer gaat het om 1 persoon wellicht dezelfde persoon als in mattheüs en markus.
Maar daarnaast spreekt lukas ook nog een keer over 10 melaatsen die genezen worden.

Maar stel je voor dat alle teksten van de evangelisten precies op elkaar zouden lijken.
Wat zou jij dan gezegd hebben?

dan zou jij zeggen dat boek is veelste gemaakt want alles is het zelfde, dus moet haast wel door 1 persoon geschreven zijn ondanks de verschillende namen.

Stel je bijvoorbeeld eens voor dat je ergens op een kruising staat en er gebeurd een ongeluk en ik sta op een geheel ander punt al daar.
Waarschijnlijk zul jij aan de politie een andere getuigenverklaring geven dan ik omdat jij het anders zag gebeuren dan ik.
zo is dat ook met de bijbel, de 1 maakte het op een iets andere manier mee dan de ander en de 1 legt meer de nadruk op iets anders dan de ander.

voor alle huid aandoeningen hadden ze dus ook in die tijd de zelfde wetten en rituelen die uitgevoerd dienden te worden en bij de ene ziekte mochten ze sneller weer onder de mensen begeven dan bij de andere aandoening.

Dus ik weet niet wat het uitmaakt voor de genezing van de 10 personen en dat er maar 1 terug kwam bij Jezus?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_170187858
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 11:39 schreef sjoemie1985 het volgende:
Hoe weet jij zozeer dat het om de zelfde persoon gaat die genezen wordt?
Staat er nergens bij,
Lukas heeft namelijk 2 teksten over melaatsen die genezen worden.
! keer gaat het om 1 persoon wellicht dezelfde persoon als in mattheüs en markus.
Maar daarnaast spreekt lukas ook nog een keer over 10 melaatsen die genezen worden.
Zoals ik al schreef, hoe later het evangelie, hoe meer ze de verhaaltjes aandikken.

quote:
Maar stel je voor dat alle teksten van de evangelisten precies op elkaar zouden lijken.
Wat zou jij dan gezegd hebben?
Dat ze nog meer van elkaar hadden afgeschreven, maar tja, ze willen allemaal de grootste hebben.
quote:
dan zou jij zeggen dat boek is veelste gemaakt want alles is het zelfde, dus moet haast wel door 1 persoon geschreven zijn ondanks de verschillende namen.
Dat zeg ik zeker niet. Daar is mijn Bijbelkennis te groot voor. Tussen Marcus en Johannes zit er ongeveer 50 jaar tussen.

quote:
Stel je bijvoorbeeld eens voor dat je ergens op een kruising staat en er gebeurd een ongeluk en ik sta op een geheel ander punt al daar.
Waarschijnlijk zul jij aan de politie een andere getuigenverklaring geven dan ik omdat jij het anders zag gebeuren dan ik.
zo is dat ook met de bijbel, de 1 maakte het op een iets andere manier mee dan de ander en de 1 legt meer de nadruk op iets anders dan de ander.
Zo is dat helemaal niet zoals de Bijbel. Geen van de evangelisten was getuige van deze geschiedenis en hadden het van horen zeggen. Geen enkele politierechtbank gaat rekening houden met getuigen die iets hebben horen vertellen.

quote:
Dus ik weet niet wat het uitmaakt voor de genezing van de 10 personen en dat er maar 1 terug kwam bij Jezus?
Mij maakt het ook niks uit hoor. Het is en blijft een indianenverhaal.
pi_170189021
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 11:54 schreef ATON het volgende:

[..]

Zoals ik al schreef, hoe later het evangelie, hoe meer ze de verhaaltjes aandikken.

[..]

Dat ze nog meer van elkaar hadden afgeschreven, maar tja, ze willen allemaal de grootste hebben.

[..]

Dat zeg ik zeker niet. Daar is mijn Bijbelkennis te groot voor. Tussen Marcus en Johannes zit er ongeveer 50 jaar tussen.

[..]

Zo is dat helemaal niet zoals de Bijbel. Geen van de evangelisten was getuige van deze geschiedenis en hadden het van horen zeggen. Geen enkele politierechtbank gaat rekening houden met getuigen die iets hebben horen vertellen.

[..]

Mij maakt het ook niks uit hoor. Het is en blijft een indianenverhaal.
Sowieso Johannes en lucas leefden allebei toen Jezus ook nog leefde.
De evangelist johannes stond zelfs aan het kruis van Jezus samen met maria de moeder van Jezus.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_170191156
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:11 schreef sjoemie1985 het volgende:
Sowieso Johannes en lucas leefden allebei toen Jezus ook nog leefde.
De evangelist johannes stond zelfs aan het kruis van Jezus samen met maria de moeder van Jezus.
Dat is niet zo ! Van de auteurs kennen we enkel de pseudoniemen en hebben Jezus nooit gekend. De auteur was niet dezelfde als Johannes de apostel.
https://en.wikipedia.org/(...)C_date.2C_and_origin
https://en.wikipedia.org/(...)_authorship_and_date
Het Lukas evangelie en Handelingen is geschreven op het eind 1e eeuw. Zelfs Paulus heeft Lukas nooit gekend.
  donderdag 13 april 2017 @ 15:12:08 #288
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170191423
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:11 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Sowieso Johannes en lucas leefden allebei toen Jezus ook nog leefde.
De evangelist johannes stond zelfs aan het kruis van Jezus samen met maria de moeder van Jezus.
Hoewel de traditie dit beweert wordt dit door de meerderheid van de hedendaagse theologen en Bijbelwetenschappers sterk betwijfeld of ontkend.

En dat weet je best .
pi_170193372
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:12 schreef hoatzin het volgende:

Hoewel de traditie dit beweert wordt dit door de meerderheid van de hedendaagse theologen en Bijbelwetenschappers sterk betwijfeld of ontkend.
Dat is nog een understatement om de fundi's niet voor het hoofd te stoten. 50 jaar geleden zou men dit nog in de scholen bij de nonnen kunnen verkopen.

Nog zo iets: Er zijn reeds honderden boeken geschreven over ' de geliefde discipel '. De ene houdt het op Johannes en de andere weer op Maria Magdalena. Nergens in het N.T. wordt een naam genoemd. Niemand denkt eraan dat dit wel eens de zoon van Jezus zou kunnen geweest zijn. O maar, dat is ondenkbaar, alhoewel er in het familiegraf in Talpiot wel een ossuarium de naam draagt van Jehuda bar Yeshua ( Judas, zoon van Jezus ). 20 jaar geleden kon men dat nog niet weten.

[ Bericht 25% gewijzigd door ATON op 13-04-2017 17:31:49 ]
  zaterdag 15 april 2017 @ 18:43:13 #290
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170242974
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:54 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat is nog een understatement om de fundi's niet voor het hoofd te stoten. 50 jaar geleden zou men dit nog in de scholen bij de nonnen kunnen verkopen.

Nog zo iets: Er zijn reeds honderden boeken geschreven over ' de geliefde discipel '. De ene houdt het op Johannes en de andere weer op Maria Magdalena. Nergens in het N.T. wordt een naam genoemd. Niemand denkt eraan dat dit wel eens de zoon van Jezus zou kunnen geweest zijn. O maar, dat is ondenkbaar, alhoewel er in het familiegraf in Talpiot wel een ossuarium de naam draagt van Jehuda bar Yeshua ( Judas, zoon van Jezus ). 20 jaar geleden kon men dat nog niet weten.
En hou oud zou die Judas bar Jezus geweest zijn toen hij als disciplel met zijn vader rondtrok?
pi_170244203
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 18:43 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En hou oud zou die Judas bar Jezus geweest zijn toen hij als disciplel met zijn vader rondtrok?
Zoals je weet is discipel niet gelijk met apostel. Uitgaande van 36 jaar, de leeftijd van Jezus kunnen we er vanuit gaan dat zijn zoon rond 8 a 10 jaar moet geweest zijn. Het ossuarium was kleiner dan van een volwassen persoon, maar meer info heeft men daar niet over. Duidelijk is dat zijn bestaan geheim is gehouden om hem de kans te geven dit alles te overleven als troonprins.
  zaterdag 15 april 2017 @ 20:45:58 #292
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170246151
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 19:41 schreef ATON het volgende:

[..]

Zoals je weet is discipel niet gelijk met apostel. Uitgaande van 36 jaar, de leeftijd van Jezus kunnen we er vanuit gaan dat zijn zoon rond 8 a 10 jaar moet geweest zijn. Het ossuarium was kleiner dan van een volwassen persoon, maar meer info heeft men daar niet over. Duidelijk is dat zijn bestaan geheim is gehouden om hem de kans te geven dit alles te overleven als troonprins.
Als je de Quirinius lijn volgt is Jezus veel jonger en dan wordt een zoon hoogst twijfelachtig.

Markus zwijgt daar over.

[ Bericht 2% gewijzigd door hoatzin op 15-04-2017 20:54:57 ]
  zaterdag 15 april 2017 @ 21:50:48 #293
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_170247934
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:45 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Als je de Quirinius lijn volgt is Jezus veel jonger en dan wordt een zoon hoogst twijfelachtig.

Markus zwijgt daar over.
Dat lijkt me dan wel erg jong voor het in de evangelieen beschreven actieve messiaanse leven van de Davide. Het was namelijk gebruikelijk om vanaf je 30e je taak uit te voeren. Dit zien we bijvoorbeeld ook terug bij Ezechieel en David.
Vanuit dit oogpunt lijkt het me aannemelijk dat Jezus kinderen zou hebben. Het gezinsleven staat centraal binnen het jodendom en voor een toekomstige koning was het zeer belangrijk voor nageslacht te zorgen.
Helaas zijn er geen harde bewijzen. Maar het gevonden koningsgraf met vermeldingen van de namen van de gehele familie is zeer bijzonder.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_170249166
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:45 schreef hoatzin het volgende:
Als je de Quirinius lijn volgt is Jezus veel jonger en dan wordt een zoon hoogst twijfelachtig.
Ik volg de Quirinius lijn niet. Dit was een smoes om deze familie van Nazareth naar Jeruzalem te loodsen, terwijl er toen Nazareth nog eens niet bestond. Mattheus maakt van een nazarener een inwoner van Nazareth, terwijl dit niet zo was. Het zo gezegde kerstverhaaltje is niet meer of niet minder dan aan een datum. Daarover wil ik het later nog wel eens hebben.
quote:
Markus zwijgt daar over.
Misschien was ook hij daarvan niet op de hoogte. Misschien verzweeg hij dit ook voor de Romeinen. Er is namelijk nog jacht gemaakt op de Davide familie tot op het eind van de 1e eeuw.
pi_170249393
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 21:50 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Dat lijkt me dan wel erg jong voor het in de evangelieen beschreven actieve messiaanse leven van de Davide. Het was namelijk gebruikelijk om vanaf je 30e je taak uit te voeren. Dit zien we bijvoorbeeld ook terug bij Ezechieel en David.
Vanuit dit oogpunt lijkt het me aannemelijk dat Jezus kinderen zou hebben. Het gezinsleven staat centraal binnen het jodendom en voor een toekomstige koning was het zeer belangrijk voor nageslacht te zorgen.
Helaas zijn er geen harde bewijzen. Maar het gevonden koningsgraf met vermeldingen van de namen van de gehele familie is zeer bijzonder.
Ondertussen is ook het verloren ossuarium van Jakobus terecht, wat de kans op een tweede gelijkaardige cluster nihil is. Dit ossuarium is nog steeds buiten de kansberekening gehouden. Een tweede punt waar ik het met Vergeer het niet eens ben is de sterfdag van Jezus. Als hij in 30 n.C. is terecht gesteld ( en Mattheus blijkt dit te hebben geweten ) was dit op een grote sabbat, d.w.z. dat er 2 vrije dagen na elkaar vielen: Pesach en Sabbat ( zaterdag ). Men heeft hem op donderdag ( 4 april = 14 Nisan ) gekruisigd en niet op vrijdag.( Pesach )
pi_170259436
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 22:45 schreef ATON het volgende:

[..]

Ondertussen is ook het verloren ossuarium van Jakobus terecht, wat de kans op een tweede gelijkaardige cluster nihil is. Dit ossuarium is nog steeds buiten de kansberekening gehouden. Een tweede punt waar ik het met Vergeer het niet eens ben is de sterfdag van Jezus. Als hij in 30 n.C. is terecht gesteld ( en Mattheus blijkt dit te hebben geweten ) was dit op een grote sabbat, d.w.z. dat er 2 vrije dagen na elkaar vielen: Pesach en Sabbat ( zaterdag ). Men heeft hem op donderdag ( 4 april = 14 Nisan ) gekruisigd en niet op vrijdag.( Pesach )
Hij kan niet op zijn 30e terecht gesteld zijn, want vanaf ongeveer die leeftijd begon Jezus pas met het verkondigen van Zijn/ God's woord, tot ongeveer zijn 36e.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  zondag 16 april 2017 @ 16:28:47 #297
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170261229
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 15:20 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Hij kan niet op zijn 30e terecht gesteld zijn, want vanaf ongeveer die leeftijd begon Jezus pas met het verkondigen van Zijn/ God's woord, tot ongeveer zijn 36e.
Dat zegt Aton toch ook niet? Je denkt toch niet echt dat hij in nul is geboren? Het jaar 30 staat niet vast maar als het wel zo is kan Aton gelijk hebben.

[ Bericht 3% gewijzigd door hoatzin op 16-04-2017 16:42:37 ]
pi_170262580
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 15:20 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Hij kan niet op zijn 30e terecht gesteld zijn, want vanaf ongeveer die leeftijd begon Jezus pas met het verkondigen van Zijn/ God's woord, tot ongeveer zijn 36e.
Beter leren lezen.
pi_170262620
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 16:28 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat zegt Aton toch ook niet? Je denkt toch niet echt dat hij in nul is geboren? Het jaar 30 staat niet vast maar als het wel zo is kan Aton gelijk hebben.
Natuurlijk heb ik gelijk. Vermoedelijke geboortedatum : 6 v.C.
  zondag 16 april 2017 @ 17:43:07 #300
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170263729
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 17:12 schreef ATON het volgende:

[..]

Natuurlijk heb ik gelijk. Vermoedelijke geboortedatum : 6 v.C.
Met een vermoedelijke gebdat kun je geen gelijk claimen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')