Want die kunnen alleen maar correct uitgevoerd worden? Nooit gehoord van de bug in de Pentium 90 processor bijvoorbeeld?quote:Op vrijdag 17 maart 2017 18:46 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het zijn algoritmes. Dus het klopt gewoon.
Ten eerste moet je ophouden met zogenaamd quoten maar dan met die laffe smileys daarin verwerkt. Verder: er zijn bugs. Zij bestaan. Maar ze zijn zo zeldzaam dat het zich op het niveau van "cosmic rays" afspeelt. En ten overvloede is de uitkomst gewoon te bewijzen. Je hebt de bel horen luiden maar je weet niet waar de klepel hangt. Je hebt zo te zien wel eens gehoord van wat termen en die probeer je hier nu ten onrechte te gebruiken.quote:Op zaterdag 1 april 2017 18:32 schreef vaduz het volgende:
[..]
Want die kunnen alleen maar correct uitgevoerd worden? Nooit gehoord van de bug in de Pentium 90 processor bijvoorbeeld?
Bedoeling was om er [/quote] tags tussen te zetten. Maar dus iets te snel op invoeren gedrukt. Excuses.quote:Op zaterdag 1 april 2017 18:39 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ten eerste moet je ophouden met zogenaamd quoten maar dan met die laffe smileys daarin verwerkt.
Nee, ik wijs er gewoon op dat het wel heel erg voorbarig is om te stellen dat de uitkomst klopt omdat de TS een willekeurige implementatie uit een willekeurige bron over een willekeurig netwerk binnenhaalt om het uit te voeren op een willekeurig besturingssysteem dat op willekeurige hardware draait.quote:Verder: er zijn bugs. Zij bestaan. Maar ze zijn zo zeldzaam dat het zich op het niveau van "cosmic rays" afspeelt. En ten overvloede is de uitkomst gewoon te bewijzen. Je hebt de bel horen luiden maar je weet niet waar de klepel hangt. Je hebt zo te zien wel eens gehoord van wat termen en die probeer je hier nu ten onrechte te gebruiken.
Ah zo. Zo willekeurig is het allemaal niet m.i. Maar uitkomsten dienen inderdaad geverifieerd te worden.quote:Op zaterdag 1 april 2017 18:43 schreef vaduz het volgende:
[..]
Bedoeling was om er/quote tags tussen te zetten. Maar dus iets te snel op invoeren gedrukt. Excuses.
[..]
Nee, ik wijs er gewoon op dat het wel heel erg voorbarig is om te stellen dat de uitkomst klopt omdat de TS een willekeurige implementatie uit een willekeurige bron over een willekeurig netwerk binnenhaalt om het uit te voeren op een willekeurig besturingssysteem dat op willekeurige hardware draait.
Precies, daarom was het beter geweest om te zeggen dat met grote waarschijnlijkheid de uitkomst van de TS klopt. Temeer daar hij er geen concreet gebruiksdoel voor heeft en de gevolgschade van een niet correcte uitkomst aan het minimale grenst.quote:Op zaterdag 1 april 2017 18:46 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ah zo. Zo willekeurig is het allemaal niet m.i. Maar uitkomsten dienen inderdaad geverifieerd te worden.
Als je 2 uur op de klok hebt moet je een gemiddelde halen van 1,5 seconden per zet.quote:Op zaterdag 1 april 2017 20:00 schreef Oud_student het volgende:
Inmiddels zijn de tablebases verder ge-evolueerd, van de site van Tim Krabbe
Een eindspel met 10 stukken op het bord waar 5000 zetten gespeeld moeten worden voor de winst Dat gaat natuurlijk helemaal boven onze pet. Gelukkig is het dan volgens de 50 zetten regel "gauw" remise.
Niet eerder gezien, maar inderdaad een bizarre partij! Een dolle dame.quote:Op zaterdag 1 april 2017 16:47 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Een beroemde partij met precies dit thema (de kwetsbare onderste rij) heb je w.s. weleens gezien:
https://timkr.home.xs4all.nl/admag/torre.htm
http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1143989
Het gaat los op de 18e zet van wit. Waanzin ten top.
Regels worden bijgesteld. Die volgen de stand der techniek. Hoewel geen mens kan inzien hoe je zo'n matvoering voltooit. Dat is wel het grappige aan die tablebases: het klopt precies maar een mens kan daar niets van leren. In die zin dat er geen patroon in valt te ontdekken. Het is een tekortkoming in de tablebases dat zij niet kunnen verklaren wat zij precies doen. En dat is misschien wel de essentie: er is geen patroon, het is volkomen abstract voor een mens.quote:Op zaterdag 1 april 2017 20:00 schreef Oud_student het volgende:
Inmiddels zijn de tablebases verder ge-evolueerd, van de site van Tim Krabbe
[ afbeelding ]
Gelukkig is het dan volgens de 50 zetten regel "gauw" remise.
Overigens: het lastigste eindspel (matvoering) wat de schakende mens beheerst, en daar niet eens 1% van is loper en paard tegen koning alleen. Dat is dacht ik mat in maximaal een zet of 25 29 vanuit een willekeurige stelling. Als je dat wilt beheersen moet je als mens de patronen (in de zin van tussenstapjes, subdoelen) weten anders lukt dat al niet eens. We leren nederigheid van.quote:
Je moet beginnen met wat routines te maken die kunnen werken met getallen die uit heel veel cijfers bestaan. Dat is allesbehalve eenvoudig. Daarna moet je bedenken welk algoritme je wil gebruiken om π te berekenen. Veel oude programma's maken gebruik van de formule van Machin:quote:Op vrijdag 17 maart 2017 16:50 schreef SecretPret het volgende:
Hoe kun je verder π berekenen dan de standaard 10 tekens op je rekenmachine? Kan je dat zelf programmeren? Mijn computer is waarschijnlijk daar wel sterk genoeg voor.
In de tijd dat partijen nog afgebroken werden, kon je het thuis nog eens rustig nalezenquote:Op zaterdag 1 april 2017 23:23 schreef Molurus het volgende:
Ik heb in een competitiewedstrijd een keer remise gehouden door aan te sturen op loper+paard tegen koning alleen. Mijn tegenstander kreeg dat inderdaad niet voor elkaar.
Zelfs dan is het voor een gemiddelde clubspeler een heel lastig eindspel. Het is niet alsof dat puur een zettenreeks onthouden is.quote:Op zondag 2 april 2017 11:24 schreef Oud_student het volgende:
[..]
In de tijd dat partijen nog afgebroken werden, kon je het thuis nog eens rustig nalezen
Dat is nog lastiger dan P+L vs K, toch? Al even geleden dat ik dat geprobeerd heb.quote:Op zondag 2 april 2017 11:24 schreef Oud_student het volgende:
Een tijdje geleden lieten ze eens GM's het eindspel Koning Dame tegen Koning Toren spelen. Er waren erbij die het niet voor elkaar kregen
Je kon erop wachten.quote:
Bedanktquote:Op zondag 2 april 2017 01:34 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je moet beginnen met wat routines te maken die kunnen werken met getallen die uit heel veel cijfers bestaan. Dat is allesbehalve eenvoudig. Daarna moet je bedenken welk algoritme je wil gebruiken om π te berekenen. Veel oude programma's maken gebruik van de formule van Machin:
Deze formule gebruikte de astronoom John Machin in 1706 om in één dag de eerste honderd decimalen van π met de hand uit te rekenen. De reeksontwikkeling voor arctan(x) convergeert heel goed als x dicht bij 0 ligt, vandaar dat je maar een paar termen nodig hebt van de reeksontwikkeling voor arctan(1/239) om aardig wat significante cijfers te krijgen. Bij arctan(1/5) moet je meer termen nemen om eenzelfde aantal significante cijfers te krijgen, maar dit is redelijk prettig rekenen omdat 1/5 = 0,2.
Een oud computerprogramma - inclusief broncode - uit de jaren '80 van de vorige eeuw dat de formule van Machin gebruikt vind je hier.
Open er een, zou ik zeggen.quote:Op zondag 2 april 2017 11:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zelfs dan is het voor een gemiddelde clubspeler een heel lastig eindspel. Het is niet alsof dat puur een zettenreeks onthouden is.
[..]
Dat is nog lastiger dan P+L vs K, toch? Al even geleden dat ik dat geprobeerd heb.
Overigens is dit allemaal behoorlijk off topic. Ik merk wel dat er hier aardig wat schakers zitten (goede zaak!) is er nergens een leuk 'schakers onderling' topic?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |