abonnement Unibet Coolblue
pi_169587856
quote:
Amsterdam - In Amsterdam-Nieuw-West, het stadsdeel dat afgelopen weekeinde in het nieuws kwam toen Turken massaal en luid toeterend de straat op gingen werd de partij Denk van lijsttrekker Tunahan Kuzu de grootste. Zo’n 13.500 mensen stemden er op de partij. Stembureaulid Vincent, die niet met zijn achternaam in de krant wil uit vrees voor represailles, spreekt over ’ronselstemmen’.

„Veel allochtonen hadden een hele rits volmachten van familie. Niet Nederlands sprekenden werden in het stembureau nog geïnstrueerd door wel Nederlands sprekende zonen en andere familieleden. Ik heb het als bizar ervaren”, zegt hij.

„Jonge Turken die, zoals ik het kon inschatten, niets met politiek hebben, kwamen met volmachten. De voorzitter van het stembureau zei dat ook opvallend te vinden.”

De gemeente Amsterdam liet gisteravond desgevraagd weten de signalen te gaan onderzoeken.
Bron

Alweer een signaal over verkiezingsfraude, Nijmegen welke veel langer openbleef en pas na de opmerking dat de stemmen ongeldig verklaard konden worden deden ze alsof er niets aan de hand was (GroenLinks de grootste geworden), moslims die met tweeën een stemhokje ingaan om te stemmen, wat ook niet is toegestaan. En nu weer stemmen ronselen. Tel daarbij op het handmatige tellen zonder controle, ik vind Nederland net een 3e wereldland als het aankomt op verkiezingen.

Vooral het tellen van de stemmen baart mij zorgen, stel jij bent tegen een bepaalde partij, en verantwoordelijk voor het tellen van stemmen, wat houd jou tegen om een extra streepje bij een andere partij te zetten en wat minder streepjes bij weer een andere partij? Als sommige mensen geweld geoorloofd vinden, of generalisatie van bepaalde personen omdat ze een andere politieke mening hebben is het naïef om te denken dat bij het handmatig tellen van de stemmen niet gefraudeerd word.

Helaas zijn dat vermoedens, maar neemt niet weg dat er wederom veel is misgegaan tijdens de verkiezingen. Is het een optie dat de verkiezingen ongeldig verklaard worden, gezien de hoeveelheid signalen van fraude?
pi_169587912
Volgens mij moet het aantal uitgebrachte stemmen gelijk zijn aan het aantal stempassen. Je kunt dus niet zomaar extra tellen voor je partij want dan heb je dus meer stemmen dan stempassen. Dan zou echt het hele stembureau in het complot moeten zitten.

Met zijn tweeën een hokje in moet echt serieus aangepakt worden, desnoods het volledige stembureau ontmantelen en alle stemmen van dat bureau ongeldig verklaren. Het is nu te vrijblijvend.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_169587915
Incidenten heb je je altijd, er is geen sprake van structurele verkiezingsfraude. Daarnaast heb je ook wat turken die uit onnozelheid de naam van erdogan op het stembiljet hebben gezet en daarnaast een eigen vakje gepend en ingevuld, waarmee hun stem ongeldig is geworden.

Overigens heeft DENK wel veel mazzel, ze hebben echt net genoeg stemmen gehaald voor 3 zetels.
  vrijdag 17 maart 2017 @ 11:37:09 #4
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_169587945
Een paar OVSE-waarnemers zou geen kwaad kunnen inderdaad.
pi_169587946
quote:
„Veel allochtonen hadden een hele rits volmachten van familie.
Je mag per persoon maximaal twee volmachten gebruiken. Had Vincent niet even in kunnen grijpen, dan?

quote:
Nijmegen welke veel langer openbleef
Dat gebeurde stiekem toch niet.
pi_169587949
Is Vincent met zijn verhaal naar de Kiesraad gegaan?
pi_169587963
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Volgens mij moet het aantal uitgebrachte stemmen gelijk zijn aan het aantal stempassen. Je kunt dus niet zomaar extra tellen voor je partij want dan heb je dus meer stemmen dan stempassen. Dan zou echt het hele stembureau in het complot moeten zitten.

Met zijn tweeën een hokje in moet echt serieus aangepakt worden, desnoods het volledige stembureau ontmantelen en alle stemmen van dat bureau ongeldig verklaren. Het is nu te vrijblijvend.
Maar als ze stemmen bij één partij wegpakken, en die bij een ander zetten, wie komt erachter? Niet verkeerd bedoeld, maar ik zag een islamitische man die uitlegde hoe het ging bij een stembureau, partijen werden op een stapel gelegd, daarna per voorkeursstemmen etc. Alles werd handmatig gedaan, en gewoon op de grond gegooid.

Daarbij het verhaal over met 2 man in een stemhokje, daar was ook niemand van het gehele stembureau die zich aan de regels hield, waarom zouden ze dat dan wel doen met het tellen van de stemmen?
pi_169587976
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:35 schreef Homey het volgende:
Incidenten heb je je altijd, er is geen sprake van structurele verkiezingsfraude. Daarnaast heb je ook wat turken die uit onnozelheid de naam van erdogan op het stembiljet hebben gezet en daarnaast een eigen vakje gepend en ingevuld, waarmee hun stem ongeldig is geworden.

Overigens heeft DENK wel veel mazzel, ze hebben echt net genoeg stemmen gehaald voor 3 zetels.
Schrijven op een stembiljet maakt de stem niet ongeldig. Dat is alleen zo als ze daarmee je identiteit kunnen achterhalen.

Meerdere hokjes inkleuren maakt de stem wel ongeldig, maar ik geloof niet dat zelf een extra hokje tekenen daar ook onder valt.
pi_169587987
Stel, je bent stemmenteller met een politieke voorkeur :D Dit, in combinatie met het derde wereldland geeft dit potentiële goede topic een valse start. Vermoedens van een rare geest is geen nieuws.

Wel goed dat er een onderzoek wordt gestart n.a.v. dit nieuwsbericht.
pi_169588021
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:37 schreef Arth_NL het volgende:

[..]

Je mag per persoon maximaal twee volmachten gebruiken. Had Vincent niet even in kunnen grijpen, dan?

[..]

Dat gebeurde stiekem toch niet.
Ze moeten ook ingrijpen als twee mensen een hokje inlopen, dat werd nu ook niet gedaan. Als verkiezingsbureaus zich al niet aan deze regels hielden, waarom zouden we zo naïef zijn om ervanuit te gaan dat ze zich wel aan de overige regels hielden?
pi_169588026
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:39 schreef Physsic het volgende:

[..]

Schrijven op een stembiljet maakt de stem niet ongeldig. Dat is alleen zo als ze daarmee je identiteit kunnen achterhalen.

Meerdere hokjes inkleuren maakt de stem wel ongeldig, maar ik geloof niet dat zelf een extra hokje tekenen daar ook onder valt.
Schrijven maakt je stem ook ongeldig. Je mag 1 vakje rood maken, hoe moeilijk kan het zijn?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_169588044
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Schrijven maakt je stem ook ongeldig. Je mag 1 vakje rood maken, hoe moeilijk kan het zijn?
Nope.

https://www.kiesraad.nl/b(...)co-stembiljetten.pdf
pi_169588052
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Schrijven maakt je stem ook ongeldig. Je mag 1 vakje rood maken, hoe moeilijk kan het zijn?
Blijkbaar erg moeilijk als je alle misstanden hoort tijdens de verkiezingen.
pi_169588054
Meh, nevermind.
pi_169588104
quote:
Overal was het wel een rommeltje, ik vind dat hier eens goed onderzoek naar gedaan moet worden, en indien alle beschuldigen kloppen dienen de verkiezingen ongeld verklaard te worden.

En voor de huilers, ja ik heb PVV gestemd, maar ik ben mij er zeer erg van bewust dat de PVV bij een herverkiezing zwaar gaat verliezen omdat velen nu inzien dat een stem op de PVV weggegooid is. Daarbij zal de VVD denkelijk groter worden (bloedhekel aan de VVD).

Maar eerlijk is eerlijk, bij fraude dienen de verkiezingen gewoon opnieuw te gaan, het systeem dient 100% te kloppen, en niet 99%, want die 1% kan een zetel meer of minder uitmaken.
pi_169588115
Waarom komt vincent daar nu mee? Hij had woensdag contact op moeten nemen met de kiesraad.
pi_169588122
Dat stemmen ronselen van DENK is niets nieuws. De PVDA is er in het verleden ook al op betrapt stemmen te ronselen in moskeeën.
God bestaat niet dus geniet van het leven
pi_169588127
de stemmen worden nu nog een keer geteld, en alles wordt bekenen, of het wel klopt met stempassen etc.
er komt vaak nog een correctie, later.

fraude met die stemautomatn is veel makkelijker, denk ik. gewoon effe hacken en hup. valt nooit meer te achterhalen.
pi_169588284
Op Twitter onder #stemfraude zijn ook een aantal verhalen te lezen, helaas ook een aantal complottheorieën (van mensen die niet weten wat een exitpoll is en het verdacht vinden dat de uitslag al zó snel bekend kan zijn).
Van het verhaal van Vincent uit de OP had ik gisteren ook al de screenshots voorbij zien komen. Iemand heeft ook al een petitie gestart voor een nieuwe verkiezing (lekker zinloos) en er wordt opgeroepen alle informatie naar Geert Wilders door te spelen.. Ga met die informatie gewoon naar de Kiesraad, denk ik dan.

Wij krijgen trouwens ook gewoon de stempas van mijn demente oma thuisgestuurd, dus die hadden we ook zogenaamd voor haar kunnen invullen. Dat gaat veel te makkelijk.
pi_169588367
quote:
Verrek! Je hebt gelijk.
Wat een amateuristisch vodje trouwens dat document, en dat komt dan van de kiesraad.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_169588368
Sja was te verwachten hey :+
Ik zwaai naar dieren.
pi_169588416
Mensen die zich met dat soort zaken bezighouden per direct het land uit flikkeren. Gevaar voor de democratie.
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_169588457
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 12:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Verrek! Je hebt gelijk.
Wat een amateuristisch vodje trouwens dat document, en dat komt dan van de kiesraad.
Ik geef toe dat ik dit gisteren heb opgezocht omdat ik zelf ook dacht dat schrijven of tekenen op het stembiljet de stem ongeldig zou maken. :+ Niet dus.

Ja, erg amateuristisch. Er is ook ergens een instructievideo over, maar die kon ik zo snel niet terugvinden.
pi_169588469
Links heeft altijd met een enorme paradox geworsteld, maar koos altijd kant voor 'de zielige allochtoon' (lees turk of marokkaan, het gaat nooit om chinezen). Omwille van 'diversiteit', zetten ze maar een turk op de lijst, maar turken doen zelf totaal niet aan diversiteit, die stemmen puur omdat iemand turk is of niet. Links weet dat wel, maar maakt er handig gebruik van. Maar nu heeft de PvdA zichzelf uitgehold, turken en marokkanen lopen over naar DENK en de PvdA implodeert. Het is een lege huls geworden zonder duidelijke ideologie of principes.
pi_169588571
Hoe twijfelachtig ook als taktiek, stemmen ronselen is geen stemfraude plegen...
en stemmen met volmachten zelf of het in bezit hebben van grote aantallen volmachten is niet gelijk 'ronselen'

Bv toen de politie een inval deed bij Jos van Rey van de Limburgse VVD wegens een andere fraude-zaak, troffen ze ook een opvallend grot aantal stem-volmachten aan...
vervolging hiervoor bleek echter niet mogelijk, omdat dit niet illegaal is, enkel en georganiseerde poging grootschalig volmachten te verkrijgen via het onder druk zetten van peronen is illegaal.

Dat illusteert overigens ook dat verdenkingen van ronselen van volmachten niet enkel onder allochtoonse politici bestaan, maar evengoed in bv de autochoonse Limburgse politiek gemeengoed zijn.
https://www.1limburg.nl/van-rey-wanneer-wordt-helpen-ronselen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_169588589
quote:
„Jonge Turken die, zoals ik het kon inschatten, niets met politiek hebben, kwamen met volmachten. De voorzitter van het stembureau zei dat ook opvallend te vinden.”
Wat een stemmingmakerij. Mijn ouders machtigen mij ook altijd. En dan gaat zo'n ambtenaar inschatten of ik politiek geëngageerd ben of niet? 8)7
- verwijderd door admin -
  vrijdag 17 maart 2017 @ 12:18:22 #27
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_169588635
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:35 schreef Homey het volgende:
Incidenten heb je je altijd, er is geen sprake van structurele verkiezingsfraude. Daarnaast heb je ook wat turken die uit onnozelheid de naam van erdogan op het stembiljet hebben gezet en daarnaast een eigen vakje gepend en ingevuld, waarmee hun stem ongeldig is geworden.

Overigens heeft DENK wel veel mazzel, ze hebben echt net genoeg stemmen gehaald voor 3 zetels.
En dan zijn er nog Turkjes op dit forum die Denk de hemel inprijzen en FvD (die met veel minder aandacht bijna net zo veel stemmen kregen als Denk) compleet uitlachen :')

Laten we hopen dat Denk na correctie alsnog die 3e zetel verliest. Al verwacht ik het eerlijk gezegd niet.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 vrijdag 17 maart 2017 @ 12:19:50 #28
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_169588660
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 12:15 schreef groenen het volgende:

[..]

Wat een stemmingmakerij. Mijn ouders machtigen mij ook altijd. En dan gaat zo'n ambtenaar inschatten of ik politiek geëngageerd ben of niet? 8)7


broer waar is de hokje waar ik moet stemmen dan k heb sws 3 geklaard
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 17 maart 2017 @ 12:21:18 #29
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_169588678
Die Vincent zou ik de volgende keer niet meer vragen, heeft duidelijk geen idee wat z'n rol daar is.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_169588730
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 12:18 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

En dan zijn er nog Turkjes op dit forum die Denk de hemel inprijzen en FvD (die met veel minder aandacht bijna net zo veel stemmen kregen als Denk) compleet uitlachen :')

Laten we hopen dat Denk na correctie alsnog die 3e zetel verliest. Al verwacht ik het eerlijk gezegd niet.
Ik was verrast dat VNL niet een zeteltje scoorde. Ik denk dat Jan Roos eerder stemmen heeft gekost dan opgeleverd. Vrijwel niemand mag hem. Gegokt en verloren. Ik weet toevallig dat VNL geen cent te makken heeft, dus die partij zal ontbonden worden denk ik.
pi_169588775
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 12:21 schreef Tyr80 het volgende:
Die Vincent zou ik de volgende keer niet meer vragen, heeft duidelijk geen idee wat z'n rol daar is.
Misschien was hij wel de enige kaas op dat bureau en voelde hij zich geintimideerd?
pi_169588836
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:31 schreef Verrekte_Koekwous het volgende:

[..]

Bron

Alweer een signaal over verkiezingsfraude, Nijmegen welke veel langer openbleef en pas na de opmerking dat de stemmen ongeldig verklaard konden worden deden ze alsof er niets aan de hand was (GroenLinks de grootste geworden), moslims die met tweeën een stemhokje ingaan om te stemmen, wat ook niet is toegestaan. En nu weer stemmen ronselen. Tel daarbij op het handmatige tellen zonder controle, ik vind Nederland net een 3e wereldland als het aankomt op verkiezingen.

Vooral het tellen van de stemmen baart mij zorgen, stel jij bent tegen een bepaalde partij, en verantwoordelijk voor het tellen van stemmen, wat houd jou tegen om een extra streepje bij een andere partij te zetten en wat minder streepjes bij weer een andere partij? Als sommige mensen geweld geoorloofd vinden, of generalisatie van bepaalde personen omdat ze een andere politieke mening hebben is het naïef om te denken dat bij het handmatig tellen van de stemmen niet gefraudeerd word.

Helaas zijn dat vermoedens, maar neemt niet weg dat er wederom veel is misgegaan tijdens de verkiezingen. Is het een optie dat de verkiezingen ongeldig verklaard worden, gezien de hoeveelheid signalen van fraude?
Storm in een glas water. In smartphone maatschappij waarbij alles direct gefilmd wordt, alles open op straat ligt en op enkele plaatsen (vermeende) fraude wordt geconstateerd in een land met miljoenen inwoners en duizenden stembureaus.
Waar maak je je druk om :')
beter een knipoog dan een blauw oog
  vrijdag 17 maart 2017 @ 12:35:01 #33
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_169588897
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 12:31 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Storm in een glas water. In smartphone maatschappij waarbij alles direct gefilmd wordt, alles open op straat ligt en op enkele plaatsen (vermeende) fraude wordt geconstateerd in een land met miljoenen inwoners en duizenden stembureaus.
Waar maak je je druk om :')
OP quoten :')
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_169588906
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 12:27 schreef vaduz het volgende:

[..]

Misschien was hij wel de enige kaas op dat bureau en voelde hij zich geintimideerd?
Als er zaken niet kloppen dan heb je een verantwoordelijkheid omdat direct te melden bij de kiesraad, achteraf kunnen ze er weinig meer aan doen. Desnoods bel je even vanaf de wc als je bang bent.

Maar ik eerlijk gezegd geloof ik weinig van het hele verhaal. Waarschijnlijk gewoon Facebook stemming makerij getuige ook het topic in B&W
pi_169588946
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 12:35 schreef 44rdbei het volgende:

[..]

Als er zaken niet kloppen dan heb je een verantwoordelijkheid omdat direct te melden bij de kiesraad,
100% mee eens. Maar in de praktijk wordt er nauwelijks aan voorbereiding gedaan, dus ik kan me het goed voorstellen dat hij niet goed weet waar dit aanhangig te maken.
  vrijdag 17 maart 2017 @ 12:39:15 #36
462999 Verfassungsschutz
Streitbaren Demokratie
pi_169588962
Schokkend. De AKP-afdeling heeft het niet zo op integer handelen.
Stabile Preise – Sichere Renten – Mehr Arbeitsplätze
  vrijdag 17 maart 2017 @ 12:39:48 #37
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_169588974
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 12:35 schreef 44rdbei het volgende:

[..]

Als er zaken niet kloppen dan heb je een verantwoordelijkheid omdat direct te melden bij de kiesraad, achteraf kunnen ze er weinig meer aan doen. Desnoods bel je even vanaf de wc als je bang bent.

Maar ik eerlijk gezegd geloof ik weinig van het hele verhaal. Waarschijnlijk gewoon Facebook stemming makerij getuige ook het topic in B&W
Barend en Witteman? :D
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_169589015
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:31 schreef Verrekte_Koekwous het volgende:

[..]

Bron

Alweer een signaal over verkiezingsfraude, Nijmegen welke veel langer openbleef en pas na de opmerking dat de stemmen ongeldig verklaard konden worden deden ze alsof er niets aan de hand was (GroenLinks de grootste geworden), moslims die met tweeën een stemhokje ingaan om te stemmen, wat ook niet is toegestaan. En nu weer stemmen ronselen. Tel daarbij op het handmatige tellen zonder controle, ik vind Nederland net een 3e wereldland als het aankomt op verkiezingen.

Vooral het tellen van de stemmen baart mij zorgen, stel jij bent tegen een bepaalde partij, en verantwoordelijk voor het tellen van stemmen, wat houd jou tegen om een extra streepje bij een andere partij te zetten en wat minder streepjes bij weer een andere partij? Als sommige mensen geweld geoorloofd vinden, of generalisatie van bepaalde personen omdat ze een andere politieke mening hebben is het naïef om te denken dat bij het handmatig tellen van de stemmen niet gefraudeerd word.

Helaas zijn dat vermoedens, maar neemt niet weg dat er wederom veel is misgegaan tijdens de verkiezingen. Is het een optie dat de verkiezingen ongeldig verklaard worden, gezien de hoeveelheid signalen van fraude?
Nederland heeft z'n 10.000 kiesdistricten die elk hun eigen stembureau hebben. Elk kiesdistrict bestaat uit ongeveer 1000-2000 stemgerechtigden. Om een zetel in de 2e kamer te krijgen heb je meer dan 65.000 stemmen nodig. Tegenwoordig mag je overal in je eigen gemeente stemmen en kan het dus zijn dat 1 stembureau een groter aantal stemmen te verwerken krijgt. Echter moet je wel op een heel erg druk bezochte locatie staan wil jou stembureau voldoende stemmen binnen krijgen om 1 of meer zetels te vertegenwoordigen.

Verder is het zo dat er altijd minimaal 3 personen op een stembureau zitten en er dus ook minimaal 3 aan het tellen zijn. Het zal dus erg lastig worden om als kiesraad lid op een stembureau dermate grote fraude te plegen dat jouw acties de zetelverdeling beïnvloeden.
pi_169589060
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 12:42 schreef Hugo862 het volgende:

[..]

Nederland heeft z'n 10.000 kiesdistricten die elk hun eigen stembureau hebben. Elk kiesdistrict bestaat uit ongeveer 1000-2000 stemgerechtigden. Om een zetel in de 2e kamer te krijgen heb je meer dan 65.000 stemmen nodig. Tegenwoordig mag je overal in je eigen gemeente stemmen en kan het dus zijn dat 1 stembureau een groter aantal stemmen te verwerken krijgt. Echter moet je wel op een heel erg druk bezochte locatie staan wil jou stembureau voldoende stemmen binnen krijgen om 1 of meer zetels te vertegenwoordigen.

Verder is het zo dat er altijd minimaal 3 personen op een stembureau zitten en er dus ook minimaal 3 aan het tellen zijn. Het zal dus erg lastig worden om als kiesraad lid op een stembureau dermate grote fraude te plegen dat jouw acties de zetelverdeling beïnvloeden.
De kunst is dan ook om het in georganiseerd verband te doen. Dit wordt van buiten af geregiseerd.
pi_169589083
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:48 schreef pokkerdepok het volgende:
gewoon effe hacken
:')
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_169589209
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:56 schreef Physsic het volgende:
Op Twitter onder #stemfraude zijn ook een aantal verhalen te lezen, helaas ook een aantal complottheorieën (van mensen die niet weten wat een exitpoll is en het verdacht vinden dat de uitslag al zó snel bekend kan zijn).
Van het verhaal van Vincent uit de OP had ik gisteren ook al de screenshots voorbij zien komen. Iemand heeft ook al een petitie gestart voor een nieuwe verkiezing (lekker zinloos) en er wordt opgeroepen alle informatie naar Geert Wilders door te spelen.. Ga met die informatie gewoon naar de Kiesraad, denk ik dan.

Wij krijgen trouwens ook gewoon de stempas van mijn demente oma thuisgestuurd, dus die hadden we ook zogenaamd voor haar kunnen invullen. Dat gaat veel te makkelijk.
Hoe zit dat eigenlijk met mensen met geestelijke handicap, krijgen die ook een stempas? Dat betekent dus eigenlijk dat je als ouder/verzorger van zo iemand een gratis extra stem hebt

(ik bedoel dus zwaar gehandicapten, die dus echt het niveau van een peuter hebben op volwassen leeftijd ) BV http://www.volkskrant.nl/(...)-een-puber~a4471358/
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
  vrijdag 17 maart 2017 @ 13:04:57 #42
168739 Red_85
'echt wel'
pi_169589517
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:47 schreef .Alektorophobia. het volgende:
Dat stemmen ronselen van DENK is niets nieuws. De PVDA is er in het verleden ook al op betrapt stemmen te ronselen in moskeeën.
Zeker als het ging om een bepaalde achtergrond inderdaad.

Bij de gemeenteraad in Soest ging het ook zo.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_169589931
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 12:21 schreef Tyr80 het volgende:
Die Vincent zou ik de volgende keer niet meer vragen, heeft duidelijk geen idee wat z'n rol daar is.
Vincent geeft aan dat volgens hem de Kieswet niet is overtreden. Hij heeft ernstige twijfels bij de rechtmatigheid van de vele volmachten, maar daar is helaas weinig aan te doen.
pi_169589943
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 12:51 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Hoe zit dat eigenlijk met mensen met geestelijke handicap, krijgen die ook een stempas? Dat betekent dus eigenlijk dat je als ouder/verzorger van zo iemand een gratis extra stem hebt

(ik bedoel dus zwaar gehandicapten, die dus echt het niveau van een peuter hebben op volwassen leeftijd ) BV http://www.volkskrant.nl/(...)-een-puber~a4471358/
Ja, die hebben stemrecht. Aangezien ze over de de partijen verdeeld zijn zal dat niet naar een bepaalde kant uitwerken.
pi_169589957
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 12:51 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Hoe zit dat eigenlijk met mensen met geestelijke handicap, krijgen die ook een stempas? Dat betekent dus eigenlijk dat je als ouder/verzorger van zo iemand een gratis extra stem hebt

(ik bedoel dus zwaar gehandicapten, die dus echt het niveau van een peuter hebben op volwassen leeftijd ) BV http://www.volkskrant.nl/(...)-een-puber~a4471358/
Dat denk ik wel.

Zou overigens wel het hoge opkomstpercentage verklaren. :P
  User die overal opduikt 2022 vrijdag 17 maart 2017 @ 13:24:42 #46
186611 Haags
pi_169590054
Was wel te verwachten.
Zonder wrijving geen glans
  vrijdag 17 maart 2017 @ 13:34:37 #47
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_169590343
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Volgens mij moet het aantal uitgebrachte stemmen gelijk zijn aan het aantal stempassen. Je kunt dus niet zomaar extra tellen voor je partij want dan heb je dus meer stemmen dan stempassen. Dan zou echt het hele stembureau in het complot moeten zitten.
Klopt. En als kiezer kun je gewoon meekijken bij het stemmen tellen, en ook bij het stemmen zelf. Als je vraagtekens hebt bij de gang van zaken, kun je bezwaar aantekenen

quote:
Met zijn tweeën een hokje in moet echt serieus aangepakt worden, desnoods het volledige stembureau ontmantelen en alle stemmen van dat bureau ongeldig verklaren. Het is nu te vrijblijvend.
Je moet stembureauleden hebben die sterk in hun schoenen staan. Zeker bij stemdistricten waar je problemen kunt verwachten.
pi_169590357
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:47 schreef .Alektorophobia. het volgende:
Dat stemmen ronselen van DENK is niets nieuws. De PVDA is er in het verleden ook al op betrapt stemmen te ronselen in moskeeën.
Snap er niks meer van. Stemmen is toch ''haram''?

Edit; ohja snap al. Zolang het een manier is om de islam groter te maken en alles niet-islam te ontwrichten is natuurlijk alles geoorloofd. :')
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
  vrijdag 17 maart 2017 @ 13:44:30 #49
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_169590615
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 13:20 schreef Physsic het volgende:

[..]

Vincent geeft aan dat volgens hem de Kieswet niet is overtreden. Hij heeft ernstige twijfels bij de rechtmatigheid van de vele volmachten, maar daar is helaas weinig aan te doen.
Meerdere mensen in een hokje, meer dan 2 machtigingen pp, dacht dat dat allebei niet de bedoeling was?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_169590661
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 12:39 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Barend en Witteman? :D
:D moest uiteraard BNW zijn.
pi_169590767
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 12:37 schreef vaduz het volgende:

[..]

100% mee eens. Maar in de praktijk wordt er nauwelijks aan voorbereiding gedaan, dus ik kan me het goed voorstellen dat hij niet goed weet waar dit aanhangig te maken.
hier moest er een online cursus/examen gedaan worden voor je op het stembureau mocht zitten hoor ;)
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_169590774
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 13:52 schreef tombolafan het volgende:

[..]

hier moest er een online cursus/examen gedaan worden voor je op het stembureau mocht zitten hoor ;)
waar is hier?
pi_169591284
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 13:44 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Meerdere mensen in een hokje, meer dan 2 machtigingen pp, dacht dat dat allebei niet de bedoeling was?
In het stembureau, niet het stemhokje.
  vrijdag 17 maart 2017 @ 14:22:22 #54
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_169591353
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 14:18 schreef Physsic het volgende:

[..]

In het stembureau, niet het stemhokje.
Scherp, +1.

En de stapels machtigingen dan? Daar moet een stembureauvoorzitter toch wel een stokje voor kunnen steken.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_169591788
Geen onregelmatigheden aangetroffen. (Niet heel vreemd natuurlijk)
quote:
In het stembureau zijn 126 stemmen met een volmacht uitgebracht op een totaal van 1008 stemmen, iets meer dan het stedelijk gemiddelde van 10 procent.
http://m.telegraaf.nl/art(...)west-niet-aangetoond

Toch best veel stemmen worden dus met een volmacht uitgebracht, meer dan ik had verwacht.
  vrijdag 17 maart 2017 @ 14:57:34 #56
399518 Shadowkid053
I'm tiny Rick!
pi_169592019
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:39 schreef Physsic het volgende:

[..]

Schrijven op een stembiljet maakt de stem niet ongeldig. Dat is alleen zo als ze daarmee je identiteit kunnen achterhalen.

Meerdere hokjes inkleuren maakt de stem wel ongeldig, maar ik geloof niet dat zelf een extra hokje tekenen daar ook onder valt.
Ik moest deze ongeldig verklaren.
pi_169592046
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 14:57 schreef Shadowkid053 het volgende:

[..]

Ik moest deze ongeldig verklaren.
Wat is 'deze'?
  vrijdag 17 maart 2017 @ 15:00:45 #58
399518 Shadowkid053
I'm tiny Rick!
pi_169592074
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 14:59 schreef Physsic het volgende:

[..]

Wat is 'deze'?
Stemmen met;
1. Meerdere ingekleurde rondjes
2. zelf getekende rondjes met een zelf ingevulde naam
pi_169592338
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:31 schreef Verrekte_Koekwous het volgende:

Tel daarbij op het handmatige tellen zonder controle, ik vind Nederland net een 3e wereldland als het aankomt op verkiezingen.
Als je werd geweigerd toen je bij het tellen van de stemmen aanwezig wilde zijn moet je aangifte doen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_169592421
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 15:00 schreef Shadowkid053 het volgende:

[..]

Stemmen met;
1. Meerdere ingekleurde rondjes
2. zelf getekende rondjes met een zelf ingevulde naam
1. Moet inderdaad ongeldig worden verklaard.
2. Vreemd. Misschien omdat niet duidelijk was of de opgeschreven naam ook de naam was van degene die gestemd had.
pi_169592446
Zucht

[ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 17-03-2017 15:20:24 ]
pi_169592554
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 13:53 schreef vaduz het volgende:

[..]

waar is hier?
Noord-Holland
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  vrijdag 17 maart 2017 @ 15:35:23 #63
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_169592764
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 12:42 schreef Hugo862 het volgende:

[..]

Nederland heeft z'n 10.000 kiesdistricten die elk hun eigen stembureau hebben. Elk kiesdistrict bestaat uit ongeveer 1000-2000 stemgerechtigden. Om een zetel in de 2e kamer te krijgen heb je meer dan 65.000 stemmen nodig. Tegenwoordig mag je overal in je eigen gemeente stemmen en kan het dus zijn dat 1 stembureau een groter aantal stemmen te verwerken krijgt. Echter moet je wel op een heel erg druk bezochte locatie staan wil jou stembureau voldoende stemmen binnen krijgen om 1 of meer zetels te vertegenwoordigen.

Verder is het zo dat er altijd minimaal 3 personen op een stembureau zitten en er dus ook minimaal 3 aan het tellen zijn. Het zal dus erg lastig worden om als kiesraad lid op een stembureau dermate grote fraude te plegen dat jouw acties de zetelverdeling beïnvloeden.
Daarnaast mag elke burger bij het tellen aanwezig zijn.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 17 maart 2017 @ 15:38:23 #64
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_169592819
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 13:44 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Meerdere mensen in een hokje, meer dan 2 machtigingen pp, dacht dat dat allebei niet de bedoeling was?
Dat mag inderdaad allebei niet.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 17 maart 2017 @ 15:40:57 #65
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_169592858
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 13:52 schreef tombolafan het volgende:

[..]

hier moest er een online cursus/examen gedaan worden voor je op het stembureau mocht zitten hoor ;)
Ja, dat is ook wettelijk verplicht.
pi_169592882
De manier waarop er gestemd wordt in dit land is sowieso te achterlijk voor woorden. Het kan op zoveel betere manieren.
pi_169592907
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 15:42 schreef Infection het volgende:
De manier waarop er gestemd wordt in dit land is sowieso te achterlijk voor woorden. Het kan op zoveel betere manieren.
Zoals?
pi_169592908
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 15:35 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Daarnaast mag elke burger bij het tellen aanwezig zijn.
Daar heb ik ook een aantal klachten over voorbij zien komen op Twitter.

Iemand beweerde dat ze in een hoek werd neergezet en zonder foon (telefoon?).
Is het een regel dat geen telefoon (of camera's oid) mag gebruiken bij de telling? Dat zou ik namelijk niet zo'n hele vreemde regel vinden.
  vrijdag 17 maart 2017 @ 15:43:17 #69
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_169592909
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 15:17 schreef Physsic het volgende:

[..]

1. Moet inderdaad ongeldig worden verklaard.
2. Vreemd. Misschien omdat niet duidelijk was of de opgeschreven naam ook de naam was van degene die gestemd had.
Hoezo vreemd? Je kunt geen kandaten "toevoegen" die niet op de lijst staan. En je mag dan wel bepaalde dingen schrijven op je biljet, maar het is verplicht een betaand vakje geheeh of gedeeltelijk in te kleuren. Doe je dat niet, dan is je stem per definitie ongeldig. Pijltje gericht op het hokje ve kandidaat is ook niet geldig, hoewel wel duidelijk. Zie je eigen link.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 17 maart 2017 @ 15:43:23 #70
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169592911
quote:
15s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 13:35 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Snap er niks meer van. Stemmen is toch ''haram"?
Nee, de democratie an sich al.

Maar met dat idee is er niet veel voor nodig om slecht geïntegreerde moslims (met name op het vlak van taal en politiek) te "intimideren" en hun stempas te misbruiken (ja, daar even een handtekening dat je het haram vindt, ja, komt helemaal in orde). Ik krijg dan de indruk dat vooral vrouwen en bejaarden het slachtoffer worden.

Dat schreef ik al in KLB, de vrouw die met haar man naar het stembureau ging en toch niet stemde, dat deed haar man bij volmacht.
Ik zie dat als misbruik van het stemrecht en de volmachten. Stem dan niet als je te dom bent om zelfstandig te schijten.
  vrijdag 17 maart 2017 @ 15:46:41 #71
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_169592970
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 15:43 schreef Physsic het volgende:

[..]

Daar heb ik ook een aantal klachten over voorbij zien komen op Twitter.

Iemand beweerde dat ze in een hoek werd neergezet en zonder foon (telefoon?).
Is het een regel dat geen telefoon (of camera's oid) mag gebruiken bij de telling? Dat zou ik namelijk niet zo'n hele vreemde regel vinden.
Je mag toekijken, niet meetellen.
Of althans, dat mag wel (net als op een stembureau zitten als je dat wil) mits je je daarvoor vantevoren aangemeld hebt en de vereiste voorbereidingen doorlopen hebt.
Dat laatste weet ik niet. Freako vast wel.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_169592982
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 15:43 schreef Hugo862 het volgende:

[..]

Zoals?
We leven in een digitaal tijdperk. Vervang al die papieren troep voor computers/tablets en het werkt al een stuk beter. Zo kun je ook makkelijker registreren wie al is wezen stemmen en wie niet. En je kunt ook nog eens zien hoeveel machtigingen ze hebben gebruikt.

Desnoods laat je de stemcomputers alles lokaal opslaan (dus zonder internetverbinding, vanwege fraude-gevoeligheid). Scheelt fraude met tellen, geen onjuiste aantallen en je hebt geen formulier meer nodig die 2 tafels beslaat.
  vrijdag 17 maart 2017 @ 15:49:26 #73
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169593024
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 15:43 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Hoezo vreemd? Je kunt geen kandaten "toevoegen" die niet op de lijst staan. En je mag dan wel bepaalde dingen schrijven op je biljet, maar het is verplicht een betaand vakje geheeh of gedeeltelijk in te kleuren. Doe je dat niet, dan is je stem per definitie ongeldig. Pijltje gericht op het hokje ve kandidaat is ook niet geldig, hoewel wel duidelijk. Zie je eigen link.
Je hoeft geen hokje rood te maken, dan stem je blanco en dat mag (en je stem is geldig).
Daarom: geen hokje ingevuld en een opmerking ergens schrijven, is dat een blanco stem, of een ongeldige stem?

De naam Erdogan lijkt mij niet zeldzaam en kan ook nog als e.r. dogan worden gelezen en dat is zo'n normale achternaam als Van der Valk bij ons, en kàn dus naar de stemmer zelf verwijzen (en het biljet ongeldig maken).
pi_169593035
Mijn buurvrouw kreeg gewoon 3 stemformulieren mee in het kieslokaal 8)7
pi_169593041
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 15:43 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Hoezo vreemd? Je kunt geen kandaten "toevoegen" die niet op de lijst staan. En je mag dan wel bepaalde dingen schrijven op je biljet, maar het is verplicht een betaand vakje geheeh of gedeeltelijk in te kleuren. Doe je dat niet, dan is je stem per definitie ongeldig. Pijltje gericht op het hokje ve kandidaat is ook niet geldig, hoewel wel duidelijk. Zie je eigen link.
Nee, je kunt uiteraard geen kandidaten toevoegen. Dus als je dat wel doet, dan is dat toch niet opeens een geldige kandidaat? Lijkt mij niet meer dan een 'tekeningetje', net zoveel waard als een smiley of iets anders (niets dus). Als er verder slechts één officieel hokje is ingekleurd, begrijp ik niet waarom de stem ongeldig zou zijn.

Dat pijltje waar jij het over hebt gaat over een stembiljet waar verder geen hokje is ingekleurd.

Bij de foto die ik heb gezien van een stembiljet waar een hokje op was getekend met de naam Erdogan, was Kuzu met rood ingekleurd.
pi_169593066
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 15:49 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je hoeft geen hokje rood te maken, dan stem je blanco en dat mag (en je stem is geldig).
Daarom: geen hokje ingevuld en een opmerking ergens schrijven, is dat een blanco stem, of een ongeldige stem?
Ongeldig, want niet meer blanco. Ook "blanco" er op schrijven maakt de stem ongeldig ipv blanco.
  vrijdag 17 maart 2017 @ 15:53:23 #77
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169593102
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 15:47 schreef Infection het volgende:

[..]

We leven in een digitaal tijdperk. Vervang al die papieren troep voor computers/tablets en het werkt al een stuk beter. Zo kun je ook makkelijker registreren wie al is wezen stemmen en wie niet. En je kunt ook nog eens zien hoeveel machtigingen ze hebben gebruikt.

Desnoods laat je de stemcomputers alles lokaal opslaan (dus zonder internetverbinding, vanwege fraude-gevoeligheid). Scheelt fraude met tellen, geen onjuiste aantallen en je hebt geen formulier meer nodig die 2 tafels beslaat.
Misschien heb je een paar keer stemmen gemist, maar dit is dus allang gedaan en bleek vewl fraudegevoeliger dan stemmen op papier.
Hybride oplossingen (bonnetje uit de computer als bewijs- hebben ook hun beperkingen en zijn eveneens fraudegevoelig, maar het punt bij digitale oplossingen is vooral dat de anonimiteit van de stemmer niet gegarandeers kan worden.
pi_169593121
Oh, een naam erbij schrijven maakt de stem ook ongeldig. Maakt daarbij niet uit of het eigen naam is of een andere naam.

Nogmaals de naam opschrijven van degene waar op is gestemd mag dan weer wel.
pi_169593160
TS is natuurlijk als een goede bezorgde burger het stemmen tellen gaan controleren bij een stembureau bij hem in de buurt.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  vrijdag 17 maart 2017 @ 15:57:44 #80
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_169593207
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 15:50 schreef Physsic het volgende:

[..]

Nee, je kunt uiteraard geen kandidaten toevoegen. Dus als je dat wel doet, dan is dat toch niet opeens een geldige kandidaat? Lijkt mij niet meer dan een 'tekeningetje', net zoveel waard als een smiley of iets anders (niets dus). Als er verder slechts één officieel hokje is ingekleurd, begrijp ik niet waarom de stem ongeldig zou zijn.

Dat pijltje waar jij het over hebt gaat over een stembiljet waar verder geen hokje is ingekleurd.

Bij de foto die ik heb gezien van een stembiljet waar een hokje op was getekend met de naam Erdogan, was Kuzu met rood ingekleurd.
Ja, dat hokje misschien. Maar het gaat om de naam Erdogan. Handgeschreven namen maken een stembiljet ongeldig. Kan de naam van de kiezer zijn.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 17 maart 2017 @ 15:57:56 #81
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169593213
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 15:51 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ongeldig, want niet meer blanco. Ook "blanco" er op schrijven maakt de stem ongeldig ipv blanco.
Maar je schreef eerder:
"Schrijven op een stembiljet maakt de stem niet ongeldig. Dat is alleen zo als ze daarmee je identiteit kunnen achterhalen"
Blanco is bij mijn weten geen naam.

Dus... alleen als je niet-blanco stemt maakt schrijven op het biljet je stem niet ongeldig?
  vrijdag 17 maart 2017 @ 16:01:28 #82
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169593295
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 15:49 schreef fukforce het volgende:
Mijn buurvrouw kreeg gewoon 3 stemformulieren mee in het kieslokaal 8)7
Dat kan. 1 voor jezelf en maximaal 2 voor volmachten.
pi_169593302
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 15:57 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ja, dat hokje misschien. Maar het gaat om de naam Erdogan. Handgeschreven namen maken een stembiljet ongeldig. Kan de naam van de kiezer zijn.
Ja, klopt.
pi_169593316
Iedereen weet dat er wel fraude gepleegd moet zijn, want de PVV is de grootste. Alle andere uitkomsten = fraude.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  vrijdag 17 maart 2017 @ 16:03:11 #85
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_169593328
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 15:57 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Maar je schreef eerder:
"Schrijven op een stembiljet maakt de stem niet ongeldig. Dat is alleen zo als ze daarmee je identiteit kunnen achterhalen"
Blanco is bij mijn weten geen naam.

Dus... alleen als je niet-blanco stemt maakt schrijven op het biljet je stem niet ongeldig?
Een blanco stem uitbrengen kan alleen geldig met een volledig blanco stembiljet. Er mag niets op geschreven of getekend zijn.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_169593396
Tevens: http://www.telegraaf.nl/b(...)n__Nieuw-West__.html

quote:
Gisteren sprak een lid van het stembureau, op basis van eigen observaties, dat er sprake was van ’ronselstemmen’. Het stembureaulid gaf aan dat ’veel allochtonen een hele rits volmachten van familie’ bij zich hadden. „Niet Nederlands sprekenden werden in het stembureau nog geïnstrueerd door wel Nederlands sprekende zonen en andere familieleden. Ik heb het als bizar ervaren”, zei hij. Hij geeft aan dat het om zijn eigen observaties gaat en twijfels heeft over het verkrijgen van deze volmachten. Er zijn, zo blijkt uit onderzoek, geen regels overtreden.

De gemeente heeft het proces-verbaal van het stembureau bekeken en daarin zijn geen onregelmatigheden te vinden. „Ook is vastgelegd dat de volmachtregeling in het stembureau in Nieuw-West volgens de bepalingen in de Kieswet is toegepast.” In het stembureau zijn 126 stemmen met een volmacht uitgebracht op een totaal van 1008 stemmen, iets meer dan het stedelijk gemiddelde van 10 procent.
De verkiezingen blijven geldig! Helaas, beste Koekwaus.

Edit: had nog een tweet van Donald onder de ctrl+v.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_169593414
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 15:57 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Maar je schreef eerder:
"Schrijven op een stembiljet maakt de stem niet ongeldig. Dat is alleen zo als ze daarmee je identiteit kunnen achterhalen"
Blanco is bij mijn weten geen naam.

Dus... alleen als je niet-blanco stemt maakt schrijven op het biljet je stem niet ongeldig?
Hahaha, leuke vraag. Blanco wordt denk ik gezien als een aparte categorie, er is immers geen officieel hokje ingekleurd en dat is wel nodig om een geldige stem te kunnen zijn.

Misschien moet ik het anders verwoorden: schrijven op het stembiljet maakt een stem niet ongeldig, tenzij het als blanco stem was bedoeld. :P

Zie ook stembiljet 2 en 7 van mijn eerder geplaatste link.
pi_169593419
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 16:03 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Een blanco stem uitbrengen kan alleen geldig met een volledig blanco stembiljet. Er mag niets op geschreven of getekend zijn.
Kijk eens in de vele topics inclusief deze waarin is uitgelegd dat dat niet zo is.
pi_169593462
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 16:08 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Kijk eens in de vele topics inclusief deze waarin is uitgelegd dat dat niet zo is.
Wel bij een blanco stem. :Y
  vrijdag 17 maart 2017 @ 16:12:17 #90
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_169593500
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 16:08 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Kijk eens in de vele topics inclusief deze waarin is uitgelegd dat dat niet zo is.
De Kieswet:

quote:
Artikel N 7
1 Blanco is de stem uitgebracht op een stembiljet dat door de kiezer is ingeleverd zonder dat hij geheel of gedeeltelijk een wit stipje in een stemvak rood heeft gemaakt en zonder dat hij anderszins op het stembiljet geschreven of getekend heeft.

2 Ongeldig is de stem uitgebracht op een ander stembiljet dan bij of krachtens deze wet mag worden gebruikt.

3 Voorts is ongeldig de stem die niet als blanco wordt aangemerkt, maar waarbij de kiezer op het stembiljet niet, door het geheel of gedeeltelijk rood maken van het witte stipje in een stemvak, op ondubbelzinnige wijze heeft kenbaar gemaakt op welke kandidaat hij zijn stem uitbrengt, of waarbij op het stembiljet bijvoegingen zijn geplaatst waardoor de kiezer kan worden geïdentificeerd.
pi_169593574
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 15:47 schreef Infection het volgende:

[..]

We leven in een digitaal tijdperk. Vervang al die papieren troep voor computers/tablets en het werkt al een stuk beter. Zo kun je ook makkelijker registreren wie al is wezen stemmen en wie niet. En je kunt ook nog eens zien hoeveel machtigingen ze hebben gebruikt.

Desnoods laat je de stemcomputers alles lokaal opslaan (dus zonder internetverbinding, vanwege fraude-gevoeligheid). Scheelt fraude met tellen, geen onjuiste aantallen en je hebt geen formulier meer nodig die 2 tafels beslaat.
Er wordt al geregistreerd wie er is wezen stemmen via de stempas die je moet inleveren. Met een stemcomputer wordt dat niet anders. Je wilt namelijk niet dat het inleveren van jouw stempas gekoppeld wordt in een database in combinatie met het moment dat je jouw stem uit brengt. Hier in Nederland hebben we namelijk het stemgeheim en dat betekend dat de stem die jij hebt uitgebracht niet naar jouw persoonlijk te herleiden moet zijn.

Verder betekend digitaal stemmen dat de stemmen in een database komen te staan. Zolang jij als burger niet kan controleren of jouw stem op Jesse Klaver niet als stem op Geert Wilders in de database komt te staan het systeem niet transparant genoeg is. Als dat stuk niet transparant is dan is het systeem gevoelig voor fraude door middel van aanpassingen aan de stemcomputer. Zelfs al is de computer niet verbonden met een netwerk. Wij kunnen niet controleren of er geen custom software op draait die iets met onze stem doet wat wij niet willen.

Er wordt nu gesproken over stemmen op een stemcomputer die vervolgens het bonnetje uitprint dat vervolgens door een telmachine gaat. Dat is al een stap in de goede richting omdat op dat bonnetje de naam en partij van de kandidaat zal staan. Wel is het zo dat er bij z'n implementatie goed gekeken moet worden naar hoe het tellen precies werkt. Stel er komt iets als een streepjes code op te staan wat wordt uitgelezen dan moet je er dus maar op vertrouwen dat er niet gerotzooid is met de stemmachine en dat jouw bonnetje over het streepjescode bevat wat bij de naam en de partij van jouw kandidaat hoort. Je zou natuurlijk altijd je bonnetje naast een tabel met codes kunnen leggen ter controle maar of dat het stemproces ten goede komt. Met 28 deelnemende partijen en 1114 unieke kandidaten wordt het een tijdrovend proces.

Momenteel kunnen wij als burgers een hoop controle uitoefenen. Nadat jij jouw stembiljet hebt ingevuld en in de bus gegooid kun je er net zo lang bij blijven staan totdat het stembureau sluit en alle stemmen geteld zijn. Dat is een zeer hoge mate van transparantie naar ons burgers toe die gegarandeerd moet blijven bij een digitaal/geautomatiseerd systeem. Die garanties hebben we tot op heden niet bij stemcomputers.
  vrijdag 17 maart 2017 @ 16:18:37 #92
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_169593615
quote:
10s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:37 schreef Nobu het volgende:
Een paar OVSE-waarnemers zou geen kwaad kunnen inderdaad.
Ze zullen er deze keer ook wel weer geweest zijn.

https://www.rijksoverheid(...)2-september-2012.pdf


quote:
De OVSE heeft op 16 november 2012 een rapport uitgebracht naar aanleiding van de waarnemersmissie die van 30 augustus tot en met 15 september 2012 in Nederland heeft verbleven. De missie werd geleid door ambassadeur Lubomir Kopaj en bestond uit 5 verkiezingsexperts uit andere OVSE lidstaten. De missie heeft tijdens haar verblijf gesproken met onder meer de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Buitenlandse Zaken, de Raad van State, de Kiesraad, het college voor de rechten van de mens, vertegenwoordigers van politieke partijen, de media en gemeenten.

Het algemene beeld dat de missie schets over de verkiezingen is positief. Zo signaleert de missie dat het verkiezingsproces plaats vindt in een sfeer van groot vertrouwen van het publiek in de politiek.

Wel vraagt de OVSE aandacht voor een aantal zaken die naar zijn oordeel kunnen bedragen aan het meer in lijn brengen van de Nederlandse praktijk en wetgeving met de committering die Nederland in OVSE verband is aangegaan. In onderstaande tabel worden deze aanbeveling besproken en volgt een reactie hierop.


[ Bericht 21% gewijzigd door Papierversnipperaar op 17-03-2017 16:25:01 ]
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 17 maart 2017 @ 16:21:14 #93
399518 Shadowkid053
I'm tiny Rick!
pi_169593671
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 15:50 schreef Physsic het volgende:

[..]

Nee, je kunt uiteraard geen kandidaten toevoegen. Dus als je dat wel doet, dan is dat toch niet opeens een geldige kandidaat? Lijkt mij niet meer dan een 'tekeningetje', net zoveel waard als een smiley of iets anders (niets dus). Als er verder slechts één officieel hokje is ingekleurd, begrijp ik niet waarom de stem ongeldig zou zijn.

Dat pijltje waar jij het over hebt gaat over een stembiljet waar verder geen hokje is ingekleurd.

Bij de foto die ik heb gezien van een stembiljet waar een hokje op was getekend met de naam Erdogan, was Kuzu met rood ingekleurd.
Het rondje bij een niet geldige kandidaat, want verzonnen, wordt voorzien van een rood rondje. De stem is dus ongeldig, want; Geen geldige kandidaat.
pi_169593880
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 16:21 schreef Shadowkid053 het volgende:

[..]

Het rondje bij een niet geldige kandidaat, want verzonnen, wordt voorzien van een rood rondje. De stem is dus ongeldig, want; Geen geldige kandidaat.
Oh, er was verder ook geen officieel hokje ingekleurd? Dat heb ik dan verkeerd begrepen en dan is het inderdaad wel heel logisch.

Ik had een aantal foto's gezien van stembiljetten waarbij op DENK was gestemd. Op die stembiljetten stond daarnaast ook bijvoorbeeld "AKP" geschreven en op een ander was een hokje voor "Erdogan" gemaakt. Die laatst zou dan ook ongeldig moeten zijn, maar ik vraag me af of alle stembureauleden daar correct mee zijn omgegaan.
pi_169594088
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 16:12 schreef freako het volgende:

[..]

De Kieswet:

[..]

Jullie hebben gelijk. Inconsequent eigenlijk. 8)7
  vrijdag 17 maart 2017 @ 16:50:38 #96
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_169594111
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 16:35 schreef Physsic het volgende:

[..]

Oh, er was verder ook geen officieel hokje ingekleurd? Dat heb ik dan verkeerd begrepen en dan is het inderdaad wel heel logisch.

Ik had een aantal foto's gezien van stembiljetten waarbij op DENK was gestemd. Op die stembiljetten stond daarnaast ook bijvoorbeeld "AKP" geschreven en op een ander was een hokje voor "Erdogan" gemaakt. Die laatst zou dan ook ongeldig moeten zijn, maar ik vraag me af of alle stembureauleden daar correct mee zijn omgegaan.
Zou mooi zijn als DENK door dit soort ongeldige stemmen net naar 1,9 procent zakt en die derde zetel kwijtraakt.
pi_169594380
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 16:50 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Zou mooi zijn als DENK door dit soort ongeldige stemmen net naar 1,9 procent zakt en die derde zetel kwijtraakt.
Ze gaan bij de Kiesraad toch niet alles nogmaals nalopen?
  vrijdag 17 maart 2017 @ 17:16:25 #98
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_169594582
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 15:46 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Je mag toekijken, niet meetellen.
Of althans, dat mag wel (net als op een stembureau zitten als je dat wil) mits je je daarvoor vantevoren aangemeld hebt en de vereiste voorbereidingen doorlopen hebt.
Dat laatste weet ik niet. Freako vast wel.
Als je mee wil tellen, moet je je bij de gemeente aanmelden. Als je toe wil kijken bij het tellen niet. Dan is het gewoon binnenwandelen na sluitingstijd. Het wordt op prijs gesteld als je het van tevoren even meldt bij het stembureau zelf, maar het hoeft niet. Wij deden bijvoorbeeld de buitendeur dicht ivm de tocht, maar dan valt ie direct in het slot. Beetje suf als je op de deur moet bonzen. Verder is het devies: niet in de weg lopen, en niet de orde verstoren. Of zoals het hier op het forum heet: "Doe normaal". Er is geen verbod op telefoons of camera's, maar ik kan me voorstellen dat stembureauleden niet heel erg blij worden als ze continu gefilmd worden. Zul je net zien dat er keer een stapel stembiljetten van de tafel lazert, en dat een van de toeschouwers een foto daarvan op Twitter plempt.
pi_169594738
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 16:16 schreef Hugo862 het volgende:

Er wordt nu gesproken over stemmen op een stemcomputer die vervolgens het bonnetje uitprint dat vervolgens door een telmachine gaat. Dat is al een stap in de goede richting omdat op dat bonnetje de naam en partij van de kandidaat zal staan. Wel is het zo dat er bij z'n implementatie goed gekeken moet worden naar hoe het tellen precies werkt. Stel er komt iets als een streepjes code op te staan wat wordt uitgelezen dan moet je er dus maar op vertrouwen dat er niet gerotzooid is met de stemmachine en dat jouw bonnetje over het streepjescode bevat wat bij de naam en de partij van jouw kandidaat hoort. Je zou natuurlijk altijd je bonnetje naast een tabel met codes kunnen leggen ter controle maar of dat het stemproces ten goede komt. Met 28 deelnemende partijen en 1114 unieke kandidaten wordt het een tijdrovend proces.

Je kan natuurlijk wel en en doen. De stem voeg je toe in de database en je print in klare taal de partij en naam waarop de stem is gedaan. Dat briefje moet de stemmer controleren en daarna in de stembus doen. Bij het sluiten heb je de voorlopige uitslag uit de computer en vervolgens kan je rustig de stemmen in de bus tellen ter controle voor je de uitslag definitief maakt. De papieren stem is dan doorslag gevend uiteraard.

Lijkt mij net zo veilig met een voorlopige uitslag in zeer korte tijd.

Vervolg stap zou kunnen zijn: De voorzitter van het stemlokaal logt in op een website. Vult daar alle 1100 getalletjes in (zullen veel nullen bij zitten). Als die site dan gewoon de waarden van alle stemlokalen laat zien dan valt daar feitelijk ook niet mee te sjoemelen. Mensen zat die het even na gaan tellen natuurlijk. De uitslagen per lokaal zie je niet vaak (meer) maar die zijn wel openbaar voor zover ik weet. Op die manier heb je het heel transparant en dus veilig voor sjoemelen. Ook dit kan je naderhand nog eens schriftelijk bevestigen.

Op deze manier heb je snel de uitslag maar helaas is het nauwelijks minder werk. Het enige tijdsvoordeel is dat het sorteren en tellen van kleinere papiertjes/kaartjes veel vlotter gaat dan dat badhanddoek formaat.
  vrijdag 17 maart 2017 @ 18:41:07 #100
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_169596172
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 17:06 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ze gaan bij de Kiesraad toch niet alles nogmaals nalopen?
Nee, dat is qua infrastructuur ook niet te doen. Dan heb je 10 miljoen vellen papier te tellen, in 1 á 2 dagen tijd. De studentenuitzendbureaus zouden prima zaken doen. Proces-verbalen worden nagelopen door de gemeente, en ik neem aan ook steekproefsgewijs door de hoofdstembureaus in de kieskringen en de Kiesraad als centraal stembureau. Normaal gesproken wordt er alleen echt herteld als dit mogelijk invloed kan hebben op de uitslag. Misschien dat er nu steekproefsgewijs een aantal stembureaus nagelopen worden, maar ook dat vraag ik me af.

Stembiljetten ongeldig gaan verklaren omdat er 'Erdogan' op geschreven is, en er de reden bijslepen dat de kiezer mogelijk zo heet, is kleinzielig. Het doel van verkiezingen is niet om zoveel mogelijk biljetten ongeldig te verklaren. De kans dat er in dat bureau een E.R. Dogan gestemd heeft, acht ik ook niet heel groot. Niet veel groter in elk geval dan dat er een heer Zakkenvullers gestemd heeft. Ook een naam die nog wel eens op stembiljetten opduikt.

En daar is die regel ook niet voor. Die is bijvoorbeeld voor gemeenteraadsverkiezingen in een dorp, dan wil je voorkomen dat mensen zich gedwongen voelen om hun naam op het stembiljet te zetten, zodat iemand in het stembureau kan controleren of bijvoorbeeld zijn werknemers of zijn medeparochianen wel op de juiste partij stemmen.
  vrijdag 17 maart 2017 @ 18:44:21 #101
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_169596243
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 17:16 schreef freako het volgende:

[..]

Als je mee wil tellen, moet je je bij de gemeente aanmelden. Als je toe wil kijken bij het tellen niet. Dan is het gewoon binnenwandelen na sluitingstijd. Het wordt op prijs gesteld als je het van tevoren even meldt bij het stembureau zelf, maar het hoeft niet. Wij deden bijvoorbeeld de buitendeur dicht ivm de tocht, maar dan valt ie direct in het slot. Beetje suf als je op de deur moet bonzen. Verder is het devies: niet in de weg lopen, en niet de orde verstoren. Of zoals het hier op het forum heet: "Doe normaal". Er is geen verbod op telefoons of camera's, maar ik kan me voorstellen dat stembureauleden niet heel erg blij worden als ze continu gefilmd worden. Zul je net zien dat er keer een stapel stembiljetten van de tafel lazert, en dat een van de toeschouwers een foto daarvan op Twitter plempt.
Dat is precies wat ik zeg ;)
Lees mijn post nog eens. Ik begin met: wel toekijken, niet tellen.
En vervolg met: tellen en op een stembureau zitten kunnen overigens ook, mits..
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 17 maart 2017 @ 18:56:50 #102
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_169596499
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 18:44 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Dat is precies wat ik zeg ;)
Lees mijn post nog eens. Ik begin met: wel toekijken, niet tellen.
En vervolg met: tellen en op een stembureau zitten kunnen overigens ook, mits..
I know. Het was vooral ook als aanvulling bedoeld. ;).
pi_169596649
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 18:41 schreef freako het volgende:

[..]

Nee, dat is qua infrastructuur ook niet te doen. Dan heb je 10 miljoen vellen papier te tellen, in 1 á 2 dagen tijd. De studentenuitzendbureaus zouden prima zaken doen. Proces-verbalen worden nagelopen door de gemeente, en ik neem aan ook steekproefsgewijs door de hoofdstembureaus in de kieskringen en de Kiesraad als centraal stembureau. Normaal gesproken wordt er alleen echt herteld als dit mogelijk invloed kan hebben op de uitslag. Misschien dat er nu steekproefsgewijs een aantal stembureaus nagelopen worden, maar ook dat vraag ik me af.

Stembiljetten ongeldig gaan verklaren omdat er 'Erdogan' op geschreven is, en er de reden bijslepen dat de kiezer mogelijk zo heet, is kleinzielig. Het doel van verkiezingen is niet om zoveel mogelijk biljetten ongeldig te verklaren. De kans dat er in dat bureau een E.R. Dogan gestemd heeft, acht ik ook niet heel groot. Niet veel groter in elk geval dan dat er een heer Zakkenvullers gestemd heeft. Ook een naam die nog wel eens op stembiljetten opduikt.

En daar is die regel ook niet voor. Die is bijvoorbeeld voor gemeenteraadsverkiezingen in een dorp, dan wil je voorkomen dat mensen zich gedwongen voelen om hun naam op het stembiljet te zetten, zodat iemand in het stembureau kan controleren of bijvoorbeeld zijn werknemers of zijn medeparochianen wel op de juiste partij stemmen.
Ik snap dat dat niet de insteek van die regel is. Jij denkt dus dat zo'n Erdogan-stembiljet niet ongeldig verklaard is (als er daarnaast ook een officieel hokje is ingekleurd)?
  vrijdag 17 maart 2017 @ 19:07:18 #104
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_169596726
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 19:03 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ik snap dat dat niet de insteek van die regel is. Jij denkt dus dat zo'n Erdogan-stembiljet niet ongeldig verklaard is (als er daarnaast ook een officieel hokje is ingekleurd)?
Dat hoop ik niet in elk geval. Ik zou 'm niet afgekeurd hebben.
  zaterdag 18 maart 2017 @ 00:35:18 #106
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169602965
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 17:24 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Je kan natuurlijk wel en en doen. De stem voeg je toe in de database en je print in klare taal de partij en naam waarop de stem is gedaan. Dat briefje moet de stemmer controleren en daarna in de stembus doen. Bij het sluiten heb je de voorlopige uitslag uit de computer en vervolgens kan je rustig de stemmen in de bus tellen ter controle voor je de uitslag definitief maakt. De papieren stem is dan doorslag gevend uiteraard.

Lijkt mij net zo veilig met een voorlopige uitslag in zeer korte tijd.

Vervolg stap zou kunnen zijn: De voorzitter van het stemlokaal logt in op een website. Vult daar alle 1100 getalletjes in (zullen veel nullen bij zitten). Als die site dan gewoon de waarden van alle stemlokalen laat zien dan valt daar feitelijk ook niet mee te sjoemelen. Mensen zat die het even na gaan tellen natuurlijk. De uitslagen per lokaal zie je niet vaak (meer) maar die zijn wel openbaar voor zover ik weet. Op die manier heb je het heel transparant en dus veilig voor sjoemelen. Ook dit kan je naderhand nog eens schriftelijk bevestigen.

Op deze manier heb je snel de uitslag maar helaas is het nauwelijks minder werk. Het enige tijdsvoordeel is dat het sorteren en tellen van kleinere papiertjes/kaartjes veel vlotter gaat dan dat badhanddoek formaat.
Het geconstateerde probleem met de stemcomputer was dat het stemgeheim niet gewaarborgd kon worden omdat de computer vanop afstand afgeluisterd kon worden.
pi_169604058
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 00:35 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het geconstateerde probleem met de stemcomputer was dat het stemgeheim niet gewaarborgd kon worden omdat de computer vanop afstand afgeluisterd kon worden.
Voor zover ik me herinner ging dat om beeldbuizen die inderdaad op tientallen meters af te luisteren waren. Of is dat toch een ander Onderdeel?
pi_169604235
Ik woon in Nieuw West en voor mij waren 4 Hindustanen met 2 stempassen, die werden er duidelijk op gewezen dat ze niet samen in het stemhokje gingen.

Ik kan mij ook voorstellen, dat jij samen met je neven met ieder 2 volmachten van opa of oma naar het stemlokaal gaat, dat er even een "stapel" binnenkomst. Zeker met die lawaaimakers.
.
  zaterdag 18 maart 2017 @ 08:57:22 #109
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169604263
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 08:19 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Voor zover ik me herinner ging dat om beeldbuizen die inderdaad op tientallen meters af te luisteren waren. Of is dat toch een ander Onderdeel?
http://wijvertrouwenstemcomputersniet.nl
pi_169604336
quote:
Dank voor de link. Echter de kritiek in dat oude artikel is dat het niet transparant is. Dat is te verhelpen met de procedure die ik beschreven heb. Is alleen nog de vraag of stand alone apparatuur nog steeds af te luisteren is.
  zaterdag 18 maart 2017 @ 11:33:06 #111
321876 Cherna
Fuck the System
pi_169605628
Het is de schuld van Poetin
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_169605707
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 11:33 schreef Cherna het volgende:
Het is de schuld van Poetin
Putin heeft de stembiljetten gehacked om Thierry in de kamer te krijgen :7
pi_169605716
quote:
Man, man , wat een prachtig stuk TV journalistiek.
  zaterdag 18 maart 2017 @ 11:45:44 #114
3542 Gia
User under construction
pi_169605792
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:47 schreef .Alektorophobia. het volgende:
Dat stemmen ronselen van DENK is niets nieuws. De PVDA is er in het verleden ook al op betrapt stemmen te ronselen in moskeeën.
Je mag toch met 2 volmachten stemmen. Niet meer. Gebeurt dat dan wel?

Maar goed, we weten dat in Turkse en Marokkaanse wijken, de vrouwen niet gaan stemmen, maar een volmacht geven aan de mannen. En bij alleenstaanden worden de stembiljetten inderdaad opgehaald, zodat mevrouw zelf de deur niet uithoeft. (mag)

Maar per persoon mag je niet meer dan 2 extra stemmen uitbrengen.
pi_169616098
Zolang er per persoon niet meer dan 2 volmachten zijn ingediend, is er niks aan de hand en kun je niet van fraude spreken. De politiek zou gewoon het fenomeen volmachten aan banden moeten leggen. Bijvoorbeeld beperken tot maximaal 1 volmacht per persoon, of zelfs nog verdere restricties eraan koppelen, zoals aantoonbaar verblijf in het buitenland, ziekte, etc. van de persoon die een ander machtigt. In principe zou iedereen die daartoe in staat is, gewoon zelf naar het stembureau moeten komen.
pi_169616646
Ik denk dat je het anders moet zien. Je hebt hier veel ouderen, die amper Nederlands kunnen en niks met politiek of de npo zenders hebben. Daarnaast ook veel jongeren die er niet zoveel van snappen.

Dus dan komen een paar ronselaars, die de jongeren opjutten even een paar volmachten op te halen bij opa of die oude buurvrouw en ze dan meenemen naar het stemlokaal.

Nog steeds niet verboden.
.
pi_169618373
Handhaving (en rechtspraak) is het grootste probleem. Er is gewoonweg te weinig mankracht om fraude te constateren en dan ook nog te bewijzen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_169622301
Stemmen ronselen, is dat niet waar de hele verkiezingen om draaien? Politieke partijen doen niet anders. Ik denk dat iedereen ook wel eens vrienden en/of familieleden heeft proberen te overtuigen om op een bepaalde partij te stemmen (die misschien anders niet zouden stemmen of op een andere partij).

Die volmachten is een maximaal aantal per persoon dacht ik (?). Dat is gewoon aan het stembureau en de medewerkers daar om mensen op de controleren. Kan me goed voorstellen dat er genoeg zijn die de precieze regels niet eens weten.

Ik vind dit allemaal niet zo vreemd of schokkend. Als ik dit allemaal even snel doorlees zie ik ook nergens sprake van fraude of vervalsing, dat zou een heel ander verhaal zijn namelijk :)

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2017 09:53:14 ]
pi_169623861
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 11:45 schreef Gia het volgende:

[..]

Je mag toch met 2 volmachten stemmen. Niet meer. Gebeurt dat dan wel?

Maar goed, we weten dat in Turkse en Marokkaanse wijken, de vrouwen niet gaan stemmen, maar een volmacht geven aan de mannen. En bij alleenstaanden worden de stembiljetten inderdaad opgehaald, zodat mevrouw zelf de deur niet uithoeft. (mag)

Maar per persoon mag je niet meer dan 2 extra stemmen uitbrengen.
http://www.elsevier.nl/po(...)lt-stemmen-1478464W/

http://www.telegraaf.nl/b(...)t_allochtonen__.html

De PVDA heeft als tegenprestatie ook moskeebestuurders op lokale lijsten gezet.
God bestaat niet dus geniet van het leven
pi_169624391
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 11:58 schreef .Alektorophobia. het volgende:

[..]

http://www.elsevier.nl/po(...)lt-stemmen-1478464W/

http://www.telegraaf.nl/b(...)t_allochtonen__.html

De PVDA heeft als tegenprestatie ook moskeebestuurders op lokale lijsten gezet.
In je eerste link staat dat de voorzitter van de PvdA iemand op het matje roept en uit de partij laat verdwijnen vanwege laakbare praktijken. Ik ken een paar partijen waar ze dergelijke personen gewoon laten zitten.

De tweede link gaat over een ambtenaar die zijn werk doet. Normaal is de kritiek van rechts dat ambtenaren niets doen.

We kunnen dus stellen dat jij gekleurd nieuws brengt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')