FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Scherven terugsturen
De_Hertogvrijdag 17 maart 2017 @ 11:22
Onlangs een lamp besteld (bij een gewone webwinkel, niet tweedehands) die nogal slecht verpakt bleek te zijn. De lamp had een glazen kap, de doos had bij aankomst duizenden scherven. De webwinkel was op zich heel netjes in de reactie, ik krijg gewoon m'n geld terug, maar ze willen dat ik de lamp, ofwel, de doos vol scherven, terug stuur.

Na wat zoeken zie ik dat bij een retourzending de verzender (ik dus) verantwoordelijk is voor de zending. Klopt dit? Wat zou er gebeuren als, bijvoorbeeld, een van die scherven door de verpakking komt en iemand verwond? De scherven lagen al vrij los in de doos en zijn bij het openmaken alleen nog maar meer los gelaten. Als ik gewoon de originele verpakking gebruik vertrouw ik er niet op dat dit goed gaat, en ik heb eigenlijk weinig zin om veel moeite te gaan doen om een doos scherven terug te sturen. Kan een webwinkel mij verplichten een onveilig pakket terug te sturen?

Natuurlijk, als het echt moet kan ik de doos vol schuim spuiten of iets dergelijks zodat de scherven vast zitten. Praktisch is er allicht iets op te vinden. Maar ik vraag me vooral af hoe dit juridisch zit, vandaar dit topic :)
kanovinnievrijdag 17 maart 2017 @ 11:28
Opbellen en vragen of je die scherven in de kliko kan mikken en de rest terugsturen een optie is kwam niet in je op?
OxygeneFRLvrijdag 17 maart 2017 @ 11:30
Dichtplakken en opsturen klaar. Boeie.
De_Hertogvrijdag 17 maart 2017 @ 11:31
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:28 schreef kanovinnie het volgende:
Opbellen en vragen of je die scherven in de kliko kan mikken en de rest terugsturen een optie is kwam niet in je op?
Uiteraard, maar ze willen perse die scherven hebben.
kanovinnievrijdag 17 maart 2017 @ 11:32
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:31 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Uiteraard, maar ze willen perse die scherven hebben.
In dat geval:
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:30 schreef OxygeneFRL het volgende:
Dichtplakken en opsturen klaar. Boeie.
En nog even melden dat het hun risico is.
rivalvrijdag 17 maart 2017 @ 11:34
Wat sommige mensen bezig houdt op een dag :D
PerryVogelbekdiervrijdag 17 maart 2017 @ 11:34
Uiteraard terugsturen! Scherven brengen immers geluk..
Wrs claimen ze dan het geld bij de leverancier weer, dus ja; ze willen het terug
CaLeXvrijdag 17 maart 2017 @ 11:35
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:31 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Uiteraard, maar ze willen perse die scherven hebben.
Zo heel gek vind ik dat niet. Het zou kunnen dat je dezelfde lamp had waarvan je de glazen kap wilde vervangen (en hun daar dus voor op wilde laten draaien. Het gebeurt....)

Wat extra tape op de naden en versturen maar
nogeenoudebekendevrijdag 17 maart 2017 @ 11:36
Gewoon sticker printen, "PAS OP! GEBROKEN GLAS!"

Maar wellicht let daar niemand op, net als de "BREEKBAAR" sticker die op het originele pakket zou moeten zitten. :P.
De_Hertogvrijdag 17 maart 2017 @ 11:36
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:32 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

In dat geval:

[..]

En nog even melden dat het hun risico is.
Dat kan ik natuurlijk melden, maar ben ik daarmee niet meer verantwoordelijk?

Blijkbaar was mn disclaimer niet duidelijk genoeg :). Ik kom er zelf echt wel uit dit op te lossen. Ik vraag me gewoon af hoe dit in elkaar zit, als casus: als een webwinkel mij verplicht een pakket terug te sturen wat onveilig is en er gaat iets mis, wie is dan verantwoordelijk?
De_Hertogvrijdag 17 maart 2017 @ 11:40
quote:
99s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:35 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Zo heel gek vind ik dat niet. Het zou kunnen dat je dezelfde lamp had waarvan je de glazen kap wilde vervangen (en hun daar dus voor op wilde laten draaien. Het gebeurt....)

Wat extra tape op de naden en versturen maar
Ze hebben ook al foto's gevraagd (en gekregen) van de verpakking
Markvrijdag 17 maart 2017 @ 11:50
Zo'n scherf komt echt niet door een kartonnen doos heen.
ITradevrijdag 17 maart 2017 @ 11:57
Dan pak je een grotere doos en doe je het pakket daar in.
De kans is wel heel klein dat een scherf dat los in de doos zit door twee dozen heen gaat.
Boca_Ratonvrijdag 17 maart 2017 @ 12:45
Volgens mij zit TS te filosoferen hoe hij er onderuit kan komen om die lamp terug te sturen.
Fe2O3vrijdag 17 maart 2017 @ 12:47
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:50 schreef Mark het volgende:
Zo'n scherf komt echt niet door een kartonnen doos heen.
Tot je dozenschuiver op de doos gaat staan :) En ja dat doen ze :')

maar niet het probleem van TS, als het pakket normaal behandeld wordt is er inderdaad geen enkel risico.
Ivo1985vrijdag 17 maart 2017 @ 12:50
Natuurlijk ben jij verantwoordelijk voor het goed verpakken van de retourzending. Gewoon de originele doos goed dicht tapen en een iets grotere doos pakken.

De bodem van die grotere doos eerst bedekken met wat proppen krantenpapier. Daar de doos met de lamp op leggen en dan de rest van de grotere doos opvullen met proppen krantenpapier. Dichtklappen, waarschuwing er op schrijven "pas op bij uitpakken, deze doos bevat glasscherven" en opsturen. Klaar.

En uiteraard terugsturen op kosten van de leverancier.
Boca_Ratonvrijdag 17 maart 2017 @ 12:59
@Ivo: dat is nog maar de vraag of je die verzendkosten vergoed krijgt. Het zou wel moeten maar het gebeurt doorgaans niet.
Jordy-Bvrijdag 17 maart 2017 @ 13:13
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 12:59 schreef Boca_Raton het volgende:
@Ivo: dat is nog maar de vraag of je die verzendkosten vergoed krijgt. Het zou wel moeten maar het gebeurt doorgaans niet.
Ligt eraan hoe ze het behandelen. De TS krijgt geen vervangende lamp. In dat geval was het een reparatie binnen de garantie geweest, en dan is het bedrijf verantwoordelijk voor de verzendkosten.

de TS krijgt echter het geld terug, en dan zou je het kunnen zien als een toepassing van de wet koop op afstand. Je hebt dan volgens mij als koper alleen recht op de vergoeding van de verzendkosten als dat expliciet in de voorwaarden vermeld staat.
Boca_Ratonvrijdag 17 maart 2017 @ 13:22
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 13:13 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ligt eraan hoe ze het behandelen. De TS krijgt geen vervangende lamp. In dat geval was het een reparatie binnen de garantie geweest, en dan is het bedrijf verantwoordelijk voor de verzendkosten.

de TS krijgt echter het geld terug, en dan zou je het kunnen zien als een toepassing van de wet koop op afstand. Je hebt dan volgens mij als koper alleen recht op de vergoeding van de verzendkosten als dat expliciet in de voorwaarden vermeld staat.
Als je bijvoorbeeld een verkeerd model toegestuurd krijgt, daar kun je ook niets aan doen, ook dan is het geen uitgemaakte zaak dat de verzendkosten voor de verkoper zijn. Het vervelende is, je kunt ze niet dwingen die te vergoeden. Vaak heb je ook al betaald.
Jordy-Bvrijdag 17 maart 2017 @ 13:24
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 13:22 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Als je bijvoorbeeld een verkeerd model toegestuurd krijgt, daar kun je ook niets aan doen, ook dan is het geen uitgemaakte zaak dat de verzendkosten voor de verkoper zijn. Het vervelende is, je kunt ze niet dwingen die te vergoeden. Vaak heb je ook al betaald.
In dat geval voldoet de winkel niet aan haar leveringsplicht, en dan heb je een soortgelijke situatie als bij een reparatie.
ChefvanOekelsvrijdag 17 maart 2017 @ 13:25
Het is maar waar je je druk om maakt TS. :')

Fijn weekend overigens
sirdanilotvrijdag 17 maart 2017 @ 14:01
Gewoon terugsturen, het is toch niet jouw probleem dat er scherven in de doos zitten?
Ivo1985vrijdag 17 maart 2017 @ 14:03
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 13:13 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ligt eraan hoe ze het behandelen. De TS krijgt geen vervangende lamp. In dat geval was het een reparatie binnen de garantie geweest, en dan is het bedrijf verantwoordelijk voor de verzendkosten.

de TS krijgt echter het geld terug, en dan zou je het kunnen zien als een toepassing van de wet koop op afstand. Je hebt dan volgens mij als koper alleen recht op de vergoeding van de verzendkosten als dat expliciet in de voorwaarden vermeld staat.
Als het geld terug op verzoek van de klant is, heb je inderdaad gelijk.

Als het bedrijf om administratieve redenen liever zegt "stuur maar terug dan krijgt u uw aankoopbedrag terug. Als u wilt kunt u dan het product opnieuw bestellen" dan moeten ook de retour verzendkosten ten gevolge van de levering van een ondeugdelijk product worden vergoed.
VASvrijdag 17 maart 2017 @ 14:12
:')
Innisdemonvrijdag 17 maart 2017 @ 18:14
quote:
99s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:35 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Zo heel gek vind ik dat niet. Het zou kunnen dat je dezelfde lamp had waarvan je de glazen kap wilde vervangen (en hun daar dus voor op wilde laten draaien. Het gebeurt....)

Wat extra tape op de naden en versturen maar
maarreuh, als je je eigen exemplaar kapot had, dan stuur je díe toch terug?
r_onevrijdag 17 maart 2017 @ 18:34
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 13:13 schreef Jordy-B het volgende:
de TS krijgt echter het geld terug, en dan zou je het kunnen zien als een toepassing van de wet koop op afstand. Je hebt dan volgens mij als koper alleen recht op de vergoeding van de verzendkosten als dat expliciet in de voorwaarden vermeld staat.
Nee, dat zou je niet kunnen zien als een toepassing van de wet koop op afstand. Het is de verkoper die in casu de overeenkomst ontbindt, niet de koper.
Blordvrijdag 17 maart 2017 @ 18:43
Maak een foto van de kapotte lamp en stuur het op naar hun toe. Ze willen gewoon zeker zijn dat de lamp echt kapot is en dat je de zaak niet zit te flessen.
DX11zondag 19 maart 2017 @ 11:22
Koop gewoon wat duc tape van de action en tape de hele doos dicht met 2 lagen. Daar komt nog geen los liggend mes doorheen zo sterk is dat spul.
Njosnavelinzondag 19 maart 2017 @ 11:33
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 18:43 schreef Blord het volgende:
Maak een foto van de kapotte lamp en stuur het op naar hun toe. Ze willen gewoon zeker zijn dat de lamp echt kapot is en dat je de zaak niet zit te flessen.
Is al gebeurd, zie vorige blz.
FFzondag 19 maart 2017 @ 12:23
Retourkosten moeten in dit geval altijd vergoed worden.
Of ze het doen is een andere zaak.

Als je je zorgen maakt om de veiligheid van de bestellers (dat siert je!), dan kan je een omdoos gebruiken. Maar kijk eerst eens of het glas echt door de doos heen kan steken.
Armani XLzondag 19 maart 2017 @ 14:03
Misschien is er ergens een antwoordnummer te vinden?