abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  vrijdag 17 maart 2017 @ 11:22:08 #1
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_169587704
Onlangs een lamp besteld (bij een gewone webwinkel, niet tweedehands) die nogal slecht verpakt bleek te zijn. De lamp had een glazen kap, de doos had bij aankomst duizenden scherven. De webwinkel was op zich heel netjes in de reactie, ik krijg gewoon m'n geld terug, maar ze willen dat ik de lamp, ofwel, de doos vol scherven, terug stuur.

Na wat zoeken zie ik dat bij een retourzending de verzender (ik dus) verantwoordelijk is voor de zending. Klopt dit? Wat zou er gebeuren als, bijvoorbeeld, een van die scherven door de verpakking komt en iemand verwond? De scherven lagen al vrij los in de doos en zijn bij het openmaken alleen nog maar meer los gelaten. Als ik gewoon de originele verpakking gebruik vertrouw ik er niet op dat dit goed gaat, en ik heb eigenlijk weinig zin om veel moeite te gaan doen om een doos scherven terug te sturen. Kan een webwinkel mij verplichten een onveilig pakket terug te sturen?

Natuurlijk, als het echt moet kan ik de doos vol schuim spuiten of iets dergelijks zodat de scherven vast zitten. Praktisch is er allicht iets op te vinden. Maar ik vraag me vooral af hoe dit juridisch zit, vandaar dit topic :)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  vrijdag 17 maart 2017 @ 11:28:30 #2
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_169587804
Opbellen en vragen of je die scherven in de kliko kan mikken en de rest terugsturen een optie is kwam niet in je op?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_169587836
Dichtplakken en opsturen klaar. Boeie.
  vrijdag 17 maart 2017 @ 11:31:51 #4
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_169587855
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:28 schreef kanovinnie het volgende:
Opbellen en vragen of je die scherven in de kliko kan mikken en de rest terugsturen een optie is kwam niet in je op?
Uiteraard, maar ze willen perse die scherven hebben.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  vrijdag 17 maart 2017 @ 11:32:50 #5
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_169587872
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:31 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Uiteraard, maar ze willen perse die scherven hebben.
In dat geval:
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:30 schreef OxygeneFRL het volgende:
Dichtplakken en opsturen klaar. Boeie.
En nog even melden dat het hun risico is.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_169587890
Wat sommige mensen bezig houdt op een dag :D
The reason people fail instead of succeed, is that they trade what they want most, for what they want at the moment.
pi_169587906
Uiteraard terugsturen! Scherven brengen immers geluk..
Wrs claimen ze dan het geld bij de leverancier weer, dus ja; ze willen het terug
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_169587918
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:31 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Uiteraard, maar ze willen perse die scherven hebben.
Zo heel gek vind ik dat niet. Het zou kunnen dat je dezelfde lamp had waarvan je de glazen kap wilde vervangen (en hun daar dus voor op wilde laten draaien. Het gebeurt....)

Wat extra tape op de naden en versturen maar
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  vrijdag 17 maart 2017 @ 11:36:13 #9
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_169587933
Gewoon sticker printen, "PAS OP! GEBROKEN GLAS!"

Maar wellicht let daar niemand op, net als de "BREEKBAAR" sticker die op het originele pakket zou moeten zitten. :P.
And so is the past
  vrijdag 17 maart 2017 @ 11:36:28 #10
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_169587939
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:32 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

In dat geval:

[..]

En nog even melden dat het hun risico is.
Dat kan ik natuurlijk melden, maar ben ik daarmee niet meer verantwoordelijk?

Blijkbaar was mn disclaimer niet duidelijk genoeg :). Ik kom er zelf echt wel uit dit op te lossen. Ik vraag me gewoon af hoe dit in elkaar zit, als casus: als een webwinkel mij verplicht een pakket terug te sturen wat onveilig is en er gaat iets mis, wie is dan verantwoordelijk?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  vrijdag 17 maart 2017 @ 11:40:57 #11
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_169588001
quote:
99s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:35 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Zo heel gek vind ik dat niet. Het zou kunnen dat je dezelfde lamp had waarvan je de glazen kap wilde vervangen (en hun daar dus voor op wilde laten draaien. Het gebeurt....)

Wat extra tape op de naden en versturen maar
Ze hebben ook al foto's gevraagd (en gekregen) van de verpakking
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Forum Admin vrijdag 17 maart 2017 @ 11:50:10 #12
1124 crew  Mark
Awesome dad from hell
pi_169588157
Zo'n scherf komt echt niet door een kartonnen doos heen.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_169588291
Dan pak je een grotere doos en doe je het pakket daar in.
De kans is wel heel klein dat een scherf dat los in de doos zit door twee dozen heen gaat.
  vrijdag 17 maart 2017 @ 12:45:30 #14
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_169589077
Volgens mij zit TS te filosoferen hoe hij er onderuit kan komen om die lamp terug te sturen.
  vrijdag 17 maart 2017 @ 12:47:23 #15
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_169589126
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:50 schreef Mark het volgende:
Zo'n scherf komt echt niet door een kartonnen doos heen.
Tot je dozenschuiver op de doos gaat staan :) En ja dat doen ze :')

maar niet het probleem van TS, als het pakket normaal behandeld wordt is er inderdaad geen enkel risico.
Dum de dum
pi_169589197
Natuurlijk ben jij verantwoordelijk voor het goed verpakken van de retourzending. Gewoon de originele doos goed dicht tapen en een iets grotere doos pakken.

De bodem van die grotere doos eerst bedekken met wat proppen krantenpapier. Daar de doos met de lamp op leggen en dan de rest van de grotere doos opvullen met proppen krantenpapier. Dichtklappen, waarschuwing er op schrijven "pas op bij uitpakken, deze doos bevat glasscherven" en opsturen. Klaar.

En uiteraard terugsturen op kosten van de leverancier.
  vrijdag 17 maart 2017 @ 12:59:38 #17
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_169589388
@Ivo: dat is nog maar de vraag of je die verzendkosten vergoed krijgt. Het zou wel moeten maar het gebeurt doorgaans niet.
pi_169589739
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 12:59 schreef Boca_Raton het volgende:
@Ivo: dat is nog maar de vraag of je die verzendkosten vergoed krijgt. Het zou wel moeten maar het gebeurt doorgaans niet.
Ligt eraan hoe ze het behandelen. De TS krijgt geen vervangende lamp. In dat geval was het een reparatie binnen de garantie geweest, en dan is het bedrijf verantwoordelijk voor de verzendkosten.

de TS krijgt echter het geld terug, en dan zou je het kunnen zien als een toepassing van de wet koop op afstand. Je hebt dan volgens mij als koper alleen recht op de vergoeding van de verzendkosten als dat expliciet in de voorwaarden vermeld staat.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  vrijdag 17 maart 2017 @ 13:22:42 #19
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_169589992
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 13:13 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ligt eraan hoe ze het behandelen. De TS krijgt geen vervangende lamp. In dat geval was het een reparatie binnen de garantie geweest, en dan is het bedrijf verantwoordelijk voor de verzendkosten.

de TS krijgt echter het geld terug, en dan zou je het kunnen zien als een toepassing van de wet koop op afstand. Je hebt dan volgens mij als koper alleen recht op de vergoeding van de verzendkosten als dat expliciet in de voorwaarden vermeld staat.
Als je bijvoorbeeld een verkeerd model toegestuurd krijgt, daar kun je ook niets aan doen, ook dan is het geen uitgemaakte zaak dat de verzendkosten voor de verkoper zijn. Het vervelende is, je kunt ze niet dwingen die te vergoeden. Vaak heb je ook al betaald.
pi_169590055
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 13:22 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Als je bijvoorbeeld een verkeerd model toegestuurd krijgt, daar kun je ook niets aan doen, ook dan is het geen uitgemaakte zaak dat de verzendkosten voor de verkoper zijn. Het vervelende is, je kunt ze niet dwingen die te vergoeden. Vaak heb je ook al betaald.
In dat geval voldoet de winkel niet aan haar leveringsplicht, en dan heb je een soortgelijke situatie als bij een reparatie.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_169590095
Het is maar waar je je druk om maakt TS. :')

Fijn weekend overigens
pi_169590961
Gewoon terugsturen, het is toch niet jouw probleem dat er scherven in de doos zitten?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_169590990
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 13:13 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ligt eraan hoe ze het behandelen. De TS krijgt geen vervangende lamp. In dat geval was het een reparatie binnen de garantie geweest, en dan is het bedrijf verantwoordelijk voor de verzendkosten.

de TS krijgt echter het geld terug, en dan zou je het kunnen zien als een toepassing van de wet koop op afstand. Je hebt dan volgens mij als koper alleen recht op de vergoeding van de verzendkosten als dat expliciet in de voorwaarden vermeld staat.
Als het geld terug op verzoek van de klant is, heb je inderdaad gelijk.

Als het bedrijf om administratieve redenen liever zegt "stuur maar terug dan krijgt u uw aankoopbedrag terug. Als u wilt kunt u dan het product opnieuw bestellen" dan moeten ook de retour verzendkosten ten gevolge van de levering van een ondeugdelijk product worden vergoed.
  vrijdag 17 maart 2017 @ 14:12:22 #24
420575 VAS
En daar is alles mee gezegd
pi_169591158
:')
't gaat
pi_169595651
quote:
99s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:35 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Zo heel gek vind ik dat niet. Het zou kunnen dat je dezelfde lamp had waarvan je de glazen kap wilde vervangen (en hun daar dus voor op wilde laten draaien. Het gebeurt....)

Wat extra tape op de naden en versturen maar
maarreuh, als je je eigen exemplaar kapot had, dan stuur je de toch terug?
'Me' is gn bezittelijk voornaamwoord
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')