FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Auto geschikt voor 3500KG
MaximumRushvrijdag 17 maart 2017 @ 09:54
Wij zitten eraan te denken om voor onze onderneming (automotive branche) een dichte trailer te kopen waar ook sportwagens in passen. Doordat we een trailer nodig hebben waar ook auto's van een formaat van een Cayenne en G-Klasse in moeten passen, zijn dit trailers met een laadvermogen van 3500KG.

Daar moet natuurlijk ook een auto voor. Nu heeft mijn compagnon een gloednieuwe X5 die dit mag trekken, maar vinden wij dit niet gepast om mee bij klanten aan te komen. Ik ben op zoek naar suggesties qua auto's. Wij zaten zelf te denken aan een oude Land Cruiser of een Pajero. Dus een betaalbare, krachtige auto die 3500KG mag trekken en daar ook waarschijnlijk regelmatig aan zit.

Iemand suggesties?
#ANONIEMvrijdag 17 maart 2017 @ 09:56
Busje een optie?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 17-03-2017 09:57:03 ]
Sjoegerdvrijdag 17 maart 2017 @ 09:58
Landcruiser 100 met automaat. De 4.2 turbodiesel trekt als een malle. Regelmatig gezien dat er doormiddel van luchtremmen op de trailer tot zo'n 10 ton getrokken werd.
kanovinnievrijdag 17 maart 2017 @ 09:58
Raar verhaal. Waarom zou je die X5 niet kunnen gebruiken? Ik neem aan dat hij met die auto wel vaker naar klanten gaat? Ik zou het eerder ongepast vinden als je die dure auto's in een trailer achter een oude rammelbak hangt om zo naar de klant te rijden.
#ANONIEMvrijdag 17 maart 2017 @ 10:02
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 09:58 schreef Sjoegerd het volgende:
Landcruiser 100 met automaat. De 4.2 turbodiesel trekt als een malle. Regelmatig gezien dat er doormiddel van luchtremmen op de trailer tot zo'n 10 ton getrokken werd.
Kunnen en mogen zit natuurlijk een verschil in he.....

http://www.nederlandmobie(...)an/7071837/technisch
http://www.nederlandmobie(...)jk/7079580/technisch
http://www.nederlandmobie(...)vx/6955844/technisch

alle max 3500
kanovinnievrijdag 17 maart 2017 @ 10:03
quote:
Die discussie is laatst al eens gevoerd, zolang je in PTA maar een beetje vaag doet over wat je er uiteindelijk mee gaat doen (maar het overduidelijk is wat je gaat doen) is het gewoon toegestaan ;)
#ANONIEMvrijdag 17 maart 2017 @ 10:05
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 10:03 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Die discussie is laatst al eens gevoerd, zolang je in PTA maar een beetje vaag doet over wat je er uiteindelijk mee gaat doen (maar het overduidelijk is wat je gaat doen) is het gewoon toegestaan ;)
tot ze je van de weg plukken en op de brug zetten, of je een ongeluk veroorzaakt :)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 17-03-2017 10:05:25 ]
ShaoliNvrijdag 17 maart 2017 @ 10:08
Ik zou voor een bus gaan inderdaad. Kun je vol hangen met reclame, en die zijn sterk zat. Sprinter bijv.
MaximumRushvrijdag 17 maart 2017 @ 10:11
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 09:58 schreef kanovinnie het volgende:
Raar verhaal. Waarom zou je die X5 niet kunnen gebruiken? Ik neem aan dat hij met die auto wel vaker naar klanten gaat? Ik zou het eerder ongepast vinden als je die dure auto's in een trailer achter een oude rammelbak hangt om zo naar de klant te rijden.
Mwahh, het is al een branche waar ze behoorlijk op de centen letten en wanneer je met een X5M aan komt krijg je scheve gezichten. Dus hiermee rijdt hij niet naar klanten. Hiervoor hebben we bedrijfsauto.
MaximumRushvrijdag 17 maart 2017 @ 10:12
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 10:05 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

tot ze je van de weg plukken en op de brug zetten, of je een ongeluk veroorzaakt :)
Inderdaad, aangezien we commercieel ermee gaan rijden gaan we deze risico niet nemen.
kanovinnievrijdag 17 maart 2017 @ 10:14
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 10:11 schreef MaximumRush het volgende:

[..]

Mwahh, het is al een branche waar ze behoorlijk op de centen letten en wanneer je met een X5M aan komt krijg je scheve gezichten. Dus hiermee rijdt hij niet naar klanten. Hiervoor hebben we bedrijfsauto.
Maar de mensen waarmee je zaken doet hebben wel G-klasse's, cayenne's en meer van dat soort dure auto's?

Ik vind die redenering wel grappig, je mag geen dure auto rijden want dat is geen goede reclame, dus nemen we niet alleen de dure auto maar geven we ook nog eens extra geld uit aan een tweede auto. En nu aan een derde auto! _O-
Sjoegerdvrijdag 17 maart 2017 @ 10:14
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 10:05 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

tot ze je van de weg plukken en op de brug zetten, of je een ongeluk veroorzaakt :)
Ging in dit geval meer om dat zo'n Landcruiser met gemak de 3500kg kan trekken. Daarnaast zijn er wel degelijk mogelijkheden om legaal boven de 3500kg te trekken.
MaximumRushvrijdag 17 maart 2017 @ 10:28
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 10:14 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Maar de mensen waarmee je zaken doet hebben wel G-klasse's, cayenne's en meer van dat soort dure auto's?

Ik vind die redenering wel grappig, je mag geen dure auto rijden want dat is geen goede reclame, dus nemen we niet alleen de dure auto maar geven we ook nog eens extra geld uit aan een tweede auto. En nu aan een derde auto! _O-
Het is krom, ik weet het, maar zo is de hele branche helaas. Je wilt niet weten hoe erg sommige premium merkdealers bitchen over prijzen.

[ Bericht 0% gewijzigd door MaximumRush op 17-03-2017 10:40:14 ]
Jordy-Bvrijdag 17 maart 2017 @ 10:42
We zien hier de lokale autobedrijven nog wel met Ford F150 en Dodge Ram rondrijden. En vrachtwagens.
boegschroefvrijdag 17 maart 2017 @ 11:02
Ik zou er ook een dikke amerikaan voor hangen. Dat geeft ook een veel fijner gevoel dan een X5.
Denk dan inderdaad aan een Ford, chevrolet of dodge:
F150, silverado, suburban, dodge ram. Daar kijken mensen niet raar van op zeker niet als je een modelletje ouder pakt.

Een busje kan vaak niet genoeg trekken en een sprinter die 3500 mag trekken vind ik zelf niet echt fijn rijden met 3500kg er achter.
ShaoliNvrijdag 17 maart 2017 @ 11:04
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:02 schreef boegschroef het volgende:
Ik zou er ook een dikke amerikaan voor hangen. Dat geeft ook een veel fijner gevoel dan een X5.
Denk dan inderdaad aan een Ford, chevrolet of dodge:
F150, silverado, suburban, dodge ram. Daar kijken mensen niet raar van op zeker niet als je een modelletje ouder pakt.

Een busje kan vaak niet genoeg trekken en een sprinter die 3500 mag trekken vind ik zelf niet echt fijn rijden met 3500kg er achter.
Een 516 of 519 automaat zijn imposante apparaten die heel best rijden hoor :P
Captain_Ghostvrijdag 17 maart 2017 @ 14:40
Land rover 90 of 110 of 130 met optie van Diesel of v8 blok (met hydrualisch rem optie mogelijk --> 4500kg)
Range rover
Landrover discoverij
Sounddragonvrijdag 17 maart 2017 @ 20:04
BE combi, sim-p0l.
Sjoegerdvrijdag 17 maart 2017 @ 20:12
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 20:04 schreef Sounddragon het volgende:
BE combi, sim-p0l.
Kun je tenminste 2-3 auto,s tegelijk meenemen.
Fervrijdag 17 maart 2017 @ 20:22
Een autoambulance die zelf 3,5t mag trekken, kun je ook 2 auto's ophalen.
#ANONIEMvrijdag 17 maart 2017 @ 21:23
quote:
Op vrijdag 17 maart 2017 10:14 schreef kanovinnie het volgende:
Maar de mensen waarmee je zaken doet hebben wel G-klasse's, cayenne's en meer van dat soort dure auto's?

Ik vind die redenering wel grappig, je mag geen dure auto rijden want dat is geen goede reclame, dus nemen we niet alleen de dure auto maar geven we ook nog eens extra geld uit aan een tweede auto. En nu aan een derde auto! _O-
Mwoah; mensen die rijk zijn geworden (en dat vooral zijn gebleven), hebben dat niet bereikt door het geld met bakken tegelijk weg te geven.

Zo kan ik me nog levendig de collega's van de autoslaapexpres herinneren die stomverbaasd waren dat rijke mensen zo weinig fooi geven. _O-
daNpyvrijdag 17 maart 2017 @ 21:30
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 10:11 schreef MaximumRush het volgende:

[..]

Mwahh, het is al een branche waar ze behoorlijk op de centen letten en wanneer je met een X5M aan komt krijg je scheve gezichten. Dus hiermee rijdt hij niet naar klanten. Hiervoor hebben we bedrijfsauto.
Dus je moet auto's van tonnen vervoeren in een branche waar men enorm op de centjes let :?

Wat is er tegenwoordig mis in Nederland met mensen die hun geld kunnen verdienen en daarvoor graag een auto kopen? Afgunst altijd :{
daNpyvrijdag 17 maart 2017 @ 21:31
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 11:02 schreef boegschroef het volgende:
Ik zou er ook een dikke amerikaan voor hangen. Dat geeft ook een veel fijner gevoel dan een X5.

LOL, 100x liever een X5 (luchtvering) dan zo'n Amerikaanse zwabberkast met een onderstel uit 1970.
Fervrijdag 17 maart 2017 @ 22:25
Rijdt zo'n BE trekker veel beter dan een gewone kogeltrekker?
vaginabeheerdervrijdag 17 maart 2017 @ 22:30
Ik heb een jeep grand cherokee, die mag 3500kg trekken maar vanwege de schroefveren achter vind ik het niet echt fijn rijden.
ik had er laatst een 6 meter lange aanhanger achter hangen met lading totaal 4 ton.
de aandrijflijn gaf er niks om maar echt fijn rijden was het niet, het kan komen omdat hij 5cm opgehoogd is en 235/85 banden heeft maar ik was blij dat ik thuis was.
als ik vaker zo'n zware kar zou moeten trekken zou ik een amerikaan met bladvering achter kopen.
ford f250 of f350.

[ Bericht 0% gewijzigd door vaginabeheerder op 18-03-2017 11:27:04 ]
vaginabeheerdervrijdag 17 maart 2017 @ 22:31
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 22:25 schreef Fer het volgende:
Rijdt zo'n BE trekker veel beter dan een gewone kogeltrekker?
Ja, vanwege de schoteldruk.
Het is er speciaal voor gemaakt.
vaginabeheerdervrijdag 17 maart 2017 @ 22:35
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 21:30 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dus je moet auto's van tonnen vervoeren in een branche waar men enorm op de centjes let :?

Wat is er tegenwoordig mis in Nederland met mensen die hun geld kunnen verdienen en daarvoor graag een auto kopen? Afgunst altijd :{
ja afgunst idd, vriend van mij heeft een eigen vrachtwagen.
na lang sparen heeft hij er een special paint op laten zetten.
Hij kreeg te horen dat de ritprijs wel naar beneden kon omdat hij dusdanig veel over hield dat hij een special paint kon betalen.
kanovinniezaterdag 18 maart 2017 @ 10:08
quote:
6s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 21:23 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Mwoah; mensen die rijk zijn geworden (en dat vooral zijn gebleven), hebben dat niet bereikt door het geld met bakken tegelijk weg te geven.

Zo kan ik me nog levendig de collega's van de autoslaapexpres herinneren die stomverbaasd waren dat rijke mensen zo weinig fooi geven. _O-
Dat is natuurlijk zo, maar dan moeten ze ook geen dure auto kopen.

En als je weet dat het hebben van een dure auto een pijnpunt is bij de klant is het onhandig om een dure auto te kopen.

Ik vind het nog steeds een bizarre situatie. Je kan als TS zijnde toch ook gewoon zeggen dat je juist omdat je in de autobranche werkt en vaak zware auto's moet vervoeren je een geschikte auto ervoor gekocht hebt? Dat zou ik als klant meer waarderen dan wanneer ik erachter kom dat er een X5 op de oprit thuis staat, er een tweede auto is om de klanten af te gaan en een derde ouwe goedkope jeep waarmee mijn dure wagen mee opgepikt wordt. :D
Hyperdudezaterdag 18 maart 2017 @ 10:33
F150/F250 oid.
IMG_0105_zpsbuzdahct.jpg

Hier een, lijkt, aardige F250 voor 21K. Nog BTW-auto ook. :)
http://www.autotrader.nl/(...)83tvf/ford-f250-xlt/

Vijfde wiel :P kan ook, voor nog meer KG's:
http://www.fifthwheeleurope.eu/auto-ombouw/

Maar niet op een G-Klasse :(

[ Bericht 11% gewijzigd door Hyperdude op 18-03-2017 10:40:40 ]
daNpyzaterdag 18 maart 2017 @ 11:15
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 10:08 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk zo, maar dan moeten ze ook geen dure auto kopen.

En als je weet dat het hebben van een dure auto een pijnpunt is bij de klant is het onhandig om een dure auto te kopen.

Ik vind het nog steeds een bizarre situatie. Je kan als TS zijnde toch ook gewoon zeggen dat je juist omdat je in de autobranche werkt en vaak zware auto's moet vervoeren je een geschikte auto ervoor gekocht hebt? Dat zou ik als klant meer waarderen dan wanneer ik erachter kom dat er een X5 op de oprit thuis staat, er een tweede auto is om de klanten af te gaan en een derde ouwe goedkope jeep waarmee mijn dure wagen mee opgepikt wordt. :D
Idd. Sowieso trots zijn op je werk is ook not-done schijnbaar (zie vrachtwagen met special paint).
Buikboordinsdag 21 maart 2017 @ 18:57
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 10:08 schreef ShaoliN het volgende:
Ik zou voor een bus gaan inderdaad. Kun je vol hangen met reclame, en die zijn sterk zat. Sprinter bijv.
Moet je niet in Duitsland gaan rijden want dan moet er een tachograaf inzitten en heb je je aan rij- en rusttijden te houden.
daNpydinsdag 21 maart 2017 @ 20:26
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 18:57 schreef Buikboor het volgende:

[..]

Moet je niet in Duitsland gaan rijden want dan moet er een tachograaf inzitten en heb je je aan rij- en rusttijden te houden.
In Duitsland kun je (zware) voertuigen als vrachtwagentje op kenteken laten zetten en dan geld bovenstaand. In Nederland kan dat helemaal niet, dus is het gewoon een personenauto zonder tacho of rijtijdenwetten.
Buikboordinsdag 21 maart 2017 @ 21:30
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 20:26 schreef daNpy het volgende:

[..]

In Duitsland kun je (zware) voertuigen als vrachtwagentje op kenteken laten zetten en dan geld bovenstaand. In Nederland kan dat helemaal niet, dus is het gewoon een personenauto zonder tacho of rijtijdenwetten.
Dan lees je maar eens in, ik ken zat autoboeren die de bus ervoor hebben gehaald en gewoon de luxewagen er weer voor hebben geplant om die tachoplicht te omzeilen.
daNpydinsdag 21 maart 2017 @ 21:34
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 21:30 schreef Buikboor het volgende:

[..]

Dan lees je maar eens in, ik ken zat autoboeren die de bus ervoor hebben gehaald en gewoon de luxewagen er weer voor hebben geplant om die tachoplicht te omzeilen.
Geef maar een bron dan :)
Buikboordinsdag 21 maart 2017 @ 21:40
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 21:34 schreef daNpy het volgende:

[..]

Geef maar een bron dan :)
http://www.evo.nl/site/bestelauto-en-de-tachograaf
daNpydinsdag 21 maart 2017 @ 22:19
quote:
Hmm, ze spreken eerst over voertuigen en voertuigcombinaties, maar bij het stukje over Duitsland alleen over "voertuig". Heb liever een Duitse bron dan een Nederlands blad :P

M'n maat rijdt ook zakelijk (Duits bedrijf) met aanhangercombo die meer dan 3500kg TMM heeft en die heeft geen tacho in zijn voertuigen. Zal het van het weekend nog eens vragen (als ik het niet vergeet). Er zijn ook regels omtrent zakelijk transport, daar moet je ook verklaringen/vergunningen voor hebben in Duitsland. Heb je die niet bij, mag je bij staande houding ook in de bus van de BAG gaan zitten waar geen deurgrepen zitten aan de binnenkant.

Edit: Hier hebben ze het wel over voertuigcombinaties.

[ Bericht 6% gewijzigd door daNpy op 21-03-2017 22:25:08 ]
vaginabeheerderdinsdag 21 maart 2017 @ 23:09
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 20:26 schreef daNpy het volgende:

[..]

In Duitsland kun je (zware) voertuigen als vrachtwagentje op kenteken laten zetten en dan geld bovenstaand. In Nederland kan dat helemaal niet, dus is het gewoon een personenauto zonder tacho of rijtijdenwetten.
In nederland kan dat ook.
de ford F350 bijvoorbeeld.
Ivo1985woensdag 22 maart 2017 @ 07:11
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 20:26 schreef daNpy het volgende:

[..]

In Duitsland kun je (zware) voertuigen als vrachtwagentje op kenteken laten zetten en dan geld bovenstaand. In Nederland kan dat helemaal niet, dus is het gewoon een personenauto zonder tacho of rijtijdenwetten.
De "vrachtwagen" waar ik een paar jaar in gereden heb was een Iveco Daily met tachograaf en snelheidsbegrenzer op 90 km/u. Gewoon op Nederlands kenteken, met TMM van ruim 5000kg. De meeste van die bussen worden alleen administratief begrensd op 3500 kg omdat de gebruiker dan veel minder verplichtingen heeft en nog steeds voldoende laadvermogen heeft.
daNpywoensdag 22 maart 2017 @ 19:48
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2017 07:11 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

De "vrachtwagen" waar ik een paar jaar in gereden heb was een Iveco Daily met tachograaf en snelheidsbegrenzer op 90 km/u. Gewoon op Nederlands kenteken, met TMM van ruim 5000kg. De meeste van die bussen worden alleen administratief begrensd op 3500 kg omdat de gebruiker dan veel minder verplichtingen heeft en nog steeds voldoende laadvermogen heeft.
Ik doelde meer op categorie Nissan patrol, Mitsubishi Landcruiser etc.
BE combi's zijn ook begrensd op 90 idd (kunnen 140 overigens O-))
Ferwoensdag 22 maart 2017 @ 20:32
Gewoon deze: As omlaag, 4250kg 80km/u. As omhoog 3500kg 120km/u



Volkswagen_clix-gesl-vw_large.jpg
Piet__Piraatwoensdag 22 maart 2017 @ 20:42
http://www.autowereld.nl/(...)2823568/details.html

8-)

Of iets van een Tundra, Dodge Ram of Chevrolet Avalanche. Vast wel te vinden tot 20k.