De hst-operator Thalys heeft in 2016 voor het tweede jaar op rij een daling van omzet en passagiers moeten slikken. Het jaar 2017 is daarentegen "veelbelovend" gestart, met 15 procent meer passagiers in januari en februari, zo maakte Thalys maandag bekend.
Er stapten vorig jaar 6,7 miljoen passagiers op de rode hst-treinen die rijden tussen België, Frankrijk, Nederland en Duitsland. Dat waren er 1,9 procent minder dan in 2015. De omzet ging nog harder achteruit: -5,9 procent tot 457,4 miljoen euro.
Onder meer de aanslagen in Brussel en in Frankrijk leidden tot een "gevoelige daling van het internationale toerisme, wat vooral zwaar woog eind 2015 en het eerste halfjaar van 2016". Thalys wijst erop dat de zakenreizen relatief stabiel bleven en dat de vrijetijdsreizen in het laatste kwartaal heropleefden.
Het herstel heeft zich begin 2017 doorgezet. In januari en februari zaten er 15 procent meer passagiers op de Thalys-treinen dan in dezelfde periode vorig jaar.
Om die groei te bestendigen, stelt Thalys capaciteitsverhogingen in het vooruitzicht. Zo zal de capaciteit tussen Parijs en Nederland vanaf april met 8 procent toenemen en zullen er vanaf juli 6 procent meer zitjes worden aangeboden op de Izy-treinen. Izy is de lowcosttrein die Thalys in april lanceerde tussen Brussel en Parijs. Die lokte tot eind vorig jaar ruim 300.000 reizigers.
Er komen geen extra treinen, benadrukt Thalys, maar een van de capaciteitsverhogende maatregelen is om ze op sommige momenten in een dubbele samenstelling te laten rijden.
Een andere hst-operator, Eurostar, kwam vorige week met gelijkaardige cijfers. Het bedrijf vervoerde minder passagiers en boekte minder omzet, wat resulteerde in een operationeel verlies. Ook Eurostar ziet forse beterschap dit jaar.
http://www.hln.be/hln/nl/(...)de-jaar-op-rij.dhtml