abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 16 maart 2017 @ 21:30:32 #1
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_169578111
Dit topic wil ik maken voor de mensen (waaronder ik) die soms worstelen met een lage zelf-beeld. Ik beschrijf in fenomeen genaamd gezond narcisme, en de bijbehorende self-compassion.

https://www.psychologytod(...)s-healthy-narcissism

quote:
Adele is a beautiful, highly intelligent, and creative person who does not recognize or appreciate these qualities in herself. She mentioned in passing that she never looks in the mirror. You may remember that in the Greek myth, Narcissus falls in love with his reflection. Adele is not in love with her reflection and this creates problems for her. When completing a difficult project at work, she experiences no pleasure or satisfaction, just a grim sense of “on to the next problem.” When people comment on her style and grace she is disconcerted. In her romantic life, she is surprised and taken aback when someone attractive shows interest in her.

Healthy narcissism is related to self-esteem and self-worth but it is not exactly the same. It’s taking pleasure in one’s beauty, in the workings of one’s mind, in the accomplishment of a tough job well done. It is ecstatic joy in oneself. Although the joy of healthy narcissism can fleeting, it is powerful and sustaining sensation.

Healthy narcissism is exemplified in the song, "I Feel Pretty," from West Side Story:

I feel pretty,
Oh, so pretty,
I feel pretty and witty and bright!
And I pity
Any girl who isn't me tonight.

I feel charming,
Oh, so charming
It's alarming how charming I feel!
And so pretty
That I hardly can believe I'm real.
Geloof het of niet, er bestaat ook zoiets als gezond narcisme. Het ziet eruit als zelf-vertrouwen, maar is niet afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden. Maar wat is gezond narcisme precies?

Narcisme zelf betekent zelf-liefde. Te veel zelf-liefde of een gebrekkige zelf-liefde, is niet gezond. Bij extreme zelf-liefde is er sprake van een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Bij een te lage zelf-liefde is er sprake van een lage zelf-beeld en dit kan leiden tot depressies en onzekerheid.

Een gezonde zelf-liefde, oftewel gezonde narcisme, is zelf-liefde die niet te extreem maar ook niet te weinig is. Met gezonde narcisme is het makkelijker om zelf-compassie uit te oefenen. Dit betekent dat je snapt dat je niet perfect bent en dat je fouten kan maken en dit ook accepteert.

Veel mensen hier die last hebben van een gebrekkige zelfbeeld kunnen gebruik maken van een gezonde dosis narcisme en zelf-compassie. Je mag best trots zijn op jezelf en wat je allemaal te bieden hebt, ook al ben je niet het allerbeste ofzo. En je mag fouten maken, en onzeker zijn, en soms falen. Dat maakt je niet minder mens, of minder gewaardeerd.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_169584275
Ik vind de naam nogal verkeerd gekozen. Narcisme is een serieuze stoornis en er bestaat niet iets als een gezonde stoornis. Bovendien komt het nu net over of narcisme zelf niet zoveel voorstelt. Verder zijn mensen met narcisme over het algemeen heel erg onzeker zijn. Alleen hun onzekerheid uit zich op een andere manier.

Eigenlijk zou ik het gewoon gezond willen noemen als je van jezelf houdt en trotst bent op je talenten.
ROBODEMONS..................|:(
  vrijdag 17 maart 2017 @ 07:25:10 #3
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_169585136
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 00:59 schreef Morrigan het volgende:
Ik vind de naam nogal verkeerd gekozen. Narcisme is een serieuze stoornis en er bestaat niet iets als een gezonde stoornis. Bovendien komt het nu net over of narcisme zelf niet zoveel voorstelt. Verder zijn mensen met narcisme over het algemeen heel erg onzeker zijn. Alleen hun onzekerheid uit zich op een andere manier.

Eigenlijk zou ik het gewoon gezond willen noemen als je van jezelf houdt en trotst bent op je talenten.
Narcisme is niet alleen een stoornis, het is ook een persoonlijkheidseigenschap.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_169585400
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 00:59 schreef Morrigan het volgende:
Ik vind de naam nogal verkeerd gekozen. Narcisme is een serieuze stoornis en er bestaat niet iets als een gezonde stoornis. Bovendien komt het nu net over of narcisme zelf niet zoveel voorstelt. Verder zijn mensen met narcisme over het algemeen heel erg onzeker zijn. Alleen hun onzekerheid uit zich op een andere manier.

Eigenlijk zou ik het gewoon gezond willen noemen als je van jezelf houdt en trotst bent op je talenten.
Narcisme is geen stoornis. Net zoals anti-sociaal als kenmerk ook niet betekent dat je een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis hebt.

Maar in dit geval klinkt narcisme mij gewoon als eigenwaarde. Daar vind ik het ook geen goede geen voor. Narcisme zie ik wel als iets meer dan dat (zonder de overtreffende trap van een stoornis, dat wel).
pi_169587031
quote:
1s.gif Op donderdag 16 maart 2017 21:30 schreef Keep_Walking het volgende:
Dit topic wil ik maken voor de mensen (waaronder ik) die soms worstelen met een lage zelf-beeld. Ik beschrijf in fenomeen genaamd gezond narcisme, en de bijbehorende self-compassion.

https://www.psychologytod(...)s-healthy-narcissism

[..]

Geloof het of niet, er bestaat ook zoiets als gezond narcisme. Het ziet eruit als zelf-vertrouwen, maar is niet afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden. Maar wat is gezond narcisme precies?

Narcisme zelf betekent zelf-liefde. Te veel zelf-liefde of een gebrekkige zelf-liefde, is niet gezond. Bij extreme zelf-liefde is er sprake van een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Bij een te lage zelf-liefde is er sprake van een lage zelf-beeld en dit kan leiden tot depressies en onzekerheid.

Een gezonde zelf-liefde, oftewel gezonde narcisme, is zelf-liefde die niet te extreem maar ook niet te weinig is. Met gezonde narcisme is het makkelijker om zelf-compassie uit te oefenen. Dit betekent dat je snapt dat je niet perfect bent en dat je fouten kan maken en dit ook accepteert.

Veel mensen hier die last hebben van een gebrekkige zelfbeeld kunnen gebruik maken van een gezonde dosis narcisme en zelf-compassie. Je mag best trots zijn op jezelf en wat je allemaal te bieden hebt, ook al ben je niet het allerbeste ofzo. En je mag fouten maken, en onzeker zijn, en soms falen. Dat maakt je niet minder mens, of minder gewaardeerd.
Zelfvertrouwen is niet afhankelijk van de omgeving, slechts de zelf.

Narcisme wordt nooit in positieve context gebruikt, dus laten we dat nu ook niet doen. Dat is onnodig verwarrend.
1 + 1 = blauw
  vrijdag 17 maart 2017 @ 10:57:47 #6
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_169587345
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 10:32 schreef Kamina het volgende:

[..]

Zelfvertrouwen is niet afhankelijk van de omgeving, slechts de zelf.

Narcisme wordt nooit in positieve context gebruikt, dus laten we dat nu ook niet doen. Dat is onnodig verwarrend.
Het probleem dat je vaak ziet bij mensen, is dat ze zelfvertrouwen (oftewel gezond narcisme), zien als narcisme. Vooral een Nederland waar het heel belangrijk is om "bescheiden" over te komen.

Hun positieve eigenschappen en talenten benoemen en er trots op zijn, kunnen veel mensen niet.

En narcisme kan in de psychologie wetenschap in een positieve context gebruikt worden.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  vrijdag 17 maart 2017 @ 11:03:44 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_169587441
Ik herken dat helemaal niet, dat zelfvertrouwen wordt gezien als narcisme en daardoor als negatief. Verder eens met de user die de negatieve bijklank van narcisme aanhaalde. Wat is er mis met gewoon de term zelfvertrouwen gebruiken? Niks mis met zelfvertrouwen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_169589259
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 10:57 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Het probleem dat je vaak ziet bij mensen, is dat ze zelfvertrouwen (oftewel gezond narcisme), zien als narcisme.
Voor wie is dat een probleem en hoezo vaak? In mijn ervaring is het namelijk geen enkel probleem om zelfvertrouwen en narcisme te scheiden.
quote:
Vooral een Nederland waar het heel belangrijk is om "bescheiden" over te komen.
Valt wel mee. Bescheidenheid is ook een vorm van ijdelheid.
quote:
Hun positieve eigenschappen en talenten benoemen en er trots op zijn, kunnen veel mensen niet.
Allicht omdat ze ze niet zozeer hebben of dat die talenten niet relevant zijn. Voor de rest kunnen meer mensen het wel.
quote:
En narcisme kan in de psychologie wetenschap in een positieve context gebruikt worden.
Ik denk dat je iets teveel aan het jongleren bent met termen die er eigenlijk niet zo toe doen. Zelfvertrouwen is heel wat anders dan narcisme en het is doorgaans totaal geen probleem om de twee van elkaar te onderscheiden.
Conscience do cost.
  vrijdag 17 maart 2017 @ 14:19:51 #9
47102 Elvi
miemkwien
pi_169591305
Ik vind Nederlanders helemaal niet bescheiden :D we willen graag dat een ánder bescheiden is, maar we vinden onzelf wel heel belangrijk en bijzonder :')
pi_169591408
Ik heb het artikel gelezen, psychologytoday heeft veel goede en accurate artikelen van gerenommeerde psychiaters, psychologen en onderzoekers, maar dit artikel slaat naar mijn inzien volledig de plank mis.

Ik ben het met Morrigan eens, er is geen 'gezond' narcisme (narcisme in psychologische zin, en als NPS) omdat narcisme gekenmerkt wordt door een extreem intern disbalans, iets wat per definitie nooit 'gezond' kan zijn.

In het artikel wordt narcisme voorgedragen als de hoogste vorm van zelf-liefde, zelf-compassie, zelfbeeld, eigenwaarde, etc.

In realiteit is onder het oppervlak het tegenovergestelde waar, de fundering van narcisme is zo'n sterke schaamte voor hun 'zelf' en zo'n diepe zelfhaat dat zij hun werkelijke ik op jonge leeftijd totaal hebben vernietigd. Op de scherven van het 'zelf' hebben zij een persona gebouwd, een persona zonder fundering, want ons 'zelf' is de fundering van ons persona, zij zijn enkel een schaduw.

Vandaar de excessieve moeite om validatie te krijgen op elke manier mogelijk, door zelf-serving bias, externe validatie, grootheidswaanzin, etc., zonder dit zijn ze de schaduw die zij in werkelijkheid zijn.

Narcisme is het ultieme psychologische coping-mechanisme, één die in de regel zo stabiel is (ondanks dat het gekenmerkt wordt door instabiliteit) dat de gene die het heeft nooit zal genezen en de scherven van het 'zelf' aan elkaar kan lijmen, want de interne stem die onze coping-mechanismen aan de kaart stelt omdat het niet in onze behoeften voorziet is monddood gemaakt, dit is wat narcisme is.

Een narcist is een persoon met verborgen zelf-haat en zonder fundering. In de vierde alinea geeft de schrijver aan dat 'gezond narcisme' overlap heeft met eigenwaarde en het zelfbeeld maar toch iets anders is. Vervolgens geeft zij voorbeelden die direct het product van eigenwaarde en het zelfbeeld zijn maar geeft niet aan wat nou het verschil is tussen 'gezond narcisme' en een gezond zelfbeeld met gezonde eigenwaarde nou wel is.

Dat komt omdat ze dat niet kan, er bestaat geen gezond narcisme omdat it niet mogelijk is, het is een paradox. Narcisme is ongefundeerd en vooral schadelijk, voor de narcist zelf, maar vooral voor de omgeving van de narcist.

De schrijver heeft past hier een vorm van de filosofische definitie van narcisme toe, met narcisme doelt ze op liefde voor de zelf, en slaagt er niet in deze definitie goed op de lezer over te brengen. Een fout die extra groot is omdat het artikel geschreven is op een platform wat overduidelijk een psychologische context heeft, waarbij het logische gevolg is dat woorden gedefinieerd worden met een psychologische insteek. Het gebruik van het woord 'gezond' maakt het extra verwarrend omdat dit aangeeft dat ze wel doelt op een negatieve definitie van narcisme.

Er staan teveel tegenstrijdigheden in het artikel, beginnend al bij de onbeantwoorde vraag in de titel.

OP ik ben bang dat het lezen over narcisme gaat je niet verder helpen om je zelfbeeld te ontwikkelen, als je actie onderneemt kun je dat wel doen.

Bestel een goed boek gebaseerd op het ontwikkelen van eigenwaarde en ga dagelijks met de opdrachten aan de gang, dat is de manier.
pi_169592076
Als je iemand bent die nogal bot en overheersend is en overtuigd van zichzelf, wil dat niet meteen zeggen dat je een narcist bent.

Ik ken genoeg van dat soort mensen. Ik heb soms wel moeite met hen. Maar zij weten dat zij soms dominant kunnen zijn en zeggen dan bijv: "Excuus. Ik had het niet in de gaten, maar ik snap nu wel dat je dit vervelend vindt. Het is niet mijn bedoeling je te kwetsen. Ik zal er voortaan op letten."

Iemand die echt een narcistische stoornis heeft, zal dit niet zeggen. Die willen namelijk niet voor zichzelf toegeven dat ze een 'fout' hebben gemaakt en ze zijn niet bereid hun gedrag aan te passen om een goede verstandhouding met anderen aan te gaan. Zij zijn ervan overtuigd dat zij alles goed doen en bij problemen is het altijd de schuld van de ander. En ze zijn heel gewiekst en verbaal sterk om de ander dat te doen geloven.

Helaas ken ik die mensen ook. Het is mijn eigen vader die zo is.
pi_169593972
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 14:19 schreef Elvi het volgende:
Ik vind Nederlanders helemaal niet bescheiden :D
Spreek voor jezelf. Ik ben fucking bescheiden. En ondanks al die bescheidenheid blijf ik er bescheiden onder.
Conscience do cost.
pi_169595452
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 14:19 schreef Elvi het volgende:
Ik vind Nederlanders helemaal niet bescheiden :D we willen graag dat een ánder bescheiden is, maar we vinden onzelf wel heel belangrijk en bijzonder :')
Vergelijk het maar eens met de gemiddelde Amerikaan ;)
  zaterdag 18 maart 2017 @ 19:55:47 #14
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_169613566
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 18:02 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Vergelijk het maar eens met de gemiddelde Amerikaan ;)
Ik vind Nederlanders bescheiden vergeleken met mijn cultuur of Zuid-Amerika en Noord-Amerika. Daar wordt juist verwacht dat je je goede kwaliteiten laat zien wanneer je de kans krijgt, anders wordt je niet gezien of erkent. Terwijl hier is het meer van "doe normaal, dan doe je gek genoeg".
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_169616115
Ik merk de nuchterheid in Nederland vooral bij psychologen. Die willen niet erkennen dat narcisme een stoornis is, dat is onzin uit Amerikaanse sites. Dus psychologen maken er ook al geen onderscheid in. Narcisme en zelfvertrouwen zijn in Nederland hetzelfde.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_169616902
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 21:42 schreef geeninspiratie1235 het volgende:
Ik merk de nuchterheid in Nederland vooral bij psychologen. Die willen niet erkennen dat narcisme een stoornis is, dat is onzin uit Amerikaanse sites. Dus psychologen maken er ook al geen onderscheid in. Narcisme en zelfvertrouwen zijn in Nederland hetzelfde.
Ik merk zelf dat er sowieso nogal snel met labels wordt gestrooid. Dat is niet alleen in Nederland zo. Dus ik vind het wel positief dat de psychologen in Nederland er zo nuchter en genuanceerd tegenover willen staan. Ik heb zelf ook een hele reeks aan labels zoals ADHD en borderline. Maar ik vind het wel positief dat mijn huidige psych mij wel als normaal persoon ziet en die labels alleen gebruikt om in kaart te brengen tegen welke problemen ik aanloop.

Mensen die narcistisch zijn, hoeven zeker niet kwaadaardig te zijn. Ik denk dat de meesten hun hart wel op de goede plek hebben zitten. Hun narcisme is een copings-mechanisme, want ze zijn vaak juist hartstikke onzeker en kwetsbaar. Door zichzelf maar boven anderen te blijven plaatsen en zich niet teveel in te leven in de emoties van een ander, willen ze voorkomen dat ze gekwetst worden. Dit gedrag is in de loop der jaren zo in hun persoonlijkheid verweven dat ze zich niet eens meer bewust zijn van het effect wat het heeft op anderen. Als jij hen dat probeert uit te leggen en dat als constructieve feedback wilt meegeven, ervaren zij dat toch als aanval. Als jij zegt "probeer het eens op een andere manier" interpreteren ze dat als "jij doet het fout" en dat kunnen ze niet verkroppen. Dus ze zijn heel gewiekst om het gesprek een andere wending te geven, waardoor ze jou proberen te overtuigen dat zij het goed doen en jij het allemaal verkeert ziet. Dat jij je daardoor gekleineerd voelt, hebben ze vaak niet eens door en anders zijn ze daar bewust op uit, want in hun beleving ben jij degene die hen had aangevallen. Lukt het hen niet, worden ze boos.

Het is eigenlijk heel zielig. Narcisme is moeilijk te behandelen, puur en alleen omdat ze het niet goed aandurven om naar hun eigen gedrag te kijken en te bedenken welk effect dat heeft op anderen.

Mijn vader heeft mij heel erg veel pijn gedaan. Maar het lukt mij stukje bij beetje toch om mijn eigenwaarde terug te krijgen en gelukkiger in het leven te staan. Het lukt mij steeds beter om te accepteren dat mijn vader zo is en dat het voor mijzelf geen zin heeft om mij door hem 'beschadigd' te voelen. Ik ben degene die met de jaren groeit. Hij zal altijd emotioneel op hetzelfde niveau blijven als altijd. De scherpe kantjes zijn er wel een beetje vanaf, maar eigenlijk is hij emotioneel nog steeds heel onvolwassen. Ik vind het erg zielig als je je genegenheid alleen maar kan tonen door je portemonnee open te trekken, maar het niet op kan brengen om een gelijkwaardige relatie met iemand op te bouwen. In eerste instantie lijkt hij wel veel succes in het leven te hebben: accountant, ruim bovengemiddeld inkomen, veel sociale contacten. Maar die sociale contacten zijn niet echt vrienden, maar meer om zijn status te benadrukken.
pi_169617466
Maar is je vader ook officieel gediagnosticeerd als narcist? Want als ik jouw beschrijving lees, zijn mijn ouders ook narcisten, en die van een vriendin van mij ook. Ik begrijp wel wat je bedoelt en het is heel frustrerend als mensen zo zijn. En ook goed dat jij jezelf wel verder ontwikkelt en het je lukt om je er niet gekwetst door te voelen. Maar als dit soort mensen nooit zelf bij een psycholoog komt kunnen ze ook geen diagnose krijgen. Daarom vraag ik me ook af wat die diagnose voor nut heeft, want er staat ook bij de beschrijving 'narcisten zul je bijna nooit bij de psycholoog aantreffen'. Tegelijkertijd hamert de psychiatrische wereld erop dat alleen mensen die officieel beoordeeld zijn door psychiaters en/of psychologen een stoornis kunnen hebben. Dus, wat is het? Ik snap het gewoon niet.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_169618584
Hij heeft die diagnose niet aangezien hij niet bij een psycholoog heeft gelopen. Maar al zou hij niet narcistisch zijn, zijn gedrag is wel iets waar ikzelf en mijn moeder heel erg onder te lijden hebben gehad. En ik ken mensen die wel de diagnose narcisme hebben en die zelfs in vergelijking tot mijn vader veel milder zijn.

Een diagnose krijg je als je gedrag en manier van denken en interpreteren wijzen op een bepaald patroon. Niet alle narcisten zijn hetzelfde en het hoeven wat ik al zei ook geen kwaadaardige mensen te zijn. Echter hun gedragspatroon laat zien dat ze moeilijk een gelijkwaardige band met anderen kunnen aangaan. In het geval van narcisme hebben vooral de anderen daar last van, maar zij zelf ook.

In het geval van mijn vader. Hij bedoelt het niet slecht. Maar hij is heel afstandelijk en autoritair. Ik moet altijd op mijn tenen lopen. Elke keer krijg ik wel een sneer, heeft hij commentaar of zegt hij iets op dwingende toon waardoor ik mij niet bepaald op mijn gemak voel. Als we gewoon een verschil van mening hebben over whatever, zegt hij dat op zo'n manier alsof ik een achterlijke randdebiel ben. Probeer ik dat op een beschaafde manier zonder het uitlokken van ruzie aan te kaarten, dan snapt hij me niet en verdraait hij het hele verhaal, want hij wil altijd gelijk hebben. De meesten die hem kennen, zijn dan wel met mij eens. Omdat zij emotioneel verder van hem afstaan, kunnen ze dat accepteren. Ze weten dat hij iemand is waar je beter geen 'strijd' aan moet gaan bij verschil van mening, omdat je dat bij voorbaat verliest.

Maar ik realiseer mij dat zijn gedrag wel ertoe heeft bijgedragen dat ik psychische problemen heb. Ik hoef geen excuses ofzo van hem, maar ik vind het wel heel moeilijk dat hij doorgaat met wat hij altijd deed en ook niet bereid is mij te willen begrijpen en rekening te houden met mij.

Pas geleden trok ik het niet meer. Hij kwam weer met autoritair gedrag, steken onder water en is vervolgens gekwetst dat ik niet heel enthousiast reageerde toen hij aanbood mijn schutting die ik in mijn tuin wil gaan plaatsen te betalen. Toen werd ik ook boos, zei ik dat ik zo reageerde omdat hij zich gedroeg als een eikel en dat ik zijn geld niet hoef. Nu wil hij mij niet meer zien.
pi_169739282
Nou ja ik ken hem niet dus ik kan niet over de situatie oordelen, hoewel het vervelend is dat hij je niet meer wil zien. Maar als je ook mensen kent met milder gedrag die de diagnose wel hebben, dan heb je wel een punt. Maar ja het verschilt ook per psychiater of psycholoog welk antwoord je krijgt. Dit is dus zoals psychologen zelf ook direct toegeven geen exacte wetenschap maar totaal subjectieve en aangezien er geen 'genezing' voor is behalve misschien algemene therapie die veel mensen met narcisme nooit zouden volgen en ook niet altijd helpt... Heeft het weinig zin om iemand tot narcist te bestempelen..als je psychologen er zelf naar vraagt, zeggen ze dat ze geen oplossingen bieden, het is meer ondersteuning. Daar hebben mensen met narcisme vaak een hekel aan want dan zijn ze niet superieur meer want ze zoeken het zelf wel uit. Heeft het dus zin om een term te gebruiken uit een geloof waar de mensen waar het om gaat niet in geloven in de hoop dat het zin heeft. Ik denk niet dat dat zin heeft. Er was ophef over dat alle persoonlijkheidsstoornissen zouden worden geschrapt vehalve borderline. Het maakt geen verschil voor de uitkomst van de behandeling, dus kan het net zo goed worden weggelaten. De psychiatrie komt niet met uitvindingen, niet met oplossingen, het staat jaren stil , cognitieve gedragstherapie is ontstaan in DE JAREN ZESTIG dus waarom gebruikt iedereen de termen uit de psychologie alsof dat dichter bij een oplossing brengt. Ik denk dat het meer zin heeft om te accepteren dat je je vader niet kunt veranderen, je op jezelf richten en klaar. Focus je op zijn positieve eigenschappen voor zover hij die heeft. Als hij niet in gezinstherapie wil is dat de enige oplossing.

[ Bericht 23% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 24-03-2017 08:49:19 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_169739781
Wat mijn vader betreft is het vooral hoe ik er zelf mee omga. De meeste mensen nemen zijn 'gebruiksaanwijzing' maar voor lief. Ik kan dat niet. Hij kan zo kwetsend zijn.

Ik ben altijd heel onzeker geweest en heb mij minderwaardig gevoeld. In de loop der jaren ben ik toch gegroeid en o.a. dankzij therapie begin ik mij comfortabeler met mijzelf te voelen. Maar ik realiseer mij ook steeds meer dat hij mij en mijn moeder beschadigd heeft met zijn overheersende en denigrerende gedrag. Ik schuif nu niet alles op hem hoor, maar ik realiseer mij wel dat hij er wel een aandeel in heeft. Waarschijnlijk is hij zich hiervan niet eens bewust en is dit ook coping-gedrag van hem.

Maar goed, hij wil mij niet meer zien. Ik heb hem een beschaafde mail gestuurd en daarin heel duidelijk verwoord hoe ik het zie. Waarschijnlijk verdraait hij dat verhaal ook weer en vat hij het op dat ik hem onterechte verwijten maak. Terwijl ik er duidelijk in heb gezet dat ik alleen wil dat hij mijn perspectief snapt. Ik ben niet uit op ruzie en beschuldigingen.

Ik laat verder de bal bij hem en ik hoop mijn eigen leven steeds beter op de rail te krijgen. Als de band tussen mij en hem op den duur beter wordt, is dat mooi meegenomen, maar ik wil er niet meer afhankelijk van zijn.
pi_169785717
Ja dat is wel heel frustrerend als hij jouw verhaal steeds verdraait of gewoon niet wil snappen. En als je ouders gescheiden zijn dan zag je moeder ook wel in dat hij niet de juiste man was voor haar maar dan is het jammer dat hij niet bij zichzelf na kan gaan wat hij fout heeft gedaan. Maargoed nadenken over je eigen fouten enz was er vroeger ook niet echt bij denk ik. toen was het immers gewoon kinderen gehoorzamen hun ouders, vrouwen gehoorzamen hun man en klaar. Dat samen aan een relatie werken is iets van deze tijd. Ik denk gewoon helaas niet dat een eerdere generatie daartoe echt in staat is ook al proberen ze het, ze hebben een andere opvoeding gehad en dat krijg je er moeilijk uit
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')