abonnement Unibet Coolblue
pi_169572717
Hoi allemaal,

Ik moet binnenkort een keuze maken voor een opleiding op het mbo en ik zit te twijfelen om de opleiding Bedrijfsadministratie te doen. Ik weet dat je op die opleiding veel met computers werkt, en ook wel zelfstandig veel bezig bent (maar ook wel samenwerkt)

Heeft iemand misschien ervaringen met die opleiding? Is het veel werk, wat doe/leer je zoal, etc.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_169574524
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 17:51 schreef Nexum het volgende:
Hoi allemaal,

Ik moet binnenkort een keuze maken voor een opleiding op het mbo en ik zit te twijfelen om de opleiding Bedrijfsadministratie te doen. Ik weet dat je op die opleiding veel met computers werkt, en ook wel zelfstandig veel bezig bent (maar ook wel samenwerkt)

Heeft iemand misschien ervaringen met die opleiding? Is het veel werk, wat doe/leer je zoal, etc.
Ja ik heb het afgerond op niveau 4. Welk niveau was je van plan uit te gaan oefenen? het varieert nogal wat je uiteindelijk als stof krijgt namelijk..
pi_169574541
quote:
7s.gif Op donderdag 16 maart 2017 19:27 schreef Xetran het volgende:

[..]

Ja ik heb het afgerond op niveau 4. Welk niveau was je van plan uit te gaan oefenen? het varieert nogal wat je uiteindelijk als stof krijgt namelijk..
quote:
7s.gif Op donderdag 16 maart 2017 19:27 schreef Xetran het volgende:

[..]

Ja ik heb het afgerond op niveau 4. Welk niveau was je van plan uit te gaan oefenen? het varieert nogal wat je uiteindelijk als stof krijgt namelijk..
Ook niveau 4!
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_169574685
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 19:28 schreef Nexum het volgende:

[..]

[..]

Ook niveau 4!
Eigenlijk word je gewoon opgeleid tot boekhouder. Met andere woorden: je krijgt een mutatie (een gebeurtenis dus) zoals een bankafschrift, factuur of order en die leer jij systematisch en georganiseerd te verwerken zodat mensen daar analyses en andere dingen op los kunnen laten met de cijfers die uit jouw gegevens komen rollen. Dat is eigenlijk de basis.

Op niveau 4 ga je er dan nog iets verder op in, daar krijg je nog de administratie van bedrijven die in projectvorm (denk aan een bedrijf die speeltuinen aanlegt bijvoorbeeld) werkzaamheden verrichten, urenadministratie van personeel en een heel kort stukje over accountancy. Verder krijg je bedrijfseconomie, maar verwacht daar niet teveel van.

Het leukste is eigenlijk ook de stage en daar ligt ook gelijk het kromme aan de opleiding. Je kan als je jezelf wil ontwikkelen stage gaan lopen bij een groter bedrijf waar je doorgaans meer taken en verantwoordelijkheden kan vragen, en dus ook echt veel meer kan leren dan tijdens je opleiding. Als je bij een klein administratiekantoortje gaat werken laten ze je doorgaans enkel gegevens intikken, iets waar je echt niks van leert en ook nog eens niet vol te houden is.

De opleiding is leuk maar zelf vond ik hem erg simpel, maar goed het is ook maar drie jaar (zoals ik hem kreeg). Ik kreeg elk jaar over modules examens en ik opende eigenlijk pas twee dagen vantevoren de boeken, maar goed ik zit nu dan inmiddels ook op het hbo.

Probleem met deze opleiding is wel, dat boekhouden binnenkort (<10jaar) volledig geautomatiseerd zal zijn. Bij de grotere stichtingen waar ik stage heb gelopen is dat al zo. Functies die dan overblijven zijn vooral functies die weggelegd zijn voor mensen die wel iets meer weten dan puur het administratieve deel van boekhouden, hier moet je in de toekomst dus wel zorg voor dragen in de vorm van werk met toekomstperspectief en waar ze in jou willen investeren.
pi_169598538
Ik heb vorig schooljaar exact dezelfde opleiding afgerond en ben vanaf november fulltime werkzaam als assistent-accountant op een administratiekantoor. Kleinschalig, 7 andere collega's ... het werk is heel divers. Ik ben niet alleen met inboeken bezig. En ja dat automatiseren gebeurt meer aan de voorkant, maar aan de achterkant ligt er des te meer (corrigeer)werk. Ik denk niet dat ons werk verdwijnt, maar hoogstens verschuift naar andere gebieden... daarin zul je mee moeten veren denk ik.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')