abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_169565825
Met de huidige uitslag lijkt een vier partijen coalitie onvermijdelijk. VVD, CDA, D'66 met een vierde partij lijken een coalitie te gaan vormen. De huidige uitslag leert echter opnieuw dat zo'n coalitie erg riskant is voor de partijen die niet de premier leveren. Ik denk dat het verstandig zou zijn als D'66, CDA en die vierde partij aangeven dat men niet Rutte als premier wil maar een "onpartijdige" persoon die niet bij de volgende verkiezingen op de kieslijst staat.

Wat is jullie mening daarover?
pi_169565937
Van mij mag het, maar het gaat niet gebeuren, tenzij Rutte een baantje bij de EU wil.
Dan krijgen we halve zoolstra, of dat een verbetering is ;(
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_169565970
En dit moet in een apart topic en kan niet in bv het coalitietopic? :P
  donderdag 16 maart 2017 @ 11:12:32 #4
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_169566042
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 11:02 schreef Wespensteek het volgende:
Met de huidige uitslag lijkt een vier partijen coalitie onvermijdelijk. VVD, CDA, D'66 met een vierde partij lijken een coalitie te gaan vormen. De huidige uitslag leert echter opnieuw dat zo'n coalitie erg riskant is voor de partijen die niet de premier leveren. Ik denk dat het verstandig zou zijn als D'66, CDA en die vierde partij aangeven dat men niet Rutte als premier wil maar een "onpartijdige" persoon die niet bij de volgende verkiezingen op de kieslijst staat.

Wat is jullie mening daarover?
Volgens mij hebben veel mensen ook echt op Rutte gestemd. Dat is misschien niet hoe het officieel hoort in ons systeem, maar het gebeurt wel veel. Dus Rutte moet wel gewoon de leider van het land zijn eigenlijk. Tenzij je een coalitie zonder VVD maakt natuurlijk.
pi_169566108
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 11:09 schreef Handleiding het volgende:
En dit moet in een apart topic en kan niet in bv het coalitietopic? :P
Gaat volgens mij meer over een politieke discussie, namelijk de vraag of de grootste partij de premier moet leveren of dat daarvan afwijken beter is.
pi_169566142
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 11:12 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

[..]

Volgens mij hebben veel mensen ook echt op Rutte gestemd. Dat is misschien niet hoe het officieel hoort in ons systeem, maar het gebeurt wel veel. Dus Rutte moet wel gewoon de leider van het land zijn eigenlijk. Tenzij je een coalitie zonder VVD maakt natuurlijk.
Vast maar de VVD heeft onder aanvoering van Rutte ook veel zetels verloren, de coalitie partijen die het kabinet vormden hebben helemaal veel verloren. Daarnaast lijkt het politieke zelfmoord voor de volgende verkiezingen om in zo'n coalitie te stappen als de grootste partij de premier levert.
  donderdag 16 maart 2017 @ 11:19:54 #7
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_169566204
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 11:08 schreef Oud_student het volgende:
Van mij mag het, maar het gaat niet gebeuren, tenzij Rutte een baantje bij de EU wil.
Dan krijgen we halve zoolstra, of dat een verbetering is ;(
Denk eerder Klaas Dijkhoff, maar ik hoop Janine O+
Fade to Black
pi_169566258
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 11:19 schreef Achterhoker het volgende:

[..]

Denk eerder Klaas Dijkhoff, maar ik hoop Janine O+
Maakt niet uit, gewoon voortzetting van de oude politiek, liegen bedriegen, belasting verhoging voor het volk en vrijstelling van belasting voor multinationals. Binnenhalen van kanslozen, verslechtering van de arbeidspositie voor werknemers (flex, zzp, etc) en race to the bottom.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  donderdag 16 maart 2017 @ 11:24:24 #9
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_169566308
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 11:16 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Vast maar de VVD heeft onder aanvoering van Rutte ook veel zetels verloren, de coalitie partijen die het kabinet vormden hebben helemaal veel verloren. Daarnaast lijkt het politieke zelfmoord voor de volgende verkiezingen om in zo'n coalitie te stappen als de grootste partij de premier levert.
VVD zit nu een beetje op hun eigen niveau vermoed ik. Vorige keer kregen ze extra zetels vanwege de tweestrijd. Zijn achterban lijkt dus vrij content met Rutte. Ook is Rutte iemand die dankzij zijn visieloze houding met iedereen kan regeren en als een soort manager alle kanten op kan. Hij kan dus gewoon zijn oude (en impopulaire) koers aanpassen zonder veel problemen.

Natuurlijk is het zo dat D66 gevaar loopt in een dergelijke coalitie. Het is niet ondenkbaar dat ze na een periode in een rechts kabinet met veel christelijke invloeden weer richting de 10 zetels gaan. Dat lijkt mij echter geen reden om één van de beste bestuurders van het land opzij te schuiven voor iemand die door niemand gekozen is.
  Moderator donderdag 16 maart 2017 @ 11:25:56 #10
54278 crew  Tijger_m
42
pi_169566348
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 11:22 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Maakt niet uit, gewoon voortzetting van de oude politiek, liegen bedriegen, belasting verhoging voor het volk en vrijstelling van belasting voor multinationals. Binnenhalen van kanslozen, verslechtering van de arbeidspositie voor werknemers (flex, zzp, etc) en race to the bottom.
En, vertel, wat is de nieuwe politiek? Muurtjes bouwen, Nederland isoleren en blank houden?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_169566400
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 11:25 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

En, vertel, wat is de nieuwe politiek? Muurtjes bouwen, Nederland isoleren en blank houden?
Opkomen voor het belang van Nederland en de gewone Nederlander, niet opkomen voor de kleine groep puissant rijken en het verkwanselen van onze cultuur en het verslechteren van de arbeidspositie van werknemers, het achterna lopen van de EU, enz
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  donderdag 16 maart 2017 @ 12:21:28 #12
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_169567443
Gezien de uitslag lijkt zo'n blokkade me erg onwaarschijnlijk. Ik denk ook niet dat Rutte zo lastig is om mee samen te werken, iets wat door de PvdA in de laatste vier jaar is bewezen.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_169567668
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 12:21 schreef Strani het volgende:
Gezien de uitslag lijkt zo'n blokkade me erg onwaarschijnlijk. Ik denk ook niet dat Rutte zo lastig is om mee samen te werken, iets wat door de PvdA in de laatste vier jaar is bewezen.
Samenwerken zal het probleem niet zijn maar weer een redelijke verkiezingsuitslag halen wel.
  donderdag 16 maart 2017 @ 13:52:02 #14
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_169569041
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 12:21 schreef Strani het volgende:
Gezien de uitslag lijkt zo'n blokkade me erg onwaarschijnlijk. Ik denk ook niet dat Rutte zo lastig is om mee samen te werken, iets wat door de PvdA in de laatste vier jaar is bewezen.
Ik denk dat de verkiezingsuitslag voor de pvda heel goed laat zien hoe met de vvd en Rutte is samen te werken ....
Dum de dum
  Moderator donderdag 16 maart 2017 @ 14:24:20 #15
54278 crew  Tijger_m
42
pi_169569507
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 11:28 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Opkomen voor het belang van Nederland en de gewone Nederlander, niet opkomen voor de kleine groep puissant rijken en het verkwanselen van onze cultuur en het verslechteren van de arbeidspositie van werknemers, het achterna lopen van de EU, enz
Nogal inhoudsloze kreten, wat betekent dat precies dan? Het belang van Nederland is open grenzen en onbelemmerde handel maar jij stelt in dezelfde adem dat we de EU "niet achterna moeten lopen"...of begrijp je niet dat het tegenstrijdige zaken zijn?

We komen op voor puissant rijken? Hoe dan wel? Geen belasting verlaging geweest, brievenbus firma's worden aangepakt in EU verband (hey, daar is de EU weer...).
Verkwanselen van cultuur...welke cultuur? Definieer dat eens?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  donderdag 16 maart 2017 @ 14:36:39 #16
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_169569698
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 13:52 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Ik denk dat de verkiezingsuitslag voor de pvda heel goed laat zien hoe met de vvd en Rutte is samen te werken ....
Als enige coalitiepartner in een verstandshuwelijk na een tweestrijd ten tijde van crisis, is het inderdaad niet heel erg goed voor je kiezers in de opvolgende verkiezing als je de PvdA bent.

Dat is wat we zo ongeveer hebben kunnen leren uit de periode 2012-2017.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  donderdag 16 maart 2017 @ 14:48:31 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_169569922
Lijkt me niet dat de VVD daaraan gaat beginnen. Het merk Rutte is volgens mij sterker dan het merk VVD
  donderdag 16 maart 2017 @ 14:51:23 #18
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_169569975
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 13:52 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Ik denk dat de verkiezingsuitslag voor de pvda heel goed laat zien hoe met de vvd en Rutte is samen te werken ....
Dan had de PvdA zich sterker moeten maken voor haar eigen plannen. In een coalitie valt er ook zeker wel te winnen.
Fade to Black
pi_169584937
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 11:02 schreef Wespensteek het volgende:
Met de huidige uitslag lijkt een vier partijen coalitie onvermijdelijk. VVD, CDA, D'66 met een vierde partij lijken een coalitie te gaan vormen. De huidige uitslag leert echter opnieuw dat zo'n coalitie erg riskant is voor de partijen die niet de premier leveren. Ik denk dat het verstandig zou zijn als D'66, CDA en die vierde partij aangeven dat men niet Rutte als premier wil maar een "onpartijdige" persoon die niet bij de volgende verkiezingen op de kieslijst staat.

Wat is jullie mening daarover?
Gaat niet gebeuren. Rutte is veel te machtsbelust.

Een derde termijn als premier staat ook veel beter op zijn CV als Rutte straks zijn baantje in de EU gaat opeisen.
pi_169620150
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 11:02 schreef Wespensteek het volgende:
De huidige uitslag leert echter opnieuw dat zo'n coalitie erg riskant is voor de partijen die niet de premier leveren.
Wat is jullie mening daarover?
Veel te kort door de bocht imo.
De 38 zetels van PvdA was een bubbel die de tweestrijd tussen rechts en links opleverde om het zo maar even te zeggen.
Dat strategische stemmen is dit jaar geen sprake van.
Verder denk ik dat het electoraat van het CDA en D66 juist graag de partijen ziet besturen.
Sociaal economisch kunnen ze prima uit de voeten, de concessies zullen niet zo zwaar zijn als 4 jaar terug.
  zondag 19 maart 2017 @ 00:31:54 #21
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169620189
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 11:02 schreef Wespensteek het volgende:
Met de huidige uitslag lijkt een vier partijen coalitie onvermijdelijk. VVD, CDA, D'66 met een vierde partij lijken een coalitie te gaan vormen. De huidige uitslag leert echter opnieuw dat zo'n coalitie erg riskant is voor de partijen die niet de premier leveren.
Hoe kom je daar bij?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')