abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_169627744
quote:
1s.gif Op zondag 19 maart 2017 14:54 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ook echt niet op de man spelend... nee hoor, valt allemaal wel mee.

Chapeau... :{
Dat is het enige wat werkt tegen die zuigerd.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 19 maart 2017 @ 15:06:37 #152
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_169628104
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 14:54 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat is het enige wat werkt tegen die zuigerd.
Piet heeft gewoon gelijk met die grafieken van je. Daarbij waar staan de files? En waar zou het boodschappenverkeer/ dienstverlener bezoeken verkeer rijden? Niet op de snelweg waar de files staan iig.

Of dacht jij echt dat mensen bewust in de spits op de snelweg in de file gaan staan richting een stad 40 kilometer verderop om een kratje bier te halen ofzo?
  zondag 19 maart 2017 @ 15:08:00 #153
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_169628146
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 14:54 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ja en? Wat verklaart dat of verklaart dat juist niet?
Christustepaard. Stommetje spelen? :')

Jij schrijft:
quote:
Het gros is dus verkeer wat helemaal niet noodgedwongen van- of naar de baas gaat. En juist voor die groep zou rekeningrijden cq spitsheffen wel eens heel erg goed kunnen werken
.
Jij stelt dus dat rekeningrijden cq. spitsheffen wel eens heel erg goed kan werken. Omdat een groot deel van de verplaatsingen niet werkgerelateerd zouden zijn. Dat zou namelijk blijken uit jouw tabel. Newsflash: in het weekend is een spitsheffing niet echt relevant. En ook die verplaatsingen lijken in die grafiek meegenomen te zijn. Een grafiek met daarin "verdeling totaal aantal verplaatsingen volgens vertrekuur (2009)" zegt mij dus vrij weinig over het type verplaatsingen in de spits. En daarmee iets over het potentieel van een spitsheffing.

Maar leg jij dan mij maar uit wat jouw tabel verklaart. Of juist niet.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_169628197
quote:
1s.gif Op zondag 19 maart 2017 15:06 schreef AchJa het volgende:
Of dacht jij echt dat mensen bewust in de spits op de snelweg in de file gaan staan richting een stad 40 kilometer verderop om een kratje bier te halen ofzo?
Ja, blijkbaar wel. Dat laat die grafiek nou juist zo mooi zien. Denk je eens in hoe rustig het in de spits wordt als je het niet noodzakelijke verkeer kunt ontmoedigen. Het is zeker dat als het vrijwillig moet er niets gebeurt. Maar goed. Dat willen jullie niet. En als de wil er niet is is het probleem onoplosbaar.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 19 maart 2017 @ 15:11:25 #155
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169628240
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 15:09 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ja, blijkbaar wel. Dat laat die grafiek nou juist zo mooi zien. Denk je eens in hoe rustig het in de spits wordt als je het niet noodzakelijke verkeer kunt ontmoedigen. Het is zeker dat als het vrijwillig moet er niets gebeurt. Maar goed. Dat willen jullie niet. En als de wil er niet is is het probleem onoplosbaar.
Zoals ik zei
Dus als ik van mijn werk naar huis rij is dat 1 verplaatsing, en daarna even met de hond loop ook. Dan is 50% van mijn avondspitsverplaatsingen werk gerelateerd.
Als ik niet met de hond ga lopen maakt dat geen fuck uit voor de file.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_169628249
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 15:08 schreef Eix het volgende:
Jij stelt dus dat rekeningrijden cq. spitsheffen wel eens heel erg goed kan werken.
Wat gewoon klopt. De tabel is gewoon een voorbeeld van dat het gros van de verplaatsingen in de spits niet noodzakelijk is. Daar ligt de sleutel tot de oplossing.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_169628262
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 15:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Dus als ik van mijn werk naar huis rij is dat 1 verplaatsing, en daarna even met de hond loop ook. Dan is 50% van mijn avondspitsverplaatsingen werk gerelateerd.
Dat boeit toch helemaal niets verder?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 19 maart 2017 @ 15:13:52 #158
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_169628294
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 15:09 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ja, blijkbaar wel. Dat laat die grafiek nou juist zo mooi zien. Denk je eens in hoe rustig het in de spits wordt als je het niet noodzakelijke verkeer kunt ontmoedigen. Het is zeker dat als het vrijwillig moet er niets gebeurt. Maar goed. Dat willen jullie niet. En als de wil er niet is is het probleem onoplosbaar.
Leg eens uit hoe de file langer wordt/ ontstaat op de A10 als ik in het dorp via de dorps- en stationsstraat naar de supermarkt rij?
  zondag 19 maart 2017 @ 15:13:56 #159
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_169628296
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 15:11 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Wat gewoon klopt. De tabel is gewoon een voorbeeld van dat het gros van de verplaatsingen in de spits niet noodzakelijk is. Daar ligt de sleutel tot de oplossing.
De tabel gaat niet over het aantal verplaatsingen in de spits. Lies, damned lies and statistics.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  zondag 19 maart 2017 @ 15:14:18 #160
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169628301
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 15:11 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Wat gewoon klopt. De tabel is gewoon een voorbeeld van dat het gros van de verplaatsingen in de spits niet noodzakelijk is. Daar ligt de sleutel tot de oplossing.
Jij denkt nog steeds dat alle verplaatsingen tijdens de avondspits relevant zijn voor de file, wat een plaat heb je dan voor je kop als je de kritiek daarom niet snapt.
Als jij even naar de buurtsuper rijdt om 17:00 uur heb je een beweging, maar het maakt geen fuck uit voor de file
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_169628319
quote:
1s.gif Op zondag 19 maart 2017 15:13 schreef AchJa het volgende:

[..]

Leg eens uit hoe de file langer wordt/ ontstaat op de A10 als ik in het dorp via de dorps- en stationsstraat naar de supermarkt rij?
Open er een topic over. Net als de hond van Piet boeit dat niet. Het leidt de aandacht af van het probleem van dienst.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 19 maart 2017 @ 15:15:08 #162
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169628321
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 15:12 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat boeit toch helemaal niets verder?
A) Je snapt het niet
B) Je loopt te trollen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 19 maart 2017 @ 15:15:28 #163
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169628323
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 15:15 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Open er een topic over. Net als de hond van Piet boeit dat niet. Het leidt de aandacht af van het probleem van dienst.
Nee, jij snapt je eigen stats niet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 19 maart 2017 @ 15:20:30 #164
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_169628442
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 15:15 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Open er een topic over. Net als de hond van Piet boeit dat niet. Het leidt de aandacht af van het probleem van dienst.
Als het te ingewikkeld wordt krijg je dit...

Denk nou gewoon eens na man. Waar staan de files en wat voor verkeer staat daar voor 90% in... Juist ja, op de snelweg en wwv.

Jij begint te ouwehoeren over verkeer naar de bakker binnen de bebouwde kom en dat die net zo hard meewerken aan de file... Hoe kom je aan die onzin?
pi_169628645
quote:
1s.gif Op zondag 19 maart 2017 15:20 schreef AchJa het volgende:
Als het te ingewikkeld wordt krijg je dit...
Gaat over de drukte in de avondspits en dat betreft dus niet de Dorpsstraat.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)66-sp-en-gl-a1547862

Helemaal onderaan. En of het nu meer dan 50% is of iets minder, ik zeg daar heb je je mogelijkheden om iets aan het probleem te doen. De wil moet er wel zijn natuurlijk.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 19 maart 2017 @ 15:38:56 #166
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_169628810
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 15:31 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Gaat over de drukte in de avondspits en dat betreft dus niet de Dorpsstraat.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)66-sp-en-gl-a1547862

Helemaal onderaan. En of het nu meer dan 50% is of iets minder, ik zeg daar heb je je mogelijkheden om iets aan het probleem te doen. De wil moet er wel zijn natuurlijk.
Gebasseerd op dezelfde cijfers van hetzelfde onderzoek waarvan uit niets blijkt dat ze gedifferentieerd naar locatie zijn wezen meten... Kortom ook de Dorpsstraat is meegerekend. Dat het NRC er de spits interpretatie aangeeft is niet relevant in deze.
  zondag 19 maart 2017 @ 15:38:58 #167
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169628814
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 15:31 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Gaat over de drukte in de avondspits en dat betreft dus niet de Dorpsstraat.
Dat is jouw conclusie die je niet weet te onderbouwen
quote:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)66-sp-en-gl-a1547862

Helemaal onderaan. En of het nu meer dan 50% is of iets minder, ik zeg daar heb je je mogelijkheden om iets aan het probleem te doen. De wil moet er wel zijn natuurlijk.
54% is werkgerelateerd, 46% niet? Hoeveel gaan er naar school of opleiding? En hoeveel van het verkeer dat werkgerelateerd is, staat op de snelweg en hoeveel is lokaal?
Lekker selectief wat uit stats nemen en dan wat roepen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 19 maart 2017 @ 15:41:16 #168
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_169628872
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 15:31 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Gaat over de drukte in de avondspits en dat betreft dus niet de Dorpsstraat.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)66-sp-en-gl-a1547862

Helemaal onderaan. En of het nu meer dan 50% is of iets minder, ik zeg daar heb je je mogelijkheden om iets aan het probleem te doen. De wil moet er wel zijn natuurlijk.
Dat gaat toch over de ochtendspits in zijn algemeenheid?

"Klaver (GroenLinks): ‘Meer dan 50 procent van het verkeer in de ochtendspits is geen woon-werkverkeer’

46 procent van de reisverplaatsingen tijdens de ochtendspits bestond in 2014 uit verkeer wegens ‘werk of zakelijk bezoek’. [...] De tweede categorie was ‘onderwijs of cursus’, met 31 procent."

Naar mijn ervaring staat de doelgroep "onderwijs of cursus" grotendeels met een studentenkaart in de trein. Die staan niet in de file.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_169628913
@de heren hierboven: Aha. Ik snap het probleem. In de file is 100% woon- werkverkeer en de rest van de (niet noodzakelijke) verplaatsingen vindt plaats in de Dorpsstraat. Helder. Beschouw alles dan als niet geschreven. :) Maar goed. Petrolheads vallen niet te overtuigen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 19 maart 2017 @ 15:44:33 #170
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169628952
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 15:43 schreef Bart2002 het volgende:
@de heren hierboven: Aha. Ik snap het probleem. In de file is 100% woon- werkverkeer en de rest van de (niet noodzakelijke) verplaatsingen vindt plaats in de Dorpsstraat. Helder.
JIJ riep dat je cijfers 1 op 1 van toepassing waren op de file, het commentaar was dat je dat er niet uit kon afleiden. Niet de zaak omdraaien bartje.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 19 maart 2017 @ 15:45:03 #171
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_169628962
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 15:43 schreef Bart2002 het volgende:
@de heren hierboven: Aha. Ik snap het probleem. In de file is 100% woon- werkverkeer en de rest van de (niet noodzakelijke) verplaatsingen vindt plaats in de Dorpsstraat. Helder.
Je doet nu quasi lollig maar dat is wel zo'n beetje de realiteit ja. Ik had het overigens over 90%...
pi_169628992
quote:
1s.gif Op zondag 19 maart 2017 15:45 schreef AchJa het volgende:
maar dat is wel zo'n beetje de realiteit ja
En van die "realiteit" heb je dan vast wel een voorbeeldje?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 19 maart 2017 @ 15:48:32 #173
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_169629065
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 15:41 schreef Eix het volgende:

46 procent van de reisverplaatsingen tijdens de ochtendspits bestond in 2014 uit verkeer wegens ‘werk of zakelijk bezoek’. [...] De tweede categorie was ‘onderwijs of cursus’, met 31 procent."

Naar mijn ervaring staat de doelgroep "onderwijs of cursus" grotendeels met een studentenkaart in de trein. Die staan niet in de file.
Daarbij schaar ik "onderwijs en/of cursus" ook zeer zeker niet onder de noemer "niet noodzakelijke verplaatsingen"...

Bartje vindt het wsl wel een niet noodzakelijke verplaatsing...
  zondag 19 maart 2017 @ 15:52:38 #174
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_169629174
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 15:45 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

En van die "realiteit" heb je dan vast wel een voorbeeldje?
:D

Je eigen grafieken...

Maar jij was aan zet hoor, toon nou maar gewoon aan dat het verkeer wat in de file staat (want daar gaat het om) voor 50% uit "niet noodzakelijke verplaatsingen" zoals boodschappen ed. gaat.
  zondag 19 maart 2017 @ 16:18:51 #175
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_169630128
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 15:43 schreef Bart2002 het volgende:
@de heren hierboven: Aha. Ik snap het probleem. In de file is 100% woon- werkverkeer en de rest van de (niet noodzakelijke) verplaatsingen vindt plaats in de Dorpsstraat. Helder.
Nee. Het probleem is dat je op basis van lukrake statistiek je gelijk probeert te behalen. Terwijl ik het notabene eens ben met de stelling dat met een spitsheffing als het ware economisch relevant(er) verkeer (woon-werk, onderwijs) gescheiden kan worden van economisch minder belangrijk verkeer (familiebezoek, enz). Daar zijn ook vast en zeker hele goede studies over te vinden bij het Kennisinstituut voor Mobiliteit en het Planbureau voor de Leefomgeving. Maar ik ga niet mijn zondagmiddag besteden om taaie onderzoeken door te spitten op zoek naar relevante grafieken voor een stelling die ik niet zo nodig hoef te bewijzen.

Want ja, zelfs ondanks dat 'Anders betalen voor mobiliteit' potentie heeft heb ik een aantal fundamentele bezwaren:
- Door via beprijzing de vraag naar infrastructuur aan te passen naar aanbod (capaciteit) kun je toewerken naar een optimum. Maar wat is dat precies? Een verkeerskundig optimum kan bijvoorbeeld een filevrije afwikkeling zijn van het wegverkeer (verkeerskundig: i/c-verhouding op wegen max 0,7) en dat is vast haalbaar. Als je een ritje maar duur genoeg maakt. Zeg voor de gein 50 euro per rit. Maar is dat wat wij als maatschappij eerlijk vinden? En bovendien verschillen de parameters per wegvak, want op de ene plek is het fileprobleem veel nijpender dan elders. Als je dus een technisch volmaakte oplossing wilt dan heb je een enorme klus om alles in te regelen. Daarnaast kun je ook voor een economisch optimum gaan. Alleen dan kan het zomaar zijn dat je in de Randstad mt spitsheffing alsnog in de file staat. Mag je dus extra betalen om stil te staan.

Mijn bezwaar is dus dat als je besluit om het middel spitsheffing in te voeren, dat ik dan vind dat eerst duidelijk moet zijn welke resultaten je concreet wilt bereiken. En hoe je het middel precies wilt inzetten. Het is een economisch te ingrijpend middel om lukraak mee te experimenten.

- Met een spitsheffing kun je zomaar een 'modal shift' bewerkstelligen. Als dat naar de fiets is dan lijkt me dat een prima ontwikkeling. Maar als mensen de auto laten staan ten gunste van de trein dan betwijfel ik of dat echt wel zo geweldig is. Want juist in de spits is de trein al heel druk. En de NS heeft niet heel veel aan een trein waarvoor enkel in de spits passagiers zijn. Die staat de rest van de dag stil.

Het enige wenselijke effect is om met een spitsheffing de spitsen breder te maken: door de piekvraag meer af te vlakken naar de randen van de spits kun je meer balans vinden in het verkeer- en vervoersysteem. Maar dat kun je ook bewerkstelligen door als overheid werkgevers te stimuleren andere werktijden mogelijk te maken.

Als je dus besluit om een spitsheffing in te voeren dan vind ik het belangrijk dat er ook echt keuzemogelijkheden zijn. Dat een verstokte automobilist meer betaalt vind ik niet zo erg als er ook rele alternatieven zijn. Maar een overstap naar de trein is dat vaak niet. Dichterbij je werk wonen is vaak ook onmogelijk vanwege de woningmarkt. En flexibele werktijden zijn niet voor iedereen weggelegd. In plaats van als partij in te zetten op een spitsheffing zie ik liever dat ze dat soort zaken eerst aanpakken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Eix op 19-03-2017 16:25:27 ]
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')