Hoe moet het goed zijn, dat iedereen dan de auto moet pakken om naar de blokker te gaan?quote:Op vrijdag 17 maart 2017 13:36 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
De bestemmingsplannen staan efficieny ook behoorlijk in de weg. Wil je een winkel beginnen op een plek waar mensen makkelijk met de auto kunnen komen zoals buiten de stad / centrum? Mag niet. Wil je bestaande kantoorpanden ombouwen tot woningen? Kan niet.
En intussen overal betaald parkeren omdat mensen perse allemaal naar het centrum moeten om een boodschap te doen, intussen moet jan modaal elke dag forenzen tussen vinexwijk en industrieterrein omdat de overheid heeft bepaalt dat dit niet bij elkaar mag etc.
Ik bedoelde ook niet dat er geen regels moeten zijn maar de bestemmingsplannen zorgen wel voor veel van de problemen op dit moment. Laat de regels iets meer los en je krijgt meer de situatie zoals in Frankijk: Buiten de stad grote winkels waar je makkelijk kan parkeren en de stadscentra zijn gezellig met kleinere winkeltjes waar je heen gaat voor de stad en niet omdat je naar de blokker moet.
Daarmee spreid je het verkeer al veel meer.
Dat moet niet, het kan.quote:Op vrijdag 17 maart 2017 13:56 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Hoe moet het goed zijn, dat iedereen dan de auto moet pakken om naar de blokker te gaan?
Ik denk dat je de afstanden behoorlijk onderschat, of het fietsvermogen van de Nederlander behoorlijk overschat.quote:Op vrijdag 17 maart 2017 13:59 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat moet niet, het kan.
Je kan ook gewoon op de fiets en aangezien de meeste mensen niet in het centrum wonen maar erbuiten is dat waarschijnlijk nog dichterbij ook.
Weet niet waar je die onzin vandaan haalt d.m.v accijnzen betaal je je als 'vervuiler' al scheel.quote:Op woensdag 15 maart 2017 13:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Hier een autoliefhebber die vanmorgen GL heeft gestemd vanwege de ideeën van die partij. Ik heb zelfs niet op Klaver gestemd.
De vervuiler betaalt is een concept dat overal volkomen normaal is, maar bij autorijders moet dat kennelijk plots anders. Bovendien zijn die ideeën ook niet bedoeld voor een 9-tot-5-economie. Het is tijd dat we dat concept eens vaarwel gaan zeggen. Bijvoorbeeld door thuiswerken en alternatieve werktijden aan te bieden. En ze zijn ook niet bedoeld om autorijders blij te maken. Ze zijn juist bedoeld om mensen de auto uit te krijgen.
Kortom, bovenstaande artikel is Wij van WC-eend-gehuil van een stel autisten die hun levensstijl niet willen aanpassen.
Je snapt dat een bestemmingsplan hét instrument is waarmee een gemeente de ruimtelijke ordening regelt?quote:Op vrijdag 17 maart 2017 13:36 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
De bestemmingsplannen staan efficieny ook behoorlijk in de weg.
Ik bedoelde ook niet dat er geen regels moeten zijn maar de bestemmingsplannen zorgen wel voor veel van de problemen op dit moment.
Mee eens, het zijn slechts debielen die een auto hebben.quote:Op vrijdag 17 maart 2017 19:19 schreef Sigaartje het volgende:
Ik ben autoloos, dus het zal mij een worst zijn.
Ik hoop alleen dat die lawaaiauto's een keer oprotten.
Met bus en trein kom je overal waar je moet zijn.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 09:26 schreef torentje het volgende:
[..]
Mee eens, het zijn slechts debielen die een auto hebben.
Als het ov nu een alternatief was in de spits, je zit nu al als haringen in een ton in trein of bus. Er zou dan ook in het ov een spitsheffing moeten gelden om te voorkomen dat we massaal met het ov naar het werk gaan.quote:Op woensdag 15 maart 2017 13:13 schreef Litpho het volgende:
Elke partij die niet van plan serieus de woningmarkt te veranderen (zodat naar je werk toe verhuizen eenvoudiger/betaalbaarder is) en niet met werkgevers om de tafel gaat zitten over thuiswerken/urenspreiding mag dit soort proefballonnetjes ook lekker voor zich houden.
Groen Links heeft best sympathieke ideeën, maar nogmaals meneer Klaver, mensen staan niet in de file omdat ze dat zo leuk vinden.
Dat is er al, heet brandstofaccijns, hoe groter de CO2 uitstoot hoe meer je betalen moet.quote:Op woensdag 15 maart 2017 12:49 schreef Verfassungsschutz het volgende:
Kilometerheffing is gezond verstand. Betalen naar gebruik is normaal. Maar daar tegenover zou een verlaging van alle andere belastingen en heffingen inzake autobezit/-gebruik moeten staan. Daar zou ik de GLinksen nooit mee kunnen vertrouwen.
Dit dus.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 10:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is er al, heet brandstofaccijns, hoe groter de CO2 uitstoot hoe meer je betalen moet.
Vergeet de BPM niet. Die is ook op basis van CO2.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 10:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is er al, heet brandstofaccijns, hoe groter de CO2 uitstoot hoe meer je betalen moet.
Gebaseerd op een totaal onbetrouwbare meetmethode. Nogmaals, iedereen gaat gigantisch veel meer betalen met de balchelijke plannen van groenlinks, tenzij je het geluk hebt naast je werk te wonen. Dit gaat vervolgens leiden dat of werkgevers ook op kosten gejaagd worden , of geen personeel kunnen krijgen ,zodat ze ons land zullen verlaten. Daar komt nog bij dat je met al die flex cntracten bijna elk jaar wel ander werk hebt, steeds in verschillende regio's , je kunt dus ook niet verhuizen. Groenlinks maakt je leven onmogelijk, tenzij je werkeloos en gesubsidieerd met een uitkering in een sociaal flatje wilt wonen.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 11:05 schreef Gunner het volgende:
[..]
Vergeet de BPM niet. Die is ook op basis van CO2.
GL is een beetje van het volgende niveau:quote:Op zaterdag 18 maart 2017 11:23 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Gebaseerd op een totaal onbetrouwbare meetmethode. Nogmaals, iedereen gaat gigantisch veel meer betalen met de balchelijke plannen van groenlinks, tenzij je het geluk hebt naast je werk te wonen. Dit gaat vervolgens leiden dat of werkgevers ook op kosten gejaagd worden , of geen personeel kunnen krijgen ,zodat ze ons land zullen verlaten. Daar komt nog bij dat je met al die flex cntracten bijna elk jaar wel ander werk hebt, steeds in verschillende regio's , je kunt dus ook niet verhuizen. Groenlinks maakt je leven onmogelijk, tenzij je werkeloos en gesubsidieerd met een uitkering in een sociaal flatje wilt wonen.
Een heel hoog NIMBY gehalte... En mochten ze zelf onverhoopt last krijgen van eoa regeling dan is Leiden in last.quote:Op vrijdag 17 maart 2017 19:19 schreef Sigaartje het volgende:
Ik ben autoloos, dus het zal mij een worst zijn.
Ik hoop alleen dat die lawaaiauto's een keer oprotten.
Dit lijkt me een betere optie.quote:Op woensdag 15 maart 2017 13:07 schreef Re het volgende:
lekker flexibele werktijden en thuiswerken, ...
Oh, ja, de BPM die de EU verboden had en nu als CO2 doorgaatquote:Op zaterdag 18 maart 2017 11:05 schreef Gunner het volgende:
[..]
Vergeet de BPM niet. Die is ook op basis van CO2.
In de randstad mogelijk. Maar daarbuiten is het OV een drama.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 09:41 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Met bus en trein kom je overal waar je moet zijn.
Die brandstofaccijns functioneert alleen niet op de gewenste wijze (van bepaalde politici dan toch).quote:Op zaterdag 18 maart 2017 10:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is er al, heet brandstofaccijns, hoe groter de CO2 uitstoot hoe meer je betalen moet.
Het gaat dan ook niet om het milieu, maar om het geld.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 12:58 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Die brandstofaccijns functioneert alleen niet op de gewenste wijze (van bepaalde politici dan toch).
Ten eerste zit er een limiet aan het steeds verhogen van de accijns, omdat er dan meer en meer mensen over de grens gaan tanken. Bij een kilometerheffing heb je geen limiet. GL heeft nu 15 cent per km in gedachten als spitsheffing, maar onder het mom van het milieu kan dat prima een veelvoud worden, zodra de kilometerheffing is geïntroduceerd.
Ten tweede is er het risico van technologische ontwikkeling van de elektrische auto. Zeker met hogere accijnzen kan het aantrekkelijk worden om zonnepanelen op het dak te leggen en een elektrische auto aan te schaffen, met andere woorden dat mensen het gewenste milieuvriendelijke gedrag gaan vertonen. Dat zou leiden tot een gigantisch inkomstenverlies voor de overheid.
Die stat roept meer vragen op dan hij beantwoord, is het per beweging, of per kilometer. Wat is een werkgerelateerde verplaatsing, wat niet, wat zijn de zgn niet werkgerelateerde verplaatsingen?quote:Op zondag 19 maart 2017 11:26 schreef Bart2002 het volgende:
Soortgelijke grafiekjes bestaan voor Nederland ook:
[ afbeelding ]
Het gros is dus verkeer wat helemaal niet noodgedwongen van- of naar de baas gaat. En juist voor die groep zou rekeningrijden cq spitsheffen wel eens heel erg goed kunnen werken. Er is dan een sterke drijfveer om niet noodzakelijke dingetjes buiten de spits te doen. Of liever nog: helemaal niet te doen.
[ afbeelding ]
Veel van deze zaken vallen onder de noemer: niet omdat het moet maar omdat het kan.
Na, het is niet zo alsof GL de meerderheid in de kamer heeft.quote:Op zondag 19 maart 2017 11:33 schreef pvdplanet het volgende:
Dankzij GL zijn we straks een derde wereldland. De inwoners krijgen we al, de economie volgt vanzelf
Het is maar een voorbeeld. Het is aangetoond dat het gros geen woon- werkverkeer is.quote:Op zondag 19 maart 2017 11:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die stat roept meer vragen op dan hij beantwoord, is het per beweging, of per kilometer. Wat is een werkgerelateerde verplaatsing, wat niet, wat zijn de zgn niet werkgerelateerde verplaatsingen?
In kilometers, of in verplaatsing? En waarom is het relevant of het woon werkverkeer zou zijn? Wat is het voor een verplaatsing, auto? OV? Fiets? Lopen?quote:Op zondag 19 maart 2017 11:35 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is maar een voorbeeld. Het is aangetoond dat het gros geen woon- werkverkeer is.
Omdat je iedereen (ook hier) hoort beweren dat er geen keuze is. Dat is er voor woon- werk verkeer misschien niet maar voor de rest ("rondrijden" ) wel.quote:Op zondag 19 maart 2017 11:36 schreef Pietverdriet het volgende:
En waarom is het relevant of het woon werkverkeer zou zijn?
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)-ovin-bestanden-2014quote:Op zondag 19 maart 2017 11:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In kilometers, of in verplaatsing? En waarom is het relevant of het woon werkverkeer zou zijn? Wat is het voor een verplaatsing, auto? OV? Fiets? Lopen?
Typisch het soort houding wat bij (Groen) Links hoort, voor anderen bepalen willen wat wel of geen relevante keuzes zijn.quote:Op zondag 19 maart 2017 11:37 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Omdat je iedereen (ook hier) hoort beweren dat er geen keuze is. Dat is er voor woon- werk verkeer misschien niet maar voor de rest ("rondrijden" ) wel.
Daar staat geen antwoord op de vraagquote:Op zondag 19 maart 2017 11:42 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)-ovin-bestanden-2014
Pagina 5.
Dus als ik van mijn werk naar huis rij is dat 1 verplaatsing, en daarna even met de hond loop ook. Dan is 50% van mijn avondspitsverplaatsingen werk gerelateerd. Zo lust ik er nog wel een paar in ongelofelijk stompzinnige redenatiesquote:Op zondag 19 maart 2017 11:35 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is maar een voorbeeld. Het is aangetoond dat het gros geen woon- werkverkeer is.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)werk-of-boodschappen
"Tijdens de avondspits op een gemiddelde werkdag in 2014 was 33 procent onderweg om te winkelen of een dienstverlener te bezoeken. Een iets kleiner percentage van de bijna 9,7 miljoen verplaatsingen tussen vier en zes uur had werk of zakelijk bezoek als reismotief, en 29 procent ging voor sociaal-recreatieve activiteiten, zoals visite, wandelen of sporten op pad."
Woon- werkverkeer is maar 30% in de avondspits.
Dat heeft er wat mij betreft niets mee te maken. Men klaagt over de filedruk. En dan ga je dus kijken naar de noodzakelijkheid van de verplaatsingen en of daar iets aan te doen is. En dan is spitsheffing een mogelijkheid om niet noodzakelijke verplaatsingen te ontmoedigen. Wil je dat niet dan dient het gezeur onmiddellijk te stoppen want dan is er dus sprake van onwil.quote:Op zondag 19 maart 2017 11:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Typisch het soort houding wat bij (Groen) Links hoort, voor anderen bepalen willen wat wel of geen relevante keuzes zijn.
Kijk nog maar eens goed. Over "relevant": er is een probleem en dan zoek je naar een oplossing. Dat is het logisch om mee te nemen of een verplaatsing noodgedwongen is of niet. Als je van mening bent dat iedere verplaatsing relevant is (omdat het kan) dan kun je het probleem niet oplossen. Wat prima is. Maar niet zeuren dan.quote:Op zondag 19 maart 2017 11:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Daar staat geen antwoord op de vraag
Nu is het ineens filedruk, net had je het over verplaatsingen, incluus wandelen en naar de supermarkt op de fiets.quote:Op zondag 19 maart 2017 11:49 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat heeft er wat mij betreft niets mee te maken. Men klaagt over de filedruk. En dan ga je dus kijken naar de noodzakelijkheid van de verplaatsingen en of daar iets aan te doen is. En dan is spitsheffing een mogelijkheid om niet noodzakelijke verplaatsingen te ontmoedigen. Wil je dat niet dan dient het gezeur onmiddellijk te stoppen want dan is er dus sprake van onwil.
Volgens mij begrijp je de vraag nietquote:
Zie aanvulling.quote:Op zondag 19 maart 2017 11:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp je de vraag niet
Trollolol. Zo gaat het dus altijd. Waar jouw lol wat dat betreft inzit is "apart". Maar graag gedaan.quote:Op zondag 19 maart 2017 11:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nu is het ineens filedruk, net had je het over verplaatsingen, incluus wandelen en naar de supermarkt op de fiets.
Dit interesseert me niet. Afleidingsmanoeuvres. Je doet i.i.g. je best om komend jaar weer verkozen te worden tot alles waar je niet trots op zult zijn. Of misschien juist wel, dat lijkt me waarschijnlijker.quote:Op zondag 19 maart 2017 11:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Zoals ik zei
Dus als ik van mijn werk naar huis rij is dat 1 verplaatsing, en daarna even met de hond loop ook. Dan is 50% van mijn avondspitsverplaatsingen werk gerelateerd. Zo lust ik er nog wel een paar in ongelofelijk stompzinnige redenaties
Vervolgens begin je over filedruk, en verzin je er even bij dat de cijfers van verplaatsen zich 1 op 1 op files laten vertalen.
Door 3 users, jij, Klopkoek en 99.999 waarschijnlijkquote:Op zondag 19 maart 2017 11:59 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dit interesseert me niet. Afleidingsmanoeuvres. Je doet i.i.g. je best om komend jaar weer verkozen te worden tot alles waar je niet trots op zult zijn. Of misschien juist wel, dat lijkt me waarschijnlijker.
Wie stond er ook alweer soeverein met grote afstand bovenaan in de verkiezingen hier van slechtste discussievoerder? Dat ben jij Pierre. Ik moet daar over zeggen dat als jij in een topic opduikt dat het plezier in de hobby behoorlijk verstoort.quote:Op zondag 19 maart 2017 12:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Niet in staat een discussie inhoudelijk te voeren
Jij was degene die alle vervoersbewegingen tijdens de avondspits gelijkschakelde met fileproblemen, lulkoekstatistiekquote:Op zondag 19 maart 2017 14:13 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wie stond er ook alweer soeverein met grote afstand bovenaan in de verkiezingen hier van slechtste discussievoerder? Dat ben jij Pierre. Ik moet daar over zeggen dat als jij in een topic opduikt dat het plezier in de hobby behoorlijk verstoort.
Maar goed. Je wilt geen oplossing. Elke vervoersbeweging is relevant.
7 stemmen, dat is écht overtuigend, nog meer lulkoekstatistiek dus. Heerlijk op de persoon spelen en nul argumenten van je. Maar dan kan ik dus geen discussie voeren.quote:Op zondag 19 maart 2017 14:13 schreef Bart2002 het volgende:
Boer Koekoektrofee - Slechtste discussievoerder.
POL / POL verkiezingen 2016 - uitslagen
Maar goed. Je wilt geen oplossing. Elke vervoersbeweging is relevant.
Daarom zijn ze inderdaad enorm gevaarlijk.quote:Op zondag 19 maart 2017 11:33 schreef pvdplanet het volgende:
Dankzij GL zijn we straks een derde wereldland. De inwoners krijgen we al, de economie volgt vanzelf
Met 14 zetels en waarschijnlijk geen regeringsdeelname van Nederland een derde wereldland maken. Bijzondere denkwijze.quote:Op zondag 19 maart 2017 11:33 schreef pvdplanet het volgende:
Dankzij GL zijn we straks een derde wereldland. De inwoners krijgen we al, de economie volgt vanzelf
"Verdeling totaal aantal verplaatsingen volgens vertrekuur (2009)".quote:Op zondag 19 maart 2017 11:26 schreef Bart2002 het volgende:
Soortgelijke grafiekjes bestaan voor Nederland ook:
[ afbeelding ]
Ook echt niet op de man spelend... nee hoor, valt allemaal wel mee.quote:Op zondag 19 maart 2017 14:13 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wie stond er ook alweer soeverein met grote afstand bovenaan in de verkiezingen hier van slechtste discussievoerder? Dat ben jij Pierre. Ik moet daar over zeggen dat als jij in een topic opduikt dat het plezier in de hobby behoorlijk verstoort.
Boer Koekoektrofee - Slechtste discussievoerder.
POL / POL verkiezingen 2016 - uitslagen
Maar goed. Je wilt geen oplossing. Elke vervoersbeweging is relevant.
Ja en? Wat verklaart dat of verklaart dat juist niet?quote:Op zondag 19 maart 2017 14:31 schreef Eix het volgende:
[..]
"Verdeling totaal aantal verplaatsingen volgens vertrekuur (2009)".
Nogal wiedes dat er in die grafiek ook 's ochtends en 's avonds verplaatsingen staan voor andere zaken dan werkgerelateerd. Als ik in het weekend naar de Efteling ga vertrek ik ook een beetje bijtijds.
Dat is het enige wat werkt tegen die zuigerd.quote:Op zondag 19 maart 2017 14:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ook echt niet op de man spelend... nee hoor, valt allemaal wel mee.
Chapeau...
Piet heeft gewoon gelijk met die grafieken van je. Daarbij waar staan de files? En waar zou het boodschappenverkeer/ dienstverlener bezoeken verkeer rijden? Niet op de snelweg waar de files staan iig.quote:Op zondag 19 maart 2017 14:54 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is het enige wat werkt tegen die zuigerd.
Christustepaard. Stommetje spelen?quote:Op zondag 19 maart 2017 14:54 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja en? Wat verklaart dat of verklaart dat juist niet?
.quote:Het gros is dus verkeer wat helemaal niet noodgedwongen van- of naar de baas gaat. En juist voor die groep zou rekeningrijden cq spitsheffen wel eens heel erg goed kunnen werken
Ja, blijkbaar wel. Dat laat die grafiek nou juist zo mooi zien. Denk je eens in hoe rustig het in de spits wordt als je het niet noodzakelijke verkeer kunt ontmoedigen. Het is zeker dat als het vrijwillig moet er niets gebeurt. Maar goed. Dat willen jullie niet. En als de wil er niet is is het probleem onoplosbaar.quote:Op zondag 19 maart 2017 15:06 schreef AchJa het volgende:
Of dacht jij echt dat mensen bewust in de spits op de snelweg in de file gaan staan richting een stad 40 kilometer verderop om een kratje bier te halen ofzo?
Zoals ik zeiquote:Op zondag 19 maart 2017 15:09 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja, blijkbaar wel. Dat laat die grafiek nou juist zo mooi zien. Denk je eens in hoe rustig het in de spits wordt als je het niet noodzakelijke verkeer kunt ontmoedigen. Het is zeker dat als het vrijwillig moet er niets gebeurt. Maar goed. Dat willen jullie niet. En als de wil er niet is is het probleem onoplosbaar.
Wat gewoon klopt. De tabel is gewoon een voorbeeld van dat het gros van de verplaatsingen in de spits niet noodzakelijk is. Daar ligt de sleutel tot de oplossing.quote:Op zondag 19 maart 2017 15:08 schreef Eix het volgende:
Jij stelt dus dat rekeningrijden cq. spitsheffen wel eens heel erg goed kan werken.
Dat boeit toch helemaal niets verder?quote:Op zondag 19 maart 2017 15:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Dus als ik van mijn werk naar huis rij is dat 1 verplaatsing, en daarna even met de hond loop ook. Dan is 50% van mijn avondspitsverplaatsingen werk gerelateerd.
Leg eens uit hoe de file langer wordt/ ontstaat op de A10 als ik in het dorp via de dorps- en stationsstraat naar de supermarkt rij?quote:Op zondag 19 maart 2017 15:09 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja, blijkbaar wel. Dat laat die grafiek nou juist zo mooi zien. Denk je eens in hoe rustig het in de spits wordt als je het niet noodzakelijke verkeer kunt ontmoedigen. Het is zeker dat als het vrijwillig moet er niets gebeurt. Maar goed. Dat willen jullie niet. En als de wil er niet is is het probleem onoplosbaar.
De tabel gaat niet over het aantal verplaatsingen in de spits. Lies, damned lies and statistics.quote:Op zondag 19 maart 2017 15:11 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat gewoon klopt. De tabel is gewoon een voorbeeld van dat het gros van de verplaatsingen in de spits niet noodzakelijk is. Daar ligt de sleutel tot de oplossing.
Jij denkt nog steeds dat alle verplaatsingen tijdens de avondspits relevant zijn voor de file, wat een plaat heb je dan voor je kop als je de kritiek daarom niet snapt.quote:Op zondag 19 maart 2017 15:11 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat gewoon klopt. De tabel is gewoon een voorbeeld van dat het gros van de verplaatsingen in de spits niet noodzakelijk is. Daar ligt de sleutel tot de oplossing.
Open er een topic over. Net als de hond van Piet boeit dat niet. Het leidt de aandacht af van het probleem van dienst.quote:Op zondag 19 maart 2017 15:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Leg eens uit hoe de file langer wordt/ ontstaat op de A10 als ik in het dorp via de dorps- en stationsstraat naar de supermarkt rij?
A) Je snapt het nietquote:Op zondag 19 maart 2017 15:12 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat boeit toch helemaal niets verder?
Nee, jij snapt je eigen stats nietquote:Op zondag 19 maart 2017 15:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Open er een topic over. Net als de hond van Piet boeit dat niet. Het leidt de aandacht af van het probleem van dienst.
Als het te ingewikkeld wordt krijg je dit...quote:Op zondag 19 maart 2017 15:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Open er een topic over. Net als de hond van Piet boeit dat niet. Het leidt de aandacht af van het probleem van dienst.
Gaat over de drukte in de avondspits en dat betreft dus niet de Dorpsstraat.quote:Op zondag 19 maart 2017 15:20 schreef AchJa het volgende:
Als het te ingewikkeld wordt krijg je dit...
Gebasseerd op dezelfde cijfers van hetzelfde onderzoek waarvan uit niets blijkt dat ze gedifferentieerd naar locatie zijn wezen meten... Kortom ook de Dorpsstraat is meegerekend. Dat het NRC er de spits interpretatie aangeeft is niet relevant in deze.quote:Op zondag 19 maart 2017 15:31 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Gaat over de drukte in de avondspits en dat betreft dus niet de Dorpsstraat.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)66-sp-en-gl-a1547862
Helemaal onderaan. En of het nu meer dan 50% is of iets minder, ik zeg daar heb je je mogelijkheden om iets aan het probleem te doen. De wil moet er wel zijn natuurlijk.
Dat is jouw conclusie die je niet weet te onderbouwenquote:Op zondag 19 maart 2017 15:31 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Gaat over de drukte in de avondspits en dat betreft dus niet de Dorpsstraat.
54% is werkgerelateerd, 46% niet? Hoeveel gaan er naar school of opleiding? En hoeveel van het verkeer dat werkgerelateerd is, staat op de snelweg en hoeveel is lokaal?quote:https://www.nrc.nl/nieuws(...)66-sp-en-gl-a1547862
Helemaal onderaan. En of het nu meer dan 50% is of iets minder, ik zeg daar heb je je mogelijkheden om iets aan het probleem te doen. De wil moet er wel zijn natuurlijk.
Dat gaat toch over de ochtendspits in zijn algemeenheid?quote:Op zondag 19 maart 2017 15:31 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Gaat over de drukte in de avondspits en dat betreft dus niet de Dorpsstraat.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)66-sp-en-gl-a1547862
Helemaal onderaan. En of het nu meer dan 50% is of iets minder, ik zeg daar heb je je mogelijkheden om iets aan het probleem te doen. De wil moet er wel zijn natuurlijk.
JIJ riep dat je cijfers 1 op 1 van toepassing waren op de file, het commentaar was dat je dat er niet uit kon afleiden. Niet de zaak omdraaien bartje.quote:Op zondag 19 maart 2017 15:43 schreef Bart2002 het volgende:
@de heren hierboven: Aha. Ik snap het probleem. In de file is 100% woon- werkverkeer en de rest van de (niet noodzakelijke) verplaatsingen vindt plaats in de Dorpsstraat. Helder.
Je doet nu quasi lollig maar dat is wel zo'n beetje de realiteit ja. Ik had het overigens over 90%...quote:Op zondag 19 maart 2017 15:43 schreef Bart2002 het volgende:
@de heren hierboven: Aha. Ik snap het probleem. In de file is 100% woon- werkverkeer en de rest van de (niet noodzakelijke) verplaatsingen vindt plaats in de Dorpsstraat. Helder.
En van die "realiteit" heb je dan vast wel een voorbeeldje?quote:Op zondag 19 maart 2017 15:45 schreef AchJa het volgende:
maar dat is wel zo'n beetje de realiteit ja
Daarbij schaar ik "onderwijs en/of cursus" ook zeer zeker niet onder de noemer "niet noodzakelijke verplaatsingen"...quote:Op zondag 19 maart 2017 15:41 schreef Eix het volgende:
46 procent van de reisverplaatsingen tijdens de ochtendspits bestond in 2014 uit verkeer wegens ‘werk of zakelijk bezoek’. [...] De tweede categorie was ‘onderwijs of cursus’, met 31 procent."
Naar mijn ervaring staat de doelgroep "onderwijs of cursus" grotendeels met een studentenkaart in de trein. Die staan niet in de file.
quote:Op zondag 19 maart 2017 15:45 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En van die "realiteit" heb je dan vast wel een voorbeeldje?
Nee. Het probleem is dat je op basis van lukrake statistiek je gelijk probeert te behalen. Terwijl ik het notabene eens ben met de stelling dat met een spitsheffing als het ware economisch relevant(er) verkeer (woon-werk, onderwijs) gescheiden kan worden van economisch minder belangrijk verkeer (familiebezoek, enz). Daar zijn ook vast en zeker hele goede studies over te vinden bij het Kennisinstituut voor Mobiliteit en het Planbureau voor de Leefomgeving. Maar ik ga niet mijn zondagmiddag besteden om taaie onderzoeken door te spitten op zoek naar relevante grafieken voor een stelling die ik niet zo nodig hoef te bewijzen.quote:Op zondag 19 maart 2017 15:43 schreef Bart2002 het volgende:
@de heren hierboven: Aha. Ik snap het probleem. In de file is 100% woon- werkverkeer en de rest van de (niet noodzakelijke) verplaatsingen vindt plaats in de Dorpsstraat. Helder.
Ik snap die onwil niet. En toch ook weer wel. De stelling (van Jesse) bevalt je gewoon niet omdat de conclusies je niet bevallen en/of uitkomen. Daarom wordt zo'n onderzoek in het belachelijke getrokken en vinden alle niet noodzakelijke vervoersbewegingen plaats in de Dorpsstraat en niet op de snelwegen. Wat daar in de file staat heeft geen keuze. Dan lossen we het probleem gewoon niet op omdat de petrolheads daar geen zin in hebben en zich aangetast voelen in hun vrijheid om alles te doen wat ze zelf willen. Ook al is dat schadelijk voor de economie en nog wat belangrijker zaken.quote:Op zondag 19 maart 2017 15:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je eigen grafieken...
Maar jij was aan zet hoor, toon nou maar gewoon aan dat het verkeer wat in de file staat (want daar gaat het om) voor 50% uit "niet noodzakelijke verplaatsingen" zoals boodschappen ed. gaat.
Goede post. Al is de eerste indruk dat het denken in problemen wat overheerst. Ik kom er later op terug. Ga nu koken.quote:Op zondag 19 maart 2017 16:18 schreef Eix het volgende:
[..]
Nee. Het probleem is dat je op basis van lukrake statistiek je gelijk probeert te behalen. Terwijl ik het notabene eens ben met de stelling dat met een spitsheffing als het ware economisch relevant(er) verkeer (woon-werk, onderwijs) gescheiden kan worden van economisch minder belangrijk verkeer (familiebezoek, enz). Daar zijn ook vast en zeker hele goede studies over te vinden bij het Kennisinstituut voor Mobiliteit en het Planbureau voor de Leefomgeving. Maar ik ga niet mijn zondagmiddag besteden om taaie onderzoeken door te spitten op zoek naar relevante grafieken voor een stelling die ik niet zo nodig hoef te bewijzen.
Want ja, zelfs ondanks dat 'Anders betalen voor mobiliteit' potentie heeft heb ik een aantal fundamentele bezwaren:
- Door via beprijzing de vraag naar infrastructuur aan te passen naar aanbod (capaciteit) kun je toewerken naar een optimum. Maar wat is dat precies? Een verkeerskundig optimum kan bijvoorbeeld een filevrije afwikkeling zijn van het wegverkeer (verkeerskundig: i/c-verhouding op wegen max 0,7) en dat is vast haalbaar. Als je een ritje maar duur genoeg maakt. Zeg voor de gein 50 euro per rit. Maar is dat wat wij als maatschappij eerlijk vinden? En bovendien verschillen de parameters per wegvak, want op de ene plek is het fileprobleem veel nijpender dan elders. Als je dus een technisch volmaakte oplossing wilt dan heb je een enorme klus om alles in te regelen. Daarnaast kun je ook voor een economisch optimum gaan. Alleen dan kan het zomaar zijn dat je in de Randstad mét spitsheffing alsnog in de file staat. Mag je dus extra betalen om stil te staan.
Mijn bezwaar is dus dat als je besluit om het middel spitsheffing in te voeren, dat ik dan vind dat eerst duidelijk moet zijn welke resultaten je concreet wilt bereiken. En hoe je het middel precies wilt inzetten. Het is een economisch te ingrijpend middel om lukraak mee te experimenten.
- Met een spitsheffing kun je zomaar een 'modal shift' bewerkstelligen. Als dat naar de fiets is dan lijkt me dat een prima ontwikkeling. Maar als mensen de auto laten staan ten gunste van de trein dan betwijfel ik of dat echt wel zo geweldig is. Want juist in de spits is de trein al heel druk. En de NS heeft niet heel veel aan een trein waarvoor enkel in de spits passagiers zijn. Die staat de rest van de dag stil.
Het enige wenselijke effect is om met een spitsheffing de spitsen breder te maken: door de piekvraag meer af te vlakken naar de randen van de spits kun je meer balans vinden in het verkeer- en vervoersysteem. Maar dat kun je ook bewerkstelligen door als overheid werkgevers te stimuleren andere werktijden mogelijk te maken.
Als je dus besluit om een spitsheffing in te voeren dan vind ik het belangrijk dat er ook echt keuzemogelijkheden zijn. Dat een verstokte automobilist meer betaalt vind ik niet zo erg als er ook reële alternatieven zijn. Maar een overstap naar de trein is dat vaak niet. Dichterbij je werk wonen is vaak ook onmogelijk vanwege de woningmarkt. En flexibele werktijden zijn niet voor iedereen weggelegd. In plaats van als partij in te zetten op een spitsheffing zie ik liever dat ze dat soort zaken eerst aanpakken.
Wat mij tegenstaat is de naiviteit van de voorstanders van rekeningrijden. Anders beprijzen is in de praktijk extra beprijzen. Of geloof jij nou werkelijk dat het voor de huidige niet spitsrijders, de zg. nimby voorstanders, goedkoper gaat worden? Ik rij al relatief weinig in de spits (alleen vrijdagavond) maar ik ben echt niet zo goedgelovig dat ik dan denk lekker goedkoop uit te zijn. Met rekeningrijden gaat de automobilist fors meer betalen bovenop de belasting die nu al betaald wordt. Klaver gaat maar op zoek naar een andere melkkoe.quote:Op zondag 19 maart 2017 16:21 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik snap die onwil niet. En toch ook weer wel. De stelling (van Jesse) bevalt je gewoon niet omdat de conclusies je niet bevallen en/of uitkomen. Daarom wordt zo'n onderzoek in het belachelijke getrokken en vinden alle niet noodzakelijke vervoersbewegingen plaats in de Dorpsstraat en niet op de snelwegen. Wat daar in de file staat heeft geen keuze. Dan lossen we het probleem gewoon niet op omdat de petrolheads daar geen zin in hebben en zich aangetast voelen in hun vrijheid om alles te doen wat ze zelf willen. Ook al is dat schadelijk voor de economie en nog wat belangrijker zaken.
Yep, helemaal mee eens. Het wordt ineens heel gemakkelijk om de tarieven steeds te verhogen, terwijl er nu nog obstakels zijn en een verhogng direct zichtbaar is. Straks komt er elke maand een cent bij en dan wordt er gezegd, "het is toch maar een cent, waar zeuren jullie over." Met rekeningrijden word je constant gecontroleerd en wordt autorijden/mobiliteit onbetaalbaar. De overheid en zeker Klaver, is niet met zon makkelijke geldbron te vertrouwen. Elk gat in de begroting gaat hiermee gedicht worden.quote:Op zondag 19 maart 2017 16:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat mij tegenstaat is de naiviteit van de voorstanders van rekeningrijden. Anders beprijzen is in de praktijk extra beprijzen. Of geloof jij nou werkelijk dat het voor de huidige niet spitsrijders, de zg. nimby voorstanders, goedkoper gaat worden? Ik rij al relatief weinig in de spits (alleen vrijdagavond) maar ik ben echt niet zo goedgelovig dat ik dan denk lekker goedkoop uit te zijn. Met rekeningrijden gaat de automobilist fors meer betalen bovenop de belasting die nu al betaald wordt. Klaver gaat maar op zoek naar een andere melkkoe.
Maar dit soort onzinplannen worden wel onderbouwd met van die onderzoeken die jij aanhaalt terwijl die helemaal niks over de files op een bepaalde locatie zeggen. Lies, bloody lies, statistics...
Precies, je zult toch naar je werk moeten. Maar ja, zolang net als een hoop volk hier iedereen van mening is dat je net zo goed thuis kunt werken of op de fiets kunt of het OV kunt pakken of maar naar je werk gaat verhuizen of gewoon steun trekt of wat voor nimby gedrag er ook vertoond wordt zoals bv:quote:Op zondag 19 maart 2017 16:49 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Het probleem is met rekeningrijden de tarieven heel hoog gaan worden. GL spreekt over 15 cent per kilometer om te beginnen. Dit betekent dat ik straks 1500 euro per kwartaal mag gaan aftikken aan kilometerheffing terwijl ik nu 120 euro per kwartaal aftik aan wegenbelasting. Dus zelfs als de wegenbelasting afgeschaft wordt ga je het meer dan 12 voudige betalen voor je auto. Tarief zou 1 cent per kilometer moeten zijn om hetzelfde te betalen als in het huidige systeem.
Rekeningrijden wordt met gl een ordinair extreme belastingverhoging. Ik kan dat niet betalen, dus zal dan ontslag moeten nemen, of de baas zal mij dit moeten vergoeden.
Dan is het natuurlijk lekker makkelijk roepen dat rekeningrijden een prima oplossing is...quote:Op vrijdag 17 maart 2017 19:19 schreef Sigaartje het volgende:
Ik ben autoloos, dus het zal mij een worst zijn.
Ik hoop alleen dat die lawaaiauto's een keer oprotten.
Bij 15 cent per kilometer heb ik het al snel over 30 euro per dag, 150 in de week, zeshonderd in de maand. Bij mijn werk zit ik nu eenmaal veel op de weg. In de buurt van mijn werk gaan wonen is onzin, ik zit een paar maanden hier, dan een half jaar daar. Een heffing van 15 cent de kilometer treft mensen die in de dienstverlening zitten keihard, maar ambtenaren die op een ministerie zitten nauwelijks. Logisch, dit soort heffingen worden verzonnen door ambtenaren en die gaan niets iets bedenken dat hun treft.quote:Op zondag 19 maart 2017 16:49 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Het probleem is met rekeningrijden de tarieven heel hoog gaan worden. GL spreekt over 15 cent per kilometer om te beginnen. Dit betekent dat ik straks 1500 euro per kwartaal mag gaan aftikken aan kilometerheffing terwijl ik nu 120 euro per kwartaal aftik aan wegenbelasting. Dus zelfs als de wegenbelasting afgeschaft wordt ga je het meer dan 12 voudige betalen voor je auto. Tarief zou 1 cent per kilometer moeten zijn om hetzelfde te betalen als in het huidige systeem.
Rekeningrijden wordt met gl een ordinair extreme belastingverhoging. Ik kan dat niet betalen, dus zal dan ontslag moeten nemen, of de baas zal mij dit moeten vergoeden.
Nee, dat wordt het ongetwijfeld niet. Maar er is dus een probleem wat wij allen onderkennen en daar zoeken we een oplossing voor. Misschien bestaat "de" oplossing wel helemaal niet, zou zomaar kunnen. Ik kwam in dit topic niet om Jesse te verdedigen maar ik vind het wel goed dat ie tenminste met iets komt. Het lijkt erop dat het probleem onbespreekbaar moet blijven en dat we liever niet denken aan oplossingen. Ik snap ook wel dat goedschikse oplossingen niet bestaan. Dus het is of zachte financiële dwang of niets. Die dwang kan overigens ook prima op werkgevers uitgeoefend worden. Maar dat wil de VVD dan weer niet.quote:Op zondag 19 maart 2017 16:45 schreef AchJa het volgende:
Anders beprijzen is in de praktijk extra beprijzen. Of geloof jij nou werkelijk dat het voor de huidige niet spitsrijders, de zg. nimby voorstanders, goedkoper gaat worden?
Jij bent vooral degene die zaken onbespreekbaar wilt hebben door inhoudelijk kritiek op je beweringen af doet met afleidingsmanoeuvre, op de persoon te spelen en mij voor zuiger uit te maken. Je snapte je eigen statistieken niet en wilde van geen kritiek weten.quote:Op zondag 19 maart 2017 17:23 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nee, dat wordt het ongetwijfeld niet. Maar er is dus een probleem wat wij allen onderkennen en daar zoeken we een oplossing voor. Misschien bestaat "de" oplossing wel helemaal niet, zou zomaar kunnen. Ik kwam in dit topic niet om Jesse te verdedigen maar ik vind het wel goed dat ie tenminste met iets komt. Het lijkt erop dat het probleem onbespreekbaar moet blijven en dat we liever niet denken aan oplossingen. Ik snap ook wel dat goedschikse oplossingen niet bestaan. Dus het is of zachte financiële dwang of niets. Die dwang kan overigens ook prima op werkgevers uitgeoefend worden. Maar dat wil de VVD dan weer niet.
Zeker. Maar wat is jouw oplossing?quote:
Oplossing waarvoor?quote:
Een oplossing kan zijn dat er en quotering komt voor bedrijven overdags open te zijn. Dus er komt een veiling, waarbij ipeningstijden overdags duurder zijn dan snachts. Als veel bedrijven dus savonds en snachts open gaan ipv overdags los je ook een deel van de files op. Verder moet er worden ingezet op alternatieve vervoersmethoden en zou je het ov grais voor iedereen moeten maken.quote:
10 euro!!?? wat een debiel tarief, dan zou iedereen zeker met het OV moeten gaan?(wat nevernooit kan).quote:Op woensdag 15 maart 2017 12:53 schreef LXIV het volgende:
Het voordeel van kilometerheffing is dat je deze zo hoog kunt maken als je zelf wil. Als je de brandstofaccijnzen naar 5 euro per liter brengt gaat de helft van NL in Duitsland tanken en levert het nog niks extra's op.
Bovendien kun je met kilometerheffing ongewenst gedrag straffen. Stel dat je niet wil dat mensen de auto gebruiken voor korte ritjes die ze ook zouden kunnen fietsen. Koppel een 'starttarief' (net als bij een taxi) aan de rit. Dus enkel je auto starten kost 10 euro. Dan is het relatief heel duur om je auto te gebruiken voor boodschappen
Het OV zit al volledig vol in de spits.quote:Op zondag 19 maart 2017 17:46 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Een oplossing kan zijn dat er en quotering komt voor bedrijven overdags open te zijn. Dus er komt een veiling, waarbij ipeningstijden overdags duurder zijn dan snachts. Als veel bedrijven dus savonds en snachts open gaan ipv overdags los je ook een deel van de files op. Verder moet er worden ingezet op alternatieve vervoersmethoden en zou je het ov grais voor iedereen moeten maken.
Omdat er bv geen staanwagons meer zijn.(zonder stoelen/banken die alleen maar ruimte innemen) Een 3e klasse zou het capaciteitsprobleem al een stuk verminderen. Vol is relatief, want ook hier vooral in de randstad.quote:Op zondag 19 maart 2017 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het OV zit al volledig vol in de spits.
Groenlinks is een partij van etremisten. Communisten en milieuterroristen, nu in een hippe verpakking, laat je niet misleiden. Klaver is een wolf in schaapskleren. Gelukkig viel de winst van groenlinks mee. Als je echt om het milieu geeft ga je voor een groene partij die wel oprecht is, dat is de pvdd.quote:Op zondag 19 maart 2017 18:23 schreef Elfletterig het volgende:
Ik denk dat het CDA en de VVD deze belastingplannen van de Jessias gaan dwarsbomen. Sowieso moeten we eens ophouden met mensen straffen voor het feit dat ze naar hun werk rijden. Veel beter zou het zijn om werkgelegenheid beter over het land te verspreiden.
okquote:Op zondag 19 maart 2017 18:50 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Groenlinks is een partij van etremisten. Communisten en milieuterroristen, nu in een hippe verpakking, laat je niet misleiden. Klaver is een wolf in schaapskleren. Gelukkig viel de winst van groenlinks mee. Als je echt om het milieu geeft ga je voor een groene partij die wel oprecht is, dat is de pvdd.
Ik zie het probleem ook niet zo. Laat die files tochquote:
Het gaat GL niet om files te bestrijden, maar om belasting op mobiliteit in plaats van op inkomen.quote:Op zondag 19 maart 2017 20:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik zie het probleem ook niet zo. Laat die files toch
Dus met GL aan de macht komt een groot deel van werkend Nederland werkeloos thuis te zitten en valt er ook weinig meer te nivelleren. Iedereen arm en werkeloos thuis, dat is wat GL graag wil.quote:Op zondag 19 maart 2017 20:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het gaat GL niet om files te bestrijden, maar om belasting op mobiliteit in plaats van op inkomen.
Geloof niet dat ze dat willen, maar het is grotendeels wel waar hun beleid toe zou leiden.quote:Op zondag 19 maart 2017 20:25 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Dus met GL aan de macht komt een groot deel van werkend Nederland werkeloos thuis te zitten en valt er ook weinig meer te nivelleren. Iedereen arm en werkeloos thuis, dat is wat GL graag wil.
prima oplossingquote:Op zondag 19 maart 2017 20:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het gaat GL niet om files te bestrijden, maar om belasting op mobiliteit in plaats van op inkomen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |