abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_169505783
Hallo,

Ik heb me geregistreerd omdat fok! blijkbaar de enige manier is om normaal contact te kunnen krijgen met DUO.

Het volgende is het probleem:

Ik kreeg afgelopen maand een brief waarin stond dat ik in 2014 te veel heb bijverdiend, en dit nu moet terugbetalen.
het gaat hierbij om een bedrag van 1711,20. dat is niet niks.

Nu heb ik op 1 maart een vervolgbrief ontvangen, waarin wordt gevraagd (geeist, eigenlijk) dat ik de 1711,20 vóór 31 maart terugbetaal.
Hier heb ik om meerdere redenen problemen mee.

Laten we beginnen bij het begin:

In 2014 heb ik constant netjes opgegeven hoeveel ik bijverdiende, ik deed voor mijn opleiding een half jaar stage lopen, en had hiernaast ook een WAJONG (ik heb een lichte vorm van autisme)
Daar is toen zowel door WAJONG(UWV) als door DUO nooit een correctie voor uitgevoerd.

Nu, ruim 2 jaar later, komt er opeens een berekening dat ik dus te veel heb ontvangen:

-----------------------------------------
Geachte heer/mevrouw,
U heeft in 2014 gebruik gemaakt van het recht op studiefinanciering. Een van de
voorwaarden is dat uw bijverdiensten in 2014 beneden de grens van ¤ 13.729,80
moeten blijven. Volgens opgave van de Belastingdienst was uw verzamelinkomen
in dat jaar ¤ 15.441,00.

Op basis van dit inkomen moet u een bedrag terugbetalen. Dit bedrag is als volgt
opgebouwd:
Inkomen waar we rekening mee houden:
Af: Bijverdiengrens 2014:
Teveel bijverdiend in 2014: ¤
¤
¤ 15.441,00
13.729,80
1.711,20
Basisbeurs en/of aanvullende beurs in 2014
Bij: Reisproduct over januari t/m december 2014
Toekenning 2014 (basisbeurs, aanvullende beurs, reisproduct) ¤
¤
¤ 2.788,74
1.227,48
4.016,22
Te betalen ¤ 1.711,20
---------------------------------------

Ik heb hierover direct DUO gebeld, maar werd totaal niet geholpen. het enige wat er gezegd werd is dat ik zelf DUO had moeten inlichten dat ik de grens van 13.729,80 had bereikt, en dat ze dus mijn StuFi moesten stoppen.
apart. er is toch bekend hoe veel ik binnenkrijg?

Nú word dus verwacht dat ik een bedrag van 1711,20 in één keer terugbetaal. binnen een maand.
Ik ben in januari mijn baan kwijtgeraakt, en verdiende daar 1500 NETTO. per maand.

wat mij hier aan stoort is dat ik dus iets waar DUO 2 jaar en een beetje over doet, ik binnen een maand moet fiksen, óf met rente kan terugbetalen in termijnen.

laatste dingetje:

Ik ben afgestudeerd. mijn schuld is mij kwijtgescholden. daar is DUO mee akkoord gegaan. hoe kun je op een kwijtgescholden schuld geld terugvragen?

Wat ik nu van DUO vraag is om dit niet per telefoon, maar per email te bespreken. zoals ik al had gezegd ben ik licht autistisch, en hierdoor is telefoneren zo inspannend dat ik hier niet helder bij kan denken.
  dinsdag 14 maart 2017 @ 12:45:05 #2
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_169505891
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 11:15 schreef DUO-Webcare het volgende:
lokquote
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_169505985
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 12:39 schreef duo_issues het volgende:
wat mij hier aan stoort is dat ik dus iets waar DUO 2 jaar en een beetje over doet, ik binnen een maand moet fiksen, óf met rente kan terugbetalen in termijnen.
Lijkt mij heel redelijk. Je hebt namelijk ook 3 jaar kunnen genieten van geld waar je geen recht op had. Maar je mag dus in termijnen terugbetalen. Mooi toch? Opgelost.
quote:
Ik ben afgestudeerd. mijn schuld is mij kwijtgescholden. daar is DUO mee akkoord gegaan. hoe kun je op een kwijtgescholden schuld geld terugvragen?
Je schuld is kwijtgescholden voor wat betreft je terecht ontvangen basisbeurs. Dit deel van je beurs is echter niet terecht ontvangen en daarmee ook niet kwijtgescholden.
  dinsdag 14 maart 2017 @ 12:53:37 #4
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_169506012
En hoe moet DUO weten wat jij verdient en wanneer je over de grens gaat als je dit zelf niet doorgeeft?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_169506258
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 12:53 schreef karr-1 het volgende:
En hoe moet DUO weten wat jij verdient en wanneer je over de grens gaat als je dit zelf niet doorgeeft?
Dit is hetzelfde als dat je je inkomen niet doorgeeft bij toeslagen als je meer gaat verdienen dan de max.. Dan vinden mensen het ook volledig onterecht dat de zorgtoeslag terugbetaald moet worden omdat de belasting prima had kunnen weten hoeveel ze verdienen....

Tja..

Eigen verantwoordelijkheid is vaak ver te zoeken.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  Moderator dinsdag 14 maart 2017 @ 13:08:33 #6
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_169506299
Eigen verantwoordelijkheid is er weer eens niet bij. Man man man.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_169506610
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 12:51 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Lijkt mij heel redelijk. Je hebt namelijk ook 3 jaar kunnen genieten van geld waar je geen recht op had. Maar je mag dus in termijnen terugbetalen. Mooi toch? Opgelost.

[..]

Je schuld is kwijtgescholden voor wat betreft je terecht ontvangen basisbeurs. Dit deel van je beurs is echter niet terecht ontvangen en daarmee ook niet kwijtgescholden.
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 12:53 schreef karr-1 het volgende:
En hoe moet DUO weten wat jij verdient en wanneer je over de grens gaat als je dit zelf niet doorgeeft?
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 13:06 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Dit is hetzelfde als dat je je inkomen niet doorgeeft bij toeslagen als je meer gaat verdienen dan de max.. Dan vinden mensen het ook volledig onterecht dat de zorgtoeslag terugbetaald moet worden omdat de belasting prima had kunnen weten hoeveel ze verdienen....

Tja..

Eigen verantwoordelijkheid is vaak ver te zoeken.
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 13:08 schreef CoolGuy het volgende:
Eigen verantwoordelijkheid is er weer eens niet bij. Man man man.
wat ik zo mooi vind is dat jullie niet eens lezen:

quote:
In 2014 heb ik constant netjes opgegeven hoeveel ik bijverdiende, ik deed voor mijn opleiding een half jaar stage lopen, en had hiernaast ook een WAJONG
Daar is toen zowel door WAJONG(UWV) als door DUO nooit een correctie voor uitgevoerd.
  dinsdag 14 maart 2017 @ 13:27:55 #8
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_169506641
DUO is gewoon een malafide rotzooitje. Als ze je in je kontje willen pakken ontkom je er toch niet aan. Heb helaas geen advies voor je, TS. Sterkte ermee!
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
pi_169506655
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 13:26 schreef duo_issues het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

wat ik zo mooi vind is dat jullie niet eens lezen:

[..]

Je had netjes je stufi stop moeten zetten toen je erachter kwam dat je teveel verdiende.

Maar bel ze op en vraag een regeling, zo simpel is het.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_169506789
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 13:26 schreef duo_issues het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

wat ik zo mooi vind is dat jullie niet eens lezen:

[..]

Ik lees prima. Maar je geeft zelf je antwoord al. DUO vertelt je dat je zelf actief je stufi stop had moeten zetten. Dat heb je nagelaten en wordt nu dus gecorrigeerd.
  Moderator dinsdag 14 maart 2017 @ 14:35:02 #11
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_169507955
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 13:26 schreef duo_issues het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

wat ik zo mooi vind is dat jullie niet eens lezen:

[..]

Wat ik dan weer mooi vind is dat je probeert hier je gelijk te halen terwijl je dat niet hebt, en dus nog steeds 1700 moet aftikken. Wat ik mooier vind dan dat is dat ze je hebben gezegd wat je moest doen en jij dat gewoon niet hebt gedaan.

Wat ik het wllermooiste vind is dat je dat geld dus ten onrechte kreeg, en dat gewoon hebt uitgegegeven ipv te denken van 'huh, dit klopt toch niet?' en daar actie op te ondernemen en nu zit te klagen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_169508850
Die datum gaat over het limiet om rente vrij af te mogen lossen. Na die datum wordt het een lening en ga je rente betalen over je schuld en daar mag je weer 15 jaar over doen om af te betalen.

15 jaar om af te betalen. Dat maakt 180 maanden.

1700/180, zit je op nog geen 10tje per maand.

Ik had het zelfde alleen het dubbele.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_169509069
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 14:35 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Wat ik dan weer mooi vind is dat je probeert hier je gelijk te halen terwijl je dat niet hebt, en dus nog steeds 1700 moet aftikken. Wat ik mooier vind dan dat is dat ze je hebben gezegd wat je moest doen en jij dat gewoon niet hebt gedaan.

Wat ik het wllermooiste vind is dat je dat geld dus ten onrechte kreeg, en dat gewoon hebt uitgegegeven ipv te denken van 'huh, dit klopt toch niet?' en daar actie op te ondernemen en nu zit te klagen.
ik ben hier om contact te krijgen met DUO.
ik probeer niet mijn gelijk te halen.
ik heb vanaf het begin dat ik StuFi kreeg mijn inkomsten altijd netjes aan zowel UWV als aan DUO gerapporteerd, en ga er dus vanuit dat wat ik van hen krijg correct is vastgesteld. (dit staat echt gewoon netjes beschreven in mijn initieele post.)
pi_169509130
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 15:33 schreef duo_issues het volgende:

[..]

ik ben hier om contact te krijgen met DUO.
ik probeer niet mijn gelijk te halen.
ik heb vanaf het begin dat ik StuFi kreeg mijn inkomsten altijd netjes aan zowel UWV als aan DUO gerapporteerd, en ga er dus vanuit dat wat ik van hen krijg correct is vastgesteld. (dit staat echt gewoon netjes beschreven in mijn initieele post.)
Maar het punt is dat je bij DUO (en dat geldt trouwens ook voor heel veel toeslagen) zelf moet aangegeven dat je het geld niet meer wil. Niet door aan hun door te geven wat je verdient, maar door te zeggen 'hoi DUO, ik wil jullie geld niet meer.'

Anders gaan zij achteraf controleren. Dat is wat ze nu gedaan hebben. En als je dan terug moet betalen moet dat in 1x of met rente.
  dinsdag 14 maart 2017 @ 15:38:33 #15
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_169509184
Je kunt doorgeven wat je wilt aan DUO, het stopzetten zal je toch echt zelf moeten doen. Dat gaan zij niet voor je regelen en daar krijg je nu de problemen mee.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_169509339
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 15:36 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Maar het punt is dat je bij DUO (en dat geldt trouwens ook voor heel veel toeslagen) zelf moet aangegeven dat je het geld niet meer wil. Niet door aan hun door te geven wat je verdient, maar door te zeggen 'hoi DUO, ik wil jullie geld niet meer.'

Anders gaan zij achteraf controleren. Dat is wat ze nu gedaan hebben. En als je dan terug moet betalen moet dat in 1x of met rente.
Het is mij nooit duidelijk geweest dat de lening niet gelijk per jaar werd verdeelt over alle maanden. dat is dan mijn fout.
Maar wat ik niet snap is hoe ik dan dit had moeten stopzetten, daarvoor geef ik toch mijn financieen door aan DUO?
  dinsdag 14 maart 2017 @ 15:50:54 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_169509427
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 15:46 schreef duo_issues het volgende:

[..]

Het is mij nooit duidelijk geweest dat de lening niet gelijk per jaar werd verdeelt over alle maanden. dat is dan mijn fout.
Maar wat ik niet snap is hoe ik dan dit had moeten stopzetten, daarvoor geef ik toch mijn financieen door aan DUO?
Nee, het is geen bijstandsuitkering waar je je inkomsten doorgeeft om de juiste hoogte van de te ontvangen bijstand te berekenen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_169509532
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 15:50 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, het is geen bijstandsuitkering waar je je inkomsten doorgeeft om de juiste hoogte van de te ontvangen bijstand te berekenen.
ja dit is dus de reden dat ik nu met deze shit zit. bij alle andere vormen van financieele overheidssteun werkt dit wel zo, en hier dan niet.

dank.
  dinsdag 14 maart 2017 @ 15:57:42 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_169509566
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 15:55 schreef duo_issues het volgende:

[..]

ja dit is dus de reden dat ik nu met deze shit zit. bij alle andere vormen van financieele overheidssteun werkt dit wel zo, en hier dan niet.

dank.
Nee, dat werkt met andere vormen ook niet zo, als ik morgen mijn hypotheek volledig aflos en ik zet de hypotheekrenteaftrek niet stop dan blijven ze dat gewoon uitbetalen, ook volgend jaar nog.
Sterker nog; de ene alleenstaande ouder toeslag werd vervangen door de andere, en die kreeg ik automatisch omdat ik die eerdere al kreeg, en die werd uiteindelijk zelfs doorbetaald terwijl mijn kind al te oud was, en ik er daarom geen recht meer op had.
Had ik ook maar zelf moeten opzeggen zodra mijn kind die leeftijd bereikte, want ik had hem ook zelf aangevraagd (niet dus).
Volgens mij was het zelfs een toeslag waarbij de leeftijd van het kind waarbij je er echt op had naar beneden ging.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 14 maart 2017 @ 18:37:37 #20
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_169512260
Met alle respect maar de enige reden dat je met deze "shit" zit is het feit dat je zelf niet goed opgelet hebt. Daar gaat DUO ook niets aan veranderen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  Moderator dinsdag 14 maart 2017 @ 19:04:34 #21
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_169512709
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 18:37 schreef karr-1 het volgende:
Met alle respect maar de enige reden dat je met deze "shit" zit is het feit dat je zelf niet goed opgelet hebt. Daar gaat DUO ook niets aan veranderen.
Dit.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator dinsdag 14 maart 2017 @ 19:06:18 #22
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_169512744
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 15:33 schreef duo_issues het volgende:

[..]

ik ben hier om contact te krijgen met DUO.
ik probeer niet mijn gelijk te halen.
ik heb vanaf het begin dat ik StuFi kreeg mijn inkomsten altijd netjes aan zowel UWV als aan DUO gerapporteerd, en ga er dus vanuit dat wat ik van hen krijg correct is vastgesteld. (dit staat echt gewoon netjes beschreven in mijn initieele post.)
Dat verklaard niet waarom jij geld dat je kreeg, waarvan jij in de veronderstelling was dat zij dat al stopgezet hadden of dat in ieder geval hadden moeten doen, hebt uitgegeven. Als je had gedacht 'goh, wat raar dit, laat ik het maar niet uitgeven', dan had je dat geld zo terug kunnen geven.

Maar jij hebt gedacht 'hey, gratis geld, uitgeven die handel' en er niet aan willen denken dat een en anders wel eens niet zou kunnen kloppen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_169513603
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 15:57 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, dat werkt met andere vormen ook niet zo, als ik morgen mijn hypotheek volledig aflos en ik zet de hypotheekrenteaftrek niet stop dan blijven ze dat gewoon uitbetalen, ook volgend jaar nog.
Sterker nog; de ene alleenstaande ouder toeslag werd vervangen door de andere, en die kreeg ik automatisch omdat ik die eerdere al kreeg, en die werd uiteindelijk zelfs doorbetaald terwijl mijn kind al te oud was, en ik er daarom geen recht meer op had.
Had ik ook maar zelf moeten opzeggen zodra mijn kind die leeftijd bereikte, want ik had hem ook zelf aangevraagd (niet dus).
Volgens mij was het zelfs een toeslag waarbij de leeftijd van het kind waarbij je er echt op had naar beneden ging.
Combinatiekorting. Kinderen jonger dan 12.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 14 maart 2017 @ 19:42:07 #24
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_169513659
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 19:40 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Combinatiekorting. Kinderen jonger dan 12.
Ja, maar er was destijds iets dat tot 16 was en dat hebben ze verlaagd naar 12 geloof ik (kind waar het om gaat is inmiddels ook al 25).
Kan best de combinatiekorting zijn geweest, weet het niet meer.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_169513935
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 19:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat verklaard niet waarom jij geld dat je kreeg, waarvan jij in de veronderstelling was dat zij dat al stopgezet hadden of dat in ieder geval hadden moeten doen, hebt uitgegeven. Als je had gedacht 'goh, wat raar dit, laat ik het maar niet uitgeven', dan had je dat geld zo terug kunnen geven.

Maar jij hebt gedacht 'hey, gratis geld, uitgeven die handel' en er niet aan willen denken dat een en anders wel eens niet zou kunnen kloppen.
ik zal het zo duidelijk mogelijk voor je uitleggen.

Ik heb 4 jaar een opleiding gevolgd, hiervoor heb ik van DUO elke maand een bedrag gekregen.
Ook had ik een WAJONG uitkering.

bij WAJONG is het zo dat wanneer je doorgeeft dat je bij verdient, er dan vermindering is van hoeveelheid geld die je dan van UWV krijgt.
Ik begreep (verkeerd) dat DUO op dezelfde manier werkte. daarom heb ik dus aan hen doorgegeven wanneer er een verandering was met betreft mijn inkomsten.

Nu, na zo'n 2,5 jaar, blijkt dus dat dit niet het geval is.
  woensdag 15 maart 2017 @ 07:55:43 #26
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_169528263
Klopt en dus zal je gewoon moeten betalen. Je kunt informeren naar een betalingsregeling maar meer niet.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_169530963
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 19:51 schreef duo_issues het volgende:

[..]

ik zal het zo duidelijk mogelijk voor je uitleggen.

Ik heb 4 jaar een opleiding gevolgd, hiervoor heb ik van DUO elke maand een bedrag gekregen.
Ook had ik een WAJONG uitkering.

bij WAJONG is het zo dat wanneer je doorgeeft dat je bij verdient, er dan vermindering is van hoeveelheid geld die je dan van UWV krijgt.
Ik begreep (verkeerd) dat DUO op dezelfde manier werkte. daarom heb ik dus aan hen doorgegeven wanneer er een verandering was met betreft mijn inkomsten.

Nu, na zo'n 2,5 jaar, blijkt dus dat dit niet het geval is.
Aannames ....
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_169531168
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 15:46 schreef duo_issues het volgende:

[..]

Het is mij nooit duidelijk geweest dat de lening niet gelijk per jaar werd verdeelt over alle maanden. dat is dan mijn fout.
Maar wat ik niet snap is hoe ik dan dit had moeten stopzetten, daarvoor geef ik toch mijn financieen door aan DUO?
Het systeem wat ze gebruiken is vrij slecht. (Update ook maar eens per week ofzo)

Welke diploma's je behaalt wordt ook gewoon geregistreerd door duo, echter weten ze van niks tot je het handmatig doorgeeft. Zelfde voor het ontvangen van stufi en de OV kaart. Ze weten dat je het niet meer mag ontvangen maar geven het gewoon tenzij je het zelf doorgeeft.
  woensdag 15 maart 2017 @ 12:16:41 #29
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_169532738
quote:
1s.gif Op woensdag 15 maart 2017 11:03 schreef t4rt4rus het volgende:

Ze weten dat je het niet meer mag ontvangen maar geven het gewoon tenzij je het zelf doorgeeft.
Hoe moeten ze dat weten dan?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_169533474
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 12:16 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Hoe moeten ze dat weten dan?
ze hebben gewoon toegang tot je belastinggegevens. dus ook waar je werkt en hoeveel je verdient. en dus ook tot je bankgegevens.

In principe is er geen reden waarom ze het niet kunnen stoppen.
  woensdag 15 maart 2017 @ 13:01:18 #31
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_169533713
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 12:50 schreef duo_issues het volgende:

[..]

ze hebben gewoon toegang tot je belastinggegevens. dus ook waar je werkt en hoeveel je verdient. en dus ook tot je bankgegevens.

In principe is er geen reden waarom ze het niet kunnen stoppen.
DUO heeft toegang tot al je financiele gegevens? Die is nieuw voor mij. Maar dan nog hebben ze als regel dat je het zelf doorgeeft, dat heb je niet gedaan en dus moet je nu betalen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_169533916
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 13:01 schreef karr-1 het volgende:

[..]

DUO heeft toegang tot al je financiele gegevens? Die is nieuw voor mij. Maar dan nog hebben ze als regel dat je het zelf doorgeeft, dat heb je niet gedaan en dus moet je nu betalen.
ik blijf mezelf hier maar herhalen en dat begint te vermoeien. lees a u b eerdere comments in deze thread.

en natuurlijk heeft DUO toegang tot mijn financieele gegevens, anders had ik nooit de brief (welke ik ook in mijn initieele post heb neergezet) kunnen ontvangen.
pi_169534425
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 13:10 schreef duo_issues het volgende:

[..]

ik blijf mezelf hier maar herhalen en dat begint te vermoeien. lees a u b eerdere comments in deze thread.

en natuurlijk heeft DUO toegang tot mijn financieele gegevens, anders had ik nooit de brief (welke ik ook in mijn initieele post heb neergezet) kunnen ontvangen.
Duo heeft gewoon je definitieve inkomsten van 2014 via de belasting gekregen.
blijkbaar zijn ze wat laat met verwerken.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  woensdag 15 maart 2017 @ 14:49:15 #34
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_169536040
quote:
1s.gif Op woensdag 15 maart 2017 13:31 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Duo heeft gewoon je definitieve inkomsten van 2014 via de belasting gekregen.
blijkbaar zijn ze wat laat met verwerken.
Precies meer als dat hebben ze ook niet en hoeven ze ook niet te hebben. TS is en blijft zelf verantwoordelijk.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  woensdag 15 maart 2017 @ 14:57:53 #35
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_169536233
quote:
1s.gif Op woensdag 15 maart 2017 13:31 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Duo heeft gewoon je definitieve inkomsten van 2014 via de belasting gekregen.
blijkbaar zijn ze wat laat met verwerken.
Dit.
Dat is waar DUO haar berekening op baseert, tot die cijfers verwerkt zijn moet je zelf zorgen dat je stufi wordt stopgezet als je inkomen te hoog is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 15 maart 2017 @ 18:37:29 #36
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_169541240
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 13:10 schreef duo_issues het volgende:

[..]

ik blijf mezelf hier maar herhalen en dat begint te vermoeien. lees a u b eerdere comments in deze thread.

en natuurlijk heeft DUO toegang tot mijn financieele gegevens, anders had ik nooit de brief (welke ik ook in mijn initieele post heb neergezet) kunnen ontvangen.
Ik zou die tijd die je hier probeert je gelijk te halen steken in 1700 euro bij elkaar krijgen, want 2 dingen zijn een feit.

1. Je hebt geen gelijk.
2. Je moet 1700 euro betalen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_169608642
* vaduz pakt popcorn en wacht geduldig op een antwoord van de officieele webzorg.
pi_169626368
Je hebt 4 jaar gestudeerd, en kreeg daarbij een uitkering.

Wat een mazzel... wat een ongelofelijke mazzel!

... ... wat een mazzel!!

Anderen moeten een bijbaan zoeken of gewoon zonder inkomsten maar alleen met StuFi verder.

Hoe je het ook wendt of keert... je hebt teveel inkomsten ontvangen (wat een mazzel!) en dus moet je terecht een onterecht ontvangen deel StuFi terugbetalen...

Dus wat wil je nu eigenlijk? Jij vindt het te laat hiervoor? Waarom zou een terechte terugbetaling na twee jaartjes verjaren?!

DUO geeft je de mogelijkheid om dit probleemloos terug te betalen, je mag er jaren over doen. Daar komt dan een zeer lage rente bij kijken, een die waarschijnlijk niet eens tegen inflatie op kan boksen en waardoor je schuld naar rato waarschijnlijk afneemt met de tijd.

Kerel. Je bent een mazzelkont! Het siert je niet hier moeilijk over te doen. Gewoon lappen, wanneer je dat uitkomt. Je hebt een studie cadeau gekregen, en je hebt zelfs Wajong mogen ontvangen, reken jezelf rijk!
  zondag 19 maart 2017 @ 14:26:45 #39
457355 OpgeFOKt1991
Zeer OpgeFOKt.
pi_169627105
Ik ben op fok om in contact te komen met DUO :')
Wat? Je bent hier verkeerd. Om in contact te komen met duo zal je bij duo moeten zijn. 8)7
Daarbij je hebt 1700 euro te veel gekregen. TE VEEL. Daar had je gewoon geen recht op. Die heb je gewoon uitgegeven. Nu moet je die teruggeven.
Ik snap het probleem niet.
Jij had verwacht dat je 1700 te veel kreeg, en dat ook nog eens mocht houden? :')
Er word ook helemaal niet verwacht dat je dat in 1 maand terugbetaald, alleen als je een betalingsgregeling wil treffen, zal je een (heel) klein percentage rente moeten betalen.
Ook heel erg normaal.

Wat was precies je probleem?

Dit is de goedkoopste, en makkelijkste lening die je ooit kan hebben. Wees blij dat je toen 1700 euro extra had, en wees blij dat je het nu met heel erg weinig rente, en in je eigen tijd terug kan betalen.
Maar nee, die 1700 euro had gratis geld moeten zijn, dan is hij/zij pas tevreden. :')

:|W

[ Bericht 8% gewijzigd door OpgeFOKt1991 op 19-03-2017 14:38:01 ]
Niks interessants hier.
  zondag 19 maart 2017 @ 15:13:21 #40
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_169628285
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 13:59 schreef Beebop1 het volgende:

Kerel. Je bent een mazzelkont! Het siert je niet hier moeilijk over te doen. Gewoon lappen, wanneer je dat uitkomt. Je hebt een studie cadeau gekregen, en je hebt zelfs Wajong mogen ontvangen, reken jezelf rijk!
Dit is sarcasme mag ik hopen?
And so is the past
  maandag 20 maart 2017 @ 01:58:02 #41
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_169643926
DUO waar ben je? Joehoe?
pi_169643947
Wen er vast maar aan dat je altijd gaat verliezen.
  maandag 20 maart 2017 @ 02:20:36 #43
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_169643984
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 12:39 schreef duo_issues het volgende:

In 2014 heb ik constant netjes opgegeven hoeveel ik bijverdiende,
Aan welke instantie heb je wat precies doorgeven? Als student heb ik ooit aan het begin van mijn studie de studiefinanciering aangevraagd. Daarna jaarlijks aangifte inkomstenbelasting gedaan. En op basis daarvan kijkt men achteraf of je die grens niet overschrijdt. Ik heb nog nooit gehoord dat je bij DUO maandelijks ('constant') moet opgeven wat je verdient. Kan dat überhaupt?

quote:
wat mij hier aan stoort is dat ik dus iets waar DUO 2 jaar en een beetje over doet, ik binnen een maand moet fiksen, óf met rente kan terugbetalen in termijnen.
Als ik het goed begrijp stelt DUO voor dat je ofwel deze maand nog het onterecht ontvangen bedrag rentevrij terugbetaald, of men zet het bedrag als schuld weg? En ik neem aan dat je in dat geval gewoon onder de normale studieschuldregeling valt? Dus 15 jaar de tijd om af te betalen, mogelijkheid om terugbetaling tijdelijk op te schorten en vaste rente afhankelijk van afstudeerjaar (2014: 0,12% t/m 2019 )? Een coulantere betalingsregeling ga je nergens krijgen. Of stelt DUO jou iets anders voor, dit omdat het geld onterecht aan jou is overgemaakt?

[ Bericht 0% gewijzigd door Eix op 20-03-2017 02:27:15 ]
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  woensdag 29 maart 2017 @ 10:01:01 #44
401329 verified  DUO-Webcare
Dienst Uitvoering Onderwijs
pi_169855967
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 12:39 schreef duo_issues het volgende:
Hallo,

Ik heb me geregistreerd omdat fok! blijkbaar de enige manier is om normaal contact te kunnen krijgen met DUO.

Het volgende is het probleem:

Ik kreeg afgelopen maand een brief waarin stond dat ik in 2014 te veel heb bijverdiend, en dit nu moet terugbetalen.
het gaat hierbij om een bedrag van 1711,20. dat is niet niks.

Nu heb ik op 1 maart een vervolgbrief ontvangen, waarin wordt gevraagd (geeist, eigenlijk) dat ik de 1711,20 vóór 31 maart terugbetaal.
Hier heb ik om meerdere redenen problemen mee.

Laten we beginnen bij het begin:

In 2014 heb ik constant netjes opgegeven hoeveel ik bijverdiende, ik deed voor mijn opleiding een half jaar stage lopen, en had hiernaast ook een WAJONG (ik heb een lichte vorm van autisme)
Daar is toen zowel door WAJONG(UWV) als door DUO nooit een correctie voor uitgevoerd.

Nu, ruim 2 jaar later, komt er opeens een berekening dat ik dus te veel heb ontvangen:

-----------------------------------------
Geachte heer/mevrouw,
U heeft in 2014 gebruik gemaakt van het recht op studiefinanciering. Een van de
voorwaarden is dat uw bijverdiensten in 2014 beneden de grens van ¤ 13.729,80
moeten blijven. Volgens opgave van de Belastingdienst was uw verzamelinkomen
in dat jaar ¤ 15.441,00.

Op basis van dit inkomen moet u een bedrag terugbetalen. Dit bedrag is als volgt
opgebouwd:
Inkomen waar we rekening mee houden:
Af: Bijverdiengrens 2014:
Teveel bijverdiend in 2014: ¤
¤
¤ 15.441,00
13.729,80
1.711,20
Basisbeurs en/of aanvullende beurs in 2014
Bij: Reisproduct over januari t/m december 2014
Toekenning 2014 (basisbeurs, aanvullende beurs, reisproduct) ¤
¤
¤ 2.788,74
1.227,48
4.016,22
Te betalen ¤ 1.711,20
---------------------------------------

Ik heb hierover direct DUO gebeld, maar werd totaal niet geholpen. het enige wat er gezegd werd is dat ik zelf DUO had moeten inlichten dat ik de grens van 13.729,80 had bereikt, en dat ze dus mijn StuFi moesten stoppen.
apart. er is toch bekend hoe veel ik binnenkrijg?

Nú word dus verwacht dat ik een bedrag van 1711,20 in één keer terugbetaal. binnen een maand.
Ik ben in januari mijn baan kwijtgeraakt, en verdiende daar 1500 NETTO. per maand.

wat mij hier aan stoort is dat ik dus iets waar DUO 2 jaar en een beetje over doet, ik binnen een maand moet fiksen, óf met rente kan terugbetalen in termijnen.

laatste dingetje:

Ik ben afgestudeerd. mijn schuld is mij kwijtgescholden. daar is DUO mee akkoord gegaan. hoe kun je op een kwijtgescholden schuld geld terugvragen?

Wat ik nu van DUO vraag is om dit niet per telefoon, maar per email te bespreken. zoals ik al had gezegd ben ik licht autistisch, en hierdoor is telefoneren zo inspannend dat ik hier niet helder bij kan denken.
Hi,

Je bent zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van wijzigingen die van invloed zijn op je studiefinanciering. Dit betekent dat je zelf actief de studiefinanciering moet; stopzetten, wijzigen, woonsituatie moet doorgeven of dat je een andere studie gaat volgen. Dit geldt ook wanneer je over de bijverdiengrens bent gegaan. Dat er twee jaar later wordt gecontroleerd heeft te maken met het doen van de aangifte inkomstenbelasting én het definitief vaststellen van de inkomensgegevens door de belastingdienst.

De studiefinanciering die onterecht is ontvangen (door bijvoorbeeld teveel bijverdienen of door niet ingeschreven te zijn) vorderen we altijd terug. Ook al is je prestatiebeurs al omgezet in een gift. Het blijkt dan dat achteraf een deel ten onrechte is omgezet in een gift.

Wanneer je het bedrag niet ineens kunt terugbetalen, dan wordt het omgezet in een rentedragende lening. Dit staat ook uitgelegd in het Bericht dat je hebt ontvangen :). Niet dat we momenteel veel rente rekenen overigens ;). Je ontvangt vanzelf een Bericht wanneer en hoeveel je maandelijks moet gaan terugbetalen. Het minimale bedrag dat je maandelijks moet terugbetalen is ¤ 45,41. Heb je geen of weinig inkomen, dan kun je een verzoek doen voor een verlaging van de termijn. Kom je niet in aanmerking voor verlaging, maar komt het terugbetalen even niet uit? Dan kun je ook een aflosvrije periode aanvragen.

^CN
We geven alleen algemene informatie op Fok!. Voor persoonlijk contact klik hier.
Volg je ons al op: Twitter of Facebook: mbo * hbo en universiteit * debiteur?
Op PM en DM gaan we niet in. www.duo.nl
  woensdag 29 maart 2017 @ 10:12:35 #45
401329 verified  DUO-Webcare
Dienst Uitvoering Onderwijs
pi_169856174
quote:
1s.gif Op woensdag 15 maart 2017 11:03 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Het systeem wat ze gebruiken is vrij slecht. (Update ook maar eens per week ofzo)

Welke diploma's je behaalt wordt ook gewoon geregistreerd door duo, echter weten ze van niks tot je het handmatig doorgeeft. Zelfde voor het ontvangen van stufi en de OV kaart. Ze weten dat je het niet meer mag ontvangen maar geven het gewoon tenzij je het zelf doorgeeft.
Wanneer je een Nederlands afsluitend hbo- of wo-diploma behaalt, dan hoeft men niets te doen. De onderwijsinstelling zorgt ervoor dat deze informatie bij ons binnenkomt. In de januari volgend op behalen diploma, wordt er gekeken hoeveel prestatiebeurs er wordt omgezet in een gift op basis van dat diploma. Alles gaat automatisch.
Een Associate-degree of een wo-bachelor wordt niet gezien als afsluitend diploma en hiervoor moet je zelf een verzoek indienen voor omzetting.

^CN
We geven alleen algemene informatie op Fok!. Voor persoonlijk contact klik hier.
Volg je ons al op: Twitter of Facebook: mbo * hbo en universiteit * debiteur?
Op PM en DM gaan we niet in. www.duo.nl
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')