abonnement Unibet Coolblue
pi_169502873
Tijd om advies van klussers te vragen!
Na de binnenkant van mijn huis zo goed als klaar te hebben is het nu tijd om de tuin aan te pakken. Veel van het grove werk is al gedaan dus ik wilde nu het terras gaan vernieuwen. Het oude terras (keramische tegels) lag op een flinke laag beton (ongeveer 40cm 8)7 ).

Aangezien ik de klus in mijn eentje moet klaren en liefst nog dit voorjaar klaar ben zie ik het niet zitten deze laag beton weg te kappen, vooral omdat je er niet met groot materiaal bij komt.
Bijkomend probleem is dat ik maar zo'n 4cm hoogte speling heb vanaf het beton tot het kozijn van mijn tuindeur.
Het huidige plan is dan ook het cement weer vlak te krijgen (oude resten tegellijm wegkappen) en nieuwe keramische tegels van 2 cm dik erop te lijmen. Ik lees alleen dat veel mensen hier geen fan van zijn omdat de tegels dan los kunnen vriezen. Men raadt overal aan de tegels in een vochtafvoerende mortel te leggen. Ik zou denken dat het moet kunnen als ik vorstbestendige tegellijm gebruik en de voegen ook waterdicht heb.
Ik hoor graag praktische en betaalbare tips!

TLDR:
Kun je keramische tegels (buiten) lijmen op een laag beton zonder dat het er na 1 winter vanaf gevroren is?

[ Bericht 0% gewijzigd door robbietobbie op 14-03-2017 12:24:41 ]
pi_169502910
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 09:40 schreef robbietobbie het volgende:
.
Het huidige plan is dan ook het cement weer vlak te krijgen (oude resten tegellijm wegkappen) en
Het vorige terras lag dus ook gelijmd? Hoe zag dat eruit qua retentie?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169503001
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 09:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Het vorige terras lag dus ook gelijmd? Hoe zag dat eruit qua retentie?
Dat waren kleinere tegeltjes en ook stukje dunner (1 cm). Daar waren er toch wel wat van kapot en lagen er veel van los. Ik weet alleen niet wanneer dat terras gelegd is. ik zou zeggen zeker 20 jaar geleden, als niet langer.
pi_169503124
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 09:51 schreef robbietobbie het volgende:
Dat waren kleinere tegeltjes en ook stukje dunner (1 cm). Daar waren er toch wel wat van kapot en lagen er veel van los. Ik weet alleen niet wanneer dat terras gelegd is. ik zou zeggen zeker 20 jaar geleden, als niet langer.
Wat ik zo tegenkom op internet, is dat lijmen direct op het beton overal wordt afgeraden vanwege het vorstgevaar (had je zelf al gegoogeld ?).

Alternatieven:

1) Tegeldragers, zodat de tegels los van het beton liggen. Tegels moeten min. 2 cm dik zijn
2) Afwateringsmat waarin de tegels liggen. Betonvloer moet dan én 100% vlak en perfect afwater naar de tuin,
3) Onder elke tegel een gat boren naar de ondergrond (zand) zodat vocht zich niet ophoopt. Lijkt me niet werken omdat je lijmbed, de afvloeiing van water tegenhoudt en je alsnog vorstschade kunt oplopen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169503264
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 10:00 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat ik zo tegenkom op internet, is dat lijmen direct op het beton overal wordt afgeraden vanwege het vorstgevaar (had je zelf al gegoogeld ?).

Alternatieven:

1) Tegeldragers, zodat de tegels los van het beton liggen. Tegels moeten min. 2 cm dik zijn
2) Afwateringsmat waarin de tegels liggen. Betonvloer moet dan én 100% vlak en perfect afwater naar de tuin,
3) Onder elke tegel een gat boren naar de ondergrond (zand) zodat vocht zich niet ophoopt. Lijkt me niet werken omdat je lijmbed, de afvloeiing van water tegenhoudt en je alsnog vorstschade kunt oplopen.
Klopt, deze opties kwam ik ook tegen. Zaken als tegeldragers enzo ga ik denk ik net niet mee wegkomen in de hoogte. De betonlaag loopt wel licht af, water zal er dus niet op blijven staan.
pi_169503430
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 09:40 schreef robbietobbie het volgende:
Tijd om advies van klussers te vragen!
Na de binnenkant van mijn huis zo goed als klaar te hebben is het nu tijd om de tuin aan te pakken. Veel van het grove werk is al gedaan dus ik wilde nu het terras gaan vernieuwen. Het oude terras (keramische tegels) lag op een flinke laag beton (ongeveer 40cm 8)7 ).

Aangezien ik de klus in mijn eentje moet klaren en liefst nog dit voorjaar klaar ben zie ik het niet zitten deze laag beton weg te kappen, vooral omdat je er niet met groot materiaal bij komt.
Bijkomend probleem is dat ik maar zo'n 4cm hoogte speling heb vanaf het beton tot het kozijn van mijn voordeur.
Het huidige plan is dan ook het cement weer vlak te krijgen (oude resten tegellijm wegkappen) en nieuwe keramische tegels van 2 cm dik erop te lijmen. Ik lees alleen dat veel mensen hier geen fan van zijn omdat de tegels dan los kunnen vriezen. Men raadt overal aan de tegels in een vochtafvoerende mortel te leggen. Ik zou denken dat het moet kunnen als ik vorstbestendige tegellijm gebruik en de voegen ook waterdicht heb.
Ik hoor graag praktische en betaalbare tips!

TLDR:
Kun je keramische tegels (buiten) lijmen op een laag beton zonder dat het er na 1 winter vanaf gevroren is?
Als er geen water onder kan komen is dat geen probleem, zie het als een douchevloer met vorstbestendige middelen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  dinsdag 14 maart 2017 @ 13:51:44 #7
389107 elhasa
mijn naam is haas
pi_169507112
Ik zou je vraag eens bij schluter systems neerleggen. Die hebben alles voor dit soort situaties. Je zou kunnen denken aan het aanbrengen op een ontkoppelingsmat eventueel icm met werkende voegen en voegstrippen (nee geen aandelen en werk er ook niet ;-)
  dinsdag 14 maart 2017 @ 16:06:36 #8
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_169509746
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 13:51 schreef elhasa het volgende:
Ik zou je vraag eens bij schluter systems neerleggen
Precies wat ik wilde posten, zij hebben hier prima oplossingen voor. :Y
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')