abonnement Unibet Coolblue
pi_169485657
In reactie op dit verhaal waarop ik niet kan reageren??
R&P / Eeuwig student #2

Hier een ex-eeuwig student.

Ik ben in 1989, op 18-jarige leeftijd, begonnen met studeren en heb die studie uiteindelijk in 2001 kunnen afronden. Toen ik aan mijn studie begon stond de Berlijnse Muur nog fier overeind en Internet was nog toekomstmuziek. :')

Het studeren was enkel een alibi om de bloemetjes eens flink buiten te zetten. Het merendeel van die twaalf jaar stonden dan ook geheel in het teken van feesten, beesten, zuipen en (uit)slapen. Ik heb mij met volle overgave gestort op het verenigingsleven, en ach.. die studie was slechts bijzaak. Doordeweeks liep ik alle feestjes af om door te gaan tot diep in de nacht. Niet zelden werd ik dan ook wakker om een uurtje of 4 of 5 's middags, om vervolgens brak de hele nacht televisie te kijken, zuipen en een beetje te lummelen tot weer het volgende feestje zich aandiende. Dit heb ik vele jaren kunnen volhouden.

Uiteindelijk begon dit vrije leven me toch wel een beetje op te breken... Afgezien van het feit dat ik op de uni qua leeftijd een soort bezienswaardigheid begon te worden. Men beschouwde mij als een mastodont. :') De jonge garde studenten keken me vaak meewarig aan als ik weer eens brak de collegezaal kwam binnen waggelen. Ook het feit dat studiegenoten en huisgenoten inmiddels rond de 20 waren (en ik bijna dertiger) werd op den duur een vrij pijnlijk gegeven. Het roer ging dan ook volledig om en ik heb de studie in sneltreinvaart voltooid.

Terugkijkend heb ik nergens spijt van; het vrije en onbezonnen studentenleven was geweldig. Medelijden voel ik voor types die in vier jaar hun studie doen en al op hun 21e settelen voor een huisje,boompje,beestje-bestaan.

Tot slot ben ik razend nieuwsgierig hoe het Appelboom1983 is vergaan! :)
  maandag 13 maart 2017 @ 16:28:19 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_169485713
Die is al 2932 dagen niet op FOK! geweest.
The love you take is equal to the love you make.
pi_169485735
Waarom zou je willen reageren op zo'n oud topic?
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  maandag 13 maart 2017 @ 16:29:15 #4
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_169485738
Baas boven baas. Zelf na negen jaar helaas al burgermans geworden. ;(
pi_169485789
Ik moet het trouwens toch even vragen, hoe betaalde je in vredesnaam 12 jaar studeren?
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_169485857
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 16:32 schreef Rezania het volgende:
Ik moet het trouwens toch even vragen, hoe betaalde je in vredesnaam 12 jaar studeren?
stufi lijkt me.
pi_169485896
quote:
4s.gif Op maandag 13 maart 2017 16:34 schreef Leonos het volgende:

[..]

stufi lijkt me.
Dat is 'maar' in een periode van 10 jaar, en dan ook nog eens maximaal 7 jaar voor een normale bachelor en master.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_169486036
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 16:32 schreef Rezania het volgende:
Ik moet het trouwens toch even vragen, hoe betaalde je in vredesnaam 12 jaar studeren?
Werken?
1 + 1 = blauw
pi_169486241
quote:
3s.gif Op maandag 13 maart 2017 16:44 schreef Kamina het volgende:

[..]

Werken?
Klinkt nou niet echt alsof TS daar zin in had. :D Daarom vroeg ik het.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_169486321
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 16:37 schreef Rezania het volgende:

[..]

Dat is 'maar' in een periode van 10 jaar, en dan ook nog eens maximaal 7 jaar voor een normale bachelor en master.
Hij is oud, het was toen vast gemakkelijker.

Ik ben ook een eeuwige student. Ga er 1,5 jaar langer over doen.
  maandag 13 maart 2017 @ 17:02:40 #11
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_169486337
quote:
1s.gif Op maandag 13 maart 2017 17:01 schreef Status het volgende:

[..]

Ik ben ook een eeuwige student. Ga er 1,5 jaar langer over doen.
:')
pi_169486342
Valt me wel vaak op dat de mensen die niet al te sociaal zijn, het binnen de 'normale' tijd afronden. Niet veel, maar toch wel redelijk wat op mijn studie. De mensen waarvan je weet dat ze niet snel een baan binnen het vakgebied gaan weten te vinden.
pi_169486347
quote:
10s.gif Op maandag 13 maart 2017 17:02 schreef Nobu het volgende:

[..]

:')
Nouja, das toch best wat langer? :P
  maandag 13 maart 2017 @ 17:05:17 #14
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_169486370
quote:
1s.gif Op maandag 13 maart 2017 17:03 schreef Status het volgende:

[..]

Nouja, das toch best wat langer? :P
Dat stelt toch niks voor man. Dat doet minstens de helft.
pi_169486385
quote:
1s.gif Op maandag 13 maart 2017 17:01 schreef Status het volgende:

[..]

Hij is oud, het was toen vast gemakkelijker.

Ik ben ook een eeuwige student. Ga er 1,5 jaar langer over doen.
_O-
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_169486397
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 17:02 schreef Status het volgende:
Valt me wel vaak op dat de mensen die niet al te sociaal zijn, het binnen de 'normale' tijd afronden. Niet veel, maar toch wel redelijk wat op mijn studie. De mensen waarvan je weet dat ze niet snel een baan binnen het vakgebied gaan weten te vinden.
Het valt mij meer op dat de druk om op tijd af te studeren steeds groter wordt.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_169486466
quote:
1s.gif Op maandag 13 maart 2017 17:06 schreef Rezania het volgende:

[..]

Het valt mij meer op dat de druk om op tijd af te studeren steeds groter wordt.
Het valt mij sowieso op dat wij, als jongeren, sowieso moeten presteren. En je bent al snel een kansloze faler.

Dat was vroeger niet zo denk ik.
  maandag 13 maart 2017 @ 17:15:59 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_169486590
quote:
1s.gif Op maandag 13 maart 2017 17:10 schreef Status het volgende:

[..]

Het valt mij sowieso op dat wij, als jongeren, sowieso moeten presteren. En je bent al snel een kansloze faler.

Dat was vroeger niet zo denk ik.
Als je vroeger je studie niet afmaakte, faalde je net zo goed. Dan was je een gesjeesde student.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 13 maart 2017 @ 19:10:20 #19
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_169489905
Tja, ook eeuwige student hier, maar voor een andere reden.

Wel heb ik ook het nachtleven goed gekend, maar het is niet zo dat ik me erin helemaal verloor. Ik ben naar veel feestjes geweest, veel vrouwen versierd (maar ben ook vaak afgewezen), veel gedronken en alle kringen leren kennen.

Maar ook veel gefocust op mijn studie en ben nu bijna klaar. Inmiddels ben ik 28, bijna 29.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_169492897
Twaalf jaar over één studie? Dat zou tegenwoordig niet eens meer mogen geloof ik. :') Heb zelf twee jaar langer over mijn studie gedaan. Was ook teveel met andere dingen bezig dan alleen met mijn studie. In de periode van mijn afstuderen had ik daar wel eens last van. Vrienden die er inmiddels al een master hadden aangeplakt en bijna afgerond. Maar ach, voor de rest maakte het mij niet zo heel veel uit.

Nu van plan om alsnog een master te doen, deels omdat ik ook nog geen zin heb in het volwassen leven. Maar moet er ook niet aan denken om op mijn dertigste nog fulltime op zo'n school rond te lopen.
  maandag 13 maart 2017 @ 23:07:14 #21
451005 Grems
Clown World
pi_169497841
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 20:34 schreef Bananenpap het volgende:
Twaalf jaar over één studie? Dat zou tegenwoordig niet eens meer mogen geloof ik. :') Heb zelf twee jaar langer over mijn studie gedaan. Was ook teveel met andere dingen bezig dan alleen met mijn studie. In de periode van mijn afstuderen had ik daar wel eens last van. Vrienden die er inmiddels al een master hadden aangeplakt en bijna afgerond. Maar ach, voor de rest maakte het mij niet zo heel veel uit.

Nu van plan om alsnog een master te doen, deels omdat ik ook nog geen zin heb in het volwassen leven. Maar moet er ook niet aan denken om op mijn dertigste nog fulltime op zo'n school rond te lopen.
Gewoon doen, super relaxed ^O^
pi_169499481
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 20:34 schreef Bananenpap het volgende:
Twaalf jaar over één studie? Dat zou tegenwoordig niet eens meer mogen geloof ik. :') Heb zelf twee jaar langer over mijn studie gedaan. Was ook teveel met andere dingen bezig dan alleen met mijn studie. In de periode van mijn afstuderen had ik daar wel eens last van. Vrienden die er inmiddels al een master hadden aangeplakt en bijna afgerond. Maar ach, voor de rest maakte het mij niet zo heel veel uit.

Nu van plan om alsnog een master te doen, deels omdat ik ook nog geen zin heb in het volwassen leven. Maar moet er ook niet aan denken om op mijn dertigste nog fulltime op zo'n school rond te lopen.
Ik denk dat je later alleen maar spijt krijgt dat je die master niet hebt gedaan. Natuurlijk kun je ook later naast je fulltime baan studeren. Dat doe ik nu ook. Maar dat is toch anders dan fulltime studeren.
ROBODEMONS..................|:(
  dinsdag 14 maart 2017 @ 08:45:18 #23
456432 Kamina
Tenacious!
pi_169502265
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 20:34 schreef Bananenpap het volgende:
Twaalf jaar over één studie? Dat zou tegenwoordig niet eens meer mogen geloof ik. :') Heb zelf twee jaar langer over mijn studie gedaan. Was ook teveel met andere dingen bezig dan alleen met mijn studie. In de periode van mijn afstuderen had ik daar wel eens last van. Vrienden die er inmiddels al een master hadden aangeplakt en bijna afgerond. Maar ach, voor de rest maakte het mij niet zo heel veel uit.

Nu van plan om alsnog een master te doen, deels omdat ik ook nog geen zin heb in het volwassen leven. Maar moet er ook niet aan denken om op mijn dertigste nog fulltime op zo'n school rond te lopen.
Heb je nu een mastertitel?
1 + 1 = blauw
  † In Memoriam † dinsdag 14 maart 2017 @ 10:00:12 #24
460494 naoomx
pi_169503128
Op kosten van de staat tien jaar studeren en dan nog twee jaar daarna.. Jezus. :r

Als je er vier a vijf jaar over doet en je het niet erg vindt om te settelen voor zessen, omdat je een beetje rustig aan wilt doen, prima. Maar neem anders gewoon een tussenjaar voor/na je studie, of meerdere. Kun je dan lekker feesten.

EDIT: ik had het over studenten in de tijd van studiefinanciering zonder leenstelsel enzo. Nu mag je er wat mij betreft zo lang over doen als je wilt natuurlijk. *O*

[ Bericht 24% gewijzigd door naoomx op 14-03-2017 11:03:14 ]
pi_169503418
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 08:45 schreef Kamina het volgende:

[..]

Heb je nu een mastertitel?
Bachelor. Ik ben nu aan het kijken of ik in aanmerking kom voor een premaster en master of hbo-master.

quote:
12s.gif Op maandag 13 maart 2017 23:58 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Ik denk dat je later alleen maar spijt krijgt dat je die master niet hebt gedaan. Natuurlijk kun je ook later naast je fulltime baan studeren. Dat doe ik nu ook. Maar dat is toch anders dan fulltime studeren.
Klopt, ik ben het sowieso van plan, ik weet alleen nog niet echt in wat voor vorm. Punt is dat ik het laatste jaar al flink aan het werken ben en mijn studentenleventje een beetje is verdoezeld. Ik vind het ergens toch wel fijn om geld op mijn rekening te hebben. Fulltime studeren is toch weer een stapje terug gaan in luxe vermoed ik. :P
  dinsdag 14 maart 2017 @ 10:19:07 #26
456432 Kamina
Tenacious!
pi_169503450
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 10:17 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Bachelor. Ik ben nu aan het kijken of ik in aanmerking kom voor een premaster en master of hbo-master.
Maak het gewoon af, want het schaadt sowieso niet. Ik was zelf een langstudeerder, maar ben hartstikke blij dat ik het heb afgemaakt. Nu heb ik heel leuk werk daardoor.

quote:
[..]

Klopt, ik ben het sowieso van plan, ik weet alleen nog niet echt in wat voor vorm. Punt is dat ik het laatste jaar al flink aan het werken ben en mijn studentenleventje een beetje is verdoezeld. Ik vind het ergens toch wel fijn om geld op mijn rekening te hebben. Fulltime studeren is toch weer een stapje terug gaan in luxe vermoed ik. :P
Zie het als een investering. :)
1 + 1 = blauw
pi_169503467
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 10:19 schreef Kamina het volgende:

[..]

Maak het gewoon af, want het schaadt sowieso niet. Ik was zelf een langstudeerder, maar ben hartstikke blij dat ik het heb afgemaakt. Nu heb ik heel leuk werk daardoor.

[..]

Zie het als een investering. :)
Bedankt! Je hebt wel gelijk. En je kunt het zo studentikoos maken zoals jezelf wilt natuurlijk.
  dinsdag 14 maart 2017 @ 10:22:06 #28
456432 Kamina
Tenacious!
pi_169503497
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 10:20 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Bedankt! Je hebt wel gelijk. En je kunt het zo studentikoos maken zoals jezelf wilt natuurlijk.
Graag gedaan. :) En inderdaad, je kan het zien als een een tijdje brallen en zuipen, of je gaat op een professionele wijze aan je studie. Iets dat extra makkelijk is als je stage moet doen.
1 + 1 = blauw
  dinsdag 14 maart 2017 @ 10:53:17 #29
451005 Grems
Clown World
pi_169503987
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 10:00 schreef naoomx het volgende:
Op kosten van de staat tien jaar studeren en dan nog twee jaar daarna.. Jezus. :r

Als je er vier a vijf jaar over doet en je het niet erg vindt om te settelen voor zessen, omdat je een beetje rustig aan wilt doen, prima. Maar neem anders gewoon een tussenjaar voor/na je studie, of meerdere. Kun je dan lekker feesten.
Daarna mag je nog 50 jaar aftikken als belastingslaaf, niet zo moeilijk doen dus.
  † In Memoriam † dinsdag 14 maart 2017 @ 11:02:14 #30
460494 naoomx
pi_169504154
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 10:53 schreef Grems het volgende:

[..]

Daarna mag je nog 50 jaar aftikken als belastingslaaf, niet zo moeilijk doen dus.
Hm ja, ik had het ook meer over studenten in de tijd van TS. Maargoed, zo zit het nu natuurlijk niet meer. Dus je hebt wel gelijk.

Beetje slechte post was dat. :@
  dinsdag 14 maart 2017 @ 11:05:08 #31
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_169504208
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 10:00 schreef naoomx het volgende:
Op kosten van de staat tien jaar studeren en dan nog twee jaar daarna.. Jezus. :r

Als je er vier a vijf jaar over doet en je het niet erg vindt om te settelen voor zessen, omdat je een beetje rustig aan wilt doen, prima. Maar neem anders gewoon een tussenjaar voor/na je studie, of meerdere. Kun je dan lekker feesten.

EDIT: ik had het over studenten in de tijd van studiefinanciering zonder leenstelsel enzo. Nu mag je er wat mij betreft zo lang over doen als je wilt natuurlijk. *O*
In de tijd van TS ging de geldkraan na zes jaar ook dicht.
The love you take is equal to the love you make.
pi_169506406
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 16:25 schreef oudstudent het volgende:
In reactie op dit verhaal waarop ik niet kan reageren??
R&P / Eeuwig student #2

Hier een ex-eeuwig student.

Ik ben in 1989, op 18-jarige leeftijd, begonnen met studeren en heb die studie uiteindelijk in 2001 kunnen afronden. Toen ik aan mijn studie begon stond de Berlijnse Muur nog fier overeind en Internet was nog toekomstmuziek. :')

Het studeren was enkel een alibi om de bloemetjes eens flink buiten te zetten. Het merendeel van die twaalf jaar stonden dan ook geheel in het teken van feesten, beesten, zuipen en (uit)slapen. Ik heb mij met volle overgave gestort op het verenigingsleven, en ach.. die studie was slechts bijzaak. Doordeweeks liep ik alle feestjes af om door te gaan tot diep in de nacht. Niet zelden werd ik dan ook wakker om een uurtje of 4 of 5 's middags, om vervolgens brak de hele nacht televisie te kijken, zuipen en een beetje te lummelen tot weer het volgende feestje zich aandiende. Dit heb ik vele jaren kunnen volhouden.

Uiteindelijk begon dit vrije leven me toch wel een beetje op te breken... Afgezien van het feit dat ik op de uni qua leeftijd een soort bezienswaardigheid begon te worden. Men beschouwde mij als een mastodont. :') De jonge garde studenten keken me vaak meewarig aan als ik weer eens brak de collegezaal kwam binnen waggelen. Ook het feit dat studiegenoten en huisgenoten inmiddels rond de 20 waren (en ik bijna dertiger) werd op den duur een vrij pijnlijk gegeven. Het roer ging dan ook volledig om en ik heb de studie in sneltreinvaart voltooid.

Terugkijkend heb ik nergens spijt van; het vrije en onbezonnen studentenleven was geweldig. Medelijden voel ik voor types die in vier jaar hun studie doen en al op hun 21e settelen voor een huisje,boompje,beestje-bestaan.

Tot slot ben ik razend nieuwsgierig hoe het Appelboom1983 is vergaan! :)
Laat mij raden, Nederlands Recht gestudeerd?
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_169511841
Ik zal uiteindelijk ongeveer 7 jaar gestudeerd hebben. Dan vind ik het ook wel genoeg geweest trouwens, tijd voor iets nieuws.
pi_169542056
Hier ook eeuwig student. Nu even doorbikkelen om het af te maken. Daarna het echte leven. Wat ik deels al ken, omdat ik ook al tig keer gestopt ben en al gewerkt heb.

Moet wel zeggen dat dat werkende leven helpt met mijn discipline. Het scheelt een stuk om niet meer in een studentenflat te zitten, maar in een gewoon huis, met een fulltime werkende partner. Elke dag om half negen achter de studie, ik heb het ritme al helemaal te pakken.

Heb ook niet het idee dat ik helemaal geen leven heb, wat nog wel eens voorkomt als mensen van het studentenritme overschakelen van negen-tot-vijf. Niet elke dag bier meer, geen hele nachten doorhalen. Gezellige avondjes zijn nu echt avondjes. Geen hele nachten meer doorhalen. Drie wijntjes in plaats van vijftien bier. Maar het voelt nog steeds net zo gezellig.

Heb een mooie tijd gehad, maar achteraf denk ik ook wel dat ik stil stond. Die mooie 'vormende' periode had ook vijf jaar korter kunnen zijn, zullen we maar zeggen.

[ Bericht 11% gewijzigd door TripleSec op 15-03-2017 19:17:38 ]
pi_169584354
Wel opvallend dat mensen die lang over een universitaire studie gedaan hebben, daarop worden aangekeken. Of in ieder geval als iets negatiefs zien. Ik heb zelf 5 jaar mbo gedaan en 4 jaar hbo. Wel 3 studies waarvan 2 afgemaakt, maar het is in totaal toch 9 jaar waarvan 7 jaar studiefinanciering.
ROBODEMONS..................|:(
pi_169599234
Ik studeer over een half jaar hopelijk af en heb er dan 7 studentenjaren op zitten, wat in mijn geval een vertraging van 3 jaar is. Heb er veel naast gedaan en ben van mening dat je niet te snel moet willen. Werken kan je je hele leven nog, en er valt zoveel meer uit het studentenleven te halen als je je ontwikkelt.

12 jaar is natuurlijk wel extreem. Ik ken iemand van 30 die een jaar geleden is afgestudeerd (bijna 10 jaar over 1 studie gedaan en het was geen lastige studie) en nauwelijks werkervaring heeft. Dat moet je ook niet willen denk ik.

Dus een mooie middenweg tussen nominaal studeren en een echte eeuwige student die er 12 jaar over doet lijkt mij een mooi streven. ;)
pi_169757967
12 jaar studeren. _O_

TS. _O_
pi_169772156
Je IQ toen je begon met studeren: 120
Je IQ toen je afstudeerde: 90
Puntjes.
pi_169774288
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 19:48 schreef Pg_up het volgende:
Je IQ toen je begon met studeren: 120
Je IQ toen je afstudeerde: 90
Maar wel een sixpack fust :D
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_169780097
Wat is dit toch een goeie post.

quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2008 17:23 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Jawel, als je slim bent, gedreven bent en creatief of kritisch bent dan kom je daar op de universiteit niet snel mee aan je trekken. Als je een diploma wilt kun je gewoon het beste je kalm de stof laten voorkauwen op een college om die te reproduceren op het tentamen. De universiteit bereidt studenten ook vooral voor op hun eerste werkgever, niet op het echte professionele succes. Maar veel mensen die echt wat in hun mars hebben worden daar vaak doodongelukkig van, in wezen niet anders als kleine kinderen die een klas moeten overslaan omdat ze anders onhandelbaar worden. Als je echt wat wilt en kan met je hersens dan is een grote studie op de universiteit voor het grootste gedeelte gewoon niet interessant maar heel irritant. En voor mijn generatie (begin jaren 90) ook niet wat ze zich ervan voorgesteld hadden.

Inhoudelijk is de motivatie dan al snel weg, discipline hebben ze nooit nodig gehad op school en nu ook niet, en als ze dan ook nog sociaal zijn, ook niet onbelangrijk voor professioneel succes later, gloren er allerlei verleidingen. Zo iemand heeft na een paar maanden zijn studie al gedegradeerd tot een bijzaak in zijn leven waarvan het hooguit geinig is om te kijken met hoe weinig tijd je nog een vak kan halen, het zal immers niet zelden een eigenwijs iemand betreffen. Dan ben je zo iemand als 'goede student' eigenlijk al kwijt lang voordat de inhoudelijk leukere dingen van de studie beginnen. Dan heb je ze die op zoek gaan naar de studie die ze inhoudelijk wel bevredigend vinden, maar zo makkelijk is dat niet en als je twee of drie keert bent geswitched wordt je niet alsnog een snelle afstudeerder. Je hebt ze die het heel zakelijk gaan benaderen als uitsluitend een trucje doen voor het papiertje maar wel goed in de gaten houden wat nodig is, die zijn dan ook redelijk vlot klaar, en je hebt degenen die zich in wezen mentaal afgekeerd hebben van de studie maar zo blijven doormodderen, en dan kan het een lang verhaal worden, als het al afloopt met een diploma.

Mensen die wat minder in hun mars hebben of wat minder willen zijn daar vaak veel makkelijker in: De professor zegt het, dus is het zo, het stond allemaal al in het boek maar dankzij dit college weet ik tenminste hoe het tentamen eruit zal zien. Die beginnen vaak ook al met een andere houding: Zou ik het kunnen halen? Het is belangrijk dat ik goede cijfers haal, als ik achterstand oploop haal ik dat nooit meer in, netjes de stof bijhouden, goed plannen en gedisciplineerd werken, zoals op school. Die mensen veilig naar de arbeidsmarkt leiden, dat is waar de universiteit goed in is. De universiteit is heel slecht in het ontplooien van nieuwsgierige, leergierige, ambitieuze talenten, op wat kleine studies na.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_169780504
quote:
1s.gif Op maandag 13 maart 2017 17:15 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Als je vroeger je studie niet afmaakte, faalde je net zo goed. Dan was je een gesjeesde student.
Maar vroeger kon je gewoon lekker ingeschreven blijven staan, was je student en zat het wel goed. Nu ben je de grootste uitvreter die er rondloopt als je het niet binnen 4 jaar afrondt.
  zaterdag 25 maart 2017 @ 23:24:39 #42
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_169780870
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 23:14 schreef AnanYaw het volgende:

[..]

Maar vroeger kon je gewoon lekker ingeschreven blijven staan, was je student en zat het wel goed. Nu ben je de grootste uitvreter die er rondloopt als je het niet binnen 4 jaar afrondt.
Nee? De studiefinanciering was toen ook eindig. En om ingeschreven te blijven staan moest je gewoon collegegeld ophoesten.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 25 maart 2017 @ 23:27:21 #43
456432 Kamina
Tenacious!
pi_169780936
quote:
15s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 23:03 schreef Puntenjager het volgende:
Wat is dit toch een goeie post.

[..]

Het valt al met de bewering dat universiteiten voorbereiden op werken; niet voor niets moeten universiteiten dat juist meer gaan stimuleren, na oproepen vanuit de studentenpopulatie.
1 + 1 = blauw
pi_169787475
quote:
15s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 23:03 schreef Puntenjager het volgende:
Wat is dit toch een goeie post.

[..]

Niet herkenbaar.

De meeste studies leiden sowieso niet op voor een reguliere baan, maar voor wetenschappelijk onderzoeker.

Degene met hersens die discussiëren vaak met een prof (na het college), en socialiseren ook met zo iemand. Uiteindelijk levert dat ze een student-assistent schap op.

Meestal beginnen ze dan een onderzoek nog tijdens de studie en gaan hier op promoveren. Aanname voor een AIO schap is eigenlijk een formaliteit en een verlenging van hun student-assistentschap. Na promotie blijven ze dan hangen als universitair docent. Degene die er echt zin in hebben en fanatiek onderzoeken opzetten nemen dan na tien jaar een hoogleraarstoel aan.

Een deel heeft na promotie het gezien en gaat alsnog een gewone baan aan nemen.

Er zijn maar een paar universitaire studies die opleiden tot een beroep: geneeskunde (arts) en rechten (jurist). Psychologie, theologie en pedagogiek leiden je ook op tot wetenschapper, de post-doc opleidingen leiden je pas op tot bv ggz-psycholoog.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_169787583
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 23:24 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nee? De studiefinanciering was toen ook eindig. En om ingeschreven te blijven staan moest je gewoon collegegeld ophoesten.
Ik heb het over de opvatting ervan onder de bevolking (en in de politiek). Dat je geld moest betalen moge duidelijk zijn (al betaal je nu natuurlijk meer), maar het was veel meer geaccepteerd om een langstudeerder te zijn.
pi_169787652
quote:
10s.gif Op zondag 26 maart 2017 11:52 schreef Godshand het volgende:

[..]

Niet herkenbaar.

De meeste studies leiden sowieso niet op voor een reguliere baan, maar voor wetenschappelijk onderzoeker.

Degene met hersens die discussiëren vaak met een prof (na het college), en socialiseren ook met zo iemand. Uiteindelijk levert dat ze een student-assistent schap op.

Meestal beginnen ze dan een onderzoek nog tijdens de studie en gaan hier op promoveren. Aanname voor een AIO schap is eigenlijk een formaliteit en een verlenging van hun student-assistentschap. Na promotie blijven ze dan hangen als universitair docent. Degene die er echt zin in hebben en fanatiek onderzoeken opzetten nemen dan na tien jaar een hoogleraarstoel aan.

Een deel heeft na promotie het gezien en gaat alsnog een gewone baan aan nemen.

Er zijn maar een paar universitaire studies die opleiden tot een beroep: geneeskunde (arts) en rechten (jurist). Psychologie, theologie en pedagogiek leiden je ook op tot wetenschapper, de post-doc opleidingen leiden je pas op tot bv ggz-psycholoog.
Dit. De nadruk ligt op wetenschap, de specialisatie komt pas later.
pi_169794490
De waarheid ligt wat mij betreft toch een stuk meer in het midden. Universiteiten worden bijvoorbeeld gedwongen om kwantitatief steeds meer te onderbouwen hoe hun studies aansluiten op de arbeidsmarkt.

Met een MSc ben je m.i. nog geen wetenschapper, althans niet in staat zelfstandig in staat wetenschappelijk onderzoek te doen. Het aantal wetenschappelijke artikelen geschreven door mensen die niet in een promotietraject zitten of al gepromoveerd zijn is relatief heel laag. Ik ken tig mensen in de alfa-hoek die wel wilden promoveren (al was het maar om een baan te hebben voor een aantal jaren), maar die simpelweg niet aan de vereisten voor het traject voldeden. In de basis wel goed genoeg voor een MSc, maar niet voor een Phd. Bij bepaalde bètastudies is die verhouding anders, daar word je soms met vlag en wimpel binnengehaald als je door wil voor je dr. titel.
pi_169803192
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 17:51 schreef Harmankardon het volgende:
De waarheid ligt wat mij betreft toch een stuk meer in het midden. Universiteiten worden bijvoorbeeld gedwongen om kwantitatief steeds meer te onderbouwen hoe hun studies aansluiten op de arbeidsmarkt.

Ja, helaas door deze kortzichtige VVD kabinetten wel.

Terwijl een ander kortzichtig land, het wat fundamentele wetenschap het wel allemaal voor elkaar heeft (de universiteiten in de Verenigde Staten bieden allemaal vakken als Physics, Astronomy, Mathematics, Chemistry en Philosophy aan. Sterker nog, een filosofie titel maakt je in de US of A heel geliefd bij bedrijven, terwijl werkgevers hier beginnen te proesten :') (.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_169804620
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 22:46 schreef Godshand het volgende:

[..]

Ja, helaas door deze kortzichtige VVD kabinetten wel.

Terwijl een ander kortzichtig land, het wat fundamentele wetenschap het wel allemaal voor elkaar heeft (de universiteiten in de Verenigde Staten bieden allemaal vakken als Physics, Astronomy, Mathematics, Chemistry en Philosophy aan. Sterker nog, een filosofie titel maakt je in de US of A heel geliefd bij bedrijven, terwijl werkgevers hier beginnen te proesten :') (.
Ja, een filosofietitel maakt je in de VS heel erg geliefd.

Proest.
pi_169872834
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 17:51 schreef Harmankardon het volgende:
In de basis wel goed genoeg voor een MSc, maar niet voor een Phd. Bij bepaalde bètastudies is die verhouding anders, daar word je soms met vlag en wimpel binnengehaald als je door wil voor je dr. titel.
Inderdaad. Bij mij op de alfa faculteit is een PhD alleen iets voor de absolute toppers. Die mogen zich dan in de handjes knijpen dat ze het voorrecht genieten om zich 60+ uur per week af te beulen voor de faculteit. Want dat wordt dan van ze verwacht.

Bij mijn betavrienden lijken de PhD wel bij een pakje boter weggegeven te worden. Hey, zin in PhD? Ach ja, waarom ook niet hé? Om vervolgens 4 jaar een beetje chill koffie te leuten met de B-keuze van het bedrijfsleven.
pi_169883463
quote:
5s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 13:14 schreef Godshand het volgende:

[..]

Laat mij raden, Nederlands Recht gestudeerd?
Ik gok op wiskunde.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_169884609
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 22:02 schreef TripleSec het volgende:

[..]

Inderdaad. Bij mij op de alfa faculteit is een PhD alleen iets voor de absolute toppers. Die mogen zich dan in de handjes knijpen dat ze het voorrecht genieten om zich 60+ uur per week af te beulen voor de faculteit. Want dat wordt dan van ze verwacht.

Bij mijn betavrienden lijken de PhD wel bij een pakje boter weggegeven te worden. Hey, zin in PhD? Ach ja, waarom ook niet hé? Om vervolgens 4 jaar een beetje chill koffie te leuten met de B-keuze van het bedrijfsleven.
The fuck lul jij nou? Bij de groep waarbij ik zit is het gewoon keihard doorwerken voor de PhD'ers hoor. Ze zeggen heel leuk dat je maar 40 uur per week hoort te werken, maar denk dat de meest daadwerkelijk 50 a 60 uur per week halen. Even nachtje doormeten, paar uurtjes in het weekend labwerk, assisteren bij vakken, zelf nog vakken volgen, thuis nog even een thesis van een student nakijken, etc. Luieren is er niet bij.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_169884936
quote:
7s.gif Op donderdag 30 maart 2017 13:57 schreef Rezania het volgende:

[..]

The fuck lul jij nou? Bij de groep waarbij ik zit is het gewoon keihard doorwerken voor de PhD'ers hoor. Ze zeggen heel leuk dat je maar 40 uur per week hoort te werken, maar denk dat de meest daadwerkelijk 50 a 60 uur per week halen. Even nachtje doormeten, paar uurtjes in het weekend labwerk, assisteren bij vakken, zelf nog vakken volgen, thuis nog even een thesis van een student nakijken, etc. Luieren is er niet bij.
Dat je nog tijd hebt om te FOK!ken joh
Moeten zij weten
pi_169885673
quote:
7s.gif Op donderdag 30 maart 2017 14:16 schreef H0D3NPYL het volgende:

[..]

Dat je nog tijd hebt om te FOK!ken joh
Ik ben een bachelorstudent binnen de groep.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 30 maart 2017 @ 15:37:50 #55
414785 sirdanilot
pi_169886297
Ik ben ook een eeuwig student, ben nu al 7 jaar bezig.

Maar goed, mn bachelor heb ik wel al, maar de master is gewoon een stukje lastiger. Nominale duur van bachelor + mijn research master is 5 jaar, dus ik zit 2 jaartjes over tijd. Maar ik heb ook wel extra dingen gedaan, niet alleen maar gefeest ;)
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_169886404
Als student in Nederland zit je in de unieke situatie dat je én veel vrije tijd hebt én makkelijk aan geld kunt komen (vanwege lenen tegen 0% rente en afbetalen in 35 jaar).

Dus je kunt maximaal lenen en maximaal genieten van je vrije tijd, dan heb je zo de beste jaren van je leven.
pi_169887878
Ben nog aan het twijfelen waar ik mijn bachelor ga doen, in Schotland of Utrecht. Maar pff heb echt geen zin in het werkleven. :'( En ik krijg ook nog geeneens een studiebeurs. ;(

Lijkt mij best tof 7 jaar lang gratis studeren.
pi_169887903
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2017 17:13 schreef 6star6lord6 het volgende:
Ben nog aan het twijfelen waar ik mijn bachelor ga doen, in Schotland of Utrecht. Maar pff heb echt geen zin in het werkleven. :'( En ik krijg ook nog geeneens een studiebeurs. ;(

Lijkt mij best tof 7 jaar lang gratis studeren.
Gratis was het sowieso nooit.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_169887967
quote:
1s.gif Op donderdag 30 maart 2017 17:14 schreef Rezania het volgende:

[..]

Gratis was het sowieso nooit.
Moest je een studiebeurs terug betalen dan? :D
pi_169888005
quote:
1s.gif Op donderdag 30 maart 2017 17:16 schreef 6star6lord6 het volgende:

[..]

Moest je een studiebeurs terug betalen dan? :D
Nee, maar daar kon je nooit van leven EN je studiekosten mee betalen.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_169888035
quote:
1s.gif Op donderdag 30 maart 2017 17:18 schreef Rezania het volgende:

[..]

Nee, maar daar kon je nooit van leven EN je studiekosten mee betalen.
Nee maar als nog kreeg je toen meer geld.
pi_169889110
quote:
7s.gif Op donderdag 30 maart 2017 13:57 schreef Rezania het volgende:

[..]

The fuck lul jij nou? Bij de groep waarbij ik zit is het gewoon keihard doorwerken voor de PhD'ers hoor. Ze zeggen heel leuk dat je maar 40 uur per week hoort te werken, maar denk dat de meest daadwerkelijk 50 a 60 uur per week halen. Even nachtje doormeten, paar uurtjes in het weekend labwerk, assisteren bij vakken, zelf nog vakken volgen, thuis nog even een thesis van een student nakijken, etc. Luieren is er niet bij.
Okay, jouw ervaring. Ik hoor weer andere dingen. Kan uiteraard zijn dat diegene een beetje aan het opscheppen is, maar zo schat ik m niet in ;)
pi_169889467
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2017 18:07 schreef TripleSec het volgende:

[..]

Okay, jouw ervaring. Ik hoor weer andere dingen. Kan uiteraard zijn dat diegene een beetje aan het opscheppen is, maar zo schat ik m niet in ;)
Verschilt vooral heel erg per groep denk ik, hoewel de PhD posities in de bètawereld wel makkelijker zijn te bemachtigen door schaarste ja.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 30 maart 2017 @ 18:34:58 #64
414785 sirdanilot
pi_169889675
quote:
1s.gif Op donderdag 30 maart 2017 17:20 schreef 6star6lord6 het volgende:

[..]

Nee maar als nog kreeg je toen meer geld.
Tsja, dat kan zijn, maar je moet je echt nu nog geen zorgen gaan maken over het terugbetalen hoor. Je betaalt pas terug vanaf dat je een goed salaris verdient, en dan ook nog niet een heel groot percentage van je maandinkomen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_169889900
quote:
1s.gif Op donderdag 30 maart 2017 17:20 schreef 6star6lord6 het volgende:

[..]

Nee maar als nog kreeg je toen meer geld.
Tsja, als thuiswonende kreeg je slechts 100 euro per maand gratis en als uitwonende 280 euro per maand gratis. Daar kun je dus niet eens je huur van betalen.

Maar de voorwaarden voor lenen bij DUO zijn extreem gunstig dus het verbaast me dat niet alle studenten de geldkraan helemaal open zetten. Je kunt in een paar minuten de geldkraan openzetten en na een half jaar sparen heb je genoeg geld voor zo goed als alle leuke dingen die je wilt doen...
pi_169920089
Onderwijs is erop gericht dat werknemers over de juiste talenten en bekwaamheden beschikken. Hier leren ze enerzijds knowhow, praktische technieken die ze kunnen gebruiken tijdens hun latere werk, en anderzijds ook een gedragscode en discipline. Dit gaat gepaard met ideologische onderwerping.

De langstudeerder verwerpt deze ideologie.
pi_169921814
Dus jezelf langer onderwerpen aan een ideologie staat gelijk aan deze ideologie verwerpen :?
pi_169955575
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 06:06 schreef Mainport het volgende:
Onderwijs is erop gericht dat werknemers over de juiste talenten en bekwaamheden beschikken. Hier leren ze enerzijds knowhow, praktische technieken die ze kunnen gebruiken tijdens hun latere werk, en anderzijds ook een gedragscode en discipline. Dit gaat gepaard met ideologische onderwerping.

De langstudeerder verwerpt deze ideologie.
Dat vetgedrukte leer je echt niet op studie hoor. Althans niet als je alleen colleges volgt. Discipline moet je toch ook echt jezelf aanleren, genoeg studenten gezien die dat niet hadden. Overigens geldt dat lang niet voor alle langstudeerders, er zijn zo veel redenen waarom iemand langer over een studie kan doen.
pi_169961399
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 06:06 schreef Mainport het volgende:
Onderwijs is erop gericht dat werknemers over de juiste talenten en bekwaamheden beschikken. Hier leren ze enerzijds knowhow, praktische technieken die ze kunnen gebruiken tijdens hun latere werk, en anderzijds ook een gedragscode en discipline. Dit gaat gepaard met ideologische onderwerping.

De langstudeerder verwerpt deze ideologie.
Dit klinkt als iemand die in het universitaire niet thuis is.
pi_169961450
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 06:06 schreef Mainport het volgende:
Onderwijs is erop gericht dat werknemers over de juiste talenten en bekwaamheden beschikken. Hier leren ze enerzijds knowhow, praktische technieken die ze kunnen gebruiken tijdens hun latere werk, en anderzijds ook een gedragscode en discipline. Dit gaat gepaard met ideologische onderwerping.

De langstudeerder verwerpt deze ideologie.
Ja, op het hbo.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_169962313
Ik zie dat jullie niet bekend zijn met Althusser of enige vorm van wetenschapskritiek.

In naam is de taakstelling van een universiteit academische vorming. In de realiteit is een diploma bedoeld als toegangsbewijs voor de betere baantjes-carrousel. Qua ideologische onderworpenheid vermoed ik dat jullie allemaal apologeten zijn van de prestatiesamenleving.
pi_169962661
De langstudeerder is het legitiem effect van een verziekt onderwijssysteem, dat gelijk een legbatterij plofstudenten in vier jaar tijd moet klaarstomen voor de arbeidsmarkt.
  maandag 3 april 2017 @ 06:02:26 #73
456432 Kamina
Tenacious!
pi_169963674
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 00:01 schreef Mainport het volgende:
De langstudeerder is het legitiem effect van een verziekt onderwijssysteem, dat gelijk een legbatterij plofstudenten in vier jaar tijd moet klaarstomen voor de arbeidsmarkt.
Dus een onderwijssysteem dat zich richt op afstuderen in 4 jaar is de oorzaak van afstuderen in 10 jaar?
1 + 1 = blauw
pi_169964383
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2017 23:30 schreef Mainport het volgende:
Ik zie dat jullie niet bekend zijn met Althusser of enige vorm van wetenschapskritiek.

In naam is de taakstelling van een universiteit academische vorming. In de realiteit is een diploma bedoeld als toegangsbewijs voor de betere baantjes-carrousel. Qua ideologische onderworpenheid vermoed ik dat jullie allemaal apologeten zijn van de prestatiesamenleving.
Hallo Thierry.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_169964391
- dubbel -
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_169964411
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 00:01 schreef Mainport het volgende:
De langstudeerder is het legitiem effect van een verziekt onderwijssysteem, dat gelijk een legbatterij plofstudenten in vier jaar tijd moet klaarstomen voor de arbeidsmarkt.
Het rendementsdenken, waarbij nominaal afstuderen belangrijker is dan je profileren naast je studie, wordt steeds belangrijker. Ja, dat ben ik met je eens. Of de langstudeerder daar een gevolg van is zou ik echter niet durven stellen. Juist doordat er meer druk is om nominaal af te studeren bieden opleidingen steeds meer hulpmiddelen aan waardoor steeds minder mensen achterblijven na hun BSA te halen.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_169970512
quote:
10s.gif Op maandag 3 april 2017 08:56 schreef Rezania het volgende:

[..]

Hallo Thierry.
Haha, mp Thierry noemen.
pi_170101522
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 22:02 schreef TripleSec het volgende:

[..]

Inderdaad. Bij mij op de alfa faculteit is een PhD alleen iets voor de absolute toppers. Die mogen zich dan in de handjes knijpen dat ze het voorrecht genieten om zich 60+ uur per week af te beulen voor de faculteit. Want dat wordt dan van ze verwacht.

Bij mijn betavrienden lijken de PhD wel bij een pakje boter weggegeven te worden. Hey, zin in PhD? Ach ja, waarom ook niet hé? Om vervolgens 4 jaar een beetje chill koffie te leuten met de B-keuze van het bedrijfsleven.
Euh, nee. :')
-
pi_170121240
Ik studeer op mijn 29ste af (master). Heb wel enkele jaren werkervaring opgedaan tussen HBO en Pre-Master/master. Heb dan in totaal 7 jaar gestudeerd (5 jaar hbo, 1 jaar Pre-Msc en 1 jaar Msc).

Ik vind het altijd grappig als mensen zeggen dat ze op mijn leeftijd al een huis hadden gekocht. Je hebt helemaal geen huis gekocht, je hebt een hypotheek genomen ;).

[ Bericht 4% gewijzigd door Desmosedici op 10-04-2017 01:32:14 ]
  zaterdag 15 april 2017 @ 05:27:32 #80
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_170231746
quote:
7s.gif Op donderdag 30 maart 2017 13:57 schreef Rezania het volgende:

[..]

The fuck lul jij nou? Bij de groep waarbij ik zit is het gewoon keihard doorwerken voor de PhD'ers hoor. Ze zeggen heel leuk dat je maar 40 uur per week hoort te werken, maar denk dat de meest daadwerkelijk 50 a 60 uur per week halen. Even nachtje doormeten, paar uurtjes in het weekend labwerk, assisteren bij vakken, zelf nog vakken volgen, thuis nog even een thesis van een student nakijken, etc. Luieren is er niet bij.
Je klinkt als een docent. Die moeten ook zo hard werken en hebben het ook zo zwaar.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  zaterdag 15 april 2017 @ 06:32:15 #81
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_170231773
Toen ik ging studeren in 1989 was de studieduur in theorie 4 jaar (1 jaar propjes, 3 jaar docjes). Kort daarvoor had de studie officieel 5 jaar geduurd en de faculteit kon dat nog niet handelen, dus al bij de kennismakingsdagen werd gezegd "reken er maar op dat je er 6 jaar over doet". Wie niet achterliep door ziekte of laag iq haalde het maximum uit de 6 jaar stufi door nog een periode met een Erasmus-beurs in het buitenland te lummelenstuderen, waardoor er vrijwel niemand was die in 4 jaar afstudeerde. Stage deed bijna niemand, dat was meer iets voor het hbo (waren ondanks het lage aantal liefhebbers toch veel te weinig stageplaatsen).
Na 6 jaar ging de geldkraan van stufi dicht, maar wie rijke ouders had had daar geen last van. Armere studenten konden een speciale lening bij de vsb afsluiten voor een extra jaar.
Dat was de eerste generatie met de ov-studentenkaart, die gratis was en altijd geldig. Prestatiebeurs etc kenden we toen niet. Omdat je ouders meestal een deel van je inkomen moesten ophoesten, zaten zij je achter de broek om toch maar binnen de tijd af te studeren, de universiteit kon het niet schelen hoe lang je bleef.
Heb de tijd vooral gebruikt om breder en dieper onderzoek te doen dan strict noodzakelijk was.
  zaterdag 15 april 2017 @ 06:35:40 #82
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_170231776
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 01:26 schreef Desmosedici het volgende:
Ik vind het altijd grappig als mensen zeggen dat ze op mijn leeftijd al een huis hadden gekocht. Je hebt helemaal geen huis gekocht, je hebt een hypotheek genomen ;).
Lening genomen, hypotheek (=onderpand) gegeven.
pi_170232201
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 april 2017 05:27 schreef fathank het volgende:

[..]

Je klinkt als een docent. Die moeten ook zo hard werken en hebben het ook zo zwaar.
Ja, maar ik ben student, geen PhD'er. Ik zie hoe enorm veel werk en stress het voor hun is. Schoolvakanties doen ze trouwens niet aan, dus daar gaat je vergelijking.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_170232423
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2017 06:35 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Lening genomen, hypotheek (=onderpand) gegeven.
Netjes. Klopt, zo is inderdaad de formele definitie van hypotheek, maar bijna niemand weet dit. Meeste mensen zeggen dat ze een hypotheek 'nemen' (terwijl de bank de hypotheek neemt) en dat is in de loop der tijd ook maar toegevoegd als tweede correcte taaloptie. :P Had toevallig recent een heel kort artikeltje gelezen over hoe dit woord in de taal wordt gebruikt. Jij misschien ook?

Sorry voor off-topic Samzz.
  zaterdag 15 april 2017 @ 16:40:40 #85
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_170240184
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 april 2017 08:47 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ja, maar ik ben student, geen PhD'er. Ik zie hoe enorm veel werk en stress het voor hun is. Schoolvakanties doen ze trouwens niet aan, dus daar gaat je vergelijking.
Mijn vergelijking was niet gebaseerd op vakanties maar op gemiep over werkdruk.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_170241711
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2017 16:40 schreef fathank het volgende:

[..]

Mijn vergelijking was niet gebaseerd op vakanties maar op gemiep over werkdruk.
Dan neem je weer de aanname dat er wordt gemiept. Ik heb het enkel over mijn observatie.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  zaterdag 15 april 2017 @ 18:38:43 #87
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_170242891
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2017 17:45 schreef Rezania het volgende:

[..]

Dan neem je weer de aanname dat er wordt gemiept. Ik heb het enkel over mijn observatie.
Daarom ben je ook gelijk zo op je tenen getrapt. 'Wat lul jij nou bij ons moeten ze echt superhard werken hoor'
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_170244285
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2017 18:38 schreef fathank het volgende:

[..]

Daarom ben je ook gelijk zo op je tenen getrapt. 'Wat lul jij nou bij ons moeten ze echt superhard werken hoor'
Als je verder leest vindt je ook nuance. Maar blijkbaar ben je enkel opzoek naar conflict, groetjes dan.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_170248394
Ik was een langstudeerder en heb er wel in bepaalde mate spijt van. De tijd was leuk maar heb het te lang laten doorgaan. Ik vind zelf dat ze mensen die bijvoorbeeld meer dan 2 jaar erover doen dan normaal wel strenger mogen benaderen. Als ik meer sturing had gehad was het ook niet zover gekomen. Bij mij is het helemaal goed gekomen maar ik ben wel van mening dat de overheid meer moet ingrijpen om mensen zoals mij tegen zichzelf te beschermen wat dit betreft.
Fylax is op televisie geweest
pi_170249273
PhDers krijgen betaald voor hun werk, terwijl studenten moeten betalen om te mogen studeren. Is wel een groot verschil.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')