abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_169481609
Hallo allemaal.

Van de week krijgen wij de sleutel van onze nieuwbouwwoning.Alles leuk en wel, maar ik zit nog met een probleem buiten. Onze tuin (ca 150m2) bestaat uit een dikke laag klei (ca 2meter, rivierengebied...). Nu hebben wij de bovenste 30cm laten afgraven, en de plek waar we een oprit willen maken al gebroken puin in gereden. Nu was ik van plan een paar gaten te maken, grind in te storten en dan af te dekken met worteldoek of iets dergelijks, zodat de klei niet tussen de grind gaat fietsen en het een goede watervanger blijft. Ik vroeg me alleen een paar dingen af... Hoe groot moet zo'n gat dan zijn, en moet die tot op de zandlaag komen? Als ik 'm een halve meter diep maak blijft het water natuurlijk nog in de klei staan, of zou het daarin wel weglopen? En vervolgens, hoeveel van die gaten heb ik dan nodig?

Of kan ik toch beter drainageslangen leggen op de plekken waar we terras / gras willen maken? Probleem hierbij blijft dat de afvoer van het water dan nergens heen kan (alleen HWA aan voorzijde van het huis..).

Of heeft iemand anders goede ideeën / tips?
pi_169481984
Dat idee van die grindputten lijkt me wel aardig, maar wel tot in het zand boren. Intuïtief zou ik elke 0,5 meter een gat boren met zo'n grondboor, diameter 10 a 15 cm o.i.d.?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169482546
Om de halve meter zijn wel heul veul gaten.. En 't probleem van een grondboor is dat die veelal maar 1.5m zijn. Ik zit dan nog steeds in de klei :(. Ik verwacht dan ook dat 't niet superoptimaal is om 't tot boven de zandlaag te boren. Om nou een bedrijf met zo'n grote gaten boor machine te laten komen lijkt me ook weer zoiets.
pi_169482789
mijn ervaring in kleigrond: boren tot een waterdoorlatende laag of drainage aanleggen wat ook ergens zijn water kwijt kan (HWA, sloot, etc)

het water moet weg kunnen anders heeft het echt geen nut
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_169482836
quote:
3s.gif Op maandag 13 maart 2017 14:06 schreef boerjanssen1 het volgende:
Om de halve meter zijn wel heul veul gaten.. En 't probleem van een grondboor is dat die veelal maar 1.5m zijn. Ik zit dan nog steeds in de klei :(. Ik verwacht dan ook dat 't niet superoptimaal is om 't tot boven de zandlaag te boren. Om nou een bedrijf met zo'n grote gaten boor machine te laten komen lijkt me ook weer zoiets.
ik kom zelf uit zeeland en hier (of in ieder geval bij ons in de achtertuin) loopt de klei-laag zels door tot onder het grondwaterniveau (paar honderd meter van de zee af).

wij hebben ook wat gaten gemaakt met grondboor en gevuld met grind.
Dit helpt wel maar zodra het hevig begint te regenen komen er toch plassen.

ik zou (met de kennis van nu) aanraden om zoiezo (ook) drainage-slangen te leggen.
eventueel direct op riool aansluiten (bij ons is er toch geen gescheiden afvoer :+ )
Echte mannen eten geen honing...
die kauwen op bijen!
  maandag 13 maart 2017 @ 18:08:45 #6
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_169487457
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 13:30 schreef boerjanssen1 het volgende:
Hoe groot moet zo'n gat dan zijn, en moet die tot op de zandlaag komen? Als ik 'm een halve meter diep maak blijft het water natuurlijk nog in de klei staan, of zou het daarin wel weglopen? En vervolgens, hoeveel van die gaten heb ik dan nodig?

Of kan ik toch beter drainageslangen leggen op de plekken waar we terras / gras willen maken? Probleem hierbij blijft dat de afvoer van het water dan nergens heen kan (alleen HWA aan voorzijde van het huis..).
Soberzo doorboren tot in een zandlaag, anders ben je alleen maar een minivijver aan het maken. drainage aansluiten op je grindput. Mijn ervaring is dat een put van 50x50cm een hoop water kan verorberen, maar dat is denk ik ook afhankelijk van hoeveel water de zandlaag weer kan afvoeren.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_169494967
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 18:08 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Soberzo doorboren tot in een zandlaag, anders ben je alleen maar een minivijver aan het maken. drainage aansluiten op je grindput. Mijn ervaring is dat een put van 50x50cm een hoop water kan verorberen, maar dat is denk ik ook afhankelijk van hoeveel water de zandlaag weer kan afvoeren.
Idd wat ik al wel dacht. Hopelijk kan ik n gat graven en daarin met een handboog tot de zandbak komen. Enig idee aan war voor hoeveelheid gaten ik moet denken?
  maandag 13 maart 2017 @ 22:52:03 #8
439910 NotToBe
Shakespeare
pi_169497384
quote:
3s.gif Op maandag 13 maart 2017 14:06 schreef boerjanssen1 het volgende:
Om de halve meter zijn wel heul veul gaten.. En 't probleem van een grondboor is dat die veelal maar 1.5m zijn. Ik zit dan nog steeds in de klei :(. Ik verwacht dan ook dat 't niet superoptimaal is om 't tot boven de zandlaag te boren. Om nou een bedrijf met zo'n grote gaten boor machine te laten komen lijkt me ook weer zoiets.
Motorgrondboor huren met verlengstukken.
pi_169501938
quote:
3s.gif Op maandag 13 maart 2017 21:37 schreef boerjanssen1 het volgende:
Idd wat ik al wel dacht. Hopelijk kan ik n gat graven en daarin met een handboog tot de zandbak komen. Enig idee aan war voor hoeveelheid gaten ik moet denken?
Combinatie van beide methoden is dus één grindput met flinke diameter, en de drainageslangen daar naartoe leiden. Vergt wel een zandlaag en de slangen door je bovenlaag
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169501990
quote:
1s.gif Op maandag 13 maart 2017 22:52 schreef NotToBe het volgende:

[..]

Motorgrondboor huren met verlengstukken.
Met zo'n verlengstuk, kun je de klei dan nog makkelijk lossen? Ik kan me voorstellen dat 't aan de schroef blijft plakken en je telkens dat hele gevaarte uit 't gat moet hijsen?
pi_169503157
quote:
3s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 08:16 schreef boerjanssen1 het volgende:

[..]

Met zo'n verlengstuk, kun je de klei dan nog makkelijk lossen? Ik kan me voorstellen dat 't aan de schroef blijft plakken en je telkens dat hele gevaarte uit 't gat moet hijsen?
eventueel tuinslang in je gat dumpen...
zo doen ze dat ook bij het boren van een ''well'' , je spoelt het gat dan continu schoon (alhoewel daar wel meer waterdruk gebruikt word)
Echte mannen eten geen honing...
die kauwen op bijen!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')